Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Αλλάζουν μαγαζί λόγω ενοικίου

Πτώση ακόμη και 50% καταγράφεται στα ενοίκια των καταστημάτων και των γραφείων εξαιτίας της βαθιάς οικονομικής κρίσης, ενώ την ίδια στιγμή η αναζήτηση ακόμη πιο φθηνού μισθώματος είναι μέσα στις προτεραιότητες των ενοικιαστών. Οπως περιγράφουν στελέχη της κτηματαγοράς , 200.000 επιχειρήσεις έχουν βγει στο «κυνήγι» του χαμηλού ενοικίου. Δύο και τρεις φορές ένας ενοικιαστής έχει αλλάξει κατάστημα με σκοπό να πληρώνει χαμηλή τιμή. Σε αναζήτηση καλύτερης ευκαιρίας βρίσκονται και οι ενοικιαστές κατοικίας. Προσπαθούν να βρουν ακίνητα κοντά στην εργασία τους, έτσι ώστε να μειώσουν τα έξοδα μετακίνησης με το αυτοκίνητο. Παρά τις μειώσεις των ενοικίων, περισσότερες από 60.000 επιχειρήσεις χρωστούν από ένα έως δύο ενοίκια. Τα μισθώματα παραμένουν υψηλά παρά την κρίση και όποιες μειώσεις έχουν γίνει δεν βοηθούν τους επιχειρηματίες, καθώς βλέπουν τους τζίρους των καταστημάτων να μειώνονται δραματικά. Οι ιδιοκτήτες καταστημάτων στην προσπάθειά τους να κρατήσουν τον ενοικιαστή, αποδέχονται συμφωνίες με μικρότερο μίσθωμα. Μέχρι σήμερα η μέση αποδεκτή μείωση του μισθώματος ανέρχεται έως το 25% και σε κάποιες ακραίες περιπτώσεις μπορεί να φθάνει έως το 50%. Ο πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, υποστηρίζει ότι «η αγορά των μισθωμάτων έχει λογικευτεί εξαιτίας των απανωτών λουκέτων των επιχειρήσεων. Οι ιδιοκτήτες, στην προσπάθειά τους να μη χάσουν ένα σταθερό εισόδημα, κατέφευγαν στον συμβιβασμό. Ωστόσο οι νέες συμφωνίες ήρθαν σε μία χρονική στιγμή που μπορεί να μην αποδώσουν, καθώς όλα εξαρτώνται από τις ημερήσιες εισπράξεις των εταιρειών ή των καταστημάτων».

Τρείς κίνδυνοι στη αγορά καταστημάτων

Μήπως δεν συμφέρει πλέον η επένδυση σε καταστήματα; Τα στοιχεία είναι αποστομωτικά. Η αγορά καταστημάτων βρίσκεται αντιμέτωπη με τρείς μεγάλους κινδύβιυς και συγκεκριμένα:

1ος . Η θεαματική αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Πλέον, 12.000 ελληνικές επιχειρήσεις αξιοποιούν οργανωμένα το Διαδίκτυο για τις ηλεκτρονικές τους συναλλαγές, ενώ για εφέτος προβλέπεται αύξηση έως 40% στην αξία των συναλλαγών. Πρόκειται για μία διεθνή τάση η οποία καταγράφεται σε ολόκληρο τον κόσμο. Για παράδειγμα στη Μ. Βρετανία εκτιμάται σε :

* £ 1,3 δισ. - Το επίπεδο του κινητού εμπορίου στην Αγγλία 2011

* £ 19 δις - Το προβλεπόμενο επίπεδο του κινητού εμπορίου το 2019

2ος. Η προσφορά καταστημάτων μεγαλώνει με αποτέλεσμα να συμπιέζονται τόσο οι τιμές πώλησης όσο και τα ενοίκια. Στην Αθήνα το ¼ των εμπορικών χώρων είναι κενοί με τάσεις περαιτέρω διεύρηνσης. Για παράδειγμα στην Βρετανία καταγράφεται :

* 15.000 – μειώθηκαν στο κέντρο της πόλης τα καταστήματα μεταξύ 2000-2009

* Προβλέπεται περαιτέρω μείωση 6,5% του αριθμού των καταστημάτων κέντρο μέχρι το 2014

3ος. Συρρίκνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης τα επόμενα χρόνια.

Φυσικά ορισμένες περιοχές δεν πρόκειται να βγούν έξω από το χάρτη της αγοράς όπως για παράδειγμα οι High Street αλλά το μόνο σίγουρο είναι ότι η αγορά βρίσκεται σε ένα φυσικό σημείο καμπής. Επομένως η επενδυση σε εμπορικούς χώρους θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα μελετημένη τόσο ως προς την θέση όσο και ως προς την χρηματοδότηση.

"Κούρεμα" έως 30%

Το «κούρεμα» των μισθωμάτων έχει φτάσει το το 25%-30% για τα εμπορικά ακίνητα. Σύμφωνα με έρευνα τα κενά καταστήματα έχουν αυξηθεί και λόγω των επεισοδίων στο κέντρο της Αθήνας, με αποτέλεσμα να έχει αδειάσει το 30% σε λιγότερο εμπορικούς δρόμους και το 15% στους προβεβλημένους δρόμους. Πολλά καταστήματα παραμένουν κενά πάνω από 12 μήνες ενώ οι ιδιοκτήτες είναι έτοιμοι να συμφωνήσουν σε χαμηλότερα ενοίκια. Σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα της ΕΣΕΕ, παρουσιάζεται αύξηση 30% στα «λουκέτα» από πέρυσι. Στο κέντρο της Αθήνας το ποσοστό των κενών χώρων έφτασε στο 29,6% με την οδό Σταδίου να παρουσιάζει κλειστά 4 στα 10 καταστήματα (42%). Το ενδιαφέρον είναι περιορισμένο καθώς όσοι θέλουν να ενοικιάσουν στρέφονται στα εμπορικά κέντρα. Σύμφωνα με άλλη έρευνα, καταγράφεται μείωση ενοικίων 25%-30%, ο αέρας έχει εξανεμιστεί ενώ ελάχιστα νέα σήματα έχουν μπει στην ελληνική αγορά όπως η Shana, Fabriano και Li Ning η οποία ωστόσο έκλεισε. Το συνολικό απόθεμα μεγάλων εμπορικών αναπτύξεων ξεπέρασε τα 1.050.000 τ.μ. το '11. Αυτό σηματοδοτεί αύξηση του αποθέματος κατά 5% σε σχέση με το '10, που ουσιαστικά προέρχεται από μια ανάπτυξη μεγάλης κλίμακας στην Αττική, αυτή του McArthur Glenn - Smart Park. Η αύξηση των εμπορικών κέντρων έχει οδηγήσει σε αύξηση των διατιθέμενων τ.μ. στα επίπεδα των 51-52 τ.μ./1.000 κατοίκους. Περίπου 90% του αποθέματος εμπορικών χώρων συγκεντρώνεται γύρω από την Αθήνα. Οσο για τα ενοίκια, καταγράφονται μειώσεις 10% στα εμπορικά κέντρα και 20% στα εμπορικά κουτιά. Οσο για τους εμπορικούς δρόμους η μείωση είναι 25%-30%.

Στον αέρα μισθωμένα επαγγελματικά

Στον αέρα βρίσκονται εκατοντάδες επαγγελματικά ακίνητα καθώς από τις αρμόδιες υπηρεσίες έχουν διαπιστωθεί καταστρατηγήσεις που αφορούν κατά κύριο λόγο τις χρήσεις γης και τις τυπικές προϋποθέσεις που απαιτούνται προκειμένου ένα κτίριο ή και ακόμα ένας χώρος να χαρακτηριστεί μεγάλο κατάστημα ή πολυκατάστημα ή –και ακόμα – υπεραγορά. Σύμφωνα με έρευνες που έχουν πραγματοποιηθεί, , έχουν εντοπιστεί περιπτώσεις να λειτουργούν επαγγελματικά κτίρια ως υπεραγορές σε περιοχές όπου το νομικό πλαίσια που αφορά στην χρήση γης δεν επιτρέπει την ανέγερση πολυκαταστημάτων ή υπεραγορών. Η συνήθης πρακτική , σύμφωνα με τα στοιχεία των ίδιων μελετών προκειμένου να αντιμετωπίζεται το συγκεκριμένο πρόβλημα είναι ο χαρακτηρισμός των κτιρίων από τους κατασκευαστές κατά την διαδικασία έκδοσης της οικοδομικής άδειας ως ενιαία καταστήματα που είναι μία χρήση απόλυτα συμβατή με τις χρήσεις γης. Ως αποτέλεσμα των καταστρατηγήσεων αυτών είναι χώροι παρκινγκ και κινηματογράφων να μετατρέπονται σε μία νύκτα σε υπεραγορές τροφίμων με ότι αυτό συνεπάγεται όσο τις περιβαντολλογικές επιπτώσεις στην ευρύτερη περιοχή. Για παράδειγμα κυκλοφοριακή συμφόρηση λόγω της έλλειψης χώρων των απαιτούμενων από την νομοθεσία χώρων στάθμευσης αφού η αλλαγή χρήσης επηρεάζει και τι τυπικές προϋποθέσεις λειτουργίας του όπως για παράδειγμα το ελάχιστο αριθμό θέσεων στάθμευσης .

Για παράδειγμα προκειμένου να λειτουργήσει ένα κτίριο ως υπεραγορά ο νόμος προβλέπει να υπάρχει μία θέση στάθμευσης αν 15 τετραγωνικά μέτρα ενώ η άδεια λειτουργίας προκειμένου ένας χώρος να αποκτήσει την χρήση του μεγάλου καταστήματος προϋποθέτει την ύπαρξη μίας θέσης στάθμευσης ανά 50 τετραγωνικά μέτρα. Πάντως το γεγονός αυτό είναι υπόψη των αρμοδίων αρχών αν και μέχρι στιγμής φαίνεται ότι είναι ελάχιστες οι περιπτώσεις παρέμβασης. Κορυφαίος παράγων που ρωτήθηκε , μάλιστα για το συγκεκριμένο πρόβλημα επισήμανε ότι η μέχρι σήμερα εμπειρία φανερώνει ότι οι καταστρατηγήσεις αυτές δεν τυγχάνουν κυρώσεων ανέφερε μάλιστα χαρακτηριστικά περίπτωση επαγγελματικού κτιρίου το οποίο ενώ στην οικοδομική άδεια καταγράφεται ως μεγάλο κατάστημα στην πραγματικότητα λειτουργεί ως υπεραγορά τροφίμων και παρά την διαπίστωση από την αρμόδια πολεοδομία ότι η υφιστάμενη εμπορική χρήση δεν είναι νόμιμη εντούτοις δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική ενέργεια προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα.

«Πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο το αποτέλεσμα του οποίου είναι η αγορά να λειτουργεί στην πραγματικότητα χωρίς κανένα χωροταξικό πλαίσιο . Από την άλλη πλευρά οι καταστρατηγήσεις αυτές οδηγούν στην δημιουργία πολλών προβλημάτων τόσο ως προς την νόθευση του ανταγωνισμού όσο και στην υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Για παράδειγμα η λειτουργία μίας υπεραγοράς σε περιοχή που οι υφιστάμενες χρήσεις γης δεν το επιτρέπουν οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε αναστολή της λειτουργίας δεκάδων μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων που πωλούν τα ίδια η ομοειδή προϊόντα . Παράλληλα η ρύπανση λόγω αύξησης του κυκλοφοριακού φορτίου και η συγκεντρώσει πολύ περισσότερων οχημάτων –καταναλωτών και προμηθευτών οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην γενικότερη υποβάθμιση της ευρύτερης αγοράς τόσο κατοικίας όσο και επαγγελματικών χώρων» τόνιζε πρόσφατα κορυφαίος παράγων σχολιάζοντας το θέμα αυτό.

Που θα γίνουν τα υπαίθρια MALL

Από την οδό Αιόλου και συγκεκριμένους παραδρόμους της οδού Πατησίων αναμένεται να ξεκινήσει η προσπάθεια των παραδοσιακών εμπορικών συνοικιών να ανασχέσουν τις απώλειες πωλήσεων προς όφελος των εμπορικών κέντρων. Εχοντας πλέον αντιληφθεί ότι χωρίς κάποιου είδους συλλογική δράση, οι καταστηματάρχες είναι καταδικασμένοι να εξέλθουν της αγοράς, επιχειρούν να προχωρήσουν σε κοινές δράσεις, που θα φέρουν πίσω το καταναλωτικό κοινό. Οπως έχουν τονίσει κατά καιρούς όσοι ασχολούνται με την αγορά, η καλύτερη λύση για την τόνωση των πωλήσεων στις παραδοσιακές εμπορικές συνοικίες και οδούς είναι η καλύτερη οργάνωση και συνεργασία μεταξύ των καταστημάτων. Ετσι, ήδη έχουν κατατεθεί οι φάκελοι για τη δημιουργία των λεγόμενων street/ open malls, δηλαδή ανοιχτών εμπορικών κέντρων, που θα συμβάλουν στην αναβάθμιση των υποβαθμισμένων δρόμων του κέντρου. Στόχος των νέων αυτών άτυπων εμπορικών κέντρων είναι η ενοποίηση των καταστημάτων στο κέντρο, με στόχο να μπορούν από κοινού να προσφέρουν υπηρεσίες στο καταναλωτικό κοινό. Οι εν λόγω υπηρεσίες θα μπορούν να περιλαμβάνουν εκπτωτικά κουπόνια, φθηνότερη ή και δωρεάν στάθμευση, αλλά και διάφορες μορφές ψυχαγωγίας.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki