Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Αντικειμενικές σε παλιά μονοπάτια

Ένα 24ωρο πριν εκπνεύσει η προθεσμία, το υπουργείο Οικονομικών δημοσιοποίησε την Απόφαση, με την οποία περιγράφεται η διαδικασία, δηλαδή το πώς ακριβώς οι εκτιμητές θα πρέπει να γράψουν σε ειδικά έντυπα και φόρμες, τους υπολογισμούς που έχουν κάνει για τις νέες τιμές, συνυποβάλλοντας και όλα τα στοιχεία με βάση τα οποία έχουν καταλήξει σε αυτούς τους υπολογισμούς. Φυσικά δεν υπάρχει η παραμικρή οδηγία για το πώς θα κινηθούν στις περιπτώσεις όπου οι αγοραπωλησίες ακινήτων αποτελούν είδος προς εξαφάνιση και το δυστύχημα για το υπουργείο Οικονομικών είναι ότι αυτό συμβαίνει στις περισσότερες περιοχές της Περιφέρειας, εξ ου και το black out της Ομάδας Εργασίας, που είχε αναλάβει το αυτοματοποιημένο σύστημα προσδιορισμού των τιμών.

 

Όπως αναφέρει ρητώς η Απόφαση, στους ανωτέρω υπολογισμούς θα λαμβάνεται ως μέση επιφάνεια διαμερίσματος Α’ ορόφου τα 75 τ.μ. και μονοκατοικίας τα 100 τ.μ., ενώ ο προσδιορισμός τιμής μονάδας θα πρέπει να προκύπτει σύμφωνα με αποδεδειγμένη εκτενή έρευνα της κτηματαγοράς σε συγκεκριμένη υφιστάμενη ζώνη. Επιπλέον, θα πρέπει να παρατίθενται σχετικά συγκριτικά στοιχεία από αιτούμενες τιμές πώλησης, καθώς και πράξεις αγοραπωλησίας (σε συνεργασία με μεσιτικά γραφεία). Κι επειδή φυσικά οι αγοραπωλησίες ακινήτων με τέτοια χαρακτηριστικά θα είναι μετρημένες στα δάκτυλα, οι εκτιμητές θα πρέπει να κάνουν και τις αναγκαίες αναγωγές, με ειδικούς συντελεστές:

 

• 1,50% ανά έτος για την παλαιότητα

• 3-5% ανά όροφο

• 5% σε περίπτωση εμπορικής - κεντρικής θέσης

• + 5% αν είναι γωνιακό, διαμπερές η με πρόσοψη σε πλατεία - κοινόχρηστο χώρο

• -20% αν έχει πρόσοψη αποκλειστικά στον ακάλυπτο χώρο του οικοπέδου ή βρίσκεται σε οικόπεδο τυφλό ή σε οικόπεδο που επικοινωνεί με το δρόμο  αποκλειστικά με πραγματική δουλεία διόδου

• -5% αν έχει επιφάνεια μεγαλύτερη των 100 τ.μ.

 

Κι επειδή το υπουργείο Οικονομικών θέλει να αποφύγει τις… κακοτοπιές, δηλαδή τις εισηγήσεις για αυξήσεις σε «ευαίσθητες» περιοχές, όλα τα έντυπα, οι φόρμες και τα πρόσθετα στοιχεία τεκμηρίωσης των εκτιμητών θα τύχουν ειδικής επεξεργασίας από εντεταλμένους υπαλλήλους του υπουργείου Οικονομικών, προκειμένου να γίνουν διορθώσεις όπου θα υπάρχουν μεγάλες (;) αποκλίσεις. Συγκεκριμένα, με την επιλογή ενός Δήμου, ο εξουσιοδοτημένος υπάλληλος της Γ.Γ.Δ.Π. ή της Γ.Γ.Π.Σ. θα μεταβαίνει σε μία οθόνη, όπου θα αναγράφονται στη σειρά οι ζώνες τιμών ακινήτων του Δήμου αυτού. Δεξιά από κάθε ζώνη θα αναγράφονται:

 

1. Η τρέχουσα τιμή ζώνης

2. Η εκτίμηση του κάθε εκτιμητή (δηλαδή έως τέσσερα πεδία, ανάλογα με το αν έχουν υποβληθεί επιτυχώς εισηγήσεις από τους τέσσερις ορισθέντες εκτιμητές).

3. Η μέγιστη τιμή μεταξύ των υποβληθεισών εκτιμήσεων.

4. Η ελάχιστη τιμή μεταξύ των υποβληθεισών εκτιμήσεων.

5. Ο μέσος όρος των υποβληθεισών εκτιμήσεων.

6. Η μέση απόκλιση μεταξύ των υποβληθεισών εκτιμήσεων.

7. Οι αποκλίσεις τους με την τρέχουσα τιμή ζώνης.

 

Επιπρόσθετα, η εφαρμογή θα μπορεί να παραμετροποιηθεί ώστε να δεχθεί αντίστοιχα δεδομένα ανά ζώνη από τραπεζικά ιδρύματα προς το σκοπό διασταυρώσεων. Αντίστοιχα θα μπορεί να παραμετροποιηθεί, προκειμένου να διενεργούνται διασταυρώσεις και με τα στοιχεία αυτά. Τα ανωτέρω στοιχεία θα μπορούν να εξάγονται σε υπολογιστικά φύλλα (excel), για τις ανάγκες της δευτεροβάθμιας Επιτροπής, η οποία θα κάνει και την τελική εισήγηση.

 

Η δουλειά των περίπου 500 εκτιμητών θα πρέπει να έχει τελειώσει σε 20 ημέρες

Επτά αλλαγές στους φόρους

Επτά σημαντικές αλλαγές στη φορολογία φέρνει η τρίτη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος. Πρόκειται για αλλαγές που είτε θα περιλαμβάνονται στο υπό κατάθεση πολυνομοσχέδιο για την ολοκλήρωση των προαπαιτούμενων της τρίτης αξιολόγησης είτε θα αρχίσουν να ξεδιπλώνονται μέσα στους επόμενους μήνες μέχρι την τέταρτη και τελευταία αξιολόγηση. Ειδικότερα, οι αλλαγές που έρχονται στο μέτωπο της φορολογίας είναι οι εξής:

 

1) επαναξιολόγηση του υφιστάμενου πλαισίου για την προαιρετική απαλλαγή των μικρών επιχειρήσεων και των ελευθέρων επαγγελματιών με χαμηλά ακαθάριστα έσοδα από τον ΦΠΑ. Σήμερα το όριο ακαθάριστων εσόδων για την απαλλαγή από τον ΦΠΑ είναι 10.000 ευρώ και οι θεσμοί επιθυμούν να αυξηθεί στα 25.000 ευρώ προκειμένου να απαλλαγούν περισσότεροι μικρομεσαίοι από την υποχρέωση υποβολής περιοδικών δηλώσεων ΦΠΑ. Στόχος της απαλλαγής είναι να ελαφρυνθεί η φορολογική διοίκηση από το διοικητικό κόστος της παρακολούθησης και ελέγχου εκατοντάδων χιλιάδων φορολογούμενων που αποκτούν εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα

 

2) πραγματοποίηση ηλεκτρονικών πλειστηριασμών όταν ο επισπεύδων είναι το δημόσιο. Με σχετική διάταξη θα προβλεφθεί η σχετική υποχρέωση και στον Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Σημειώνεται ότι προς το παρόν οι ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί προβλέπονται μόνο όταν ο επισπεύδων είναι ιδιώτης, όπως είναι οι τράπεζες. Παράλληλα θα αρχίσουν και οι πλειστηριασμοί ακινήτων από το δημόσιο με τιμή εκκίνησης την εμπορική αξία

 

3) ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών με τις εμπορικές αξίες στα ακίνητα το αργότερο έως το τέλος Μαρτίου 2018. Ήδη το υπουργείο Οικονομικών έχει κάνει δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος για την πρόσληψη χιλίων πιστοποιημένων εκτιμητών οι οποίοι έως τα μέσα Φεβρουαρίου θα προτείνουν στην πολιτική ηγεσία τις νέες περίπου 10.000 τιμές ζώνης στις οποίες είναι χωρισμένη η ελληνική επικράτεια. Η δέσμευση επεκτείνεται και στον ΕΝΦΙΑ αφού οι νέες αντικειμενικές αξίες δεν πρέπει να μειώσουν τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ. Έτσι, θα γίνουν προσαρμογές στους συντελεστές και τα κλιμάκια του φόρου προκειμένου να συνεχίσει να φέρνει στα κρατικά ταμεία έσοδα τουλάχιστον 2,65 δισ. ευρώ ετησίως

 

4) αλλαγές στο φορολογικό καθεστώς που διέπει τη ναυτιλία στη χώρα μας. Οι "θεσμοί" θεωρούν το υφιστάμενο φορολογικό καθεστώς ως εξαιρετικά χαριστικό και ζητούν να γίνουν αλλαγές. Στο κείμενο της συμφωνίας για την αναθεώρηση του μνημονίου αναφέρεται ότι οι ελληνικές Αρχές θα προχωρήσουν σε αλλαγές στο καθεστώς που διέπει τη φορολόγηση της ναυτιλίας σύμφωνα με τις συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής οι οποίες θα βασίζονται στις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές. Αυτό σημαίνει, σε κάθε περίπτωση, επιβαρυντικές αλλαγές με ένα από τα σενάρια να προβλέπει τη μονιμοποίηση και μετατροπή σε υποχρεωτική της εθελοντικής συνεισφοράς της ναυτιλιακής κοινότητας που υπολογίζεται ως φόρος επί της χωρητικότητας των πλοίων.

 

5) ολοκλήρωση έως το τέλος Ιανουαρίου μελέτης για την παροχή της δυνατότητας στα φυσικά πρόσωπα να πληρώνουν τους φόρους σε περισσότερες μηνιαίες δόσεις σε σχέση με ότι ισχύει σήμερα. Υπενθυμίζεται ότι ο ΕΝΦΙΑ συνήθως εξοφλείται σε πέντε μηνιαίες δόσεις ενώ ο φόρος εισοδήματος φυσικών προσώπων εξοφλείται σε τρεις διμηνιαίες δόσεις. Η πληρωμή των φόρων σε περισσότερες μηνιαίες δόσεις θα γίνεται με αυτοματοποιημένες τραπεζικές διαδικασίες, όπως είναι η πάγια εντολή χρέωσης τραπεζικού λογαριασμού

 

6) επανεξέταση των φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν οι επιχειρήσεις και κατάργηση αυτών που θα κριθούν άδικες και αναποτελεσματικές

 

7) επανεξέταση των υφιστάμενων τεκμηρίων διαβίωσης έως τον Μάιο 2018.

ΠΗΓΗ: capital.gr

Διαρκής ομηρία για οφειλέτες

H υπαγωγή των φορολογουμένων είτε στη ρύθμιση των 100 δόσεων, για τα χρέη που έγιναν ληξιπρόθεσμα μέχρι την 1η-3-2015 είτε στην πάγια ρύθμιση των 12 ή των 24 μηνιαίων δόσεων για τις τρέχουσες οφειλές τους δεν τούς απαλλάσσει από την επαχθέστατες υποχρεώσεις να αποδίδουν στο Δημόσιο σχεδόν το σύνολο των ποσών που εισπράττουν από πωλήσεις ακινήτων περιουσιακών στοιχείων τους ή να βάζουν υποθήκη ένα ή περισσότερα ακίνητά τους προκειμένου να ολοκληρώσουν διαδικασίες μεταβίβασης σπιτιών στα παιδιά τους.

 

Οι αλλαγές που επέφερε πρόσφατα η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, με την απόφαση υπ'αριθμόν ΠΟΛ. 1222/2017, σε ορισμένες προϋποθέσεις χορήγησης των αποδεικτικών φορολογικής ενημερότητας δεν αίρουν καμία από τις αδικίες που υφίστανται σε βάρος των συνεπών οφειλετών του Δημοσίου.

 

Σύμφωνα με τα όσα προκύπτουν από το ακριβές κείμενο της ΠΟΛ. 1222/28-12-2017 απόφασης του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. Γ. Πιτσιλή, η οποία δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως την Πέμπτη 4 Δεκεμβρίου 2018:

 

α) Σε όσους συνεπείς οφειλέτες του Δημοσίου ζητούν αποδεικτικά ενημερότητας για να πωλήσουν ακίνητα, ακόμη κι αν πληρούν τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις, θα εξακολουθεί να τίθεται ως πρόσθετος όρος η παρακράτηση του μεγαλύτερου μέρους ή και ολόκληρου του τιμήματος για την εξόφληση των οφειλών.

 

β) Από όσους συνεπείς οφειλέτες του Δημοσίου αιτούνται τα αποδεικτικά ενημερότητας για να προχωρήσουν σε γονικές παροχές ή δωρεές ακινήτων, οι αρμόδιες φορολογικές αρχές θα συνεχίσουν, εξάλλου, να ζητούν τη διασφάλιση των χρεών προς το Δημόσιο υποχρεώνοντάς τους να βάζουν υποθήκη τυχόν άλλα ακίνητα που κατέχουν.

 

Σε κάθε περίπτωση, οι συνεπείς οφειλέτες του Δημοσίου που επιχειρούν να πωλήσουν ακίνητα δεν αποκτούν καμία ανάσα ρευστότητας με την ΠΟΛ. 1222/2017. Επιπλέον, για τους οφειλέτες του Δημοσίου που επιθυμούν να δωρίσουν ακίνητα στα παιδιά τους ή σε τρίτους δεν αλλάζει απολύτως τίποτα με την συγκεκριμένη απόφαση της Α.Α.Δ.Ε.

 

Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όπως αυτή διαμορφώθηκε ακόμη και μετά τις πρόσφατες αλλαγές που επέφερε η Α.Α.Δ.Ε. με την υπ'αριθμόν ΠΟΛ. 1222/2017 απόφαση:

 

1) Για να λάβει αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας για πώληση ακινήτου ένας φορολογούμενος που οφείλει στο Δημόσιο θα πρέπει:

 

α) να έχει υπαγάγει τις οφειλές του στο Δημόσιο σε ρύθμιση τμηματικής καταβολής και να είναι συνεπής στην αποπληρωμή των δόσεων της ρύθμισης.

 

β) να έχει υποβάλει όλες τις φορολογικές δηλώσεις της τελευταίας πενταετίας. Δηλαδή θα πρέπει να έχει υποβάλει όλες τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος, όλες τις περιοδικές δηλώσεις ΦΠΑ που η προθεσμία υποβολής τους έχει λήξει έως και ένα μήνα πριν την ημερομηνία αίτησης έκδοσης του αποδεικτικού ενημερότητας (εφόσον είναι επιχειρηματίας ή ελεύθερος επαγγελματίας), όλες τις δηλώσεις Φόρου Μισθωτών Υπηρεσιών (εφόσον είναι επιχειρηματίας που έχει αυτή την υποχρέωση), όλες τις δηλώσεις Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) και τις δηλώσεις Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (Φ.Α.Π.), δηλαδή τα έντυπα Ε9 της τελευταίας πενταετίας.

 

Ακόμη όμως κι αν ο φορολογούμενος πληροί τις παραπάνω προϋποθέσεις, λάβει το αποδεικτικό και προχωρήσει στην πώληση του ακινήτου είναι πολύ πιθανό να μην του μείνει τίποτα από το τίμημα που θα εισπράξει. Κι αυτό διότι, βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας, όπως αυτή διαμορφώθηκε και μετά τις πρόσφατες αλλαγές που επήλθαν με την ΠΟΛ. 1222/2017, σε κάθε περίπτωση οφειλέτη του Δημοσίου που επιθυμεί να πωλήσει ένα ακίνητό του εξακολουθεί να ισχύει και ο πρόσθετος όρος ότι ένα σημαντικό μέρος ή και ολόκληρο το ποσό του τιμήματος που θα εισπραχθεί από την πώληση του ακινήτου θα παρακρατηθεί για να εξοφληθεί μερικώς ή και ολικώς το εναπομείναν (ανεξόφλητο) υπόλοιπο των οφειλών.

 

Η παρακράτηση επί του τιμήματος εξακολουθεί να ορίζεται σε ποσοστό από 70% έως και 100%, το οποίο μπορεί να μειωθεί στο 50% του εισπραττόμενου τιμήματος, μόνο εφόσον η είσπραξη της οφειλής είναι διασφαλισμένη με υποθήκη επί άλλου ακινήτου που τυχόν κατέχει ο πωλητής-οφειλέτης. Προϋπόθεση δηλαδή για να μειωθεί από το 70%-100% στο 50% η παρακράτηση επί του τιμήματος από την πώληση του ακινήτου είναι ο πωλητής-οφειλέτης να βάλει υποθήκη ένα άλλο ακίνητό του, ώστε αυτό να κατασχεθεί και να εκποιηθεί από το Δημόσιο σε περίπτωση που δεν καταφέρει να αποπληρώσει το εναπομείναν υπόλοιπο της οφειλής του. Εννοείται ότι αν δεν έχει άλλο ακίνητο ο οφειλέτης δεν έχει τη δυνατότητα υποθήκης οπότε το ποσοστό παρακράτησης δεν μειώνεται.

 

Ακόμη όμως κι αν έχει τη δυνατότητα να βάλει υποθήκη ένα άλλο ακίνητο, πάλι, παρά τη μείωση του ποσοστού της παρακράτησης στο 50%, ο πωλητής είναι πολύ πιθανό να αναγκαστεί, τελικά, να αποδώσει στο Δημόσιο πολύ μεγαλύτερο ποσοστό του τιμήματος ή ακόμη και ολόκληρο το τίμημα. Κι αυτό διότι η ισχύουσα νομοθεσία ούτε στο σημείο αυτό άλλαξε. Εξακολουθεί δηλαδή να προβλέπει ότι στην περίπτωση που το αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας χορηγείται για τη μεταβίβαση ακινήτου ή τη σύσταση εμπράγματου δικαιώματος επ’ αυτού από επαχθή αιτία και δεν εξοφλούνται πλήρως οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, το ποσοστό παρακράτησης επί του τιμήματος υπολογίζεται επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου εφόσον αυτή είναι μεγαλύτερη της πραγματικής. Αν ληφθεί υπόψη ότι στις περισσότερες περιοχές της χώρας οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων βρίσκονται σε πολύ πιο υψηλά επίπεδα από τις πραγματικές τους τιμές, γίνεται αντιληπτό ότι ακόμη και ποσοστό παρακράτησης 50% επί της αντικειμενικής αξίας του πωλούμενου ακινήτου μπορεί να ισοδυναμεί με παρακράτηση ποσοστού 70%-100% επί της πραγματικής τιμής πώλησης του ακινήτου.

 

Η απόφαση υπ'αριθμόν ΠΟΛ. 1222/2017 δεν επέφερε καμία αλλαγή στις παραπάνω αυστηρές προϋποθέσεις χορήγησης αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας σε οφειλέτες του Δημοσίου που έχουν ρυθμίσει τα χρέη τους και είναι συνεπείς στην καταβολή των μηνιαίων δόσεων των ρυθμίσεών τους.

 

Η μόνη αλλαγή που επέφερε η ΠΟΛ. 1222/2017 αφορά στη χορήγηση βεβαίωσης οφειλής, η οποία είναι μια πολύ πιο αυστηρή διαδικασία εφαρμοζόμενη σε κάθε περίπτωση φορολογούμενου με μη ρυθμισμένα ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο ο οποίος επιθυμεί να πωλήσει κάποιο ακίνητό του και δεν πληροί της προϋποθέσεις λήψης αποδεικτικού φορολογικής ενημερότητας. Η διαδικασία αυτή προϋποθέτει παρακράτηση του συνόλου (του 100%) του τιμήματος που θα εισπράξει ο οφειλέτης του Δημοσίου από την πώληση του ακινήτου και την απόδοσή του στο Δημόσιο μέχρι του ύψους της ληξιπρόθεσμης οφειλής. Η απόδοση του τιμήματος γίνεται από τον συμβολαιογράφο. Το ποσό του τιμήματος που οφείλει να αποδώσει ο οφειλέτης στο Δημόσιο δεν μπορεί να υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου.

 

Με βάση το ισχύον μέχρι πρότινος καθεστώς, εξαίρεση από τον κανόνα αυτό - από το ότι "το ποσό του τιμήματος που οφείλει να αποδώσει ο οφειλέτης στο Δημόσιο δεν μπορεί να υπολείπεται της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου"- ίσχυε μόνο σε περίπτωση που οι εναπομένουσες οφειλές (μετά την παρακράτηση και απόδοση του τιμήματος) διασφαλίζονταν από εγγυήσεις ή εμπράγματες ασφάλειες. Απαιτούνταν δηλαδή εγγυήσεις ή εμπράγματες ασφάλειες επί άλλων ακινήτων που να καλύπτουν ολόκληρο το υπόλοιπο ποσό των εναπομενουσών οφειλών.

 

Με την ΠΟΛ. 1222/2017 η μεταβολή που επήλθε είναι πως η εξαίρεση από τον παραπάνω κανόνα ισχύει πλέον εφόσον οι εναπομένουσες οφειλές που αντιστοιχούν στη διαφορά της αντικειμενικής αξίας διασφαλίζονται από εγγυήσεις ή εμπράγματες ασφάλειες. Απαιτούνται δηλαδή εγγυήσεις ή εμπράγματες ασφάλειες επί άλλων ακινήτων που να καλύπτουν πολύ μικρότερο ποσό ανεξόφλητων οφειλών ίσο με τη διαφορά μεταξύ αντικειμενικής και πραγματικής τιμής του ακινήτου, προκειμένου να επιτραπεί το ποσό του τιμήματος που θα αποδοθεί στο Δημόσιο να υπολείπεται της αντικειμενικής τιμής.

 

2) Τόσο η ρύθμιση των άρθρων 1-17 του ν. 4321/2015, με την οποία δίδεται το δικαίωμα σε όλους όσοι χρωστούν στο Δημόσιο οφειλές που έγιναν ληξιπρόθεσμες μέχρι την 1η-3-2015 να τις εξοφλήσουν έως και σε 100 μηνιαίες δόσεις όσο και οι πάγιες ρυθμίσεις τρεχουσών οφειλών έως και σε 12 ή 24 μηνιαίες δόσεις, οι οποίες προβλέπονται από τους νόμους 4152/2013 και 4174/2013, περιλαμβάνουν έναν όρο άκρως επαχθή για όσους οφειλέτες αποδέχονται να ρυθμίσουν τα χρέη τους για να πάρουν αποδεικτικά φορολογικής ενημερότητας και να ξεμπλοκάρουν εκκρεμείς υποθέσεις γονικών παροχών και δωρεών ακινήτων.

 

Ο όρος αυτός προβλέπει ότι το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα και μετά την υπαγωγή στη ρύθμιση:

 

α) να μη χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπραγμάτου δικαιώματος επ' αυτού εφόσον η οφειλή δεν είναι διασφαλισμένη με υποθήκη του ίδιου ή οποιουδήποτε άλλου ακινήτου

β) να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη και των συνυποχρέων προσώπων, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη.

 

Ο όρος αυτός σημαίνει ότι κάθε φορολογούμενος ο οποίος χρωστά στο Δημόσιο και, ταυτόχρονα, θέλει να μεταβιβάσει την ακίνητη περιουσία του στα παιδιά του ή σε τρίτους δεν μπορεί να ολοκληρώσει τις διαδικασίες γονικής παροχής ή δωρεάς αν προηγουμένως δεν βάλει υποθήκη σε ένα ή περισσότερα ακίνητά του, ακόμη κι αν έχει τακτοποιήσει τα χρέη του! Η υποχρέωση αυτή, λόγω της πολυπλοκότητας, της γραφειοκρατίας αλλά και των εξόδων που συνεπάγεται, εμποδίζει πολλούς από τους οφειλέτες αυτούς να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες γονικών παροχών και κληρονομιών!

 

Η υποχρεωτική εγγραφή υποθήκης, ως εμπόδιο στην διεκπεραίωση υποθέσεων γονικών παροχών, δωρεών και κληρονομιών ακινήτων τέθηκε σε όσους φορολογούμενους χρωστούν στο Δημόσιο από τις αρχές του 2014 όταν άρχισε να εφαρμόζεται ο νέος Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών (ΚΦΔ). Εκείνη την χρονική στιγμή η τότε λειτουργούσα Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων βασιζόμενη στο άρθρο 12 του νέου Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών (ν. 4174/2013) εξέδωσε την υπ'αριθμόν ΠΟΛ. 1274/27-12-2013 απόφαση η οποία προβλέπει ότι «στην περίπτωση της μεταβίβασης ακινήτου ή της σύστασης εμπράγματου δικαιώματος επʼ αυτού χωρίς τίμημα, δεν χορηγείται αποδεικτικό ενημερότητας, εφόσον η είσπραξη της οφειλής δεν είναι διασφαλισμένη».

 

Η πλήρης εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 12 του ΚΦΔ συμπεριλαμβανομένων και των όσων ορίζει η απόφαση εκείνη της Γ.Γ.Δ.Ε. (ΠΟΛ. 1274/27-12-2013) προβλέπεται και για όσους τακτοποιούν τα χρέη τους με τις ισχύουσες σήμερα ρυθμίσεις τμηματικής καταβολής.

 

Συγκεκριμένα:

 

1) Το άρθρο 12 του ν. 4321/2015 για τη ρύθμιση των 100 δόσεων προβλέπει ότι:

 

«Το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα και μετά τη συμμόρφωση του οφειλέτη στη ρύθμιση τμηματικής καταβολής που του χορηγήθηκε:

α) να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη, των συνυπόχρεων προσώπων ή των εγγυητών, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη,

β) να μην χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας για μεταβίβαση ακινήτου ή σύσταση εμπραγμάτου δικαιώματος επ’ αυτού στα πρόσωπα της προηγούμενης υποπερίπτωσης, ακόμη και αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 12 του Κ.Φ.Δ….».

 

2) Με τις διατάξεις της υποπαραγράφου Α2 της παραγράφου Α του πρώτου άρθρου του ν.4152/2013 με τις οποίες καθιερώθηκε η πάγια ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το Δημόσιο έως και σε 12 ή 24 μηνιαίες δόσεις προβλέπεται, μεταξύ άλλων, ότι, καί μετά την συμμόφωση οφειλέτη στην ρύθμιση αυτή, το Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα:

 

α) να επιβάλει κατασχέσεις και να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη των συνυπόχρεων προσώπων ή των εγγυητών, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη,

 

β) να μη χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας στα πρόσωπα της προηγούμενης περίπτωσης, ακόμη και αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις χορήγησης αυτού, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη.

 

3) Με την υπ' αριθμόν ΠΟΛ. 1189/1-8-2014 εγκύκλιο της πρώην Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων διευκρινίζεται ότι καί μετά την υπαγωγή οφειλέτη στην πάγια ρύθμιση του άρθρου 43 του ν. 4174/2013 με την οποία επιτρέπεται επίσης η τμηματική εξόφληση χρεών προς το Δημόσιο έως και σε 12 ή 24 μηνιαίες δόσεις, το Δημόσιο διατηρεί, μεταξύ άλλων, το δικαίωμα:

 

α) να μη χορηγεί αποδεικτικό ενημερότητας, εφόσον δεν διασφαλίζονται τα συμφέροντά του, ή να ορίζει ποσοστό παρακράτησης, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στις διατάξεις του άρθρου 12 του Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών (ν. 4174/2013), και την προαναφερθείσα απόφαση του πρώην ΓΓΔΕ Χ. Θεοχάρη (υπ' αριθμόν ΠΟΛ.1274/ 27-12-2013).

β) να εγγράφει υποθήκες σε περιουσιακά στοιχεία του οφειλέτη και των συνυποχρέων προσώπων, εφόσον η οφειλή δεν είναι ασφαλισμένη....

 

Όπως γίνεται αντιληπτό, τόσο η κυβέρνηση, που είναι υπεύθυνη για τη διαμόρφωση του νομοθετικού πλαισίου, όσο και η - διάδοχος της Γ.Γ.Δ.Ε. - Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.), που είναι αρμόδια να εκδίδει τις εφαρμοστικές αποφάσεις και εγκυκλίους, «μπλοκάρουν» - μέσω των παραπάνω νομοθετικών και κανονιστικών ρυθμίσεων - τις γονικές παροχές και τις δωρεές ακινήτων για όσους χρωστούν στο Δημόσιο, ακόμη κι αν αυτοί έχουν ρυθμίσει ή πρόκειται να ρυθμίσουν τις οφειλές τους. Επειδή στις γονικές παροχές, τις δωρεές και τις κληρονομιές ακινήτων δεν υπάρχει τίμημα, η Φορολογική Διοίκηση απαιτεί την υποθήκευση ακίνητης περιουσίας (είτε του μεταβιβαζόμενου ακινήτου είτε άλλου εφόσον υπάρχει) προκειμένου να χορηγήσει φορολογική ενημερότητα για να προχωρήσει η διαδικασία της μεταβίβασης. Όμως, η απαίτηση υποθήκευσης ακινήτου, κινείται πέρα από κάθε λογική, τη στιγμή που τα χρέη του μεταβιβάζοντα γονέα ή του κληρονόμου έχουν ρυθμιστεί και εξυπηρετούνται κανονικά.

Το πακέτο του 2018

Ανατροπές σε φόρο εισοδήματος, ακινήτων και ΦΠΑ. Παράλληλα ανάμεσα στις φορολογικές δεσμεύσεις που έχει οι κυβέρνηση έναντι των δανειστών είναι και οι παρεμβάσεις στα τεκμήρια διαβίωσης (φορολογία των Ι.Χ., ακινήτων και σκαφών αναψυχής). Παράλληλα θα πρέπει να ρυθμιστούν και οι αντικειμενικές τιμές των ακινήτων ώστε να προσεγγίσουν τις εμπορικές και στη συνέχεια να γίνουν διορθωτικές κινήσεις και στους συντελεστές υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ.

 

Ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί για όσους χρωστούν στο Δημόσιο

Επιπλέον σφίγγει ο κλοιός και για τους οφειλέτες του Δημοσίου, καθώς με σχετική διάταξη που θα έρθει στη Βουλή καθιερώνονται ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και για οφειλές προς την εφορία ή τα ασφαλιστικά ταμεία. Κάτι που πρακτικά σημαίνει πως μπαίνει τέλος σε χαριστικές ρυθμίσεις ή άλλα μέτρα αμνήστευσης για όσους χρωστούν στο ελληνικό δημόσιο.

 

Νομοθετική παρέμβαση στις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων προκειμένου να ηλεκτρονικοί πλειστηριασμοί και από το Ελληνικό Δημόσιο. Θα πραγματοποιούνται στην εμπορική αξία των ακινήτων. Η διάταξη αναμένεται να κατατεθεί από το ΥΠΟΙΚ εντός του Ιανουαρίου.

Αξιολόγηση της πιθανής αύξησης του κατώτατου ορίου ακαθαρίστων εσόδων για την επιβολή του ΦΠΑ. Σήμερα βρίσκεται στα 10.000 ευρώ, εξετάζεται να ανέβει στα 25.000 ευρώ.

Ευθυγράμμιση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων με τις αγοραίες τιμές τους και σύσταση εξειδικευμένης ομάδας εμπειρογνωμόνων. Αναμένεται να επηρεάσουν το ύψος των φορολογικών επιβαρύνσεων στις αγοραπωλησίες, τις κληρονομιές, τις δωρεές και τις γονικές παροχές ακινήτων, αλλά σε πλήθος άλλων φόρων και τελών επί της απόκτησης και της χρήσης ακινήτων.

Προσαρμογή των συντελεστών υπολογισμού και τη διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του ΕΝΦΙΑ μετά την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών

Επανεξέταση του ευνοϊκού καθεστώτος φορολόγησης της ναυτιλίας υπό το πρίσμα των υποδείξεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Τεχνική επανεξέταση των διατάξεων του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος μετά την τριετή εφαρμογή τους, προκειμένου να προσδιορίσει τα προβλήματα και τα «παραθυράκια» στην εφαρμογή τους και να υποβάλουν προτάσεις τροποποιήσεων για τη αποσαφήνιση και βελτίωσή τους και την εξάλειψη των αντικρουόμενων ρυθμίσεων.

Κωδικοποίηση και απλοποίηση της νομοθεσίας για τον ΦΠΑ, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών και να εξαλειφθούν τα κενά και οι εκκρεμότητες.

Επανεξέταση του νομοθετικού καθεστώτος για την επιβολή τόκων εκπρόθεσμης υποβολής δηλώσεων, όπως αυτό αποτυπώνεται στον Κώδικα Φορολογικών Διαδικασιών.

Χαράτσια με το "έτσι θέλω"

Την απαλλαγή των κενών και μη ρευματοδοτούμενων ακινήτων από τα δημοτικά τέλη, ανεξάρτητα από το χρόνο δήλωσής τους ως κενών στη Δημοτική Αρχή ζητά με έγγραφό του ο Συνήγορος του Πολίτη. Η παρέμβαση του Συνηγόρου κ. Ανδρέα Ποττάκη εκδηλώθηκε με αφορμή τις διαμαρτυρίες ιδιοκτητών ακινήτων από όλη τη χώρα οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά για δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού παρελθόντων ετών σε αποδεδειγμένα κενά ακίνητα, με το αιτιολογικό ότι δεν είχαν δηλωθεί ως κενά από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης. Ο Συνήγορος καλεί τις Δημοτικές Αρχές να συμμορφωθούν προς τη νομοθεσία και τη νομολογία, να αποδέχονται αναδρομικά υπεύθυνες δηλώσεις των ιδιοκτητών ακινήτων για τα κενά ακίνητα (οι οποίες εξάλλου μπορούν να διασταυρώνονται με τις φορολογικές δηλώσεις και τη βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης) και να απαλλάξουν συνεπώς τους πολίτες από άδικες και υπέρογκες χρεώσεις.

 

 

Συγκεκριμένα σε όλους της Δήμους της χώρας, στις διευθύνσεις Διοίκησης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, αλλά και στο Υπουργείο Εσωτερικών, είχε κοινοποιηθεί  από Δεκεμβρίου 2017έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής του «Συνηγόρου του Πολίτη» που υπογράφεται από τον Συνήγορο του Πολίτη κ. Ανδρέα Ποττάκη, στο οποίο αναφέρονται τα εξής ιδιαίτερα σημαντικά :

 

 

«Θέμα: Δημοτικά Τέλη σε ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται και δεν ηλεκτροδοτούνται.

 

 

Αξιότιμες κυρίες, αξιότιμοι κύριοι,

 

 

Με το παρόν έγγραφο ο Συνήγορος του Πολίτη επανέρχεται στο θέμα της αναδρομικής επιβολής δημοτικών τελών σε ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται και αποδεδειγμένα δεν ηλεκτροδοτούνται. Η παρέμβαση αυτή κρίνεται απαραίτητη τόσο λόγω του ιδιαίτερα μεγάλου αριθμού σχετικών αναφορών που δέχεται η Αρχή, όσο και λόγω της μη ενιαίας αντιμετώπισης του θέματος από τους Ο.Τ.Α.

Συγκεκριμένα, ο Συνήγορος γίνεται σταθερά αποδέκτης αναφορών ιδιοκτητών μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων, οι οποίοι λόγω έλλειψης ενημέρωσης, προσκόμισαν στον αρμόδιο δήμο την υπεύθυνη δήλωση που προβλέπεται από το άρθρο 5 παρ. 1 του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 138 Α)1 σε χρόνο πολύ μεταγενέστερο αυτού της πραγματικής διακοπής ηλεκτροδότησης, θεωρώντας ότι η μη χρήση του ακινήτου αποδεικνύεται τόσο από την ίδια τη βεβαίωση διακοπής της Δ.Ε.Η., όσο και από τη δήλωση του ακινήτου τους ως κενού στη φορολογική τους δήλωση.

 

 

Στις περιπτώσεις των πολιτών που προσφεύγουν στο Συνήγορο, οι δήμοι δεν αποδέχονται την αναδρομική ισχύ των δηλώσεων αυτών και επιβάλλουν αναδρομικά δημοτικά τέλη, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι η αρμόδια υπηρεσία τους δεν μπορεί να προβεί σε αυτοψία για τη διαπίστωση της μη χρήσης του ακινήτου κατά το χρονικό διάστημα που προηγήθηκε της δήλωσης. Παρατηρούνται δε ακόμη και περιπτώσεις δήμων που, εκτός των δημοτικών τελών επιβάλλουν και πρόστιμο βάσει του άρθρου 73 του Β.Δ. 24-9/20.10.1958.

 

Παράλληλα, στο πλαίσιο της διερεύνησης των ανωτέρω αναφορών, ο Συνήγορος διαπίστωσε ότι αρκετοί δήμοι αποδέχονται τις μεταγενέστερες της διακοπής ηλεκτροδότησης υπεύθυνες δηλώσεις και απαλλάσσουν το ακίνητο από τα δημοτικά τέλη για την περίοδο κατά την οποία αποδεδειγμένα δεν ηλεκτροδοτείτο.Η ανομοιόμορφη αυτή αντιμετώπιση ίδιων περιπτώσεων, οδηγεί σε άνιση μεταχείριση, δημιουργεί σύγχυση σε ό,τι αφορά το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και κλονίζει την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στη διοίκηση.Ο Συνήγορος του Πολίτη θα ήθελε ως εκ τούτου να τοποθετηθεί επί του θέματος και να επισημάνει τα ακόλουθα:

 

 

 

Α) Η διατύπωση της διάταξης του άρθρου 5 παρ. 1 του Ν. 3345/2005 είναι σαφής και δεν χρήζει ερμηνείας: απαλλάσσονται τα μη χρησιμοποιούμενα/μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα από τα τέλη «για όσο χρόνο παραμένουν κλειστά». Ο νομοθέτης δεν θέλησε να ορίσει χρονικό πλαίσιο άσκησης του συγκεκριμένου δικαιώματος, γι’αυτό και δεν προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία. Σύμφωνα συνεπώς με το γράμμα της διάταξης, η υπεύθυνη δήλωση μπορεί να προσκομιστεί στο δήμο και σε χρόνο μεταγενέστερο της διακοπής ηλεκτροδότησης.

 

 

Β) Η υπεύθυνη δήλωση μπορεί να αφορά παρελθόντα γεγονότα. Μάλιστα, σύμφωνα με την υπ’αρ. 781/2010 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η υπεύθυνη δήλωση μπορεί να αφορά αποκλειστικώς και μόνον γεγονότα παρόντα ή παρελθόντα, όχι όμως μέλλοντα. Επομένως, οι δήμοι οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη το περιεχόμενο υπεύθυνων δηλώσεων που δηλώνουν γεγονότα ή στοιχεία αναγόμενα σε χρονική περίοδο προγενέστερη της υποβολής τους. Μάλιστα, στις υπό εξέταση περιπτώσεις, τα στοιχεία αυτά μπορούν να αποδειχτούν συνδυαστικά τόσο με τη βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης της Δ.Ε.Η, όσο και με τη δήλωση του κενού ακινήτου στη φορολογική δήλωση.

 

 

Γ) Σύμφωνα με πρόσφατη δικαστική απόφαση (υπ’αρ. Α 1963/2016 του Διοικ. Πρωτ. Πειραιά), από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης ενός ακινήτου τεκμαίρεται η μη χρήση του από τον ιδιοκτήτη του και απαλλάσσεται αυτός από την υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών καθαριότητας, ανεξάρτητα από το πότε θα υποβληθεί προς τον αρμόδιο δήμο το αίτημα για την απαλλαγή του. Πιο αναλυτικά, βάσει του σκεπτικού της απόφασης, με τα δύο τελευταία εδάφια του άρθρου 3 του ν. 25/1975, εισάγεται μαχητό τεκμήριο υπέρ των ιδιοκτητών κλειστών ακινήτων, σύμφωνα με το οποίο από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης ενός ακινήτου τεκμαίρεται και η μη χρησιμοποίηση του και, επομένως, εφόσον τα μη χρησιμοποιούμενα ακίνητα δεν παράγουν απορρίμματα, απαλλάσσονται, εκ του λόγου αυτού και για όσο χρόνο παραμένουν κλειστά, από το, ανταποδοτικού χαρακτήρα (πρβλ. Σ.τ.Ε. 60/2010 επταμ., Σ.τ.Ε. 274/2014,343/2016), τέλος καθαριότητας. Ο αρμόδιος Ο.Τ.Α. χορηγεί την απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη, δικαιούμενος να διαπιστώσει οποτεδήποτε την ακρίβεια της υποβληθείσας υπεύθυνης δήλωσης προφανώς με τη διενέργεια επιτόπιου ελέγχου. Εφόσον δε από τον έλεγχο αυτό προκύψει ότι το ακίνητο χρησιμοποιείται, τότε το πιο πάνω τεκμήριο ανατρέπεται, και μάλιστα αναδρομικά, καθόσον ο ιδιοκτήτης του ακινήτου καταλογίζεται με τα αναλογούντα στην επιφάνεια του ακινήτου του δημοτικά τέλη καθαριότητας από την ημερομηνία χορήγησης της απαλλαγής, ενώ του επιβάλλεται και πρόστιμο για την ανακρίβεια της δήλωσης του.

 

 

Δ) Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει ήδη από το 2014 επισημάνει (με το υπ’αρ. πρωτ. 180318/5473/31.01.2014 έγγραφο του) την απουσία προθεσμίας στο νόμο για την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης καθώς και το ότι η διακοπή ηλεκτροδότησης αποτελεί τεκμήριο για τη μη χρήση του ακινήτου. Κατά την άποψη της Αρχής, η απαίτηση της ταυτόχρονης με τη διακοπή ηλεκτροδότησης υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης στο Δήμο, προκειμένου να απαλλαγεί το ακίνητο από τα δημοτικά τέλη, δεν συνάδει με το σκοπό του νομοθέτη, ο οποίος θέσπισε το σχετικό δικαίωμα υπέρ των πολιτών, αναγνωρίζοντας τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Με τον τρόπο αυτό τίθεται αυθαίρετα μια επιπλέον προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος, χωρίς να προβλέπεται στο νόμο.

 

 

Παρακαλούμε ως εκ τούτου για τις ενέργειες σας προς την κατεύθυνση της ορθής εφαρμογής της σχετικής διάταξης (άρθρο 5 ν.3345/2005), σύμφωνα με το σαφές, ρητό και ανεπιφύλακτο γράμμα και πνεύμα της.Εν αναμονή της ανταπόκρισης σας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας και παραμένουμε στη διάθεση σας για κάθε διευκρίνιση.

 

Ανδρέας Ποττάκης, Συνήγορος του Πολίτη.»

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki