Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Ο μύθος των εμπορικών κέντρων

Η κρίση κατέρριψε ένα ακόμα μύθο που είχε καλλιεργηθεί τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για εκείνο που θέλει τα εμπορικά κέντρα να μένουν αλώβητα από την ύφεση η οποία πλήττει κυρίως τα καταστήματα που βρίσκονται στους εμπορικούς  δρόμους.

Πριν  λίγο η εταιρία LAMDA , έδωσε στοιχεία για το τζίρο των καταστημάτων που βρίσκονται στα εμπορικά της κέντρα , τα οποία θεωρούνται ως αντιπροσωπευτικό δείγμα για την πορεία της συγκεκριμένης αγοράς. Από τα στοιχεία αυτά προκύπτει ότι στο α΄εξάμηνο , ο τζίρος των καταστημάτων του εμπορικού κέντρου “Golden Hall” αυξήθηκε μόλις κατά 1%.κατά 1%. Ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων στο “The Mall Athens” για την ίδια περίοδο κινήθηκε πτωτικά κατά 10,4%, ενώ στο “Mediterranean Cosmos” στη Θεσσαλονίκη η πτώση του κύκλου εργασιών των καταστημάτων ήταν 9,5%. Αν όμως αφαιρεθεί ο πληθωρισμός , τότε ο όγκος των λιανικών πωλήσεων έχει σημειώσει πτώση που κινείται σε ελαφρώς υψηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με τον μέσο όρο του συνόλου της ελληνικής αγοράς.

Ερωτηματικά προκαλεί , το γεγονός ότι ειδικά στην Αθήνα , η αγορά εμπορικών κέντρων λειτουργεί σε συνθήκες κορεσμού καθώς ήδη λειτουργούν επτά μεγάλα εμπορικά κέντρα μητροπολιτικής εμβέλειας και σύντομα θα λειτουργήσει και το έβδομο στην περιοχή της Κάντζας. Δεν είναι λίγοι αναλυτές που υποστηρίζουν ότι σύντομα θα ενταθούν οι πιέσεις των εμπορικών αλυσίδων που έχουν ήδη παρουσία να προχωρήσει άμεσα η επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων με προφανή αποτελέσματα στην απόδοση της επένδυσης. .

Προσφέρουν ...ρυθμίσεις

Σε στάση πληρωμών έχουν προχωρήσει οι δανειολήπτες καθώς αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τις υποχρεώσεις τους προς τις τράπεζες. Υπολογίζεται ότι στο σύνολο του έτους θα ρυθμιστούν επιχειρηματικά, στεγαστικά και καταναλωτικά δάνεια συνολικού ύψους 50 δισ. ευρώ. Όμως ήδη βρίσκονται στο «κόκκινο» δάνεια ύψους 33 δισ. ευρώ, καθώς οι καθυστερήσεις στο εξάμηνο ξεπέρασαν το φράγμα του 11%, στο σύνολο του δανειακού χαρτοφυλακίου των τραπεζών. Τα προσωρινά στοιχεία δείχνουν ότι οι καθυστερήσεις στα καταναλωτικά δάνεια και τις πιστωτικές κάρτες οδεύουν στο 25% (πέρυσι έφτασαν το 20,5%) και είναι η κατηγορία όπου οι τράπεζες προχωρούν σε «κούρεμα» της οφειλής μέχρι και κατά 50%. Στη δεύτερη θέση βρίσκονται τα επιχειρηματικά δάνεια, και ειδικά των μικρών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, με τις καθυστερήσεις να έχουν φτάσει τα επίπεδα του 17% με 19%. Στις περιπτώσεις αυτές οι αναχρηματοδοτήσεις, που έχουν συνοδεύονται με νέους όρους και κυρίως με αυξημένο επιτόκιο είναι η λύση που προτείνουν οι τράπεζες. Σύμφωνα με τα τραπεζικά στελέχη οι ανατιμολογήσεις δανείων είναι αναπόφευκτες, λόγω του αυξανόμενου κόστους που προκαλείται από την άνοδο επιτοκίων των καταθέσεων και δεν έχει ακόμη καλυφθεί από την αντίστοιχη άνοδο από τις χορηγήσεις. Στα στεγαστικά δάνεια επίσης παρατηρείται αύξηση στις καθυστερήσεις, καθώς η οικονομική πίεση που έχουν δεχθεί τα νοικοκυριά αντανακλάται στην ροή εξυπηρέτησης της οφειλής. Στις περιπτώσεις αυτές, έχουν ενεργοποιηθεί τα προγράμματα περιόδου χάριτος, επιμήκυνσης της διάρκειας ή πληρωμής μόνο τόκων.

Δίνουν πριμ για να ξεπουλήσουν

Την αξιοποίηση της σημαντικής περιουσίας του ελληνικού Δημοσίου που εκτείνεται στην παραλιακή ζώνη της Αττικής μεταξύ του Φαλήρου και του Σουνίου θέτει ως προτεραιότητα η κυβέρνηση με στόχο την αξιοποίηση της περιοχής και τη δημιουργία της ελληνικής Ριβιέρας. Το σχέδιο που προωθείται και βρίσκεται υπό την εποπτεία του Πρωθυπουργού περιλαμβάνει τη δημιουργία μιας Εταιρείας Ειδικού Σκοπού (Special Purpose Vechicle), στην οποία θα μεταβιβαστούν τα ακίνητα του Δημοσίου που βρίσκονται στη συγκεκριμένη ζώνη ενώ ο ρόλος της εταιρείας αυτής δεν θα σχετίζεται με την αξιοποίηση και εκμετάλλευση της δημόσιας περιουσίας αλλά θα αφορά τη δημιουργία υπεραξίας για την ακίνητη περιουσία του Δημοσίου με την επίλυση ρυμοτομικών, χωροταξικών, πολεοδομικών ή και ιδιοκτησιακών ζητημάτων που σήμερα δημιουργούν σημαντικά προσχώματα και αποτρέπουν την εκδήλωση επενδυτικού ενδιαφέροντος.

Μάλιστα, όπως λένε κυβερνητικοί παράγοντες, για να γίνει αυτό, αναγκαίο από τη μέχρι σήμερα εμπειρία είναι ότι πρέπει τα προς αξιοποίηση ακίνητα να έχουν καθαρούς τίτλους ιδιοκτησίας και να έχουν επιλυθεί όλα τα γραφειοκρατικά εμπόδια ώστε να αποδίδονται ελεύθερα από κάθε βάρος στους επενδυτές, για να προχωρούν οι επενδύσεις γρήγορα και χωρίς προβλήματα. Mε δεδομένο ότι το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων αφορά κατά 90% πώληση δικαιωμάτων γης και παραχώρηση υποδομών, η κυβέρνηση επιθυμεί να μη χαθεί χρόνος με τα συνήθη προβλήματα που ανακύπτουν σε περιπτώσεις κρατικής γης (ιδιοκτησιακό, χρήσεις γης, περιβαλλοντικές μελέτες κ.λπ.).

Στην κυβέρνηση εκτιμούν ότι η ένταξη των ακινήτων στην Εταιρεία Ειδικού Σκοπού θα επιτρέψει την ταχύτερη αξιοποίηση με την παραχώρηση πακέτου ακινήτων προς μακροχρόνια μίσθωση ενώ ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός για οικιστική, εμπορική, τουριστική και ψυχαγωγική αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου στην περιοχή από το Φάληρο μέχρι το Σούνιο θα δημιουργήσει άμεσα νέες θέσεις εργασίας, τόσο κατά την υλοποίηση των έργων όσο και μετά. Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αττική έχει το μεγαλύτερο θαλάσσιο μέτωπο μεταξύ των ευρωπαϊκών πόλεων. Μάλιστα, στη ζώνη αυτή βρίσκονται και αρκετά δημόσια ακίνητα τα οποία έχουν ήδη παραχωρηθεί με μακροχρόνιες συμβάσεις σε ιδιωτικούς ομίλους, όπως οι μαρίνες Φαλήρου και Φλοίσβου, το συγκρότημα του πρώην Ξενία Λαγονησίου κ.ά. H αλήθεια είναι ότι το εγχείρημα για την αξιοποίηση της παραλιακής ζώνης της Αττικής έχει εξαγγελθεί και κατά το παρελθόν, όμως μέχρι σήμερα έχει μείνει στα συρτάρια των αρμόδιων υπουργείων.

Εγκλημα και Τιμωρία

Το 2012 είναι χρονιά εκλογών. Ενδεχομένως να γίνουν μέχρι τον Απρίλιο, ή μπορεί λίγο αργότερα ή λίγο νωρίτερα . Ο χρόνος σίγουρα είναι σημαντικός αλλά δεν είναι τόσο σημαντικός εμπρός από την διαπίστωση ότι και σε αυτές τις εκλογές η ιδιοκτησία θα παραμένει «μουγγή» και «απούσα». Τόσο «μουγγή» και «απούσα» όσο στις προηγούμενες εκλογές του 2009, του 2004 ,του…

Η πραγματικότητα είναι ότι, ενώ ολόκληρη η ελληνική κοινωνία προσπαθεί να διεκδικήσει το δικαίωμα στην εργασία, στη παιδεία, στο επιχειρείν και στο περιβάλλον, κανείς μα κανείς δεν κάνει τίποτε για να περιφρουρήσει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα στην περιουσία το οποίο πλήττεται βάναυσα από τους εκάστοτε σωτήρες που βρίσκονται στην «καρέκλα» του υπουργού Οικονομικών. Και φυσικά , δεν είναι μία υπόθεση που εστιάζεται μόνο στο κόμμα που κυβερνά. Αν κάποιος διαβάσει τα προεκλογικά προγράμματα ΟΛΩΝ των κομμάτων θα διαπιστώσει ότι , η ακίνητη περιουσία είτε είναι παντελώς απούσα είτε οι αναφορές που γίνονται σε αυτή δεν ξεπερνούν τις τρείς αράδες και αυτές αφορούν στη φορολογία.

Όμως η ακίνητη περιουσία αφορά περίπου σε 7.000.000 έλληνες . Στην ακίνητη περιουσία συγκεντρώνεται το 70% του πλούτου των ελλήνων. Η ακίνητη περιουσία προσφέρει πάνω από το 15% του ΑΕΠ. Η ακίνητη περιουσία εξακολουθεί να κινεί τους πιο σημαντικούς κλάδους της ελληνικής βιομηχανίας. Η ακίνητη περιουσία –άμεσα ή έμμεσα-προσφέρει απασχόληση στο 20% του ενεργού πληθυσμού.

Δεν χρειάζεται να είναι κανείς ειδικός για να καταλάβει ότι , κανείς πολιτικός δεν αισθάνεται υποχρεωμένος να απολογηθεί για την στάση που έχει υιοθετήσει προκειμένου να προασπίσει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ιδιοκτησίας. Μήπως έχετε αναρωτηθεί, γιατί όλα αυτά τα χρόνια, οι πολιτικοί ενώ είχαν κάτι να πουν για μία ποδοσφαιρική ομάδα αδιαφορούσαν πλήρως για τις συστηματικές «βιαιοπραγίες» που υφίστατο η ακίνητη περιουσία; Αν δεν το έχετε σκεφτεί θα σας το πούμε εμείς: Διότι , δεν υπολόγιζαν –και δεν υπολογίζουν- τους ιδιοκτήτες. Πιστεύουν , ότι οι άνθρωποι αυτοί δεν αντιδρούν, δεν διεκδικούν και δεν τιμωρούν για όσα υφίστανται από τις εκάστοτε Κυβερνήσεις. Πιστεύουν επίσης ότι το πολιτικό κόστος που θα υπάρχει από την κατασκευή μία χωματερής στην εσχατιά της Ελλάδος θα είναι πολύ μικρότερο από τα πολεοδομικά και τα φορολογικά «τεχνάσματα» που επινοεί ο κάθε πολιτικός της «κακιάς ώρας» για να αυξήσει τα φορολογικά έσοδα ή για να εξυπηρετήσει καταστάσεις . Υπάρχει όμως και η χειρότερη εκδοχή: Πολλοί πολιτικοί ,δρουν με βάση την πεποίθηση ότι ,οποιοδήποτε πρόβλημα που προκύψει και το οποίο αφορά τους «μεγάλους» της αγοράς ακινήτων μπορεί να επιλυθεί σε …απευθείας σύνδεση, ενώ αντίθετα οτιδήποτε πλήττει τον μεγάλο όγκο της ιδιοκτησίας τους είναι παγερά αδιάφορο. Πως αλλιώς άλλωστε μπορεί να ερμηνεύσει κανείς το γεγονός ότι ενώ τα περισσότερα από τα προβλήματα που αφορούν μεγάλες αναπτύξεις επιλύονται με κάποιο τρόπο, όλα τα προβλήματα που στοχεύουν στην μικρή και στην μεσαία περιουσία είτε δεν βρίσκουν ποτέ λύση είτε η λύση που βρίσκεται είναι πάντα σε βάρος των ιδιοκτητών.

Πλέον, η μεγάλη πρόκληση για τους ιδιοκτήτες αλλά και όσους ζούν απο την ακίνητητη περιουσία  δεν είναι να διεκδικήσουν τα δικαιώματα, τα οποία απορρέουν από το Σύνταγμα αυτής της χώρας αλλά να αποκτήσουν φωνή για να τα διεκδικήσουν . Θα πρέπει να αναγκάσουν , ΟΛΑ τα κόμματα που θα συμμετάσχουν στις εκλογές να έχουν ξεκάθαρες και διαυγείς θέσεις για την ακίνητη περιουσία: τη φορολογία, τη πολεοδομική και την χωροταξική πολιτική, την χρηματοδότηση… Σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να τιμωρήσουν όλους εκείνουν που τους  αγνοούν. Απλά και ξεκάθαρα πράγματα.

Επιστροφή στον κεφαλικό φόρο

Καμιά εξαίρεση δεν προβλέπει ο νέος φόρος για τα ακίνητα που προτείνει το υπουργείο Οικονομικών. Ο νέος φόρος βασίζεται στη φορόλογηση με βάση τα στρέμματα για τα αγροτεμάχια και τα τετραγωνικά μέτρα στα ακίνητα. Βασική του γραμμή σύμφωνα με την πρόταση του υπουργού ίναι ότι όλα τα ακίνητα και τα αγροτεμάχια θα φορολογηθούν βάσει κριτηρίων υπολογισμού αξίας και ο φόρος θα ξεκινά από το ένα ευρώ και θα κλιμακώνεται ανάλογα της εμπορικής αξίας, της τοποθεσίας, τον όροφο ή την οδό.

Ετσι, το σχέδιο που έχουν εκπονήσει οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου και το οποίο παρουσιάστηκε στους εκπροσώπους των κομμάτων, προκειμένου να το μελετήσουν και να τοποθετηθούν στην επόμενη συνεδρίαση της διακομματικής επιτροπής ώστε να «κλειδώσει» το νέο σύστημα φορολόγησης των ακινήτων προβλέπει, μεταξύ άλλων, τα εξής:

* Αστικά Ακίνητα: η νέα εξίσωση για τα κτίσματα και τα εντός σχεδίου οικόπεδα προβλέπει την επιβολή φόρου 1 ευρώ/τ.μ., ο οποίος όμως θα αυξάνεται κατά ένα ή δύο ή τρία ευρώ ανάλογα με τα χαρακτηριστικά των ακινήτων: όπως παλαιότητα, όροφος, τιμή ζώνης, εμπορική αξία, οδό και οικοδομικό τετράγωνο. Οσον αφορά τα οικόπεδα η φορολόγησή τους θα είναι ακόμη υψηλότερη, αφού ιδιαίτερη σημασία θα έχει εάν το οικόπεδο βρίσκεται σε νησιωτική, ή γενικότερα τουριστική περιοχή, είναι παραθαλάσσιο, συνορεύει με εθνικές οδούς κ.λπ. Δεν αποκλείεται μάλιστα, εάν ο τελικός λογαριασμός δεν βγει, τότε για τα εν λόγω οικόπεδα ο φόρος να ξεκινά από τα 20 ευρώ φθάνοντας σε εξαιρετικές περιπτώσεως τα 30 ή 50 ευρώ το στρέμμα, όπως άλλωστε και να είναι υψηλότερος για τα ακίνητα των οποίων η αντικειμενική αξία υπερβαίνει τις 300.000 ευρώ.

* Αγροτεμάχια: ευρώ ανά στρέμμα προβλέπει ο μαθηματικός τύπος, χωρίς αφορολόγητο όριο και χωρίς την εξαίρεση των αγροτικών εκτάσεων.

Κεντρική διαφορά της νέας πρότασης είναι η φορολόγηση ακινήτων και αγροτεμαχίων να βασίζεται όχι στην αντικειμενική αξία των ιδιοκτησιών, αλλά με βάση το τετραγωνικό μέτρο (εφόσον πρόκειται για εντός σχεδίου κτίσματα/οικόπεδα) και το στρέμμα (για εκτός σχεδίου κτήματα και αγροτεμάχια). Στα σχέδια του Υπουργείου Οικονομικών είναι ο φόρος να ξεκινά από τα δύο έως τρία ευρώ ανα τετραγωνικό. Το ύψος του ποσού ανά τετραγωνικό θα κλιμακώνεται με βάση περίπου 30 κριτηρίων, όπως η τιμή ζώνης και ο όροφος του ακινήτου. Οσον αφορά την φορολόγηση εκτάσεων και αγροτεμαχίων, η εισήγηση, σύμφωνα με πληροφορίες, αφορά την επιβολή φόρου ανα στρέμμα, ο οποίος θα κλιμακώνεται από 1 ή 2 ευρώ και θα εξικνείται έως τα 25 ευρώ για τις εκτός σχεδίου εκτάσεις. Σύμφωνα με τις ίδες πληροφορίες, στο νέο σχέδιο δεν θα προβλέπεται απαλλαγή φορολογουμένων που δηλώνουν κατά κύριο επάγγελμα αγρότες αλλά την φορολόγησή τους με ένα συμβολικό ποσό ευρώ ανά στρέμμα. Σε εκκρεμότητα βρίσκεται ακόμη η συλλογή όλων των στοιχείων για την έκταση των αγροτεμαχίων προκειμένου να μπορούν να γίνουν υπολογισμοί για το ύψος των εσόδων που θα αντληθούν από αυτά.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki