Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

realestatenews.gr

Νέες εντάσεις για την Natura

Ούτε οι αλλαγές που έφερε στο σχέδιο νόμου για τη διατήρηση της βιοποικιλότητας η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη ήταν αρκετές για να μετριάσουν τις ενστάσεις που εκφράστηκαν από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ. Η έντονη κριτική που δέχθηκε η Τίνα Μπιρμπίλη στην σημερινή συνεδρίαση της αρμόδιας κοινοβουλευτικής ομάδας την οδήγησε να επιφυλαχθεί ότι θα φέρει την τελική διατύπωση του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια. Η υπουργός τόνσε ότι «με τη νέα ρύθμιση εξασφαλίζεται μια δίκαιη αντιμετώπιση για τους μέχρι σήμερα ιδιοκτήτες μικρότερων εκτάσεων» αλλά οι βουλευτές από τη μεριά τους επέμειναν ότι οι προτάσεις τους αγνοήθηκαν. «Μόνο το 10% των σημερινών οικοπέδων που έχουν έκταση τεσσάρων στρεμμάτων θα μπορέσουν να οικοδομηθούν», δήλωσε ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΠΑΣΟΚ Νίκος Ζωίδης. Στο ίδιο μήκος κύματος και η βουλευτής Τρικάλων, Σούλα Μερεντίτη, η οποία τόνισε ότι δεν θα ψηφίσει το άρθρο 9.«Εγώ δεν μπορώ να ψηφίσω το άρθρο 9. Για να πάρετε την έγκριση μας πρέπει να μας πείσετε από που εκπορεύεται η δική σας βεβαιότητα για τις ρυθμίσεις και διεκδικείτε το αλάθητο» δήλωσε. Ενστάσεις στο σχέδιο νόμου έφερε και ο πρόεδρος της Επιτροπής, βουλευτής του ΠΑΣΟΚ από τη Χαλκιδική, Γιάννης Δριβελέγκας ο οποίος ζήτησε από την υπουργό να επανεξετάσει την ρύθμιση «γιατί θα δημιουργηθούν τεράστια ζητήματα». «Με τη ρύθμιση που φέρατε επιτρέπουμε και δεν επιτρέπουμε. Τζάμπα και βερεσέ νομοθετούμε», τόνισε. Πραγματική βελτίωση στο σχέδιο νόμου, ζήτησε από την Τ. Μπιρμπίλη η βουλευτής Κορινθίας του ΠΑΣΟΚ Κατερίνα Φαρμάκη πρόταση που βρήκε σύμφωνο τον βουλευτή Κυκλάδων Γιώργος Παπαμανώλη. Τέλος, ο πρόεδρος της Επιτροπής Περιβάλλοντος, βουλευτής Μαγνησίας του ΠΑΣΟΚ Κώστας Καρτάλης, δήλωσε πως «θα μου είναι εξαιρετικά δύσκολο να συναινέσω στην οικολογική χρεοκοπία».

Οικοδομή: Οι επιπτώσεις της κατάρρευσης

Η «ατμομηχανή» της ελληνικής οικονομίας ξέμεινε από …καύσιμα . Οι επενδύσεις σε κατοικίες από το 2007 μέχρι σήμερα έχουν μειωθεί περισσότερο από 80% σε σύγκριση με το 2007 και βρίσκονται πλέον στα επίπεδα της δεκαετίας του ΄60. Σύμφωνα με στοιχεία που έχει στην διάθεση του το realestatenews.gr, από το 2007 μέχρι και σήμερα έχει καταγραφεί κατακόρυφη πτώση της αγοράς κατοικίας με αποτέλεσμα οι κατασκευές νέων σπιτιών (επενδύσεις σε κατοικίες) να έχουν υποχωρήσει:

-Το 2007, -8,6%

-Το 2008, -29,1%

-Το 2009, -21,7%

-Το 2010 , -18,6%.

Πρόκειται για μία πρωτοφανή εξέλιξη για την ελληνική οικονομία καθώς οι επενδύσεις στην κατοικία επηρεάζουν την απασχόληση, την βιομηχανική παραγωγή αλλά και τον όγκο πωλήσεων σε κλάδους κλειδιά του εμπορίου. Ενδεικτικό θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι:

- ο αριθμός των ανέργων στο κλάδο των κατασκευών ξεπερνά τους 100.000 εργαζόμενους,

-η παραγωγή τσιμέντου βρίσκεται στα επίπεδα της δεκαετίας του ΄60 ,

-ο όγκος των πωλήσεων των καταστημάτων επίπλων και ηλεκτρικών συσκευών μόνο σε ένα χρόνο κατέγραψε πτώση στα επίπεδα του 23% περίπου , καθώς οι δαπάνες των νοικοκυριών για τα συγκεκριμένα προϊόντα έχουν μειωθεί 28% περίπου. Σημειώνεται ότι ο συγκεκριμένος κλάδος εξαρτάται σε σημαντικό βαθμό από την πορεία της αγοράς κατοικίας (νέες και υφιστάμενες).

Η κρίση στην οικοδομή επηρεάζει και μία σειρά άλλων επιχειρήσεων που συναρτώνται άμεσα από αυτή. Για παράδειγμα, τα τελευταία δύο χρόνια 1.000 περίπου οικοδομικές επιχειρήσεις έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους ενώ οι περισσότερες υπολειτουργούν. Επίσης , άγνωστος παραμένει ο ς αριθμός των μεσιτών που έχουν αποχωρήσει από τον κλάδο αν και φήμες φέρουν , ότι περισσότερες από 400 σε ολόκληρη την Ελλάδα , έχουν αναστείλει την δραστηριότητα τους.

Από την άλλη πλευρά και οι δημοσιονομικές επιπτώσεις είναι σημαντικές αφού πέραν από τον μειωμένο ΦΠΑ –λόγω της μείωσης των πωλήσεων οικοδομικών υλικών, ειδών εξοπλισμού κ.α.- υπάρχει και το θέμα των εισπράξεων των εισφορών στα ασφαλιστικά ταμεία αλλά και του φόρου εισοδήματος τόσο από τις επιχειρήσεις όσο και από τους επαγγελματίες που απασχολούνται στον κλάδο της οικοδομής. Ο πλέον ασφαλής δείκτης για να καταγραφούν οι εξελίξεις αυτές είναι οι οικοδομικές άδειες που εκδίδονται οι οποίες το 2009 ήταν μειωμένες 26,5% σε σύγκριση με το 2008 , ενώ το 2010 ο αντίστοιχος ρυθμός πτώσης ήταν 23,7% . Πρέπει να σημειωθεί ότι για το 2011 (στοιχεία διμήνου) η μείωση των οικοδομικών αδειών προσεγγίζει το 60% σε σύγκριση με το αντίστοιχο δίμηνο της προηγούμενης χρονιάς.

Πρέπει να σημειωθεί ότι στην πραγματικότητα τα στοιχεία αυτά αντιπροσωπεύουν αριθμό αδειών και όχι όγκο και εμβαδόν , που δίνουν μία πιο ρεαλιστική εικόνα για την ένταση της κρίσης . Αν η αξιολόγηση γίνει με βάση τα δύο αυτά στοιχεία τότε οι επιπτώσεις είναι σημαντικά μεγαλύτερες.

Αυθαίρετα: Απο το 1983 στο 2011

Τα αυθαίρετα είναι μία υπόθεση με πορεία σχεδόν παράλληλη με εκείνης του μεταπολεμικού ελληνικού κράτους. Η αδυναμία –ή και η απροθυμία- του δημοσίου να έχει μία ολοκληρωμένη χωροταξική και πολεοδομική πολιτική σε συνδυασμό με την έκρηξη της ζήτησης για στέγης κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας ήταν οι καταλύτες που συνέβαλλαν στην έκρηξη των αυθαιρέτων. Είναι ίσως μοναδικό φαινόμενο για την Ευρώπη να δημιουργούνται μικρές πόλεις από αυθαίρετα κτίσματα λίγα χιλιόμετρα μακρυά από το κέντρο των πόλεων και το δημόσιο με καθυστέρηση δεκαετιών να εντάσσει τις περιοχές στο σχέδιο πόλης. Η πρώτη ουσιαστική παρέμβαση έγινε το 1983 , με το γνωστό σε όλους νόμο Τρίτση. Ο νόμος περιελάμβανε 3 φάσεις:

Α. Φάση: Εντός χρονικού διαστήματος 3 μηνών έπρεπε οι αυθαιρετούχοι να υποβάλλουν αίτηση (μαζί με παράβολο και φωτογραφίες), ώστε να έχουν δικαίωμα να συμμετάσχουν στις δύο επόμενες φάσεις.

Β. Φάση: Οι αυθαιρετούχοι υπέβαλλαν πλήρη σχέδια (τοπογραφικό, αρχιτεκτονικά, κτλ), δήλωση αντοχής και 10% του προστίμου που προέκυπτε, το οποίο ήταν σχετικά χαμηλό, με «αντάλλαγμα» τη σύνδεσή τους στα δίκτυα κοινής ωφέλειας και την αναστολή της κατεδάφισης τους.

Γ. Φάση: Μετά από την καταβολή του υπολοίπου του προστίμου και μόνο για τα αυθαίρετα που ήταν εντός σχεδίου, λαμβανόταν απόφαση νομάρχη για την οριστική εξαίρεση από κατεδάφιση.

Δέκα χρόνια μετά με το Ν.2218/94, με επιστολή στους νομάρχες στα πλαίσια του προαναφερθέντος Νόμου, ζητείται η διευκόλυνση για τους αυθαιρετούχους, οι οποίοι πάσχουν από ανίατη ασθένεια και οι οικίες τους χρειάζονται σύνδεση με τα δίκτυα κοινής ωφέλειας. Η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου δεν ικανοποίησε τους στόχους του νομοθέτη, ενώ δεν καταγράφηκε κάποιο αυθαίρετο.

Δέκα χρόνια μετά (το 2003) εξαγγέλλεται η ηλεκτροδότηση των ως τότε υφιστάμενων αυθαιρέτων Η έκδοση της υπουργικής απόφασης καθυστερεί ένα χρόνο περίπου και εκδίδεται αρχές του 2004 (ΥΑ 9732) , με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μία «έκρηξη» μη-νόμιμων κατασκευών. Η διαδικασία προέβλεπε, ότι ο αυθαιρετούχος πήγαινε στο Δήμο με φωτογραφίες και οδοιπορικό, ο Δήμος εξέδιδε μια βεβαίωση, η οποία χρησιμοποιείτο για τη ΔΕΗ, η οποία έκανε τη σύνδεση. Επίσης, προβλεπόταν ότι με την ολοκλήρωση της διαδικασίας ηλεκτροδοτήσεων, οι Δήμοι όφειλαν να ενημερώσουν τις Πολεοδομίες, οι οποίες έπρεπε να κάνουν αυτοψία εντός 3ετίας για τη σύγκριση δηλωθέντων και πραγματικότητας. Το τελευταίο στάδιο πρακτικά δεν έγινε ποτέ.

Επιλεκτική χρεωκοπία και η αγορά ακινήτων

Η ελληνική κυβέρνηση αναδιπλώνεται κι ένα χρόνο μετά το Μνημόνιο και το Μεσοπρόθεσμο συζητάει και απαγορευμένες -μέχρι πρότινος- λύσεις, όπως η «επιλεκτική χρεοκοπία». Το ζήτημα άνοιξε χθες ο υπουργός Οικονομικών Ευάγγελος Βενιζέλος, , φέρνοντας στο προσκήνιοπιθανά σενάρια επίλυσης και τα οποία αφορούν:

1.Επιλεκτική χρεοκοπία.

2.Διεύρυνση προσωρινού μηχανισμού EFSF. Η επαναγορά ομολόγων από τη δευτερογενή αγορά είναι μία από τις λύσεις που συζητιούνται.

3. Εμπράγματες εγγυήσεις.

Το ζητούμενο είναι τι θα συνιστά για την αγορά ακινήτων η λύση που θα επιλεγεί, είτε αυτό αφορά επιλεκτική χρεοκοπία ή επαναγορά ομολόγων ή ευρωομόλογο; Η διαφορά τους συνίσταται στο...χρόνο καθώς οι επιπτώσεις είναι περίπου για την οικονομική δραστηριότητα, το οικονομικό κλίμα και την ρευστότητα της αγοράς. Η απάντηση είναι ακόμα πιο βαθιά πολυτετής ύφεση καθώς θα υπάρξει :

- ακόμα μεγαλύτερη επιδείνωση του κλίματος καταναλωτικών προσδοκιών .

- ακόμα μεγαλύτερη πιστωτική ασφυξία

-ακόμα μεγαλύτερη συρρίκνωση της ζήτησης , η οποία θα προέρχεται τόσο από την μείωση των εισοδημάτων όσο και από την ανασφάλεια που θα επικρατήσει στην αγορά

-ακόμα μεγαλύτερη στροφή προς «ασφαλή καταφύγια» των αποταμιεύσεων με επενδύσεις κυρίως στο εξωτερικό

-ακόμα μεγαλύτερη αύξηση της προσφοράς η οποία θα τροφοδοτηθεί από τρείς κατηγορίες πωλητών: από εκείνους που έχουν οικονομική ανάγκη, από εκείνους που θα αισθάνονται ανασφάλεια και από εκείνους που θα προτιμήσουν την ασφάλεια του «καυτού» ευρώ.

-ακόμα μεγαλύτερη πτώση των επενδύσεων σε κατοικίες αφού μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο κανείς δεν επιθυμεί ούτε να αγοράσει ούτε να επενδύσει.

-ακόμα μεγαλύτερη αύξηση των επιτοκίων και επιδείνωση των όρων δανεισμού σε τράπεζες ,επιχειρήσεις και ιδιώτες.

Τα στοιχεία αυτά, θα επηρεάσουν τόσο την αγορά κατοικίας όσο και την αγορά επαγγελματικών ακινήτων καθώς η ελληνική οικονομία πολύ δύσκολα στο εγγύς μέλλον θα ανακάμψει. Συγκεκριμένα, ακόμα και οι λιγοστες συναλλαγές που γίνονται κυρίως σε μικρής αξίας ακίνητα θα περιοριστούν στο ελλάχιστο. Οι τιμές των ενοικίων κατοικιών θα αυξηθούν λόγω της στροφής προς την ενοικίαση. Η πτώση του τζίρου και των επενδύσεων θα έχουν άμεση επίπτωση τόσο στην αγορά καταστημάτων όσο και γραφείων με επιπτώσεις στο επίπεδο των μισθωμάτων και στο αριθμό των κενών χώρων.

Από την άλλη πλευρά, η επιδείνωση της εικόνας της ήδη «λαβωμένης» αξιοπιστίας της ελληνικής οικονομίας δεν είναι ο καλύτερος «πρεσβευτής» για την προσέλκυση επενδύσεων από το εξωτερικό. Οι μοναδικοί που θα εμφανιστούν θα είναι «θεσμικοί» οι οποίοι θα θελήσουν να πάρουν τα φιλέτα της δημόσιας ακίνητης περιουσίας για μία «μπουκιά ψωμί». Και αυτοί δεν θα επενδύσουν άμεσα καθώς, το κλίμα που θα δημιουργηθεί στον διεθνή τύπο δεν θα είναι το καλύτερο για να προσελκύσει συνταξιούχους από την Βόρεια και την Κεντρική Ευρώπη για να αγοράσουν. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και το πολιτικό κλίμα , το οποίο είναι ήδη «ηλεκτρισμένο» και το οποίο σε καμία περίπτωση δεν ευνοεί επενδύσεις στην Ελλάδα.

Ερμού: Απο τα ψηλά στα χαμηλά

Το 2002 η οδός Ερμού ήταν ο 9ος ακριβότερος εμπορικός δρόμος παγκοσμίως, το διάστημα 1991-2000 οι τιμές των εμπορικών καταστημάτων αυξήθηκαν έως και 340%, ενώ ήταν από τις υψηλότερες στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2002 και μέχρι πριν την Ολυμπιάδα 2004, σύμφωνα με επίσημα στοιχεία (ΤτΕ, εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων) της περιόδου εκείνης. Μέσα σε λιγότερο από μία δεκαετία η Ερμού διολίσθησε στην 22η θέση και το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την σταδιακή συρρίκνωση -σε διάστημα τριετίας- έως και άνω του 50% της αξίας των εμπορικών ακινήτων αποτελεί, συνέπεια της απότομης εκτόνωσης της «φούσκας» στα ακίνητα retail. Αυτό αντανακλά ως ένα βαθμό την κατάσταση στη οποία βρίσκεται σήμερα , η αγορά αεμπορικών χώρων όπου οι μισθωτές δίνουν αγώνα για να ρίξουν τα νοίκια και οι ιδιοκτήτες για να τα εισπράξουν. Έχοντας ως όπλο το νόμο Κατσέλη (απλοποίηση καταγγελίας μισθωτικής σύμβασης), οι μισθωτές καταφεύγουν στην επαναδιαπραγμάτευση του ύψους του ενοικίου σε μία προσπάθεια να αποφύγουν τα χειρότερα. Είναι χαρακτηριστικό ότι κατά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο η συντριπτική πλειονότητα των μεγάλων αλυσίδων ένδυσης, εστίασης αλλά και τραπεζών έχει επιτύχει μείωση του μισθώματος έως και 20%. Σήμερα, μέσω της επαναδιαπραγμάτευσης, οι μισθωτές επιδιώκουν μείωση του μισθώματος τουλάχιστον σε ποσοστό 30%, κατά έγκριτες πληροφορίες κτηματομεσιτικών δικτύων. Ωστόσο είναι ολοένα και συχνότερες οι περιπτώσεις όπου ενοικιαστής καταστήματος σε πρωτοκλασάτη εμπορική συνοικία που πληρώνε μέχρι πρότινος ενοίκιο της τάξης των 8.000 να έχει πετύχει μείωση του μισθώματος ακόμη και στις 4.000 ευρώ. H ζητούμενη μείωση του μισθώματος μπορεί να αγγίξει το 70%, για καταστήματα που γειτνιάζουν με... κενούς εμπορικούς χώρους, όπου δηλαδή δεν υπάρχει εμπορική συνοικία.

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki