Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Εγκύκλιος για τεκμήρια και φόρους

Ερμηνευτική εγκύκλιο για τα τεκμήρια εξέδωσε ο υπουργείο Οικονομικών. Το πλήρες κέιμενο είναι: ΘΕΜΑ: Κοινοποίηση ορισμένων διατάξεων του ν. 3842/2010 που αφορούν στη φορολογία εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων. Με τις διατάξεις του πρόσφατα ψηφισθέντος φορολογικού νόμου ν.3842/2010 (ΦΕΚ 58 Α’) επέρχονται οι ακόλουθες μεταβολές στη φορολογία εισοδήματος, οι οποίες έχουν άμεση εφαρμογή: Α. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΦΥΣΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ 1. Για τους υπόχρεους της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε. (Ο.Ε., Ε.Ε., κοινωνίες αστικού δικαίου που ασκούν επιχείρηση ή επάγγελμα, αστικές κερδοσκοπικές εταιρίες, αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρίες, συμμετοχικές ή αφανείς και κοινοπραξίες της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του Κ.Β.Σ.), που υποβάλλουν δήλωση φόρου εισοδήματος (Ε5), λόγω λύσης, μετατροπής ή συγχώνευσης κλπ, για τα εισοδήματα της διαχειριστικής χρήσης που αρχίζει από 1ης Ιανουαρίου 2010 και μετά, εφαρμόζονται οι νέες διατάξεις του άρθρου 10 του Κ.Φ.Ε., όπως αντικαταστάθηκαν με την παράγραφο 1 του άρθρου 6 του νέου νόμου 3842/2010(ΦΕΚ Α’ 58). 2. Τα καθαρά κέρδη των επιχειρήσεων της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του Κ.Φ.Ε., που ασχολούνται με την πώληση ανεγειρόμενων οικοδομών, για τα εισοδήματα που αποκτούν από 1ης Ιανουαρίου 2010 και μετά, προσδιορίζονται με τον αυξημένο συντελεστή 20%, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 6 του νέου νόμου 3842/2010. Κατά συνέπεια, ο νέος συντελεστής θα εφαρμοσθεί και για τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος (Ε5), που υποβάλλονται εντός του έτους 2010, λόγω λύσης, μετατροπής ή συγχώνευσης. 3. Με τις διατάξεις της παραγράφου 4β του άρθρου 3 του ν.3842/2010, καταργούνται: α) από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου αυτού, τα πέντε τελευταία εδάφια της περίπτωσης γ’ του άρθρου 17 του Κ.Φ.Ε. Με τις νέες διατάξεις, καταργείται από 23.4.2010 και μετά, η απαλλαγή από το τεκμήριο, της δαπάνης που καταβάλλεται για την αγορά ή ανέγερση πρώτης κατοικίας καθώς και της δαπάνης που καταβάλλεται για την ανέγερση οικοδομής από επιχείρηση που αναλαμβάνει κατά κύριο επάγγελμα την ανέγερση οικοδομών. Επομένως, τα ποσά που καταβάλλονται από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου αυτού και μετά, για αγορά ή ανέγερση πρώτης κατοικίας και ανεξάρτητα από την επιφάνεια αυτής, υπάγονται στην εφαρμογή του τεκμηρίου. Επίσης, από την ίδια ημερομηνία και μετά υπάγονται στην εφαρμογή του τεκμηρίου, οι δαπάνες που καταβάλλονται για την ανέγερση οικοδομής από ατομική επιχείρηση που αναλαμβάνει κατά κύριο επάγγελμα την ανέγερση οικοδομών. β) από 1.1.2010 και μετά, τα τρίτο και τέταρτο εδάφια της περίπτωσης στ΄ του άρθρου 17 του Κ.Φ.Ε.. Με τις διατάξεις αυτές από 1.1.2010 και μετά, καταργείται η απαλλαγή από το τεκμήριο της καταβολής των τόκων ή χρεολυσίου κατά περίπτωση, για αγορά κατοικίας. Επίσης, από 1.1.2010 και μετά, καταργείται η απαλλαγή από το τεκμήριο της καταβολής του τοκοχρεολυσίου, τόσο για αγορά εξοπλισμού γεωργικής επιχείρησης όσο και για αγορά οικοπέδου από επιτηδευματίες που ασκούν ατομική επιχείρηση και ασχολούνται επαγγελματικά με την ανέγερση και πώληση οικοδομών. 4. Με τις διατάξεις της παραγράφου 4γ του άρθρου 3 του ν.3842/2010, αντικαθίσταται η περίπτωση δ’ του άρθρου 17 του Κ.Φ.Ε. Με τις νέες διατάξεις, όλα τα ποσά που καταβάλλονται, από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου αυτού και μετά, για τη χορήγηση δανείων προς οποιονδήποτε, υπάγονται στην εφαρμογή του τεκμηρίου. Παύει συνεπώς να ισχύει, από 23/4/2010 και μετά, η απαλλαγή από το τεκμήριο της χορήγησης δανείων προς εταιρίες ή κοινοπραξίες ή κοινωνίες από τα μέλη ή τους μετόχους των. 5. Με τις διατάξεις της παραγράφου 6 του άρθρου 5 του ν.3842/23.4.2010 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού του φόρου στις αποζημιώσεις απόλυσης που καταβάλλονται από 23.4.2010 και μετά (δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως), με βάση τα νομοθετήματα που αναφέρονται στην παράγραφο 1 του άρθρου 14 του Κ.Φ.Ε.. Ο φόρος υπολογίζεται με βάση την παρακάτω κλίμακα: Κλιμάκιο αποζημίωσης (ευρώ) Φορολογικός συντελεστής (%) 0 - 60.000 0% 60.001 - 100.000 10% 100.001 - 150.000 20% 150.001 και άνω 30% 6. Με τις διατάξεις της παραγράφου 11 του άρθρου 6 του ν.3842/23.4.2010, η παρακράτηση του φόρου με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%) στο ακαθάριστο εισόδημα από ελευθέρια επαγγέλματα, θα γίνεται στο καθαρό ποσό (χωρίς το Φ.Π.Α.) των συναλλαγών οι οποίες υπερβαίνουν τα τριακόσια (300) ευρώ. Οι παραπάνω διατάξεις, που αφορούν το όριο των 300 ευρώ ισχύουν για συναλλαγές που γίνονται από την 1.1.2011 και μετά. Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου 10 του ίδιου πιο πάνω άρθρου και νόμου, το όριο αυτό των 300 ευρώ, δεν υφίσταται κατά την παρακράτηση φόρου στο εισόδημα από εμπορικές επιχειρήσεις, όταν οι επιχειρήσεις κλπ. υπόχρεοι παρακράτησης καταβάλλουν σε τρίτους, αμοιβές για οποιουδήποτε είδους παρεχόμενη υπηρεσία με αποδείξεις δαπανών, σύμφωνα με το άρθρο 15 του Κ.Β.Σ. 7. Με τις διατάξεις της παραγράφου 2α του άρθρου 5 του κοινοποιούμενου νόμου, διατηρείται η ισχύουσα απαλλαγή από το φόρο υπεραξίας, αν μεταβιβαστεί από επαχθή αιτία, ατομική επιχείρηση η μερίδιο ομόρρυθμης η ετερόρρυθμης εταιρίας , από γονέα προς τα τέκνα του η από σύζυγο σε σύζυγο, λόγω συνταξιοδότησης του μεταβιβάζοντα. Εάν όμως μεταβιβαστεί λόγω συνταξιοδότησης μερίδιο ομόρρυθμης η ετερόρρυθμης εταιρίας που διαθέτει ακίνητο στα πάγια περιουσιακά της στοιχεία, τότε η αντικειμενική αξία του ακινήτου που ισχύει κατά το έτος της αποτίμησης της επιχείρησης φορολογείται με συντελεστή 5% επί του ποσοστού του μεριδίου που μεταβιβάζεται. Αν μεταβιβαστεί από επαχθή αιτία ατομική επιχείρηση η μερίδιο προσωπικής εταιρίας από δικαιούχο με βαθμό συγγένειας της Α΄ κατηγορίας του άρθρου 29 του ν. 2961/2001 (όπως αυτός αντικαθίσταται κάθε φορά) φορολογείται πλέον η υπεραξία μεριδίου με συντελεστή 5%, και όχι η πραγματική αξία μεταβίβασης με 1,2% όπως ισχύει έως τη δημοσίευση του νόμου. Για τις ίδιες μεταβιβάσεις από δικαιούχους με βαθμό συγγένειας της Β΄ κατηγορίας του άρθρου 29 του ν.2961/2001 (όπως αυτό αντικαθίσταται κάθε φορά) φορολογείται επίσης με συντελεστή 10% επί του υπερτιμήματος και όχι με συντελεστή 2,4% επί της πραγματικής αξίας μεταβίβασης όπως ίσχυε έως την δημοσίευση του νόμου αυτού. Επομένως, οι διατάξεις αυτές ισχύουν από 23.4.2010 και μετά. 8. Με τις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 5 του ν.3842/23.4.2010, καταργήθηκε η αυτοτελής φορολόγηση των χρηματικών ποσών που καταβάλλονται σε ποδοσφαιριστές, προπονητές και γενικά αθλητές για υπογραφή ή ανανέωση συμβολαίου με Π.Α.Ε. κλπ..Περαιτέρω, με την παράγραφο 4 του άρθρου 8 του προηγούμενου νόμου, τα ποσά αυτά φορολογούνται με βάση την ετήσια κλίμακα φόρου εισοδήματος αφού κατανεμηθούν ισομερώς στα έτη που διαρκεί το συμβόλαιο. Ο φόρος παρακρατείται με βάση την κλίμακα στο συνολικό ετήσιο καταβαλλόμενο ποσό, που ανάγεται στα έτη που διαρκεί το συμβόλαιο. Οι διατάξεις αυτές ισχύουν για τα συμβόλαια που υπογράφονται από 1ης Ιανουαρίου 2010 και μετά. 9. Με τις διατάξεις της παραγράφου 10 του άρθρου 5 του κοινοποιούμενου νόμου, ο συντελεστής φορολόγησης της υπεραξίας των ΙΧ αυτοκινήτων μειώνεται στο 25% από το 30% και ισχύει για μεταβιβάσεις που πραγματοποιούνται από 23.4.2010 και μετά. 10. Με τις διατάξεις της παραγράφου 13 του άρθρου 8 του κοινοποιούμενου νόμου, η ισχύς των διατάξεων ,των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 10 του ν.2579/1998(ΦΕΚ 31Α) παρατείνονται από 1.1.2010 μέχρι την 31.12.2011. Τα οριζόμενα ποσά φόρου της παραγράφου 1 του άρθρου 10 του νόμου 2579/1998 (ΦΕΚ 31Α)αυξάνονται κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) και ισχύουν για τις μεταβιβάσεις αδειών κυκλοφορίας Δ.Χ αυτοκινήτων που πραγματοποιούνται από 1.1.2010 και μετά. Τα οριζόμενα ποσά φόρου της παραγράφου 2 του άρθρου 10 του ν.2579/1998 (ΦΕΚ 31Α) αυξάνονται κατά ποσοστό δεκαπέντε τοις εκατό (15%) και ισχύουν για τις μεταβιβάσεις αυτοκινήτων ΔΧ που πραγματοποιούνται από 1.1.2010 και μετά. Για τις μεταβιβάσεις που πραγματοποιήθηκαν από 1.1.2010 μέχρι τις 23.4.2010 θα υποβληθούν συμπληρωματικές δηλώσεις έως 23.5.2010 χωρίς κυρώσεις. Β. ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ ΝΟΜΙΚΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ 1. Με τις διατάξεις της περίπτωσης β’ της παραγράφου 4 του άρθρου 10 αυξήθηκε από 25% σε 40% ο συντελεστής παρακράτησης φόρου στους τόκους που καταβάλλουν οι ημεδαπές επιχειρήσεις σε αλλοδαπά νομικά πρόσωπα που είναι κάτοικοι μη συμβατικών χωρών. Επίσης, με τις διατάξεις της περίπτωσης α’ της παραγράφου 4 του ιδίου άρθρου επιβάλλεται παρακράτηση φόρου με συντελεστή 40% στους τόκους που καταβάλλουν φυσικά πρόσωπα στην αλλοδαπή για εξόφληση δανείων που συνάπτονται με αλλοδαπά φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Τα ανωτέρω ισχύουν για τόκους που καταβάλλονται από την επόμενη της δημοσίευσης του νόμου αυτού, δηλαδή από 24.4.2010 και μετά, ανεξάρτητα από το χρόνο σύναψης του δανείου. 2. Με την παράγραφο 1 του άρθρου 12, από την έναρξη ισχύος του νόμου αυτού, δηλαδή από 23.4.2010 και μετά, καταργούνται οι απαλλαγές από το φόρο εισοδήματος που έχουν χορηγηθεί κατά καιρούς με διάφορους ειδικούς ή γενικούς νόμους σε νομικά πρόσωπα κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα. Διατηρούνται σε ισχύ μόνο οι απαλλαγές των νομικών προσώπων που ορίζονται στο άρθρο 103 του Κ.Φ.Ε., αυτές που προβλέπονται από τους αναπτυξιακούς νόμους ή λόγω μετασχηματισμού επιχειρήσεων. Επίσης, διατηρούνται σε ισχύ οι απαλλαγές που προβλέπονται από τις διμερείς συμβάσεις αποφυγής διπλής φορολογίας καθώς και από άλλες συμβάσεις που έχουν κυρωθεί από τη χώρα μας (ΟΗΕ, Διεθνής Τράπεζα Ανασυγκρότησης κ.λ.π). Τέλος, διατηρούνται σε ισχύ και απαλλαγές νομικών προσώπων που υπάγονται σε ειδικά καθεστώτα (π.χ. αμοιβαία κεφάλαια, Ταμείο Ανάπτυξης Νέας Οικονομίας, ΟΔΔΗΧ ΑΕ κλπ). Ως εκ τούτου, από 23.4.2010 και μετά οι τόκοι από καταθέσεις και ομολογιακά δάνεια που αποκτούν νομικά πρόσωπα κερδοσκοπικού ή μη χαρακτήρα που δεν περιλαμβάνονται στα νομικά πρόσωπα που διατηρούν την απαλλαγή τους υπόκεινται σε φορολογία και επομένως οι τράπεζες και τα πιστωτικά ιδρύματα υποχρεούνται να παρακρατούν φόρο 10% στους τόκους αυτούς. 3. Με τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 15 καταργήθηκε η υποχρέωση του Χ.Α. να τηρεί το απόρρητο επί άυλων ανωνύμων μετοχών έναντι της εκδότριας εταιρείας, προκειμένου να καταστεί δυνατή η εφαρμογή των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 83 του ν.2238/1994 με βάση τις οποίες, όσοι παρακρατούν φόρο υποχρεούνται να χορηγούν σε αυτούς από τους οποίους έγινε παρακράτηση, βεβαίωση, στην οποία αναγράφουν το φορολογούμενο εισόδημα και το φόρο που παρακρατήθηκε. 4. Με τις διατάξεις της παραγράφου 4 του άρθρου 5 αυξήθηκε από 20% σε 25% ο συντελεστής παρακράτησης φόρου στις αποζημιώσεις ή τα δικαιώματα που καταβάλλονται σε αλλοδαπά νομικά ή φυσικά πρόσωπα που είναι κάτοικοι μη συμβατικών χωρών, καθώς και στα ποσά που καταβάλλονται στα ίδια νομικά πρόσωπα για εκμίσθωση μηχανημάτων, εγκαταστάσεων και για την παροχή οποιασδήποτε υπηρεσίας και συμβουλών στην Ελλάδα. Ο νέος συντελεστής παρακράτησης ισχύει για αποζημιώσεις ή δικαιώματα που καταβάλλονται ή πιστώνονται από την ημερομηνία δημοσίευσης του νέου νόμου (από 23.4.2010) και μετά. 5. Με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 5 αυξήθηκε από 20% σε 25% ο συντελεστής παρακράτησης φόρου στις αμοιβές που καταβάλλονται σε αλλοδαπά νομικά πρόσωπα που είναι κάτοικοι μη συμβατικών χωρών, που αναλαμβάνουν στην Ελλάδα κατάρτιση μελετών, σχεδίων και ερευνών. Ο αυξημένος συντελεστής ισχύει για μελέτες, σχέδια και έρευνες που αναλαμβάνονται από την ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου αυτού (από 23.4.2010) και μετά. 6. Μετά την έναρξη ισχύος των διατάξεων της παραγράφου 2 του άρθρου 5 του νέου νόμου, καταργήθηκε ο μειωμένος συντελεστής φορολογίας (1,2% και 2,4% κατά περίπτωση), για τις μεταβιβάσεις μετοχών μη εισηγμένων στο Χ.Α καθώς και εταιρικών μεριδίων Ε.Π.Ε μεταξύ συγγενών Α’ ή Β’ βαθμού. Επομένως, για μεταβιβάσεις που πραγματοποιούνται μεταξύ των πιο πάνω δικαιούχων, από τη δημοσίευση του νόμου, δηλαδή από 23.4.2010 και μετά, οφείλεται φόρος με συντελεστή 5% επί της πραγματικής αξίας πώλησης μετοχών μη εισηγμένων στο Χ.Α και με συντελεστή 20% επί της υπεραξίας από την πώληση εταιρικών μεριδίων αντίστοιχα. 7. Με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 13 αυξάνεται από 25% σε 35% ο συντελεστής παρακράτησης φόρου στους μισθούς ή απολαβές που καταβάλλει η εταιρεία περιορισμένης ευθύνης σε εταίρους της. Ο νέος συντελεστής παρακράτησης ισχύει για μισθούς ή απολαβές που καταβάλλονται από την ημερομηνία δημοσίευσης του νέου νόμου (από 23.4.2010) και μετά. 8. Σημειώνεται, ότι για τα μερίσματα των οποίων η διανομή εγκρίνεται μέσα στο τρέχον έτος εξακολουθεί να υφίσταται η υποχρέωση παρακράτησης φόρου με συντελεστή 10%. Η ίδια υποχρέωση υπάρχει και για τα μερίσματα που εισπράττονται από την αλλοδαπή εντός του έτους 2010. 9. Τέλος, με βάση τις διατάξεις της παραγράφου 1β του άρθρου 10 του ν. 3816/2010 (ΦΕΚ Α’ 6), επενδυτικά σχέδια δεν μπορούν να υπαχθούν από 30 Ιανουαρίου 2010 και μετά, στις διατάξεις του ν.3299/2004 και επομένως δεν μπορούν να τύχουν της ενίσχυσης της φορολογικής απαλλαγής (σχηματισμός αφορολόγητης έκπτωσης). Γ. ΠΡΟΒΕΒΑΙΩΣΗ ΦΟΡΟΥ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΡΟΣΦΥΓΗΣ Με τις διατάξεις της περίπτωσης α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 81 του ν.3842/23.4.2010, σε περίπτωση εμπρόθεσμης προσφυγής βεβαιώνεται αμέσως από τον προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. ποσοστό 25% (αντί του 10% που ίσχυε) του αμφισβητούμενου κύριου φόρου εισοδήματος, πρόσθετου φόρου, λοιπών συμβεβαιουμένων με αυτόν φόρων και τελών καθώς και προστίμων κατά περίπτωση. Η παραπάνω αύξηση εφαρμόζεται ανεξάρτητα από το οικον. έτος που αναφέρεται η προσφυγή, με την προϋπόθεση όμως να έχει ασκηθεί από την 23.4.2010 (ημερομηνία δημοσίευσης του νόμου). Οι διατάξεις αυτές ισχύουν για τις προσφυγές που ασκούνται και κατά συνέπεια τις βεβαιώσεις που γίνονται από τη δημοσίευση του νόμου στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης και μετά, δηλαδή από 23.4.2010 και μετά.

Ποιές επιχειρήσεις θα πληρώσουν εισφορά

Έκτακτη εισφορά θα επιβάλλεται στα καθαρά κέρδη των επιχειρήσεων που υπερβαίνουν τα 5 εκατ. ευρώ, εφόσον αυτά είναι μεγαλύτερα από το συνολικό καθαρό εισόδημα, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομικών και όχι άνω των 100.000 ευρώ που είχε αρχικά ανακοινωθεί. Αναλυτικά, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση: 1. Με τις διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 3808/2009 επιβλήθηκε έκτακτη εφάπαξ εισφορά κοινωνικής ευθύνης, στο συνολικό καθαρό εισόδημα οικονομικού έτους 2009, των νομικών προσώπων του άρθρου 2 παρ. 4 και 101 παρ. 1 του Κ.Φ.Ε. Η έκτακτη εισφορά επιβάλλεται στο καθαρό εισόδημα, όπως αυτό προσδιορίζεται στις διατάξεις των άρθρων 31 παρ. 19 και 105 παρ. 7 του ίδιου Κώδικα, εφόσον το εισόδημα αυτό υπερβαίνει τα πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ. Η εισφορά επιβάλλεται στο σύνολο του καθαρού εισοδήματος. Αν το καθαρό εισόδημα είναι ίσο ή μικρότερο των πέντε εκατομμυρίων (5.000.000) ευρώ, δεν επιβάλλεται εισφορά. Για τις επιχειρήσεις που δημοσίευσαν οικονομικές καταστάσεις σύμφωνα με τους κανόνες των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων και των Διεθνών Προτύπων Χρηματοοικονομικής Αναφοράς (Δ.Λ.Π.), η έκτακτη εισφορά επιβάλλεται στα καθαρά κέρδη που προκύπτουν από την εφαρμογή τους, εφόσον αυτά είναι μεγαλύτερα από το συνολικό καθαρό εισόδημα, όπως αυτό προσδιορίζεται στα προηγούμενα εδάφια και υπερβαίνουν τα πέντε εκατομμύρια (5.000.000) ευρώ. 2. Εξάλλου, με τις διατάξεις της παραγράφου 5 του άρθρου 2 του ν. 3808/2009 του ιδίου άρθρου και νόμου ορίζεται, ότι για τον υπολογισμό της έκτακτης εισφοράς εκδίδεται εκκαθαριστικό σημείωμα, αντίγραφο του οποίου αποστέλλεται στην επιχείρηση. Η έκτακτη εισφορά βεβαιώνεται οίκοθεν από τον προϊστάμενο της δημόσιας οικονομικής υπηρεσίας που είναι αρμόδιος για τη φορολογία της επιχείρησης κατά την οριζόμενη διαδικασία στον Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Αν από φορολογικό έλεγχο προκύψει διαφορά του καθαρού εισοδήματος ή των καθαρών κερδών, δεν επιβάλλεται επιπλέον έκτακτη εισφορά, ούτε επιστρέφεται εισφορά που τυχόν καταβλήθηκε. Από τα ανωτέρω και δεδομένου ότι η έκτακτη εισφορά βεβαιώνεται οίκοθεν από τον προϊστάμενο της δημόσιας υπηρεσίας που είναι αρμόδιος για τη φορολογία της επιχείρησης και περαιτέρω, οι διατάξεις του ν.3808/2009 δεν αναφέρονται στον ν.2523/1997 προκύπτει, ότι οι διατάξεις του νόμου αυτού δεν έχουν εφαρμογή για την επιβληθείσα εφάπαξ εισφορά. 3. Όπως διευκρινίσθηκε με τη αρ. 11668/Β0012/ΠΟΛ.1156/2009 ερμηνευτική εγκύκλιο του ν. 3808/2009, η εισφορά επιβάλλεται στο συνολικό καθαρό κέρδος (Κωδικός 024) μετά την προσθήκη των λογιστικών διαφορών (δαπάνες που δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση) που έχουν δηλωθεί στους κωδικούς 018, 019, 020, 021, 022, 023 και 025 (Φ.01.010 και Φ.01.013). Από τις δηλώσεις των τραπεζικών και ασφαλιστικών επιχειρήσεων (Φ.01.011 και Φ.01.014) λαμβάνονται υπόψη οι λογιστικές διαφορές στους κωδικούς 018, 019, 020, 021, 022 και 062. Για λόγους ίσης μεταχείρισης, θα πρέπει να αφαιρούνται οι αρνητικές λογιστικές διαφορές (κωδικός 462: ποσό που φορολογήθηκε κατά την προηγούμενη χρήση λόγω αναμόρφωσης της πρόβλεψης για αποζημίωση προσωπικού). Πέραν των ανωτέρω, δεν αφαιρείται κανένα άλλο ποσό. Ειδικά για τις επιχειρήσεις που δημοσιεύουν τις οικονομικές τους καταστάσεις σύμφωνα με τους κανόνες των Διεθνών Λογιστικών Προτύπων (Δ.Λ.Π.), ανεξάρτητα από τον τρόπο τήρησης των βιβλίων τους, η έκτακτη εισφορά επιβάλλεται στα μεγαλύτερα καθαρά κέρδη μεταξύ αυτών που εμφανίζονται στις πιο πάνω καταστάσεις και αυτών που προκύπτουν με βάση τα άρθρα 31 και 105 του ν. 2238/1994, εφόσον υπερβαίνουν τα 5.000.000 ευρώ. 4. Με τις διατάξεις της παρ.17 του άρθρου 105 του ν.2238/1994 ορίζεται, ότι για την εξεύρεση του συνολικού καθαρού φορολογητέου εισοδήματος των εταιρειών, που είτε υποχρεωτικά είτε προαιρετικά εφαρμόζουν τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα που υιοθετούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως προβλέπεται από τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 1606/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης της 19ης Ιουλίου 2002, που δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (L 243) και των Κανονισμών που εκδίδονται από την Επιτροπή (Commission), κατ' εξουσιοδότηση των άρθρων 3 και 6 του Κανονισμού αυτού, εφαρμόζονται τα εξής: (α) Στην περίπτωση των εταιρειών που τηρούν τα βιβλία τους σύμφωνα με τους κανόνες της ισχύουσας φορολογικής νομοθεσίας, τα κέρδη (ή ζημίες) της εταιρείας προκύπτουν αποκλειστικά από τα τηρούμενα βιβλία με βάση τους ισχύοντες κανόνες της φορολογικής νομοθεσίας. Τα κέρδη (ή ζημίες) της εταιρείας που προκύπτουν από τις Οικονομικές Καταστάσεις με βάση τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα δεν λαμβάνονται υπόψη για τους σκοπούς φορολογίας. (β) Στην περίπτωση των εταιρειών που τηρούν τα βιβλία τους σύμφωνα με τα Διεθνή Λογιστικά Πρότυπα…………………………………………………………………………………. 5. Κατά την εκκαθάριση και βεβαίωση της υπόψη εισφοράς διαπιστώθηκαν οι ακόλουθες περιπτώσεις: α) επιχειρήσεις που συντάσσουν τις οικονομικές τους καταστάσεις σύμφωνα με τους κανόνες των Δ.Λ.Π: αα) καταχώρησαν στον Κ.Α. 116 της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος (Κέρδη ισολογισμού χρήσης βάσει Δ.Λ.Π.) ποσό μεγαλύτερο από αυτό που εμφανίζεται στις αντίστοιχες δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις με βάση τα Δ.Λ.Π, με αποτέλεσμα να βεβαιωθεί σε βάρος τους ποσό έκτακτης εισφοράς μεγαλύτερο από κανονικό, ββ) υπέβαλαν δήλωση φορολογίας εισοδήματος με βάση το έντυπο Φ.01.010 και Φ.01.011 κατά περίπτωση (έντυπο νομικών προσώπων που δεν συντάσσουν τις οικονομικές καταστάσεις με βάση τα Δ.Λ.Π), αντί του προβλεπόμενου (Φ.01.013, Φ.01.014), με αποτέλεσμα να μην βεβαιωθεί σε βάρος τους έκτακτη εισφορά, λόγω μη εμφάνισης των κερδών που αναφέροντο στις οικονομικές καταστάσεις των Δ.Λ.Π. β) επιχειρήσεις εμφάνισαν τις αρνητικές λογιστικές διαφορές, σε κωδικούς διαφορετικούς από αυτόν του Κ.Α. 462, με αποτέλεσμα να μην αφαιρεθούν κατά τον προσδιορισμό των κερδών επί των οποίων επιβλήθηκε η έκτακτη εισφορά. γ) επιχειρήσεις δήλωσαν (κωδικοί 018 έως 025) λογιστικές διαφορές (δαπάνες που δεν αναγνωρίζονται προς έκπτωση) ποσά που αφορούν ζημίες από πώληση μετοχών, πριν τον συμψηφισμό τους με κέρδη που προέκυψαν, την ίδια διαχειριστική περίοδο, από την πώληση μετοχών, τα οποία δηλώθηκαν στον κωδικό 460, με αποτέλεσμα να μην αφαιρεθούν κατά τον προσδιορισμό των κερδών επί των οποίων επιβλήθηκε η έκτακτη εισφορά. 6. Ενόψει των ανωτέρω, με την παρούσα γίνεται δεκτό, ότι οι επιχειρήσεις που εμπίπτουν στις πιο πάνω περιπτώσεις μπορούν να υποβάλουν, χωρίς την επιβολή κυρώσεων, αίτηση προς την αρμόδια Δ.Ο.Υ και να ζητήσουν νέα εκκαθάριση. Στην συνέχεια, οι Δ.Ο.Υ. θα πρέπει να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να βεβαιώσουν το ορθό ποσό της έκτακτης εισφοράς, εφόσον βέβαια τα στοιχεία που τεθούν υπόψη τους ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Περαιτέρω, και δεδομένου ότι τα αποτελέσματα που προκύπτουν με βάση τα Δ.Λ.Π δεν λαμβάνονται υπόψη για την επιβολή του φόρου εισοδήματος καθώς επίσης και ότι, η μη υποβολή του ορθού εντύπου δήλωσης φορολογίας εισοδήματος οφείλεται και σε υπαιτιότητα της υπηρεσίας, με την παρούσα γίνεται δεκτό, οι εταιρείες που εμπίπτουν σ’ αυτή την περίπτωση, θα πρέπει να κληθούν άμεσα να υποβάλουν, εντός δέκα ημερών από την έκδοση της παρούσας, δήλωση φορολογίας εισοδήματος με το προβλεπόμενο έντυπο χωρίς την επιβολή κυρώσεων. Στην συνέχεια, οι Δ.Ο.Υ θα πρέπει να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες, προκειμένου να βεβαιώσουν το ορθό ποσό της έκτακτης εισφοράς και οι υπόψη εταιρείες θα καταβάλουν ολόκληρο το ποσό των ληξιπρόθεσμων δόσεων, χωρίς την επιβολή κυρώσεων. Τέλος, αν η καταβολή του συνόλου της έκτακτης εισφοράς γίνει εφάπαξ, εντός της ως άνω προθεσμίας, χορηγείται έκπτωση τρία τοις εκατό (3%). Η έκπτωση δεν χορηγείται στην περίπτωση που το σύνολο της έκτακτης εισφοράς είναι καταβλητέο σε μία δόση, λόγω ποσού. Σημειώνεται, ότι για τις επιχειρήσεις που συντάσσουν τις οικονομικές καταστάσεις τους με βάση τα Δ.Λ.Π., θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα κέρδη των οικονομικών καταστάσεων πριν από την αφαίρεση του φόρου εισοδήματος.

Στο υπουργικό συμβούλιο το ασφαλιστικό

To πολυαναμενόμενο νομοσχέδιο για το Ασφαλιστικό, στο οποίο ενσωματώνονται αρκετές από τις παρατηρήσεις της Ε.E., παρουσιάζει στις 5 μ.μ. στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Εργασίας. Αμέσως μετά την έγκρισή του από το υπουργικό συμβούλιο, το ν/σ θα κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος, με στόχο οι δραματικές αλλαγές που επιφέρει να έχουν ολοκληρωθεί έως το 2018. Το νομοσχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων τη συγχώνευση των ασφαλιστικών ταμείων σε τρία, τα οποία θα λειτουργήσουν αυτοτελώς από το 2018. Προβλέπεται επίσης η επαναφορά εισφοράς τύπου ΛΑΦΚΑ για συντάξεις άνω των 1.400 ευρώ, καθώς επίσης η αναθεώρηση των βαρέων και ανθυγιεινών επαγγελμάτων και των όρων για τις συντάξεις αναπηρίας. Επιπρόσθετα, αποτρέπεται η έξοδος από την εργασία πριν από την ηλικία των 60 -από το 2011 και μετά- με παράλληλη καθιέρωση πέναλτι (6% ετησίως) για τις πρόωρες αποχωρήσεις.

Τηλεφωνική ενημέρωση για το φόρο εισοδήματος

Τη δυνατότητα σε κάθε φορολογούμενο  πολίτη να ενημερώνεται τηλεφωνικά για την πορεία της διαδικασίας εκκαθάρισης της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματός του οικονομικού έτους 2010 παρέχει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών
Η υπηρεσία απαντά στον αριθμό κλήσης  211-0007111.
Για να χρησιμοποιήσει τη νέα υπηρεσία, ο ενδιαφερόμενος πληκτρολογεί, από τηλεφωνική συσκευή  με τονικό σήμα, τον αριθμό κλήσης της υπηρεσίας και τον Α.Φ.Μ. του.
Οι πληροφορίες  που παρέχει αυτόματα η υπηρεσία στον ενδιαφερόμενο είναι:
* Η ολοκλήρωση ή μη της διαδικασίας εκκαθάρισης της δήλωσής του
* Σε περίπτωση που έχει γίνει η εκκαθάριση, η ημερομηνία εκκαθάρισης και το αποτέλεσμά της (χρεωστικό, πιστωτικό ή μηδενικό).
* Η ημερομηνία είσπραξης του ποσού επιστροφής, στην περίπτωση που το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης είναι πιστωτικό.
* Η ημερομηνία καταβολής της πρώτης δόσης, στην περίπτωση που το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης είναι χρεωστικό.
* Η εκτιμώμενη ημερομηνία διενέργειας της επόμενης εκκαθάρισης.
Η υπηρεσία δεν χορηγεί  πληροφορίες για τους φορολογουμένους  που έχουν συμπληρώσει τον  κωδικό 010 της πρώτης σελίδας του  εντύπου Ε1, δηλώνοντας ότι δεν επιθυμούν να συμπεριληφθούν στην υπηρεσία τηλεφωνικής ενημέρωσης.

Τηλεφωνική ενημέρωση για το φόρο εισοδήματος

Τη δυνατότητα σε κάθε φορολογούμενο  πολίτη να ενημερώνεται τηλεφωνικά για την πορεία της διαδικασίας εκκαθάρισης της Δήλωσης Φορολογίας Εισοδήματός του οικονομικού έτους 2010 παρέχει η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών
Η υπηρεσία απαντά στον αριθμό κλήσης  211-0007111.
Για να χρησιμοποιήσει τη νέα υπηρεσία, ο ενδιαφερόμενος πληκτρολογεί, από τηλεφωνική συσκευή  με τονικό σήμα, τον αριθμό κλήσης της υπηρεσίας και τον Α.Φ.Μ. του.
Οι πληροφορίες  που παρέχει αυτόματα η υπηρεσία στον ενδιαφερόμενο είναι:
* Η ολοκλήρωση ή μη της διαδικασίας εκκαθάρισης της δήλωσής του
* Σε περίπτωση που έχει γίνει η εκκαθάριση, η ημερομηνία εκκαθάρισης και το αποτέλεσμά της (χρεωστικό, πιστωτικό ή μηδενικό).
* Η ημερομηνία είσπραξης του ποσού επιστροφής, στην περίπτωση που το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης είναι πιστωτικό.
* Η ημερομηνία καταβολής της πρώτης δόσης, στην περίπτωση που το αποτέλεσμα της εκκαθάρισης είναι χρεωστικό.
* Η εκτιμώμενη ημερομηνία διενέργειας της επόμενης εκκαθάρισης.
Η υπηρεσία δεν χορηγεί  πληροφορίες για τους φορολογουμένους  που έχουν συμπληρώσει τον  κωδικό 010 της πρώτης σελίδας του  εντύπου Ε1, δηλώνοντας ότι δεν επιθυμούν να συμπεριληφθούν στην υπηρεσία τηλεφωνικής ενημέρωσης.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki