Γράμμα κενό , οι ρυθμίσεις για τις οικοδομικές άδειες , αφού στην πραγματικότητα αφήνουν «ανοικτές πόρτες» για να συνεχιστεί τόσο η διαφθορά όσο και το ανέλεγκτο. Ενδεχομένως , αυτό που θα αλλάξει είναι οι «πρωταγωνιστές». Για την πάταξη της διαφθοράς στις πολεοδομίες η βασική αιτία μέχρι σήμερα είναι η πολυνομία και η ασάφεια των πολεοδομικών διατάξεων. Για το θέμα αυτό το μόνο που ήταν η διασφάλιση της διαφάνειας των υφιστάμενων νομικών ασαφειών μέσω της ανάρτησης στο διαδύκτιο των χιλιάδων διευκρινιστικών -και πολλές φορές αντικρουόμενων- υπουργικών εγκυκλίων. Δηλαδή , αλλάζουμε …βιτρίνα. Και το ερώτημα που προκύπτει είναι : Με ποιο τρόπο θα διασφαλίζεται ώστε ο «διεφθαρμένος» ιδιώτης μηχανικός (αντί να συναλλάσσεται με τον «διεφθαρμένο» υπάλληλο, που τώρα φεύγει από τη μέση) να μην υποβάλλει «μαϊμού» δικαιολογητικά, παραποιημένα τοπογραφικά, λάθος ή πρόχειρες μελέτες, συμπεριλαμβανομένων και των στατικών-αντισεισμικών μελετών σε μια χώρα με έντονη σεισμική δραστηριότητα; Μήπως θα θεσπιστεί δειγματοληπτικός έλεγχος φακέλων; Και τι θα γίνεται στις περιπτώσεις που διαπιστωθεί η καταστρατήγηση όταν ήδη έχει κατασκευαστεί η οικοδομή; Αναφορικά με , τη διασφάλιση μέσω του ελέγχου των κατασκευών, της μορφολογικής αρτιότητας και της προστασίας του δομημένου περιβάλλοντος από «ελεγκτές δόμησης»-ιδιώτες μηχανικοί θα πρέπει να τονιστεί ότι με τα μέχρι σήμερα ισχύοντα η ηλεκτροδότηση μιας οικοδομής απαιτούσε αυτοψία από το Τμήμα Ελέγχου Κατασκευών της Πολεοδομίας, αλλά μετά από ένα χρόνο περίπου λειτουργίας της διάταξης «εφευρέθηκε» η υπεύθυνη δήλωση του επιβλέποντα μηχανικού. Πέρα από αυτό όμως, με το νομοσχέδιο προβλέπεται έλεγχος τουλάχιστον σε ένα από τα 3 στάδια κάθε οικοδομικής δραστηριότητας: θεμελίωση, ολοκλήρωση φέροντα οργανισμού και ολοκλήρωση οικοδομής. Πώς διασφαλίζεται η νομιμότητα και η αρτιότητα της κατασκευής αν π.χ. ο έλεγχος γίνει μόνο στο στάδιο της θεμελίωσης; Και πώς θα καθορίζεται σε ποια οικοδομή θα γίνεται έλεγχος στο στάδιο της θεμελίωσης και σε ποιες στο τελικό στάδιο;