Με Κοινή Υπουργική Απόφαση από τα Υπουργεία Οικονομικών και Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής επεκτείνεται το Ειδικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Φωτοβολταϊκών Συστημάτων σε κτηριακές εγκαταστάσεις. Συγκεκριμένα, δίνεται το δικαίωμα ένταξης στο πρόγραμμα σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου και σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, όπως σχολεία, νηπιαγωγεία, νοσοκομεία κ.α.
Πλέον τα φωτοβολταϊκά συστήματα που εντάσσονται στο Ειδικό Πρόγραμμα μπορούν να εγκαθίστανται, όχι μόνο στις στέγες, αλλά και στα στέγαστρα βεραντών, προσόψεων, σε σκίαστρα, καθώς και σε βοηθητικούς χώρους κτηρίων, αποθήκες και χώρους στάθμευσης.
Το Πρόγραμμα ισχύει για όλη την Επικράτεια, με μέγιστη ισχύ για την ηπειρωτική χώρα, τα Διασυνδεδεμένα με το Σύστημα νησιά και την Κρήτη τα 10kWp και για τα λοιπά Μη Διασυνδεδεμένα Νησιά τα 5kWp.
Για την υλοποίηση εγκαταστάσεων στα νησιά, που εντάσσονται ειδικά στο Ειδικό Πρόγραμμα, καθορίζεται με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας η δυνατότητα απορρόφησης ισχύος για τις περιοχές με κορεσμένα δίκτυα. Τα σχετικά στοιχεία των αιτήσεων και των εγκαταστάσεων καθώς και ο χαρακτηρισμός των τοπικών δικτύων ως κορεσμένων ή μη αναρτώνται στον διαδικτυακό τόπο των Διαχειριστών Δικτύου και Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών.
Πάντως ο Σύνδεσμος Εταιριών Φωτοβολταϊκών διαμαρτύρεται για καθυστέρηση στην εφαρμογή του νέου νόμου για τις ανανεώσιμες πηγές. Όπως αναφέρει σε σημερινή ανακοίνωση:
Η μη εφαρμογή των διατάξεων του νόμου για τις ΑΠΕ (Ν.3851/2010) από το ίδιο το υπουργείο που τον προώθησε, έχουν φέρει σε αδιέξοδο την αγορά των φωτοβολταϊκών, σε απόγνωση τους επενδυτές και σε τέλμα τις υπηρεσίες της ΔΕΗ που καλούνται να εξετάσουν τις αιτήσεις.
Η αιτία για τα παραπάνω είναι η μη έγκαιρη έκδοση ερμηνευτικών υπουργικών αποφάσεων που προβλέπονται από το Ν.3851/2010, οι οποίες θα άμβλυναν σε σημαντικό βαθμό τα προβλήματα που βιώνουμε σήμερα. Συγκεκριμένα:
-Σύμφωνα με το άρθρο 1 του Ν.3851/2010, η υπουργός ΠΕΚΑ όφειλε μέχρι τις 4-9-2010 να εκδώσει υπουργική απόφαση η οποία θα καθορίζει την επιδιωκόμενη αναλογία εγκατεστημένης ισχύος και την κατανομή της στο χρόνο μεταξύ διαφόρων τεχνολογιών ΑΠΕ. Με την έκδοση της απόφασης αυτής είναι συνυφασμένες και οι προτεραιότητες διαφόρων κατηγοριών αιτήσεων (π.χ. αγροτών), ενώ απ’ αυτήν εξαρτώνται και οι νέες αιτήσεις από άλλες κατηγορίες επενδυτών. Με κριτήριο την απόφαση αυτή άλλωστε θα μπορέσει η ΔΕΗ να εξετάσει τις χιλιάδες αιτήσεις που ήδη έχουν συσσωρευτεί. Δυστυχώς, η απόφαση αυτή δεν εξεδόθη στην προθεσμία που προβλέπει ο νόμος, επιτείνοντας τα προβλήματα.
- Σύμφωνα με το άρθρο 3 του Ν.3851/2010, η υπουργός ΠΕΚΑ όφειλε μέχρι τις 4-8-2010 να εκδώσει υπουργική απόφαση η οποία θα καθορίζει το είδος και το ύψος των εγγυήσεων που πρέπει να καταθέτουν οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές προκειμένου να δεσμεύσουν ηλεκτρικό χώρο. Και η απόφαση αυτή δεν εξεδόθη στην προθεσμία που προβλέπει ο νόμος.
-Το ΥΠΕΚΑ δεν έχει ακόμη στείλει ερμηνευτική εγκύκλιο προς τις αρμόδιες Περιφέρειες σχετικά με τη χορήγηση απ’ αυτές βεβαίωσης απαλλαγής από ΕΠΟ (Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων), με αποτέλεσμα να δημιουργούνται καθυστερήσεις, να υπάρχουν αυθαίρετες ερμηνείες του νόμου και προστριβές με τους επενδυτές.
Όλα τα παραπάνω, που προβλέπονται από το νόμο και δεν έχουν υλοποιηθεί με ευθύνη του ΥΠΕΚΑ, έχουν οδηγήσει στη σημερινή τραγική κατάσταση όπου κανείς επενδυτής δεν ξέρει τι μέλλει γενέσθαι. Το ΥΠΕΚΑ οφείλει να τηρήσει πρώτο το νόμο που αυτό προώθησε και να μην ακυρώσει με την αδράνεια και τις παραλείψεις του τις προοπτικές ανάπτυξης της καθαρότερης ενεργειακής τεχνολογίας στη χώρα μας.