Η Κυβέρνηση έχει έτοιμο ένα ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο υποδομών και αναπτυξιακών και μεταφορικών έργων για τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιοχή της, διαπιστώθηκε κατά τη σημερινή 3η συνεδρίαση της Επιτροπής Μεγάλων Έργων και Υποδομών, που συνεδρίασε υπό την Προεδρία του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Δημήτρη Ρέππα. Κατά τη συνεδρίαση, συζητήθηκαν και οι αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για την εγκατάσταση μονάδων αφαλάτωσης στα άνυδρα νησιά του Αιγαίου και τη λειτουργία αεροδρομίων επί υδάτινων επιφανειών (υδατοδρόμια), ενώ έγινε ενημέρωση από τις αρμόδιες Ομάδες Εργασίας για την επιτάχυνση των μεγάλων έργων στους τομείς των αρχαιολογικών ερευνών και των απαλλοτριώσεων.
Όπως ανακοινώθηκε, για τη Θεσσαλονίκη προτείνονται:
1.- επέκταση της υπό κατασκευής γραμμής μετρό, στο ανατολικό άκρο της προς Καλαμαριά και κατασκευής αμαξοστασίου στην περιοχή της Μίκρας
2.- μελέτη επεκτάσεων α) ανατολικά μέχρι το αεροδρόμιο σε παραλιακή χάραξη, β) δυτικά κατά μήκος του άξονα της Λαγκαδά προς Σταυρούπολη και Ευκαρπία μέχρι το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, γ) προς την περιοχή των Δήμων Αμπελοκήπων/Ευόσμου και δ) δημιουργία δεύτερου κλάδου της βασικής γραμμής προς ανατολικά μέα από την Τούμπα και Χαριλάου προς την Πυλαία
3.- τερματικοί σταθμοί με τη μορφή ολοκληρωμένων πολυτροπικών συγκοινωνιακών κέντρων
4.- σύνδεση της περιοχή της Σίνδου με το κέντρο μέσω της υπάρχουσας χάραξης της γραμμής του ΟΣΕ
5.- μελέτη των δύο συνδετήριων γραμμών τραμ που πρότεινε η Γενική Κυκλοφοριακή Μελέτη Θεσσαλονίκης του 2000 και
6.- προαστιακές σιδηροδρομικές συνδέσεις της Θεσσαλονίκης με τα μεγάλα αστικά κέντρα της Κεντρικής Μακεδονίας.
Όσον αφορά στις Οδικές υποδομές το στρατηγικό οδικό δίκτυο της περιοχής της Θεσσαλονίκης απαρτίζεται από τον εσωτερικό οδικό δακτύλιο, τον εξωτερικό οδικό δακτύλιο, τμήματα των διερχόμενων κύριων εθνικών οδικών αξόνων, τις ακτινικές συνδέσεις μεταξύ των δύο δακτυλίων, το βασικό οδικό δίκτυο της αστικής περιοχής και το δίκτυο αυτοκινητόδρομων που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τις πρωτεύουσες των Νομών της Κεντρικής Μακεδονίας.
Σχετικά με τις μονάδες αφαλάτωσης στα άνυδρα νησιά του Αιγαίου έχουν διατυπωθεί οι διατάξεις από το Υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και αποστέλλονται στο ΥΠΕΚΑ. Το θέμα είναι ιδιαίτερα σοβαρό διότι η υπογραφή σύμβασης με υδροφόρα πλοία από τον Ιούλιο του 2010 έως τον Ιούλιο του 2012 κοστίζει 33 εκατομμύρια ευρώ, ενώ με τις μονάδες αφαλάτωσης δεν θα κοστίζει πάνω από πέντε εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο.
Για τα υδατοδρόμια μέχρι τώρα δεν υπήρχε νομοθετικό πλαίσιο, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει και το ανάλογο ενδιαφέρον επενδυτών. Τώρα διαμορφώνεται το πλαίσιο αυτό και στην Επιτροπή Υδατοδρομίων θα συμμετέχει με εκρόσωπο και το ΥΠΟΙΑΝ και το ΥΠΕΚΑ.
Τέλος, όσον αφορά στην επιτάχυνση των μεγάλων έργων και τα έργα παραχώρησης, οι ομάδες εργασίες των συναρμόδιων Υπουργείων πρότειναν την διευκόλυνση των πρόδρομων εργασιών, όπως είναι οι αρχαιολογικές έρευνες και οι απαλλοτριώσεις, με μνημόνια συναντίληψης μεταξύ του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού και του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, αλλά και διαδικασίες προσωρινής χρήσης της προς απαλλοτρίωση ιδιοκτησίας.
Στη συνεδρίαση συμμετείχαν οι Υπουργοί Οικονομικών Γιώργος Παπακωνσταντίνου, Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας Λούκα Κατσέλη, Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη, Πολιτισμού και Τουρισμού Παύλος Γερουλάνος, οι Υφυπουργοί Οικονομικών Φίλιππος Σαχινίδης και Ηλίας Πεντάζος, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης και Νίκος Σηφουνάκης, οι Γενικοί Γραμματείς Συγχρηματοδοτούμενων Έργων Σέργιος Λαμπρόπουλος, Δημοσίων Έργων Γιάννης Οικονομίδης, ΥΠΕΚΑ Λίνα Μενδώνη, Πολιτισμού και Τουρισμού Μαρία Καλτσά, ο Ειδικός Γραμματέας Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα Νίκος Μαντζούφας, ο Ειδικός Γραμματέας Αποκρατικοποιήσεων Γ. Χριστοδουλάκης και από το Γραφείο του Πρωθυπουργού η Σοφία Πέππα.