Τοποθεσία, τοποθεσία, τοποθεσία. Αυτή είναι η μαγική λέξη , για την αγορά ακινήτων που θα αρχίσει να «λάμπει» ακόμα περισσότερο στην διάρκεια αυτής της χρονιάς. Αιτία;
Σύμφωνα με τους ειδικούς η συμπεριφορά των τιμών των ακινήτων θα αρχίσει να διαφοροποιείται από περιοχή σε περιοχή όσο βαθαίνει η ύφεση. Ήδη τα στοιχεία δείχνουν ότι το 2010 οι τιμές των διαμερισμάτων (παλαιών και νέων) σε ονομαστικούς όρους σημείωσαν περιορισμένη μείωση κατά -4,0%, έναντι μείωσης κατά -3,7% το 2009 και αυξήσεων κατά +1,7% και +5,9% το 2008 και 2007 αντίστοιχα. Αυτό σημαίνει ότι οι τιμές δεν συμπεριφέρθηκαν με τον ίδιο τρόπο σε όλες τις περιοχές. Δηλαδή παρά την κρίση υπήρξαν περιοχές στις οποίες οι τιμές παρέμειναν σταθερές ή κατέγραψαν οριακή άνοδο αλλά και περιοχές στις οποίες η πτώση ξεπέρασε το 20%.
Ποιες περιοχές δεν άγγιξε –ή άγγιξε με λιγότερη σφοδρότητα- η κρίση; Από τα στοιχεία προκύπτει ότι οι ακριβές περιοχές καθώς και εκείνες που έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά ουσιαστικά παρέμειναν αλώβητες. ¨Ένα ακόμα στοιχείο που επηρέασε την εξέλιξη των τιμών είναι και οι ρυθμοί προσφοράς νέων κατοικιών στην διάρκεια της προηγούμενης δεκαετίας. Περιοχές όπως για παράδειγμα η δυτική και η ανατολική Αττική αλλά και γειτονιές της ανατολικής Θεσσαλονίκης με έντονη οικοδομική δραστηριότητα και περιορισμένο απόθεμα παλαιών κατοικιών είχαν μεγαλύτερες απώλειες σε σύγκριση με περιοχές με ελεγχόμενη προσφορά. Η εξέλιξη αυτή, θεωρείται αναμενόμενη καθώς η υπερβάλλουσα προσφορά ήταν ή βασική αιτία για να πέσουν οι τιμές. Από την άλλη πλευρά μία προσεκτική μελέτη των στοιχείων που αφορούν την χωροταξική κατανομή της ανεργίας μπορεί να ερμηνεύσει τις μεταβολές του επιπέδου τιμών. Για παράδειγμα περιοχές της Δυτ. Αττικής και της Δυτ. Θεσσαλονίκης με υψηλά ποσοστά ανεργίας είχαν μεγαλύτερες απώλειες στο επίπεδο των τιμών σε σύγκριση με γειτονικές περιοχές με χαμηλότερα ποσοστά ανεργίας.
Τι σημαίνουν όλα αυτά; Αν στην διάρκεια του χρόνου θέλετε να αγοράσετε ή να πουλήσετε το πιο σημαντικό είναι να εξετάσετε την συμπεριφορά όχι μόνο των τιμών αλλά και των κοινωνικών και εργασιακών χαρακτηριστικών της περιοχής. Αυτά θα σας δείξουν το δρόμο για να αποφασίσετε αν ήλθε η ώρα για την μεγάλη απόφαση.