Τα αεροδρόμια και οι μνηστήρες
Δευτέρα, 25 Νοέμβριος 2024 13:35
Στις αρχές φθινοπώρου αναμένεται η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών από τα σχήματα που εκδήλωσαν αρχικό ενδιαφέρον στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τα περιφερειακά αεροδρόμια. Μέχρι τότε εκτιμάται ότι θα έχουν ολοκληρωθεί και οι ζυμώσεις μεταξύ των αρχικά 11 ενδιαφερομένων για τη συγκρότηση κοινοπρακτικών σχημάτων που θα διεκδικήσουν τις δύο συστάδες αεροδρομίων. Η πλήρης ανάπτυξη, πάντως, των περιφερειακών αερολιμένων θα γίνει από το 2015 και μετά και υπό την προϋπόθεση ότι οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές δεν θα βρεθούν αντιμέτωποι με προβλήματα που αφορούν το ιδιοκτησιακό καθεστώς των αεροδρομίων. Οι επενδυτές πρόκειται να αναλάβουν τη διαχείριση των αεροδρομίων για διάστημα 30 + 10 έτη, ενώ υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης. Θα καθοριστεί αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές, οι οποίες θα εξαρτώνται από τα κέρδη των αερολιμένων, ενώ οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια, κόστος που υπολογίζεται σε περίπου 220 εκατ. ευρώ στα επόμενα τρία χρόνια. Μέσω των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας εξυπηρετείται σε συντριπτικό ποσοστό ο εισερχόμενος τουρισμός και για τον λόγο αυτό η λειτουργία των περισσοτέρων εξ αυτών χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα.
Στα προς αξιοποίηση αεροδρόμια περιλαμβάνονται αρχικά τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και η δεύτερη τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Μέχρι τη δημοσίευση της πρόσκλησης υποβολής προσφοράς, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την πρώτη ομάδα και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου για τη δεύτερη ομάδα.
Η πρώτη φάση του διαγωνισμού συγκέντρωσε το επενδυτικό ενδιαφέρον ξένων και εγχώριων σχημάτων από διάφορες χώρες, όπως τις Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία, Τουρκία, Ισραήλ, Αργεντινή αλλά και Ελλάδα. Ειδικότερα, μη δεσμευτικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν οι εξής:
- Aeroport De La Cote d'Azur, διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Νίκαιας στη Νότια Γαλλία.
- Agrokor Novaport Development από την Κροατία.
- Engelinvest Israel Ltd, ισραηλινή εταιρεία με αντικείμενο το real estate με εξαιρετικά ισχυρό χαρτοφυλάκιο ακινήτων.
- Global Liman Isletmeler (66,66%) - Flughafen Munchen (33,34%). Η τουρκική εταιρεία έχει ειδίκευση στη διαχείριση λιμανιών κι εκδήλωσε ενδιαφέρον από κοινού με τη διαχειρίστρια του αεροδρομίου του Μονάχου.
- Zurich Airport (63%) - J&P Αβαξ (37%). Ο ελληνικός κατασκευαστικός όμιλος κατέρχεται στον διαγωνισμό με τη συνεργασία της εταιρείας που διαχειρίζεται τον αερολιμένα της Ζυρίχης.
- Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών.
- Fraport AG - Ομιλος Κοπελούζου. Η διαχειρίστρια του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης με τη συνεργία του ομίλου Κοπελούζου έχουν ήδη δραστηριοποιηθεί από κοινού στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αγίας Πετρούπολης.
- TAV. Η τουρκική εταιρεία διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Ατατούρκ της Κωνσταντινούπολης, καθώς επίσης και τα αεροδρόμια της Αγκυρας, της Σμύρνης και της Αττάλειας, ενώ έχει επεκτείνει τη δραστηριότητά της και στο εξωτερικό και πιο συγκεκριμένα σε Σαουδική Αραβία, Γεωργία, Σκόπια, Τυνησία και Λετονία.
- Vinci - Ελλάκτωρ. Ο γαλλικός κατασκευαστικός όμιλος με σημαντική παρουσία του στη χώρα μας συμπράττει με την ελληνική κατασκευαστική, σε μία συνεργασία που προϊδεάζει επίσης και σε κοινή κάθοδο στον επικείμενο διαγωνισμό για το αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο.
- Corporation America - ΜΕΤΚΑ. Ο αργεντίνικος όμιλος λειτουργεί συνολικά 49 αεροδρόμια παγκοσμίως και κατέρχεται από κοινού με την ελληνική ΜΕΤΚΑ.
- Advent. Ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό κατέθεσε και ο αμερικανικός επενδυτικός όμιλος.