Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Οι κενοί χώροι όπως τους παρουσιάζουν οι έμποροι

Ένα στα δέκα καταστήματα, στη Θεσσαλονίκη και τις μεγάλες πόλεις της Β. Ελλάδας είναι κλειστά ενώ στην Κοζάνη το ποσοστό διαθεσιμότητας είναι ακόμα μεγαλύτερο και φθάνει στο 20 %.
Αυτό προκύπτει από την έρευνα του ινστιτούτου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου, το οποίο προχώρησε στην καταγραφή των κλειστών επιχειρήσεων στη Β.Ελλάδα. Σύμφωνα με την έρευνα:
-Η είσοδος και λειτουργία των νέων μορφών εμπορίου σε παραδοσιακές εμπορικές αγορές έχει επηρεάσει ριζικά τη δομή και τη λειτουργία της εμπορικής επιχειρηματικότητας, αλλά και των περιοχών εγκατάστασης. Είναι ενδεικτικό, όπως φαίνεται από τους πρώτους χάρτες που έχουν παραχθεί, ότι οι νέες μορφές όπως τα εμπορικά κέντρα και τα big – box stores σε κάθε περιοχή έχουν κάποια χωρική εγγύτητα η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση ισχυρών πόλων, νέων δηλαδή κεντρικοτήτων, στην Αττική. Κάτι τέτοιο είναι απολύτως λογικό οι συνέπειες όμως για την παραδοσιακή αγορά φαίνεται ότι είναι επώδυνες.
-Ως βασικό συμπέρασμα προκύπτει ότι η κατάσταση των κλειστών επιχειρήσεων σε πόλεις της Β. Ελλάδος και της Λάρισας είναι καλύτερη από αυτήν της Αθήνας. Με εξαίρεση την πόλη της Κοζάνης, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, τα ποσοστά των κλειστών επιχειρήσεων είναι χαμηλότερα έως και πολύ χαμηλότερα από ότι στην Αττική. Επειδή η οικονομική κρίση δεν αποτελεί τον μοναδικό παράγοντα αυτής της κατάστασης, η προσπάθεια ερμηνείας του φαινομένου σχετίζεται χωρίς αμφιβολία με την εγκατάσταση Πολυκαταστημάτων και Πολυχώρων  κοντά σε παλαιούς εμπορικούς θύλακες. Το τελευταίο, αποτελεί μια ισχυρή ερμηνευτική παράμετρο, αφού όπως φάνηκε στην περίπτωση της Αττικής σύμφωνα με την πιλοτική ΓΕΩΒΑΣΗ, όπου υπάρχουν σημαντικές εμπορικές εγκαταστάσεις χιλιάδων τετραγωνικών τα «λουκέτα» πολλαπλασιάζονται.
-Στις πόλεις της Β. Ελλάδος καταγράφονται μια σειρά από κοινά χαρακτηριστικά.  Πρώτη βασική διαπίστωση είναι ότι δεν κλείνουν μόνο τα μικρά μαγαζιά.  Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και μεγάλες επιχειρήσεις που διακόπτουν την δραστηριότητά τους. Δεύτερο χαρακτηριστικό σχετίζεται με την τοπικότητα. Σε όλες τις περιπτώσεις καταγράφεται ως κοινό γνώρισμα μια τοπική συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων. Εκεί που κλείνει μια επιχείρηση κλείνουν και άλλες. Επιπλέον, σε κάθε περιοχή υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα τον εμπορικό δρόμο
Για τις μεγαλύτερες πόλεις η εικόνα έχει ως εξής:
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
•Το κέντρο της Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα οι υπό εξέταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν μια πιο ενθαρρυντική εικόνα σε σύγκριση με άλλες πόλεις της χώρας και με την Αθήνα.Στους εμπορικούς δρόμους Προξένου Κορομηλά και Μητροπόλεως οι οποίοι θεωρούνται παραδοσιακά  «ακριβές αγορές» εμφανίζονται τα χαμηλότερα ποσοστά κλεισιμάτων που μόλις φτάνουν το 4,2% και 8,3% αντίστοιχα. Η παραπάνω τάση δείχνει να επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση της Αθήνας όπου η αγορά του Κολωνακίου παρουσιάζει τα χαμηλότερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Το γεγονός αυτό σχετίζεται με το υψηλότερο εισόδημα των κατοίκων και τις διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες.
•Ο εμπορικός δρόμος της Εγνατίας φαίνεται να έχει πληγεί περισσότερο με το 15% των επιχειρήσεων να έχει βάλει λουκέτο, όχι μόνο από την οικονομική κρίση αλλά και από άλλους παράγοντες οι οποίοι έχουν επισημανθεί και στο παρελθόν όπως οι εργασίες διαμόρφωσης του Μετρό στην περιοχή. Στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα δεν ξεπερνούν το 10,1%, ποσοστό σαφώς μικρότερο από την περιοχή της Αθήνας. Παρ΄ όλα  αυτά, θα πρέπει να επισημαίνουμε ότι η εικόνα του κέντρου της Θεσσαλονίκης είναι σαφώς καλύτερη από εμπορικές περιοχές όπως, Β. Όλγας, Μπότσαρη, Μαρτίου, Παπαναστασίου,  η καταγραφή των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη.
ΛΑΡΙΣΑ
•Η εικόνα στην πόλη της Λάρισας παρόμοια με αυτήν της Θεσσαλονίκης με την αναλογία κλειστών καταστημάτων να φτάνει το 11,5%.
•Κρίσιμη παρουσιάζεται η κατάσταση στους εμπορικούς δρόμους Παπακυριαζή και Παπαναστασίου όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα καταστήματα και η αναλογία κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων είναι 12,8% και 12,7% αντίστοιχα.
ΚΑΒΑΛΑ
•Στην πόλη της Καβάλας στο σύνολο των εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν, τα κλειστά καταστήματα αντιπροσωπεύουν το 10,4% των συνολικών καταστημάτων. Η κατάσταση σε κάθε εμπορικό δρόμο δεν είναι ίδια, ενώ οι μεγαλύτεροι -σε έκταση και συγκέντρωση επιχειρήσεων - δρόμοι σημειώνουν μεγαλύτερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Για παράδειγμα στον πολυπληθέστερο σε καταστήματα εμπορικό δρόμο της Καβάλας (Ομονοίας) τα κλεισίματα καλύπτουν το 12,2% των καταστημάτων.
ΚΟΖΑΝΗ
•Το κέντρο της Κοζάνης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της καταγραφής, εμφανίζει υψηλή συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων αναλογικά με το πλήθος των επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες στους εν λόγω εμπορικούς δρόμους. Αναλυτικά, στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων σχεδόν το 18% των επιχειρήσεων είναι κλειστές, ενώ ορισμένοι μεγάλοι  σε έκταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν ποσοστό κλεισιμάτων από 22% έως 30%.  Θα πρέπει να σημειωθεί ότι γενικά ο νομός Κοζάνης έχει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων σε σύγκριση με τους άλλους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας.
ΕΔΕΣΣΑ
•Στην Έδεσσα στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα προσεγγίζουν το 15,7%.
•Και στην περίπτωση της Έδεσσας, η συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων παρουσιάζει αυξητικές τάσεις σε συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στην οδό Εγνατία, (22,3%), Παύλου Μελά (18,2%), Ηρώων Πολυτεχνείου (22,2%). 
ΒΕΡΟΙΑ
•Στην Βέροια, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων είναι από τα χαμηλότερα και φτάνει το 8,8%.
•Παρ όλα αυτά, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι στο μεγαλύτερο εμπορικό δρόμο (σε μήκος) και σημαντικότερο (σε συγκέντρωση επιχειρήσεων) της πόλη της Βέροιας, η αναλογία των κλειστών καταστημάτων είναι η υψηλότερη στην πόλη της Βέροιας και φτάνει το 14%.
Συνημμένα τα αναλυτικά αποτελέσματα της έρευνας.

Σε 11 μέρες το εμπορικό της Γ΄Σεπτεμβρίου

Παραδίδεται στις 20 Σεπτεμβρίου το νέο εμπορικό κέντρο Athenian Capitol (Πατησίων Γ' Σεπτεμβρίου & Ιουλιανού) του Ομίλου Χαραγκιώνη και ανακοινώνεται η ημερομηνία εγκαινίων για το κοινό. Το ύψος της επένδυσης ανέρχεται στα 45 εκατομμύρια ευρώ. Με μικτή επιφάνεια που φτάνει τα 30.000 τ.μ, πέραν των κοινοχρήστων χώρων, το νέο συγκρότημα ενδυναμώνει την αγορά της Πατησίων, με μεγάλα και μικρά καταστήματα, προσφέρει χώρους για το Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, για την εκπαίδευση των παιδιών στην οδική ασφάλεια, συνεδριακό κέντρο και κινηματογράφο 3D. Ειδικότερα, στο συγκρότημα θα λειτουργήσουν περίπου 30 εμπορικά καταστήματα, 10 εστιατόρια και καφετέριες καθώς και υπόγειο παρκινγκ οκτώ ορόφων. Ο νέος πολυχώρος αξιοποιεί τις εύκολες προσβάσεις των μέσων μεταφοράς (ΗΣΑΠ Βικτώρια, Τρόλλεϋ, Λεωφορεία) και αναβαθμίζει ταυτόχρονα τη διαδρομή μεταξύ του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του Σταθμού Βικτώρια.

ΚΟΛΩΝΑΚΙ : Καφε Vs Εμποριο

Σε μια από τις ακριβότερες περιοχές της Αθήνας, ένα γωνιακό κατάστημα πρώτης προβολής παραμένει επί μήνες κενό. Στη γωνία Σέκερη και Βασιλίσσης Σοφίας, δύο τετράγωνα πάνω από τη Βουλή και δυο βήματα από το Κολωνάκι το ακίνητο όπου παλαιότερα στεγαζόταν υποκατάστημα της Τράπεζας Κύπρου παραμένει κλειστό. Ασφαλώς δεν είναι το μοναδικό σύμπτωμα της κρίσης, είναι όμως από τα πιο εντυπωσιακά γιατί βρίσκεται σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πρωτεύουσας. Η μοναδική δραστηριότητα που ανθεί στη Σέκερη, τουλάχιστον ακόμη, είναι ο καφές και το φαγητό. Υπήρχε ήδη ένα τέτοιο στέκι, που συγκέντρωνε πολιτικό και δημοσιογραφικό στέκι, άνοιξε και δεύτερο ακριβώς δίπλα στη θέση που βρισκόταν το Haagen Dazs και προσελκύει τον ίδιο κόσμο (αν περάσετε πρωί θα συναντήσετε πολλά από τα πρόσωπα που θα δείτε το βράδυ στις ειδήσεις). Το «παγωτό μέσα στον (οικονομικό) χειμώνα» φαίνεται ότι δεν «περπατάει»…

Καταστήματα: Πτώση ενοικίων εως 50%!!!

«Βουτιά» έως 50% καταγράφεται στα ενοίκια των εμπορικών καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας. Την ίδια στιγμή τα κλειστά (ξενοίκιαστα) μαγαζιά έφθασαν στο 20%. Δηλαδή, ένα στα πέντε δεν έχουν ενοικιαστή εξαιτίας της οικονομικής κρίσης. Ακόμα και σε προβεβλημενα καταστήματα συνοικιακ΄λων αγορών που είναι νοικιασμένα σε τράπεζες έχει καταγραφεί μείωση των μισθωμάτων που ξεπερνά το 25%. Αντίθετα σε μικρότερα καταστήματα που βρίσκονται σε παράπλευρους δρόμους έχουν γίνει συμφωνίες για μείωση του ενοικίου 50%. Σύμφωνα με τα στοιχεία του PROPINDEX στο εμπορικό τρίγωνο που περιλαμβάνει τη Μητροπόλεως, την Αθηνάς και τη Σταδίου το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων ανήλθε στο 18,7% (απο 17,2% στα τέλη του 2009). Οι κεντρικοί δόμοι όπως είναι η Σταδίου, η Πανεπιστημίου, μέρος της Πατησίων και οι κάθετοι δρόμοι σε αυτούς - το ποσοστό διαμορφώθηκε στο 16,7% και στο ευρύτερο κέντρο της Αθήνας στο 17,7% (απο 16,7%). Οι μειώσεις τιμών τείνουν να γίνουν καθημερινό φαινόμενο στην εμπορική πιάτσα και τα πρώτα δείγματα γραφής εντοπίζονται ακόμη και στους πιο κεντρικούς δρόμους της Αθήνας που μέχρι πρότινος οι ενοικιαστές έδιναν «χρυσάφι» για λίγα τετραγωνικά. Οι τιμές στο κέντρο της Αθήνας έχουν πέσει έως 7% στο πρώτο εξάμηνο του 2010 και στις υπόλοιπες εμπορικές περιοχές οι μειώσεις «άγγιξαν» το 10%. Οι τιμές σημείωσαν μεγάλη πτώση όταν το κατάστημα το νοίκιαζε τράπεζα. Οι διαπραγματεύσεις οδήγησαν έως και 30% πιο κάτω το μίσθωμα. Σε κάποιες περιπτώσεις έφθασε και στο 50%, αφού η απειλή της αποχώρησης έφερε σε δύσκολη θέση τον ιδιοκτήτη ο οποίος υποχρεώθηκε σε νέα συμφωνία.

Η κρίση κτυπά παντου

Η κρίση φαίνεται ότι έχει κτυπήσει την αγορά επαγγελματικών ακινήτων και εκτός Αθηνών. Η συρρίκνωση του διαθεσίμου εισοδήματος , το «πάγωμα» της επέκτασης των δικτύων των τραπεζών και των εμπορικών αλυσίδων και το άνοιγμα νέων τοπικών αγορών έχουν επηρεάσει σημαντικά τόσο την αγορά γραφείων όσο και επαγγελματικών χώρων στην Ελλάδα. ¨Όπως έλεγε χαρακτηριστικά μεσίτης που δραστηριοποιείται στην Βόρεια Ελλάδα «το πρόβλημα της αγοράς είναι διττό. Από την μία πλευρά δεν εμφανίζονται νέοι παίκτες και από την άλλη οι ήδη υφιστάμενοι ακολουθούν συντηρητική πολιτική που αποκλείει τα σενάρια επέκτασης. Ήδη στην Θεσσαλονίκη και στ η αγορά γραφείων καταγράφεται μείωση των τιμών των ενοικίων και σημαντική αύξηση του αδιάθετου αποθέματος αφού η ζήτηση είναι ιδιαίτερα χαμηλή. Ανάλογη εικόνα έχει διαμορφωθεί και στην αγορά εμπορικών χώρων στην οποία το ισχυρότερο πλήγμα δέχονται οι περιφερειακές αγορές αλλά και οι παράπλευροι δρόμοι που γειτνιάζουν με εμπορικές πιάτσες υψηλής εμπορικής προβολής. Σύμφωνα με εκτιμήσεις μεσιτών αν και ο αριθμός των κενών καταστημάτων έχει αυξηθεί ,σε σύγκριση με την αντίστοιχη περυσινή σε ποσοστό που υπερβαίνει το 10% τα ενοίκια δεν φαίνονται να ακολουθούν ανάλογη πορεία αφού «δεν εκδηλώνεται ζήτηση η οποία να διαμορφώνει τις συνθήκες της αγοράς». Μάλιστα δεν είναι λίγοι οι μεσίτες που υποστηρίζουν ότι η περίοδος προσφέρεται για αναβάθμιση των συνθηκών εγκατάστασης των επιχειρήσεων αφού το κόστος εγκατάστασης βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα. «Η σημερινή κατάσταση της αγοράς ευνοεί εκείνους που βλέπουν την επόμενη μέρα μετά την κρίση» επισήμανε χαρακτηριστικά μεσίτης της Θεσσαλονίκης. Ανάλογη είναι και η εικόνα η οποία έχει διαμορφωθεί και στις υπόλοιπες μεγάλες πόλεις της χώρας οι οποίες διαδραματίζουν ρόλο υπερτοπικών αγορών. Αν και η ένταση της κρίσης σε αγορές όπως της Λάρισας , της Πάτρας και των Ιωαννίνω ν είναι σαφώς πιο ήπια σε σχέση με την Αθήνα εντούτοις έχουν αρχίσει να καταγράφονται οι πρώτες σαφείς ενδείξεις υποχώρησης των συναλλαγών με παράλληλα αύξηση της διαθεσιμότητας. Τα φαινόμενα αυτά είναι πιο έντονα στην αγορά εμπορικών χώρων αφού η οργάνωση και η δομή της αγοράς των χώρων γραφείων δεν έχει καμία σχέση με την αντίστοιχη της Αθήνας και της Θεσσαλονίκη. «Αν θέλει κάποιος να αξιολογήσει την αγορά επαγγελματικών χώρων εκτός της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης θα πρέπει να επικεντρωθεί στους χώρους των καταστημάτων» επισήμανε χαρακτηριστικά κορυφαίο στέλεχος τραπεζικής εταιρίας ακινήτων.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki