Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ : Κρίση ΙΧ

Η κρίση στην αγορά αυτοκίνητου έχει περάσει και στην αγορά εμπορικών χώρων που βρίσκονται σε περιοχές στις οποίες η συγκεκριμένη δραστηριότητα κυριαρχεί. Ακόμα και τα επίσημα στοιχεία πιστοποιούν το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο βρίσκεται ο κλάδος καθώς Μειωμένες κατά 31,8% ήταν οι νέες άδειες κυκλοφορίας αυτοκινήτων στο 9μηνο του 2010, σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του προηγούμενου έτους. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, κατά το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2010 κυκλοφόρησαν για πρώτη φορά 158.375 αυτοκίνητα (καινούρια ή μεταχειρισμένα εξωτερικού), παρουσιάζοντας μείωση 31,8% ως προς την αντίστοιχη περίοδο του 2009. Μείωση 20,5% είχε παρουσιάσει και το εννιάμηνο Ιανουαρίου - Σεπτεμβρίου του 2009 σε σχέση με το αντίστοιχο του 2008. Η πρώτη επίπτωση και η πλέον ορατή αφορά στην αύξηση του αριθμού των κενών καταστημάτων και η δεύτερη στην μείωση των ενοικίων ώστε να μπορέσουν οι επιχειρηματίες να αντεπεξέλθουν στην κρίση. Το πρόβλημα , που θα ανακύψει στην αγορά ακινήτων απο την καθίζηση της αγοράς αυτοκινήτων μπορεί να είναι ιδιαίτερα σημαντικό αφού εμπορικοί χώροι που χρησιμοποιούνται για δραστηριότητες του συγκεκριμένου κλάδου εκτιμάται ότι ξεπερνούν τις 10.000 σε ολόκληρη την Ελλάδα. « Το πρόβλημα που φαίνεται ότι αναφύεται είναι ιδιαίτερα σημαντικό λόγω του μεγάλου αριθμού των χωρων που χρησιμοποιούνται απο επιχειρήσεις του κλάδου.Από το 2008 η αγορά ΙΧ πάει από το κακό στο χειρότερο και όλα δείχνουν ότι ακόμα δεν έχουμε δει τα χειρότερα » επισήμανε χαρακτηριστικά μεσίτης ο οποίος ρωτήθηκε σχετικά με τις επιπτώσεις που θα έχει η κρίση στην αγορά εμπορικών χώρων η συρρίκνωση της αγοράς αυτοκινήτων και συμπλήρωσε επισημαίνοντας ότι «στη Αττική μεγάλες αγορές όπως για παράδειγμα της Πέτρου Ράλλη , του Βοτανικού , της Μεσογείων ακόμα και της Κηφισίας εξαρτώνται σε μικρότερο ή και μεγαλύτερο βαθμό απο τις επιχειρήσεις που η δραστηριότητα τους σχετίζεται άμεσα ή έμμεσα με το αυτοκίνητο. Αυτό πρακτικά οδηγεί στο συμπέρασμα ότι κάθε επιχείρηση του κλάδού θα προσπαθήσει ταυτόχρονα να μειώσει το κόστος του ενοικίου ή και ακόμα να επανασχεδιάσει το δίκτυο των εμπορικών της σημείων. Στα πλαίσια αυτά οι ανακατατάξεις θα είναι άμεσες και η ένταση τους θα είναι σε άμεση συνάρτηση με το μέγεθος του προβλήματος της συγκεκριμένης αγοράς. Σε κάθε περίπτωση αν επιβεβαιωθούν οι φήμες που ακούγονται στην αγορά το τελευταίο μήνα τότε δεν θα πρέπει να αποκλείει το ενδεχόμενο θεματικών αλλαγών στο χάρτη της αγοράς εμπορικών χώρων σε ολόκληρες περιοχές.»

Οκτω μήνες και βάλε για να νοικιαστούν

Την ώρα που ο αριθμός των κενών καταστημάτων αυξάνεται στο κέντρο της Αθήνας με ταχείς ρυθμούς και ο κίνδυνος υποβάθμισης του εμπορικού χαρακτήρα του είναι πλέον ορατός ήδη δρομολογούνται αλλαγές ώστε να διατηρηθεί ο παραδοσιακός εμπορικός του χαρακτήρας. Σύμφωνα με τις απόψεις εμπόρων αλλά και επικεφαλής επιχειρήσεων ακινήτων , ο δείκτης διαθεσιμότητας χώρων στο κέντρο της πρωτεύουσας κινείται σε επίπεδα που ξεπερνούν το 22% , ενώ στις συνοικιακές αγορές του πλησιάζει πλέον το 35%. Η πρωτοφανής αυτή αύξηση της προσφοράς έχει συμπιέσει τα επίπεδα των ενοικίων σε ποσοστό περί το 30% την τελευταία τριετία (σε αγορές περιφερειακές) ενώ σε πολλές περιπτώσεις καταγράφεται αλλαγή επιχειρηματικών χρήσεων αφού στους χώρους που ήταν εγκατεστημένες εμπορικές δραστηριότητες εγκαθίστανται επιχειρήσεις διασκέδασης, εστίασης και γρήγορου φαγητού. «Με δεδομένο ότι η αγορά κινείται σε περιβάλλον έντονης οικονομικής κρίσης , τα περιθώρια να υπάρξει ζήτηση που να προέρχεται από το εμπόριο είναι από περιορισμένα έως ανύπαρκτα, Μόνο εάν υπάρξει μία συγκροτημένη και μεθοδική αλλαγή στο περιβάλλον μπορεί να σωθεί η αγορά εμπορικών χώρων» επισήμανε χαρακτηριστικά μεσίτης που δραστηριοποιείται στην συγκεκριμένη αγορά ο οποίος προηγουμένως είχε επισημάνει ότι «το πρόβλημα δεν αφορά μόνο στους εμπόρους αλλά και στους ιδιοκτήτες οι οποίοι βλέπουν την περιουσία τους όχι μόνο να μη αποδίδει αλλά και να απαξιώνεται. Ήδη οι χώροι που βρίσκονται σε ορόφους όταν ξενοικιαστούν περνά περισσότερο από ένα οκτάμηνο για να νοικιαστούν ενώ τα ενοίκια που κλείνονται οι συμφωνίες είναι έως και κατά 30% χαμηλότερα σε σχέση με εκείνα που ίσχυαν την περίοδο 2005-2006. Η κρίση είναι τόσο έντονη ώστε στο λεγόμενο «γκρίζο» τρίγωνο της πόλης δηλαδή στο τομέα που ξεκινά από την Χαλκοκονδύλη και καταλήγει την Ευριπίδου οι εμπορικές αξίες είναι χαμηλότερες από τις αντικειμενικές σε ποσοστό που φθάνει σε ορισμένες περιπτώσεις και το 50%. Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα φαύλο κύκλο που δεν θα διακοπεί παρά μόνο εάν γίνουν συγκεκριμένες παρεμβάσεις για να τονωθεί η ζήτηση και να μπουν νέοι παίκτες στην αγορά. Ένα από τα σενάρια που έχουν πέσει στο τραπέζι προβλέπει την ανάδειξη του ιστορικού κέντρου σε επιχειρηματικό πάρκο με συγκεκριμένες επιχειρηματικές χρήσεις αλλά και υποδομές που θα καθιστούν φιλική τόσο την εμπορική δραστηριότητα όσο και την παραμονή των επισκεπτών/καταναλωτών.

Πιέσεις για μείωση 20% των ενοικίων

Ξεκίνησαν οι πιέσεις των εμπόρων για μείωση των ενοικίων των καταστημάτων 20%. Το γαϊτανάκι των πιέσεων φαίνεται ότι ξεκινά απο την περιφέρεια καθώς ο Εμπορικός Σύλλογος Βόλου - Νέας Ιωνίας με έγγραφο που απέστειλε στην Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου ζητάει τη μείωση κατά 20% των ενοικίων των καταστημάτων που χρησιμοποιούν ως επαγγελματική στέγη. Όπως χαρακτηριστικά επισημαίνεται «η μόνη λύση είναι να υπάρξει νομοθετική λύση του θέματος, διότι με το ύψος που έχουν σήμερα τα ενοίκια, αποτελούν ένα δυσβάσταχτο λειτουργικό κόστος για τα καταστήματα της αγοράς» και προστίθεται : «Όπως το κράτος μείωσε τα ενοίκια κατά 20% στο κτίρια που αυτό ενοικιάζει, έτσι θα πρέπει να συμβεί και στον τομέα της επαγγελματικής στέγης».

Πλήττονται και οι ακριβές αγορές

Η κρίση στο εμπόριο κτυπά και μεγάλες αλλυσίδες με άμεσες επιπτώσεις στην αγορά καταστημάτων που βρίσκονται κυρίως σε προβεβλημένες αγορές. Χθες η ανακοινώθηκε ότι Η ΡΙΝΤΕΝΚΟ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ (Τimberland, Νautica κ.ά.),ανακοίνωσε ότι η κατά 99,99% θυγατρική της εταιρία, RIDENCO COMMERCIAL ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΕΙΔΩΝ ΈΝΔΥΣΗΣ & ΥΠΟΔΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΞΕΣΟΥΑΡ υπέβαλε στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθήνας αίτηση υπαγωγής στη διαδικασία συνδιαλλαγής του ’ρθρου 99 του Ν.3588/2007. Η υποβολή της αίτησης κατέστη αναγκαία - παρόλο που η θυγατρική καλύπτει μέχρι σήμερα το σύνολο των υποχρεώσεών της προς εργαζομένους, δημόσιο, ασφαλιστικούς οργανισμούς και προμηθευτές - προκειμένου η θυγατρική να διασφαλίσει τα συμφέροντά της, καθώς και αυτά των μετόχων και πιστωτών της, αφού δεν κατέστη δυνατή η αναχρηματοδότηση ληξιπρόθεσμων οφειλών προς δύο πιστωτικά ιδρύματα, αλλά υπεβλήθη από το ένα εξ' αυτών αίτηση ασφαλιστικών μέτρων εις βάρος της ακίνητης περιουσίας της θυγατρικής και της PINTENKO. Αλλά και άλλες εταιρίες του εμπορίου θέλωντας να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις απο την συρρίκνωση του τζίρου προχωρούν σε άμεσες αναδιαρθρώσεις που περιλαμβάνουν μεταξύ των άλλων κλείσιμο καταστημάτων τα οποία έχουν υψηλά λειτουργικά έξοδα που δεν καλύπτονται απο τον τζίρο. Για παράδειγμα , η εταιρία Πλατής έκλεισε τα καταστήματα Αu Delicieux στο Κολωνάκι λόγω υψηλού μισθώματος, Ρlatis στο Golden Ηall λόγω χαμηλής κίνησης και Ρlatis Gastronomie στην Κηφισιά

Επτά θέσεις έχασε η Ερμού λόγω κρίσης

Κατά 15 % μειώθηκαν τα ενοίκια των καταστημάτων στην Ερμού την περασμένη χρονιά, με αποτέλεσμα να χάσει 7 θέσεις στην κατάταξη των πιο ακριβών εμπορικών δρόμων του κόσμου. Ανάλογη τύχη είχε και η Grafton Street στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας, που έπεσε από την 8η στην 13η θέση. Αντίθετα στην 5η λεωφόρο της Ν. Υόρκης, που παραμένει ο ακριβότερος εμπορικός δρόμος του κόσμου εδώ και 89 χρόνια, τα ενοίκια αυξήθηκαν κατά 23,5 %.
Τα στοιχεία προκύπτουν από την ετήσια έρευνα  Main Streets Across the World της Cushman & Wakefield, που παρακολουθεί τα ενοίκια σε 269 εμπορικούς δρόμους από 59 χώρες και δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα. Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την έρευνα:
•Η 5η Λεωφόρος στη Νέα Υόρκη παραμένει η ακριβότερη διεύθυνση στον χώρο των καταστημάτων εδώ και 89 έτη
•Η New Bond Street στο Λονδίνο προπορεύεται της Avenue des Champs-Elysées στο Παρίσι και θεωρείται ο ακριβότερος Ευρωπαϊκός δρόμος
•Η Causeway Bay στο Χονγκ Κονγκ εξακολουθεί να είναι ο ακριβότερος δρόμος στην Ασία
-Οι περισσότερες αγορές παρέμειναν ανθεκτικές τους τελευταίους 12 μήνες, με τη Λατινική Αμερική και την Ασία να παρουσιάζουν την μεγαλύτερη αύξηση. Πάνω από δύο τρίτα (66%) από τις 59 χώρες που συμμετείχαν στην έρευνα δήλωσαν στα ενοίκια των κεντρικών θέσεων σταθεροποίηση ή αύξηση. Τα αποτελέσματα είναι ποιο αισιόδοξα από το 2009 όπου παρουσιάστηκε η μεγαλύτερη πτώση ενοικίων παγκοσμίως τα τελευταία 25 έτη.
-Στην 5η Λεωφορο της Νέας Υόρκης τα ενοίκια αυξήθηκαν 23,5% ενώ η Causeway Bay στο Χονγκ Κονγκ έρχεται δεύτερη. Η New Bond Street στο Λονδίνο ξεπέρασε την Champs-Elysées στο Παρίσι στην οποία τα ενοίκια παρουσίασαν μείωση 9,5% .
-Οι αναδυόμενες αγορές είχαν μεγάλη απόδοση εξαιτίας της αύξησης του τουρισμού και της ζήτησης από διεθνείς εμπόρους. Η οδός Haddock Lobo στο Sao Paulo της Βραζιλίας είχε την μεγαλύτερη αύξηση με τα ενοίκια να έχουν αυξηθεί 92%. Η οδούς Ginza στο Τόκυο της Ιαπωνίας ανέβηκε από την 5η στη 3η θέση ενώ η Myeongdong στη Σεούλ της Νότιας Κορέας ανέβηκε 3 θέσεις από την 11η στην 8η.  
-Από όλες τις Ευρωπαϊκές αγορές η New Bond Street στο Λονδίνο παρουσίασε αύξηση της τάξεως του 19,4%. Στην αντίστοιχη θέση στην Ασία βρίσκεται η οδός Linking με αύξηση33%. Η μεγαλύτερη πτώση σε εμπορικό δρόμο  παγκοσμίως συνέβη στη Βουλγαρία όπου τα ενοίκια στην Alexander Batenbeg επεσαν 50%.
-Τα ενοίκια μειώθηκαν μέσο όρο στην Ευρώπη περι το 4,5%. Η Grafton Street στο Δουβλίνο της Ιρλανδίας έπεσε από την 8η στην 13η θέση ενώ η οδός Ερμού στην Αθήνα έπεσε 7 θέσεις και ποσοστό περί το  15,4%.
-Αυτή τη χρονιά τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν καθαρή πόλωση ,μεταξύ κεντρικών και περιφερειακών αγορών. Οι λιγότερο εμπορικές θέσεις επηρεάστηκαν πολύ περισσότερο από τις κεντρικές ενώ οι έμποροι έκλεισαν μη κερδοφόρα καταστήματα.
Συνημμένη η λίστα με τους δέκα ακριβότερους εμπορικούς δρόμους του κόσμου.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki