Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Νέο κύμα κενων καταστημάτων

Κατακόρυφη αύξηση των κενών καταστημάτων αναμένεται τους προσεχείς μήνες καθώς ο όγκος των πωλήσεων του λιανικού εμπορίου μειώνεται με επιταχυνόμενους ρυθμούς . Συγκεκειμένα μείωση 11,8% σημείωσε ο όγκος των πωλήσεων - συμπεριλαμβανομένων των καυσίμων -στο λιανικό εμπόριο της χώρας τον Αύγουστο φέτος σε σύγκριση με τον δείκτη του όγκου του Αυγούστου 2009, έναντι μείωσης 4,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του 2009 προς το 2008. Σύμφωνα με εκτιμήσεις το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα οξύ στους κλάδοδους: έπιπλα- ηλεκτρικά είδη- οικιακός εξοπλισμός (-15,3%), φαρμακευτικά- καλλυντικά (-15,3%), τρόφιμα- ποτά- καπνός (-12,8%) και μεγάλα καταστήματα τροφίμων (-11,7%).

Σήμα κινδύνου για Αιόλου και Πατησίων

Στο κλείσιμο δύο καταστημάτων της - επί της οδού Πατησίων και επί της οδού Αιόλου - προχώρησε η Alsinco , στο πλαίσιο εξορθολογισμού του δικτύου της και με στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας της λειτουργίας της. Σύμφωνα με την εταιρεία, με το κλείσιμο των εν λόγω καταστημάτων, στοχεύει στον περιορισμό των δαπανών λειτουργίας της, που κρίνεται απολύτως αναγκαίος λόγω της κάμψης των εσόδων της. Όπως ήδη έχει αποκαλύψει το realestetnews.gr, η κατάσταση που επικρατεί στην αγορά καταστημάτων της Αιόλου είναι εκτός ελέγχου καθώς το τελευταίο τρίμηνο έχουν κλείσει τουλάχιστον τέσσερα μεγάλα καταστήματα ενώ πληροφορίες κάνουν λόγο για επερχόμενο κλείσιμο ακόμα δύο. Ανάλογα προβλήματα αντιμετωπίζει και η Πατησίων καθώς οι υψηλοί δείκτες εγκληματικότητας καθιστούν προβληματική την νόμιμη εμπορική δραστηριότητα.

Τρία νέα εμπορικά κέντρα το 2011

Τρία νέα εμπορικά κέντρα αναμένεται να δραστηροποιηθούν στη Αττική τους επόμενους μήνες. Η Βιοχάλκο στα δυτικά προάστια, η Talima Venture στα νότια προάστια, καθώς και η Mc Arthur Glen στα Σπάτα με την δημιουργία του πρώτου εκπτωτικού χωριού, επαναφέρουν στο προσκήνιο τον ανταγωνισμό μεταξύ εμπορικών δρόμων και οργανωμένων εμπορικών δρόμων.

Το ενδιαφέρον είναι ότι πρόκειται για επενδύσεις που γίνονται σε περίοδο κρίσης και κάμψης της ιδιωτικής κατανάλωσης . Τοένα εμπορικό κέντρο που πρόκειται να ανοίξει στα τέλη του 2010 είναι του οίκου Talima Venture του επιχειρηματία κ. Παναγιώτη Κωνσταντίνου στην περιοχή του Αγίου Δημητρίου. Το «Athens Metro Mall» θα λειτουργήσει σε περίπου δύο μήνες και ήδη έχει εξασφαλίσει μισθωτές για το σύνολο των χώρων του (25.000 τ.μ.). Μεταξύ των μισθωτών περιλαμβάνονται ο πολυκινηματογράφος Village (πέντε αίθουσες), τα καταστήματα Public, Zara, TGI Fridays, Calzedonia και το super market Βερόπουλος. Οι υπεύθυνοι του εμπορικού κέντρου εκτιμούν ότι η επισκεψιμότητα του θα είναι μεγάλη.

Το Μάρτιο του 2011 αναμένεται να ανοίξει το «Kifissos Mall» της Βιοχάλκο. Το εμπορικό κέντρο αναπτύσσεται πάνω στον κεντρικότερο άξονα του λεκανοπεδίου, τη Λεωφόρο Κηφισού, ανάμεσα σε πολλούς, παράπλευρους, σημαντικούς άξονες της περιοχής, όπως η Πέτρου Ράλλη, η Ιερά Οδός και η Θηβών, ενώ είναι πολύ κοντά σε πυκνοκατοικημένες περιοχές. Επίσης, εντάσσεται σε ευρύτερο εμπορικό συγκρότημα συνολικής έκτασης 59.500 τ.μ. στο οποίο βρίσκεται και το εμπορικό κατάστημα ΙΚΕΑ και παρέχει δωρεάν χώρο στάθμευσης 2.500 θέσεων.

Δύο μήνες μετά, τον Μάιο του 2011, θα δημιουργηθεί το πρώτο εκπτωτικό χωριό από τον Όμιλο της Mc Arthur Glen, ο οποίος διαθέτει ήδη είκοσι σε όλη την Ευρώπη. Το outlet village, μία επένδυση της τάξεως των 100 εκατ. ευρώ, κατασκευάζεται δίπλα στο Αττικό Ζωολογικό Πάρκο και σε χώρο που γειτνιάζει με το νέο εμπορικό πάρκο του ομίλου REDS. Στο εκπτωτικό χωριό, το οποίο υλοποιείται από την Mc Arthur Glen και τον επενδυτικό όμιλο Bluehouse, θα εγκατασταθούν περισσότερες από 125 επώνυμες φίρμες του εμπορίου σε μία έκταση 21.000 τ.μ.

Στην σκιά των κενών και της πτώσης του τζίρου

Το λιανεμπόριο ήταν ο τομέας που δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα λόγω της οικονομικής κρίσης, Ολο το 2010 καταγράφονται έντονες πιέσεις στα ενοίκια ακόμη και σε περιοχές πρώτης προβολής και υψηλής εμπορικότητας.

Παράλληλα, οι ενοικιαστές προσπαθούν να επιτύχουν νέες συμφωνίες με χαμηλότερα μισθώματα. Το πρόβλημα στην αγορά με τα «λουκέτα» είναι ότι τα κενά καταστήματα, ειδικά στο κέντρο της Αθήνας ξεπερνούν το 20%, ό. Μεγάλος είναι ο αριθμός των άδειων εμπορικών καταστημάτων σε δευτερεύουσες αγορές όπως το Κολωνάκι, η Γλυφάδα, η Πατησίων, αλλά και πόλεις όπως η Θεσσαλονίκη, όπου υπάρχει διαθεσιμότητα σε ποσοστό 20%. Οσο για τα ενοίκια, αυτά έχουν υποχωρήσει κατά 15%-20% και στην Ερμού διαμορφώνονται στα 200 ευρώ/τ.μ. το μήνα, στο Κολωνάκι 100-160 ευρώ/τ.μ. και στη Γλυφάδα από 80 έως 130 ευρώ/τ.μ. Στα καταστήματα σε δευτερεύουσες τοποθεσίες τα ενοίκια έχουν μειωθεί 20%-25%.

Για το υπόλοιπο 2010 αναμένονται περαιτέρω πιέσεις για μείωση μισθωμάτων στα καταστήματα λιανικής πώλησης.

Μετρούν απώλειες τα μικρά καταστήματα

Η κρίση που πλήττει την αγορά μικρών καταστήματων δεν φαίνεται να ανατρέπεται.Κάθε χρόνος που περνά λιγότερα καταστήματα τροφίμων επιβιώνουν από τον οξύ ανταγωνισμό των σούπερ μάρκετ. Η απώλεια μεριδίου της αγοράς είναι μία αλήθεια καθώς από το 1995 μέχρι σήμερα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ έχουν σχεδόν διπλασιάσει τον όγκο των πωλήσεων τους (η αξία των πωλήσεων μετά την αφαίρεση του πληθωρισμού) ενώ αντίθετα τα μικρά καταστήματα τροφίμων έχουν εμφανίσει μείωση των πραγματικών τους πωλήσεων.

Συγκεκριμένα την περίοδο 1995 -2007 :

-τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων έχουν αυξήσει τις πραγματικές τους πωλήσεις κατά 80,7% περίπου.

-τα μικρά καταστήματα τροφίμων και ποτών έχουν μικρότερο τζίρο σε ποσοστό που προσεγγίζει το 7% περίπου.

Φαίνεται όμως ότι ανάλογη είναι και η κατάσταση που διαμορφώνεται και στην αγορά ένδυσης και υπόδησης όπου και εκεί οι μικρές επιχειρήσεις του κλάδου έχουν να κάνουν ένα διμέτωπο αγώνα προσπαθώντας να διατηρήσουν το μερίδιο αγοράς που έχουν. Τα επίσημα στοιχεία όμως αποκαλύπτουν ότι και στο πεδίο αυτό το αποτέλεσμα είναι σχεδόν προκαθορισμένο και οδηγεί στη  συγκέντρωση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά χρόνο με τον χρόνο οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου ειδών ένδυσης και υπόδησης ισχυροποιούν ακόμα περισσότερο την θέση τους στην αγορά. Συγκεκριμένα την περίοδο 1995-2007 ο όγκος των πλύσεων των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων ειδών ένδυσης και υπόδησης κατέγραψε άνοδο της τάξης του 143% ενώ αντίθετα οι μικρές επιχειρήσεις του κλάδου είδαν τον όγκο των πωλήσεων τους να αυξάνεται σε ποσοστό που κινείται στα επίπεδα του 50%. Σύμφωνα με στοιχεία που αφορούν την ανάπτυξη των εμπορικών δικτύων οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου έχουν επενδύσει κυρίως στο πανελλαδικό δίκτυο καταστημάτων γεγονός που τους παρέχει την δυνατότητα να εκμεταλλεύονται στο έπακρο τις οικονομίες κλίμακος.

Από τα στοιχεία προκύπτει ότι ήδη πολλές από τις μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου έχουν αναπτύξει δίκτυο 20 έως 80 καταστημάτων σε ολόκληρη την Ελλάδα. Πάντως από τα στοιχεία που καταγράφουν την καταναλωτική δαπάνη σε είδη ένδυσης και υπόδησης προκύπτει ότι μόνο στον νομό Αττικής η «πίττα» της αγορά ξεπερνά τα 3 δις, ευρώ τον χρόνο.(στοιχεία του 2005). Πάντως τα σημάδια της κρίσης έχουν αρχίσει να κάνουν έντονη την παρουσία τους καθώς μόνο στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας 25 στα 100 μαγαζιά είναι κενά .

Παράλληλα περισσότερες από 300 βιοτεχνίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο αναστέλλουν κάθε χρόνο την λειτουργία τους αδυνατώντας να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό των κινέζικων και ινδικών προϊόντων που εισάγουν τις περισσότερες φορές πρώην συνάδελφοί τους.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki