Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Οι δρόμοι φαντάσματα σε Αθήνα,Θεσσαλονίκη

Οι εμπορικοί δρόμοι «φαντάσματα» στην καρδιά των μεγάλων πόλεων της χώρας πολλαπλασιάζονται καθώς παραδοσιακές «αγορές» είτε συρρικνώνονται είτε εξαφανίζονται. Το ανησυχητικό είναι ότι δεν πρόκειται για δρόμους που είχαν πρόβλημα με την εγκληματικότητα . Αντίθετα , τα καταστήματα που λειτουργούσαν σε αυτούς απευθύνονταν στη λεγόμενη μεσαία τάξη προσφέροντας εξειδικευμένα προϊόντα.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση της οδού Ακαδημίας –στο τμήμα από Χαριλάου Τρικούπη μέχρι την Πλατεία Κάνιγγος- όπου ένα σημαντικό ποσοστό των εμπορικών χώρων ήταν μισθωμένο σε επιχειρήσεις που είχαν ως αντικείμενο δραστηριότητας το βιβλίο και μάλιστα το ξενόγλωσσο. Σύμφωνα με έρευνα αγοράς η αναστολή της λειτουργίας τουλάχιστον τεσσάρων καταστημάτων του κλάδου έχει ως αποτέλεσμα να προστεθούν στο ήδη υψηλό αδιάθετο απόθεμα πάνω από 2.000 τετραγωνικά μέτρα εμπορικών χώρων. Ανάλογη, είναι η εικόνα στην Σόλωνος η οποία ήταν μία παραδοσιακή αλλά παράπλευρη κυρίως ειδών ένδυσης και υπόδησης . Η συρρίκνωση της ζήτησης έχει ως αποτέλεσμα είτε αλλαγές χρήσεων είτε την αύξηση του αριθμού των κενών καταστημάτων. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα , εκτιμάται ότι το ποσοστό των κενών χώρων ξεπερνά το 60%. Η συρρίκνωσης της αγορά υπόδησης επηρέασε μία παραδοσιακή πιάτσα της Αθήνας που βρίσκονταν επί της Χαριλάου Τρικούπη –στο τμήμα μεταξύ της Ακαδημίας και Πανεπιστημίου. Η ανάπτυξη των αγορών του Κολωνακίου και της Ερμού ουσιαστικά οδήγησε σε μαρασμό το συγκεκριμένο σημείο με ανάλογες επιπτώσεις και στην προσφορά εμπορικών χώρων. Ανάλογη είναι η εικόνα που επικρατεί σε παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους της πόλης , η εμπορική δραστηριότητα των οποίων ήταν επικεντρωμένη σε συγκεκριμένα είδη πχ λευκά είδη. Η συρρίκνωση της δραστηριότητας είχε ως αποτέλεσμα εμπορικοί δρόμοι όπως η Περικλέους και η Αγ. Ειρήνης να οδηγηθούν σε μαρασμό αλλά και σε μαζικές αλλαγές χρήσεων. Αλλά και σε μεγάλους παραδοσιακούς εμπορικούς δρόμους όπως για παράδειγμα η Αιόλου , οι αλλαγές χρήσεων είναι πλέον μία πραγματικότητα. Σύμφωνα με την ίδια έρευνα σήμερα το 30% των ισόγειων εμπορικών χώρων είναι μισθωμένα σε επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος. Μάλιστα όλα δείχνουν ότι οι τάσεις αυτές θα ενισχυθούν στο μέλλον αφού η συντριπτική πλειοψηφία των καινούργιων μισθώσεων αφορά σε δραστηριότητες αυτής της κατηγορίας. Ανάλογη είναι και η εικόνα της Πραξιτέλους, και οι κάθετοι της όπως για παράδειγμα η Σκουλενίου , η Παπαρηγοπούλου και η Μιλτιάδου. Πρόκειται για δρόμους που θεωρούνταν παραδοσιακά ως πιάτσα κυρίως για τις εμπορικές επιχειρήσεις ειδών φωτισμού, χάρτου και ασημικών. Ήδη πολλές από αυτές την έχουν εγκαταλείψει παραχωρώντας τους χώρους είτε στην εγκατάλειψη είτε σε επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος.

Ανάλογη είναι και η εικόνα της εμπορικής αγοράς της Θεσσαλονίκης όπου παραδοσιακές αγορές όπως της Βασ. Όλγας, της Πολυτεχνείου, της Καραμανλή και της Μοναστηρίου έχουν εξελιχθεί σε «αγορές φαντάσματα».

375 εκατ. για εμπορικά κέντρα

Από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι σήμερα έχουν ανοίξει τις πύλες τους ένα εκπτωτικό χωριό (McArthurGlen Designer Outlet του McArthur Glen Group), ένα εμπορικό πάρκο (Smart Park της REDS) και τρία νέα εμπορικά κέντρα, στα νότια προάστια (Athens Metro Mall της Talima Ventures), το κέντρο της Αθήνας (Athenian Capitol του ομίλου Χαραγκιώνη) και στα δυτικά προάστια (River West του ομίλου Βιοχάλκο). Οι επενδύσεις για την ολοκλήρωση των παραπάνω projects άγγιξαν τα 375 εκατ. ευρώ. Εάν κρίνουμε από τις... αντοχές που έχουν επιδείξει εν μέσω της κρίσης τα εμπορικά κέντρα (Mall, Golden Hall, Mediterranean Cosmos) της Lamda Development - η οποία υλοποιεί επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 4 εκατ. ευρώ στη Θεσσαλονίκη και αφορά στην ανακαίνιση και τη βελτίωση της αισθητικής αρχιτεκτονικής του Mediterranean Cosmos και τα πολυκαταστήματα (Attica Stores το οποίο ολοκληρώνει μέχρι τις αρχές του 2012 μια νέα επένδυση 5 εκατ. ευρώ στη Θεσσαλονίκη), μπορούμε να αντιληφθούμε ότι οι επενδυτές ποντάρουν σε περαιτέρω συγκέντρωση στον κλάδο, η οποία μεταφράζεται σε περαιτέρω ενίσχυση των «μεγάλων» και συνεχιζόμενη συρρίκνωση των «μικρών».

Ανοικτά MALL

Mέσα στο 2012 αναμένεται να λειτουργήσουν τα πρώτα «Ανοιχτά Μall» σε εμπορικές περιοχές του Πειραιά, της Κηφισιάς και στα Άνω Πατήσια, σύμφωνα με τον προγραμματισμό που έχει θέσει το υπουργείο Ανάπτυξης. Ήδη, προχωρούν οι διαδικασίες για την ένταξη του προγράμματος στα κονδύλια του ΕΣΠΑ που θα διατεθούν το αμέσως προσεχές διάστημα, ενώ βρίσκεται σε εξέλιξη κύκλος συναντήσεων των εμπόρων με τους εκπροσώπους του υπουργείου που ασχολούνται με την υλοποίηση της ιδέας. . Οι έμποροι κατέθεσαν τις απόψεις τους για τον τρόπο με τον οποίο εκτιμούν ότι θα πρέπει να λειτουργεί ένα «Ανοιχτό Mall» (έκπτωση για χρόνο στάθμευσης σε πάρκινγκ προσφορές, εκδηλώσεις κ.λπ.), ενώ επισημάνθηκε από την πλευρά του υπουργείου ότι θα πρέπει να οριοθετηθεί επακριβώς ποιες περιοχές και ποια καταστήματα θα περιλαμβάνονται σε αυτό το πρόγραμμα και περιμένει τις συγκεκριμένες προτάσεις των κατά τόπους συλλόγων σχετικά με αυτό το θέμα.

Τα επόμενα βήματα του Βοτανικού

Ξεπεράστηκε ένα ακόμα εμπόδιο για την επανέναρξη της επένδυσης κατασκευής εμπορικού και ψυχαγωγικού κέντρου της Μπ. Βωβός στην περιοχή του Βοτανικού, καθώς ο Δήμος Αθηναίων παρείχε στα τέλη της προηγούμενης εβδομάδας το «πράσινο φως». Συγκεκριμένα, το δημοτικό συμβούλιο ενέκρινε την Επικαιροποιημένη Ειδική Μελέτη (Master Plan) και τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) για την υλοποίηση του προγράμματος της διπλής ανάπλασης. Στη συνέχεια, ο δήμος θα διαβιβάσει στο υπουργείο Περιβάλλοντος το σχετικό σχέδιο προεδρικού διατάγματος και το υπουργείο με τη σειρά του θα το υποβάλει προς έγκριση στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ). Αν το ΣτΕ δεν φέρει αντιρρήσεις ή ενστάσεις στο εν λόγω προεδρικό διάταγμα, τότε η Μπ. Βωβός θα είναι σε θέση να εκδώσει εκ νέου την οικοδομική άδεια για την ολοκλήρωση της επένδυσης του εμπορικού κέντρου, η κατασκευή του οποίου έχει διακοπεί από τον Δεκέμβριο του 2008, λόγω προσφυγής στο ΣτΕ από την Επιτροπή Πολιτών για τη Διάσωση του Ελαιώνα. Η Επιτροπή, πάντως, δεν φέρεται διατεθειμένη να καταθέσει τα «όπλα» και εκτιμάται πως θα συνεχίσει να κινείται για την οριστική ματαίωση της επένδυσης στην περιοχή του Βοτανικού.

Τα νέα ήθη

Στις εμπορικές πιάτσες επικρατούν νέα... ήθη και έθιμα με εξάλειψη του αέρα και αρκετούς ιδιοκτήτες να... προσγειώνονται ως προς τις απαιτήσεις τους όσον αφορά το ύψος των ενοικίων, αποδεχόμενοι εκπτώσεις ακόμη και 40%. Επιπλέον, όπως επισημαίνουν μεσίτες, η νέα τάση που έχει αρχίσει να εμφανίζεται το τελευταίο διάστημα στην αγορά είναι ιδιοκτήτες, οι οποίοι έχουν αρχίσει να συζητούν ακόμη και μισθωτήρια ανάλογα με αυτά των εμπορικών κέντρων προκειμένου να αντισταθμίσουν τις απώλειες από τα καταστήματά τους που παραμένουν ξενοίκιαστα επί μακρόν. Οπερ σημαίνει ότι αρκετοί ιδιοκτήτες, οι οποίοι διαθέτουν κυρίως μεγάλους εμπορικούς χώρους στο κέντρο της Αθήνας, εμφανίζονται ανοικτοί πλέον στο να μισθώσουν τα ακίνητά τους λαμβάνοντας μεν χαμηλότερο ενοίκιο, προχωρώντας ωστόσο σε συμφωνία για την εξασφάλιση ποσοστού επί του ετήσιου τζίρου, όπως συμβαίνει στα μισθωτήρια των εμπορικών κέντρων, τα οποία, σημειωτέον, στην πλειονότητά τους έχουν πληγεί σαφώς λιγότερο από την κρίση σε σχέση με τα καταστήματα στις μικρές αλλά και τις μεγάλες εμπορικές πιάτσες. Το ποσοστό αυτό είναι ανάλογο της συμφωνίας που θα επιτύχουν οι δύο πλευρές και μπορεί να κυμαίνεται για παράδειγμα στα πέριξ του 4%.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki