Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Εμπορικά κέντρα σε βαθειά κρίση

Η κρίση προκαλεί σημαντικές πιέσεις και στην αγορά των εμπορικών κέντρων η οποία έχει να αντιμετωπίσει απο την μία πλευρά την συρρίκνωση της κατανάλωσης και απο την άλλη τον έντονο ανταγωνισμό. Σύμφωνα με εκτιμήσεις ο πρώτος γύρος ολοκληρώθηκε με την αναστολή λειτουργίας εμπορικών κέντρων σε μεγάλες πόλεις της περιφέρειας και την ακύρωση των επενδυτικών πλάνων που είχαν σχεδιαστεί. Ο δεύτερος γύρος , θα αφορά την μεγαλύτερες πληθυσμιακές αγορές όπως πχ της Θεσσαλονίκης. Πληροφορίες φέρουν μεγάλο εμπορικό κέντρο της Θεσσαλονίκης να αντιμετωπίζει σημαντικά οικονομικά προβλήματα. Πρόκειται για εμπορικό κέντρο έκτασης 86.000 τ.μ. που ξεκίνησε την λειτουργία του περίπου έναν χρόνο μετά τους Ολυμπιακούς Αγώνες, οπότε η αγορά ακινήτων δεν είχε ακόμη «εγκαινιάσει» τον κύκλο καθόδου και οι επενδύσεις σε εμπορικά κέντρα βρίσκονταν σε άνθηση. Η διαρκής συρρίκνωση της καταναλωτικής δαπάνης (-7,5% μόνο το τέταρτο τρίμηνο 2011) τα τελευταία χρόνια έχει μειώσει δραματικά τον τζίρο των καταστημάτων, γεγονός που αποτελεί έναν από τους βασικούς λόγους των προβλημάτων. Ο τρίτος γύρος θα αφορά, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών την ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας όπου ήδη καταγράφονται συνθήκες υπερβάλλουσας προσφοράς. Η ύφεση που φέτος θα ξεπεράσει το 5% , σε συνδυασμό με την συρρίκνωση του εσωτερικού και του εξωτερικού τουρισμού είναι ένα ακόμα "αγκάθι" που θα πρέπει να αντιμετωπίσουν. Αν σε όλα αυτά προστεθεί και η περιορισμένη χρηματοδότηση τότε το πρόβλημα μεγενθύνεται με απρόβλεπτες συνέπειες ως προς την βιωσιμότητα κάποιων απο αυτά.

Η επόμενη μέρα των εμπορικών χώρων

« Η ελληνική αγορά ακινήτων βρίσκεται σε μία καμπή. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει με σιγουριά πως θα είναι η επόμενη μέρα. Εκείνο όμως για το οποίο μπορεί να στοιχηματίσει είναι ότι θα είναι διαφορετική.» Με το λακωνικό αυτό τρόπο κορυφαίος στέλεχος της αγοράς ακινήτων έδωσε το στίγμα των ανακατατάξεων που κυοφορούνται την περίοδο αυτή στην αγορά. Νέες αγορές δημιουργούνται, νέες δραστηριότητες αναδεικνύονται , αγορές «πεθαίνουν» και όλα αυτά σε ένα περιβάλλον υψηλής αβεβαιότητας τόσο ως προς τις χωροταξικές ρυθμίσεις όσο και ως προς το γενικότερο οικονομικό περιβάλλον. Οι περισσότεροι αναλυτές της αγοράς θεωρούν ότι η επόμενη τριετία θα «σημαδευτεί» από την:

-Ενίσχυση των εμπορικών κέντρων η οποία θα συνδυάζεται και με την γεωγραφική και χωροταξική αποκέντρωση.

- Ενίσχυση των εμπορικών δρόμων με την ταυτόχρονη υποβάθμιση των περιφερειακών τους αγορών.

- Αύξηση της ζήτησης για συγχρόνους γραφειακούς χώρους με την παράλληλη υποβάθμιση των μικρών γραφείων σε κτίρια μεγάλης ηλικίας που βρίσκονται στους κεντρικούς πυρήνες της πρωτεύουσας αλλά και στην Θεσσαλονίκη.

Η ενίσχυση των εμπορικών κέντρων στη περιφέρεια είναι η επόμενη «κίνηση» της αγοράς. Το κριτήριο που θα καθορίσει τις επενδυτικές και τις γεωγραφικές επιλογές θα είναι οι δημογραφικές εξελίξεις ενώ στους εμπορικούς δρόμους υψηλής προβολής δεν πρόκειται να σημειωθεί κάμψη της ζήτησης, επισημαίνουν οι ειδικοί και υποστηρίζουν ότι , το πρόβλημα που έχει εντοπισθεί σε περιφερειακούς δρόμους δεν φαίνεται να αμβλύνεται. Στα επόμενα χρόνια θα γίνει μάχη των δύο μοντέλων εμπορικής ανάπτυξης. Του μοντέλου του δρόμου υψηλής εμπορικότητας και των εμπορικών κέντρων. Αυτό δεν σημαίνει ότι στο τέλος θα υπάρξουν νικητές ή ηττημένοι. Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι η σημερινή εικόνα της αγοράς θα είναι πολύ διαφορετική

Νέα μίσθωση

Η εταιρεία «REDS A.E.» ανακοίνωσε την υπογραφή συμφωνίας εμπορικής μίσθωσης ακινήτου με την εταιρεία «H&M HENNES & MAURITZ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΕΙΔΩΝ ΕΝΔΥΣΕΩΣ ΚΑΙ ΥΠΟΔΗΣΕΩΣ» και το εμπορικό σήμα «H&M», για την ανάπτυξη Εμπορικού Καταστήματος ειδών ενδύσεως, υποδήσεως, αξεσουάρ και συναφών ειδών, συνολικής επιφάνειας 1.900m2 περίπου, στο Εμπορικό Πάρκο SMART PARK στα Σπάτα, που αναπτύσσει η θυγατρική της εταιρεία «ΓΥΑΛΟΥ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ Α.Ε.» Το συγκεκριμένο κατάστημα αποτελεί την πρώτη παρουσία της επώνυμης αλυσίδας στην Ανατολική Αττική ενισχύοντας τον κλάδο της ένδυσης, υπόδησης κλπ για όλη την οικογένεια στο Πάρκο και επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του SMART PARK που έχει ήδη στο χαρτοφυλάκιό του τα μεγαλύτερα ονόματα του λιανικού εμπορίου στην Ελλάδα. Το ποσοστό κάλυψης των επιφανειών εμπορικής μίσθωσης του SMART PARK ανέρχεται στο 85%.

Τράπεζες: Κλείνουν καταστήματα

Τσουνάμι κλεισίματος υποκαταστημάτων τραπεζών τόσο στο κέντρο των μεγάλων πόλεων όσο και σε περιφερειακές αγορές αναμένεται τους επόμενους μήνες.Ο επανακαθορισμός της πολιτικής ανάπτυξης των εμπορικών δικτύων από μεγάλες αλυσίδες του εμπορίου , των υπηρεσιών ακόμα και των τραπεζών αναμένεται να επηρεάσει άμεσα την αγορά εμπορικών χώρων σε μικρές ή περιφερειακές αγορές. Σύμφωνα με πληροφορίες ήδη μεγάλες τράπεζες εξετάζουν εκ νέου το ενδεχόμενο περιορισμού του δικτύου υποκαταστημάτων τους ενώ σε ανάλογες αποφάσεις φαίνεται ότι έχουν καταλήξει και αρκετές εμπορικές αλυσίδες που θεωρούν ότι η υποχώρηση των λιανικών πωλήσεων που έχει καταγραφεί στην αγορά όχι μόνο δεν επιτρέπει την δημιουργία νέων σημείων πώλησης αλλά αντίθετα επιβάλλει τον περιορισμό των ήδη υπαρχόντων.

Στόχος , των κινήσεων αυτών είναι ο περιορισμός του λειτουργικού κόστους και η συγκέντρωση του ενδιαφέροντος σε περιοχές υψηλού εμπορικού ενδιαφέροντος . Στα πλαίσια αυτά ήδη οι τράπεζες έχουν ξεκινήσει πάλι διαπραγματεύσεις με ιδιοκτήτες χώρων που έχουν μισθώσει για την λειτουργία υποκαταστημάτων τους προκειμένου να επαναπροσδιορίσουν είτε το ύψος του ενοικίου είτε την παράταση της λειτουργίας τους. Δεν είναι μάλιστα λίγες οι περιπτώσεις κυρίως σε μισθώσεις χώρων που θα λήξουν στο επόμενο δωδεκάμηνο που δεν θα ανανεωθούν αν δεν επιτευχθεί μείωση του μισθώματος που θα κρίνεται ικανοποιητική. «Το δίκτυο των υποκαταστημάτων των τραπεζών έγινε με κυρίαρχο κριτήριο τον ανταγωνισμό και όχι τις δυνατότητες που παρουσιάζουν οι επιμέρους αγορές. Αυτό έχει ως συνέπεια να υπάρχουν σημαντικές επικαλύψεις ενώ από την άλλη πλευρά τα περισσότερα μισθώματα κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σχέση με αυτά που επικρατούν σήμερα στην αγορά. Στα πλαίσια αυτά , τα περισσότερα τραπεζικά ιδρύματα εξετάζουν τις δυνατότητες που υπάρχουν για να προσαρμόσουν το κόστος στα νέα δεδομένα της αγοράς. Σε περιπτώσεις που αυτό δεν είναι εφικτό τότε δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο να μη ανανεώσουν τις συμβάσεις. Ενδεικτικό του κλίματος που επικρατεί θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι ζητούν μείωση του μισθώματος ακόμα και από θυγατρικές τους στην ιδιοκτησία των οποίων βρίσκονται τα καταστήματα που χρησιμοποιούν» τόνιζε χαρακτηριστικά μεσίτης που ασχολείται με εμπορικές μισθώσεις και συμπλήρωνε « το πρόβλημα αυτό δεν πρόκειται να απασχολήσει κεντρικές εμπορικές αγορές αλλά περιφερειακές αγορές στις οποίες ήδη η ζήτηση για μισθώσεις εμπορικών χώρων είναι περιορισμένη».

Εμπ.Κέντρα: Ψάχνουν το αντίδοτο στη κρίση

Ψάχνουν τρόπους για να αντιμετωπίσουν την κρίση τα εμπορικά κέντρα. Ήδη, εε αρνητικούς ρυθμούς έχει ξεκινήσει η χρονιά για την Lamda Development, καθώς το πρώτο τρίμηνο του 2012, παρουσιάζει μείωση από -4% έως -10% σε επίπεδο τζίρου στα εμπορικά κέντρα που εκμεταλλεύεται ο όμιλος σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Παράλληλα το Smart Park προωθεί την λειτουργία του πρώτου complex κινηματογράφων και ψυχαγωγίας στην Ανατολική Αττική προκειμένου να βελτιώσει την επισκεψθμότητα του. Αυτό , αναμένεται να ξεκινήσει τη λειτουργία του εντός του 2013 και ήδη έχει υπογραφεί ιδιωτικό προσυμφωνητικού μακροχρόνιας εμπορικής μίσθωσης ακινήτου, έναντι εγγυήσεων, μεταξύ της Reds ΑΕ και της Village Roadshow Α.Ε. Το project προβλέπει την ανάπτυξη συγκροτήματος πέντε κινηματογραφικών αιθουσών με υποστηρικτικές δραστηριότητες κυλικείου, café bar, καταστήματος λιανικής πώλησης ειδών κινηματογράφου καθώς και κατάστημα διεξαγωγής ηλεκτρονικών ψυχαγωγικών παιχνιδιών. Η συνολική επιφάνεια της νέας επένδυσης αγγίζει περίπου τα 3.450 τ.μ., ενώ θα παρουσιάζεται με τη γνωστή επωνυμία «Village Cinemas» και θα αφορά την τελική, Β' Φάση ανάπτυξης του Εμπορικού Πάρκου στα Σπάτα.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki