Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αγορά Γης

Η Ελλάδα στις 4 "εχθρικές" χώρες για αγορά απο ξένους

Η Ελλάδα, μαζί με το Βιετναμ, την Ταϋλάνδη και το Μεξικό περιλαμβάνονται, σύμφωνα με πρόσφατα ρεπορταζ που έγιναν σε ΜΜΕ των ΗΠΑ στους δυσκολότερους τόπους για να αγοράσει ένας ξένος ακίνητο. Μάλιστα , η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση σε βαθμό δυσκολίας! Ιδού η περιγραφή των τεσσάτων πιο "δύσκολων" χωρών στο κόσμο:

Βιετνάμ

Στο Βιετνάμ, η γη είναι κρατική ιδιοκτησία, ως εκ τούτου, ούτε οι ξένοι ούτε οι ντόπιοι δεν επιτρέπεται να κατέχουν γη. Οι ξένοι μπορούν να αγοράσουν μια κατοικία και να μισθωσουν τη γη από την κυβέρνηση. Οι κτηματομεσιτικές συναλλαγές τιμολογούνται στο τοπικο νόμισμα , αλλά πραγματοποιούνται σε χρυσό

Μεξικό

Όλες οι εκτάσεις σε Μεξικό υπάγονται σε τέσσερις κατηγορίες. Η πρώτη είναι η ομοσπονδιακή ζώνη που ανήκει αποκλειστικά στο κράτος και περιλαμβάνει τα πρώτα 60 πόδια όλων των παράκτιων εκτάσεων της χώρας. Εκεί δεν γίνονται συναλλαγές. Η δεύτερη εκτείνεται στα 30 μίλια προς το εσωτερικό, και είναι ελεγχόμενη ζώνη. Οι ξένοι μπορούν να αγοράσουν ακίνητο εδώ, αλλά η συναλλαγή θα πρέπει να πραγματοποιηθεί μέσα από μια τράπεζα που ονομάζεται "fideicomiso." Μια τρίτη κατηγορία των εδαφών ανήκει στην κοινότητα και σε αυτή μπορεί να υπάρχει ιδιωτική ιδιοκτησία, αλλά με πολύπλοκες διαδικασίες.. Όλα τα υπόλοιπα σημεία είναι στην ελεύθερη ζώνη, όπου η διαδικασία της ιδιοκτησίας είναι απλή και βασίζεται στα αμερικάνικα πρότυπα.

Ελλάδα

Για τα μη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η αγορά ακινήτων στη Ελλάδα , χαρακτηρίζεται ως ιδιαίτερη δύσκολη λόγω της γραφειοκρατίας. Αναφέρουν χαρακτηριστικά την υποχρέωση: για ΑΦΜ και για ελληνικό τραπεζικό λογαριασμό. Επίσης γίνεται αναφορά στην απόδειξη της προέλευσης των κεφαλαίων γνωστό ως ροζ φύλλο. Περιγράφουν τους περιορισμούς που υπάρχουν στις στρατιωτικά και αρχαιολογικά ευαίσθητες περιοχές, όπου οι ξένοι είτε δεν μπορούν να αγοράσουν ακίνητο είτε όπου μπορούν να αγοράσουν απαιτείται ειδική άδεια. Παράλληλα , μιλούν για τις περιοχές εκτός των πολεοδομικών ζωνών, όπου, επισημαίνουν ότι, δεν είναι δυνατή η σύνδεση για ηλεκτρικό ρεύμα, νερό ή τηλέφωνο. Τέλος χαρακτηρίζουν δύσκολη διαδικασία την χορήγηση στεγαστικών δανείων από μια ελληνική τράπεζα και υψηλές τις αμοιβές για την σύνταξη συμβολαίων αγοράς.

Ταϊλάνδη

Στη Ταϊλάνδη, οι αλλοδαποί δεν μπορούν να έχουν δική τους γη. Ο μόνος τρόπος για έναν αλλοδαπό να κατέχουν γη είναι μέσω εταιρίας που θα ανήκει κατά 51% σε υπήκοο της Ταϊλάνδης. Οι ξένοι δεν μπορούν να πάρουν στεγαστικά δάνεια από τις τράπεζες της Ταϊλάνδης, και ισχύει μια συγκεκριμένη διαδικασία κατά τη εισαγωγή κεφαλαίων για την αγορά ακινήτων.

Αρπάζουν τη γη φθηνά και ...γρήγορα

Με μία σειρά διατάξεων, που υπόσχονται επιτάχυνση και εξορθολογισμό των απαλλοτριώσεων, το υπουργείο Υποδομών επιχειρεί να τροποπποιήσει σε βάρος των ιδιοκτητών τον Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (Ν. 2882/2001) μέσα από το Σχέδιο Νόμου που τέθηκε την Δευτέρα σε δημόσια διαβούλευση.

Σχεδιάζεται η επίσπευση και απλοποίηση των διαδικασιών, προκειμένου να περνά γρήγορα το ακίνητο στο δημόσιο και, άρα, να επιταχύνεται η έναρξη των εργασιών και να τηρούνται τα χρονοδιαγράμματά τους. Επίσης, προβλέπεται η σύνταξη τεχνικών εκθέσεων προς τα δικαστήρια από το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών για τον βέλτιστο καθορισμό της αποζημίωσης του κατόχου του ακινήτου. Το νομοσχέδιο καταργεί την συναρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών στην κήρυξη της απαλλοτρίωσης, η οποία επιβάρυνε χρονικά την όλη διαδικασία από δύο έως και τέσσερις μήνες, ενώ η κήρυξη της απαλλοτρίωσης θα γίνεται με απλό διάγραμμα οριζοντιογραφίας για την εξοικονόμηση χρόνου.

Επίσης, το υπουργικό συμβούλιο αντί πράξεων απαλλοτρίωσης θα χαρακτηρίζει ότι τα μεγάλα έργα ως έχοντα «γενικότερη σημασία για την εθνική οικονομία» και θα εξουσιοδοτεί την αρμόδια αρχή να κηρύσσει από μόνη τις απαλλοτριώσεις του έργου. Ακόμη, η αποβολή των πρώην ιδιοκτητών θα διατάσσεται με την ίδια απόφαση του δικαστηρίου, που θα καθορίζει την προσωρινή αποζημίωση, προς αποφυγήν νέων προσφυγών στη Δικαιοσύνη.

Το νομοσχέδιο, επίσης, καθιστά ευκολότερη την υλοποίηση προγραμμάτων αστικών αναπλάσεων, καθώς δεν θα επιτρέπει την εκ των προτέρων κεφαλαιοποίηση των τιμών της αξίας της γης από τους ιδιοκτήτες, διότι συχνά το κόστος της απαλλοτρίωσης φτάνει να ξεπερνά τον προϋπολογισμό των έργων, ακυρώνοντας φυσικά τις όποιες προσπάθειες.

Ακόμη, θα προβλέπεται ιδιαίτερη αποζημίωση, λόγω μείωσης της αξίας των τμημάτων ενός ακινήτου που δεν απαλλοτριώνονται, παράλληλα με την απόφαση καθορισμού της κύριας αποζημίωσης. Επίσης, αρμόδιο να προσδιορίσει οριστικά την αποζημίωση του προς απαλλοτρίωση ακινήτου είναι το Εφετείο της έδρας της αρχής που κατασκευάζει το έργο. Δηλαδή, στα μεγάλα έργα οι υποθέσεις φεύγουν από τα τοπικά δικαστήρια και θα εκδικάζονται στο Εφετείο Αθηνών, δηλαδή στην «έδρα» των υπουργείων. Επίσης, η οριστική αποζημίωση, που προσδιορίζεται δικαστικά, δεν θα μπορεί να υπερβαίνει σε ποσοστό 80% ή να υπολείπεται κατά 50% της αξίας που έχει καθοριστεί είτε με το σύστημα του υπουργείου Οικονομικών είτε από τις επιτροπές εκτίμησης.

Πως θα γίνει η μεταβίβαση οικοπέδων

Για τη μεταβίβαση οικοπέδων και γηπέδων στα οποία δεν υπάρχει κτίσμα απαιτείται δήλωση του ιδιοκτήτη και βεβαίωση του μηχανικού ότι δεν υπάρχει κτίσμα, συνοδευόμενη από τοπογραφικό διάγραμμα, σύμφωνα με τα οριζόμενα σχετικά στο άρθρο 24 παράγραφος 2β του ν.4014/2011. Αυτό ανακοίνωσε το υπουργείο Περιβάλλοντος.Επίσης,σχετικά με τις αμοιβές των μηχανικών για την παροχή των υπηρεσιών τους για την ένταξη αυθαίρετων κατασκευών στις διατάξεις του ν. 4014/2011 καθώς και για την έκδοση βεβαιώσεων για τη μεταβίβαση ακίνητων, ότι είναι αντικείμενο ελεύθερης διαπραγμάτευσης των μερών, σύμφωνα με το ν. 3919/2011,

Οι αλλαγές σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς

Μέτρα για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος. Με τα μέτρα αυτά προβλέπεται ακόμα και η διάλυση τους σε περίπτωση που δεν επιτευχθεί σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα ο σκοπός για τον οποίο συνεστήθησαν καθώς διαπιστώνεται ότι : «Μέχρι σήμερα πολλοί Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί προϋφιστάμενοι της 16.1.1984 δεν έχουν ακόμα κατασκευάσει ή ολοκληρώσει τα τεχνικά έργα υποδομής και τα κοινόχρηστα έργα στις εκτάσεις των ιδιοκτησιών τους. Παρά τη δυνατότητα που δόθηκε στους οικοδομικούς συνεταιρισμούς με τη διάταξη του άρθρο 24 του π.δ. 93/1987 να κατασκευάσουν και να ολοκληρώσουν τα έργα υποδομής που είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση των υπό πολεοδόμηση περιοχών, η πράξη ανέδειξε τα εγγενή προβλήματα στη λειτουργία τους που οδήγησε στη στασιμότητα των εν λόγω έργων. Περαιτέρω, η στασιμότητα των εν λόγω έργων υποδομής αποτελεί συχνά ανασχετικό παράγοντα για τον ορθό και ολοκληρωμένο χωροταξικό και πολεοδομικό σχεδιασμό εκ μέρους της Πολιτείας.»

Το νέο πλαίσιο διαμορφώνεται ως ακολούθως:

- Οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί να υπάγονται και να εποπτεύονται από το υπουργείο Οικονομικών,

- Οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί να εποπτεύονται από το ΥΠΕΚΑ μόνο για θέματα αρμοδιοτήτων του, δηλαδή διαδικασίες χωροθέτησης, πολεοδόμησης, το καθορισμό όρων και περιορισμών δόμησης, έγκριση μελετών περιβαλλοντικών επιπτώσεων (ΜΠΕ).

- Απαραίτητη προϋπόθεση για τη σύσταση των οικοδομικών συνεταιρισμών πρέπει είναι η έκδοση βεβαίωσης της αρμόδιας Διεύθυνσης του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ότι η προτεινόμενη έκταση είναι εντός ΠΕΡΠΟ.

- Να τεθεί όριο στη λειτουργία των Ο.Σ . Όταν επιτελέσουν τον σκοπό τους να δύνανται με απόφαση Γ.Σ να λειτουργούν πχ για μία 10ετία ως σωματείο, σύλλογος και κατόπιν οι εκτάσεις τους και η σχετική συντήρησή τους να περιέρχονται στους Δήμους.

- Να τεθεί αποκλειστική 10ετής προθεσμία, από την έγκριση της πολεοδομικής μελέτης, για την ολοκλήρωση των έργων τεχνικής υποδομής. - Τα έργα υποδομής να μπορούν να εκτελεστούν και από τους οικείους ΟΤΑ.

- Να μπορούν να συμπράττουν οι Οικοδομικοί Συνεταιρισμοί με τους οικείους ΟΤΑ για την εκτέλεση των έργων υποδομής.

- Σε κάθε περίπτωση μετά την παρέλευση της δεκαετούς προθεσμίας, η εκτέλεση των έργων υποδομής, να υπάγεται στον οικείο Ο.Τ.Α. - Η ολοκλήρωση των έργων υποδομής να αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την έκδοση οικοδομικών αδειών.

- Την αρμοδιότητα ελέγχου και εποπτείας των έργων υποδομής(προϋπολογισμός, καλή κατασκευή, πρόγραμμα ολοκλήρωσης), να έχει πλέον η Περιφέρεια στην οποία υπάγεται ο Δήμος όπου ο Ο.Σ έχει την έκτασή του. Σήμερα την αντίστοιχη αρμοδιότητα έχουν οι τεχνικές υπηρεσίες των τέως Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων (Κ.Υ.Α με αρ.13932/4.4.2004)

- Όσοι Ο.Σ δεν εφαρμόσουν τη πολεοδομική μελέτη εντός της προθεσμίας να ανακαλείται η πολεοδομική τους μελέτη και να επέρχεται αυτοδίκαια η διάλυσή τους, μετά από διαπιστωτική πράξη του αρμόδιου Περιφερειάρχη. Όσοι Ο.Σ αναλαμβάνουν την εκτέλεση των έργων υποδομής στην έκτασή τους, μετά την εκπνοή απράκτου της προθεσμίας, διαλύονται κατόπιν σχετικής απόφασης του αρμοδίου Δικαστηρίου μετά από αίτηση της Περιφέρειας και τα έργα αναλαμβάνει ο ΟΤΑ.

- Οι προϋφιστάμενοι του έτους 1984 Ο.Σ με εγκεκριμένο ρυμοτομικό σχέδιο να διέπονται από τις διατάξεις του ν. 1667/1986. Όσοι δεν έχουν ολοκληρώσει μέχρι σήμερα τα έργα υποδομής, οφείλουν να τα ολοκληρώσουν, σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις  σε διάστημα 18 μηνών από τη δημοσίευση του νέου χρόνου . Μετά τη παρέλευση της παραπάνω προθεσμίας την ολοκλήρωση των έργων αναλαμβάνουν οι Ο.Τ.Α.

- Παρατείνεται για 2 έτη η διάρκεια των Ο.Σ προκειμένου να εναρμονίσουν τα καταστατικά τους σύμφωνα με τα νέα δεδομένα  και να υποβάλλουν, χρονοδιάγραμμα –έκθεση έργων υποδομής προς έγκριση στην Περιφέρεια.

Πως χάνει οικόπεδα το Δημόσιο

Η δημόσια περιουσία αιμορραγεί και χάνονται ακίνητα . Πρόκειται κυρίως για δημόσιες εκτάσεις οι οποίες απαλλοτριώθηκαν και επειδή το δημόσιο ουδέποτε τις αξιοποίησε, οι πρώην ιδιοκτήτες παίρνουν πίσω τμήματα των εκτάσεων. Επικαλούνται τη νομοθεσία σύμφωνα με την οποία οι απαλλοτριωθείσες εκτάσεις επιστρέφουν στους ιδιοκτήτες τους αν δεν αξιοποιηθούν εντός 30 ετών από την ημέρα που αποκτήθηκαν από το κράτος. Το δημόσιο χάνει εκατομμύρια ευρώ ετησίως εξαιτίας και της κακοδιαχείρισης της ακίνητης περιουσίας του.

Μια πρόσφατη δικαστική απόφαση αναδεικνύει την προχειρότητα με την οποία λειτουργούν σε αρκετές περιπτώσεις οι αρμόδιοι φορείς . Παράδειγμα πριν 10 χρόνια το Δημόσιο είχε νοικιάσει σε εταιρία μεγάλη έκταση σε νησί προκειμένου να εγκαταστήσει αιολικό πάρκο . Ουδέποτε όμως κατεβλήθη ενοίκιο καθώς η εταιρεία διαπίστωσε πως τμήμα του ακινήτου είχε χαρακτηριστεί «καταφύγιο άγριας ζωής» και συνεπώς δε μπορούσε να εγκατασταθεί αιολικό! Το δημόσιο προσέφυγε στα δικαστήρια ζητώντας 1,5 εκατ. ευρώ ως ενοίκια, αλλά η εταιρεία κέρδισε το δικαστήριο. Προ ημερών, το Εφετείο Δωδεκανήσων απέρριψε την έφεση που είχε ασκηθεί. Το συμβάν αυτό είναι μία απόδειξη ότι ουδείς γνωρίζει το ακριβές νομικό καθεστώς χιλιάδων οικοπέδων που ανήκουν στο δημόσιο

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki