Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αγορά Γης

Συνθήκες κατάψυξης

«Παγωμένη» λόγω της ύφεσης αλλά με ενδιαφέρον αναμένει η αγορά του real estate το αν θα καταφέρει το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΔ) να ξεκαθαρίσει το τοπίο με ορισμένα σημαντικά ακίνητα του Δημοσίου, ώστε να προχωρήσει η αξιοποίησή τους. Σύμφωνα με τα στελέχη της, υπάρχουν ακίνητα τα οποία υπό ορισμένες προϋποθέσεις θα μπορούσαν ακόμα και κατά την παρούσα χρονική συγκυρία να προσελκύσουν το ενδιαφέρον. Αρκεί, βεβαίως να έχει ολοκληρωθεί η συζήτηση για το κούρεμα των ελληνικών ομολόγων, ώστε να μην εγκυμονεί ο κίνδυνος σημαντικών ανατροπών και παράλληλα τα ακίνητα αυτά να είναι απαλλαγμένα από προβλήματα και ασάφειες. Το ΤΑΙΠΔ από την πλευρά του μετά το ξεκίνημα της διαδικασίας για την αξιοποίηση του Ελληνικού και μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο γενικότερα στη χώρα, ασχολείται κυρίως με την επίλυση των προβλημάτων που διέπουν τα ακίνητα και σκοπεύει μέχρι τον Ιούνιο, με τη συνδρομή των συμβούλων του (οι σχετικές με τα ακίνητα υπηρεσίες των μεγαλυτέρων τραπεζών) να ολοκληρώσει την καταγραφή των δημόσιων ακινήτων.

Με βάση το σχεδιασμό του Ταμείου προβλέπεται να κινηθεί ομαδοποιώντας τα ακίνητα σε  κατηγορίες:

Η πρώτη αφορά στις εκτάσεις που μπορούν να αξιοποιηθούν για σύνθετες τουριστικές αναπτύξεις (ξενοδοχεία σε συνδυασμό με τουριστικές κατοικίες).

Η δεύτερη σχετίζεται με την ανάπτυξη των φωτοβολταϊκών πάρκων και το πρόγραμμα «Ηλιος» που μελετάται το ενδεχόμενο της δυνατότητας να δίδεται από μία μόνον υπηρεσία η γη σε συνδυασμό με την άδεια και η τρίτη αφορά τα αστικά προς πώληση ακίνητα. Η τελευταία κατηγορία δεν φαίνεται να προχωρά άμεσα, εκτός ίσως από τα κτήρια στο Μαρούσι όπου στεγάστηκαν στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα (IBC) και σήμερα μέρος τους έχει παραχωρηθεί στη Lamda Development.

Αναφορικά με τα ακίνητα για σύνθετες τουριστικές αναπτύξεις που είναι πιθανό γρηγορότερα να προχωρήσει η αξιοποίησή τους -εφόσον βεβαίως το επιτρέψουν οι συνθήκες-, ψηλά στον κατάλογο βρίσκονται η έκταση στα Αφάντου της Ρόδου και αυτή στην περιοχή Κασσιόπη της Κερκύρας. Η εκτίμηση της αγοράς του real estate είναι πως αν λυθούν τα ιδιοκτησιακά προβλήματα που διέπουν τα ακίνητα αυτά και καθοριστούν οι χρήσεις γης με ειδική νομοθεσία, θα υπάρξει ενδιαφέρον τόσο από ελληνικές όσο και από ξένες εταιρείες. Ενα άλλο ακίνητο που επίσης βρίσκεται ψηλά στην ατζέντα του Ταμείου είναι ο Αστέρας της Βουλιαγμένης. Από κοινού με την Εθνική Τράπεζα  που κατέχει το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης, εξετάζεται η συνολική αξιοποίηση του ακινήτου.

Τα τελευταία τρία χρόνια έχουν «παγώσει» όλα τα επενδυτικά σχέδια των εταιρειών real estate. Οι εταιρείες έχουν στραφεί στο εσωτερικό τους προκειμένου να διατηρήσουν τις υφιστάμενες αναπτύξεις τους και να διατηρηθούν «ζωντανές». «Παγωμένο» είναι και το όποιο ενδιαφέρον για την ελληνική αγορά του real estate από το εξωτερικό. Οι ξένοι ωστόσο και ειδικά ορισμένα επενδυτικά κεφάλαια, τα οποία επενδύουν σε αγορές με προβλήματα αγοράζοντας τα ακίνητα σε τιμές πολύ κατώτερες από αυτές πριν από την κρίση, παρακολουθούν στενά την ελληνική αγορά. Και αυτό γιατί όπως εκτιμάται το επόμενο διάστημα θα ενταθεί το φαινόμενο των «υποχρεωτικών» πωλήσεων ακινήτων λόγω έλλειψης ρευστότητας των κατόχων τους (κυρίως εταιρειών).

Πωλούν ακίνητα με ομόλογα

«Plan B», που προβλέπει την έκδοση «ομολόγων ιδιωτικοποιήσεων» με εγγύηση ακίνητα του ελληνικού δημοσίου, επεξεργάζονται κυβέρνηση και τρόικα, με στόχο την προείσπραξη μελλοντικών εσόδων από τις αποκρατικοποιήσεις και τη μείωση του χρέους με ταχύτερο ρυθμό. Το σχέδιο, μια πιο ρεαλιστική παραλλαγή του γερμανικού σχεδίου «Εύρηκα» και αντίστοιχου σχεδίου που είχε προτείνει στην κυβέρνηση η «Πρωτοβουλία Κάππα», αναθερμαίνεται με δεδομένες τις αντικειμενικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει η υλοποίηση του ελληνικού προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, ιδίως στο δύσκολο κομμάτι της αξιοποίησης των ακινήτων: Η αρνητική «τριπλέτα» του υψηλού βαθμού ρίσκου που διέπει τις επενδύσεις στην Ελλάδα, τουλάχιστον έως ότου ολοκληρωθεί το PSI, της «παγωμένης» αγοράς real estate και της παντελούς έλλειψης ρευστότητας εξωθούν την κυβέρνηση να αναζητήσει εναλλακτικούς τρόπους αποκόμισης εσόδων από τα ακίνητα. Πρέπει να σημειωθεί πως ο αρχικός σχεδιασμός προβλέπει πως από τα 50 δισ. ευρώ που είναι τα συνολικά προβλεπόμενα έσοδα από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων περίπου τα 30 ? 35 δισ. ευρώ αναμένεται να προέλθουν από τα ακίνητα.

Που θα μπορείτε να κτίζετε και τι

Αλλαγές που φέρνουν εμπορικά κέντρα, ιδιωτικό πράσινο ακόμα και ολόκληρες πόλεις φέρνει το νέο Προεδρικό Διάταγμα για τις χρήσεις γης.

Στο σχέδιο του Π.Δ. νέες γενικές κατηγορίες περιοχών χρήσεων, όπως είναι -μεταξύ άλλων- οι Περιοχές Ειδικής Προστασίας, που αφορούν περιοχές που προστατεύονται με ειδικές διατάξεις (δασικές εκτάσεις, αρχαιολογικοί χώροι, Natura κ.λπ.) και η Αποκλειστική Κατοικία (όπου επιτρέπονται μόνο κτίσματα κοινωνικής πρόνοιας, μικρές αθλητικές εγκαταστάσεις, σχολεία και θρησκευτικοί χώροι).

Στις περιοχές Αποκλειστικής Κατοικίας, μάλιστα, εντάσσονται πλέον και περιοχές που έχουν αναπτυχθεί ως «κηπουπόλεις» (π.χ. Ψυχικό, Φιλοθέη), ενώ στις περιοχές αμιγούς κατοικίας παρατηρείται αυστηροποίηση του πλαισίου των επιτρεπόμενων δραστηριοτήτων, με τον καθορισμό μέγιστης επιφάνειας καταστημάτων ανά οικόπεδο τα 100 τ.μ. και 400 τ.μ. για τις πολιτιστικές εγκαταστάσεις.

Στο άρθρο 8 αναφέρεται ότι «σε πλατείες, άλση, πράσινο, πεζοδρόμους και παιδικές χαρές» δύναται να δημιουργηθούν «χώροι εστίασης και αναψυχής», καθώς και «υπόγειοι χώροι». Παράλληλα, σε περιοχές αστικού και περιαστικού πρασίνου , δίνεται η δυνατότητα εγκατάστασης αστικών υποδομών που είναι μεταξύ των άλλων : χωματερές, ΧΥΤΑ και βιολογικοοί καθαρισμοί,  μονάδες ΑΠΕ και σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητοδρόμων!

Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 15, για τις Περιοχές Ειδικής Προστασίας (δάση, αρχαιολογικοί χώροι, ιστορικοί τόποι, ζώνη αιγιαλού-παραλίας κ.λπ.) «είναι δυνατό να επιτρέπονται κατηγορίες χρήσεων από τα άρθρα 13 και 14» (σ.σ.: στα συγκεκριμένα άρθρα περιλαμβάνεται σχεδόν το σύνολο των πραγματοποιήσιμων χρήσεων), συμπεριλαμβανομένων χρήσεων όπως στρατιωτικές εγκαταστάσεις, φυλακές, νεκροταφεία αυτοκινήτων κ.λπ.

Μεταξύ των αλλαγών είναι η δυνατότητα δημιουργίας μιας ολόκληρης, καινούργιας πόλης στις παρυφές υπάρχουσας πόλης (σε «ζώνες εκτόνωσης αστικών επιβαρύνσεων»), σε εκτός σχεδίου περιοχή, η οποία θα «προσελκύει» κάθε είδους χρήση - συνολικά 21 χρήσεις: εμπορικά καταστήματα, εστιατόρια, κέντρα διασκέδασης, συνεργεία αυτοκινήτων, εργαστήρια μέσης όχλησης, ξενοδοχεία, ακόμα και κατοικίες και... ελικοδρόμια!

Στις λεγόμενες «περιοχές γενικής κατοικίας», προστίθενται τα συνεργεία αυτοκινήτων, τα οποία κατά κανόνα εκδιώκονταν από όλα τα σχέδια πόλης ως «ασύμβατα», ενώ εμφανίζονται μεγάλα εμπορικά καταστήματα και υπεραγορές, καθώς και νοσοκομεία. Επιτρέπει, παράλληλα, την υπέρβαση στη συνολική επιτρεπόμενη επιφάνεια δόμησης για ξενοδοχεία, κτίρια εκπαίδευσης και νοσοκομειακές εγκαταστάσεις.

Απαλλοτριώσεις κοψοχρονιά

Με μια σειρά διατάξεων που έρχονται να προστεθούν στον παλιό Κώδικα Αναγκαστικών Απαλλοτριώσεων Ακινήτων (που είχε διαμορφωθεί με τον Ν. 2882/2001), το υπουργείο θέτει μεν τις βάσεις για απλούστευση των διαδικασιών -πειθαρχώντας, βέβαια, στις απαιτήσεις του αρμοδίου για την περιφερειακή ανάπτυξη επιτρόπου Γιοχάνες Χαν-, ωστόσο προσθέτει παραμέτρους που έχουν ήδη ξεσηκώσει αντιδράσεις. Το νομοσχέδιο φιλοδοξεί να ρίξει τα κόστη των απαλλοτριώσεων στα μεγάλα δημόσια έργα, κυρίως στα συγχρηματοδοτούμενα από την Ε.Ε., επισπεύδοντας το ξεκίνημα των εργασιών και εξασφαλίζοντας την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Προχωρά, αρχικά, στην κατάργηση της συναρμοδιότητας του υπουργείου Οικονομικών στην κήρυξη της απαλλοτρίωσης, η οποία επιβάρυνε χρονικά την όλη διαδικασία από δύο έως και τέσσερις μήνες, με το σκεπτικό ότι η χρηματοδότηση των έργων σήμερα εντάσσεται σε επιχειρησιακά προγράμματα που εγκρίνονται από το υπουργείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας. Βασικό σημείο των νέων διατάξεων είναι ότι (με βάση το άρθρο 10, παρ. 1) ορίζεται αρμόδιο για να προσδιορίσει οριστικά την αποζημίωση τού προς απαλλοτρίωση ακινήτου το Εφετείο της έδρας της Αρχής που κατασκευάζει το έργο. Με λίγα λόγια, το υπουργείο μεταφέρει κάθε είδους υπόθεση που θα αφορά μεγάλο δημόσιο έργο στην «έδρα» του «υπόχρεου προς πληρωμή», δηλαδή στην έδρα των υπουργείων, δηλαδή στην Αθήνα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται: μετακινήσεις των θιγόμενων πολιτών ακόμα και από περιοχές δυσπρόσιτες και απομακρυσμένες, καταβολή μεγάλων χρηματικών αντιτίμων για διόδια και μεταφορικά, ανατροπή της καθημερινότητάς τους κ.λπ.

Παράλληλα, το σχέδιο νόμου επιχειρεί να «τυποποιήσει» την εκτίμηση της αξίας τού προς απαλλοτρίωση ακινήτου μέσω της αναβάθμισης του Σώματος Ορκωτών Εκτιμητών (ΣΟΕ), που αναλαμβάνει στο εξής να συντάσσει όλες τις σχετικές εκθέσεις. Οι Επιτροπές Εκτίμησης, εντούτοις, η συμβολή των οποίων καθορίστηκε με το άρθρο 15 του νόμου του 2001, διατηρούνται, εντάσσοντας στη σύνθεσή τους πρόσωπα με ειδικές γνώσεις -γεωπόνους για την εκτίμηση γεωργικών καλλιεργειών ή μεταλλειολόγους για μεταλλευτικές εγκαταστάσεις... Σημειώνεται ότι το Σώμα Ορκωτών Εκτιμητών μέχρι πρόσφατα «αναλάμβανε δράση» στην περίπτωση έργων που κατασκευάζονταν με συμβάσεις παραχώρησης, αποφαινόμενο για τις αποζημιώσεις με βάση τις τρέχουσες τιμές και όχι τις αντικειμενικές αξίες. Ενα σημείο που έχει εγείρει αντιδράσεις αφορά την προσθήκη στο άρθρο 3 εδαφίου σχετικά με το να μην περιλαμβάνεται στην αποζημίωση ενδεχόμενη υποτίμηση της αξίας απομενόντων τμημάτων από την απαλλοτρίωση - δηλαδή να μην περιλαμβάνεται αποζημίωση για βλαπτική μεταβολή της απαλλοτριούμενης περιουσίας των ιδιοκτητών. Πρόκειται για μια προσθήκη που ήδη ζητείται να διαγραφεί. Παράλληλα, για το σκοπό της επιτάχυνσης της διαδικασίας, με νέα διάταξη ορίζεται ότι το δικαστήριο θα έχει τη δυνατότητα, σε περίπτωση που η εκτέλεση κάποιου έργου κηρύσσεται επείγουσα, να διατάσσει τελεσίδικα την αποβολή του κατόχου από το ακίνητό του -εφ' όσον φυσικά έχει καθοριστεί και η προσωρινή αποζημίωση- προς αποφυγήν νέων προσφυγών στη Δικαιοσύνη. Η οριστική αποζημίωση, από την άλλη, που προσδιορίζεται επίσης δικαστικά, δεν θα μπορεί σε καμία περίπτωση να υπερβαίνει το 80% ή να υπολείπεται κατά 50% της αξίας που έχει καθοριστεί.

Με τη συγκεκριμένη διάταξη, επιχειρείται να περισταλεί το φαινόμενο επιδίκασης διπλάσιων και τριπλάσιων αποζημιώσεων -όπως συνέβη σε αρκετές περιπτώσεις απαλλοτρίωσης των οικοπέδων για την κατασκευή της εθνικής οδού Ελευσίνας - Πάτρας - Πύργου. Ανάμεσα στις προτάσεις που έχουν τεθεί σε διαβούλευση εντοπίζεται και η πρόταση μείωσης της κατώτατης αμοιβής του δικηγόρου στις δίκες της απαλλοτρίωσης: Το υπουργείο προτείνει να «πέσει» η «ταρίφα» κατ' ανάλογο τρόπο με την αντίστοιχη πρόβλεψη που ίσχυσε για τις απαλλοτριώσεις των έργων των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας. Συγκεκριμένα, προτείνει να αμείβεται ο δικηγόρος με (μάξιμουμ) 3.000 ευρώ ανά δικαιούχο, όταν υπόχρεος προς αποζημίωση είναι φορέας του Δημοσίου.

35 στρέμματα με νοίκι 43 εκατ.

Αποσφραγίστηκαν σήμερα οι οικονομικές προσφορές των διαγωνιζομένων για την εκμίσθωση της Μαρίνας Βουλιαγμένης. Η εταιρεία που πλειοδότησε στο διαγωνισμό είναι η «Αστήρ Παλλάς Βουλιαγμένης ΑΞΕ», με συνολικό μίσθωμα για όλη τη διάρκεια της σύμβασης ποσό 43 εκ. €, πλέον πληθωρισμού και λοιπών προσαυξήσεων. Επισημαίνεται ότι στο μίσθωμα δεν συμπεριλαμβάνονται οι επενδύσεις, που η πλειοδότρια εταιρεία έχει δεσμευθεί με την τεχνική προσφορά της ότι θα υλοποιήσει για την αναβάθμιση, ανακαίνιση και εκσυγχρονισμό της Μαρίνας. Υπενθυμίζεται ότι στο διαγωνισμό συμμετείχαν τελικά οι Lamda Development SA και ΑΣΤΗΡ ΠΑΛΑΣ ΒΟΥΛΙΑΓΜΕΝΗΣ ΑΞΕ. , ενώ αρχικά είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον στην Α' φάση του διαγωνισμού οι: J&P Αβαξ Α.Ε., Ενωση «Μοχλός Α.Ε.- Πόρτο Καρράς Α.Ε., Lamda Development S.A., Ολύμπικ Μαρίν Α.Ε., Ενωση «Folli Follie Group - Setur Servis Turistik A.S.», Αστήρ Παλάς Βουλιαγμένης Α.Ξ.Ε. και Ενωση «Ακτωρ Παραχωρήσεις Α.Ε.- Κόσμος Γιώτινγκ Α.Ε.». Η μαρίνα είναι ένα από τα πιο ελκυστικά ακίνητα ιδιοκτησίας του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) που διαχειρίζεται η ΕΤΑ, με κύκλο εργασιών που το 2009 έφθασε τα 2,037 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη προ φόρων τα 714.070 ευρώ.

Η έκταση αγοράστηκε το 1958 από τον Οργανισμό Διοίκησης Εκκλησιαστικής και Μοναστηριακής Περιουσίας και το 1963 χαρακτηρίστηκε τουριστικό δημόσιο κτήμα. Η δυναμικότητά της ανέρχεται σε 103 θέσεις ελλιμενισμού για σκάφη μήκους έως και 45 μέτρων και παρουσιάζει πληρότητα 100%, καθώς η ζήτηση πάντα ξεπερνά την προσφορά, ελλιμενίζοντας κυρίως μεγάλες ιδιωτικές θαλαμηγούς. Βρίσκεται στη νοτιοανατολική ακτή του Μικρού Καβουρίου, σε απόσταση 21 χλμ. από το κέντρο της Αθήνας και αποτελείται από θαλάσσιο και χερσαίο περίφρακτο χώρο, εμβαδού 35 στρεμμάτων περίπου, με τη χερσαία ζώνη να καλύπτει 47.165 τ.μ. και τη θαλάσσια 115.970 τ.μ. Εχει δομημένη επιφάνεια 1.260 τ.μ. και στις κτιριακές μονάδες περιλαμβάνονται τα γραφεία διοίκησης (250 τ.μ.), το εστιατόριο Moorings (600 τ.μ.), καταστήματα (110 τ.μ.) και βοηθητικοί χώροι - οικίσκοι - αποθήκες (300 τ.μ.). Το εστιατόριο είναι μισθωμένο από τις 2 Οκτωβρίου του 1970 σε ιδιώτη και η σύμβαση λήγει το 2018.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki