Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Η Κατάρρευση της συνταγματικής νομιμότητας

 

 

του Προκόπη Παυλόπουλου

Βουλευτή, Καθηγητή του Πανεπιστημίου Αθηνών

 

 

 

Κατά το τελευταίο διάστημα, και ιδίως μετά την ψήφιση του ν. 3845/2010 και τη συνακόλουθη έναρξη εφαρμογής της εν γένει πολιτικής των Μνημονίων είμαστε μάρτυρες μιας κυριολεκτικώς αλλοπρόσαλλης, πρωτίστως δε καταφανώς άδικης και ισοπεδωτικής αλλά και οικονομικώς παντελώς αδιέξοδης και αναποτελεσματικής, φορολογικής «πολυνομοθεσίας». Οι ψηφιζόμενοι νόμοι είναι υπαίτιοι της φορολογικής καταιγίδας, η οποία από τη μια πλευρά αποδυναμώνει το εισόδημα και την -υπό την ευρεία του όρου έννοια- περιουσία κυρίως των οικονομικώς ασθενέστερων κοινωνικών ομάδων και επέκεινα «στεγνώνει» την αγορά. Και, από την άλλη, οδηγούν σ’ ευθεία παραβίαση του Συντάγματος, με αντιπροσωπευτικότερα παραδείγματα την παραβίαση πρώτον, της αρχής της ισότητας ενώπιον των δημόσιων βαρών, κατ’ άρθρο 4 παρ. 5 του Συντάγματος. Και, δεύτερον, της αρχής της νομιμότητας του φόρου, κατ’ άρθρο 78 του Συντάγματος. Στο αμιγώς θεσμικό αυτό ζήτημα, ως προς τις δύο προαναφερόμενες πτυχές του, είναι αφιερωμένες οι –κατ’ ανάγκη σύντομες και, για το λόγο αυτό, ως ένα σημείο ελλειπτικές- σκέψεις που ακολουθούν. I. Κατ’ άρθρο 4 παρ. 5 του Συντάγματος «οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους». Η διάταξη αυτή καθιερώνει την θεμελιώδη αρχή της ισότητας ενώπιον των δημόσιων βαρών, η οποία αφορά ουσιαστικά το σύνολο της περιουσίας, όπως άλλωστε φαίνεται από τη διατύπωση των προγενέστερων του 1911 Ελληνικών Συνταγμάτων .

Α. Η αρχή της ισότητας ενώπιον των δημόσιων βαρών –ουσιώδης έκφραση της διανεμητικής δικαιοσύνης- προστατεύει από την αυθαίρετη φορολόγηση το σύνολο της περιουσίας. Ήτοι τόσο τα κατ’ άρθρο 17 του Συντάγματος εμπράγματα δικαιώματα όσο και τα λοιπά –κατά κανόνα ενοχικού χαρακτήρα- περιουσιακής φύσης δικαιώματα και τα κεκτημένα οικονομικά δικαιώματα. Αυτό προκύπτει από το συνδυασμό των ως άνω συνταγματικών διατάξεων με εκείνες του άρθρου 1 του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, όπως ερμηνεύονται από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου . Το θεσμικό αυτό πλέγμα εγγυήσεων αποτρέπει την αποδυνάμωση του πυρήνα της περιουσίας, με την προαναφερόμενη έννοια, κατά την ψήφιση και εφαρμογή των φορολογικών νόμων. Επικουρείται δε ισχυρώς προς την ίδια κατεύθυνση από την ανάγκη τήρησης, και εκ μέρους των νομοθετικών και διοικητικών οργάνων που ασκούν φορολογικές αρμοδιότητες, της κατ’ άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος αρχής της αναλογικότητας.

Β. Αυτόν τον πυρήνα της περιουσίας, κατά παραβίαση των διατάξεων του Συντάγματος που εκτέθηκαν, θίγει ο εξής συνδυασμός, διαρκώς επιδεινούμενων, από πλευράς επιβάρυνσής της, φορολογικών παρεμβάσεων.

1. Πρώτον, η ραγδαία αύξηση –με γεωμετρική μάλιστα πρόοδο- των έμμεσων φόρων και, ιδίως, του ΦΠΑ. Αύξηση η οποία εξανεμίζει το –επίσης δραματικώς συρρικνούμενο λόγω μειώσεων- εισόδημα πρωτίστως των ασθενέστερων οικονομικώς κοινωνικών ομάδων. 2. Δεύτερον, στο πεδίο της άμεσων φόρων μεγαλύτερο θύμα εμφανίζεται η ακίνητη περιουσία, της οποίας ο πυρήνας έχει αρχίσει να τήκεται υπό το κυκλώπειο βάρος αφενός της πρωτόγνωρης αύξησης των φορολογικών συντελεστών. Και, αφετέρου –και κυρίως- της εκτός οικονομικής πραγματικότητας και κανόνων της αγοράς αύξησης των αντικειμενικών αξιών. Με τη σημερινή πορεία των οικονομικών δεδομένων σε λίγους μήνες η πλειοψηφία των Ελλήνων, ανεξαιρέτως εισοδήματος, θα είναι, με τη φορολογική αυτή νοοτροπία, ιδιοκτήτες Μεγάλης Ακίνητης Περιουσίας! II. Το άρθρο 78 του Συντάγματος καθιερώνει την αρχή της νομιμότητας του φόρου, ήτοι τον κανόνα της επιβολής του μόνο με τυπικό νόμο. Την αρχή αυτή συμπληρώνουν –όπως γίνεται ομοφώνως δεκτό στη θεωρία και τη νομολογία, ιδίως του Συμβουλίου της Επικρατείας- και οι παρεπόμενες δύο αρχές της βεβαιότητας του φόρου καθώς και της οργάνωσης και λειτουργίας του κατάλληλου συστήματος δικαστικής προστασίας, κατ’ άρθρο 20 του Συντάγματος.

Α. Η αρχή της βεβαιότητας του φόρου επιβάλλει την οργάνωση και λειτουργία ενός πλέγματος θεσμικών εγγυήσεων υπέρ του φορολογουμένου και κατά της αυθαιρεσίας της νομοθετικής και της εκτελεστικής εξουσίας ως προς την επιβολή, βεβαίωση και είσπραξη των φόρων. Τούτο σημαίνει, περαιτέρω, ανάγκη οργάνωσης του όλου φορολογικού συστήματος έτσι ώστε και ο φόρος να θεσμοθετείται με τρόπο σαφή και λεπτομερειακό και η εύλογη εμπιστοσύνη του φορολογουμένου προς το κράτος να προστατεύεται. Την αρχή της βεβαιότητας του φόρου, κατά την ως άνω έννοια, προσβάλλουν ευθέως και την μετατρέπουν ουσιαστικά σε «αρχή της αβεβαιότητας του φόρου» και πηγή μόνιμης ανασφάλειας:

1. Πρώτον, οι συνεχείς αλλά και πρωτοφανώς αντιφατικές αλλαγές των φορολογικών νόμων, που εν πολλοίς οφείλονται στην προχειρότητα και την επιπολαιότητα με την οποία συντάσσονται τα φορολογικά νομοσχέδια. Τούτο, σε συνδυασμό με την αργοπορία η οποία παρατηρείται ως προς την παγίωση της νομολογίας του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ερμηνεία των φορολογικών διατάξεων, υπονομεύει καταλυτικώς κάθε έννοια βεβαιότητας του φορολογουμένου σχετικά με τις υποχρεώσεις του και το στοιχειώδη προγραμματισμό της οικονομικής του πορείας, χωρίς βεβαίως καμία ευθύνη από την πλευρά του.

2. Δεύτερον, η μέσω της φορολογικής αυτής νομοθεσίας αναγωγή της αναδρομικότητας του φόρου από εξαίρεση σε κανόνα. Μάλιστα η αναδρομικότητα αυτή εμφανίζεται ως «δίκοπο μαχαίρι», αφού αφορά ταυτοχρόνως:

α) Αφενός την επιβολή του φόρου, μέσα από αενάως εξελισσόμενους επαναλέγχους και επαναλαμβανόμενες έμμεσες καταστρατηγήσεις της παραγραφής, χωρίς μάλιστα τούτο να έχει ως μόνο στόχο τους αποδεδειγμένως φοροφυγάδες.

β) Και, αφετέρου, την φορολογική επιδρομή σε προηγούμενα φορολογικά έτη, κυρίως μέσα από την μέθοδο της έκτακτης εισφοράς. Μιας εισφοράς που, έτσι, από «έκτακτη» έχει μετατραπεί ατάκτως σε «τακτική»!

Β. Το άρθρο 20 παρ. 1 του Συντάγματος συμπληρώνει, κατά τις σχετικές με τις φορολογικές διαφορές διατάξεις του, την αρχή της νομιμότητας και της βεβαιότητας του φόρου με την ανάγκη ύπαρξης και λειτουργίας του κατάλληλου συστήματος δικαστικής προστασίας. Έτσι ώστε ο φορολογούμενος να είναι σε θέση ν’ αμυνθεί κατά της κρατικής φορολογικής αυθαιρεσίας ενώπιον των αρμόδιων δικαστικών οργάνων ιδίως της διοικητικής δικαιοσύνης, υπό την αιγίδα του Συμβουλίου της Επικρατείας. Πέραν όμως των διαχρονικών καθυστερήσεων ως προς την απονομή της φορολογικής δικαιοσύνης, τη δικαστική προστασία του φορολογουμένου πλήττει, υπό τα σημερινά δεδομένα, κυρίως ο ν. 3900/2010, ο οποίος είναι, δυστυχώς, παρακολούθημα της μνημονιακής πολιτικής στο πεδίο λειτουργίας της διοικητικής δικαιοσύνης. Και τούτο διότι στο βωμό της επιτάχυνσης εκδίκασης των διοικητικών –κυρίως δε των φορολογικών- διαφορών, ο νόμος αυτός συνθλίβει το δικαίωμα δικαστικής προστασίας όταν π.χ.:

1. Ως προς την οριστική δικαστική προστασία:

α) Η μεγάλη αύξηση των παραβόλων -και ενώ ο δρόμος τιμωρίας της δικομανίας είναι ανοιχτός μέσω της δια των αποφάσεων των δικαστηρίων επιβολής υψηλών δικαστικών εξόδων- καθιστά πολλές φορές απαγορευτική την πρόσβαση στη Δικαιοσύνη, ιδίως των οικονομικώς ασθενέστερων.

β) Προς την ίδια, δυστυχώς, κατεύθυνση κινείται και η ρύθμιση που ορίζει ότι, κατ’ αρχήν, ο εκκαλών οφείλει να καταβάλει, με ποινή απαράδεκτου της έφεσης, το 50% του κατά την πρωτόδικη απόφαση οφειλόμενου φόρου .

γ) Ο κατ’ έφεση αλλά και ο αναιρετικός έλεγχος περιορίσθηκαν στο έπακρο –δια της εισαγωγής του αγγλοσαξωνικής προέλευσης θεσμού του «προηγουμένου» – αφού ουσιαστικά έφεση και αναίρεση δεν μπορούν πλέον ν’ ασκηθούν εφόσον υφίσταται σχετική νομολογία του Συμβουλίου της Επικρατείας .

δ) Ο, σύμφυτος με το ανακριτικό σύστημα στη διοικητική δίκη, αυτεπάγγελτος έλεγχος του δικαστηρίου ως προς τη νομιμότητα της κρινόμενης διοικητικής πράξης- άρα και της πράξης της φορολογικής αρχής- εξαντλείται μόνο στον έλεγχο της παράβασης δεδικασμένου . Μένουν έτσι εκτός αυτεπάγγελτου ελέγχου όλες οι άλλες μορφές παράβασης της εσωτερικής και εξωτερικής νομιμότητας της διοικητικής πράξης, προς δόξαν της διοικητικής αυθαιρεσίας.

2. Ως προς την προσωρινή δικαστική προστασία: Με τους δραστικούς περιορισμούς που θεσπίσθηκαν , για πρώτη φορά στην ιστορία της διοικητικής δικονομίας, μέσω του βάρους απόδειξης το οποίο επωμίζεται πλέον ο διάδικος, ιδίως στις φορολογικές διαφορές είναι σχεδόν ανέφικτο να επιτύχει ο φορολογούμενος ευδοκίμηση αναστολής εκτέλεσης της προσβαλλόμενης διοικητικής πράξης. Τούτο κινείται σαφώς πέρα και έξω από τα όρια του άρθρου 20 του Συντάγματος αλλά και του ευρωπαϊκού δικαίου, σύμφωνα με την ερμηνεία του τελευταίου από τη νομολογία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου. Τα όσα εξέθεσα δικαιολογούν, νομίζω, τον τίτλο περί «κατάρρευσης της φορολογικής νομιμότητας» τον τελευταίο χρόνο. Στη χειμαζόμενη από την οικονομική κρίση ελληνική κοινωνία έρχεται να προστεθεί το μαρτύριο του φορολογουμένου – Σισσύφου. Και, φυσικά, παρά την παρότρυνση του Α.Camus δεν μπορούμε εδώ να φαντασθούμε το Σίσσυφο ευτυχισμένο…

Η ΑΝΑΓΚΗ ΚΑΙ ΟΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΑΤΟΜΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ

Όμως τα ανωτέρω, μέσα στην εξαιρετικά κρίσιμη οικονομική συγκυρία που βιώνει ο Τόπος μας, αναδεικνύουν και επιτείνουν σημαντικά τα θεσμικά κενά, και σε συνταγματικό επίπεδο, που δεν κατέστη δυνατό να καλυφθούν κατά τις προηγούμενες αναθεωρήσεις, και τα οποία επιδιώκει να καλύψει η πρόσφατη σημαντική και υπεύθυνη πρόταση της Νέας Δημοκρατίας για αναθεώρηση 31 καίριων διατάξεων του Συντάγματος.

I. Μεταξύ των προαναφερόμενων προτάσεων δεσπόζουσα είναι η θέση της αναφοράς στην ανάγκη αναθεώρησης των διατάξεων του άρθρου 17 του Συντάγματος, οι οποίες εγγυώνται την άσκηση του θεμελιώδους εμπράγματου δικαιώματος της ατομικής ιδιοκτησίας. Και τούτο διότι πρόκειται για ένα δικαίωμα το οποίο βρίσκεται, κυριολεκτικώς, στον κορμό κάθε φιλελεύθερης δημοκρατίας που υπηρετεί το κοινωνικό κράτος δικαίου, όπως έχει αποδείξει η διαδρομή της όλης συνταγματικής μας παράδοσης.

Α. Βεβαίως όπως κάθε δικαίωμα έτσι και η ιδιοκτησία δεν είναι ανεκτό ν’ ασκείται κατά τρόπο ανεξέλεγκτο.Υπόκειται σε συγκεκριμένους περιορισμούς, σύμφυτους με την ουσία και την αποστολή της. Αυτό προκύπτει με ενάργεια από την παρ. 1 του άρθρου 17 του Συντάγματος, κατά την οποία: «Η ιδιοκτησία τελεί υπό την προστασία του Κράτους, τα δικαιώματα όμως που απορρέουν από αυτήν δεν μπορούν να ασκούνται σε βάρος του γενικού συμφέροντος».

Β. Όπως όμως είναι αυτονόητο, οι θεσμοθετημένοι περιορισμοί ως προς την άσκηση του δικαιώματος της ατομικής ιδιοκτησίας αφενός δικαιολογούνται μόνον όταν τίθενται προς εξυπηρέτηση του δημόσιου συμφέροντος. Και, αφετέρου, πρέπει να συνάδουν προς την κατά το άρθρο 25 παρ. 1 του Συντάγματος αρχή της αναλογικότητας. Με την έννοια ότι η έντασή τους εξαρτάται αποκλειστικώς από το πόσο επιτακτικό είναι το εξυπηρετούμενο γενικό συμφέρον. Εν πάση δε περιπτώσει οι περιορισμοί αυτοί δεν είναι συνταγματικώς επιτρεπτό να εξικνούνται ως την αναίρεση του ίδιου του πυρήνα της ιδιοκτησίας.

II. Οι κατά τ’ ανωτέρω παρατηρήσεις αποκτούν σήμερα τόσο μεγαλύτερη σημασία, όσο η ιδιοκτησία, μέσα από την φορολογική κυρίως νομοθεσία των δύο τελευταίων ετών, έχει κυριολεκτικώς αποδυναμωθεί, στο μέτρο που τα επιβαλλόμενα -με διαρκώς μεταβαλλόμενους και συνήθως αντιφατικούς νόμους- σ’ αυτήν φορολογικά βάρη την έχουν οικονομικώς αποστεώσει κατά προκλητική παραβίαση του Συντάγματος. Σ’ αυτό έχουν συμβάλλει αρνητικά κυρίως:

Α. Οι ιδιαίτερα υψηλοί φορολογικοί συντελεστές, σε συνδυασμό με τις υπερβολικές επιπλέον φορολογικές επιβαρύνσεις κατά την εν γένει μεταβίβασή των ακινήτων (πώληση, κληρονομική διαδοχή, γονική παροχή κλπ).

Β. Οι αντικειμενικές αξίες, που καθορίσθηκαν στο πρόσφατο παρελθόν και οι οποίες σήμερα δεν έχουν καμία σχέση με την τρέχουσα οικονομική πραγματικότητα, αφού η κατάρρευση της αγοράς ακινήτων έχει επιφέρει και την σημαντική μείωση της πραγματικής τους αξίας. Έτσι, με τη σημερινή φορολογική πολιτική (ν.3986/2011), η πλειοψηφία των Ελλήνων θεωρούνται πλέον ιδιοκτήτες «μεγάλης» ακίνητης περιουσίας και υπόκεινται στο αντίστοιχο, ιδιαίτερα επιβαρυντικό, φορολογικό καθεστώς!

III. Αυτή την κακοδαιμονία επιχειρούν να θεραπεύσουν οι προτάσεις της Νέας Δημοκρατίας για την αναθεώρηση των διατάξεων και του άρθρου 17 του Συντάγματος ως προς την ατομική ιδιοκτησία. Συγκεκριμένα οι προτάσεις αυτές προβλέπουν:

Α. Τη ρητή, και μάλιστα με εμφαντικό τρόπο, σύνδεση των διατάξεων του άρθρου 17, ως προς τους περιορισμούς της ατομικής ιδιοκτησίας, πρωτίστως με την αρχή της αναλογικότητας, όπως αυτή κατοχυρώνεται από τις διατάξεις του άρθρου 25 παρ. 1 του Συντάγματος. Αλλά και με την αρχή της ισότητας ενώπιον των δημόσιων βαρών, όπως αποτυπώνεται στο άρθρο 4 παρ. 5 του Συντάγματος, κατά το οποίο: «Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους». Η αναθεώρηση του άρθρου 17 παρ. 1 του Συντάγματος έχει, όπως είναι προφανές, ως στόχο την προστασία του πυρήνα της ιδιοκτησίας από την αποδυνάμωσή της μέσω υπερβολικών και άδικων φόρων. Και τούτο διότι μιά τέτοια ρητή συνταγματική πρόβλεψη επιτρέπει στα δικαστήρια να ελέγχουν και να διαπιστώνουν ευχερέστερα την αντισυνταγματικότητα των νόμων που επιβάλλουν υπερβολικά και άδικα φορολογικά βάρη.

Β. Την εξομοίωση των πολεοδομικών, υπό την ευρεία του όρου έννοια, απαλλοτριώσεων με τις λοιπές απαλλοτριώσεις. Σήμερα παρατηρείται το απαράδεκτο –και καταστροφικό για την οικονομική υπόσταση της ιδιοκτησίας- φαινόμενο το Κράτος, ιδίως δε οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης, να παίρνουν αποφάσεις για την ανακήρυξη χώρων ως κοινόχρηστων δίχως να έχουν προηγουμένως στοιχειωδώς εξασφαλίσει τους πόρους συντέλεσης της σχετικής απαλλοτρίωσης. Και μάλιστα, τις περισσότερες τουλάχιστον φορές, με εντελώς αόριστη και επιδερμική αιτιολογία της αντίστοιχης διοικητικής πράξης. Το αποτέλεσμα είναι επί δέκα και πλέον χρόνια οι επιβαρυνόμενες ιδιοκτησίες να χάνουν ουσιαστικά κάθε συναλλακτική αξία, αφού ουδείς εχέφρων αγοραστής διανοείται να μπει στην περιπέτεια απόκτησης ενός ακινήτου, το οποίο ακρωτηριάζεται πάνω στην προκρούστεια κλίνη της διοικητικής αυθαιρεσίας. Πέραν τούτου τίποτα, δυστυχώς, δεν εμποδίζει, και μετά την πάροδο του χρόνου αυτού, την εκ νέου κήρυξη του ίδιου χώρου ως κοινόχρηστου.

Γ. Την ευθεία συνταγματική κατοχύρωση του δικαιώματος της πνευματικής ιδιοκτησίας. Σήμερα το δικαίωμα αυτό, το οποίο αποκτά ολοένα και μεγαλύτερη σημασία για την καλλιέργεια του πνεύματος δημιουργίας και, συνακόλουθα, την ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας κατά το άρθρο 5 παρ. 1 του Συντάγματος, έχει ενοχική νομική υπόσταση. Γι’ αυτό και η νομική προστασία του στην πράξη εμφανίζεται εξαιρετικά ισχνή.

Είναι, λοιπόν, επιβεβλημένη η ρητή συνταγματική κατοχύρωσή του στο ευρύτερο πλαίσιο της ιδιοκτησίας, πράγμα που εναρμονίζεται άλλωστε και με την όλη φιλοσοφία του Πρώτου Πρόσθετου Πρωτοκόλλου της Ευρωπαϊκής Σύμβασης των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, το οποίο στην έννοια της προστατευόμενης περιουσίας συμπεριλαμβάνει και ενοχικά δικαιώματα. Οι προτάσεις αυτές, μέσα στην επιδεινούμενη οικονομική κρίση, συνιστούν ένα ελπιδοφόρο μήνυμα ουσιαστικού σεβασμού του ανθρώπου και των δικαιωμάτων του. Ως την ολοκλήρωση όμως της αναθεώρησης του Συντάγματος προς τις ανωτέρω κατευθύνσεις η ιδιοκτησία βρίσκεται έρμαιο του σημερινού κυβερνητικού φορολογικού παραλογισμού.

Θέλω να πιστεύω ότι, μέχρι να αναθεωρηθούν οι διατάξεις του άρθρου 17 του Συντάγματος, το Συμβούλιο της Επικρατείας, και με το σημερινό συνταγματικό οπλοστάσιο, κρίνοντας κατά περίπτωση τη συνταγματικότητα της αυθαίρετης αυτής φορολογικής νομοθεσίας θ’ αναδειχθεί, για μιαν ακόμη φορά, σε αποτελεσματικό θεματοφύλακα της άσκησης των θεμελιωδών δικαιωμάτων.

Το φθινόπωρο των εκπλήξεων

Ένα άρθρο της WSJ μπορεί να αποδειχθεί προάγγελος γενικότερων εξελίξεων. Τι έγραψε η έγκυρη οικονομική εφημερίδα; Το αυτονόητο δηλαδή ότι το 2012 η ανάπτυξη θα είναι αρνητικά και αυτό θα έχει ως συνέπεια την αύξηση του ελλείμματος και του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ. Με απλά λόγια η ελληνική οικονομία θα ζήσει το σύνδρομο του «πιθαριού των Δαναΐδων». Λίγο πολύ όσοι βρίσκονται στην αγορά γνωρίζουν ότι η ελληνική οικονομία δεν πρόκειται να βγει από τον φαύλο κύκλο της ύφεσης με το μίγμα πολιτικής που ακολουθεί . Έχοντας μάλιστα υπογράψει και δεσμευτεί με τους δανειστές της , το μόνο που μπορεί να προσδοκά είναι την περαιτέρω εκχώρηση δημόσιου πλούτου ως εγγυήσεις για την ανακύκλωση του χρέους της. Αυτή είναι η οικονομική όψη του προβλήματος.

Υπάρχει όμως και η πολιτική η οποία μπορεί να έχει άμεση επίπτωση και στις οικονομικές εξελίξεις. Με δεδομένο ότι και το 2012 η ύφεση θα συνεχιστεί, τα περιθώρια μίας πιο ευέλικτης οικονομικής πολιτικής είναι ελάχιστα. Έχοντας καταναλώσει το 50% του χρόνου της κυβερνητικής του θητείας και με δεδομένο ότι και η τρίτη χρονιά θα ακολουθήσει την ίδια διαδρομή με τις προηγούμενες , η προοπτική μίας πανωλεθρίας είναι όχι μόνο ορατή αλλά σχεδόν νομοτελειακή. Ήδη , δεν υπάρχει ούτε μία επαγγελματική τάξη η οποία να μη έχει πληρώσει πανάκριβα τους χειρισμούς του φθινοπώρου του 2009. Και το ερώτημα ποιον τελικά δρόμο θα ακολουθήσει. Της εξόδου, της διαχείρισης του χρόνου ή της ομαλής διαδοχής. Στην πρώτη και στην τελευταία περίπτωση το φετινό φθινόπωρο μπορεί να αποτελεί την τελευταία του ευκαιρία, για μία διαχειρίσιμη έξοδο. Αντίθετα, η πολιτική της διαχείρισης του εναπομείναντος χρόνου παραπέμπει σε πρακτικές που συνοψίζονται στην λογική της καμένης γης.

Στο δίλλημα αυτό κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος ότι στο βάθος του ορίζοντα μπορεί να υπάρχουν εκλογές.

Η μπλόφα και ο στόχος

Πλησιάζουμε τα δύο χρόνια από τότε που ξεκίνησε η κατρακύλα στην αγορά ακινήτων και στην οικοδομή. Οι επιπτώσεις στην ύφεση είναι πλέον εμφανείς, καθώς η ΣΥΝΕΙΔΗΤΗ υποβάθμιση της ακίνητης περιουσίας , έχει κοστίσει ήδη 4 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ και έπεται συνέχεια.

Τόσο ο κ. Παπακωνσταντίνου όσο και ο κ. Βενιζέλος - οι κύριοι υπεύθυνοι για την απαξίωση - ισχυρίζονται ότι οι παρεμβάσεις που έγιναν ήταν αναγκαίες προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα δημοσιονομικά προβλήματα της χώρας. Ψέματα . Δεν χρειάζεται να είναι κανείς οικονομολόγος για τα διαπιστώσει πόσα χρήματα χάθηκαν για το δημόσιο από την φορολογία μόνο από την μείωση των επενδύσεων σε κατοικίες από το 2009 μέχρι σήμερα κατά 11 δις. ευρώ περίπου. Με δεδομένο ότι η μέση φορολογική επιβάρυνση σε κάθε ευρώ μίας επένδυσης σε κατοικία (φόροι και εισφορές στα ταμεία) είναι 40% τότε οι απώλειες του δημοσίου ξεπερνούν τα 4 δις. δις. ευρώ. Και αυτή είναι η απώλεια ενός χρόνου. Αν μάλιστα προστεθούν και οι πωλήσεις των νέων κατοικιών που είχαν κτιστεί από το 2006 μέχρι σήμερα και παραμένουν στα αζήτητα καθώς και οι πωλήσεις μεταχειρισμένων κατοικιών τότε οι απώλειες εσόδων υπερβαίνουν τα 5,5 δις. ευρώ το χρόνο, στην περίπτωση που ο όγκος κινιόνταν στα φυσιολογικά επίπεδα των 80.000 τεμαχίων το χρόνο! Και το ερώτημα που ανακύπτει είναι αν η φορολογική πολιτική που ακολούθησαν αυτά τα δυο χρόνια απέδωσε ανάλογα έσοδα. Η απάντηση προφανής : Όχι.

Με δεδομένο , ότι και οι δύο αλλά και η κυρία Μπιρμπίλη και ο κ. Σηφουνάκης είναι έξυπνοι άνθρωποι , το συμπέρασμα στο οποίο μπορεί να καταλήξει κάθε λογικός άνθρωπος είναι ότι οι επιλογές που έγιναν δεν είχαν στόχο τα έσοδα. Αντίθετα στόχευσαν συνειδητά στην ισοπέδωση της οικοδομής και της αγορά ακινήτων. Και το ερώτημα είναι γιατί; μήπως για να κάνουν πιο εύκολη την κατάκτηση της ελληνικής αγοράς στις μεσιτικές και κατασκευαστικές αλυσίδες του εξωτερικού που φαίνεται ότι θα εξασφαλίσουν και φτηνή γη μέσω της εκποίησης της δημόσιας ακίνητης περιουσίας; Άλλωστε , το ίδιο ακριβώς σενάριο δεν παίχθηκε στο παρελθόν στην αγορά τροφίμων , ειδών ένδυσης υπόδησης και γενικότερα στο λιανεμπόριο όπου η μία μετά την άλλη οι ελληνικές επιχειρήσεις εξαφανίζονται; Δυστυχώς , η απάντηση είναι καταφατική.

Από εκεί και πέρα, ο εκ Θεσσαλονίκης Βενιζέλος , γνωρίζοντας ότι χωρίς τους ανθρώπους της οικοδομής θα αντιμετωπίσει προβλήματα στην εκλογική του περιφέρεια προσπαθεί να παίξει το ρόλο του Πόντιου Πιλάτου με εξαγγελίες για κατάργηση του «πόθεν έσχες» ή για μείωση του ΦΠΑ στην οικοδομή. Αυτού του είδους οι εξαγγελίες είναι ότι δεν είναι τίποτε άλλο παρά μία καλοστημένη μπλόφα , ανάλογη με εκείνη του «λεφτά υπάρχουν» καθώς η ελληνική αγορά έχει να αντιμετωπίσει καταρχήν , την επιφυλακτικότητα , την καχυποψία και την έλλειψη ρευστού και κατά δεύτερον την ανεργία, την συρρίκνωση του τζίρου και την εργασιακή ανασφάλεια . Κοντολογίς τα απότοκα της πολιτικής που ακολουθήθηκε αυτή την διετία και η οποία οδήγησε σε μία πρωτοφανή συρρίκνωση και απαξίωση .

Και τι σημαίνουν όλα αυτά, θα σκεφτείτε μήπως ότι  βρισκόμαστε μπροστά στο τέλος της οικοδομής και του έλληνα επαγγελματία; Ναι , είναι πιθανό. Αυτή η προοπτική όμως μπορεί να αποσοβηθεί μόνο αν συνειδητοποιήσουμε όλοι , ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις και οι άνθρωποί τους –πέρα από τα μεγάλα λάθη που έκαναν στο παρελθόν-είναι η ασπίδα που εξασφαλίζει καλύτερα μεροκάματα, απασχόληση και δουλειές σε τοπικό επίπεδο. Και αν δεν το πιστεύετε , δεν έχετε παρά να ρωτήσετε τους part time εργαζόμενους στα πολυεθνικά σούπερ μάρκετ. Αυτοί ξέρουν τι σημαίνει ο αφελληνισμός της αγοράς.

Ενέα μέτρα για την στάθμευση

Νέα πολιτική στάθμευσης με στόχο την απομάκρυνση των ΙΧ από τις αστικές περιοχές ετοιμάζουν τα αρμόδια υπουργεία. Τα μέτρα , ήδη μελετώνται και στοχεύουν στην αποθάρρυνση της χρήσης ΙΧ σε κορεσμένες κυκλοφοριακά περιοχές του Λεκανοπεδίου. Παράλληλα, εξετάζεται η λήψη ειδικών μέτρων ελέγχου της τήρησης των κανονισμών στάθμευσης. Οι βασικές κατευθύνσεις είναι οι ακόλουθες:

• Ελεγχόμενη στάθμευση στα κέντρα των δήμων και σε κρίσιμες περιοχές, έλεγχος της παράνομης στάθμευσης και διασφάλιση των κανονισμών για τον περιορισμό της παρόδιας στάθμευσης. Κατά προτεραιότητα εξασφάλιση θέσεων στάθμευσης για τους κατοίκους των επιμέρους περιοχών, καθώς και τιμολογιακή πολιτική που θα ευνοεί τη βελτίωση της συχνότητας εναλλαγής στάθμευσης.

• Περιορισμοί στάθμευσης στα υπερτοπικά πολεοδομικά κέντρα και πλήρης απαγόρευση της παρόδιας στάθμευσης κατά μήκος του Βασικού Οδικού Δικτύου, ιδιαίτερα στους άξονες διέλευσης του επιφανειακού δικτύου των Δημόσιων Συγκοινωνιών.

• Δημιουργία οργανωμένων χώρων Στάθμευσης – Μετεπιβίβασης, σε περιφερειακούς και τερματικούς σταθμούς του Πρωτεύοντος Δικτύου.

• Δημιουργία, με κατάλληλη αναπροσαρμογή του θεσμικού πλαισίου, συλλογικών χώρων στάθμευσης, μικρής και μεσαίας κλίμακας, γα την κάλυψη των αναγκών σε στάθμευση της κατοικίας και των επαγγελματικών χρήσεων, κατά προτεραιότητα σε πυκνοδομημένες περιοχές, είτε σε ανωδομή, μέσω μετατροπής ή αντικατάστασης ακινήτων, είτε υπόγεια με την εξαίρεση των κοινόχρηστων χώρων πρασίνου.

• Τιμολογιακή πολιτική παρόδιας και εκτός οδού στάθμευσης, συσχετισμένη με την ύπαρξη σταθμών δημόσιας χρήσης και την τιμολογιακή πολιτική της δημόσιας συγκοινωνίας, η οποία θα αποθαρρύνει τη χρήση ΙΧ στις μετακινήσεις από και προς την εργασία (πολύωρη στάθμευση), καθώς και στις μετακινήσεις προς τα υπερτοπικά πολεοδομικά κέντρα.

• Μείωση της προσφοράς θέσεων οργανωμένης στάθμευσης στις περιοχές με υψηλό βαθμό προσπελασιμότητας από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ιδιαίτερα σε χρήσεις γης και πόλους έλξης σημαντικού αριθμού μετακινήσεων.

• Αύξηση της προσφοράς θέσεων στάθμευσης εκτός οδού για την κατοικία, λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη του δείκτη ιδιοκτησίας ΙΧ ανά Δήμο και τους ευρύτερους και τοπικούς πολεοδομικούς στόχους.

• Για τη συνολική ρύθμιση θεμάτων στάθμευσης σε κρίσιμες περιοχές από πλευράς πολεοδομικού σχεδιασμού, θεσπίζεται διαδικασία ορισμού Περιοχών Στάθμευσης στις οποίες θα ισχύει ειδικό καθεστώς χωροθέτησης, τιμολόγησης κ.ά. Οι Περιοχές Στάθμευσης θεσμοθετούνται κατόπιν ειδικών μελετών, στα πλαίσια του εγκεκριμένου σχεδιασμού επιπέδου εξειδίκευσης του Ρυθμιστικού, Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων ή μελετών ανάπλασης.

• Καθορισμός, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία και τους εμπλεκόμενους Δήμους, χώρων στάσης και στάθμευσης τουριστικών λεωφορείων.

Επιστολή στο δήμαρχο της Αθήνας

Αγαπητέ κύριε Δήμαρχε,

το ενδιαφέρον σας για την Αθήνα , και μάλιστα για την βιτρίνα της πρωτεύουσας είναι συγκινητικό. Το δίχως άλλο, είναι ανοίκειο και πρωτάκουστο σε μία χώρα που το κύριο εξαγώγιμο προϊόν της είναι ο τουρισμός , οι σκηνίτες να κυριαρχούν στην κεντρική της πλατεία, δηλαδή την πλατεία Συντάγματος, μόλις 20 μέτρα από το ναό της Δημοκρατίας, το κτίριο του Κοινοβουλίου και άλλα τόσα από το ναό της φορολογίας , το υπουργείο Οικονομικών.

Καταλαβαίνω κύριε Δήμαρχε , την οργή και την αγανάκτηση σας , την ώρα που από το αυτοκίνητο σας βλέπατε αυτές τις εικόνες της υποβάθμισης . Και αναφέρομαι , στο αυτοκίνητο σας , γιατί από ότι ρώτησα καταστηματάρχες και εργαζόμενους γύρω από την πλατεία , τους τελευταίους μήνες δεν σας είδε κανείς να περιδιαβαίνετε την πόλη σας. Μιλώ επίσης για βόλτες στην πόλη από το αυτοκίνητο , γιατί προσπαθώ να βρω κάποιο άλλοθι για την επιλεκτική ευαισθησία που δείχνετε για αυτήν.

Σκέφτηκα λοιπόν, ότι ο άνθρωπος –σε αντίθεση με εμάς τους κοινούς θνητούς που ιδροκοπάμε και ταλαιπωρούμεθα στο Μετρό , στα λεωφορεία αλλά και στους δρόμους της πόλης, γεμάτοι άγχος για την επιβίωση- προφανώς δεν περπατά και δεν βλέπει, τους νέους ανθρώπους που μέρα μεσημέρι κτυπούν ενέσεις στη Κοραή. Αλήθεια , κύριε Καμίνη ξέρετε που είναι η Κοραή; Προφανώς θα ξέρετε. Στην στάση του ΜΕΤΡΟ , Πανεπιστήμιο.

Σκέφτηκα επίσης ότι επειδή είναι πεζόδρομος και επομένως δεν έχει πρόσβαση το ΙΧ σας , δεν έχετε δει , ότι εκεί, στο κενό μεταξύ των κτιρίων του Πανεπιστημίου και της Ακαδημίας, νέα παιδιά 20 και 25 χρονών- μπορεί και μικρότερα- βρίσκουν καθημερινά τη δόση της ηρωίνης και κάνουν επιτόπου ενέσεις.

Είμαι σίγουρος , ότι και οι συνεργάτες σας δεν σας έχουν πει απολύτως τίποτε, για το τι γίνεται σε αυτό το σημείο της πόλης. Επίσης είμαι σίγουρος ότι και οι δημοσιογράφοι από τον δημοτικό σταθμό της , οι οποίοι θα έπρεπε να κτενίζουν καθημερινά κάθε γωνιά της Αθήνας, δεν σας έχουν πει τίποτε. Εύλογο λοιπόν είναι και εσείς να μη ξέρετε τίποτε. Είμαι σίγουρος ότι δεν σας έχουν πει για την πλατεία Κλαυθμώνος , όπου γίνεται και εκεί παζάρι. Φυσικά, δεν σας έχουν πει για την Ευρυπίδου ή την Σοφοκλέους , αν και φυσιολογικά εσείς ως ευαίσθητος άνθρωπος θα πρέπει να διαβάζετε εφημερίδες. Αλλά και αυτές έχουν πάψει πια να ασχολούνται με το θέμα , προφανώς πιστεύοντας ότι βγάζοντας στον «αέρα» την πραγματική εικόνα της πόλης θα δυσφημίσουν και θα φρενάρουν τον τουρισμό. Για όλους αυτούς τους λόγους είμαι πεισμένος στο μυαλό σας θα έχετε μία ειδυλλιακή εικόνα για την πόλη. Ειδικά τώρα που λύσατε το πρόβλημα των σκηνιτών του Συντάγματος . Φυσικά, δεν γνωρίζετε τι γίνεται στην Καποδιστρίου ούτε στην Γ΄Σεπτεμβρίου- αν και εκεί έχει πρόσβαση το ΙΧ .

Κύριε Δήμαρχε, η πόλη πεθαίνει από ναρκωτικά και εγκληματικότητα. Νέα παιδιά, που θα μπορούσαν να είναι παιδιά δικά μας , του συγγενή μας , του φίλου μας , του γείτονα μας αργοπεθαίνουν. Ζητιανεύουν, εκδίδονται, κλέβουν προκειμένου να αποκτήσουν τη δόση τους. Και όλα αυτά γίνονται στη Πανεπιστημίου, στην Σταδίου, στα Χαυτεία , στο Πολυτεχνείο και σε όλη την βιτρίνα της πόλης για την οποία τόσο πολύ ενδιαφέρεστε. Και μη πείτε για την έλλειψη αρμοδιοτήτων της δημοτικής αστυνομίας ή για το πανεπιστημιακό άσυλο, γιατί τότε θα με αναγκάσετε να αισθανθώ ότι με κοροϊδεύετε.

Ξέρετε κύριε δήμαρχε τι θα γίνονταν αν εσείς ο ίδιος κατεβαίνατε από το ΙΧ και παίρνατε μία καρέκλα και καθόσαστε εκεί στο πεζόδρομο μεταξύ της Ακαδημίας και του Πανεπιστημίου; Και αν το ίδιο έκαναν , οι αντιδήμαρχοι σας σε άλλα σημεία της πόλης; Ξέρετε κύριε Καμίνη τι θα γίνονταν ,αν στα στέκια στου θανάτου διοργανώνατε καθημερινά εκδηλώσεις όπως εκθέσεις βιβλίου, θεατρικές παραστάσεις, μικρές συναυλίες , εκθέσεις ζωγραφικής προσκαλώντας τους αθηναίους να βρεθούν εκεί για να σώσουν την πόλη τους και τα παιδιά τους από το θάνατο;

Θέλετε να σας πω ; Θα έφευγαν οι έμποροι ναρκωτικών κύριε Καμίνη, χωρίς καν την συνδρομή του εισαγγελέα , των ΜΑΤ και της δημοτικής αστυνομίας. Τι είπατε ; Ότι κάτι τέτοια κοστίζουν; Μα τι λέτε κύριε Καμίνη αν αυτά κοστίζουν τότε πόσο κοστολογείτε τις ανθρώπινες ζωές που χάνονται καθημερινά στην πόλη που διαχειρίζεστε; Εκτός και αν αυτά τα παιδιά τα χαρακτηρίζετε ως «αναλώσιμα».

Τι είπατε; Δεν θα έλθει κανείς; Τότε πηγαίνετε εσείς , οι αντιδήμαρχοι και το δημοτικό σας συμβούλιο και γίνετε εσείς σκηνίτες. Να είστε σίγουρος ότι σε λίγες ώρες θα σας ακολουθήσουν και άλλοι . Πολλοί, μα πάρα πολλοί.

Επειδή κύριε Καμίνη δεν θέλω να πιστέψω ότι έχετε επιλεκτική ευαισθησία, θα ήθελα να σας παρακαλέσω να κατεβείτε από το ΙΧ σας και να περπατήσετε στους δρόμους που η Αθήνα τρώει τα παιδιά της. Εκεί, που η Αθήνα έχει μετατραπεί σε ένα ανεξέλεγκτο παζάρι ναρκωτικών. Και αυτό κύριε Δήμαρχε θα πρέπει να το κάνετε καθημερινά.

Αν δεν το κάνετε τότε δεν θα είστε δήμαρχος της Αθήνας αλλά δήμαρχος της πλατείας Συντάγματος.

Εμείς- και άλλοι συμπολίτες- σας περιμένουμε

Με τιμή

Η συντακτική ομάδα

 

ΥΓ 1: Το realestatenews.gr, είναι εφημερίδα για τα ακίνητα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι σιωπά σε ότι συμβάλλει στην υποβάθμιση της πόλης και στον χαμό της ανθρώπινης ζωής και της αξιοπρέπειας.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki