Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Ερευνα για τα αδήλωτα ακίνητα

Ερευνα  για , δεκάδες καταγγελίες που αφορούν  οικειοποίηση αδήλωτων ακινήτων πραγματοποιούν ελεγκτικοί φορείς. Ενα απο τα θέματα είναι  εάν έχουν σχέση πρόσωπα που βρίσκονται εντός ή εκτός της εταιρείας του Κτηματολογίου με τις  οικειοποιήσεις των ακινήτων αυτών . Οι ελέγχοντες  ζητά από την Κτηματολόγιο Α.Ε. να απαντήσει επί λέξει στο παρακάτω θέμα: «Για τον αριθμό των αδήλωτων ιδιοκτησιών, που έχετε εντοπίσει από την έως τώρα καταγραφή δικαιωμάτων, να μας γνωρίσετε εάν μετέπειτα κάποια από αυτά έχουν δηλωθεί ως ιδιοκτησία προέδρων, διευθυντών, μελών Δ.Σ., υπαλλήλων, στελεχών, συνεργατών, νυν ή πρώην, της Κτηματολόγιο Α.Ε.»!

Πληρώστε,πληρώστε , πληρώστε...

Η καταγραφή των κτιρίων ηλεκτρονικά αναμένεται να ξεκινήσει σε μερικούς μήνες με την ολοκλήρωση του απαιτούμενου πληροφοριακού συστήματος, ενώ το κόστος, το οποίο βέβαια θεωρητικά θα αποτελεί αντικείμενο ελεύθερης διαπραγμάτευσης, εκτιμάται ότι θα ξεκινά από περίπου 200 ευρώ και θα αυξάνεται με βάση την επιφάνεια του ακινήτου. Σημειωτέον ότι στις πολυκατοικίες μπορούν όλοι οι ιδιοκτήτες μαζί να φτιάξουν την ταυτότητα του κτιρίου και όχι μόνο ανά ιδιοκτησία. Αν δεν συμφωνεί η πλειοψηφία της πολυκατοικίας, τότε μπορεί ο κάθε ιδιοκτήτης να προχωρήσει μόνος του τη σχετική διαδικασία. Μετά την αρχική συμπλήρωση, η ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου πρέπει να συμπληρώνεται, ύστερα από έλεγχο, περιοδικά, ανάλογα με τη χρήση του κτιρίου. Ειδικότερα για τις κατοικίες, τα γραφεία και τα καταστήματα, ο περιοδικός έλεγχος έχει οριστεί να πραγματοποιείται ανά 10 χρόνια. Η υποχρέωση συμπλήρωσης της Ταυτότητας του Κτιρίου σε κάθε μεταβίβαση, ο περιοδικός έλεγχος και η ενημέρωση αυτής αποτελεί τον μόνιμο και διαρκή τρόπο παρακολούθησης των κατασκευών.

Τα παραπάνω έρχονται να προστεθούν στις ήδη υπάρχουσες διατάξεις, για την υποχρεωτική επιθεώρηση λεβήτων, κλιματιστικών και καυστήρων ανά 2-4 χρόνια, ανάλογα με το κτίριο, και με κόστος που ξεπερνά κατ’ ελάχιστον τα 200 ευρώ. Σημειωτέον ότι από τις αρχές του 2012 έχει καταστεί υποχρεωτική και η έκδοση ενεργειακού πιστοποιητικού 10ετούς ισχύος, για κάθε ενοικίαση ακινήτου άνω των 50 τ.μ., ενώ το ίδιο ισχύει και για τις πωλήσεις ακινήτων. Το ελάχιστο κόστος για τον ενεργειακό επιθεωρητή έχει οριστεί σε 1-2 ευρώ ανά τ.μ. για τις κατοικίες. Επίσης, ανεξάρτητα από το αν υπάρχει ή όχι αυθαιρεσία, για κάθε μεταβίβαση ή σύσταση εμπράγματου δικαιώματος (π.χ. γονική παροχή, δωρεά) πρέπει να υπάρχει βεβαίωση μηχανικού για πολεοδομική νομιμότητα όχι μόνο στο προς πώληση ακίνητο αλλά και στο κτίριο που αυτό βρίσκεται (Ν.4014/2011). Πάντως, αξίζει να αναφερθεί ότι με τη λειτουργία του νέου πληροφοριακού συστήματος, η βεβαίωση μηχανικού και το Πιστοποιητικό Ενεργειακής Απόδοσης θα αντικατασταθούν από το Πιστοποιητικό Πληρότητας Κτιρίου ή Ιδιοκτησίας, καθώς θα αποτελούν μέρος του. Το νέο αυτό πιστοποιητικό θα αποτελεί τη νέα ταυτότητα του ακινήτου.

Οχι στους πλειστηριασμούς

Ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών εκφράζει την κατηγορηματική του αντίθεση στην πρόθεση της κυβέρνησης, όπως προκύπτει από διαρκείς και επαναλαμβανόμενες «διαρροές» στον Τύπο, να άρει, εν όλω ή εν μέρει, την αναστολή πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας, οδηγώντας εκατοντάδες χιλιάδες οικογένειες στην πλήρη εξαθλίωση, στην απόλυτη καταστροφή ή ακόμα και στην αυτοκτονία. Όπως τονίζει ο ΔΣΑ, οι τράπεζες αφέθηκαν επί σειρά δεκαετιών να καταρτίζουν μόνες τους, κατά τρόπο απολύτως αν(εξ)έλεγκτο, τις δανειακές συμβάσεις με τους πολίτες, εκμεταλλευόμενες την ανάγκη ή την άγνοια των τελευταίων και χρησιμοποιώντας «ψιλά γράμματα» προς το σκοπό της υπερχρέωσής τους. Σήμερα, σε μία περίοδο κατά την οποία η κρίση που βιώνει ο λαός μας βρίσκεται στο χειρότερο σημείο της και μάλιστα χωρίς καμία ουσιαστική προοπτική ανάκαμψης στο εγγύς μέλλον, οι τράπεζες δεν αρκούνται στην κατάσχεση όλων των άλλων περιουσιακών στοιχείων των οφειλετών αλλά, μέσω των εκπροσώπων τους στο πολιτικό σύστημα, επιζητούν να εκπλειστηριάσουν μέχρι και την πρώτη κατοικία τους, ακόμα κι αν, δεδομένης της οικονομικής συγκυρίας, αυτό σημαίνει εκποίησή της σε απολύτως εξευτελιστικές τιμές. Όμως, το δικαίωμα στην κατοικία δεν αποτελεί απλώς και μόνο την πλέον θεμελιώδη έκφανση του πυρήνα του δικαιώματος στην ιδιοκτησία αλλά είναι αναπόσπαστα συνδεδεμένο με την ίδια την αξία του ανθρώπου, καθόσον άνθρωπος χωρίς στέγη δεν μπορεί να θεωρηθεί ότι απολαμβάνει ούτε καν τις στοιχειώδεις εγγυήσεις μιας αξιοπρεπούς διαβίωσης που προσιδιάζουν σε ένα σύγχρονο κοινωνικό κράτος δικαίου. Επιπλέον, σύμφωνα με το ΔΣΑ, μία κοινωνία θεωρείται δημοκρατική όταν όλες οι εξουσίες δεν πηγάζουν απλώς από το λαό αλλά ασκούνται και προς το συμφέρον του λαού - και όχι προς το συμφέρον μίας οικονομικής ολιγαρχίας ή της οποιασδήποτε ελίτ του «leading 1%».

Όπως τονίζει ο ΔΣΑ, οι εγκάθετοι των τραπεζών στην κυβέρνηση πρέπει επιτέλους να συνειδητοποιήσουν ότι, καταδικάζοντας τους πολίτες στην έσχατη ένδεια, αφενός δημιουργούν συνθήκες κοινωνικής εξέγερσης -από την οποία δεν θα γλιτώσουν ούτε οι ίδιοι ούτε τα συμφέροντα που εκπροσωπούν- και αφετέρου ενθαρρύνουν την άνοδο των άκρων του πολιτικού συστήματος, ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη δημοκρατία, το κράτος δικαίου και το συνταγματικό μας πολιτισμό. Εν όψει των ανωτέρω, ο Δικηγορικός Σύλλογος Αθηνών καλεί όλους τους κοινωνικούς και πολιτικούς φορείς, όλες τις επιστημονικές και επαγγελματικές ενώσεις καθώς και το σύνολο των δημοκρατικών πολιτών να αντιταχθούν από κοινού -με κάθε θεμιτό και νόμιμο μέσο- στα εν λόγω σχέδια της πολιτικής εξουσίας προκειμένου να αποφευχθεί ακόμα μία κοινωνική τραγωδία απλώς και μόνο χάριν της περαιτέρω αύξησης των κερδών των διεθνών και εγχώριων οικονομικών συμφερόντων, που όλα αυτά τα χρόνια κερδοσκοπούσαν και εξακολουθούν να κερδοσκοπούν σε βάρος ολόκληρου του ελληνικού λαού.

Παράδειγμα προς αποφυγή

Ο μεγαλύτερος ιδιοκτήτης ακινήτων είναι το Δημόσιο, ωστόσο, είναι και ο χειρότερος… παίκτης real estate στη χώρα, αφού η περιουσία αυτή μένει αναξιοποίητη. Χιλιάδες κτίρια, οικόπεδα, αγροτεμάχια, βιομηχανικοί ή αποθηκευτικοί χώροι, νησάκια και βραχονησίδες, βραχώδεις εκτάσεις, δάση, λιβάδια, παραθαλάσσιες εκτάσεις, αιγιαλοί και παράκτιες ζώνες, αρχαιολογικοί χώροι και αλυκές κ.λπ., βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου Α.Ε. (ΕΤΑΔ ΑΕ.) Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία, στο κρατικό χαρτοφυλάκιο, με βάση το νομικό καθεστώς βρίσκονται συνολικά 71.244 ακίνητα. Η κατανομή τους γίνεται ως εξής: Από αυτά, μόνο τα 9.786 ή το 13,74% είναι ελεύθερα, επομένως, μόνον αυτά θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν άμεσα και χωρίς να υπάρξει εμπλοκή από κανέναν. Θα μπορούσαν να «ανέβουν» δηλαδή στο e-auction χωρίς κανένα πρόβλημα.

Τέσσερα στα δέκα ακίνητα έχει πλέον καταπατηθεί. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία, 28.292 ακίνητα ή το 39,71% του συνόλου είναι κατεχόμενα. Πολλά από αυτά είναι καταπατημένα για δύο και τρεις γενιές και πολύ δύσκολα θα μπορέσει ο ιδιοκτήτης τους, δηλαδή το κράτος, να τα πάρει πίσω. Από την τεράστια αυτή «δεξαμενή» ακινήτων, περισσότερα από 2 στα 10 ακίνητα είναι… άγνωστα. Συγκεκριμένα, 16.230 ακίνητα ή το 22,78% θεωρούνται για την επίσημη πολιτεία άγνωστα, κάτι που σημαίνει ότι υπάρχουν ακόμη και σήμερα ελλιπή στοιχεία τόσο για την ακριβή θέση όσο και για το μέγεθος του ακινήτου. Ειδικής φύσεως (δηλαδή με πολλές δυσκολίες εκμετάλλευσης) είναι 3.476 ακίνητα ή το 4,88%, αμφίβολης ιδιοκτησίας είναι 1.697 ή το 2,38% και μερικώς ελεύθερα είναι 1.440 ή 2,02% ενώ μισθωμένα είναι μόλις 744 ή 1,04%. Η συνολική δημόσια περιουσία έχει έκταση 3.423.388.437 τ.μ. ή περίπου 3,5 εκατομμύρια στρέμματα. Το ελληνικό δημόσιο κατέχει 20.601 αγροτεμάχια με έκταση 594.103.086 τ.μ. Σ' αυτά θα πρέπει να προστεθούν κι άλλα 11.746 αγροτικά ακίνητα με επιφάνεια 176.341.828 τ.μ. Από αυτά, 1 στα 4 ή το 24,76% (περίπου 848 χιλ. τ.μ.) έχει ήδη παραχωρηθεί και μόλις το 19,32% της συνολικής έκτασης (δηλαδή 661 χιλ. τ.μ.) είναι ελεύθερο προς αξιοποίηση. Αγνωστες είναι επιφάνειες 611 χιλ. τ.μ. ή το 17,88% και μερικώς ελεύθερα περίπου 600 χιλ. τ.μ. Κατεχόμενα από ιδιώτες είναι 403 χιλ. τ.μ. ή το 11,78%, ενώ μισθωμένα είναι 153 χιλ. τ.μ. Σε ό,τι αφορά την κατανομή που έχει γίνει στα ακίνητα που διαχειρίζεται η πρώην ΚΕΔ (ΕΤΑΔ Α.Ε.) ανά επιφάνεια σε τετραγωνικά μέτρα παρατηρούνται τα εξής:

1. Τα περισσότερα ακίνητα, δηλαδή 35 χιλιάδες ή το 46,87% έχουν επιφάνεια από 1.000 έως 10.000 τ.μ. ακολουθεί η κατηγορία 100-1.000 τ.μ. όπου βρίσκονται 23.771 ακίνητα ή το 31,61%. Συνολικά δηλαδή το 78,48% ή 8 στα 10 ακίνητα του Δημοσίου έχουν επιφάνεια από 100 έως 10.000 τ.μ.

2. 1.543 ακίνητα έχουν επιφάνεια πάνω από 100.000 τ.μ. (100 στρέμματα) και σε πλήθος είναι μόλις το 2,05% του συνόλου. Όμως, αυτή η κατηγορία καλύπτει το 91% της συνολικής έκτασης.

3. Πολύ μικρά ακίνητα, δηλαδή από 0 έως 100 τ.μ. το κράτος έχει 7.856 ή το 10,45%.

4. Συνολικά η δημόσια ακίνητη περιουσία έχει επιφάνεια 3,5 εκατ. στρέμματα. Τα 3,2 εκατ. στρέμματα είναι στην κατηγορία από 100 στρέμματα και πάνω. Στη δεύτερη θέση είναι η κατηγορία 10 έως 100 στρέμματα με τη συνολική επιφάνεια να ανέρχεται σε 179.766.056,05 τ.μ.

5. Τα αστικά εντός σχεδίου, που έχουν και τη μεγαλύτερη αξία, είναι 5.941 με έκταση 13.450.800 τ.μ. Υπάρχουν όμως και αστικά εκτός σχεδίου (2.131 ακίνητα), αστικά εντός σχεδίου - παράκτιες ζώνες (62) και αστικά (5.941 ακίνητα). Το Δημόσιο διαθέτει ακόμη 538 αρχαιολογικούς χώρους, 29 ιστορικά κέντρα πόλεων (παραδοσιακά) και 13 οικισμοί. Οι βοσκότοποι είναι 1.294, αλλά έχουν έκταση 558.507.596 τ.μ. και σίγουρα πολλοί από αυτούς χρησιμοποιούνται χωρίς να πληρώνεται ούτε ένα ευρώ. Επίσης, το Δημόσιο έχει και 623 δάση με έκταση 556.768.218 τ.μ. Υπάρχουν ακόμη 98 έλη-τέλματα, 151 λιβάδια, 302 παραθαλάσσιες εκτάσεις, 813 παλαιοί αιγιαλοί, 64 παράκτιες ζώνες, 7 παράκτιες ζώνες γεωργικής γης, 224 παρόχθια-παραλίμνια ακίνητα.

6. Το ελληνικό δημόσιο έχει επίσης στην κατοχή του 597 νησιά με συνολική επιφάνεια 233.088.958 τ.μ.

Ηλεκτρονικός καταδότης

Το υπ. Οικονομικών δρομολογεί πλέγμα διασταυρώσεων στοιχείων από τη ΔΕΗ, το Ε9 και το Κτηματολόγιο , στοχεύοντας στην αποκάλυψη «κρυφών» τετραγωνικών μέτρων ή και ολόκληρων ακινήτων τα οποία οι ιδιοκτήτες τους... αμελούν να τα δηλώσουν στην εφορία Οι έρευνες θα γίνουν με αφορμή τα λάθη που εντοπίστηκαν στον υπολογισμό του τέλους ακινήτων (που εισπράττεται μέσω της ΔΕΗ), αλλά τα αποτελέσματα θα βοηθήσουν να εντοπιστούν τυχόν παραβάσεις και περιπτώσεις φοροδιαφυγής από ιδιοκτήτες που αποκρύπτουν την πραγματική φορολογήσιμη επιφάνεια των ακινήτων τους. Στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές της ΓΓΠΣ θα ενταχθούν στοιχεία από τα έντυπα Ε9, το περιουσιολόγιο, του αρχείου της ΔΕΗ, του Κτηματολογίου. Μέσα από τις διασταυρώσεις αυτές το υπουργείο Οικονομικών θα επιδιώξει να εντοπίσει περιπτώσεις ιδιοκτητών που έχουν δηλώσει στο έντυπο Ε9 λιγότερα τετραγωνικά μέτρα για κατοικίες, διαμερίσματα ή καταστήματα από αυτά που εμφανίζονται στο αρχείο της ΔΕΗ ή αν στη ΔΕΗ τα τετραγωνικά μέτρα είναι λιγότερα από αυτά που έχουν δηλωθεί στο Ε9, και πληρώνεται μικρότερο ειδικό τέλος ακινήτων.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki