Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αγορά Ακινήτων

ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ: Οι αλλοδαποί επεκτείνονται

Ενώ η Ελλάδα κινείται στο ρυθμό των εκλογών στην αγορά καταστημάτων των μεγάλων αστικών κέντρων –και κυρίως στην προβληματική Αθήνα- ο αριθμός των καταστημάτων που ανήκει σε αλλοδαπούς αυξάνεται. Σύμφωνα με πρόσφατες καταγραφές , αλλά και από εκτιμήσεις μεσιτών ο αριθμός των καταστημάτων που ανήκουν σε οικονομικούς μετανάστες έχει αυξηθεί 1,5% σε σύγκριση με το αντίστοιχο περυσινό χρονικό διάστημα και όλα δείχνουν ότι η τάση αυτή θα συνεχιστεί με εντονότερους ρυθμούς τα επόμενα χρόνια. Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τον προηγούμενο μήνα στην Αθήνα και αφορούσε εμπορικούς δρόμους στον ευρύτερο τομέα Μοναστηράκι-Πατήσια. Όπως προέκυψε από αυτή στο σύνολο των περιοχών που εξετάστηκε ο αριθμός των επιχειρήσεων που ανήκουν σε οικονομικούς μετανάστες κινείται στα επίπεδα του 10% ενώ σε ορισμένους δρόμους περί την Ομόνοια φθάνει το 40%. Στην πραγματικότητα στον τομέα Ευριπίδου-Αθηνάς-Ομόνοια-Χαλκοκονδύλη-Σταθμός Λαρίσης η παρουσία των αλλοδαπών επιχειρήσεων είναι ιδιαίτερα ισχυρή και δεν αφορά μόνο σε είδη ένδυσης και υπόδησης καθώς έχει επεκταθεί και σε είδη τροφίμων , σε εστίαση αλλά και στην παροχή υπηρεσιών. «όπως προκύπτει από καταγραφή που είχε γίνει πριν πέντε χρόνια ο αριθμός των επιχειρήσεων στις υπό έρευνα περιοχές έχει αυξηθεί άνω του 70% και οι τάσεις είναι ανοδικές. Σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών η αγορά ισόγειων χώρων στις περιοχές αυτές εξαρτάται πλέον σχεδόν αποκλειστικά από αυτούς ενώ το οικονομικό και το οικονομικό περιβάλλον ενισχύει την περαιτέρω ισχυροποίηση καθώς:

-η εγκληματικότητα αποτρέπει την δραστηριοποίηση ελλήνων επιχειρηματιών

-η εθνολογική σύνθεση του πληθυσμού έχει ως αποτέλεσμα την διεύρυνση των ομοεθνών τους καταναλωτών.

-οι κενοί χώροι έχουν αυξηθεί ενώ οι αξίες έχουν κατακρημνιστεί με αποτέλεσμα οι μοναδικοί μισθωτές που εμφανίζονται να είναι αλλοδαποί.

Ενδεικτικές είναι οι συνοικιακές αγορές που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ Λιοσίων και Αχαρνών στις οποίες οι αλλαγές είναι καταλυτικές.

Συρρικνώνονται και οι αλλυσίδες

Η αγορά εμπορικών χώρων αναμένεται να δεχθεί τους προσεχείς μήνες ένα ακόμα πλήγμα. Αυτή την φορά δεν θα προέρχεται από τις μικρές επιχειρήσεις αλλά από τις μεγάλες εμπορικές αλυσίδες οι οποίες μετά την άλλη υλοποιούν προγράμματα αναδιάρθρωσης των δικτύων τους με κλείσιμο των καταστημάτων που χαρακτηρίζονται ως προβληματικά. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της αλυσίδας σουπερ μαρκετ ΑΤΛΑΝΤΙΚ , η πρώτη που υπήχθη στο άρθρο 99 και η οποία σύμφωνα με το σχέδιο της διοίκησης έχει αποφασίσει να περιορίσει , το σημερινό δίκτυο των 133 καταστημάτων.. Σύμφωνα με αυτό το σχέδιο, στόχος της εταιρείας είναι να διατηρηθεί το μέγεθος του δικτύου στα περίπου 90 καταστήματα. Τούτο πρακτικά σημαίνει ότι τουλάχιστον 40 καταστήματα που λειτουργούν σήμερα- ή έστω υπολειτουργούν- είτε θα κλείσουν είτε θα μεταβιβαστούν έναντι οφειλών σε προμηθευτές, όπως έχει πράξει η διοίκηση της Ατλάντικ το τελευταίο διάστημα. Ανάλογα σενάρια μελετούν όμως ακόμα και επιχειρήσεις οι οποίες δεν αντιμετωπίζουν οικονομικό πρόβλημα. Για παράδειγμα αρκετές τράπεζες εξετάζουν να περιορίσουν το δίκτυο των υποκαταστημάτων τους. Ενώ αλυσίδες ένδυσης και υπόδησης έχουν ήδη κλείσει καταστήματα που δεν ανταποκρίνονται στις προσδοκίες τους και χαρακτηρίζονται ως ζημιογόνα. Σύμφωνα με στελέχη , το σημερινό θεσμικό πλαίσιο για τη λύση των επαγγελματικών μισθώσεων καθιστά το κλείσιμο ενός καταστήματος εφικτή. «Η απομάκρυνση από μία αγορά σήμερα δεν σημαίνει ότι δεν θα επανέλθουμε αύριο. Η επιστροφή όμως μπορεί να γίνει με πολύ καλύτερους οικονομικούς όρους και κυρίως σε περιόδους που οι προοπτικές θα είναι καλύτερες», τόνιζε χαρακτηριστικά υπεύθυνος δικτύου πολυεθνικής.

Ενοικιαστήρια παντού

Κατακόρυφη αύξηση της προσφοράς ενοικιαζόμενων διαμερισμάτων σημειώνεται τους τελευταίους μήνες στην αγορά κατοικίας στην Αττική. Σύμφωνα με τις απόψεις μεσιτών ο αριθμός των αδιάθετων προς ενοικίαση σπιτιών τους τελευταίους μήνες έχει αυξηθεί άνω του 20% , ενώ στο ήδη μεγάλο αδιάθετο απόθεμα των ενοικιαζόμενων κατοικιών κάθε εβδομάδα προστίθενται και άλλα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα , σύμφωνα με μεσίτες , αφορά σε κατοικίες που βρίσκονται στα ακριβά βόρεια και νότια προάστια που το εμβαδόν τους ξεπερνά τα 120 τετραγωνικά μέτρα. «Το πρόβλημα εντοπίζεται στα πολύ μεγάλα και ακριβά σπίτια καθώς πολλοί ενοικιαστές διαπίστωσαν ότι αδυνατούν να πληρώσουν τα υψηλά ενοίκια και αναγκάστηκαν είτε να διακόψουν είτε να μη ανανεώσουν τα μισθωτήρια συμβόλαια. Με την εφαρμογή των τεκμηρίων μάλιστα η αγορά αυτή αναμένεται να απαξιωθεί πλήρως. Το πρόβλημα επιτείνεται κυρίως στις ακριβές περιοχές των βορείων προαστίων όπου πολλές εταιρίες στα πλαίσια περικοπής του κόστους μείωσαν τις δαπάνες για ενοίκια κατοικιών των στελεχών τους με αποτέλεσμα απο την μία πλευρά να μη ανανεώνονται συμβάσεις και απο την άλλη οι κατοικίες για τα νέα στελέχη τους να είναι μικρότερου κόστους. Σε όλα αυτά θα πρέπει να προστεθεί και ο μεγάλος αριθμός των κατοικιών που προέκυψαν κυρίως απο αντιπαροχές και τα οποία στην συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν εμβαδόν άνω των 100 τετραγωνικών μέτρων. Αποτέλεσμα ‘όλων αυτών είναι η αγορά να κινείται πλέον σε συνθήκες υπερβάλλουσας προσφοράς η οποία δεν φαίνεται να ανατρέπεται τουλάχιστον στο εγγύς μέλλον.

Θέλει χρόνο η Βουλγαρία

Το  2005 και 2006 λίγο πριν η Βουλγαρία γίνει μέλος της ΕΕ, το χρήμα προς επένδυση έρρεε άφθονο από επενδυτές όλου του κόσμου, που περίμεναν ότι η αγορά ακινήτων θα έπαιρνε «φωτιά» από τη στιγμή που η Βουλγαρία θα ήταν και επίσημα ισότιμο μέλος της ΕΕ.

Τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν έτσι ακριβώς. Οι τιμές πράγματι αυξήθηκαν αλλά τα πράγματα εξελίχθηκαν λίγο διαφορετικά.

Η Βουλγαρία έπρεπε να «μεταμορφωθεί» ώστε να πληροί τις προϋποθέσεις εισόδου στην Ένωση και μέρος αυτής της «μεταμόρφωσης» σήμαινε ευνοϊκές μεταρρυθμίσεις για το κεφάλαιο. Σε αυτό το σημείο η Βουλγαρία δεν έχει κάνει όσα θα μπορούσε να κάνει.

Για παράδειγμα, είναι εύκολο να αγοράσει κανείς γη και ιδιοκτησία (για επιχειρηματικούς λόγους) στη Βουλγαρία αλλά πρέπει πρώτα να ιδρυθεί μία βουλγάρικη εταιρεία. Αυτό σημαίνει ότι πολλοί επενδυτές μπορεί να αποθαρρυνθούν λόγω του επιπρόσθετου κόστους και της χρονικής καθυστέρησης της όλης διαδικασίας.

Η Βουλγαρία, έγινε μέλος της ΕΕ το 2007, και είχε από τότε επτά χρόνια για να ακολουθήσει όλες τις υποδείξεις της ΕΕ. Προχωράει αλλά με αργά βήματα και η άνοδος των τιμών στην αγορά ακινήτων δεν έχει την αύξηση που αναμενόταν.

Ο λόγος είναι ότι η Βουλγαρία έχει πολύ δουλειά ακόμα για να γίνει «παράδεισος» για το επενδυτικό κεφάλαιο αλλά βαδίζει σωστά σύμφωνα με τους ειδικούς. Αν υπολογίσει κανείς ότι κατασκευάζονται έργα υποδομής (τρένα, σιδηρόδρομοι) που θα αυξήσουν την αξία της γης, υπάρχει ακόμα χρόνος για επενδύσεις που πιθανώς να αποδειχθούν χρυσάφι στην αγορά ακινήτων της Βουλγαρίας.

Φτήνεια με περιτυλιγμα

Η ύφεση θέλει φτήνεια και η φτήνεια θέλει καλό περιτύλιγμα. Αυτόν τον εμπορικό κανόνα φαίνεται να "εκμεταλλεύεται" η νέα μόδα στο λιανικό εμπόριο που θα κάνει την πρεμιέρα της σε πέντε περίπου μήνες στην ελληνική αγορά.Πρόκειται για ένα εκπτωτικό χωριό. Μία επένδυση ύψους 100 εκατ. ευρώ, στον τομέα των εμπορικών κέντρων είναι το outlet village που αναπτύσσει ο όμιλος McArthour Glenn στα Σπάτα, ακριβώς δίπλα από το Αττικό Ζωολογικό Πάρκο. Πρόκειται στην ουσία για ένα χώρο όπου θα φιλοξενηθούν περισσότερες από 125 φίρμες του λιανεμπορίου, ένα εκπτωτικό χωριό συνολικής επιφάνειας 21.000 τ.μ. το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο τον ερχόμενο Μάιο. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι το εκπτωτικό χωριό θα έχει επιτυχία, τόσο γιατί είναι το πρώτο του είδους στην Ελλάδα, όσο και γιατί η οικονομική κρίση ευνοεί αναπτύξεις τύπου outlet αφού ο κόσμος στρέφεται στα επώνυμα αλλά φθηνά προϊόντα.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki