Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αγορά

Οι πιο εμπορικες περιοχες

Η αγορά μίας κατοικίας δεν είναι μόνο μία υπόθεση κάλυψης στεγαστικών αναγκών αλλά και μία επένδυση η οποία πολλές φορές αποδεικνύεται και ιδιαίτερα αποδοτική αφού από τη μία πλευρά προσφέρει ένα ενοίκιο αλλά και υπεραξίες με τη μορφή της αύξησης των τιμών πώλησης. Στα πλαίσια αυτά το realestatenews.gr ανέθεσε στη εταιρία μελετών PROPERTY LTD να πραγματοποιήσει δειγματοληπτική έρευνα σε ολόκληρη την Αττική προκείμενου να εντοπίσει τις περιοχές στις οποίες κατά την διάρκεια της ανοδικής τάσεων των τιμών πραγματοποιήθηκαν οι υψηλότερες πωλήσεις κατοικιών. Τα συμπεράσματα της έρευνας ήταν πραγματικά αποκαλυπτικά αφού επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις που εμφάνιζαν τις κατοικίες μεσαίου εμβαδού σε χαμηλές τιμές να έχουν πάρει τα τελευταία χρόνια τα σκήπτρα της αγοράς. Έτσι οι περιοχές με την υψηλότερη εμπορευσιμότητα είναι εκείνες που βρίσκονται δυτικά της Εθνικής οδού (από το κόμβο της Αττικής οδού μέχρι το κόμβο της Καβάλας ) , οι περιοχές που βρίσκονται κοντά στο Πειραιά , ορισμένες ανατολικές συνοικίες της Αττικής που βρίσκονται στις υπώρειες του Υμηττού . Πρόκειται δηλαδή για περιοχές με πολύ υψηλή εμπορευσιμότητα αφού ο χρόνος διάθεσης των κατοικιών είναι λιγότερος σε σχέση με άλλες περιοχές και αυτό αφορά τόσο τις καινούργιες όσο και τις μεταχειρισμένες κατοικίες. Φυσικά στοιχείο της εμπορευσιμότητα είναι και το μέγεθος της αγοράς για παράδειγμα στο Ψυχικό ή στη περιοχή του Προεδρικού Μεγάρου ο αριθμός των προσφερόμενων κατοικιών είναι περιορισμένος και ως εκ τούτου είναι λιγοστές. Από τα στοιχεία της έρευνας προκύπτει ότι στη Δυτική Αττική η περιοχή με την υψηλότερη εμπορευσιμότητα είναι το Μενίδι και ακολουθεί η Μεταμόρφωση. Στα ανατολικά προάστια της Αττικής _συμπεριλαμβανομένου και του Χαλανδρίου- την υψηλότερη εμπορευσιμότητα έχουν οι κατοικίες στο Χαλάνδρι. Στον άξονα της Αττικής οδού Γέρακας- Παλλήνη την υψηλότερη εμπορευσιμότητας εμφανίζει η περιοχή του Γέρακα. Στο βορεινό τομέα της Αττικής (Δροσιά-Αγ. Στέφανος-Κηφισιά την υψηλότερη εμπορευσιμότητα εμφανίζει η Κηφισιά. Στη περιοχές που βρίσκονται στις υπώρειες της Πεντέλης προηγείται η περιοχή του Αμαρουσίου. Στο δυτικό άξονα της Αττικής οδού (Καματερό-Ελευσίνα) η υψηλοτέρα εμπορευσιμότητα εντοπίζεται στο Καματερό ενώ στο τομέα Πετρούπολη- Νίκαια η υψηλότερη εμπορευσιμότητα εντοπίζεται στη περιοχή του Κορυδαλλού. Στις ανατολικές συνοικίες της Αθήνας προηγείται ο Βύρωνας. Ενώ στο νότια προάστια η πρωτοκαθεδρία της Γλυφάδας είναι αδιαφιλονίκητη. Στα Μεσόγεια οι πλέον εμπορεύσιμη περιοχή κατοικίας είναι η Λούτσα Τέλος στο κέντρο της Αθήνας οι Αμπελόκηποι και η Κυψέλη είναι οι πρωταθλητές ενώ στο Πειραιά η περιοχή με την υψηλότερη εμπορευσιμότητα είναι η Πειραϊκή.

Η γεωγραφία των τιμών πώλησης

Στροφή στα μεταχειρισμένα έχουν κάνει και οι επενδυτές-αγοραστές οι οποίοι λόγω της γενικότερης οικονομικής αστάθειας ( αυξομείωση ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου, πτώση του Χρηματιστηρίου) επικεντρώνονται σε αγορές παλαιών ακινήτων και επιλέγουν τις ακριβές περιοχές Π.Ψυχικό, Φιλοθέη, Κεφαλάρι, κέντρο Κηφισιάς, Λ. Κηφισίας από το ύψος του Ψυχικού και πάνω, αναζητώντας ευκαιρίες σε μεταχειρισμένα ακίνητα. Οι περιοχές αυτές όπως επισημαίνουν ειδικοί της αγοράς ακινήτων, δεν χάνουν την αξία τους και ο επενδυτής έχει την βεβαιότητα ότι θα μπορέσει αν χρειαστεί άμεσα να ρευστοποιήσει την επένδυση του. Ενδεικτικά στις περιοχές του Π.Ψυχικού και της Φιλοθέης οι οποίες και θεωρούνται από τις ακριβότερες στην Ελλάδα το κόστος ανά τετραγωνικό μέτρο κυμαίνεται πάνω από 4.500 ευρώ . Ειδικά δε στο Π.Ψυχικό και την Φιλοθέη 4.500 ευρώ ανά τετραγωνικό διατίθενται τα ακίνητα που συνορεύουν με την Λεωφόρο Κηφισίας και την Λεωφόρο Καποδιστρίου. Αλλά και στις κεντρικές συνοικίες οι τιμές εμφανίζονται να υποχωρούν έως 7% σε σύγκριση με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα. Ενδεικτικά στην περιοχή του Ν.Κόσμου το μέσο κόστος ανά τετραγωνικό μέτρο ανέρχεται στα 2.300 ευρώ. Ίδιες περίπου τιμές έχουν και τα νεόδμητα διαμερίσματα κοντά στον ηλεκτρικό στην περιοχή των Πετραλώνων με αξία ανά τετραγωνικό μέτρο περίπου στα 2.300 ευρώ. Ίδια αντίληψη επικρατεί και στις περιοχές του Χολαργού,του Ν.Ψυχικού, της Αγ. Παρασκευής που γειτνιάζουν με τον σταθμό του μετρό της Εθνικής Άμυνας. Στις περιοχές αυτές το κόστος νεόδμητης κατοικίας ανά τετραγωνικό μέτρο κυμαίνεται από 2.500 έως 3.000 ευρώ. Σε υψηλά επίπεδα κινούνται και οι τιμές των νεόδμητων κατοικιών στα Βριλήσσια όπου κυμαίνονται μεταξύ 3.500 και 3.800 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Ενώ μικρές αποκλίσεις προς τα κάτω έχουν τα μεταχειρισμένα 10 έως 15 ετών όπου η αξία τους κυμαίνεται από 2.500 έως 3000 ανά τετραγωνικό μέτρο. Από 2.700 έως 3.000 ευρώ το τετραγωνικό μέτρο κινούνται και οι τιμές των νεόδμητων κατοικιών στα Μελίσσια με μικρή απόκλιση που φθάνει έως και τα 2.500 ευρώ σε μεταχειρισμένες κατοικίες δεκαετούς κατασκευής. Πληθώρα μεταχειρισμένων κατοικιών ηλικίας κατασκευής από 20 χρόνια και πάνω συγκαταλέγονται η Κυψέλη και η ευρύτερη περιοχή των Πατησίων από το ύψος του Πολυτεχνείου έως και την Πλατεία Κολλιάτσου. Ενδεικτικά στο καλύτερο κομμάτι της περιοχής αυτής που θεωρείται η οδός Φωκίωνος Νέγρη το κόστος ανά τετραγωνικό μέτρο κατοικίας 30 ετών κυμαίνεται από 1.300 έως 1.500 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Στις γειτνιάζουσες οδούς με τη Φωκίωνος Νέγρη το κόστος νεόδμητης κατοικίας κυμαίνεται μεταξύ 1.700 και 1.800 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Αισθητά χαμηλότερες είναι οι τιμές των μεταχειρισμένων κατοικιών που βρίσκονται επί της οδού Πατησίων και κάτω ( Γ.Σεπτεμβρίου,Αριστοτέλους). Σχεδόν το σύνολον των διατιθεμένων προς πώληση κατοικιών έχουν ηλικία κατασκευής 20 έως 40 ετών και κυμαίνονται μεταξύ 80 έως 140 τετραγωνικών μέτρων. Το κόστος αγοράς των κατοικιών αυτών ανέρχεται από 900 έως 1.100 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο. Πηγή: ΑΠΕ

Πως "πέθανε" ο εμποράκος

Στην γωνία Ζωοδόχου Πηγής και Αραχώβης, στα Εξάρχεια βρίσκονταν ένα μικρό μπακάλικο. Μικρό στα τετραγωνικά αλλά στην πραγματικότητα «ταΐζε» μία από τις πιο πυκνοκατοικημένες γειτονιές του κέντρου της Αθήνας. Το δούλευαν τρία αδέλφια και είχαν σήμα κατατεθέν τα τσουβάλια με τα χύμα όσπρια και τις διανομές κατ΄ οικον με το ποδήλατο του μικρότερου από τα τρία αδέλφια. Σήμερα το μπακάλικο δεν υπάρχει . Όπως δεν υπάρχει και ο ράπτης που δούλευε λίγο παραπάνω στην Ζωοδόχου Πηγής και το γωνιακό εστιατόριο της Καλλιδρομίου και η πιτσαρία της γειτονιάς που είχε γνωρίζει πιένες στην διάρκεια της δεκαετίας του ΄80.

Σημάδια των καιρών θα έλεγαν μερικοί. Οι παγκοσμιοποίηση θα έλεγαν κάποιοι άλλοι. Οι επιπτώσεις από την μάχη της ελεύθερης αγοράς κάποιοι τρίτοι . Την αλήθεια όμως την περιγράφουν οι αμείλικτοι αριθμοί οι οποίοι παρουσιάζουν παραστατικά την πραγματικότητα . Κάθε χρόνος που περνά λιγότερα καταστήματα τροφίμων επιβιώνουν από τον οξύ ανταγωνισμό των σούπερ μάρκετ. Η απώλεια μεριδίου της αγοράς είναι μία αλήθεια καθώς από το 1995 μέχρι σήμερα τα μεγάλα σούπερ μάρκετ έχουν σχεδόν διπλασιάσει τον όγκο των πωλήσεων τους (η αξία των πωλήσεων μετά την αφαίρεση του πληθωρισμού) ενώ αντίθετα τα μικρά καταστήματα τροφίμων έχουν εμφανίσει μείωση των πραγματικών τους πωλήσεων.

Συγκεκριμένα την περίοδο 1995 -2007 : -τα μεγάλα καταστήματα τροφίμων έχουν αυξήσει τις πραγματικές τους πωλήσεις κατά 80,7% περίπου. -τα μικρά καταστήματα τροφίμων και ποτών έχουν μικρότερο τζίρο σε ποσοστό που προσεγγίζει το 7% περίπου. «Στην πραγματικότητα δεν μιλάμε για ανταγωνισμό τιμών αλλά για ανταγωνισμό σημείων πώλησης. Οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ την τελευταία δεκαετία έχουν αναπτύξει τεράστια , για τα ελληνικά δεδομένα δίκτυα πώλησης με αποτέλεσμα να εκμεταλλεύονται όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα των οικονομιών κλίμακος. Εκτιμάται ότι το πανελλαδικό δίκτυο πώλησης των τεσσάρων μεγαλύτερων αλλυσίδων σούπερ μάρκετ ξεπερνά τα 1100 καταστήματα. Η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων βρίσκεται στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη όπου καταγράφεται η μεγαλύτερη συγκέντρωση πληθυσμού. Φυσικά στο περιβάλλον αυτό η μικρή επιχείρηση τροφίμων είναι αδύνατον να αντέξει τόσο τον ανταγωνισμό των τιμών όσο και το αυξημένο κόστος που συνεπάγεται η επί ίσοις όροις λειτουργία της με την αντίστοιχη των σούπερ μάρκετ(ωράρια λειτουργίας, ελαστική απασχόληση κ.α) . Από την άλλη πλευρά δεν θα πρέπει να υποβαθμίζεται το γεγονός ότι οι μεγάλοι τζίροι φέρνουν τόσο φθηνότερες προμήθειες όσο και παράπλευρα έσοδα καθώς και δυνατότητα χρηματοδότησης μέσω των προμηθευτών τους (βιομηχανίες κ.α). Ενδεικτικό θα πρέπει να θεωρείται το γεγονός ότι η πίττα της αγοράς τροφίμων και ποτών στην αγορά της Αττικής εκτιμάται ότι υπερβαίνει , σύμφωνα με υπολογισμούς που βασίζονται στα στοιχεία των οικογενειακών προϋπολογισμών τα 6 δις. ευρώ το χρόνο. Σε μία τόσο μεγάλη αγορά η μοίρα των μικρών του κλάδου θα πρέπει να αναζητηθεί στο περιθώριο.» τόνιζε πρόσφατα οικονομικός αναλυτής ο οποίος καταγράφει τα οικονομικά μεγέθη της αγοράς ειδών διατροφής και ποτών. Πρέπει να σημειωθεί ότι , η κρίση δεν έχει χτυπήσει μόνο τα παραδοσιακά μπακάλικα αλλά και άλλους χώρους της αγοράς τροφίμων .

Για παράδειγμα τουλάχιστον 200 ατομικές επιχειρήσεις αρτοποιών και ζαχαροπλαστών του νομού Αττικής «κατεβάζουν» ρολά . Ανάλογο είναι και το τοπίο που διαμορφώνεται και στο χονδρικό εμπόριο των τροφίμων όπου τα τελευταία χρόνια εκατοντάδες επιχειρήσεις μικρού και μεσαίου μεγέθους έχουν αναστείλει τη λειτουργία τους. Φαίνεται όμως ότι ανάλογη είναι και η κατάσταση που διαμορφώνεται και στην αγορά ένδυσης και υπόδησης όπου και εκεί οι μικρές επιχειρήσεις του κλάδου έχουν να κάνουν ένα διμέτωπο αγώνα προσπαθώντας να διατηρήσουν το μερίδιο αγοράς που έχουν.

Τα επίσημα στοιχεία όμως αποκαλύπτουν ότι και στο πεδίο αυτό το αποτέλεσμα είναι σχεδόν προκαθορισμένο και οδηγεί στη ν συγκέντρωση. «Η αγορά ειδών ένδυσης και υπόδησης σταδιακά οργανώνεται με βάση την αγορά ειδών διατροφής . Οι ξένες αλυσίδες ισχυροποιούν την θέση τους στην αγορά ισχυροποιώντας την παρουσία τους τόσο στις αγορές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης όσο και των μεγάλων αστικών κέντρων . Από την άλλη πλευρά οι ελληνικές επιχειρήσεις που προσπαθούν να αντιμετωπίσουν τον οξύ ανταγωνισμό επενδύουν στο δίκτυο καταστημάτων τους . Από την άλλη πλευρά , οι μικρότερες επιχειρήσεις , που δεν αντιμετωπίζουν χρηματοοικονομικά προβλήματα προσπαθούν να αποκτήσουν παρουσία σε οργανωμένους εμπορικούς χώρους υποβαθμίζοντας το ρόλο των τοπικών αγορών . Αποτέλεσμα οι μικρότερες επιχειρήσεις του κλάδου να έχουν να αντιμετωπίσουν ένα οξύ ανταγωνισμό σε όλα τα επίπεδα που αργά αλλά σταθερά τους οδηγεί σε απώλεια σημαντικού μεριδίου της αγοράς.», τόνιζε πριν λίγες μέρες συνδικαλιστής έμπορος όταν του ζητήθηκε να ερμηνεύσει τα στοιχεία που αφορούν την εξέλιξη των πωλήσεων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά χρόνο με τον χρόνο οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου ειδών ένδυσης και υπόδησης ισχυροποιούν ακόμα περισσότερο την θέση τους στην αγορά. Συγκεκριμένα την περίοδο 1995-2007 ο όγκος των πλύσεων των μεγάλων εμπορικών αλυσίδων ειδών ένδυσης και υπόδησης κατέγραψε άνοδο της τάξης του 143% ενώ αντίθετα οι μικρές επιχειρήσεις του κλάδου είδαν τον όγκο των πωλήσεων τους να αυξάνεται σε ποσοστό που κινείται στα επίπεδα του 50%. Σύμφωνα με στοιχεία που αφορούν την ανάπτυξη των εμπορικών δικτύων οι μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου έχουν επενδύσει κυρίως στο πανελλαδικό δίκτυο καταστημάτων γεγονός που τους παρέχει την δυνατότητα να εκμεταλλεύονται στο έπακρο τις οικονομίες κλίμακος. Από τα στοιχεία προκύπτει ότι ήδη πολλές από τις μεγάλες ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου έχουν αναπτύξει δίκτυο 20 έως 80 καταστημάτων σε ολόκληρη την Ελλάδα. Πάντως από τα στοιχεία που καταγράφουν την καταναλωτική δαπάνη σε είδη ένδυσης και υπόδησης προκύπτει ότι μόνο στον νομό Αττικής η «πίττα» της αγορά ξεπερνά τα 3 δις, ευρώ τον χρόνο.(στοιχεία του 2005).

Πτώση 36,9% στις κατασκευές

Ο Δείκτης Παραγωγής στις Κατασκευές του Γ΄ τριμήνου 2010, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Γ΄ τριμήνου 2009, παρουσίασε μείωση κατά 36,9%, έναντι μειώσεως 20,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009 προς το 2008 . Ο Δείκτης Παραγωγής στις Κατασκευές του Γ΄ τριμήνου 2010, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Β΄ τριμήνου 2010, παρουσίασε μείωση κατά 17,6%, έναντι μειώσεως 9,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2009. .

ΙΡΛΑΝΔΙΑ: Σε πτώση οι τιμές κατοικιών

Οι τιμές των κατοικιών στη Ιρλανδία θα συνεχίσουν να πέφτουν και το επόμενο έτος, σύμφωνα με έρευνα του Royal Institution of Chartered Surveyors. Η ίδια έρευνα εμφανίζει ως αιτίες για την πτώση την υψηλή ανεργία και τις επικείμενες περικοπές του προϋπολογισμού .Σήμερα το επίπεδο των τιμών κατοικιών βρίσκεται στο χαμηλότερο επίπεδο απο το Νοέμβριο του 2008.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki