Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Αγορά

Απεργία στα εμπορικά

Στην κήρυξη 24ωρης απεργίας για τους εργαζόμενους σε όλα τα εμπορικά καταστήματα της Αθήνας την Κυριακή 12 Δεκεμβρίου προχώρησε η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδας. Σε ανακοίνωσή της κάνει λόγο για παράνομη και καταχρηστική απόφαση του Νομάρχη Αθηνών να επιτρέψει τη λειτουργία των καταστημάτων στο κέντρο. Παράλληλα, καλεί τους εργαζόμενους να στείλουν ένα δυνατό μήνυμα «σε όσους προσπαθούν μέσα στην οικονομική κρίση και την ύφεση να καταργήσουν την Κυριακή Αργία και να επιβάλουν μαζί με το πετσόκομμα των μισθών, την περαιτέρω χειροτέρευση των εργασιακών συνθηκών και την πλήρη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων».

Προσφορές ή "Προσφορές";

Μία βόλτα στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους θα δείξει ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το δέλεαρ των προσφορών για να τραβήξουν πελάτες.Εκπτώσεις - 50%, 60%, ακόμη και 70% - έχουν γίνει ο κανόνας αυτές τις μέρες. Πόσο αληθινές είναι αυτές οι προσφορές; Για παράδειγμα στην Καλλιφόρνια έχει ξεκινήσει ένας έλεγχος για αυτό ακριβώς το θέμα . Αφορμή μία αγωγή που κατατέθηκε στον εισαγγελέα σύμφωνα με την οποία ένα μεγάλο εμπορικό δίκτυο διόγκωνε τις τιμές αναφοράς προκειμένου να πείσει για τον ποσοστό της έκπτωσης . Όμως η έρευνα αποκάλυψε ότι άλλη εμπορική αλλυσίδα πωλούσε το ίδιο ακριβώς προϊόν 40% φτηνότερα απο την τιμή της προσφοράς. Για να αποφύγετε να πέσετε θύμα ο πλέον ασφαλής τρόπος είναι η σύγκριση με τις τιμές στις οποίες προσφέρεται το ίδιο προϊόν στην αγορά . Με απλά λόγια αγνοήστε την έκπτωση και εστιάσετε το πώς είναι οι τρέχουσες τιμές στα άλλα μαγαζιά. Είναι σχετικά απλό για γνωστές μάρκες και δημοφιλή αντικείμενα, όπως για τις ηλεκτρικές συσκευές ή για επώνυμες φίρμες. Μπορείτε επίσης να χρησιμοποιήσετε το διαδίκτυο για να συγκρίνετε τιμές και υπηρεσίες απο τα ηλεκτρονικά καταστήματα . Τώρα όσον αφορά στα ανώνυμα προϊόντα; Εκεί τα πράγματα είναι πιο δύσκολα αφού οι δυνατότητες σύγκρισης είναι περιορισμένες. Αλλά μία βόλτα στο διαδίκτυο μπορεί να σας αποκαλύψει εκπλήξεις ...

Το ιρλανδικό "θαύμα"

Τη χρυσή εικοσαετία 1950-1970 η Ιρλανδία θεωρείται ότι έμεινε πίσω σε σχέση με τις νοτιοευρωπαικές χώρες (Ισπανία, Πορτογαλία, Ελλάδα) που είχαν επιδείξει εκρηκτικούς ρυθμούς οικονομικής ανόδου, ταχύτερους από τις πιο ανεπτυγμένες χώρες, δικαιώνοντας τη θεωρία ότι οι χώρες που μπαίνουν αργότερα στη διαδικασία ανάπτυξης έχουν γρηγορότερους ρυθμούς από τις πιο ώριμες οικονομίες και, για ένα διάστημα, τουλάχιστον συγκλίνουν. Έτσι υπερκεράστηκε τόσο από την Ελλάδα όσο και από την Ισπανία, στους συμβατικούς οικονομικούς δείκτες. Η Ιρλανδία μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 1960 ήταν σχεδόν απόλυτα προσδεδεμένη στην οικονομία της Αγγλίας (83% των εξαγωγών της). Η προσφιλής πολιτική του "ανοίγματος της οικονομίας" άρχισε να κλιμακώνεται εκείνα τα χρόνια. Έφτιαξε ενιαία αγορά με την Αγγλία το 1966 και μπήκε στην ΕΟΚ το 1973. Δημιούργησε ένα προνομιακό καθεστώς για ξένες επενδύσεις με εξαιρετικά χαμηλή φορολογία ήδη από τις αρχές του '60 και προσπάθησε να επιλύσει το χρονίζον εκπαιδευτικό πρόβλημα με την καθιέρωση του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης το 1966. Ήδη προς τα μέσα της δεκαετίας του '70 οι εμπορικοί της εταίροι είχαν διευρυνθεί, οι εξαγωγές της είχαν σημαντική παρουσία πέρα από τα τρόφιμα και σε άλλους κλάδους (χημικά), ενώ η ροή των ξένων επενδύσεων, κυρίως από τις ΗΠΑ και τη Γερμανία, έδιναν στο ξένο κεφάλαιο προνομιακή παρουσία (το ένα τρίτο της βιομηχανικής απασχόλησης) σε σχέση με την εγχώρια παραγωγή που ήδη δοκιμάζονταν από την απελευθέρωση των εισαγωγών. Η άνοδος προς το τέλος της δεκαετίας ήταν ορατή, αλλά δεν είχε διάρκεια. Η περίοδος των δύο πετρελαϊκών κρίσεων και του στασιμοπληθωρισμού, η περίοδος μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του '80, έθεσε σε δοκιμασία την ιρλανδική οικονομία. Αντιμετωπίστηκε, όπως και παντού, με επέκταση του δημόσιου δανεισμού (από 40% έφθασε το 120% του ΑΕΠ) και με στήριξη της ζήτησης. Μέχρι τότε η Ιρλανδία ακολουθούσε την παραδοσιακή αγγλική πολιτική των ισοσκελισμένων προϋπολογισμών και του σταθερού νομίσματος. Με τη δημοσιονομική επέκταση η Ιρλανδία απέφυγε τα χειρότερα της ύφεσης, αλλά η πολιτική εκεί, όπως και αλλού, δοκιμάστηκε από τα υψηλά διεθνή επιτόκια και τη νομισματική αστάθεια. Η υποτίμηση της αγγλικής λίρας το 1987 οδήγησε σε υποτίμηση και της ιρλανδικής, οδηγώντας στην επιβολή του πρώτου σκληρού σταθεροποιητικού προγράμματος.

Το "θαύμα της κέλτικης τίγρης" οριοθετείται από το 1987 μέχρι τα τέλη του 2000. Τέσσερις παράγοντες ήταν σημαντικοί: η δημιουργία της ενιαίας αγοράς το 1992, η αύξηση της ροής ευρωπαϊκών πόρων από τα διαθρωτικά ταμεία, το "μοντέλο της συμφωνίας των κοινωνικών εταίρων" και, κυρίως, η έκρηξη των ξένων επενδύσεων, ειδικά στους κλάδους της αναπτυσσόμενης πληροφορικής. Η ενιαία αγορά συνόδευσε την απελευθέρωση των κρατικών προμηθειών, οι ευρωπαϊκοί πόροι ευνοούσαν την Ιρλανδία για την κατασκευή νέων υποδομών και εκπαίδευσης του εργατικού δυναμικού, το μοντέλο της συνεργασίας των εταίρων έθετε σε κανονιστικό πλαίσιο τις αυξήσεις των μισθών. Το γιατί η Ιρλανδία μετατράπηκε στον προνομιακό τόπο χωροθέτησης των αμερικανικών επενδύσεων στην πληροφορική ερμηνεύεται εν πολλοίς από τα πολλά και "μοναδικά" προσόντα της χώρας: αγγλόφωνο και καλά εκπαιδευμένο εργατικό δυναμικό, φορολογικό καθεστώς στα όρια του "φορολογικού παραδείσου", ενιαία αγορά εργασίας με την Αγγλία για δεκαετίες, ικανοποιητικές νέες υποδομές και σχετικά χαμηλοί μισθοί. Η Ιρλανδία μέσα σε δέκα χρόνια είδε διαδοχικά κύματα επενδύσεων να δημιουργούν "συμπλέγματα εταιρειών", κατά κανόνα παρεμφερών εταιρειών (ανταγωνιστικές ή συμπληρωματικές), με σημαντικές διασυνδέσεις μεταξύ τους, που μετά από λίγο καιρό απέκτησαν ισχυρές διασυνδέσεις και με τις εγχώριες εταιρείες. Με εξαίρεση δύο χρονιές, ο ρυθμός αύξησης του ΑΕΠ, μέχρι το 2000, ήταν 7-12% ετησίως. Από τις 68 μονάδες του ευρωπαϊκού μέσου όρου των 15, η Ιρλανδία έφθασε στο 100. Την ίδια περίοδο, διατήρησε χαμηλά τις δημόσιες δαπάνες, είχε πλεονασματικό προϋπολογισμό και προχώρησε σε μείωση των φόρων επί των μισθών, προκειμένου να κρατά τις αυξήσεις των μισθών σε μέτρια επίπεδα. Μείωσε το δημόσιο χρέος της από 110% σε 60% του ΑΕΠ. Η απασχόληση αυξήθηκε σε πρωτοφανή επίπεδα από το 1,1 εκατομμύριο, όπου βρισκόταν παραδοσιακά, στο 1,6 με τη ροή των μεταναστών να καλύπτει την τεράστια αυτή αύξηση, ενώ η ανεργία έπεσε από το 17% στο 3%. Οι μισθοί ακολούθησαν επίσης ανοδική πορεία. Η Ε.Ε. αποτελούσε πλέον τον βασικό εμπορικό εταίρο της Ιρλανδίας (40% των εξαγωγών), ενώ αυξήθηκε και το μερίδιο των ΗΠΑ (17%) και περιορίστηκε αυτό της Αγγλίας (20%). Η πολιτική αυτή εξάντλησε τα όριά της στις αρχές της δεκαετίας του 2000. Δύο ήταν οι βασικοί παράγοντες: η κρίση του κλάδου της πληροφορικής και η έλευση νέων διεκδικητών των ξένων επενδύσεων από την Ουγγαρία και άλλες πρώην ανατολικές χώρες. Τότε ξεκίνησε η πολιτική της επέκτασης της οικονομίας μέσω του κατασκευαστικού τομέα, πολιτική προσφιλής τότε τόσο στις ΗΠΑ όσο και την Αγγλία.

Η στεγαστική φούσκα

Το τραπεζικό σύστημα ήταν ήδη απελευθερωμένο και η οικονομική ευημερία της Ιρλανδίας διευκόλυνε αφάνταστα τη δημιουργία μιας τεράστιας "φούσκας" γύρω από τη στέγη. Η χορήγηση στεγαστικών δανείων έλαβε τις συνήθεις διαστάσεις. Με τον μέσο μισθό να έχει φθάσει στα 4.000 ευρώ μηνιαίως (περίπου 50.000 ετησίως), η προσφορά δανείων της τάξης των 300-400.000 ευρώ φάνταζε απόλυτα ρεαλιστική. Εκτιμάται ότι τα στεγαστικά δάνεια σήμερα φτάνουν περίπου στο 200% του ιρλανδικού ΑΕΠ. Ο κατασκευαστικός τομέας εκτινάχτηκε από το 10% στο 26% του ΑΕΠ, ενώ η συνεχής άνοδος των τιμών των ακινήτων ενθάρρυνε καταναλωτές και τράπεζες σε συνεχή επέκταση. Οι τράπεζες φυσικά δανείζονταν από τη διεθνή αγορά με τα χαμηλά επιτόκια της εποχής και, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ, κατά κανόνα δεν τιτλοποιούσαν ούτε πουλούσαν τα δάνεια σε τρίτους άλλων χωρών. Με το ξέσπασμα της κρίσης του 2008 οι ιρλανδικές τράπεζες βρέθηκαν με τους "τοξικούς τίτλους" στα χέρια τους, δεν μπορούσαν να πληρώσουν τους δανειστές τους και, ενόψει της χρεοκοπίας, κρατικοποιήθηκαν. Οι τιμές των σπιτιών κατέρρευσαν στο μισό. Το κράτος εγγυήθηκε τις καταθέσεις και τις τραπεζικές εγγυήσεις και άρχισε να αποπληρώνει τα δάνεια των τραπεζών στην υπόλοιπη Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Ίδρυσε ένα χωριστό οργανισμό για να διαχειριστεί τα προβληματικά δάνεια και να απαλλάξει τις τράπεζες από τα προβληματικά χαρτοφυλάκια. Όπως και η Ελλάδα, διευκολύνθηκε από την αγορά των δημοσίων ομολόγων της από την Ευρωπαική Κεντρική Τράπεζα. Εντούτοις, τα μεγέθη ήταν μάλλον εξωπραγματικά. Η Ιρλανδία είχε χαμηλό δημόσιο χρέος και ισοσκελισμένο προϋπολογισμό. Για να στηρίξει όμως με δημόσιους πόρους τα τεράστια ανοίγματα των τραπεζών, εφάρμοσε σκληρά δημοσιονομικά μέτρα το 2009. Το 2010 η κατάσταση επιδεινώθηκε. Βρέθηκε με τρέχον έλλειμμα προϋπολογισμού 32%. Το σημαντικότερο ήταν ότι σε διάστημα 24 μηνών η ιρλανδική οικονομία απώλεσε το 17% του ΑΕΠ, εν πολλοίς το σύνολο του υπερβάλλοντος κατασκευαστικού τομέα. Πρόκειται για μια από τις μεγαλύτερες συρρικνώσεις εθνικών οικονομιών στην παρούσα κρίση. Εντούτοις στον ορίζοντα βρίσκεται ένας νέος κύκλος απρόβλεπτης ύφεσης και οικονομικής αστάθειας.

Real estate και Ιντερνετ

Κερδίζει συνεχώς έδαφος το ηλεκτρονικό εμπόριο στην Ελλάδα με αργά, αλλά σταθερά βήματα, καθώς ολοένα και περισσότεροι καταναλωτές δείχνουν να εμπιστεύονται το Ιnternet για να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους. Εν μέσω οικονομικής κρίσης, οι χαμηλότερες συχνά τιμές που προσφέρονται μέσω Διαδικτύου αποτελούν σημαντικό δέλεαρ για τους καταναλωτές.Σημαντικό στοιχείο είναι ότι δεσπόζουσα θέση έχει το real estate καθώς το διαδίκτυο είναι η βασική πηγή πληροφόρησης και ενημέρωσης. Η έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών κάνει λόγο για αύξηση 75% στο ηλεκτρονικό εμπόριο και για αξία ύψους 1,4 δισ. ευρώ για το 2010. Πάντως, η δυσπιστία για την ασφάλεια των αγορών μέσω του Διαδικτύου παραμένει σε ένα ποσοστό των καταναλωτών. Οι έλληνες φαίνεται ότι εμπιστεύονται τόσο ξένα όσο και ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα για τις αγορές τους.

"Παγωμένο" ΕΣΠΑ

Στάσιμη παραμένει η διαδικασία απορρόφησης των κονδυλίων του Ε.Σ.Π.Α., παρά το γεγονός ότι η χώρα μας έχει ήδη εξασφαλίσει δάνειο, ύψους 2 δις €, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για να μπορεί να χρηματοδοτήσει την ίδια συμμετοχή, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή - δια του εκπροσώπου της - δηλώνει ότι προτίθεται να στηρίξει, με ειδικούς εμπειρογνώμονες, την επιτάχυνση της ολοκλήρωσης των έργων του Ε.Σ.Π.Α. Όπως αναφέρεται, στο Ε.Σ.Π.Α. απασχολούνται σήμερα 43 υπάλληλοι, ενώ βάσει του σχεδιασμού, ο αριθμός των υπηρετούντων για τη διεκπεραίωση του έργου, θα έπρεπε να υπερβαίνει τους 500. Παράλληλα, γίνεται αναφορά για ανάθεση της διαχείρισης των έργων και πράξεων του Ε.Σ.Π.Α σε ενδιάμεσους φορείς και συμβούλους που επιβαρύνουν με υψηλό διοικητικό κόστος τα υλοποιούμενα έργα, ενώ παραμένουν απλήρωτοι, έως σήμερα, οι άνεργοι - καταρτιζόμενοι και οι εκπαιδευτές, καθώς και οι φορείς υλοποίησης των προγραμμάτων κατάρτισης από έργα του Γ΄ Κ.Π.Σ. που έχουν ήδη ολοκληρωθεί.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki