Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Newsfeeds

Το ηλεκτρονικό εμπόριο αλλάζει την αγορά Logistiks

Η συνεχής άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου στην εγχώρια αγορά λιανεμπορίου, η αναβάθμιση του λιμανιού του Πειραιά στην αλυσίδα του διεθνούς διαμετακομιστικού εμπορίου και η ενεργοποίηση των σιδηροδρομικών γραμμών για τη μεταφορά εμπορευμάτων διεθνών κι εγχώριων ομίλων προς τις αγορές του εξωτερικού, αναμένεται να αποτελέσουν το βασικό τρίπτυχο που θα τροφοδοτήσει τη μελλοντική ανάπτυξη του κλάδου των αποθηκευτικών κέντρων (logistics). Οι εξελίξεις στο λιανεμπόριο και η όλο και μεγαλύτερη στροφή των καταναλωτών στις ηλεκτρονικές αγορές έχουν δώσει ώθηση σε νέους υπο-κλάδους αποθηκευτικών κτιρίων, όπως μεγάλης επιφάνειας κεντρικές αποθήκες παραλαβής, με τυπικό μέγεθος τα 50.000 τ.μ. και εγκατάσταση πέριξ μεγάλων αστικών κέντρων, τα οποία διαχειρίζονται είτε οι ίδιοι οι λιανέμποροι ή εταιρείες υπηρεσιών logistics». Επίσης, έχουν ανακύψει σταθμοί συσκευασίας και κέντρα διαλογής, όπως επίσης και κέντρα παράδοσης προϊόντος, τα οποία χειρίζονται το «τελευταίο χιλιόμετρο» της διαδρομής μέχρι τον καταναλωτή. Τέλος, έχουν δημιουργηθεί και σταθμοί επιστροφών προϊόντων για όσα προϊόντα οι καταναλωτές αποφασίσουν ότι δεν θα κρατήσουν τελικά, ειδικά στον χώρο της μόδας. Οι τελευταίες αυτές εξελίξεις στον κλάδο των αποθηκευτικών κέντρων έχουν καταστεί εμφανείς κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, όταν ξεδιπλώθηκε η δυναμική του κλάδου του ηλεκτρονικού εμπορίου. Σε κάθε περίπτωση, το ηλεκτρονικό εμπόριο αναμένεται να συνδράμει στην περαιτέρω ανάπτυξη του κλάδου των logistics, ιδίως αν υπολογιστεί ότι η Ελλάδα υπολείπεται σημαντικά του διεθνούς μέσου όρου και επομένως τα περιθώρια περαιτέρω ανάπτυξης του κλάδου είναι μεγάλα. Ειδικότερα, με βάση τα ευρήματα της ετήσιας έρευνας για το ηλεκτρονικό εμπόριο, που πραγματοποιείται από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, προκύπτει ότι η σχετική δραστηριότητα αναπτύχθηκε με ετήσιο ρυθμό της τάξεως του 25% κατά το 2013. Παρ’ όλα αυτά παραμένει σε χαμηλό επίπεδο συγκριτικά με το εξωτερικό, δεδομένου ότι μόλις το 35% των χρηστών Διαδικτύου προχώρησε σε κάποια ηλεκτρονική αγορά το 2013, έναντι ποσοστού 70% στην υπόλοιπη Ευρώπη. Σύμφωνα επίσης με τη σχετική έρευνα, τα 2/3 των ηλεκτρονικών αγορών αφορούν ελληνικής προέλευσης επιχειρήσεις και το υπόλοιπο 1/3 αφορά σε διεθνή ηλεκτρονικά καταστήματα.

Σχέδιο για τα logistics

Στην κατάθεση νομοσχεδίου για την ανάπτυξη των Logistics στη χώρα μας προχωρούν στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα από κοινού τα υπουργεία Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Στόχος της κυβέρνησης με το νομοσχέδιο είναι να ανατρέψει τη σημερινή εικόνα της Ελλάδος στον κλάδο της εφοδιαστικής αλυσίδας, όπου, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, είναι ουραγός (θέση 71 όταν η Τουρκία είναι στη θέση 29 και η Ρουμανία στη θέση 50). Σύμφωνα με το σχέδιο για την Ελλάδα, ο κλάδος της εφοδιαστικής αλυσίδας είναι ιδιαίτερα σημαντικός για την ανάπτυξη της εθνικής οικονομίας, δεδομένου ότι η συμμετοχή του στο ΑΕΠ υπολογίζεται περίπου στο 10%.

Στο σχέδιο που διαμόρφωσε η Επιτροπή Logistics του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την Παγκόσμια Τράπεζα, στόχος της κυβέρνησης είναι η άμεση αύξηση των εσόδων της αγοράς, από το 1,2 δισ. ευρώ που είναι σήμερα στα 2,2 δισ. ευρώ έως το 2020. Παράλληλα, υιοθετούνται επτά δράσεις προκειμένου να ανατραπεί η μεγάλη επίπτωση στο διακινούμενο φορτίο, που το 2011 ξαναγύρισε στα επίπεδα του 2003, με μείωση 33% στις εθνικές και 17% στις διεθνείς μεταφορές. Ειδικότερα -μεταξύ άλλων- προωθείται η στρατηγική επέκταση του hinterland (ενδοχώρας) του λιμανιού του Πειραιά και η ολοκλήρωση και εκσυγχρονισμός των βασικών δικτύων και υποδομών μεταφορών.

Επένδυση σε logistics

Στα 15 εκατ. ευρώ θα φθάσει σε κόστος η επένδυση της Lidl Hellas, προκειμένου να επεκτείνει και να προσαρμόσει στα δεδομένα της, το εξαγορασθέν από την Aldi, Logistics-Center στη ΒΙ.ΠΕ Σίνδου, στη Θεσσαλονίκη. Η μεγάλη αυτή επένδυση της Lidl στο ολοκαίνουργιο και σχεδόν αχρησιμοποίητο αποθηκευτικό συγκρότημα-μαμούθ των 55.000 τ.μ., θα της δώσει τη δυνατότητα να το διευρύνει καθ' ύψος, προκειμένου να χωρά περισσότερες παλέτες. Ακόμη, η Lidl δημιουργεί και επιπλέον χώρους γραφείων, καθώς εκεί θα μετακομίσει το μεγαλύτερο κομμάτι του διοικητικού μηχανισμού της στη χώρα μας. Η περάτωση όλων αυτών των παρεμβάσεων στο Logistics-Center τοποθετείται χρονικά στο καλοκαίρι του 2014, δίνοντας τη δυνατότητα στην αλυσίδα να ενοποιήσει κάτω από την ίδια στέγη τις δραστηριότητες διαφόρων αποθηκευτικών συγκροτημάτων, που διατηρούσε στην ευρύτερη περιοχή. Σύμφωνα με πληροφορίες, το αποθηκευτικό συγκρότημά της, στη Γέφυρα Θεσσαλονίκης, που ήταν το πρώτο, το οποίο δημιούργησε στη χώρα μας, δεν θα πωληθεί, αλλά θα αδρανοποιηθεί.

Το αποθηκευτικό συγκρότημα, που επεκτείνει η Lidl, αποτελεί μοναδική επένδυση στο είδος του στη Ν.Α. Ευρώπη (με σιδηροδρομική σύνδεση, ενεργειακή αυτονομία κ.ά.) και εκτός από το ότι θα αποτελέσει τη νέα «βάση» της Lidl στην Ελλάδα, θα της δώσει πιθανότατα και μεγαλύτερες προοπτικές ανάπτυξης στα Βαλκάνια. Για την απόκτησή του ενδιαφέρθηκαν αρχικά πολλές αλυσίδες, αλλά τελικά μοναδικός «μνηστήρας» παρέμεινε η Lidl, που είχε την υπομονή να περιμένει την αναπόφευκτη συρρίκνωση της τιμής από μέρους της Aldi (αρχικά η τελευταία ζητούσε πάνω από 100 εκατ. ευρώ). Τελικά, το απέκτησε έναντι περίπου 25 εκατ. ευρώ, όταν το αρχικό κόστος υλοποίησης του ξεπέρασε τα 85 εκατ. ευρώ. Η Lidl, εκτός από τη δημιουργία νέων καταστημάτων σε επιλεγμένα σημεία της ελληνικής επικράτειας και την υλοποίηση επενδύσεων στο Logistics-Center, επέκτεινε και στην Αττική, μετά τη Θεσσαλονίκη, την πρακτική πώλησης προϊόντων στοκ (αποκλειστικά μη τρόφιμα) μέσα από ένα νέο concept καταστημάτων, όπου υπό την επωνυμία «Mega Bazaar» διατίθενται για τρεις ημέρες σε τιμές ιδιαίτερα χαμηλές

Μετρα για logistics

Η λήψη μέτρων για την ανάπτυξη του κλάδου των logistics, που αποτελεί πεδίο συνεργασίας με την Παγκόσμια Τράπεζα, αποτέλεσε αντικείμενο της συνάντησης που είχε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, κ. Κωστής Χατζηδάκης, με τον αντιπρόεδρο της Παγκόσμιας Τράπεζας για την Ευρώπη και την Κεντρική Ασία, Philippe Le Houerou. Ήδη έχει ανακοινωθεί μια πρώτη δέσμη μέτρων για τη βελτίωση του επενδυτικού περιβάλλοντος και τη διευκόλυνση του «επιχειρείν», ενώ η συνεργασία των δύο πλευρών συνεχίζεται με βάση τους δείκτες που χρησιμοποιεί η Παγκόσμια Τράπεζα για τη μέτρηση της ανταγωνιστικότητας των χωρών στο πλαίσιο της ετήσιας έκθεσης Doing Business. Υπενθυμίζεται ότι στην τελευταία έκθεση η κατάταξη της χώρας μας βελτιώθηκε κατά 22 θέσεις. Στη συνάντηση συζητήθηκε η λήψη μέτρων για την ανάπτυξη του κλάδου των logistics και σημειώθηκε ότι στόχος είναι μέχρι το τέλος του έτους να θεσπιστούν οι απαιτούμενες ρυθμίσεις προκειμένου, αφενός, ο κλάδος να αποτελέσει μοχλό βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας της χώρας και, αφετέρου, να αναδειχθεί η Ελλάδα σε κέντρο διακίνησης εμπορευμάτων στην ευρύτερη περιοχή, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία και νέες θέσεις εργασίας.

Κατρακύλα στα Logistics

Συνεχίστηκε και το 2012 η υποχώρηση της Ελλάδας στον σχετικό δείκτη ανταγωνιστικότητας του κλάδου των αποθηκών/μεταφορών (Logistics), που επιμελείται τα τελευταία χρόνια η Παγκόσμια Τράπεζα. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας για το 2012, η Ελλάδα βρέθηκε στην 69η θέση, επί συνόλου 155 χωρών, με τη βαθμολογία της χώρας να μειώνεται σε 2,83 μονάδες (με άριστα το 5). Το 2010 η Ελλάδα βρισκόταν στην 54η θέση (2,96 μονάδες) και το 2007 στην 29η θέση (3,36 μονάδες), η οποία, συγκριτικά με την οικονομική δύναμη της χώρας, κρινόταν ως καλή. Ωστόσο, η οικονομική κρίση και κυρίως η έλλειψη υποδομών έχουν οδηγήσει τη χώρα σε αρκετά χαμηλή κατάταξη, που συγκαταλέγεται μεταξύ των χαμηλότερων, ιδίως αν επιχειρηθεί μια σύγκριση με άλλες γειτονικές και ανταγωνιστικές χώρες. Για παράδειγμα, η Κύπρος βρίσκεται στην 35η θέση (3,24 μονάδες), η Τουρκία στην 27η θέση (3,51 μονάδες) και η Πορτογαλία στην 28η. Αντίστοιχα, η γειτονική Βουλγαρία τοποθετείται στην 36η θέση (3,21 μονάδες). Για να αντιληφθεί κανείς το πού μας κατατάσσει πλέον η Παγκόσμια Τράπεζα, αρκεί να αναφέρουμε ότι πιο πάνω από την Ελλάδα βρίσκονται χώρες, όπως η Υεμένη (63η), η Κολομβία (64η), το Μπενίν (67ο) και η Μποτσουάνα (68η).

Πάντως, παράγοντες του κλάδου των ακινήτων και ιδίως εκείνου των παροχών υπηρεσιών logistics (αποθηκευτικών εγκαταστάσεων) θεωρούν ότι από το 2013 και μετά, η Ελλάδα αναμένεται να επανέλθει σε ανοδική τροχιά στην παγκόσμια κατάταξη, κυρίως ως αποτέλεσμα της έναρξης λειτουργίας της σιδηροδρομικής γραμμής που συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με το Θριάσιο Πεδίο. Εκεί όμως ακόμα δεν έχει προχωρήσει το έργο της κατασκευής διαμετακομιστικού κέντρου logistics, που θα απογείωνε πραγματικά τις δυνατότητες της χώρας να εξελιχθεί σε σημαντικό κόμβο για το διεθνές διαμετακομιστικό εμπόριο.

Στο πλαίσιο αυτό, στελέχη του υπ. Ανάπτυξης έχουν προχωρήσει σε συνεργασία με ομάδα εμπειρογνωμόνων της Παγκόσμιας Τράπεζας, προκειμένου να αναγνωρίσουν τις παθογένειες της ελληνικής εφοδιαστικής αλυσίδας και στη συνέχεια να καθορίσουν τις απαιτούμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες. Ηδη, για τον σκοπό αυτό έχει συσταθεί νέα επιτροπή στο υπουργείο ειδικά για τα Logistics. Ενα από τα βασικότερα νομοθετικά ζητήματα που θα κληθεί να επιλύσει, αφορά την απουσία χωροταξικού σχεδιασμού και κυρίως καθορισμού χρήσεων γης. Στο εξωτερικό είναι κοινή πρακτική η χωροθέτηση ολόκληρων περιοχών ως πάρκων αποθηκών (Logistics Parks), κάτι που απουσιάζει στην Ελλάδα. Η συγκέντρωση τέτοιων δραστηριοτήτων σε λίγους χώρους συνεισφέρει στη μείωση του κόστους.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki