Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

ΜΥΤΙΛΗΝΗ: Ζητούν μείωση ενοικιών

Σε συσπείρωση ο εμπορικός κόσμος της Μυτιλήνης για την αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης. Κατά την γενική ετήσια τακτική συνέλευση του Εμπορικού Συλλόγου Μυτιλήνης προτάθηκαν μια σειρά από μέτρα για την τόνωση της αγοραστικής κίνησης των καταναλωτών και αναζητήθηκαν επίσης τρόποι για την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων. Στο πλαίσιο αυτό γίνονται από κοινού κινήσεις από το Επιμελητήριο Λέσβου και τον Εμπορικό Σύλλογο Μυτιλήνης προς τους ιδιοκτήτες ακινήτων για μείωση των τιμών των ενοικίων. Δεδομένο θεωρείται η αύξηση της προσωπικής εργασίας και η όσο το δυνατόν μείωση των λειτουργικών εξόδων με τελευταία επιλογή τη μείωση των θέσεων εργασίας.

Το νέο πρόσωπο της Κηφισιάς

Αλλάζει χαρακτήρα το εμπορικό κέντρο της Κηφισιάς, με τη σταδιακή μετατόπιση των καταναλωτών της ευρύτερης περιοχής στα εμπορικά κέντρα που βρίσκονται χαμηλότερα στον άξονα της Κηφισίας. Η πρόσφατη πρωτοβουλία του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης, μαζί με το Δήμο να προσφέρουν δωρεάν πάρκινγκ στους καταναλωτές (αν και σε περιορισμένο αριθμό, τουλάχιστον σε αυτή τη φάση) είναι αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής και της προσπάθειας των καταστηματαρχών της περιοχής να επαναπροσελκύσουν πελάτες.
Η αγορά της Κηφισιάς είχε επί χρόνια υπερτοπικά χαρακτήρα καθώς εξυπηρετούσε όχι μόνο τους κατοίκους του Δήμου αλλά και γειτονικών νομών (Βοιωτία, Φθιώτιδα, Κόρινθος) που «κατέβαιναν στην Αθήνα για ψώνια» και επέλεγαν το πιο κοντινό προάστειο. Όχι μόνο λόγω απόστασης αλλά και επειδή η Κηφισιά είναι συνδεδεμένη με υψηλής οικονομικής στάθμης καταναλωτές – και υψηλής ποιότητας καταστήματα.
Η απότομη αύξηση του πληθυσμού στα Βόρεια Προάστεια, από Κηφισιά μέχρι Ερυθραία, Άνοιξη, Άγιο Στέφανο, Δροσιά κλπ. έχει καταστήσει αφόρητες τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην περιοχή καθώς οι υποδομές σε δρόμους και μέσα συγκοινωνίας παρέμειναν στα επίπεδα της δεκαετίας του ’80. Η πρόσβαση στην Κηφισιά είναι πλέον δύσκολη υπόθεση για τους καταναλωτές, αντίθετα η λειτουργία των μεγάλων εμπορικών κέντρων στο Μαρούσι, πολύ κοντά στον άξονα της Αττικής Οδού, με πάρκινγκ για στάθμευση αυτοκινήτων και αξιοπρεπείς συγκοινωνίες μοιραία μετέθεσε το επίκεντρο του ενδιαφέροντος των καταναλωτών προς τα εκεί. Και πάλι, όχι μόνο γιατί «βολεύει περισσότερο» αλλά και επειδή τα εμπορικά κέντρα έγιναν μόδα, προσφέρονται για ψώμια και διασκέδαση, έχουν καινούργιες φίρμες και δεν υστερούν σε πολυτέλεια.
Το ερώτημα είναι πώς θα μετεξελιχθεί η Κηφισιά για να επανακτήσει την κρίσιμη μάζα καταναλωτών που χρειάζεται, και αν επαρκούν για κάτι τέτοιο 100 δωρεάν θέσεις στάθμευσης.

Τι αλλάζει στην αγορά καταστημάτων

Η πτώση της ιδιωτικής κατανάλωσης έχει προκαλέσει έντονες ανατακατατάξεις στην αγορά εμπορικών χώρων καθώς: -Ο αριθμός των κενών καταστημάτων αυξάνεται . Πρωταγωνιστές, μέχρι στιγμής μικρές επιχειρήσεις αλλά αν αληθεύουν οι πληροφορίες σύντομα το δρόμο αυτό θα ακολουθήσουν και μεγάλες αλλυσίδε. -Οι τιμές των ενοικίων ακόμα και σε πιάτσες υψηλής εμπορικής προβολής έχουν σταματήσει να αυξάνονται ενώ οι πρόσφταες νομοθετικές ρυθμίσεις θα οδηγήσουν σε μέση υποχώρηση 15%. -Η ζήτηση που προέρχεται από καινούργιες επιχειρήσεις βρίσκεται στο ναδίρ . Το ισοζύγιο , μεταξύ των επιχειρήσεων που ξεκίνησαν την λειτουργία τους και των αντίστοιχων που την διέκοψαν στις περισσότερες περιοχές της χώρας είναι αρνητικό. -Οι νέες τάσεις που διαμορφώνονται στα καταναλωτικά πρότυπα και οι οποίες είναι ήδη έκδηλες δεν ευνοούν την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων που στοχεύουν στα μεσαία εισοδήματα . Αυτό σύμφωνα με εκτιμήσεις , συνδικαλιστών εμπόρων , οδηγεί σε συρρίκνωση ολόκληρες εμπορικές πιάτσες οι οποίες στόχευαν στο συγκεκριμένο καταναλωτικό κοινό. Σύμφωνα με τις απόψεις των εκπροσώπων του εμπορικού κόσμου, ακόμα και μεγάλες αλυσίδες ένδυσης υπόδησης, συσκευών, τηλεφωνίας και πληροφορικής έχουν σταματήσει την διεύρυνση του εμπορικού τους δικτύου και αυτό έχει αντίκτυπο αρχικά στην απορρόφηση των εμπορικών χώρων και στην συνέχεια των ενοικίων.Οι ίδιοι επισημαίνουν ότι σύντομα η αγορά θα βρεθεί μπροστά στην προοπτική κλεισίματος καταστημώτων. «Η επέκταση του εμπορικού δικτύου των μεγάλων επιχειρήσεων την προηγούμενη δεκαετία έγινε με θεαματικούς ρυθμούς . Ο στόχος ήταν κυρίως οι περιφερειακές αγορές και αυτό είχε ως αποτέλεσμα να διατεθούν πολλοί χώροι υψηλά μισθώματα. Πλέον , η κρίση από την μία πλευρά και η πλήρης ανάπτυξη των δικτύων τους ανάγκασε τις αλυσίδες να ανατρέψουν την πολιτική αυτή . Σήμερα, οι περισσότερες τηρούν στάση αναμονής ενώ δεν είναι λίγες εκείνες που εγκαταλείπουν σημεία πώλησης. Υπάρχουν όμως και κάποιες άλλες , με ιδιόκτητους χώρους που προτιμούν να τους πωλούν και να παραμένουν σε αυτούς ως ενοικιαστές. Τυπικό υπόδειγμα της στρατηγικής αυτής είναι μεγάλη εμπορική τράπεζα η οποία τους τελευταίους μήνες προχώρησε στην πώληση τουλάχιστον 5 ακινήτων στα οποία ήταν εγκατεστημένες υπηρεσίες της. », ανέφερε χαρακτηριστικά επικεφαλής ανάπτυξης δικτύου μεγάλης εταιρίας παροχής υπηρεσιών ο οποίος μάλιστα προέβλεψε ότι στο «επόμενο δωδεκάμηνο οι πιέσεις στην αγορά εμπορικών χώρων θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο με ορατά αποτελέσματα τόσο στο ύψος των ενοικίων όσο και στους δείκτες διαθεσιμότητας στις υπερτοπικές αγορές όπως για παράδειγμα της Γλυφάδας και της Κηφισιάς».

Ιστορικό Κέντρο : παρεμβάσεις για κινέζους και κερδοσκόπους

Θεματικές αγορές και κίνητρα για βελτιώσεις του κτιριακού αποθέματος που βρίσκεται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας είναι τα δύο στοιχεία τα οποία θα πυροδοτήσουν την αναθέρμανση του ενδιαφέροντος στην αγορά εμπορικών χώρων του ιστορικού κέντρου. Οι παρεμβάσεις αυτές θα γίνουν σε περιοχές οι οποίες υποβαθμίστηκαν απο την ανεξέλεγκτη εγκληματική δραστηριότητα γεγονός που είχε άμεση επίπτωση στο επίπεδο των τιμών που κατακρημνίστηκε. Σήμερα , και αφού έγιναν σημαντικές αγορές "έναντι πινακίου φακής" η πολιτεία παρεμβάινει. Ένας απο τους πιο επιβαρυμένους δρόμους της πόλης όπου το εμοριο "ναρκωτικών" και οι πολυκατοικιές γκέτο κυριαρχούν , Ευρπίδου, μετατρέπεται σε οδό των «μπαχαριών και των παραδοσιακών μαγαζιών», με διατήρηση της παραδοσιακής τους χρήσης. Αν και η παρέμβαση αυτή κινείται προς την σωστή κατεύθυνση αυτό που θα πρέπει να σημειωθεί είναι ότι η παρ΄μβαση αυτή στην πραγματικότητα ευνοεί τα κινεζικά και τα πακιστανικά καταστήματα τα οποία κυριαρχούν στον συγκεκριμένο δρόμο. Οι επιχειρήσεις αυτές έχουν μισθώσει άνω του 40% των εμπορικών καταστημάτων , ενώ οι ελληνικές επιχειρήσεις που ασχολούνται με τα μπαχαρικά και τα παραδοσιακά προϊόντα δεν ξεπερνούν τις 10! Πάντως , στο υπουργείο Περιβάλλοντος χαρακτηρίζουν την συγκεκριμένη παρέμβαση ως πιλοτική εφαρμογή που αν επιτύχει θα επεκταθεί και σε άλλους δρόμους στις περιοχές των κέντρων Αθήνας, Πειραιά, Θεσσαλονίκης. Οι επαγγελματίες θα στηριχθούν με κίνητρα που θα προσδιορισθούν από κοινού με τα συναρμόδια Υπουργεία. Ήδη δημιουργείται πρόγραμμα εντασσόμενο στο Jessica, για την χρηματοδότηση κτιριακών βελτιώσεων και ευνοϊκών δανείων, ώστε οι καταστηματάρχες να στηριχθούν, να παραμείνουν στο χώρο τους και να τον αναβαθμίσουν.

Δέκα αγορές "διαμάντια"

Η ανάδειξη νέων περιοχών κυρίας κατοικίας στην Αττική δεν επηρέασε μόνο την αγορά στέγης αλλά και την αγορά επαγγελματικών ακινήτων κυρίως εμπορικών χώρων που ήδη έχουν αρχίσει να προσφέρουν σημαντικές υπεραξίες αλλά και υψηλές αποδόσεις από ενοίκια. Σύμφωνα με μελέτη που πρόκειται να δημοσιοποιηθεί στις αρχές Απριλίου την στιγμή που ο αριθμός των κενών αδιάθετων καταστημάτων στο κέντρο της Αθήνας αυξάνεται κατακόρυφα άλλες αγορές σφύζουν από επιχειρηματική δραστηριότητα. Σε ορισμένες από αυτές μάλιστα ο αριθμός των επιχειρήσεων που λειτουργούν στην διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας έχει υπερδιπλασιαστεί. Οι νέες εμπορικές αγορές οι οποίες έχουν αναδειχτεί στην διάρκεια των τελευταίων δέκα χρόνων βρίσκονται κυρίως στα Μεσόγεια αλλά και στο βόρεια άκρο της Αθήνας. Αλλά και στο δυτικό άκρο του νομού Αττικής έχει διαμορφωθεί ένα νέο επιχειρηματικό τοπίο το οποίο χαρακτηρίζεται από την κατακόρυφη αύξηση των εμπορικών –και όχι μόνο- επιχειρήσεων. Αν και δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για τον όγκο των τοπικών αγορών εντούτοις από τα διαθέσιμα στοιχεία που αφορούν τον αριθμό επιχειρήσεων που βρίσκονται σε λειτουργία προκύπτει ότι οι πλέον δυναμικές νέες αγορές είναι Άνω Λιόσια, Αχαρνές, Καματερό, Δροσιά, Άγιος Στέφανος , Άνοιξη, Κορωπί, Νέα Μάκρη , Ραφήνα και Παλλήνη. Στις περιοχές αυτές η επιχειρηματική δραστηριότητα με βάση τον αριθμό των επιχειρήσεων που λειτουργούν έχει καταγράψει από το 1998 έως σήμερα άνοδο από 180% (Καματερό) έως 367% (Παλλήνη) . Το γεγονός αυτό επηρέασε και την αγορά κατοικίας αφού στις ίδιες περιοχές σημειώθηκε σημαντική αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας. Έτσι η επιχειρηματική δραστηριότητα σε συνδυασμό με την αύξηση του πληθυσμού οδήγησε στην ανάπτυξη των ήδη υφιστάμενων εμπορικών αγορών οι οποίες προς το παρόν τουλάχιστον έχουν τοπικό χαρακτήρα. Ενδεικτικό , του δυναμισμού των συγκεκριμένων αγορών θα πρέπει να θεωρηθεί το γεγονός ότι οι αποδόσεις επαγγελματικών ακινήτων κινούνται σε επίπεδα υψηλότερα του 7% (για τα ακίνητα που βρίσκονται σε σημεία υψηλής προβολής) ενώ οι υπεραξίες που έχουν καταγραφεί-ας σημειωθεί ότι δεν έχουν γίνει σημαντικές αγορές επαγγελματικών ακινήτων το τελευταίο καιρό λόγω της κρίσης-είναι υψηλότερες από τον μέσο όρο της Αττικής. «Οι περισσότερες από τις περιοχές αυτές έχουν πολλά κοινά χαρακτηριστικά. Το πρώτο αφορά στην εγκατάσταση και λειτουργία μεγάλων επιχειρήσεων στην περιοχή που συνέβαλλε στην πληθυσμιακή τους ανάπτυξη. Το δεύτερο αφορά στις υποδομές των συγκοινωνιών οι οποίες δεν επιτρέπουν την εύκολη πρόσβαση σε γειτονικές υπερτοπικές αγορές αλλά και στο κέντρο της Αθήνας. Ο συνδυασμός της πληθυσμιακής έκρηξης με την δυσκολία πρόσβασης σε άλλες μεγαλύτερες αγορές βοήθησαν στην ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων. Φυσικά , εξακολουθούν ως αγορές να έχουν χαρακτηριστικά τοπικής αγοράς αλλά εκτιμάται ότι κάποιες από αυτές στα επόμενα χρόνια μπορεί να μεγεθυνθούν ακόμα περισσότερο και να εξελιχθούν σε εμπορικό κέντρο της ευρύτερης περιοχής» , τόνιζε χαρακτηριστικά μεσίτης που ασχολείται με εμπορικά ακίνητα και συμπλήρωνε επισημαίνοντας ότι : « το μεγάλο στοίχημα είναι οι αγορές των πόλεων που βρίσκονται στην ευρύτερη περιοχή των Μεσογείων αφού οι προγραματιζόμενες επενδύσεις στο οδικό δίκτυο αλλά και σε οργανωμένους εμπορικούς χώρους μπορεί να αλλάξουν είτε προς το θετικό αρνητικό το προφίλ της εμπορικής αγοράς».

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki