Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Καταστήματα :Γιατί πέφτουν τα νοίκια

Στο 24% από 17% που ήταν τον Αύγουστο του 2010, αυξήθηκαν οι επιχειρήσεις του κέντρου της Αθήνας που έβαλαν λουκέτο. Στην οδό Σταδίου, το ποσοστό αγγίζει το 34% και ακολουθούν η Ακαδημίας με 26% και η Ερμού με 25%.

Σύμφωνα με την ΕΣΕΕ, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων στην οδό Πατησίων φτάνει το 26%, ωστόσο διαφορετική είναι η εικόνα του δρόμου ανά εμπορικό τετράγωνο, όπου ορισμένες φορές το ποσοστό φτάνει έως και το 30%. Στη Ν. Ιωνία και συγκεκριμένα στην λεωφόρο Ηρακλείου το ποσοστό των "λουκέτων" φτάνει στο 18%, ενώ στο Μαρούσι παρουσιάζεται οριακή αύξηση σε σύγκριση με την καταγραφή του περασμένου Αυγούστου και η περιοχή παραμένει μια από αυτές με την χαμηλότερη συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων. Στο Χαλάνδρι, στις οδούς Παπανδρέου, Αγίας Παρασκευής και Χαιμαντά τα λουκέτα φτάνουν στο 22%. Στους πέντε εμπορικούς δρόμους της Κηφισιάς, που περιλαμβάνονται στην έρευνα, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων φτάνει περίπου το 24% ενώ πριν από έξι μήνες ήταν στο 12%. Στη Θησέως, τον εμπορικότερο δρόμο της Καλλιθέας τα κλειστά καταστήματα αγγίζουν το 18%, ενώ τον πέρυσι τον Αύγουστο ήταν 13,5%.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στον Πειραιά, όπου το 21% των καταστημάτων στους κεντρικούς δρόμους είναι κλειστά. Αυξήθηκαν κατά 10% τα λουκέτα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης Κλειστές είναι μία στις 5 επιχειρήσεις της Θεσσαλονίκης, όπου από 10,1% πέρυσι τον Αύγουστο, το ποσοστό έφτασε φέτος στο 20%. Συγκεκριμένα, οι Εγνατία, Βενιζέλου και Βασιλίσσης Όλγας έχουν πληγεί περισσότερο, αφού το 19%, 18% και 18,5% των καταστημάτων αντίστοιχα έχει κλείσει. Καλύτερη είναι η εικόνα στις Μητροπόλεως και Αγίας Σοφίας, με τα "λουκέτα" να φτάνουν στο 9% και 8% αντίστοιχα. Στο "κόκκινο" είναι η οδός Κασσάνδρου όπου 1 στις 3 επιχειρήσεις έχει κλείσει, ενώ στην Τσιμισκή τα λουκέτα φτάνουν στο 11,0%.

Στην περιοχή της Λάρισας το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων σε σύγκριση με τα αποτελέσματα του Αυγούστου 2010 έχει σημειώσει αύξηση στο 14,9% από 11,5%. Κρίσιμη είναι η κατάσταση στους εμπορικούς δρόμους Ασκληπιού, Μανδηλαρά, Παναγούλη και Παπαναστασίου όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα καταστήματα και η αναλογία κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων είναι 12,0% έως 19,7%.

Στο Ηράκλειο της Κρήτης, το ποσοστό των κλειστών επιχειρήσεων σημείωσε αύξηση, φτάνοντας το 15% από 12,3% τον Αύγουστο του 2010. Οι οδοί Εθνικής Αντιστάσεως και 62 Μαρτύρων παρουσιάζουν ποσοστό κλειστών επιχειρήσεων 23,7% και 16,2% αντίστοιχα.

Στην Καβάλα τα κλειστά καταστήματα αγγίζουν το 14,7% των συνολικών καταστημάτων, ενώ στον πολυπληθέστερο σε καταστήματα εμπορικό δρόμο της πόλης (Ομονοίας) τα "λουκέτα" φτάνουν στο 17,28%.

Στο κέντρο της Κοζάνης σχεδόν το 18,8% των επιχειρήσεων είναι κλειστές ενώ ορισμένοι μεγάλοι σε έκταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν ποσοστό λουκέτων από 22% έως 30%.

Στην Έδεσσα τα κλειστά καταστήματα προσεγγίζουν το 18,0%, με τις οδούς Εγνατία, (24,5%), Παύλου Μελά (18,2%), Ηρώων Πολυτεχνείου (22,2%) να εμφανίζουν τα υψηλότερα ποσοστά. Στη Βέροια, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων είναι από τα χαμηλότερα και φτάνει το 12,4%. Στην Τρίπολη το ποσοστό των λουκέτων στους κεντρικούς δρόμους του εμπορικού κέντρου φτάνει το 20%, ενώ σε λιγότερο κεντρικούς δρόμους φτάνει ακόμα και το 40%.

Στις αλλυσίδες ο έλεγχος του φιλέτου της Αθήνας

Στα χέρια ξένων και ελληνικών εμπορικών αλυσίδων, τραπεζών και θεσμικών επενδυτών βρίσκεται πλέον άνω του 80% του αποθέματος γραφείων και καταστημάτων στους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους της Αθήνας. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε τον προηγούμενο μήνα και αφορούσε το ιδιοκτησιακό καθεστώς αλλά και τους μισθωτές των ακινήτων που βρίσκονται σε Ερμού, Πλατεία Συντάγματος, Σταδίου και Πανεπιστημίου , το 65-95% του συνολικού εμβαδού των εμπορικών χωρων είτε ανήκουν είτε είναι μισθωμένοι σε μεγάλους «παίκτες» της αγοράς από την Ελλάδα και από το εξωτερικό. Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της πλατείας Συντάγματος , όπου σύμφωνα με την έρευνα το 90% του αποθέματος είτε ανήκει είτε έχει μισθωθεί σε θεσμικούς επενδυτές (τράπεζες και ξένες αλυσίδες).Ανάλογη είναι η εικόνα και στην Σταδίου και στην Πανεπιστημίου κυρίως στον τομέα που ξεκινά από την Κοραή και καταλήγει στην πλατεία Συντάγματος.

Μάλιστα , ισχυρή παρουσία έχουν και στην Σταδίου –από την Κοραή μέχρι την πλατεία Ομονοίας- με την ισχυρή παρουσία σε εμπορικούς χώρους ξένων εμπορικών αλυσίδων. Ιδια και η κατάσταση που διαμορφώνεται και στην αγορά εμπορικών χώρων της Ερμού-το πιο εμπορικό δρόμο της χώρας- όπου οι εμπορικές αλυσίδες έχουν μισθώσει το 78% του εμβαδού που προορίζεται για εμπορική εκμετάλλευση εκτοπίζοντας σταδιακά μικρές και μεσαίες ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις.

Ρόλο κλειδί έχουν πλέον οι : Ζαρα, H&M, Χαραγκιώνης, οι όμιλοι Εθνικής, Eurobank ,Alpha, Πειραιώς καθώς και άλλες αλλυσίδες οπως : mark & spencer, phokas αλλά και οι αλυσίδες ηλεκτρικών που έχουν εκτοπίσει τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις ηλεκτρικών συσκευών απο την αγορά της Δργατσανίου. Σύμφωνα με τις επισημάνσεις της έρευνας το φαινόμενο αυτό είναι πιο ήπιο στο Κολωνάκι λόγω της χωροταξικής διασποράς . Παρόλα αυτά όμως σε κεντρικά σημεία εμπορικών δρόμων , η εικόνα δεν διαφέρει σημαντικά σε σύγκριση με την αντίστοιχη των άλλων μεγάλων εμπορικών δρόμων της πρωτεύουσας. Σκουφά, Τσακάλωφ και Κανάρη θεωρούνται ενδεικτικές περιπτώσεις όσο αφορά στην αγορά εμπορικών δρόμων. Οι εξελίξεις αυτές , έχουν ως αποτέλεσμα , οι μικρές και οι μεσαίου μεγέθους εμπορικές επιχειρήσεις να ωθούνται προς την έξοδο από τις προβεβλημένες χωροταξικά αγορές είτε με την αναστολή των εργασιών τους είτε με την μεταφορά τους σε περιφερειακές αγορές όπου τα μισθώματα είναι αρκετά χαμηλότερα.

Ο θάνατος σου η ζωή μου

Ο θάνατος σου η ζωή μου.Η κρίση επαναφέρει στο προσκήνιο το ρητό  αυτό καθώς ενώ από την μία πλευρά χιλιάδες ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις δίνουν καθημερινό αγώνα επιβίωσης από την άλλη κάποιες άλλες –ελληνικές και ξένες-«τρέχουν» για να εκμεταλλευτούν τα χαμηλότερα ενοίκια που έφερε η κρίση. Ενδεικτικές είναι οι κινήσεις εννέα μεγάλων αλλυσίδων που έχουν επιδοθεί σε αγώνα δρόμου προκειμένου να ενισχύσουν το δίκτυο καταστημάτων τους.

CALZEDONIA: Η αλυσίδα Calzedonia (της ΕΛΒΕ) το α' 5μηνο του 2011 άνοιξε τέσσερα νέα καταστήματα

Φουρλής: Σε ένα νέο κλάδο λιανικής μετά τη σύναψη συμφωνίας, να αναλάβει τα δικαιώματα franchise για την ανάπτυξη περίπου 20 καταστημάτων της εταιρείας «New Look» στη Βουλγαρία και τη Ρουμανία

Coco-Mat: Ενα νέο κατάστημα της εταιρείας Coco-Mat στην περιοχή του Κολωνακίου, ενώ άλλα δύο νέα καταστήματα έχουν ξεκινήσει να λειτουργούν από τις αρχές του 2011, στη Βούλα και στο Μαρούσι.

Toi&moi: Νέο κατάστημα στο εμπορικό κέντρο Athens Metro Mall και άνοιγμα του ηλεκτρονικού της καταστήματος, με την επωνυμία The e-fashion store

Η&Μ: Ακόμη ένα κατάστημα. Το 21ο σημείο βρίσκεται στο εμπορικό κέντρο The Mall Athens στο Μαρούσι

Jumbo: Το Μάιο ξεκίνησε η λειτουργία του νέου ιδιόκτητου υπερκαταστήματος στην πόλη Βάρνα της Βουλγαρίας. Μέχρι το Δεκέμβριο του 2011 θα έχουν προστεθεί τρία νέα καταστήματα στην Ελλάδα

Praktiker: Επένδυση ύψους 17 εκατ. ευρώ, με το άνοιγμα δύο νέων καταστημάτων στη Βόρεια Ελλάδα.

Κωτσόβολος: Επενδυτικό πρόγραμμα 15 εκατ. ευρώ. Νέο μεγάλο κατάστημα McArthurGlen και στο εμπορικό πάρκο της REDS

Lacoste: Τρία νέα καταστήματα, με το δίκτυο να φτάνει στα 37 σημεία πανελλαδικά

Φυσικά , ανάλογες κινήσεις κάνουν και μεγάλα σουπερ μαρκετ που ανήκουν σε πολυεθνικούς ομίλους ,όπως τα Α-Β και η Καρφουρ.

Εμπορικοί χώροι : Αισιοδοξία στην παγκόσμια αγορα

Οι περισσότερες αγορές εμπορικών ακινήτων εξακολουθούν να χαρακτηρίζονται από αισιόδοξες προσδοκίες. Ισχυρότερη είναι η εικόνα στην Ασία- εξαιρουμένης της Ιαπωνίας- και σε χώρες της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Αυτό προκύπτει από την τελευταία έκθεση του Royal Institution of Chartered Surveyors. Σύμφωνα με την έκθεση πιο ισχυρές είναι οι προσδοκίες στη Βραζιλία, τη Μαλαισία, τη Ρωσία και την Πολωνία . Από την άλλη πλευρά στις ευρωπαϊκές χώρες που πλήττονται από την κρίση χρέους οι αρνητικές προσδοκίες που επικρατούν έχουν οδηγήσει την αγορά σε καθήλωση .Επιπλέον, η έρευνα δίνει μια αισιόδοξη εικόνα για το επόμενο τρίμηνο, με τις περισσότερες χώρες να έχουν θετικές προσδοκίες για την αγορά ενοικίων και για την εξέλιξη των τιμών ενώ περισσότερο από τα τρία τέταρτα των ερωτηθέντων, δήλωσε ότι, αναμένει αύξηση για την επενδυτική ζήτηση.

Η έκθεση δείχνει ότι στην Ευρώπη υπάρχει έντονη διαφοροποίηση μεταξύ των αγορών. Η πλειοψηφία των βασικών ευρωπαϊκών χωρών έχει θετικές προσδοκίες για την εξέλιξη της αγοράς των εμπορικών ακινήτων ενώ αντίθετα σε Ελλάδα, Πορτογαλία, Ιρλανδία και Ισπανία οι προσδοκίες είναι μάλλον απαισιόδοξες. Επίσης παρά τις αρχικές θετικές προσδοκίες που εκφράστηκαν για την αγορά εμπορικών ακινήτων στις ΗΠΑ , για το β΄εξάμηνο αρκετοί από τους ερωτηθέντες ήταν επιφυλακτικοί για τον δυναμισμό της ανάκαμψης.

Τα οικονομικά δεδομένα δείχνουν ότι η οικονομία της Κίνας έχει αρχίσει να επιβραδύνει, αλλά αυτό δεν έχει ακόμη περάσει στην αγορά εμπορικών ακινήτων της χώρας. Παρά τα πρόσφατα μέτρα που έλαβε η Banco Central do Brasil για να ελέγξει την αύξηση του πληθωρισμού, οι ερωτηθέντες είναι αισιόδοξοι για την πορεία της αγοράς των εμπορικών ακινήτων. Η αύξηση της ζήτησης για ενοικιάσεις εμπορικών χώρων και η μείωση του αποθέματος χαρακτηρίζουν την αγορά της χώρας. Η υιοθέτηση μίας πιο περιοριστικής νομισματικής πολιτικής δεν φαίνεται να έχει επιπτώσεις στην αγορά της Ινδίας .Σύμφωνα με την έρευνα, η Ρωσία «είδε» μια απότομη αύξηση η οποία αντικατοπτρίζει την ισχυρή ζήτηση και την έλλειψη καλής ποιότητας εμπορικών χώρων.

Το μεγάλο κόλπο στο εμπορικό κέντρο

Αλλάζει η εμπορική χωροταξία της εμπορικής αγοράς της Αθήνας καθώς , η άνοδος της εγκληματικότητας σε περιοχές πέριξ παραδοσιακών εμπορικών δρόμων έχει ως αποτέλεσμα όχι μόνο την απαξίωση αγορών αλλά και την συγκέντρωση του ενδιαφέροντος σε συγκεκριμένους δρόμους –κλειδιά της πόλης που όμως η παρουσία των εμπορικών αλυσίδων είναι κυρίαρχη.

Ήδη τα πρώτα σημάδια των αλλαγών αυτών είναι έκδηλα στην εμπορική αγορά του κέντρου της πρωτεύουσας, όπου οι μεγάλες εμπορικές αλυσίδες ελέγχουν τουλάχιστον το 70% των διαθέσιμων εμπορικών χώρων (εμβαδόν) με τάσεις το ποσοστό αυτό την επόμενη τριετία να ξεπεράσει το 85%. Αυτή είναι όμως η μία όψη του νομίσματος αφού η άλλη όψη είναι η απαξίωση των αγορών μέσω της ανεξέλεγκτης εγκληματικότητα και φυσικά της συρρίκνωσης της ζήτησης λόγω κρίσης.

Τυπικό παράδειγμα είναι οι παραδοσιακές εμπορικές πιάτσες της Αιόλου, της Αγ. Μάρκου , της Πραξιτέλους και της Δραγατσανίου αλλά και της Ακαδημίας. Οι ανθούσες αυτές εμπορικές αγορές , αδιάφορες σήμερα για τις μεγάλες αλυσίδες, μέχρι και πριν από πέντε χρόνια διατηρούσαν ένα μεγάλο μέρος της εμπορικής τους αίγλης καθώς απευθύνονταν σε παραδοσιακό κοινό. Σήμερα, το 50% των εμπορικών επιχειρήσεων που λειτουργούσαν πριν από πέντε εκεί έχει αναστείλει την λειτουργία του, ενώ και οι υπάρχουσες επιχειρήσεις συρρικνώνονται ανήμπορες να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις ενός διμέτωπου αγώνα(εγκληματικότητα και ύφεση). Το αποτέλεσμα; Να δημιουργείται ένα απόθεμα αδιάθετων χώρων , το οποίο μελλοντικά θα φιλοξενήσει άλλες εμπορικές επιχειρήσεις ενώ ταυτόχρονα , οι αλλαγές χρήσης να ωθούν ολόκληρη την περιοχή να απολέσει τα εμπορικά της χαρακτηριστικά . Έτσι λοιπόν αναγκαστικά η εμπορική ζήτηση θα στραφεί στις ακριβές πιάτσες στις οποίες ήδη οι μεγάλες αλυσίδες έχουν αποκτήσει κυρίαρχη θέση. Αυτό που συμβαίνει σήμερα στο κέντρο της Αθήνας είναι κάτι που ούτε και ο πιο ευφάνταστος σεναριογράφος θα μπορούσε να φανταστεί .

Ο συνδυασμός, οικονομική κρίση και εγκληματικότητα , οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην περαιτέρω ενίσχυση των μεγάλων –ελλήνων και ξένων του εμπορίου- είτε εξαφανίζοντας ολοκληρωτικά είτε ωθώντας κάθε πιθανό έλληνα ανταγωνιστή τους σε μία ιδιότυπη εμπορική εξορία. Το παράδειγμα της Δραγατσανίου είναι μία μικρογραφία του παιγνιδιού που παίζεται αυτή την στιγμή. Τα τελευταία χρόνια εκτοπίστηκαν από τις αλυσίδες ηλεκτρικών ειδών όλοι οι μικρομεσαίοι έλληνες ανταγωνιστές, ακόμα και αυτοί που άντεχαν δεν μπόρεσαν να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον που χαρακτηρίζονταν από τα ναρκωτικά και την επαιτεία. Τώρα, ο επόμενος στόχος είναι οι ελληνικές αλυσίδες του κλάδου που έχουν παρουσία εκεί ώστε να σβήσει η συγκεκριμένη πιάτσα από τον εμπορικό χάρτη της πόλης και να μεταφερθεί σε μεγάλους χώρους στην περιφέρεια. Τι σημαίνει αυτό ; πολύ απλά μειώνεται το δίκτυο και περιορίζεται το εργατικό κόστος. Το μοντέλο αυτό , μπορεί να το δει και στην περίπτωση της αγοράς παιδικού ρούχου που άνθιζε στην Αιόλου , αλλά και στην αγορά αξεσουάρ με δεκάδες επιχειρήσεις να δραστηριοποιούνται στην Αγ. Μάρκου και τις παρόδους της.

Φαίνεται ότι το πραγματικό παιγνίδι που σήμερα παίζεται στο κέντρο της Αθήνας δεν είναι τόσο τα κέρδη μέσω των προγραμμάτων αναπλάσεων αλλά η εμπορική συγκέντρωση σε τρείς ή τέσσερεις πιάτσες όλου του λιανικού εμπορίου της πόλης.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki