Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Εμπορικοί Χώροι

Ποιοι κάνουν εκπτώσεις στα νοίκια

Μεγάλη πτώση εμφανίζουν τα ενοίκια επαγγελματικών χώρων, λόγω της ύφεσης της ελληνικής οικονομίας, καθώς οι μισθώσεις των επαγγελματικών χώρων διαμορφώνονται, πλέον, σε επίπεδα κατά 20% με 30% χαμηλότερα σε σύγκριση με το 2008 και το 2009. Το 60% των εκμισθωτών επαγγελματικών χώρων (ποσοστό που μειώνεται) αντιστέκεται σε προτάσεις μείωσης του μισθώματος ώστε αυτό να καταστεί προσιτό στους μισθωτές. Έχοντας εισπράξει ενδεχομένως δυσανάλογες αξίες στο παρελθόν, οι ιδιοκτήτες αντιδρούν στη μεγάλη μείωση του εισοδήματός τους, θεωρώντας ότι σε ενδεχόμενη ανάκαμψη της αγοράς θα «εγκλωβιστούν» σε μειωμένο μίσθωμα, με αποτέλεσμα πολλοί επαγγελματικοί χώροι να παραμένουν άδειοι. Το 40% των εκμισθωτών που έχει μοναδικό ή κύριο εισόδημα την εκμετάλλευση ακινήτων, έχει αποφασίσει να διαθέσει το ακίνητό του με μειωμένο μίσθωμα, αρκεί να εξασφαλίσει μια μηνιαία πρόσοδο. Το ποσοστό αυτό έχει αποδεχθεί τα νέα δεδομένα της αγοράς και δείχνει προσαρμοστικότητα.

Τα εμπορικά κέντρα το α΄τρίμηνο

Oριακή βελτίωση της λειτουργικής κερδοφορίας των εμπορικών κέντρων “The Mall Athens”, “Mediterranean Cosmos” και “Golden Hall” παρά το δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, καταγράφηκε το α΄τρίμηνο του 2009 . Η πορεία αυτή των εμπορικών κέντρων οφείλεται , σύμφωνα με την LAMDA ,στο ότι έχουν καταστεί σημεία αναφοράς στο καταναλωτικό κοινό. . Η πληρότητα των κέντρων εξακολουθεί να ανέρχεται σε 100%. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι ο συνολικός τζίρος των καταστημάτων των τριών εμπορικών κέντρων κινείται ακόμα σε ανοδικά επίπεδα. Στο “The Mall Athens” η επαναλαμβανόμενη κερδοφορία παρέμεινε στα περσινά επίπεδα. Παρά το εξαιρετικά δυσμενές περιβάλλον και τη σημαντική πτώση του κύκλου εργασιών στο κλάδο της λιανικής , στο “The Mall Athens” ο συνολικός κύκλος εργασιών των καταστημάτων παρέμεινε αμετάβλητος. Στο  “Mediterranean Cosmos” στη Θεσσαλονίκη  σημειώθηκε αύξηση κατά 3,5% του κύκλου εργασιών των καταστημάτων σε σύγκριση με το Α’ Τρίμηνο του 2009 ενώ οι επισκέπτες ανήλθαν σε 2,1 εκατ, αύξηση της τάξεως του 1,3%. Επίσης η επαναλαμβανόμενη κερδοφορία αυξήθηκε κατά 2%.Στο “Golden Hall” η επαναλαμβανόμενη κερδοφορία παρέμεινε αμετάβλητη ενώ παρατηρήθηκε αύξηση του τζίρου των καταστημάτων κατά 22%. Αύξηση κατά 8% παρουσίασαν τα ενοποιημένα επαναλαμβανόμενα λειτουργικά αποτελέσματα  του ομίλου LAMDA , δηλαδή προ μεταβολών εύλογης αξίας επενδύσεων σε ακίνητα και άλλων μη επαναλαμβανομένων στοιχείων, αποσβέσεων, τόκων και φόρων, τα οποία ανήλθαν σε €13,9 εκατομμύρια έναντι €12,8 εκατ. το Α’ τρίμηνο του 2009.

Δεν "βλέπουν φως" τα μαγαζιά στις στοές

Στην δεκαετία του '50 ξεκίνησαν στο κέντρο της Αθήνας να διαμορφώνονται οι στοές . Τότε ήταν τα πιό εμπορικά σημεία της πόλης με μικρά καταστήματα στο ισόγειο και μεγάλους χώρους στο υπόγειο. Σταδίου, Πανεπιστημίου, Δραγατσανίου. Αριστείδου ακόμα και η Πραξιτέλους ήταν δρόμοι που φιλοξενούσαν δεκάδες καταστημάτων στι διαμπερείς στοές τους που συνθήθως εξασφάλιζαν πρόσβαση σε δύο τουλάχιστον δρόμους υψηλής εμπορικής προβολής. Σήμερα οι εμπορικές πιάτσες που βρίσκονται σε στοές αντιμετωπίζουν την μεγαλύτερη κρίση τους αφού το 30-40% των καταστημάτων που βρίσκονται σε αυτές είναι κενά και προσφέρονται προς πώληση ή και ενοικίαση. Το φαινόμενο μάλιστα αυτό αφορά στο σύνολο σχεδόν των εμπορικών στοών του κέντρου της πόλης και εξαίρεση δεν είναι ούτε και ιστορικές στοές. Τα στοιχεία της έρευνας που πραγματοποίησε το realestatenews.gr είναι αποκαλυπτικά:
-Στην στοά Ορφανίδου που συνδέει την Σταδίου με την Σοφοκλέους ο αριθμός των κενών καταστημάτων ξεπερνά τα 10.
-Στη στοά του Μεγάρου Σούτσου, που συνδέει την Σταδίου με την Πεσματζόγλου , το 80% των καταστημάτων είναι κενά.
-Στη στοά που συνδέει την Δραγατσανίου με την Αριστείδου ο αριθμός των κενών καταστημάτων φθάνει τα 10
-Στη στοά που συνδέει την Δραγατσανίου με την πλατεία Αγ. Θεοδώρων, μία μικρότερη στοά η κατάσταση είναι τραγική καθώς έχει αφεθεί στην τύχη της και αν δεν υπήρχαν μεταφορικές εταιρίες που μετέτραψαν τα καταστήματα σε αποθήκες τότε δεν θα υπήρχε χώρος με παραγωγική δραστηριότητα. Παρόλα αυτά επτά καταστήματα είναι κενά.
-Στην στοά της Λέκκα μία χαώδης σήραγγα , που άλλοτε αποτελούσε την "καρδιά" των φωτοτυπικών καταστημάτων  επτά καταστήματα αναμένουν τον επόμενο μισθωτή αλλά όπως όλα δείχνουν θα περιμένουν για πολύ ακόμα.
Σαφώς δυσμενέστερη είναι η κατάσταση που επικρατεί σε μικρότερες στοές κτιρίων που βρίσκονται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας που τα καταστήματα είναι σχεδόν στο σύνολο τους κενά.

Αλλάζει ο εμπορικός χάρτης

Οι ανακατατάξεις στο εμπόριο έχουν ήδη αντίκτυπο και στην χωροταξικό «χάρτη» των εμπορικών χώρων . Σύμφωνα με τις απόψεις κορυφαίων εμπόρων η αγορά εμπορικών καταστημάτων για πρώτη φορά στην διάρκεια των τελευταίων είκοσι χρόνων βρίσκεται σε φάση πλήρους αναδιάταξης καθώς: -Ο αριθμός των κενών καταστημάτων αυξάνεται καθημερινά . Πρωταγωνιστές, μικρές επιχειρήσεις που αναστέλλουν την λειτουργία τους αλλά και μικρού και μεσαίου μεγέθους εμπορικές αλυσίδες οι οποίες προχωρούν σε αναδιάταξη των σημείων πώλησης τους. -Οι τιμές των ενοικίων ακόμα και σε πιάτσες υψηλής εμπορικής προβολής έχουν σταματήσει να αυξάνονται με τους ρυθμούς των προηγούμενων ετών ενώ ταυτόχρονα έχουν μειωθεί και τα ποσά για «αέρα» . -Η ζήτηση που προέρχεται από καινούργιες επιχειρήσεις βρίσκεται στο ναδίρ . Το ισοζύγιο , μεταξύ των επιχειρήσεων που ξεκίνησαν την λειτουργία τους και των αντίστοιχων που την διέκοψαν στις περισσότερες περιοχές της χώρας είναι αρνητικό. -Οι νέες τάσεις που διαμορφώνονται στα καταναλωτικά πρότυπα και οι οποίες είναι ήδη έκδηλες δεν ευνοούν την ανάπτυξη εμπορικών δραστηριοτήτων που στοχεύουν στα μεσαία εισοδήματα καθώς η ζήτηση κατευθύνεται είτε σε πολύ ακριβά είτε σε πολύ φτηνά προϊόντα. Αυτό σύμφωνα με εκτιμήσεις , συνδικαλιστών εμπόρων , οδηγεί σε συρρίκνωση ολόκληρες εμπορικές πιάτσες οι οποίες στόχευαν στο συγκεκριμένο καταναλωτικό κοινό. Κλασσικό παράδειγμα θα πρέπει να θεωρηθούν αγορές όπως της Αγ. Μάρκου αλλά και της Κηφισίας (Χαλάνδρι και Ψυχικό) όπου ο αριθμός των κενών καταστημάτων έχει αυξηθεί κατακόρυφα στην διάρκεια του τελευταίου δωδεκαμήνου.

Ο σκληρός Σεπτέμβριος

Αύξηση της προσφοράς εμπορικών καταστημάτων περιμένουν από τον Σεπτέμβριο οι μεσίτες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις, πολλές εμπορικές επιχειρήσεις έχουν πληροφορήσει τους ιδιοκτήτες των εμπορικών χώρων που μισθώνουν ότι αναστέλλουν την λειτουργία των επιχειρήσεων τους αμέσως μετά τις γιορτές ή τις αρχές Μαρτίου όταν θα ολοκληρωθεί και η περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων στην αγορά. Την ίδια στιγμή μεγαλώνει η ψαλίδα μεταξύ των αντικειμενικών και των πραγματικών αξιών . Το φαινόμενο αυτό ο οποίο στο παρελθόν αφορούσε κατά κύριο λόγο σε επαγγελματικά ακίνητα τώρα αρχίζει να επεκτείνεται και στην αγορά κατοικίας. Ιδιαίτερα έντονο είναι το πρόβλημα σε παλαιά διαμερίσματα σε υποβαθμισμένες περιοχές του κέντρου της πρωτεύουσας. Ενδεικτικό θα πρέπει να θεωρηθεί ότι πρόσφατα ολοκληρώθηκαν συναλλαγές στις οποίες η αντικειμενική τιμή ήταν κατά 60% υψηλότερη από αυτή στην οποία έκλεισε η συμφωνία. Σε περιοχές που βρίσκονται γύρω ή εγγύς της Ομόνοιας οι τιμές των ενοικίων έχουν σημειώσει πτώση 35-40% και θα ήταν ακόμα μεγαλύτερη αν δεν υπήρχαν οι αλλοδαποί επιχειρηματίες οι οποίοι έχουν μισθώσει ένα σημαντικό ποσοστό των χώρων.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki