Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Αναξιοπιστία και προχειρότητα

Η υπόθεση της τακτοποίησης των αυθαιρέτων αποτελεί το πιό πρόσφατο παράδειγμα αναξιοπιστίας του Δημοσίου. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος όχι μόνο νομοθέτησε αλλά και προέβαλλε την ρύθμιση ως το μοναδικό τρόπο για να κλείσουν οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων τις εκκρεμότητες με το παρελθόν.Όμως όλες αυτές οι μεγαλοστομίες διαψεύστηκαν απο το ΣτΕ το οποίο με μία γνωμοδότηση του , "τίναξε" στον αέρα όχι μόνο την ρύθμιση αλλά και τα ψήγματα αξιοπιστίας της πολιτικής ηγεσίας. Αποτέλεσμα; Να βρίσκονται στον αέρα πολλά απο τα 300.000 αυθαίρετα που μπήκαν στη ρύθμιση της τακτοποίησης.Πολλοί από αυτούς ενδεχομένως θα αντιμετωπίσουν τώρα τον κίνδυνο βαρύτατων προστίμων, αλλά και ποινών φυλάκισης.

Συνολικά οι ιδιοκτήτες έχουν πληρώσει για τα πρόστιμα πάνω από 400.000.000 ευρώ και θα πρέπει να πληρώσουν ακόμα 1,3 δισ. ευρώ σε δόσεις, άλλα θεωρούνται ακόμη «ημιπαράνομοι», αφού, μεταξύ άλλων, έχει καθυστερήσει πάνω από 5 μήνες η έναρξη της β' φάσης της διαδικασίας τακτοποίησης. Aλαλούμ έφερε στην υπόθεση της τακτοποίησης αυθαιρέτων η πρόσφατη εμπλοκή από το ΣτE. Aπό εδώ και στο εξής, όσοι μπουν στη ρύθμιση θα πρέπει να προσκομίσουν δημόσια έγγραφα που να πιστοποιούν το χρόνο ανέγερσης του αυθαιρέτου. Tο γραφείο Tύπου διαβεβαίωνε για την αναδρομικότητα και για επιβολή ποινών, όμως άλλα στελέχη του υπουργείου, νομικοί και μηχανικοί, τόνιζαν ότι όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοιχτά και ότι η υπόθεση πρέπει να μελετηθεί προσεκτικά. Aκόμη, δεν αποσαφηνίζεται το τι θα γίνει και με όσες περιπτώσεις αυθαιρεσιών δεν μπορούν να αποκαλυφθούν από τις αεροφωτογραφίες, όπως π.χ. τα υπόγεια. Για το θέμα, στελέχη του υπουργείου αναφέρουν ότι «θα πρέπει να μελετηθεί μία ρύθμιση», χωρίς να είναι σε θέση να γίνουν πιο συγκεκριμένοι. Oσοι, πάντως, έκαναν αληθή δήλωση, ακόμα κι αν χρειαστεί τελικά να επιστρέψουν στη διαδικασία και να υποβάλλουν πρόσθετα δικαιολογητικά, δεν μπορούν να το κάνουν, αφού έχει καθυστερήσει πάνω από πέντε μήνες η διαδικασία της β' φάσης, στην οποία δεν θα γίνουν εισπράξεις άλλα υποβολή πληθώρας δικαιολογητικών.

Θάλασσα στα Τρίκαλα

Σήραγγα στον Υμηττό, νέους αυτοκινητοδρόμους, περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης - και της εξάπλωσης της πόλης -, παραμονή και εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων βιομηχανικών εγκαταστάσεων και την ενίσχυση του πόλου Κέντρου - Ελληνικού και Φαλήρου προβλέπει το νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας, που βρίσκεται στα "συρτάρια" του υπουργού Περιβάλλοντος . Στο κείμενο υπάρχουν σημαντικές διαφορές από το κείμενο του καλοκαιριού. Τόσο για την κατασκευή νέων αυτοκινητοδρόμων - στο παλαιό προτεινόταν η αποφυγή της κατασκευής τους - όσο και για τη δημιουργία νέων υποδομών αναψυχής και νέων μορφών τουριστικών επενδύσεων αλλά και τη συνύπαρξη των βιομηχανικών εγκαταστάσεων με την κατοικία.

ΣΗΡΑΓΓΑ ΣΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ.

Στο νέο κείμενο του Ρυθμιστικού λαμβάνονται υπόψη τα έργα που προωθούνται από το υπουργείο Υποδομών. Οι νέοι αυτοκινητόδρομοι θα κατασκευαστούν στο 40% του αρχικού σχεδιασμού (τα 62 χιλιόμετρα που ανακοινώθηκαν το 2009 θα μειωθούν σε περίπου 25 χλμ.). Ετσι, όπως λένε από το υπουργείο Περιβάλλοντος, σε αυτή τη φάση τα έργα αφορούν: την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού από τον κόμβο Κατεχάκη έως τον υφιστάμενο κόμβο Σακέτα• τη σύνδεση της περιοχής του Ελληνικού με το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος. Στα νέα σχέδια δεν προβλέπονται η σήραγγα από το Σακέτα προς την Αττική Οδό (θα κατασκευαστεί καινούργια από την Πλατεία Κύπρου στην Αργυρούπολη προς την Αττική Οδό) ούτε η μεσόγεια χάραξη προς Ραφήνα. Προβλέπεται η κατασκευή του οδικού άξονα Μάνδρας - Θήβας και η ζεύξη του Περάματος με τη Σαλαμίνα. ΑΠΕ. Στο νέο Ρυθμιστικό βλέπουν θετικά τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα φωτοβολταϊκά στην Αττική με στόχο την παραγωγή ενέργειας. «Ωστόσο το κείμενο δεν θα λέει πως πρέπει να γίνει αυτό», λένε από το υπουργείο Περιβάλλοντος. Παράλληλα, την «πρωτοκαθεδρία» του Πειραιά στο θέμα των υποδομών για την ενίσχυση της κρουαζιέρας δεν φαίνεται να απειλούν το Φάληρο και το Λαύριο. Συγκριμένα, σχέδια για την ανάπλαση του Φαλήρου και του Λαυρίου δεν υπάρχουν. Υπήρχε απλώς η πρόθεση του υπουργείου Περιβάλλοντος.

ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ.

Το νέο Ρυθμιστικό περιλαμβάνει παρεμβάσεις για την αντιμετώπιση της γκετοποίησης του Κέντρου της πόλης. Σε αυτό το πλαίσιο κινούνται και οι επεμβάσεις στην Πανεπιστημίου. Ο κεντρικός άξονας της πρωτεύουσας θα διαμορφωθεί έτσι ώστε να γίνει φιλικός προς τους πεζούς, χωρίς όμως να είναι πεζόδρομος. Κατά μήκος της Πανεπιστημίου θα περνά η γραμμή του τραμ από τη Λ. Αμαλίας προς τα Πατήσια, ενώ τα αυτοκίνητα και τα μέσα μαζικής μεταφοράς θα τη διασχίζουν κάθετα σε τέσσερα σημεία - θα επιτρέπεται η παρόδια εξυπηρέτηση. Οπως είναι γνωστό, το Ιδρυμα Ωνάση αναλαμβάνει τις δαπάνες για τον διαγωνισμό και για όλες τις μελέτες που πρέπει να εκπονηθούν μέχρι τη δημοπράτηση του έργου. Οι βιομηχανικές μονάδες.

Σε ό,τι αφορά τη βιομηχανία, δεν δίνεται η κατεύθυνση να φύγουν. Στόχος είναι η συνύπαρξη της βιομηχανίας στην πόλη με άλλες δραστηριότητες. Χαρακτηριστικές βιομηχανικές περιοχές στην Αττική είναι η Μάνδρα, η Ελευσίνα, ο Ασπρόπυργος και ο Ελαιώνας.

Αυθαίρετα: Ποιοί αποβάλλονται

Γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας για τις περιπτώσεις εκείνες των ιδιοκτητών αυθαιρέτων που υπέβαλαν αιτήσεις τακτοποίησης με βάση ιδιωτικά έγγραφα ή υπεύθυνη δήλωση ιδιοκτήτη και μηχανικού για τον χρόνο ανέγερσης του κτίσματος, αναμένεται το επόμενο διάστημα. Το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής ζήτησε από το ανώτατο δικαστήριο να γνωμοδοτήσει σχετικά ύστερα από την απόφασή του της προηγούμενης εβδομάδας, σύμφωνα με την οποία η τακτοποίηση μπορεί να προχωρήσει μόνο εφόσον ο χρόνος ανέγερσης αποδεικνύεται με δημόσια έγγραφα και αεροφωτογραφίες. Το ΣτΕ μπορεί να ζητήσει συμπληρωματικά στοιχεία για τις παραπάνω περιπτώσεις, δεν αποκλείεται όμως να απαιτήσει να επιστραφεί ο σχετικός φάκελος, όπως και τα χρήματα που ενδεχομένως έχουν καταβληθεί (δόσεις προστίμων, παράβολο). Σύμφωνα με τα στοιχεία του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, οι δηλώσεις τακτοποίησης αυθαιρέτων που βασίζονται σε ιδιωτικά έγγραφα ξεπερνούν τις 60.000. Από δω και στο εξής πάντως, δεν θα γίνονται δεκτές αιτήσεις τακτοποίησης αυθαιρέτων που δεν στηρίζονται σε δημόσια έγγραφα ενώ θα υπάρξουν κυρώσεις για τους πολίτες και τους μηχανικούς που υπέβαλαν δηλώσεις που δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, είτε αυτές στηρίζονται σε δημόσια είτε σε ιδιωτικά έγγραφα.

Βομβα στη ρύθμιση για τα αυθαίρετα

Μετέωροι οι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων που έχουν υπαχθεί στην διαδικασία τακτοποίησης χωρίς δημόσια έγγραφα.Κανείς δεν είναι σε θέση να ξεκαθαρίσει τι θα γίνει με όσους μπήκαν ήδη στη ρύθμιση χωρίς δημόσια έγγραφα, όπως ο νόμος τους έδινε τη δυνατότητα έως τώρα. Eκτιμάται ότι πρόκειται για περίπου 40.000 - 50.000 ιδιοκτήτες. Παραμένει άγνωστο αν κινδυνεύουν ακόμα και με ποινές φυλάκισης εφόσον η απόφαση του ΣτE ισχύσει τελικά αναδρομικά και αποκαλυφθεί ότι έκαναν ψευδείς δηλώσεις.

Σύμφωνα με τον αρχικό νόμο, στη ρύθμιση μπαίνουν ακίνητα που ανεγέρθησαν μέχρι τον Iούλιο του 2011. Aυτό θα έπρεπε, όμως, όπως προκύπτει τώρα από την απόφαση του ΣτE, να αποδεικνύεται με την υποβολή δημοσίων εγγράφων ή αεροφωτογραφιών. Mε μεταγενέστερη τροποποίηση του νόμου, ωστόσο, προβλεπόταν ότι η πιστοποίηση του χρόνου ολοκλήρωσης του ακινήτου θα μπορούσε να γίνει ακόμα και με την απλή υποβολή υπεύθυνης δήλωσης του μηχανικού και του ιδιοκτήτη. Mε άλλη τροποποίηση μπορούσαν να ενταχθούν στη ρύθμιση ακόμα και αυθαίρετα που έγιναν και μετά τον Iούλιο του 2011, αρκεί μέχρι τότε να ήταν έτοιμος ο σκελετός τους. Aυτές οι τροποποιήσεις, σε συνδυασμό με τις εκπτώσεις στα πρόστιμα που έδινε ο νόμος αναφορικά με την παλαιότητα του ακινήτου, λειτούργησαν ως «παραθυράκι» ώστε μεγάλος αριθμός ιδιοκτητών και μηχανικών να κάνουν ψευδείς δηλώσεις. Όπως αποδείχθηκε, ήδη, σε Mύκονο και Σαντορίνη, δεκάδες ήταν εκείνοι που ξεκίνησαν να χτίζουν αυθαίρετα μετά τον Iούλιο του 2011 και μπήκαν στη διαδικασία τακτοποίησης, δηλώνοντας ψευδώς ότι είχαν ξεκινήσει εμπρόθεσμα το χτίσιμο. Eπίσης, πολλοί «γέρασαν» τα ακίνητά τους προκειμένου να πληρώσουν μικρότερο πρόστιμο (20% μείωση για όσα χτίστηκαν από το1983 έως το 2004 και 85% μείωση για όσα είναι προ του 1983).

Tο ΣτE αποφάσισε τελικά ότι θα πρέπει όλες οι τακτοποιήσεις να γίνονται μόνο με προσκόμιση δημοσίων εγγράφων ή αεροφωτογραφιών. Eτσι τώρα, το ΥΠΕΚΑ αναγκάζεται να αλλάξει και πάλι το νόμο και όσοι χρησιμοποίησαν το προηγούμενο «παραθυράκι» κινδυνεύουν τώρα με ποινές φυλάκισης έξι μηνών, πρόστιμο 30.000 - 100.000 ευρώ ανάλογα με την αντικειμενική αξία του αυθαιρέτου και προσωρινή ή μόνιμη αφαίρεση άδειας του μηχανικού. Ωστόσο, κανείς δεν είναι σε θέση να δώσει σαφή απάντηση για την αναδρομικότητα της απόφασης του ΣτE ή και για το αν θα επιβληθούν κυρώσεις σε όσους έκαναν ψευδή δήλωση. Aυτό δεν αποσαφηνίστηκε στη Bουλή από την ηγεσία του YΠEKA, ενώ μεταξύ των στελεχών του υπουργείου, σύμφωνα με πληροφορίες, επικρατεί διχογνωμία.

Εμπλοκή στα αυθαίρετα

Εμπλοκή για τουλάχιστον δύο στους δέκα ιδιοκτήτες που έχουν ήδη τακτοποιήσει τα αυθαίρετα τους προκαλεί η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για το νόμο του υπουργείου Περιβάλλοντος. Μάλιστα, όσοι αποδειχθούν μετά την αναγκαστική πλέον προσκόμιση δημοσίων εγγράφων για την πιστοποίηση του χρόνου ανέγερσης του αυθαιρέτου ότι έκαναν ψευδή δήλωση, αντιμετωπίζουν ποινές φυλάκισης έως έξι μηνών και χρηματικό πρόστιμο από 30.000 έως 100.000 ανάλογα με την αντικειμενική αξία του ακινήτου.

Οι μηχανικοί μπορούν να χάσουν προσωρινά ή και οριστικά την άδεια άσκησης του επαγγέλματός τους. Όσοι εντάχθηκαν στη ρύθμιση κάνοντας χρήση του δικαιώματος που έδωσαν μεταγενέστερες τροποποιήσεις του νόμου, να πιστοποιούν το χρόνο ανέγερσης του αυθαιρέτου μόνο με υπεύθυνη δήλωση μηχανικού και ιδιοκτήτη, θα πρέπει τώρα να προσκομίσουν αεροφωτογραφίες ή άλλα δημόσια έγγραφα πιστοποίησης και να πληρώσουν και την όποια διαφορά προκύπτει από το πρόστιμο. Επιπλέον, από εδώ και στο εξής κανείς δεν θα μπορεί να προσέλθει στη διαδικασία τακτοποίησης στηριζόμενος σε ιδιωτικά έγραφα. Εμπλοκή Η εμπλοκή προέκυψε μετά την απόφαση του ΣτΕ να μη γίνονται δεκτές αιτήσεις «τακτοποίησης» αυθαιρέτων παρά μόνο βάσει των δικαιολογητικών που προβλέπονται στον αρχικό νόμο 4014/11.

Δηλαδή να πιστοποιείται ο χρόνος ανέγερσης μόνο βάσει αεροφωτογραφιών και δημοσίων εγγράφων και όχι ιδιωτικών εγγράφων ή υπεύθυνων δηλώσεων, όπως προέβλεπαν μεταγενέστερες τροποποιήσεις που έκανε το υπουργείο Περιβάλλοντος. Οι τροποποιήσεις αυτές σύμφωνα με το ΣτΕ, αλλά κι όπως αποδείχθηκε τελικά με ελέγχους που έγιναν κατόπιν καταγγελιών, άνοιξαν το δρόμο για την ανέγερση νέας γενιάς αυθαιρέτων τα οποία έγιναν μετά την ημερομηνία που έθετε ο νόμος (Ιούλιος του 2011) και με ψευδείς υπεύθυνες δηλώσεις για το χρόνο ανέγερσης έμπαιναν στην ρύθμιση για τακτοποίηση. Πολλοί μάλιστα, «μεγάλωναν» την ηλικία του αυθαιρέτου τους με ψευδή υπεύθυνη δήλωση προκειμένου να πληρώσουν μικρότερο πρόστιμο. Κι αυτό καθώς όσα ακίνητα κατασκευάστηκαν πριν το 1983 πληρώνουν το 15% του προστίμου ενώ όσα χτίστηκαν μεταξύ του 1983 και του 2004 πληρώνουν το 80% του προστίμου. Επίσης, με τις νεότερες επίμαχες τροπολογίες κάποιος μπορεί, βασιζόμενος σε ιδιωτικά έγγραφα, να υποστηρίξει ότι το ακίνητό του κατασκευάστηκε πριν από το χαρακτηρισμό της περιοχής που βρίσκεται ως δασικής ή αιγιαλού ή παραδοσιακού οικισμού, οπότε και πάλι θα ήταν δυνατό (αν δεν το σταματούσε το ΣτΕ) να υπαχθεί στο νόμο περί τακτοποίησης.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki