Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Οι "πλάτες" των μικρών

Όσοι έχουν ακόμα και στοιχειώδεις γνώσεις οικονομίας δεν θα πρέπει να έχουν απορίες για το μίγμα της οικονομικής πολιτικής. Η ανάγκη περιορισμού των δημοσιονομικών ελλειμμάτων είναι επιτακτική. Το ερώτημα είναι αν αυτό θα εξακολουθήσεις να γίνεται με τη υπερφορολόγηση ή με την μεγέθυνση της οικονομικής δραστηριότητας. Αν και το δίλημμα αυτό δεν είναι ούτε νεόφερτο ούτε ελληνικό προνόμιο εν τούτοις για την ελληνική οικονομία του σήμερα είναι πιεστικό.

Η απάντηση θα πρέπει να επαναεξεταστεί  άμεσα καθώς τα χρονικά περιθώρια είναι πιεστικά . Η συνταγή της υπερφορολόγησης είναι γνωστή τόσο ως προς τις μεθόδους όσο και ως προς τα αποτελέσματα. Η πολιτική  που έχουν συνυπογράψει  η κυβέρνηση και η τροικά έχει οδηγήσει σε βαθειά ύφεση .Ακόμα και εκείνοι που δεν είναι βαθείς γνώστες της ιστορίας γνωρίζουν τα αποτελέσματα που είχε η συγκεκριμένη οικονομική πολιτική ήδη από το 19ο αιώνα όταν οι γάλλοι μονάρχες τις παραμονές της γαλλικής επανάστασης προσπάθησαν με τον τρόπο αυτό να λύσουν τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η γαλλική οικονομία χωρίς όμως να θίξουν τα δικά τους στενά οικονομικά συμφέροντα. Θα μπορούσε να πει κάποιος ότι πίσω από την προηγούμενη επισήμανση ο γράφων υπονοεί την προοπτική βίαιων συγκρούσεων που αποσταθεροποιήσουν το σύστημα. Το σίγουρο όμως είναι ότι η υπερφορολόγηση σε μία κοινωνία που βρίσκεται στα όρια αντοχής της προκαλεί αναταράξεις και ανακατατάξεις τόσο στην οικονομική όσο και στην κοινωνική δομή της. Και αυτό ίσως μεσοπρόθεσμα θα έχει συνέπειες που ούτε και οι εισηγητές της πολιτικής αυτής θα ήθελαν να ζήσουν. Άλλωστε είναι ιστορικά αποδεδειγμένο ότι η υπερφορολόγηση πλήττει κυρίως τις ασθενέστερες οικονομικά και κοινωνικά μονάδες και οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε ανακατανομές του πλούτου υπέρ των ισχυρών. Ήδη μάλιστα τα φαινόμενα συγκέντρωσης στην ελληνική οικονομία πληθαίνουν, ο δείκτης επιχειρηματικότητας πέφτει και στην συντριπτική πλειοψηφία των κλάδων της ελληνικής οικονομίας ένα ποσοστό πάνω από το 70% της αγοράς μοιράζεται μεταξύ λιγοστών επιχειρήσεων που μετρούνται στα δάκτυλα του ενός χεριού. Σε τελευταία ανάλυση ακόμα και στους πολιτικούς εμπνευστές αυτής της πολιτικής κάτι τέτοιο όχι μόνο δεν είναι αρεστό αλλά μπορεί να αποδειχθεί και επικίνδυνο ακόμα και για την ίδια την ύπαρξη τους.

Αντίθετα , η πολιτική της μεγέθυνσης μπορεί από κάποιους να θεωρείται ως «ρομαντική» και ανεφάρμοστη αλλά σίγουρα είναι ο μόνος δρόμος που εξασφαλίζει την ισορροπία του συστήματος. Μόνο τυχαίο δεν είναι το γεγονός ότι η οικονομική κρίση της δεκαετίας του ΄20 τελικά ξεπεράσθηκε με την εφαρμογή επιτακτικής πολιτικής. Φυσικά από τότε μέχρι σήμερα έχει περάσει σχεδόν ένας αιώνας και πολλά έχουν αλλάξει. ¨Όμως τα διδάγματα αυτής της πολιτικής εξακολουθούν να παραμένουν επίκαιρα. Ας δούμε τα αποτελέσματα αυτής μίας αυστηρής συσταλτικής οικονομικής πολιτικής στις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Μία λέξη μόνο αρκεί. ΤΡΑΓΙΚΑ για την πλειοψηφία των πολιτών.

Το ελληνικό οικονομικό  μοντέλλο χαρακτηρίζεται από πολλές ιδιαιτερότητες . Ας μη γελιόμαστε στη Ελλάδα υπάρχουν λεφτα αλλά ελάχιστοι είναι διατεθειμένοι να αντιμετωπίσουν την ελληνική ανασφάλεια καιτους φορολογικούς αιφνιδιασμούς. Με ένα πλέγμα κινήτρων που θα συνδέεται κυρίως με τη δραστηριότητα των μικρών και μεσαίων επιχιερήσεων οι οποίες προσφέρουν και απασχόληση και λειτουργούν ως ανάχωμα σε φαινόμενα συγκλεντρωσης η κρίση μπορεί να αντιμετωπιστεί αφού από εκεί και πέρα όλα είναι υπόθεση του επιχειρηματικου δαιμονίου του έλληνα. ¨Αλλωστε αν πάμε 50 χρόνια πριν το τότε «θαυμα» της ελληνικής οικονομίας βασίσθηκε στις πλάτες των μικρών. Οι συνταγές της τρόικα στην πράξη οδηγούν σε φαινόμενα σαν τα χθεσινά της Πλατείας Συντάγματος και σε εξαθλίωση.

Η σιωπή των αμνών

Αυτό που συμβαίνει σήμερα στην αγορά ακινήτων είναι κάτι το πρωτόγνωρο. Το ένα μετά το άλλο τα πολιτικά κόμματα ανακοινώνουν τις προθέσεις τους είτε για επιβολή νέων φόρων είτε για αναδιάταξη ήδη υφισταμένων είτε κατάργηση κάποιων με την ταυτόχρονη αύξηση κάποιων άλλων. Δυστυχώς , στο παιγνίδι αυτό συμμετέχουν όλα τα κόμματα και τα δύο μεγάλα αλλά και τα μικρότερα θέλοντας προφανώς να κάνουν σαφές ότι , για αυτά η αγορά ακινήτων δεν είναι πλέον παραγωγική δραστηριότητα αλλά το μέσο προκειμένου οι έλληνες να καλύψουν τις στεγαστικές (ιδιωτικές και επαγγελματικές ) ανάγκες.

Το παράξενο είναι ότι αυτή η φορουστερία αφορά κυρίως στους ιδιώτες και τους μικρομεσαίους ενώ αντίθετα , οι μεγάλες εταιρίες που ασχολούνται με ακίνητα ουσιαστικά μένουν στο απυρόβλητο καθώς το κόστος των μέτρων για αυτές είναι πολύ μικρότερο από το αντίστοιχο των μικρών. Όλα δείχνουν ότι η οικοδομή και η αγορά ακινήτων βρίσκεται σε διαδικασία πλήρους αναδιάταξης, με τους μικρούς να οδηγούνται νομοτελειακά στο περιθώριο και τους μεγάλους να αρπάζουν με την βοήθεια του πολιτικού συστήματος «κομμάτια» της αγοράς τα οποία πριν την κρίση ήταν αποκλειστικό χώρος ενδιαφέροντος των μικρών και των μεσαίων .

Για παράδειγμα, στην αγορά κατοικίας –κύριας και εξοχικής- οι «μεγάλοι» του κλάδου ήταν απόντες. Σήμερα το νέο περιβάλλον που διαμορφώνεται οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στον έλεγχο της αγοράς με την «μέθοδο της αποβολής». Με λίγα λόγια , η πολιτική αυτή τους επιβάλλει , όχι επειδή είναι πιο ανταγωνιστικοί αλλά διότι εξαφανίζει όλους τους υπόλοιπους. Και όσον αφορά στους ιδιώτες αυτοί θα περιοριστούν στο ρόλο του καταναλωτή ενώ όσο αφορά τους επαγγελματίες έχουν να διαλέξουν μεταξύ της οικονομικής τους εξαφάνισης ή της μετάλλαξης τους σε ενδιάμεσους. Αυτή η αλήθεια που κανείς δεν τολμά να πει δημόσια , είναι αποτέλεσμα μίας διαδικασίας που ουσιαστικά ξεκίνησε την πρώτη δεκαετία του 2000 με την κατάρρευση των μικρών κατασκευαστικών και την διαμόρφωση ενός ολιγοπωλιακού περιβάλλοντός με πέντε παίκτες να διαφεντεύουν μία ολόκληρη αγορά.

Στην αρχή στα δημόσια έργα και στην συνέχεια στα επαγγελματικά ακίνητα. Αργά ή γρήγορα θα μπουν στην εξοχική κατοικία και το κλοιός θα κλείσει με την κατάκτηση και της αγοράς κύριας κατοικίας. Δυστυχώς η αγορά ακινήτων με την βοήθεια του πολιτικού συστήματος εξελίσσεται σε παιγνίδι με λίγους παίκτες και τους υπόλοιπους να μετατρέπονται σε θεατές. Το παράξενο όμως είναι η σιωπή των υπόλοιπων οι οποίοι ακολουθούν με θρησκευτική ευλάβεια την φιλοσοφία του «σφάξε με αγά μου για να αγιάσω». Ακόμα και οι συνδικαλιστικοί φορείς αναλώνονται στο βραχυχρόνιο και αγνοούν συστηματικά το μακροχρόνιο το οποίο είναι ταυτόσημο με την ίδια τους την ύπαρξη.

Αντικειμενικές και κατασχέσεις

Εάν δεν μειωθούν οι φόροι στα ακίνητα, θα προκληθεί «τσουνάμι» εκπλειστηριασμών επισημαίνει η ΠΟΜΙΔΑ, η οποία ενόψει της αναμόρφωσης του φορολογικού συστήματος ζητά να ληφθούν μέτρα.

Συγκεκριμένα η ομοσπονδία θεωρεί απαραίτητη:

- την αναστολή επιβολής του ΦΑΠ για όσο διάστημα επιβάλλεται το τέλος ακινήτων. Η ΠΟΜΙΔΑ σημειώνει χαρακτηριστικά ότι είναι ακατανόητη η μέχρι σήμερα άρνηση αναστολής του ΦΑΠ επί όσα οικονομικά έτη ισχύει το ΕΕΤΗΔΕ (2011-2012).

- Είτε την διατήρηση του ΕΕΤΗΔΕ, με χαμηλότερους φορολογικούς συντελεστές και μείωση για τα υπόγεια και τους βοηθητικούς χώρους, καταργούμενου του ΦΑΠ. Είτε την κατάργηση του ΕΕΤΗΔΕ και τη θέσπιση μιας και μόνης νέας μορφής ετήσιου φόρου χωρίς αφορολόγητο ποσό αλλά με μη βεβαιούμενο ποσό φόρου 50 ευρώ ανά φορολογούμενο. Το ποσό αυτό θα καλύπτει την αξία της πρώτης κατοικίας της οικογένειας των «μη προνομιούχων» πολιτών (100.000), με τη μέγιστη δυνατή διεύρυνση της φορολογικής βάσης και με φορολογικούς συντελεστές κάτω από το μισό από τους ήδη ισχύοντες στο ΦΑΠ, ώστε να μπορούν οι φορολογούμενοι να ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους.

- Την μείωση των τιμών ζώνης άνω των 1.500 ευρώ και ιδιαίτερα στο κέντρο της Αθήνας και στις υποβαθμισμένες περιοχές της χώρας. -Την μείωση κατά 50% όλων των συντελεστών εμπορικότητας, λόγω της δραματικής μείωσης έως και εκμηδενισμού της πραγματικής και μισθωτικής τους αξίας. Αυτό σημαίνει ότι για τα ισόγεια καταστήματα και γραφεία σε όσες περιοχές ο συντελεστής εμπορικότητας ισούται σήμερα με τη μονάδα, θα πρέπει να ισχύσει αρνητικός συντελεστής 0,50 γιατί τα ισόγεια αυτά καταστήματα είναι οριστικά εκτός συναλλαγής!

-Την επέκταση των μειωτικών συντελεστών παλαιότητας, κατά δύο ακόμη κλιμάκια (-20%) ώστε να αντικατοπτριστεί η απαξίωση τόσο της αξίας των κτισμάτων, όσο και της γης, στα χαμηλά επίπεδα στα οποία έχουν πέσει σήμερα.

-Την καθιέρωση μειωτικού συντελεστή 0,50 για τα κενά-μη ρευματοδοτούμενα κτίσματα.

-Την εξαίρεση των οικοπέδων που είναι εσαεί δεσμευμένα από ΟΤΑ ή Δημόσιο για λόγους πολεοδομικούς, αρχαιολογικούς, δημοσίων έργων κλπ.

-Τη δυνατότητα εκχώρησης ακινήτων προς το Δημόσιο για εξόφληση φορολογικών υποχρεώσεων

Μια ιστορία ταλαιπωρίας

Παντρεύτηκε το 2008 και το 2009 υπέβαλε με τον σύζυγό της το Ε9 με τις μεταβολές της περιουσιακής και οικογενειακής τους κατάστασης. Κατά λάθος, τα τρία οικογενειακά ακίνητα διπλοδηλώθηκαν. Το λάθος εντοπίστηκε από τη ΓΓΠΣ, εστάλη η σχετική επιστολή αλλά δεν μπορεί να διορθωθεί. Ετσι, αν δεν διορθώσει η ίδια η ΓΓΠΣ το λάθος, ο φορολογούμενος κινδυνεύει να χρεωθεί διπλά το ΕΤΑΚ του 2009, για έξι και όχι για τρία σπίτια και εν συνεχεία - καθώς συνήθως πρώτα πληρώνεις και μετά διορθώνεις όσον αφορά τις φορολογικές υποχρεώσεις - να γίνει αποδεκτή η τροποποιητική δήλωση. Αυτή είναι μία ιστορία ταλαιπωρίας.Υπάρχουν πολλές ακόμα που που σχετίζονται με το Ε9.Για τη διόρθωση αυτών των λαθών μέσω της σχετικής εφαρμογής στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.gsis.gr η Γενική Γραμματεία Πληροφορικών Συστημάτων (ΓΓΠΣ) είχε δώσει προθεσμία έως τις 22 Μαρτίου. Η προθεσμία έληξε και πέντε μέρες αργότερα, στις 27 Μαρτίου, 80.000 φορολογούμενοι έλαβαν ηλεκτρονικό γράμμα με το οποίο ενημερώνονταν ότι «κατά την επεξεργασία των διαθέσιμων δηλώσεων στοιχείων ακινήτων προέκυψαν ελλείψεις, όχι απαραίτητα από δική σας υπαιτιότητα, εξαιτίας των οποίων δεν είναι εφικτή η δημιουργία της περιουσιακής σας εικόνας την 1η/1/2009 ή/και την 1η/1/2010». Στη συνέχεια η ΓΓΠΣ καλούσε τους φορολογουμένους να κάνουν τις σχετικές διορθώσεις. Το πρόβλημα, όπως λένε φορολογούμενοι αποδέκτες της συγκεκριμένης επιστολής, είναι ότι πρακτικά δεν υπάρχει η δυνατότητα διόρθωσης των λαθών καθώς, όπως ενημερώθηκαν από τους αρμόδιους υπευθύνους στο Γραφείο Υποστήριξης Χρηστών της ΓΓΠΣ, η εφαρμογή έχει κλείσει. Οι εφορίες από την πλευρά τους δεν δέχονται τροποποιητικές δηλώσεις. Παρά το αλαλούμ με τις διορθώσεις των λαθών στα Ε9 περασμένων ετών, η διαδικασία υποβολής του εντύπου περιουσιακής κατάστασης για το 2011 ολοκληρώνεται με περιορισμένα προβλήματα και η προθεσμία η οποία εκπνέει στις 30 Μαρτίου δεν αποκλείεται να παραταθεί.

Πολιτικά παιγνίδια με τα καταπατημένα

Ξεκινά η πώληση καταπατημένων εκτάσεων στους καταπατητές. Αυτό προκύπτει από ανακοίνωση της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου σύμφωνα με την οποία: «οι ενδιαφερόμενοι αυθαίρετοι κάτοχοι ακινήτων διαχείρισης Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων οι οποίοι μπορούν να αποδείξουν την κατοχή αυτών πριν τις 5.6.1993 και η επιφάνεια αυτών δεν ξεπερνά τα δέκα (10) στρέμματα, μπορούν να υποβάλουν αίτηση εξαγοράς αυτών στην Επιτροπή Θεμάτων Γης και Επίλυσης Διαφορών που θα λειτουργήσει στις Περιφερειακές Ενότητες της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου. Η προθεσμία υποβολής αιτήσεων λήγει έξι (6) μήνες από την δημοσίευση του ανωτέρω νόμου ήτοι 22.09.2012.» Πρέπει να σημειωθεί ότι η ενεργοποίηση του νόμου γίνεται λίγο πριν τις εκλογές ενώ το θέμα είναι δεδομένο ότι θα λυθεί από την Κυβέρνηση που θα προκύψει μετά από την εκλογική αναμέτρηση.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki