Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Σχόλια

Οδηγίες της Τρ. Ελλάδος για το θεαθηναι

Αμεση μείωση του φόρου μεταβίβασης και θέσπιση ενός αναλογικού Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, ο οποίος θα πρέπει να παραμείνει σταθερός για τουλάχιστον 5 με 10 χρόνια, προτείνει η Τράπεζα της Ελλάδος. Ενιαίος Φόρος Ακινήτων και μείωση φόρου μεταβίβασης Στην έκθεση νομισματικής πολιτικής της ΤτΕ υπογραμμίζεται ότι στην αναθέρμανση και ανάκαμψη της αγοράς ακινήτων θα συμβάλει η καθιέρωση ενός φορολογικού πλαισίου που θα περιορίζει το κόστος κατά τη μεταβίβαση, ενώ παράλληλα θα διευρύνει τη φορολογική βάση ανάλογα και με τη φοροδοτική ικανότητα των ιδιοκτητών, θα απλουστεύσει το υφιστάμενο σύστημα (ενοποιώντας τους πολλούς επιμέρους φόρους σε έναν ενιαίο και προοδευτικό φόρο) και θα είναι σταθερό για τα επόμενα 5 με 10 χρόνια. Μάλιστα, όπως τονίζεται, στην Ελλάδα το κόστος μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας είναι από τα υψηλότερα στις χώρες του ΟΟΣΑ.

Ετσι η μείωση του συγκεκριμένου φόρου σε συνδυασμό με την επικείμενη πλήρη κατάργηση της υποχρεωτικής παράστασης δικηγόρου από το 2014 στις μεταβιβάσεις ακινήτων θα ελαφρύνει περαιτέρω το κόστος μεταβίβασης. Οσον αφορά το «χαράτσι» μέσω της ΔΕΗ, που διατηρείται και φέτος στην έκθεση της Τράπεζας, τονίζεται πως θα συμβάλει στην ομαλή εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2013. Χαρακτηρίζεται δε ως θετική εξέλιξη η επικείμενη θεσμοθέτηση του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων, του οποίου η είσπραξη θα γίνεται από τις Eφορίες.

Η δίνη των απούλητων "πνίγει" την αγορα

Συστάσεις για μείωση των φορολογικών επιβαρύνσεων στην ακίνητη περιουσία ώστε να υπάρξει αναθέρμανση, κάνει η ΤτΕ στην ετήσια έκθεσή της για τη νομισματική πολιτική. Η κεντρική τράπεζα αναφέρει ότι ο φόβος της ανεργίας και η μείωση του εισοδήματος είναι οι κύριοι παράγοντες της βουτιάς στη ζήτηση για ακίνητα. Όπως αναφέρεται στην έκθεση:

«Η ελληνική κτηματαγορά εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από υπερβάλλουσα προσφορά και υποχώρηση των εμπορικών τιμών (αγοράς και ενοικίασης). Τα μεγαλύτερα προβλήματα εμφανίζει ο κλάδος των επαγγελματικών ακινήτων, με σημαντικές πιέσεις για επαναδιαπραγμάτευση των ενοικίων. Η υποχώρηση της ζήτησης κατοικιών μπορεί να αποδοθεί στη δραματική αύξηση της ανεργίας και στη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, στην απομείωση του πλούτου, στις αρνητικές προσδοκίες των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών για τις προοπτικές των εισοδημάτων και της απασχόλησης, στην αύξηση της φορολογίας των ακινήτων, καθώς και στους αυστηρότερους όρους τραπεζικής χρηματοδότησης. Το 2012 και το α' τρίμηνο του 2013 η αποκλιμάκωση των τιμών στην αγορά των κατοικιών συνεχίστηκε με εντονότερο ρυθμό από ό,τι στα πρώτα έτη της τρέχουσας κρίσης. Το 2012 και το α' τρίμηνο του 2013 η αποκλιμάκωση των τιμών στην αγορά των κατοικιών συνεχίστηκε με εντονότερο ρυθμό από ό,τι στα πρώτα έτη της τρέχουσας κρίσης. Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία που συγκεντρώνονται από τα πιστωτικά ιδρύματα, οι τιμές των διαμερισμάτων υποχώρησαν με μέσο ετήσιο ρυθμό 11,7% το 2012 και 11,5% το α' τρίμηνο του 2013, ενώ από την αρχή της τρέχουσας κρίσης η συνολική υποχώρηση των τιμών των διαμερισμάτων έχει φθάσει στο 29,4% και ήταν μεγαλύτερη στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα, την Αθήνα (-29,6%) και τη Θεσσαλονίκη (-32,7%). Aνασταλτικό παράγοντα στη μεσοπρόθεσμη ανάπτυξη της δραστηριότητας του κλάδου αποτελεί και το φορολογικό πλαίσιο.

Ειδικότερα, το κόστος μεταβίβασης ακίνητης περιουσίας είναι από τα υψηλότερα στις χώρες του ΟΟΣΑ και αυτό παρά την πρόσφατη μείωση των συμβολαιογραφικών εξόδων και των εξόδων παράστασης δικηγόρου. Η πλήρης κατάργηση της υποχρεωτικής παράστασης δικηγόρου από το 2014 θα ελαφρύνει περαιτέρω το κόστος μεταβίβασης, αλλά η κύρια αιτία του υψηλού κόστους παραμένει ο φόρος μεταβίβασης. Από την άλλη πλευρά, οι ετήσιοι φόροι κατοχής ακινήτων ήταν, τουλάχιστον πριν από την επιβολή του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (ΕΕΤΗΔΕ), σε χαμηλότερο επίπεδο από ό,τι στις χώρες του ΟΟΣΑ."

Το χάος με τα ακίνητα

Αφιερωμένο στην παντελή έλλειψη οργάνωσης γύρω από την ακίνητη περιουσία με αποτέλεσμα να δημιουργούνται τραγελαφικές καταστάσεις, είναι εκτενές άρθρο της εφημερίδας Νιου Γιορκ Τάιμς, επισημαίνοντας ότι όλα τα παραπάνω συνιστούν εμπόδιο στην πρόοδο μιας χώρας που πασχίζει να βγει από την κρίση. «Στην εποχή των δορυφορικών εικόνων, της ψηφιακής αρχειοθέτησης και της άμεσης ανταλλαγής πληροφοριών, η πλειοψηφία των αρχείων της Ελλάδας για την ιδιοκτησία ακινήτων εξακολουθεί να είναι χειρόγραφα βιβλία ταξινομημένα βάσει επωνύμων, χωρίς σαφήνεια σχετικά με την οριοθέτηση των ακινήτων και χωρίς να μπορεί να πει κανείς με ακρίβεια αν η ίδια ιδιοκτησία ανήκει σε δύο ή σε δέκα ανθρώπους», αναφέρεται.

«Καθώς η Ελλάδα προσπαθεί να βρει το δρόμο της εξόδου από μια οικονομική κρίση ιστορικών διαστάσεων, 60% των νέων είναι άνεργοι, πολλοί αναλυτές τονίζουν την έλλειψη ενός κατάλληλου περιουσιολογίου ως ένα από τα μεγαλύτερα εμπόδια για την πρόοδο», τονίζει ο συντάκτης επισημαίνοντας πως το γεγονός αυτό αποθαρρύνει τους ξένους επενδυτές, καθιστά δύσκολες για την Αθήνα τις ιδιωτικοποιήσεις, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει για το πακέτο βοήθειας και καθιστά σχεδόν αδύνατη την είσπραξη των φόρων περιουσίας».

Η Ελλάδα, υπενθυμίζεται, έχει καταφύγει στη σύνδεση του έκτακτου τέλους ακίνητης περιουσίας με το λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος για τον εντοπισμό των ιδιοκτητών με τις γεωργικές εκτάσεις ακόμη να φορολογηθούν «Η κατάσταση αυτή είναι ιδιαίτερα ενοχλητική, γιατί στην Ελλάδα διατέθηκαν εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια τις δυο τελευταίες δεκαετίες, αλλά με ελάχιστη πρόοδο. Κάποια στιγμή, στις αρχές του 1990, η Ελλάδα έλαβε περισσότερα από 100 εκατομμύρια δολάρια από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη δημιουργία κτηματολογίου, Αλλά η Ευρωπαϊκή Ένωση ζήτησε να επιστραφούν όταν είδε τα αποτελέσματα» σημειώνουν. Σήμερα, λιγότερο από το 7% της χώρας έχει χαρτογραφηθεί, με τα υπόλοιπα βαλκανικά κράτη, μετά από δεκαετίες κομμουνισμού και εμφυλίων, να είναι πολύ μπροστά από την Ελλάδα στο θέμα του περιουσιολογίου. «Ορισμένοι ειδικοί αναρωτιούνται αν υπάρχει πραγματικά η πολιτική βούληση για να βάλει τα πράγματα σε μια τάξη. Ένας στρατός δικηγόρων, μηχανικών και αρχιτεκτόνων βγάζουν τα προς το ζην μέσα από τα συνεχή παζάρια για ζητήματα γαιοκτησίας. Και η ανυπαρξία δασικών χαρτών έχει αποδειχθεί επικερδής για ορισμένους.

Οι ερευνητές, για παράδειγμα, έχουν διαπιστώσει ότι την ανάπτυξη της δόμησης σε τεράστιες προστατευόμενες δασικές εκτάσεις μετά από πυρκαγιές» τονίζουν οι Τάιμς. Το μόνο σημείο στη χώρα που έχει ενημερωμένο και λειτουργικό κτηματολόγιο είναι τα Δωδεκάνησα, επισημαίνεται. Κι αυτό γιατί, λόγω της ιταλικής κατοχής από το 1912, η χρήση γης καθορίζεται ακόμη από τον ιταλικό νόμο, γι' αυτό και σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα θεωρείται ότι διέπεται από «τεχνολογία αιχμής». Ο στόχος, η δημιουργία ενός επαρκούς κτηματολογίου μέχρι το 2020, χαρακτηρίζεται ως αισιόδοξος από τους Έλληνες αξιωματούχους. Στο τέλος, υποστηρίζουν, η Ελλάδα πιθανότατα θα ξοδέψει 1,5 δισ. δολάρια για να βάλει σε τάξη το σύστημα, καταλήγει το άρθρο.

Τα πειράματα 10 υπουργών με τα ακίνητα

Δέκα Υπουργοί Οικονομικών εύρισκαν τήν εύκολη λύση: καταργούσαν καί επανέφεραν τόν Φόρο τών Ακινήτων μέ πολλή μεγάλη άνεση .Οι φόροι κληρονομιών καί γονικών παροχών ανεβοκατέβαιναν, καί οι γονείς, ζωντανοί ή πεθαμένοι τά είχαν χαμένα αφού δέν ήξεραν εάν αύριο η ακίνητη περιουσία τους θά περάσει στά παιδιά τους μέ περισσότερο ή λιγότερο φόρο. Οι οικογενειάρχες έβλεπαν νά αλλάζει ονομασία ο φόρος τής ακίνητης περιουσίας ( Φόρος Κατοχής, ΦΑΠ, ΤΑΠ, ΦΜΑΠ, ΕΤΑΚ, ΦΑΠ). Αλήθει η ονομασία ήταν τό πρόβλημα ; Αλλαζαν όμως καί οι συντελεστές , τά κλιμάκια καί οι Υπουργοί μάς διαβεβαίωναν ότι όλα θά πάνε καλά καί όλα γίνονται γιά τό καλό μας.......

Τό ΤΑΠ στήν ΔΕΗ έμεινε. Καί τώρα κιδυνεύει νά καταργηθεί η απαλλαγή από τόν φόρο μεταβίβασης στην Α΄Κατοικία. Κοινωνική κατάκτηση γιά ενίσχυση τών νέων στήν αρχή τής ζωής τους , που μάλλον τελειώνει . (εδώ τούς έχομε άνεργους, τήν κατοικία τους θά λοιτάξουμε;!!!!!!) Πάντα ο φόρος επεβάλλετο μέ στόχο νά αυξηθούν τά έσοδα του Κράτους. Σε στιγμές απερισκεψίας κάποιων κρατούντων. Σε στιγμές σπατάλης. Σε εποχές που η Κοινωνία εγονάτιζε κάτω από συνθήκες κατάχρησης καί διαφθοράς, αδιαφάνειας καί ανεντιμότητος ορισμένων πολιτικών οι οποίοι αύξαναν τό δημόσιο χρέος καί τά ελλείμματα μέσω διορισμών στόν Δημόσιο Τομέα καί μέσω πελατειακής πολιτικής... Από τούς παραπάνω φόρους τής ακίνητης περιουσίας τό Κράτος εισέπραττε από 200 έως 400 εκατ.€.

Κάποιες φορές καθυστερούσε νά τά εισπράττει λόγω κάποιας άλλης ανικανότητος, τών κρατούντων νά οργανώσουν τήν μηχανογραφική Υπηρεσία του Κράτους για να εκδίδει τά εκκαθαριστικά κάθε φορά, καί να εισπράττει τούς φόρους. Δέν είχαν βλέπετε ξεκαθαρισμένες απόψεις για τό πώς θά πρέπει νά γραφτεί τό Ε9 καί πώς από τήν επεξεργασία του νά βρίσκεται εύκολα η αξία τών ακινήτων επί τής οποίας θά εισέπραττε τό Κράτος τού φόρους τών ακινήτων. Καί πολλές φορές μάς έβαζαν καί ξαναγράφαμε τό Ε9. Καί άλλες φορές έχαναν τά στοιχεία του Ε9 που οι φορολογούμενοι είχαν υποβάλλει . Καί άς είχαν επιβάλλει καί πολλά πρόστιμα στούς φορολογούμενους εκείνους που κάποια φορά καθυστέρησαν να υποβάλλουν τό έντυπο αυτό εγκαίρως...

Τώρα ετοιμάζονται νά μας στείλουν τά εκκαθαριστικά τού ΦΑΠ 2011, 2012, 2013. Θά σκέφθηκαν φαίνεται ότι τώρα ο Ελληνικός Λαός θά έχει πολλά χρήματα αυτόν τόν καιρό καί γι αυτό τό Β΄εξάμηνο του 2013 θά στείλουν όλα τα ραβασάκια μαζεμένα. Ίσως νομίζουν οι άνθρωποι αυτοί ότι η ευκαιρία δέν πρέπει νά χαθεί καί νά εισπράξουν κάποια δίς € επί πλέον. (αλήθεια θά βγούν κάποιοι νά μας εξηγήσουν γιατί δέν μάς έστελναν κάθε χρόνο τά εκκαθαριστικά του φόρου τών ακινήτων, ενώ τώρα τά στέλνουν όλα μαζί, που οι τσέπες μας έχουν στεγνώσει ;;;;;;;) Μέ τόν Ν. 4152/2013 μάς σέρβιραν τόν νέο νόμο που θα ισχύσει τό 2013, ΕΕΤΑ, Εκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων θά τόν λένε. Λές καί θά μας ανακουφήσει η νέα του ονομασία! Αμέσως μετά θά τόν αλλάξουν πάλι. Θάτόν ονονμάσουν φόρο κατοχής γιά να ισχύσει από τήν 1/1/2014 καί μετά. Μέ άλλη μορφή. Προσθέτοντας καί άλλες επιβαρύνσεις όπως στά αγροτεμάχια καί σε περιουσίες που δέν αποδίσουν όφελος στόν ιδιοκτήτη τους. Καί έχει ο Θεός. Πάλι κάτι θά σκεφθούν στό μέλλον. Από τόν φόρο που θά ισχύσει από τήν 1/1/2014 καί μετά προσδοκούν, λένε, νά εισπράξουν 3,2 δίς €. Καί δέν τόλμησαν μέχρι σήμερα νά μάς τόν εμφανίσουν. Από τήν αρχή του 2013 όλο καί κάποιες εκδοχές έρχονται στήν επιφάνεια, οι φορολογούμενοι διαμαρτύρονται , εκείνοι κάνουν πίσω, τόν αναβάλλουν, διστάζουν καί καθυστερούν νά μας τόν παρουσιάσουν.

Ένα όμως είναι βέβαιο: ότι θά βρούν τήν κατάλληλη στιγμή νά μας τόν επιβάλλουν. Καί κάτι ακόμα. Είναι ντροπή νά επιβάλλουν τό χαράτσι αυτό στούς Έλληνες τής διασποράς που έχουν κάποιο ακίνητο στήν Ελλάδα. Τό μόνο που θά καταφέρουν είναι νά τούς αποτρέψουν από τό νά τοποθετήσουν τά χρήματά τους στή Ελλάδα. Αλλά καί οι λοιποί κάτοικοι Εξωτερικού έχουν αγανακτήσει μέ τούς φόρους πού είναι υποχρεωμένοι νά πληρώνουν τελευταία γιά τά ακίνητα πού αγόρασαν στην Ελλάδα. Ντροπή ! Εμείς πάντως περιμένομε . Καί τούς προειδοποιούμε ότι γνωρίζομε ότι οι εμπορικές τιμές τών ακινήτων έχουν πέσει. Κανείς δέν αγοράζει πλέον ακίνητα. Καί μάλιστα , οι εμπορικές τιμές είναι τώρα χαμηλότερες καί από τίς αντικειμενικές του 2007. Εάν έχουν υπ όψη τους νά μας αυξήσουν , όπως λένε, τίς αντικειμενικές αξίες για να μας υπολογίσουν επί αυτών τόν νέο φόρο-χαράτσι τών ακινήτων, κανουν μεγάλο λάθος. Καί κάτι άλλο : η πολυδιαφημισμένη μείωση τού συντελεστή μεταβίβασης από 8 σε 4% καί από 10 σέ 5%, δέν θά λειτουργήσει σάν παγίδα γιά να εφησυχάσομε εν όψει τής επιβολής τών νέων Χαρατσιών στά ακίνητα. ΠΗΓΗ:

www.taxheaven.gr

Το αντίδοτο στις κατασχέσεις

Στο ερώτημα «ή με τις τράπεζες ή με τους πολίτες» απαντήσαμε προχωρώντας στην απαλλοτρίωση των κατοικιών που έχουν κατασχέσει οι τράπεζες και την παράδοσή τους στους «νόμιμους» ιδιοκτήτες τους», τόνισε στην «Αυγή της Κυριακής» η Ελένα Κορτές, η υπουργός Οικονομίας και Κατοικίας της τοπικής κυβέρνησης της Ανδαλουσίας, με αρμοδιότητα στις υποδομές, τις μεταφορές και την αρχιτεκτονική. «Την στιγμή που ένα μεγάλο κίνημα αντιδρά στις κατασχέσεις και οι πυροσβέστες της Μαδρίτης, της Βαρκελώνης και άλλων πόλεων αρνούνται να βοηθήσουν την αστυνομία να πετάξει τον κόσμο στους δρόμους η Ενωμένη Αριστερά της Ανδαλουσίας προώθησε ένα τοπικό νόμο που προστατεύει τους δανειολήπτες από τις αχόρταγες τράπεζες», συμπλήρωσε από τη Σεβίλλη η Ε. Κορτές, υπενθυμίζοντας ότι δεκάδες Ισπανών έχουν αυτοκτονήσει από τις αρχές του χρόνου και δεκάδες χιλιάδες οικογενειών βρέθηκαν στο δρόμο εξαιτίας των εξώσεων και των κατασχέσεων των κατοικιών τους, γιατί δεν μπορούσαν να πληρώσουν το ενοίκιο ή το δάνειο. Η Ε. Κορτές είναι κοινωνιολόγος, από το 2003 έως το 2011 ήταν αντιδήμαρχος Παιδείας και εκπρόσωπος της Ενωμένης Αριστεράς στην Κόρδοβα. Είναι μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής και υπεύθυνη Θεσμικής πολιτικής της Ενωμένης Αριστεράς Πράσινοι Διάσκεψη για την Ανδαλουσία IU LV-CA, του ενωτικού σχήματος της Ενωμένης Αριστεράς στη μεγαλύτερη ισπανική περιφέρεια, και συμμετέχει στην Κεντρική Επιτροπή του ΚΚ της Ανδαλουσίας, του ομόσπονδου τμήματος του ΚΚ της Ισπανίας.

* Η τοπική κυβέρνηση της Ανδαλουσίας εξέδωσε ένα διάταγμα με το οποίο εγκαινιάζει μια νέα εποχή στην αποκαλούμενη αγορά ακινήτων και τις σχέσεις του δημοσίου, των νοικοκυριών και των τραπεζών …

Το διάταγμα της τοπικής κυβέρνησης προβλέπει βασικά τέσσερα πράγματα. Πρώτον προσδιορίζει τι είναι μια άδεια κατοικία, για να προσπαθήσουμε να ρυθμίσουμε το πρόβλημα. Το δεύτερο προβλέπει τη δημιουργία μιας καταγραφής των άδειων κατοικιών. Από τα στοιχεία της κεντρικής κυβέρνησης και της στατιστικής υπηρεσίας ΙΝΕ ξέρουμε ότι υπάρχουν σήμερα 3,5 εκατ. άδειες κατοικίες στην Ισπανία, εκ των οποίων οι περίπου 640.000 βρίσκονται στην Ανδαλουσία. Την ίδια στιγμή δεν υπάρχει κανένας νόμος που να προσδιορίζει τι είναι μια άδεια κατοικία και δεν υπάρχει κανένας κατάλογος καταγραφής τους. Ξεκινάμε από τη βασική μας αντίληψη ότι η κατοικία αποτελεί ένα ανθρώπινο και καθολικό δικαίωμα και πως δεν αποτελεί απλώς ένα πάγιο χρηματοοικονομικού χαρακτήρα ή ένα αντικείμενο κερδοσκοπικών κινήσεων στα χέρια των εταιρειών του χρηματοοικονομικού τομέα. Με αυτή τη βάση αντιμετωπίζουμε την φούσκα των ακινήτων στην Ισπανία, όπου είδαμε την κατασκευή εκατομμυρίων κατοικιών όχι για να ικανοποιήσουν τις στεγαστικές ανάγκες και το δικαίωμα των ανθρώπων για μια στέγη, αλλά για να κερδοσκοπήσουν. Η κατοικία αποτέλεσε ένα επενδυτικό «προϊόν» στα χέρια των τραπεζών.

* Ένα «προϊόν» που προσέφερε τεράστια κέρδη στα τράπεζες και τους κατασκευαστές …

Αυτό ακριβώς προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε. Το άρθρο 33 του Συντάγματος αναγνωρίζει την ιδιωτική ιδιοκτησία και την κατοικία, αλλά αυτή περιορίζεται σε σχέση με την κοινωνική λειτουργία της κατοικίας. Δεν είναι λοιπόν δυνατόν να έχουμε στην Ανδαλουσία 640.000 άδειες κατοικίες και να αυξάνεται ο αριθμός των αστέγων. Αυτό σημαίνει ότι δεν σεβόμαστε το Σύνταγμα σε ό,τι αφορά την κοινωνική λειτουργία της κατοικίας. Εμείς προσφέρουμε όλες τις νομικές εγγυήσεις στους ιδιοκτήτες των άδειων κατοικιών και τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα, τις τράπεζες, τις εταιρείες ακινήτων ή διαχείρισης παγίων και τα διάφορα ιδρύματα που έχουν στην κυριότητά τους άδειες κατοικίες, αλλά την ίδια στιγμή αρχίσαμε να επιβάλλουμε κυρώσεις στα νομικά πρόσωπα για να προχωρήσουν στην ενοικίαση των κατοικιών. Στα φυσικά πρόσωπα προσφέρουμε κίνητρα για να ενοικιάσουν τα άδεια σπίτια. Η κυβέρνηση της Ανδαλουσίας προσφέρει και ορισμένες εγγυήσεις στους ιδιοκτήτες, για παράδειγμα για την περίπτωση που ο ενοικιαστής δεν έχει να πληρώσει το ενοίκιο ή εάν δεν έχει να πληρώσει το στεγαστικό δάνειο αυτό να μετατραπεί σε ένα είδος ενοικίου, που θα είναι πολύ χαμηλότερο από τη δόση του στεγαστικού δανείου. Αυτό σημαίνει ότι για πρώτη φορά νομοθετούμε το δικαίωμα της κατοικίας διαμέσου του ενοικίου και όχι μόνο της ιδιοκτησίας.

* Υπάρχει βέβαια και το πρόβλημα των στεγαστικών δανείων και των υποθηκών που έβαζαν να υπογράψουν οι τράπεζες τους δανειολήπτες …

Στην Ισπανία είχαμε μια τεράστια απάτη με τις υποθήκες. Για το λόγο αυτό ο νόμος που ψηφίσαμε προβλέπει ότι τα χρηματοοικονομικά ιδρύματα και τα μη φυσικά πρόσωπα θα πρέπει να δηλώνουν τις κατοικίες κοινωνικής προστασίας που αποτελούν τμήμα των παγίων τους, γιατί αυτές οι κατοικίες έχουν κατασκευαστεί με στόχο την κάλυψη κοινωνικών αναγκών και εκπίπτουν της «αγοράς». Με τον τρόπο αυτό θα ξέρουμε πόσες κατοικίες κοινωνικής προστασίας είναι άδειες. Γιατί εμείς εφαρμόζοντας το δικαίωμα στη στέγη θα προσπαθήσουμε να καλύψουμε τις ανάγκες των νοικοκυριών. Στην περίπτωση που δεν θα το κάνουν θα υποστούν κυρώσεις.

* Ο νόμος σας προβλέπει επίσης και την απαλλοτρίωση των κατασχεμένων κατοικιών από τις τράπεζες …

Αυτό αποτελεί το τέταρτο στοιχείο του νόμου. Η Ισπανία έγινε παγκοσμίως γνωστή για τις μαζικές εξώσεις των νοικοκυριών και τις κατασχέσεις κατοικιών, γιατί οι δανειολήπτες δεν μπορούν να πληρώσουν τα στεγαστικά τους δάνεια. Πληρώνουμε ένα βαρύ φόρο αίματος από τους συνανθρώπους μας που ωθούνται στην αυτοκτονία. Βιώνουμε μια δραματική κατάσταση. Το ίδιο το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο του Λουξεμβούργου είπε ότι οι τράπεζες έβαζαν στους όρους των στεγαστικών δανείων αυθαίρετους όρους και πως οι όροι αυτοί εξανάγκαζαν τους ανθρώπους να έχουν ισόβια χρέη στις τράπεζες. Οι κεντρικές κυβερνήσεις του δικομματισμού, οι Σοσιαλιστές και το Λαϊκό Κόμμα, δεν έλαβαν κανένα μέτρο. Εμείς με βάση τις αρμοδιότητες που έχει η κυβέρνηση της Ανδαλουσίας και αυτές που μας προσφέρει το Σύνταγμα πήραμε τη απόφαση να προστατεύουμε τα νοικοκυριά απαλλοτριώνοντας πρόσκαιρα την χρήση των κατοικιών που έχουν κατασχέσει οι τράπεζες από τους δανειολήπτες που δεν μπορούν να πληρώσουν το στεγαστικό τους δάνειο. Πρέπει η κατοικία αυτή να κατοικείται από το άτομο που έχει στο όνομά του το στεγαστικό δάνειο. Στόχος μας είναι να προστατεύσουμε παράλληλα και την ψυχική κατάσταση των ανθρώπων από την πίεση των εξώσεων και των κατασχέσεων.

* Η διαμονή στις απαλλοτριωμένες κατοικίες έχει κάποιο κόστος;

Οι εργαζόμενοι, ο κόσμος που αντιμετωπίζει την κερδοσκοπία των τραπεζών και κατασκευαστών ζητά δικαιοσύνη. Δεν ζητάει προνόμια και ελεημοσύνη. Ο νόμος μας προβλέπει ότι τα νοικοκυριά, εάν έχουν, θα καταβάλλουν το 25% των εισοδημάτων τους για το κόστος της κατοικίας, γιατί προφανώς το να πάρεις νομικά την χρήση των κατοικιών από τις τράπεζες και να την αφήσεις για ένα διάστημα στους πραγματικούς τους ιδιοκτήτες έχει κάποιο κόστος. Με τον τρόπο αυτό θα βοηθήσουν οικονομικά και την κυβέρνηση της Ανδαλουσίας να αναλάβει το κόστος. Παράλληλα δεν είναι σωστό κάποιος να μην πληρώνει ένα τίμημα για κάτι που απολαμβάνει. Προσοχή όμως δεν βάζουμε ύψος στο τίμημα. Βάζουμε ένα ποσοστό, για να διευκολύνουμε όσο μπορούμε τα νοικοκυριά. Δεν δίνουμε τζάμπα σπίτια, απαλλοτριώνουμε την χρήση της κατοικίας υπέρ των νοικοκυριών. Κάτι που έχει ένα οικονομικό κόστος.

* Οι τράπεζες και η κεντρική κυβέρνηση του Ραχόι σας κήρυξαν έναν πραγματικό πόλεμο …

Η κυβέρνηση της Ανδαλουσίας έχει καθήκον να προστατεύσει τους πολίτες και τα νοικοκυριά αυτή τη δύσκολη περίοδο που ζούμε. Ορισμένες τράπεζες και η κεντρική κυβέρνηση αντέδρασαν, αλλά εμείς κερδίσαμε όλο τον κόσμο, τους απλούς πολίτες - και όχι μόνο της Ανδαλουσίας. Η κεντρική κυβέρνηση ψήφισε ένα νόμο για τις εξώσεις που δεν αντιμετωπίζει το πρόβλημα, Εμείς αντίθετα προχωρήσαμε σε μια τομή για την αντιμετώπισή του. Στην Ανδαλουσία όλες οι οικογένειες που αντιμετωπίζουν προβλήματα με τα στεγαστικά τους δάνεια μπορούν να καλυφθούν από το νόμο μας. Σήμερα έχουν κάποιο δίπλα τους και δεν είναι μόνες τους.

* Η κυβέρνηση του Ραχόι προσπάθησε να ανατρέψει την πρωτοβουλία σας χρησιμοποιώντας τις …Βρυξέλλες;

Φαίνεται ότι προσπάθησαν να χρησιμοποιήσουν την τρόικα που τους δάνεισε τα κεφάλαια για να σώσουν τις τράπεζες, εκμεταλλευόμενη το γεγονός της υπογραφής ενός είδος «Μνημονίου» για τα 100 δισ. ευρώ που εξασφάλισαν για τις τράπεζες. Ένα είδος «Μνημονίου» που από ότι φαίνεται έχει και μυστικούς όρους. Προς το παρόν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μάλλον θα αρκεστεί να ζητήσει περισσότερες πληροφορίες αποφεύγοντας να εμπλακεί. Εμείς πάντως εφαρμόζουμε ήδη το νόμο που ψηφίσαμε.

* Ποια είναι η αντίδραση του κόσμου …

Στην Ανδαλουσία ο κόσμος υιοθέτησε αμέσως το διάταγμα και το θεώρησε νόμο με όλη την κυριολεξία της λέξης. Υπάρχει σχεδόν μια ομόφωνη αποδοχή από την κοινωνία μας. Ακόμη και το Λαϊκό Κόμμα της Ανδαλουσίας δεν τόλμησε να ψηφίσει εναντίον του διατάγματος όταν ήρθε για ψήφιση στην τοπική βουλή. Έκαναν αποχή, γιατί φοβήθηκαν να βρεθούν αντιμέτωποι με το λαϊκό αίσθημα. Εμείς λέμε στον κόσμο ότι όπως η κατοικία πρέπει να έχει μια κοινωνική λειτουργία, έτσι και η πολιτική θα πρέπει να έχει μια κοινωνική λειτουργία. * Με το νόμο αυτό δείξατε ότι στην εποχή της κρίσης μπορούν να εφαρμοστούν άλλου είδους πολιτικές. Την ίδια στιγμή η τοπική κυβέρνηση της Ανδαλουσίας δεν έχει προχωρήσει σε περικοπές στην Υγεία και την Παιδεία σε αντίθεση με τα σχέδια της κυβέρνησης Ραχόι … Αποδείξαμε ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις στην πολιτική των περικοπών, με άξονα την υπεράσπιση των δημοσίων υπηρεσιών και αγαθών, με άξονα την Υγεία, την Παιδεία και τις Κοινωνικές Υπηρεσίες. Κάναμε υποχρεωτικές περικοπές 250 εκατ. ευρώ, που μας επέβαλλε η κεντρική κυβέρνηση, χωρίς όμως να ιδιωτικοποιήσουμε ούτε μια υπηρεσία μας. Αποφύγαμε την παρέμβαση της κεντρικής κυβέρνησης, προωθώντας τη δική μας μείωση δαπανών, χωρίς να πειράξουμε την Υγεία, την Παιδεία και τις Κοινωνικές Υπηρεσίες. Ξέραμε τι θα γινόταν. Για το λόγο αυτό όταν συζητήσαμε με τους Σοσιαλιστικές για το σχηματισμό κοινής κυβέρνησης θέσαμε ουσιαστικά έναν και μόνο όρο: συζητάμε τα πάντα εκτός από περικοπές σε Υγεία, Παιδεία και Κοινωνικές Υπηρεσίες. Αποδείξαμε ότι μπορούμε να αποφύγουμε την απογύμνωση του Κοινωνικού Κράτους, τις ιδιωτικοποιήσεις και τη λεηλασία της δημόσιας περιουσίας

Αναδημοσίευση απο την ΑΥΓΗ της Κυριακής

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki