Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χρήμα

ΤΕΜΠΕ : Παίζουν με τις καθυστερήσεις

Πολίτης κατήγγειλε στον Συνήγορο του Πολίτη ότι καθυστέρησε υπέρμετρα και με ελλιπή αιτιολογία η ένταξή του στο επιχειρησιακό πρόγραμμα «Ανταγωνιστικότητα» και ειδικότερα στη δράση «Εγγύηση και Επιδότηση Επιτοκίου Δανείων Κεφαλαίου Κίνησης Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων». Συγκεκριμένα, η ειδική υπηρεσία διαχείρισης που εντάσσεται στο πρώην υπουργείο Ανάπτυξης εκχώρησε τμήμα των αρμοδιοτήτων της στο Ταμείο Εγγυοδοσίας Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων (ΤΕΜΠΜΕ). Το ΤΕΜΠΜΕ, μεταξύ άλλων, όφειλε να συγκεντρώσει, αρχειοθετήσει, ελέγξει και αξιολογήσει όλες τις αιτήσεις των πολιτών. Το ΤΕΜΠΜΕ με τη σειρά του για την εκπλήρωση των υποχρεώσεών του χρησιμοποίησε ιδιωτικές τράπεζες, οι οποίες συγκέντρωσαν τις αιτήσεις και επέλεξαν ποιές τελικά θα αποσταλούν στο ΤΕΜΠΜΕ. Λόγω εξάντλησης των κονδυλίων, χορηγήθηκε επιδότηση επιτοκίου σε επιχειρήσεις, των οποίων οι αιτήσεις είχαν εγκριθεί από τις τράπεζες και παραληφθεί από το ΤΕΜΠΜΕ μέχρι και την 08-04-2009. Οι υπόλοιπες επιχειρήσεις εντάχθηκαν στη Β΄ Φάση, η οποία περιλαμβάνει μόνον εγγυοδοσία και όχι επιδότηση επιτοκίου. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, ο πολίτης προσέφυγε στον Συνήγορο, επειδή ιδιωτική τράπεζα, με την οποία είχε συμβληθεί το ΤΕΜΠΜΕ, επικαλέστηκε φόρτο εργασιών και καθυστέρησε τρεις μήνες τη διεκπεραίωσή της. Αποτέλεσμα αυτού ήταν η επιχείρησή του να ενταχθεί στη Β΄ Φάση, δηλαδή δεν του χορηγήθηκε άτοκο δάνειο, αλλά θα χρειαστεί τελικώς να καταβάλει τους αναλογούντες τόκους και λοιπά έξοδα. Ο Συνήγορος του Πολίτη:

α) Διαπίστωσε παραβίαση της αρχής της ισότητας των πολιτών ενώπιον της δημόσιας υπηρεσίας, η οποία οφείλει να χορηγεί παροχές χωρίς διακρίσεις.

β) Υπογράμμισε την αντικειμενική ευθύνη των δημόσιων νομικών προσώπων από τις ζημιογόνες ενέργειες των ιδιωτών στους οποίους ανατίθεται μέρος της διαδικασίας και χρησιμοποιούνται έτσι ως προστηθέντες ή βοηθοί εκπλήρωσης (άρ. 334 και 299 του Αστικού Κώδικα).

γ) Επισήμανε ότι και οι ιδιώτες τρίτοι υποχρεούνται να σέβονται τα συνταγματικά κατοχυρωμένα δικαιώματα των πολιτών, σύμφωνα με την αρχή της τριτενέργειας (άρ. 25§1 Συντάγματος). Η χρησιμοποίηση ενδιάμεσων ιδιωτών για την εκπλήρωση υποχρεώσεων του Κράτους δημιουργεί σχέσεις ιδιωτών, εκεί όπου παραδοσιακά θα έπρεπε να είναι σχέσεις Κράτους-πολίτη, καθώς το ένα μέρος, ο ενδιάμεσος τρίτος (εν προκειμένω μια ιδιωτική τράπεζα) εκπροσωπεί και αντικαθιστά το Κράτος.

δ) Υποστήριξε ότι θα πρέπει να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα, ώστε, αφενός να ενημερωθούν οι πολίτες για τα δικαιώματά τους και αφετέρου να προβλεφθούν διαδικασίες προσφυγής ενώπιον του ΤΕΜΠΜΕ σε περίπτωση παραβίασης τους από τις τράπεζες.

Νέοι χρηματοδότες

Η απροθυμία των τραπεζών να χορηγήσουν στεγαστικά δάνεια έχει οδηγήσει πολλούς αγοραστές σε πρακτικές του παρελθόντος. Σύμφωνα με τις απόψεις μεσιτών αλλά και δικηγόρων έχει αυξηθεί σημαντικά ο αριθμός των υποψήφιων αγοραστών οι οποίοι προκειμένου να πραγματοποιήσουν μία αγορά προσφεύγουν στο στενό τους περιβάλλον για να δανειστούν χρήματα ή ρευστοποιούν κάποιο άλλο περιουσιακό τους στοιχείο προκειμένου να εξασφαλίσουν το απαιτούμενο κεφάλαιο για την αγορά. Παράλληλα δεν είναι λίγοι οι πωλητές (κατασκευαστές και ιδιώτες) που αποδέχονται προτάσεις για σταδιακή αποπληρωμή του τιμήματος άνω της δεκαετίας με τις ανάλογες εγγυήσεις από την πλευρά του αγοραστή. «Στην πραγματικότητα , λόγω του ΤΕΙΡΕΣΙΑ , ένας μεγάλος αριθμός υποψήφιων αγοραστών είναι αποκλεισμένος από τις τράπεζες. Αν στο αριθμό αυτό προστεθεί και εκείνος αυτών που δεν πληρούν τα κριτήρια που έχουν τεθεί από τα πιστωτικά ιδρύματα προκειμένου να χορηγήσουν την έγκριση για την χορήγηση του στεγαστικού δανείου , τότε τα νοικοκυριά που δεν μπορούν να εξασφαλίσουν την τραπεζική χρηματοδότηση για την αγορά κατοικίας είναι σε ιστορικά επίπεδα ρεκόρ. Με δεδομένο , ότι τα στεγαστικά δάνεια έχουν μπεί στην οικονομική ζωή των περισσότερων ελλήνων μία περίπου δεκαετία , η προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες δεν ήταν τόσο δύσκολη όσο θα ήταν σε οποιαδήποτε άλλη χώρα της Δυτικής Ευρώπης.» επισήμανε χαρακτηριστικά μεσίτης που ασχολείται με την αγορά κατοικίας στο κέντρο της Αθήνας. Αλλά και τα στοιχεία των τραπεζών επιβεβαιώνουν τις προαναφερόμενες εκτιμήσεις αφού ο αριθμός των εκτιμήσεων για την χορήγηση δανείων είναι μειωμένος σε ποσοστά που ξεπερνούν το 30% (σε ορισμένες περιπτώσεις προσεγγίζουν και το 40%). Αν συνυπολογιστεί μάλιστα ότι ένας αριθμός των δανείων δεν χρησιμοποιείται για αγορά κατοικίας τότε το συμπέρασμα που προκύπτει είναι ότι οι αγορές που χρηματοδοτούνται με τραπεζικό δανεισμό είναι σημαντικά λιγότερες. Αντίθετα ο ρυθμός πτώσης των συναλλαγών, είναι αισθητά μικρότερος (σύμφωνα με δειγματοληπτικές έρευνες κινείται στα επίπεδα του 20% περίπου) και η αναντιστοιχία αυτή επιβεβαιώνει την στροφή των ελλήνων σε άλλες μορφές χρηματοδότησης.

Αδιέξοδο για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις

Μαζικό κύμα αιτήσεων παρατηρείται στις εμπορικές τράπεζες από μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις οι οποίες ζητούν την αναδιάρθρωση του δανεισμού τους. Κάτω από το βάρος της οικονομικής κρίσης κινδυνεύουν χιλιάδες μικρές, ιδιαίτερα πολύ μικρές επιχειρήσεις, και συνεπακόλουθα πολλές περισσότερες θέσεις εργασίας, τη στιγμή που η επίσημη ανεργία ξεπερνάει το 11%. Δυστυχώς η κυβέρνηση μέχρι σήμερα δεν έχει πάρει καμία σχετική πρωτοβουλία να προλάβει μια τέτοια εξέλιξη. Το πρόγραμμα με τα εγγυοδοτούμενα από την ΤΕΜΠΜΕ ΑΕ δάνεια, χαρακτηρίζεται από τοκογλυφικούς όρους, ενώ έχει καθυστερήσει και εξωφρενικά η υλοποίησή του. Από την άλλη, η πολυδιαφημισμένη νομοθεσία για τη ρύθμιση των επιχειρηματικών οφειλών (Ν. 3816/2010) όχι μόνο είναι ανεπαρκής στο να βοηθήσει ουσιαστικά τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, αλλά επιπρόσθετα έχουν υπάρξει πολλές καταγγελίες στον τύπο για άρνηση των τραπεζών να την εφαρμόσουν, με διάφορα προσχήματα.

530 εκατ. για ψηφιακές δράσεις

Νέα προγράμματα  προϋπολογισμού 539 εκ. ευρώ για το 2010 από το επιχειρησιακό πρόγραμμα  «Ψηφιακή Σύγκλιση», παρουσίασε σήμερα σε συνέντευξη τύπου, η υπουργός Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κ. Λούκα Τ. Κατσέλη.
Σημειώνεται ότι, πέραν των νέων προγραμμάτων, είναι ανοιχτές και προηγούμενες προκηρύξεις έργων, συνολικού ύψους 220 εκ. ευρώ, που διαμορφώνουν το συνολικό φετινό προϋπολογισμό του προγράμματος στα 759 εκ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, ανακοινώθηκε η ένταξη 47 προτάσεων, προϋπολογισμού 100 εκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων 9 εκ. € αφορούν έργα  Επιμελητηρίων, 24 εκ. αφορούν δράσεις που υλοποιούνται από την Κοινωνία της Πληροφορίας Α.Ε., 6,5 εκ. έργα Πολιτισμού, 46,5 εκ δράσεις Ερευνητικών Φορέων και 14 εκ € έργα άλλων φορέων. 
Όσον  αφορά τις παρεμβάσεις στο Δημόσιο Τομέα, ανακοινώθηκαν 5 νέες προσκλήσεις, συνολικού προϋπολογισμού 249 εκατομμυρίων ευρώ, προς τα Υπουργεία Παιδείας (55 εκ €), Πολιτισμού – Τουρισμού (70 εκ €), Αγροτικής Ανάπτυξης (30 εκ €), Αμύνης (30 εκ €), ενώ η τελευταία πρόσκληση προϋπολογισμού 64 εκ €, απευθύνεται αποκλειστικά στους Δήμους, καθώς θα ακολουθήσει επόμενη για τις Περιφέρειες και τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Μεταξύ άλλων θα ενισχυθούν εφαρμογές για απλοποίηση διαδικασιών , πρόληψη φυσικών καταστροφών, διαχείριση κρίσεων, ηλεκτρονικές δημόσιες προμήθειες, οργάνωση ΠΔΕ, υποστήριξη εκλογικών διαδικασιών, εθνικό ποινικό μητρώο προώθηση ελληνικών συμφερόντων στο εξωτερικό, υπηρεσίες προς ομογενείς και απόδημους, το Μητρώο Αγροτών, την βελτίωση των στρατολογικών υπηρεσιών, τη δημιουργία αρχαιολογικού κτηματολογίου και εικονικών μουσείων, το ψηφιακό σχολείο και την οργάνωση των Δήμων.
Για τον ιδιωτικό τομέα οι βασικές κατευθύνσεις που ανακοινώθηκαν και αφορούν κρατικές ενισχύσεις συνολικού προϋπολογισμού 190 εκατομμυρίων ευρώ, συνοψίζονται στους εξής άξονες:
100 εκ € θα διατεθούν για τη στήριξη του λιανεμπορίου. Απευθύνεται σε εμπορικές επιχειρήσεις όλων των μεγεθών και διαφόρων κλάδων και θα επιδοτεί επενδύσεις για προσέλκυση πελατών (π.χ. ψηφιακό μάρκετινγκ, επικοινωνία) και για αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων (μείωση κόστους, εξοικονόμηση πόρων π.χ. με εγκατάσταση ηλεκτρονικής παραγγελιοληψίας, τιμολόγησης κλπ.)
25 εκ € στην παραγωγή και διάθεση ψηφιακού περιεχομένου. . Απευθύνεται σε εκδοτικούς οίκους  και μέσα ενημέρωσης για την  ψηφιοποίηση βιβλίων, αρχείων  κλπ.
15 εκ € για την Εγνατία Πληροφορική ΙΙ. Απευθύνεται στις επιχειρήσεις πληροφορικής της Β.Ελλάδας με στόχο την ανάπτυξη δράσεων στα Βαλκάνια.
50 εκ € για την ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας από τις επιχειρήσεις Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

Ικανοποίηση...

Θετικά εξελίσσονται μέχρι τώρα η προσπάθεια της Ελλάδας και η υλοποίηση του μνημονίου για τη στήριξη της οικονομίας της χώρας, σημειώνει ο εκπρόσωπος του επιτρόπου Ολι Ρεν.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki