Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία

Κτηματολόγιο : Παράταση για τα λάθη

Από την 1.8 έως την 31.12.2013 συμπληρώνεται η 10ετής προθεσμία διόρθωσης των ανακριβών αρχικών εγγραφών για τους κατοίκους εσωτερικού (12ετής για τους κατοίκους εξωτερικού και το Ελληνικό Δημόσιο) για τους ιδιοκτήτες ακινήτων που βρίσκονται σε όλες τις περιοχές του πρώτου πιλοτικού προγράμματος του Εθν. Κτηματολογίου. Μετά την παρέλευση των προθεσμιών αυτών, οι αρχικές εγγραφές καθίστανται οριστικές και παράγουν αμάχητο τεκμήριο υπέρ των εγγεγραμμένων στο Κτηματολόγιο. Αυτό σημαίνει ότι μετά την οριστικοποίηση των εγγραφών αυτών:

α) όλα τα αδήλωτα και «αγνώστου ιδιοκτήτη» ακίνητα περιέρχονται αυτοδικαίως στο Ελληνικό Δημόσιο, και

β) όποιος ιδιοκτήτης ακινήτου δεν αναγράφεται ως δικαιούχος στις οριστικές εγγραφές, χάνει οριστικά την κυριότητα του ακινήτου του, και μπορεί μόνον να προσπαθήσει να διεκδικήσει χρηματική αποζημίωση από όποιον το δήλωσε ψευδώς ως δικό του!

Η ΠΟΜΙΔΑ ζητά να παραταθεί η προθεσμία διόρθωσης των ανακριβών εγγραφών για 10 ακόμη έτη, ήτοι μέχρι τη συμπλήρωση 20ετίας από την έναρξη λειτουργίας κάθε Κτηματολογικού Γραφείου, ώστε να ευθυγραμμιστεί με τον Αστικό Κώδικα που προβλέπει απώλεια της κυριότητας λόγω 20ετούς «έκτακτης χρησικτησίας». Κάθε αντίθετη λύση παραβιάζει τις συνταγματικές διατάξεις περί προστασίας της ιδιωτικής περιουσίας, και δεν μπορεί η διαδικασία σύνταξης Κτηματολογίου να μετατραπεί σε εργαλείο δήμευσης της υπέρ του Κράτους!

Αλαλουμ με απαλλοτριώσεις ,αιγιαλό

Τεχνικοί και νομικοί παράγοντες επισημαίνουν , ότι όσον αφορά το Κτηματολόγιο υπάρχει μεγάλο και ανοιχτό θέμα με εκτάσεις που έχουν απαλλοτριωθεί υπέρ του Δημοσίου αλλά και με εκτάσεις του αιγιαλού. Και στις δύο περιπτώσεις διαγράφεται η προοπτική να δημιουργηθεί αμάχητο τεκμήριο υπέρ του ιδιώτη. Συντελεσμένες απαλλοτριώσεις για εκτάσεις και τμήματα ιδιοκτησιών, που έχουν κανονικά αποζημιωθεί οι ιδιοκτήτες τους από το Δημόσιο και έχουν χρησιμοποιηθεί ή θα γίνουν σε αυτές δημόσιες υποδομές. Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων δεν έχουν καταχωριστεί στη βάση του Εθνικού Κτηματολογίου. Επίσης στις κτηματολογικές εγγραφές σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι καταχωρισμένα τμήματα των γεωτεμαχίων, που εμπίπτουν στην κοινόχρηστη ζώνη του αιγιαλού. Το σύνθετο αυτό πρόβλημα που αφορά το επίπεδο οργάνωσης των κτηματογραφήσεων αναμένεται να αντιμετωπιστεί με νομοθετική ρύθμιση.

Παρτυ καταπατήσεων

Εκατοντάδες αστικά και αγροτικά ακίνητα του Δημοσίου είναι καταπατημένα στη Μαγνησία, με αποτέλεσμα οι καταπατητές να καρπούνται έσοδα, που σε διαφορετική περίπτωση θα περιέρχονταν στο ελληνικό δημόσιο… Την ίδια ώρα πολίτες που θέλουν να πληρώσουν, για να αγοράσουν ένα δημόσιο ακίνητο, ταλαιπωρούνται χρόνια ολόκληρα με τη διαδικασία… Τουλάχιστον 643 ακίνητα του Δημοσίου, αστικά και αγροτικά, έκτασης χιλιάδων στρεμμάτων, είναι καταπατημένα στη Μαγνησία, σύμφωνα με πόρισμα της Οικονομικής Επιθεώρησης Θεσσαλίας του υπουργείου Οικονομικών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, μόλις το 10% των δημοσίων κτημάτων στο Νομό, να είναι ελεύθερα προς αξιοποίηση, καθώς τα υπόλοιπα, είτε είναι καταπατημένα, είτε ανταλλάξιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Κτηματικής Υπηρεσίας του Δημοσίου. Χαρακτηριστικότερη περίπτωση καταπάτησης δημοσίων οικοπέδων αποτελεί στο Βόλο το κτήμα Μαλάκι, στον καποδιστριακό Δήμο Αρτέμιδας, το οποίο είναι καταχωρημένο στην Κτηματική Υπηρεσία ως παλαιός αιγιαλός, έκτασης 10.607 τ.μ.

Στο δυτικό και ανατολικό τμήμα του ανεγέρθηκε το 1978 συγκρότημα τριών πολυκατοικιών με 200 διαμερίσματα, οι ιδιοκτήτες των οποίων καλούνται τώρα να καταβάλουν στο δημόσιο ταμείο συνολικά 1.452.000 ευρώ. Όλοι τους αρνούνται ότι γνώριζαν, προτού αγοράσουν, ότι επρόκειτο για δημόσια έκταση, σε μεγάλο μέρος της οποίας ο εργολάβος έκτισε το συγκρότημα των κατοικιών. Στο πόρισμα αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Καθ' όλη τη διάρκεια του 2010 δεν διενεργήθηκαν καθόλου έλεγχοι και αυτοψίες στα δημόσια κτήματα (ούτε καν στα μεγάλα), για τη διαπίστωση τυχόν καταπάτησής τους και για την άμεση λήψη των προβλεπόμενων μέτρων προστασίας, με αποτέλεσμα να χαθούν αξιόλογα έσοδα για το Δημόσιο. Όπου για τους καταπατητές προσδιορίστηκε αποζημίωση υπέρ του Δημοσίου, στα επιβληθέντα ποσά υφίστατο αδιαφάνεια και δεν ήταν σύμφωνα με τη μισθωτική αξία της κάθε περιοχής. Η Κτηματική Υπηρεσία λειτουργούσε χωρίς καμιά οργανωτική δομή.

Στη τελική φάση το ρυθμιστικό της Αθήνας

Το νέο Ρυθμιστικό είναι στο τελικό στάδιο επεξεργασίας του από τον Οργανισμό της Αθήνας, προκειμένου να γίνουν οι απαραίτητες προσαρμογές, λαμβάνοντας υπόψη και τη Δημόσια Διαβούλευση που προηγήθηκε και η οποία βασίστηκε σε προγενέστερο σχέδιο που είχε συνταχθεί το 2011. Το νέο Σχέδιο θα δοθεί στη δημοσιότητα μόλις ολοκληρωθεί η επεξεργασία του από τις συναρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΚΑ. Είναι προσαρμοσμένο στις ανάγκες της χώρας και στις σύγχρονες απαιτήσεις, επιτρέπει μεγαλύτερη ευελιξία και διευκολύνει τη δημιουργία υπεραξιών στα δημόσια προς αξιοποίηση ακίνητα, μέσω της δυνατότητας δημιουργίας των απαραίτητων υποδομών. Πριν την κατάθεση του σχετικού Νομοσχεδίου για το Ρυθμιστικό, απαιτείται εκπόνηση Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΣΜΠΕ) του σχεδιασμού. Για την έγκριση της ΣΜΠΕ θα τηρηθούν, χωρίς καμία χρονοτριβή, οι διαδικασίες που προβλέπονται από την εθνική και κοινοτική νομοθεσία. Η εκπόνηση και έγκριση ΣΜΠΕ αποτελεί προϋπόθεση, με βάση το εθνικό και κοινοτικό δίκαιο, για όλα τα ρυθμιστικά σχέδια αλλά και για τα ειδικά χωροταξικά σχέδια, όπως π.χ. αυτό του Τουρισμού.

On line η εφορία με το Κτημτολόγιο

Την άμεση εξεύρεση ενός μηχανισμού διαχείρισης, ενδεχομένως και νομιμοποίησης, των καταπατήσεων δασών και δασικών εκτάσεων, αλλά και των αυθαιρέτων σε δάση ζητεί η Task Force. Μάλιστα επισημαίνει ότι υπάρχει σοβαρός κίνδυνος η εκπόνηση των δασικών χαρτών να βρεθεί εκτός χρονοδιαγράμματος. Όσον αφορά το Κτηματολόγιο, εκτιμά ότι υπό τις παρούσες συνθήκες η Ελλάδα πρέπει να περιορίσει τις προσδοκίες της και να εκπονήσει ένα Κτηματολόγιο «για τα απολύτως βασικά». Πάντως σε αποδοχή πρότασης της Task Force, προετοιμάζεται τροπολογία για τη «σύνδεση» των στοιχείων του Κτηματολογίου και όσων δηλώνονται στις φορολογικές δηλώσεις, με σκοπό τον εντοπισμό ασυμφωνιών. Η συνεργασία της Task Force (ειδικών από την Ολλανδία, τη Γερμανία, την Αυστρία και την Ισπανία) με την Κτηματολόγιο Α.Ε. ξεκίνησε στα τέλη του προηγούμενου έτους και θα συνεχιστεί καθ' όλη τη διάρκεια του 2013 με μία ή δύο συναντήσεις κάθε μήνα. Οπως προκύπτει από τις αναφορές (mission reports) που έχουν γίνει μέχρι στιγμής από την Task Force:

1. Δασικοί χάρτες. Εκφράζεται ο φόβος ότι η κατάρτιση δασικών χαρτών θα βρεθεί εκτός χρονοδιαγράμματος. «Η διαδικασία κατάρτισης είναι ανεπαρκής και η καθυστέρηση των εγκρίσεων από τις δασικές υπηρεσίες καθιστά αδύνατο να είναι οι δασικοί χάρτες έγκαιρα έτοιμοι», αναφέρει μία από τις εκθέσεις του Φεβρουαρίου. Αξιοσημείωτο πάντως είναι ότι η Task Force ζητεί να βρεθεί διαδικασία για τη νομιμοποίηση, έναντι οικονομικού ανταλλάγματος, καταπατήσεων και αυθαιρέτων σε δημόσιες δασικές εκτάσεις. Μάλιστα ζητεί να εξεταστεί το ενδεχόμενο αναθεώρησης του Συντάγματος σε αυτήν την κατεύθυνση, αίτημα βέβαια που δεν είναι εφικτό καθώς θα βρεθούν «στον αέρα» οι μέχρι σήμερα εκπονημένοι δασικοί χάρτες (σύμφωνα με πληροφορίες, πάντως, το ΥΠΕΚΑ ετοιμάζει και νέα τροποποίηση της δασικής νομοθεσίας, πάντα στην κατεύθυνση της χαλάρωσης των περιορισμών). Τι προτείνεται; Να οργανωθεί η παράκαμψη των δασικών υπηρεσιών (ήδη δρομολογείται μέσω σχεδίου νόμου για το Κτηματολόγιο), να οριστεί ένας τρόπος υπολογισμού αποζημίωσης για τις περιπτώσεις που οι αποφάσεις των δασικών υπηρεσιών έρχονται σε σύγκρουση με αποφάσεις άλλων δημοσίων αρχών και να αναδιοργανωθεί συνολικά η διαδικασία χαρτογράφησης των δασών. Η Task Force θεωρεί παράλογο το αίτημα των δασικών υπηρεσιών για ενίσχυση σε προσωπικό, εκτιμώντας ότι «η πρόσληψη και εκπαίδευση νέων στελεχών θα προκαλέσει επιπρόσθετη καθυστέρηση».

2. Κτηματολόγιο. Η Task Force θεωρεί ότι οι ελληνικές αρχές πρέπει να αρκεστούν σε ένα πιο «περιορισμένο» Κτηματολόγιο (minimum cadastre), όχι ως προς την κάλυψή του (η οποία οφείλει εξ ορισμού να είναι πανεθνική), αλλά ως προς τα στοιχεία που θα περιλαμβάνει. Για παράδειγμα, στην Ισπανία το Κτηματολόγιο περιλαμβάνει και οικονομικά στοιχεία όπως οι αντικειμενικές αξίες. Για την Ελλάδα θεωρείται απαραίτητο σε αυτή τη φάση το Κτηματολόγιο να προσφέρει μόνο τη σύνδεση μεταξύ ιδιοκτησίας και γης. Ωστόσο θεωρείται κρίσιμης σημασίας η σύνδεση των στοιχείων του Κτηματολογίου με εκείνα που δηλώνονται στις φορολογικές δηλώσεις, προκειμένου να εντοπιστούν περιουσίες που έχουν δηλωθεί στο Κτηματολόγιο, αλλά όχι στο Ε9.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki