Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία

Επανερχεται το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό

Ενα βήμα πίσω κάνει το υπουργείο Οικονομικών στο σχέδιο νόμου που αφορά τη διαχείριση του αιγιαλού και των παραλιών της χώρας. Μετά τα κύματα οργής,  τις κινητοποιήσεις πολιτών και τη θύελλα αντιδράσεων από περιβαλλοντικές οργανώσεις, νομικούς, ακόμη και βουλευτές της κυβέρνησης, τα στελέχη της αρμόδιας Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας ξαναχτένισαν το κείμενο του νομοσχεδίου και προχώρησαν σε σημαντικές αλλαγές. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Βήματος», επαναφέρουν ως μέγιστο όριο παραχώρησης χρήσης αιγιαλού τα 500 τ.μ. και τίθεται υποχρεωτική ζώνη παραλίας 15 μέτρων. Τα παραχωρούμενα τμήματα δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν το 50% της παραλίας ώστε να διασφαλίζεται η ανεμπόδιστη πρόσβαση των πολιτών στη θάλασσα. Επίσης από τη διάταξη που αφορούσε τη νομιμοποίηση αυθαίρετων κατασκευών εξαφανίζεται η λέξη «νομιμοποίηση» και αντικαθίσταται από τη λέξη «αδειοδότηση», ενώ αλλάζει και η ημερομηνία κατασκευής των κτισμάτων τα οποία θα μπορούν να υπαχθούν στη ρύθμιση.

Ειδικότερα στο κείμενο που είχε τεθεί σε διαβούλευση στις 17 Απριλίου - προκειμένου να αντικαταστήσει τον Ν. 2971/01 και τις τροποποιήσεις του - περιλαμβάνονταν διατάξεις για τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων τα οποία μπορούσαν να έχουν χτιστεί ως την έναρξη ισχύος του νέου νόμου. Επειτα από διαβούλευση με υπηρεσιακούς παράγοντες του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής (ΥΠΕΚΑ), τελικά θα μπορούν να αδειοδοτηθούν... εκ των υστέρων αυθαίρετες κατασκευές οι οποίες είχαν κατασκευαστεί ως τις  28.7.2011, ημερομηνία η οποία θεωρείται από το ΥΠΕΚΑ «κόκκινη γραμμή».

Το συγκεκριμένο χρονικό όριο έχει χρησιμοποιηθεί και στους δύο τελευταίους νόμους για τα αυθαίρετα - δηλαδή, στον 4014/11, ο οποίος ωστόσο κρίθηκε αντισυνταγματικός από το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ), και στον 4178/2013, ο οποίος έχει επίσης προσβληθεί και θα ελεγχθεί ως προς τη συνταγματικότητά του. Ωστόσο το ΣτΕ δέχεται οριστική εξαίρεση αυθαιρέτου από την κατεδάφιση ως τις  31.1.1983, ημερομηνία που είχε οριστεί από τον οικιστικό νόμο Τρίτση (1337/1983).

Και αυτό δεν είναι το μόνο ζήτημα που προκύπτει ως προς τη νομιμοποίηση αυθαιρέτων. Η νομολογία του ΣτΕ τάσσεται κατά της αλλοίωσης του αιγιαλού, με μοναδική εξαίρεση την περίπτωση που εξυπηρετείται υπέρτατο δημόσιο συμφέρον. Για τον λόγο αυτόν σε κανέναν νόμο τακτοποίησης αυθαιρέτων κτισμάτων ως σήμερα δεν μπορούσε να υπαχθούν αυθαίρετα στον αιγιαλό.

Τον σκόπελο αυτόν, όπως υποστηρίζουν παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, μπορεί να τον προσπεράσουν. Με τη νέα ρύθμιση θα νομιμοποιούνται κατασκευές οι οποίες θα μπορούσαν να είχαν λάβει νόμιμη άδεια - όπως εγκαταστάσεις δημόσιες και ιδιωτικές που εξυπηρετούν δημόσιους, κοινωφελείς, ερευνητικούς ή επιχειρηματικούς σκοπούς - αλλά δεν το είχαν κάνει. Δηλαδή, όπως λένε οι ίδιοι, πρόκειται για νόμιμες χρήσεις στη ζώνη του αιγιαλού και δεν αφορά νομιμοποίηση αυθαίρετων κατοικιών, εστιατορίων ή τμημάτων ξενοδοχειακών μονάδων.

Οι αυθαιρετούχοι θα έχουν προθεσμία ενός έτους για να «τακτοποιήσουν» τις συγκεκριμένες αυθαίρετες κατασκευές. Οσοι δεν το πράξουν θα υποστούν τις κυρώσεις του νόμου καθώς από αυτό το καλοκαίρι ξεκινά η ηλεκτρονική παρακολούθηση όλων των ακτών της χώρας.  Το υπουργείο αναμένεται να προχωρήσει σε σύμβαση με εταιρεία δορυφορικής παρακολούθησης προκειμένου να εντοπίζει τους παραβάτες. Πέρυσι αντίστοιχο πρόγραμμα είχε λειτουργήσει πιλοτικά σε πέντε περιοχές της χώρας όπου καταγράφηκαν αυθαιρεσίες και επιβλήθηκαν πρόστιμα.

Οριοθέτηση του αιγιαλού

Πέρα από την «τακτοποίηση» αυθαίρετων κατασκευών στον αιγιαλό, κύριος στόχος των  προτεινόμενων ρυθμίσεων είναι η οριοθέτηση του αιγιαλού της χώρας η οποία θα γίνει βάσει των υπόβαθρων της εταιρείας Εθνικό Κτηματολόγιο και Χαρτογράφηση ΑΕ. Ως σήμερα έχει οριοθετηθεί αποσπασματικά 8%-10% της συνολικής ζώνης αιγιαλού της χώρας, αν και η προκαταρκτική χάραξη είχε ολοκληρωθεί ήδη από το 2008, αλλά δεν αξιοποιήθηκε ποτέ. Οπως εκτιμούν υπηρεσιακοί παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, η οριοθέτηση του αιγιαλού όλης της χώρας μπορεί να ολοκληρωθεί σε διάστημα ενός έτους.Το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση και θα είναι έτοιμο ως το τέλος Ιουνίου προκειμένου να εισαχθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Οικοδομικά τετράγωνα

Την «τακτοποίηση» της περιουσίας πολιτών, οι οποίοι βρίσκονται εδώ και χρόνια στον «αέρα», καθώς έχτισαν στην παραλία με ευθύνη της Διοίκησης, προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το άρθρο 5, «η ζώνη παραλίας δεν επιτρέπεται να υπερβαίνει τη ρυμοτομική γραμμή εγκεκριμένου σχεδίου πόλης ή τη διαμορφωμένη γραμμή δόμησης».  Με τη ρύθμιση αυτή νομιμοποιούνται ολόκληρα οικοδομικά τετράγωνα στη Λούτσα, σε περιοχές της Ζακύνθου, του Πειραιά κ.α., όπου είχε γίνει επέκταση του σχεδίου πόλεως χωρίς χάραξη αιγιαλού και καθορισμό γραμμής παραλίας, με συνέπεια πολλές ιδιοκτησίες να είναι πλέον αυθαίρετες.

Στα 100 μέτρα η ζώνη

Στο νομοσχέδιο προστίθεται διάταξη η οποία προβλέπει ζώνη παραλίας 100 μέτρων στις περιοχές που περιλαμβάνονται στο ευρωπαϊκό δίκτυο προστατευόμενων περιοχών Natura και στους υγρότοπους διεθνούς σημασίας Ramsar.  Γενικότερα, σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Οικονομικών, θεσμοθετείται υποχρεωτική ζώνη παραλίας πλάτους 15 μέτρων και όχι 10 μέτρων, όπως προβλεπόταν στην προηγούμενη μορφή του νομοσχεδίου. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, με τη χάραξη του αιγιαλού χαράσσεται συνήθως (δεν ήταν υποχρεωτικό) παραλία ως 10 μέτρα και όχι περισσότερα, διότι έτσι το Δημόσιο δεν είναι υποχρεωμένο να καταβάλει αποζημίωση.  Γενικότερα η ζώνη παραλίας δεν θα μπορεί, σύμφωνα με το τελικό κείμενο του σχεδίου νόμου,  να υπερβαίνει σε πλάτος τα 100 μέτρα.

Πάντως είναι αξιοσημείωτο ότι πριν από την έγκριση ή επέκταση σχεδίου πόλης, την εκποίηση ή παραχώρηση δημοσίου κτήματος, την εκτέλεση λιμενικών, βιομηχανικών, τουριστικών και συγκοινωνιακών έργων, την έκδοση άδειας για εκτέλεση οικοδομικών εργασιών σε ακίνητα που απέχουν ως 100 μέτρα από την οριογραμμή του αιγιαλού απαιτείται να κρίνει αρμόδια επιτροπή, η οποία θα συγκροτηθεί στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, επί της ανάγκης καθορισμού ζώνης παραλίας.

Επίσης μέχρι στιγμής παραμένει στο νομοσχέδιο ρύθμιση η οποία προβλέπει ότι ακίνητα τα οποία έχουν χάσει την αρτιότητά τους, καθώς τμήμα τους εμπίπτει στη ζώνη παραλίας, κατά παρέκκλιση θα θεωρούνται άρτια αν το εμβαδόν που απομένει υπερβαίνει το 80% του απαιτούμενου από τον νόμο.

«Διορθώσεις» στις λίμνες

Στο αρχικό κείμενο του σχεδίου νόμου, το οποίο είχε τεθεί σε διαβούλευση, γινόταν περιοριστική απαρίθμηση των λιμνών και των ποταμών με όχθη και παρόχθια ζώνη που πρέπει να προστατεύονται. Ετσι οι λίμνες Στυμφαλία, Μητρικού, Κουμουνδούρου, Ισμαρίδα, του Καϊάφα, της Βουλκαρίας και οι τεχνητές λίμνες Πλαστήρα, Θησαυρού και Μαραθώνα έμεναν χωρίς... όχθη και παρόχθια ζώνη. Το ίδιο και ποταμοί όπως ο Εβρος , ο Ευρώτας, ο Λούρος, ο Πηνειός Πελοποννήσου, ο βοιωτικός Κηφισός, ο Ασωπός. Τελικά, σύμφωνα με πληροφορίες, στη συγκεκριμένη διάταξη που αναφέρεται στην κυριότητα και τον προορισμό παρόχθιας ζώνης και παλιάς όχθης θα γίνεται παραπομπή στον νόμο 4258/2014 για τα υδατορέματα ώστε ό,τι δεν προσδιορίζεται ως ρέμα να έχει όχθη και παρόχθια ζώνη.

Αφαιρείται η επιχωμάτωση

Οι έντονες αντιρρήσεις που αφορούσαν τη διάταξη για την επιχωμάτωση θαλάσσιου χώρου ήταν καταλυτικές. Τελικά, σύμφωνα με στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών, καταργείται η συγκεκριμένη διάταξη η οποία αναφερόταν σε επιχωμάτωση πέντε τετραγωνικών μέτρων θαλάσσης ανά κλίνη για την εξυπηρέτηση τουριστικών επενδύσεων που έχουν ενταχθεί στο θεσμικό πλαίσιο των Στρατηγικών Επενδύσεων ή για τις οποίες έχει εγκριθεί ΕΣΧΑ∆Α ή ΕΣΧΑΣΕ (τα fast track Ειδικά Σχέδια Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων και  Στρατηγικών Επενδύσεων). Προστίθεται όμως εδάφιο το οποίο προβλέπει ότι έπειτα από αίτηση του Δημοσίου ή ξενοδοχειακών επιχειρήσεων θα επιτρέπεται η προσάμμωση αιγιαλών για την αποκατάσταση, καθώς και την ποιοτική και ποσοτική βελτίωση της πρότερης κατάστασής τους.

Παραλίες

Παραχώρηση μόνο ως το 50% της έκτασης

Το υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να κατευνάσει τις αντιδράσεις κατά του νομοσχεδίου για τον αιγιαλό, προσθέτει διατάξεις, ορισμένες από τις οποίες περιλαμβάνονται στον ισχύοντα νόμο, τον 2971/01, αλλά είχαν «ξεχαστεί». Ετσι, σύμφωνα με πληροφορίες, η μέγιστη επιφάνεια που θα μπορεί να μισθώσει ένας επιχειρηματίας για ομπρέλες, ξαπλώστρες κ.ά. θα είναι τα 500 τετραγωνικά μέτρα. Ωστόσο μεταξύ δύο... πόστων θα πρέπει να παραμένει διάδρομος 70 μέτρων - η ισχύουσα νομοθεσία ορίζει ελεύθερη ζώνη 100 μέτρων μεταξύ των παραχωρήσεων.  Η αλλαγή αυτή αποφασίστηκε έπειτα από πιέσεις διαφόρων δήμων της χώρας, όπως π.χ. της Θήρας, όπου οι παραλίες είναι μικρές. Για μεγάλες παραλίες (όπως της Ζαχάρως κ.ά.) δεν αποκλείεται να περιληφθεί ρύθμιση η οποία θα επιτρέπει παραχωρήσεις επιφάνειας μεγαλύτερης από 500 τ.μ.

Η διατήρηση ελεύθερης ζώνης δεν θα ισχύει για όσους διατηρούν ταβέρνα, καφέ κτλ. και κάνουν χρήση της παραλίας που βρίσκεται μπροστά τους. Σε κάθε περίπτωση, τα παραχωρούμενα τμήματα για απλή χρήση αιγιαλού και παραλίας δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν το 50% της έκτασης ώστε σε μικρούς κόλπους να παραμένει ελεύθερο τμήμα για τους πολίτες.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, το οποίο βρίσκεται στο τελικό στάδιο επεξεργασίας, το 20% από το αντάλλαγμα παραχώρησης αιγιαλού σε προστατευόμενες περιοχές θα πηγαίνει στο Πράσινο Ταμείο προκειμένου να υποστηριχθούν παρεμβάσεις για την ανάδειξη και αποκατάσταση του περιβάλλοντος.

ΠΗΓΗ: Το Βημα

Τα σχέδια του Κτηματολογίου

Στις επόμενες εβδομάδες αναμένονται οι πρώτες κατακυρώσεις διαγωνισμών του Κτηματολογίου, που θα «ξεμπλοκάρουν» το τεράστιο αυτό έργο, όπως επισήμανε χθες ο υπουργός Περιβάλλοντος, Γ. Μανιάτης, κατά την έναρξη των εργασιών της Συνόδου της Μόνιμης Επιτροπής Κτηματολογίου, εκτιμώντας πως εντός των ημερών θα κατατεθεί στη Βουλή η σχετική ρύθμιση για τη δημιουργία των δύο μόνιμων, Οριστικών Κτηματολογικών Γραφείων, στη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά.

Σύμφωνα με πληροφορίες, οι αμέσως επόμενοι δήμοι που αναμένεται να «τρέξει» η συλλογή δηλώσεων είναι το υπόλοιπο των νομών Κοζάνης και Αργολίδας, προκειμένου να συμμετάσχουν όσοι δεν περιλαμβάνονταν στην προηγούμενη γενιά κτηματογράφησης. Πρόκειται συνολικά για 11 ΟΤΑ του καλλικρατικού δήμου Ναυπλιέων, 8 ΟΤΑ του καλλικρατικού δήμου Άργους-Μυκηνών και ένα μεγάλο μέρος του νομού Κοζάνης.

Μέσα από το εθνικό πρόγραμμα Κτηματολογίου, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 560 εκατ. ευρώ, θα καταγραφεί, θα αξιοποιηθεί και θα διασφαλιστεί το περίπου 65% της έκτασης της χώρας, ώστε να έρθει να προστεθεί το υπόλοιπο 35%, που είναι υπό κτηματογράφηση. Ενώ, σύμφωνα με τον υπουργό Περιβάλλοντος, ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου υπολογίζεται πάνω από 800 εκατ. ευρώ, μέχρι το 2020, χρονιά ολοκλήρωσης του έργου, μέσω του οποίου αναμένεται να δημιουργηθούν περισσότερες από 12.000 νέες θέσεις εργασίες. «Ενοποιούμε τα πληροφοριακά συστήματα όλης της δημόσιας διοίκησης, από το κτηματολόγιο, την πολεοδομία και τα δάση, μέχρι τα σχέδια πόλης και τον ορυκτό πλούτο», επισημαίνει ο Γ. Μανιάτης, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι η δουλειά που επίκειται να γίνει είναι «τουλάχιστον δεκαπλάσια όλης αυτής που έχει γίνει όλες τις προηγούμενες δεκαετίες». Σήμερα όλα τα ακίνητα των ιδιωτών και του Δημοσίου καταγράφονται στα περίπου 400 υποθηκοφυλακεία όλης της χώρας, ενώ, σύμφωνα πάντα με τον Γ. Μανιάτη, «το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα και πολύ πριν από το 2020, από τα 400 αυτά υποθηκοφυλακεία θα οδεύσουμε σε μόλις 16 περιφερειακά κτηματολογικά γραφεία».

Πάντως, ήδη, υπάρχει δυνατότητα θέασης των τελικών στοιχείων κτηματογράφησης σε 16 περιοχές στη διαδικτυακή πλατφόρμα (www.ktimatologio.gr). Πρόκειται για δέκα πρωτεύουσες νομών και έξι πόλεις της Θεσσαλονίκης, οι οποίες είναι: Λάρισα, Καρδίτσα, Ναύπλιο, Σπάρτη, Τρίπολη, Κόρινθος, Ηγουμενίτσα, Πρέβεζα, Ζάκυνθος, Πύργος και Αμπελόκηποι, Ελευθέριο-Κορδελιό, Εύοσμος, Μενεμένη, Ωραιόκαστρο, Νέα Μαγνησία-Διαβατά. Σκοπός της υπηρεσίας, είναι η ενημέρωση των δικαιούχων για την τελική καταγραφή του ακινήτου τους, όπως είχε τη στιγμή λήξης της κτηματογράφησης και έναρξης λειτουργίας του κτηματολογικού γραφείου, μετά την ανάρτηση και την αναμόρφωση των στοιχείων με τα αποτελέσματα των ενστάσεων/αιτήσεων διόρθωσης. Ο ενδιαφερόμενος μπορεί στη ψηφιακή πλατφόρμα να αναζητήσει στοιχεία όπως το απόσπασμα του Κτηματολογικού Φύλλου και το απόσπασμα χάρτη, στον οποίο είναι οριοθετημένο το ακίνητο, όπου και αναγράφεται ο Κωδικός Αριθμός Εθνικού Κτηματολογίου του ακινήτου.

Το σχέδιο για τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς

Ανοίγει το επόμενο χρονικό διάστημα ο δρόμος για να δοθεί λύση στο μείζον ζήτημα των οικοδομικών συνεταιρισμών που αφορά περίπου 600 χιλιάδες ιδιοκτήτες, οι οποίοι παραμένουν «όμηροι» εδώ και περίπου σαράντα χρόνια. Περισσότεροι από 550 οικοδομικοί συνεταιρισμοί, με πάνω από 300.000 στρέμματα γης αδυνατούν να αξιοποιηθούν για περισσότερα από σαράντα χρόνια.

Στο σχέδιο που προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος, προβλέπεται η ανταλλαγή εκτάσεων σε περιοχές που είναι κοντά σε μικρούς, εγκαταλειμμένους οικισμούς και θέτει σε εφαρμογή την ιδιωτική πολεοδόμηση, ένα «πολεοδομικό εργαλείο» μέσω του οποίου οι ιδιώτες αναλαμβάνουν την κατασκευή των υποδομών που απαιτούνται για τη λειτουργία των οικισμών. Στην ουσία, η νέα διάταξη αφορά όσους είχαν αγοράσει εκτάσεις σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς κατά κύριο λόγο πριν από το 1975, αλλά τελικά δεν κατάφεραν να τις αξιοποιήσουν, αφού κάθε οικοδομική δραστηριότητα σε δασική έκταση απαγορεύτηκε από το Σύνταγμα.

Σύμφωνα με όσα προβλέπονται στις διατάξεις που προωθεί το υπουργείο, οι χώροι που θα επιλεγούν δεν αφορούν σε νησιά και οι οικισμοί θα δημιουργηθούν μέσω της ιδιωτικής πολεοδόμησης. Οι περιοχές που θα επιλεγούν για τη μεταφορά των συνεταιρισμών, σύμφωνα με τις πληροφορίες, θα πρέπει να έχουν ενιαία έκταση 50 στρέμματα. Οπως προβλέπεται, το 50% της συνολικής έκτασης του νέου οικισμού θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί για κοινόχρηστος και κοινωφελείς σκοπούς. Με αυτό τον τρόπο τα μέλη των νέων οικοδομικών συνεταιρισμών απαλλάσσονται από την υποχρέωση να εισφέρουν σε γη και χρήμα όπως συμβαίνει με τους ιδιοκτήτες ακινήτων που βρίσκονται σε περιοχές που μπαίνουν στο σχέδιο πόλης.

Ο μέσος συντελεστής δόμησης θα είναι 0,4 για την κατοικία και 0,6 για ειδικές χρήσεις. Η μέση πυκνότητα των νέων οικοδομικών συνεταιρισμών θα είναι 50 άτομα ανά 10 στρέμματα και το ύψος των κτιρίων 7,5 μέτρα, ενώ σε περιπτώσεις κεραμοσκεπής προβλέπεται η δυνατότητα επιπλέον 1,5 μέτρου ύψους.

Όπως επισημαίνεται από το ΥΠΕΚΑ, δεν θίγονται εκτάσεις αμιγούς περιβαλλοντικής προστασίας, καθώς βασικός στόχος, μέσω της πολεοδομικής και χωροταξικής μεταρρύθμισης, είναι να ενισχυθεί η θωράκιση των προστατευόμενων εκτάσεων, με απόλυτο σεβασμό στις συνταγματικές προβλέψεις και τα ιδιοκτησιακά και περιουσιακά δικαιώματα των πολιτών.

Σε ό,τι αφορά τους οικοδομικούς συνεταιρισμούς που βρίσκονται στην Αττική αλλά και στις λοιπές περιοχές που εξαιρούνται από τη δυνατότητα μεταφοράς συνεταιρισμών, θα δίνεται η δυνατότητα δόμησης μόνο στις σημερινές εκτάσεις των συνεταιρισμών, υπό την αυστηρή προϋπόθεση ότι μεγάλο τμήμα τους δεν είναι χαρακτηρισμένο είτε ως δασική είτε ως αναδασωτέα έκταση, ενώ στις εξαιρούμενες για μεταφορά περιοχές δεν ισχύει ο κανόνας των 50 στρεμμάτων. Σημειώνεται ότι στην Αττική από την έως τώρα καταγραφή έχει προκύψει ότι υπάρχουν 220 οικοδομικοί συνεταιρισμοί, εκ των οποίων οι 110 αντιμετωπίζουν προβλήματα καθώς είναι δασικές εκτάσεις. Για τους υπόλοιπους 330 που βρίσκονται εκτός Αττικής, 25% αντιμετωπίζουν προβλήματα γιατί ανήκουν σε δασικές εκτάσεις και 15% δεν βρίσκονται σε περιοχή Ειδικά Ρυθμιζόμενης Πολεοδόμησης (ΠΕΡΠΟ).

Ζώνες υποδοχής

Όπως προβλέπεται, οι νέοι οικοδομικοί συνεταιρισμοί θα στήνονται σε ζώνες εκτός της Κρήτης, της Εύβοιας, της Αττικής, της Θεσσαλονίκης, των Ιωαννίνων, της Πάτρας, του Βόλου και της Λάρισας. Η μεταφορά του συντελεστή δόμησης θα γίνεται μέσω της Τράπεζας Γης (δεξαμενή δικαιωμάτων επί ακινήτων). Ποσοστό 50% της έκτασης αποδίδεται -πάλι μέσω της Τράπεζας Γης- στο Δημόσιο. Αυτή η έκταση επιβάλλεται να είναι είτε ενιαία είτε διαιρετή σε τμήματα με επιφάνεια ίση ή μεγαλύτερη των 20 στρεμμάτων. Παράλληλα, ποσοστό 10% του συνόλου των προστατευόμενων εκτάσεων αποδίδεται στους δήμους για τη δημιουργία χώρων πρασίνου και τίθενται σε ειδικό καθεστώς προστασίας.

Δικαιούχοι ανταλλαγής είναι όλοι οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί που βρίσκονται σε δάση ή εκτάσεις όπου απαγορεύεται η δόμηση. Επίσης, οι οικοδομικοί συνεταιρισμοί των οποίων οι εκτάσεις έχουν ενταχθεί σε ρυμοτομικό σχέδιο και μετά την ψήφιση του νόμου 998/79 τα σχέδια είτε κρίθηκαν άκυρα είτε πρέπει να ακυρωθούν. Επιπλέον, δικαιούχοι είναι και οι συνεταιρισμοί που είχαν προχωρήσει σε ιδιωτικές πολεοδομήσεις των οποίων η μελέτη είχε εκπονηθεί και εγκριθεί με τον νόμο 1947/91 και κρίθηκε μη νόμιμη από το Συμβούλιο της Επικρατείας λόγω έλλειψης εγκεκριμένου χωροταξικού πλαισίου.

Προχωρούν τα ρυθμιστικά Αττικής, Θεσσαλονίκης

Υπερψηφίστηκε επί της αρχής και επί των άρθρων στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, το νομοσχέδιο για τα νέα Ρυθμιστικά Σχέδια της Αττικής και της Θεσσαλονίκης.

Το νομοσχέδιο στηρίχθηκε από τους κυβερνητικούς εταίρους, ενώ επιφυλακτή εμφανίσθηκε η ΔΗΜΑΡ και οι ΑΝΕΛ. Την αντίθεσή τους εξέφρασαν τα υπόλοιπα κόμματα.

Σε σχέση με τα δύο νέα Ρυθμιστικά Σχέδια, η πλειοψηφία επανέλαβε τους ισχυρισμούς της πως συνδυάζουν τον στόχο της προσέλκυσης επενδυτών και της ανάπτυξης της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, με το στόχο της περιβαλλοντικής προστασίας και της συνεκτικότητας ανάμεσα στις διάφορες περιοχές τους.

Από πλευράς αντιπολίτευσης, η Αφροδίτη Θεοπεφτάτου (ΣΥΡΙΖΑ) υποστήριξε ότι ο σχεδιασμός των δύο Ρυθμιστικών Σχεδίων «βασίζεται σε παλαιότερα, αναξιόπιστα στοιχεία, που δεν λαμβάνουν υπόψη την οικονομική κρίση και τις εντυπωσιακές αλλαγές που έλαβαν χώρα την τελευταία 4ετία. Λείπουν οι δασικοί χάρτες, το Κτηματολόγιο, καθώς και διάφορες διοικητικές πράξεις των ΟΤΑ και άλλων φορέων».

«Η δέσμευση περί κατάργησης ή αντιμετώπισης της εκτός σχεδίου δόμησης έχει αμβλυνθεί. Η παραγωγή στο σύνολό της, πλην του τουρισμού και της υγείας, έχει πρακτικά συρρικνωθεί μέχρι εξαφάνισης στο νέο ρυθμιστικό σχέδιο της Αττικής, ενώ ήταν χαρακτηριστικά πολύ ανεπτυγμένη στο αμέσως προηγούμενο σχέδιο νόμου» παρατήρησε η κα Θεοπεφτάτου.

Την κριτική ότι τα στοιχεία στα οποία βασίστηκε η κατάρτιση του νομοσχεδίου είναι παρωχημένα, συμμερίστηκε σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, και ο βουλευτής της ΝΔΣταύρος Καλαφάτης.

Η Νίκη Φούντα (ΔΗΜΑΡ), παρότι επιφυλάχθηκε για την τελική στάση του κόμματός της απέναντι στο νομοσχέδιο, εκτίμησε ως ιδιαίτερα θετικό στοιχείο τα άρθρο 38 περί προστασίας των παράκτιων ζωνών. Αναγνωρίζοντας μαζί με τους υπόλοιπους εισηγητές της αντιπολίτευσης, πως οι διατάξεις αυτές αντιβαίνουν σε άλλες κυβερνητικές ρυθμίσεις, η κα Φούντα σημείωσε πως το άρθρο αυτό «θα μπορέσει να αποτελέσει πάτημα την επόμενη περίοδο, για να αντικρούσουμε ακόμα και το νομοσχέδιο για τον αιγιαλό και την παραλία».

«Κάνετε λόγο για συνδυασμό της εμπορικής χρήσης και την εκμετάλλευση χώρων πολιτισμού και αναψυχής. Φοβόμαστε ότι αρκετοί από τους ιστορικούς και πολιτισμικούς χώρους μας, θα πλημμυρίσουν με τραπεζοκαθίσματα και θα θυσιαστούν στον βωμό του κέρδους» σημείωσε ο Παύλος Χαϊκάλης (ΑΝΕΛ). «Στο άρθρο 27 για το λιανικό εμπόριο, δίνεται προτεραιότητα στη χωροθέτηση εμπορικών επιφανειών άνω των 5.000 τετραγωνικών μέτρων για εστίαση και αναψυχή. Τι γίνεται όμως με τους μικροεπαγγελματίες;» αναρωτήθηκε.

«Η όποια γενικόλογη προστασία δασών και αιγιαλού είναι κενό γράμμα, καθώς την ίδια στιγμή προωθείται το νέο δασικό νομοσχέδιο, που επιτρέπει κάθε είδους επέμβαση στα δάση και στις δασικές εκτάσεις, όσο και το νομοσχέδιο για τους αιγιαλούς, που πρακτικά φωτογραφίζει τις επενδύσεις στο παράλιο μέτωπο» ανέφερε με τη σειρά του ο Σπύρος Χαλβατζής (ΚΚΕ).

Το γήπεδο της ΑΕΚ

Δεύτερο ζήτημα αιχμής υπήρξε η κατασκευή του γηπέδου της ΑΕΚ.Εν αναμονή των τροπολογιών που δεσμεύθηκε να καταθέσει ο ΣΥΡΙΖΑ προκειμένου να υπάρξουν περιβαλλοντικά αντισταθμιστικά οφέλη και να υπερψηφίσει τα δύο σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου, ο εισηγητής της Ν.Δ., Δ. Σταμενίτης, υπερασπίστηκε τις διατάξεις ως έχουν, υποστηρίζοντας πως η κατασκευή του γηπέδου «δίνει μια νέα ώθηση ανάπτυξης στην περιοχή της Νέας Φιλαδέλφειας: Πέρα από τα σημαντικά οφέλη και τις θετικές συνέπειες, οι προτεινόμενες διατάξεις καθορίζουν ένα ειδικότερο καθοριστικό πλαίσιο και μια ειδική περίπτωση αξιοποίησης δημόσιου ακίνητου, και δημιουργούν το κανονιστικό πεδίο για την ανάπτυξη».

Διακρίνοντας δυνατότητες γενίκευσης του μοντέλου της Νέας Φιλαδέλφειας, η Νίκη Φούντα (ΔΗΜΑΡ) δήλωσε πως το κόμμα της θα καταψηφίσει τα δύο άρθρα που αφορούν το γήπεδο της ΑΕΚ, αν δεν απαλειφθούν οι προβλέψεις του νομοσχεδίου που επιτρέπουν την κατ' εξαίρεση ή παραχώρηση τμήματος άλσους ή πάρκου στη γενική γραμματεία Αθλητισμού, και την αλλαγή χρήσης τους.

«Η άμεση ή έμμεση χρηματοδότηση κρατικοδίαιτων επιχειρηματιών και ΠΑΕ, κάποια στιγμή πρέπει να τελειώσει» εκτίμησε η κα Φούντα, ενώ ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕΣπύρος Χαλβατζής, δήλωσε πως το κόμμα του, αν και επιθυμεί την κατασκευή του γηπέδου, θα καταψηφίσει τα δύο άρθρα, καθώς διαφωνεί με το να γίνει το γήπεδο «ιδιοκτησίας μιας επιχείρησης, όπως προτείνεται στο νομοσχέδιο». Ο κ. Χαλβατζής στηλίτευσε επίσης το «νομικό παραθυράκι - τον ισχυρισμό ότι τα δέντρα του άλσους είναι θάμνοι, καθώς έχουν ύψος μικρότερο από 1,5 μέτρο» και κατηγόρησε τον ΣΥΡΙΖΑ ότι έκανε «κωλοτούμπα» σε σχέση με τις προεκλογικές του θέσεις.


Δέκα οκτώ μέτρα για την Αθήνα

Στην τελική ευθεία βρίσκεται το ολοκληρωμένο πρόγραμμα αστικής παρέμβασης του κέντρου της Αθήνας, που επιχειρεί να αντιμετωπίσει ολιστικά την υποβάθμιση της πρωτεύουσας. Χθες, στο πλαίσιο της διαδικασίας θεσμοθέτησης του Σχεδίου Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης (ΣΟΑΠ), ο υπουργός Περιβάλλοντος, Γ. Μανιάτης, απέστειλε σε δεκαπέντε συναρμόδιους υπουργούς το σχέδιο Κοινής Υπουργικής Απόφασης, προκειμένου να οριστικοποιηθεί η διαδικασία στα μέσα του ερχόμενου Ιουνίου.

Το πρόγραμμα προωθεί μια σειρά πολεοδομικών, οικιστικών και κοινωνικών παρεμβάσεων μεγάλης εμβέλειας στην «καρδιά» της Αθήνας, με βασικό στόχο την αναβάθμιση του κέντρου. Οι προγραμματιζόμενες δράσεις θα κινηθούν γύρω από επτά βασικούς άξονες, στους οποίους, μεταξύ άλλων, προβλέπεται η παροχή κινήτρων (μειωμένα ενοίκια ή χαμηλότερα δημοτικά τέλη) για την επανακατοίκηση του κέντρου και την επιστροφή επιχειρήσεων, η αποκατάσταση συνθηκών ασφάλειας, η βελτίωση της εικόνας της πόλης με έργα, η χρήση μη ρυπογόνων μέσων μαζικής μεταφοράς, χρήσεις ποδηλάτου, εξοικονόμηση ενέργειας κ.α.

Σε πρώτο πλάνο βρίσκεται η ενίσχυση της προστασίας των διατηρητέων κτιρίων με μια νέα προσέγγιση «που δεν θα καθιστά τους ιδιοκτήτες εχθρούς του ακινήτου τους», καθώς και η αναγέννηση του κτιριακού αποθέματος.

Ταυτόχρονα, η αναθέρμανση της αγοράς ακινήτων και δράσεις για την αντιμετώπιση της υψηλής συγκέντρωσης παράνομων μεταναστών στο κέντρο της Αθήνας εξακολουθούν να παραμένουν στο επίκεντρο του νέου προγράμματος.

Μεταξύ των προτάσεων, περιλαμβάνεται η επανα-χρήση εγκαταλειμμένων κτιρίων και κτιρίων υπό κατάληψη, επιλεκτικές κατεδαφίσεις για την αντιμετώπιση της πυκνής δόμησης και η δημιουργία χώρων πρασίνου, κεντρικό στρατηγικό σχεδιασμό για τις χρήσεις στο κέντρο ώστε να λειτουργήσει η Αθήνα ως προορισμός Σαββατοκύριακου, προσελκύοντας μεγαλύτερη μερίδα επισκεπτών.

«Αστική κρίση»
Η διαμόρφωση της ΚΥΑ, όπως προτάθηκε από τον δήμο Αθηναίων, περιλαμβάνει ένα σύνθετο πρόγραμμα δράσεων με επτά στρατηγικούς στόχους, 18 άξονες και 64 προτεινόμενες ενέργειες, που στόχο έχουν την αντιμετώπιση των προβλημάτων και την ανατροπή της υποβάθμισης.

Το Σχέδιο Ολοκληρωμένης Αστικής Παρέμβασης βασίζεται στην ανάλογης φιλοσοφίας κοινοτική πρωτοβουλία «urban», που κλήθηκε πιλοτικά να αντιμετωπίσει προβλήματα «αστικών κρίσεων» (urban crises) τη δεκαετία του 1990, εντάσσοντάς τα πλέον στις χωρικές πολιτικές. Ετσι, στο σύνολο των δράσεων που περιλαμβάνονται στο «ΣΟΑΠ» για την Αθήνα, προβλέπεται η στήριξη της οικονομικής βάσης, η επανακατοίκηση του κέντρου μέσω δράσεων ανάκτησης της κοινωνικής και πολιτισμικής συνοχής, η αποκατάσταση της ασφάλειας και της νομιμότητας, η αναβάθμιση του δημόσιου χώρου και η βελτίωση της εικόνας της πόλης.

Οι 18 προτεινόμενοι άξονες δράσης

1. Ενίσχυση επιχειρηματικότητας

2. Ενίσχυση δραστηριοτήτων κέντρου

3. Ενίσχυση πολιτιστικής δημιουργίας

4. Αναθέρμανση αγοράς ακινήτων

5. Ασφαλής διαβίωση

6. Θέματα μεταναστών

7. Κοινωνικές υπηρεσίες

8. Επιστροφή κατοίκων

9. Αστικό τοπίο - τοπόσημα

10. Ελεύθεροι χώροι

11. Ταυτότητα και branding

12. Καθημερινή διαχείριση

13. Κτιριακό απόθεμα

14. Πολεοδομικές δράσεις

15. Βιώσιμη κινητικότητα

16. Περιβάλλον

17. Σχεδιασμός

18. Ψηφιακή πόλη

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki