Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Κοινωνία

Η αιτία της κρίσης στα επαγγελματικά

Η αιτία της κρίσης στα επαγγελματικά ακίνητα; Τα λουκέτα των μικρομεσαίων. Η Ελλάδα παρουσίασε επιδείνωση των δεικτών απασχόλησης, του αριθμού επιχειρήσεων και της προστιθέμενης αξίας. Απώλεσε 27% των θέσεων απασχόλησης που δημιουργούσαν οι ΜμΕ, 33% της προστιθέμενης αξίας που παρήγαν, ενώ ο αριθμός τους μειώθηκε περισσότερο από 200.000. Το ΒΕΑ αναφέρει ότι η χώρα μας κατατάσσεται, λοιπόν, σε χειρότερη θέση σε σχέση με τον μέσο όρο της Ε.Ε. στον πίνακα Επισκόπησης Επιδόσεων MμΕ (SME Performance Review) σε σχέση με όλους τους επί μέρους δείκτες: δεύτερη ευκαιρία, διεθνοποίηση, πρόσβαση στη χρηματοδότηση, ενιαία αγορά, δημόσιες συμβάσεις, περιβάλλον, δεξιότητες, επιχειρηματικότητα. Παράλληλα, στην έκθεση υπογραμμίζεται ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να μην εκπονεί μελέτες για τις επιπτώσεις των νομοθετικών παρεμβάσεων και των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων στις ΜμΕ (SME Test). Προστίθεται, επίσης, ότι θα πρέπει να ληφθούν μόνιμα μέτρα σε εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο για την αξιολόγηση των πολιτικών που αφορούν στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, πολλά στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν αντληθεί από τη βάση δεδομένων του ΙΜΕ-ΓΣΕΒΕΕ και τις έρευνές του. Σχετικά με την πορεία της ελληνικής οικονομίας σημειώνεται στην έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι οι προοπτικές ανάκαμψης είναι αναιμικές και υπογραμμίζεται η αναγκαιότητα να ληφθούν περαιτέρω μέτρα για την ενίσχυση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την τόνωση της οικονομίας. Σύμφωνα με τα ετήσια στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με τις επιδόσεις των μικρομεσαίων επιχειρήσεων στις οικονομίες της Ε.Ε. και της Ελλάδας για το έτος 2013, προκύπτει ότι, συνολικά, υπάρχει ανάκαμψη, είναι όμως άνιση και δεν ακολουθεί ακόμη μια σταθερή τροχιά. Το 2013 ο αριθμός των ΜμΕ και η προστιθέμενη αξία τους βρίσκονταν πάνω από τα προ κρίσης επίπεδα του 2008, αλλά η απασχόληση στις ΜμΕ ήταν ακόμη αρκετά κάτω από το όριο αυτό, αφού οι απασχολούμενοι ήταν κατά 1,9 εκατ. λιγότεροι, δηλαδή 2,16% κάτω από το όριο του 2008.

Γερμανική "απογραφή" για τα ακίνητα

Στην Ελλάδα υπήρξε φούσκα ακινήτων, η οποία έχει σκάσει ήδη. Την περίοδο 1993-2007 οι τιμές υπερτριιπλασιάσθηκαν, ενώ μετά το 2008 αποκλιμακώνονται, υποχωρώντας κατά 39,2% στη διάρκεια της τελευταίας 5ετίας. Αυτά είναι τα στοιχεία που έχει δώσει στη δημοσιότητα ο ΟΟΣΑ και βάσει αυτών η Deutsche Bank, σκιαγραφεί την παγκόσμια αγορά ακινήτων βασιζόμενη σε δυο άξονες. Την τιμή σε σχέση με το εισόδημα και την τιμή ενοικιάσης σε σχέση με την αξία. Η γερμανική τράπεζα σχολιάζει ότι οι τιμές στην παγκόσμια αγορά ακινήτων έχουν πάντα ενδιαφέρον από άποψη αποτίμησης των ακινήτων ή πιθανότητας για την εκδήλωση φούσκας. Αν σκεφτεί κανείς ότι οι τιμές ακινήτων έχουν μεγάλη σχέση με τον πλούτο των καταναλωτών σε ολόκληρο τον πλανήτη, μπορεί να γίνει κατανοητό, πόσο μπορεί να επηρεάσουν τις εθνικές οικονομίες και τη χάραξη πολιτικής. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν στη 15ετία πριν από την κρίση η Ελλάδα ήταν η δεύτερη μεταξύ 20 ευρωπαϊκών χωρών ως προς την άνοδο των τιμών ακινήτων, η οποία μάλιστα συνοδεύτηκε από πολύ μεγαλύτερη αύξηση των αντικειμενικών αξιών. Μετά την κρίση, οι αγοραίες τιμές υποχωρούν, αλλά οι αντικειμενικές αξίες παραμένουν αμετάβλητες στα επίπεδα του 2007. Στην έκθεση του ΟΟΣΑ καταγράφονται η εξέλιξη των τιμών από το 1993 μέχρι τώρα, η δημιουργία της "φούσκας" και το σταδιακό "ξεφούσκωμα" της αγοράς ακινήτων. Επισημαίνεται όμως ότι παρά τη διόρθωση των τελευταίων ετών, οι αγοραίες τιμές είναι ακόμη πολύ υψηλές - και οι αντικειμενικές αξίες ακόμη περισσότερο. Το διάστημα 1993 - 2007 υπήρξε μία περίοδος έντονης αύξησης των τιμών των ακινήτων. Σύμφωνα με τον δείκτη τιμών της Τράπεζας της Ελλάδας, στην περιοχή της Αθήνας αυξήθηκαν κατά 308%, στην περιοχή Θεσσαλονίκης κατά 300% και στις άλλες αστικές περιοχές κατά 210%. Μετά την εκδήλωση της κρίσης οι τιμές των ακινήτων στην Ελλάδα έχουν υποχωρήσει εντυπωσιακά. Κατά το 2008 οι τιμές σημείωσαν άνοδο 1,5%, και εν συνεχεία επιταχυνόμενη υποχώρηση (2009 - 4,3%, 2010 -4,4%, 2011 -5,5%, 2012 -11,8%, 2013 -10,9%. Κατά το α' εξάμηνο του 2014 η πτώση ήταν 3,1%). Σύμφωνα με την Deutsche Bank ο Καναδάς, η Νορβηγία, η Αυστραλία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Γαλλία βρίσκονται στην κορυφή με τις πιο ακριβές τιμές ακινήτων. Στον αντίποδα βρίσκονται οι χώρες όπως η Ιταλία, οι ΗΠΑ, η Γερμανία και η Ελλάδα με τις χαμηλότερες τιμές.

Η μάχη της παραλίας

Άλλη μια μάχη δίνεται στο Συμβούλιο της Επικρατείας υπέρ της ελεύθερης πρόσβασης πολιτών στις ακτές και της προστασίας τους ως ευπαθούς στοιχείου του φυσικού περιβάλλοντος έναντι της παραχώρησής τους για οικονομική εκμετάλλευση, μετά το πάγωμα του καταστροφικού κυβερνητικού νομοσχεδίου για τον αιγιαλό και την παραλία που έφερε η πρωτοφανής κινητοποίηση πολιτών, οργανώσεων, επιστημονικών και κοινωνικών φορέων κ.ά. την άνοιξη. Το Ε' Τμήμα του Ανωτάτου Δικαστηρίου καλείται ουσιαστικά να κρίνει, μετά τη συζήτηση στο ακροατήριο τον περασμένο μήνα (17 Σεπτεμβρίου), αίτησης ακύρωσης, αν νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου, π.χ. ΤΑΙΠΕΔ ή ιδιώτες μπορούν να υφαρπάξουν την κρατική αρμοδιότητα επί κοινόχρηστου πράγματος όπως είναι οι ακτές, "αφού η παραχώρηση αυτή έχει ως άμεση και αναγκαία συνέπεια την ευθεία επέμβαση στο δικαίωμα των πολιτών προς ακώλυτη χρήση του κοινόχρηστου πράγματος σύμφωνα με τον προορισμό του". Η προσφυγή είχε κατατεθεί το 2009 από τον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών κατά κοινής απόφασης των υφυπουργών Εσωτερικών και Οικονομίας και Οικονομικών περί απευθείας παραχώρησης έναντι ανταλλάγματος του δικαιώματος απλής χρήσης αιγιαλού, παραλίας, όχθης και παρόχθιας ζώνης μεγάλων λιμνών και πλεύσιμων ποταμών στους ΟΤΑ Α' βαθμού. Η ισχύς της έληξε πριν συζητηθεί στο δικαστήριο και αντικαταστάθηκε φέτος με νέα (14/1033/2014, ΦΕΚ Β' 328) παρόμοιου περιεχομένου, γεγονός που επέτρεψε τη συνέχιση της δίκης. Στην αίτηση του Δικηγορικού Συλλόγου επισημαίνεται ότι η νέα ΚΥΑ στερείται νομιμότητας όπως η αρχικώς προσβαλλόμενη ΚΥΑ, καθώς παραβιάζει ευθέως το άρθρο 24 του Συντάγματος σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος στην έννοια του οποίου περιλαμβάνεται η κατά φυσικό προορισμό χρήση των ακτών και η προστασία του δικαιώματος των πολιτών ελεύθερης πρόσβασης σε αυτές. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται: "Οι αιγιαλοί και οι παραλίες αποτελούν κοινόχρηστα πράγματα εκτός συναλλαγής κατά τη νομική θεωρία και τη νομολογία των δικαστηρίων. Στην πράξη όμως αντιμετωπίζονται ως αντικείμενο οικονομικής διαπραγμάτευσης μεταξύ Δημοσίου και των επιχειρηματιών που εκμεταλλευόμενοι αμφότεροι ένα κοινό αγαθό στο όνομα της οικονομικής ανάπτυξης ή της οικονομικής κρίσης και αποσκοπούν στο κέρδος με τρόπους που απέχουν πολύ από το να θεωρούνται βιώσιμοι σε βάρος του περιβάλλοντος". Επιπλέον από το περιεχόμενο της ΚΥΑ "δεν διασφαλίζεται η διατήρηση του κοινόχρηστου χαρακτήρα του αιγιαλού και της παραλίας, η κοινή χρήση των ακτών, η μέριμνα για την προστασία τους, που απειλείται από τις δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα σε αυτές, ενώ οι διατάξεις της περιορίζονται και εξαντλούνται στα θέματα της μισθωτικής σύμβασης και στους τρόπους καταβολής και είσπραξης του σχετικού ανταλλάγματος, παρακάμπτοντας επίσης τη μέχρι πρότινος απαραίτητη έγκριση του οικείου υπουργού για περαιτέρω παραχώρηση, η οποία λειτουργούσε ως ασφαλιστική δικλίδα για την προστασία του περιβάλλοντος και ιδιαίτερα των ακτών που λογίζονται ως ευπαθή οικοσυστήματα"... Στους βασικούς λόγους ακύρωσης εντάσσεται και η επισήμανση πως η ΚΥΑ δεν βρίσκει έρεισμα στον Νόμο 2971/2001 για την προστασία των ακτών αφενός και αφετέρου θέτει "τελικά το δικαίωμα της ελεύθερης πρόσβασης στις ακτές υπό την αίρεση της ικανοποίησης οικονομικών δικαιωμάτων τρίτων εις βάρος της προστασίας του περιβάλλοντος".

Μπλόκο στην τιτλοποίηση ακινήτων του Δημοσίου

Η Eurostat έχει παγώσει την τιτλοποίηση ακινήτων που σχεδιάζει αυτή τη περίοδο το Ταμείο Αξιοποίησης της Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Η τιτλοποίηση, η οποία έχει σχεδιαστεί για να αποφέρει περί τα 400 εκατ. ευρώ στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, αναμένει το «πράσινο φως» από τη Eurostat, προκειμένου αυτή να μη θεωρηθεί δανεισμός από την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου και ως συνέπεια να βαρύνει το χρέος της χώρας. Παράγοντες της αγοράς έκαναν λόγο για ένα ακόμη εμπόδιο των κοινοτικών αρχών στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, έπειτα από εκείνα που προκλήθηκαν στην αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ, αλλά και σε άλλες αποκρατικοποιήσεις. Σημειώνεται ότι τόσο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο (ΔΝΤ) όσο και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προέκριναν μετ’ επιτάσεως την τιτλοποίηση ως εργαλείο αναπλήρωσης των εσόδων που υστερούν στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων.

Ετσι έχασαν τα σπίτια τους...

Το 2008, όταν έσκασε η φούσκα των στεγαστικών δανείων, ο κόσμος έκπληκτος ανακάλυψε ότι πίσω από την ανάγκη του κάθε ανθρώπου να ζει σε καλύτερο περιβάλλον στήθηκε ένα τεράστιο κερδοσκοπικό παιγνίδι από τις τράπεζες το οποίο οδήγησε την παγκόσμια οικονομία σε  πρωτοφανή ύφεση και εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να χάσουν τα σπίτια τους.

Η ελληνική εμπειρία σύντομα θα έχει ανάλογα χαρακτηριστικά με εκείνα των ΗΠΑ, της Μ. Βρετανίας και της Ισπανίας. Οι ρυθμίσεις για τα κόκκινα δάνεια, που με περισσή υπερηφάνεια εξαγγέλλονται από την πολιτική ηγεσία και παρουσιάζονται περίπου ως ένα επίτευγμα, θέτουν χιλιάδες Έλληνες μπροστά στην άμεση προοπτική να ξεσπιτωθούν. Το πιο σημαντικό είναι ότι με τις ρυθμίσεις αυτές ταυτοποιούνται οι ένοχοι για την κρίση των τραπεζών, ενώ ταυτόχρονα αθωώνονται κάποιοι και παραδίδονται στην κοινωνία χωρίς το παραμικρό ψεγάδι. Στην πραγματικότητα η περίπτωση των «κόκκινων στεγαστικών δανείων» -σε αντίθεση με ό,τι συνέβη στο εξωτερικό- είναι μία μεθοδευμένη προσπάθεια να εμφανιστούν τα θύματα ως θύτες και οι θύτες να απολαύσουν ανενόχλητοι τους καρπούς των... έργων τους.

Στην πραγματικότητα, για δεύτερη φορά στη διάρκεια των τελευταίων εβδομήντα χρόνων, η ιστορία της βίαιης αναδιανομής της ακίνητης περιουσίας των Ελλήνων επαναλαμβάνεται, με το κράτος, στην καλύτερη περίπτωση, να παίζει τον ρόλο του θεατή. Η πρώτη έγινε κατά την περίοδο της γερμανικής κατοχής, όταν 80.000 σπίτια πέρασαν από τους νόμιμους ιδιοκτήτες τους σε δωσίλογους και μαυραγορίτες καθώς η οικονομική εξαθλίωση οδήγησε χιλιάδες απελπισμένους Έλληνες να τα «πουλήσουν» για ένα κομμάτι ψωμί ή για έναν τενεκέ λάδι. Και ενώ θα περίμενε κανείς ότι η απελευθέρωση θα ακύρωνε όλες τις αγοραπωλησίες ως παράνομες, ήλθε το ελληνικό κράτος και διατήρησε πολλές από αυτές ή υποχρέωσε τους αρχικούς ιδιοκτήτες να πληρώσουν τους κατοχικούς - αγοραστές.

Μάλιστα, η σχετική νομοθετική ρύθμιση έγινε το 1949, πέντε χρόνια χρόνια μετά την απελεύθερωση, γεγονός που σίγουρα θα διευκόλυνε τη νομιμοποίηση των "κλοπών". Ο αναγκαστικός νόμος «περί των επί κατοχής συναφθεισών ακινήτων» σε 26 άρθρα είχε αποτέλεσμα:

* Τα καλύβια των φτωχών να επιστραφούν στους παλιούς ιδιοκτήτες τους.

* Για τα σπίτια της μεσαίας τάξης να γίνει διαπραγμάτευση μεταξύ «αγοραστών» και «πωλητών» προκειμένου να διευθετηθεί η «εκκρεμότητα».

* Τα μεγάλα σπίτια να δοθούν στους «αγοραστές» με τη μέθοδο της φορολογίας.

Η σύγχρονη ελληνική εμπειρία δεν έχει τους ίδιους πρωταγωνιστές, αλλά σίγουρα μπορεί να μιλήσει κανείς για ολιγωρία. Η σκέψη αυτή περνά από το μυαλό του κάθε καλόπιστου παρατηρητή που θα ήθελε να συγκρίνει την ελληνική εμπειρία των κόκκινων δανείων με τη βρετανική.

Πριν από λίγους μήνες, τον Αύγουστο, η βρετανική Αρχή Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς (FCA) επέβαλε πρόστιμο 18 εκατ. ευρώ στη Royal Bank of Scotland για παραπλάνηση δανειοληπτών. Σύμφωνα με την Αρχή, η τράπεζα έδινε στεγαστικά δάνεια σε καταναλωτές χωρίς να ελέγχει επαρκώς αν μπορούσαν να τα αποπληρώσουν. Σε 162 περιπτώσεις (από τις 164 που εξετάστηκαν) διαπιστώθηκε ότι τα τεστ δεν εντόπισαν την πραγματική οικονομική κατάσταση των υποψήφιων δανειοληπτών ώστε να τους προταθούν οι καταλληλότεροι όροι. Η RBS θα ταχυδρομήσει επιστολές προς 30.000 δανειολήπτες, με τις οποίες θα τους ζητά να καταθέσουν πιθανές ενστάσεις τους για τα στεγαστικά τους δάνεια.

Στην πραγματικότητα με την απόφασή της αυτή η βρετανική Αρχή Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς παραδέχθηκε ότι υπάρχει μείζων ευθύνη των τραπεζών στη χορήγηση των δανείων. Μια αλήθεια την οποία η ρύθμιση για τους πλειστηριασμούς, αλλά και τα κυοφορούμενα μέτρα για τα κόκκινα δάνεια, όχι μόνο αγνοούν, αλλά και δεν αναγνωρίζουν. Προφανώς γιατί θεωρούν ότι πολύ πιο ανώδυνα μπορεί να φορτωθεί τις ευθύνες ο «ανώνυμος» που θα χάσει το σπίτι του παρά το ίδιο το σύστημα στις πλάτες του οποίου στηρίζεται.

Στις 11 Οκτωβρίου 2005, ο τότε διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Νίκος Γκαργκάνας με μία πράξη του αναθεωρεί το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για τις προβλέψεις που θα πρέπει να κάνουν οι τράπεζες ώστε να μη παρουσιάσουν «μαύρες τρύπες» από μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Τα επόμενα χρόνια υπήρξαν και άλλες αποφάσεις για τις προβλέψεις στα στεγαστικά, αλλά το ενδιαφέρον εστιάζεται στην υποχρέωση των τραπεζών να ελέγχουν την πιστοληπτική ικανότητα των υποψήφιων δανειοληπτών. Έτσι, μεταξύ των άλλων, αναφέρεται ότι:

«Με την Π.Δ./Τ.Ε. 2565/11.10.2005 καθορίζεται ότι:

* Οι μειωμένοι συντελεστές προβλέψεων που ήδη απολαμβάνουν τα εξασφαλισμένα με ακίνητα δάνεια θα εφαρμόζονται από 31.12.2005 στο τμήμα του δανείου που αντιστοιχεί στο 75% της αγοραίας αξίας του υπέγγυου ακινήτου (αντί της ισχύουσας μέχρι σήμερα αντικειμενικής αξίας).

* Παύει να ισχύει ο μειωμένος συντελεστής προβλέψεων για τα στεγαστικά δάνεια που περιέρχονται σε καθυστέρηση μεγαλύτερη των 12 μηνών.

* Κατά την εκτίμηση της κεφαλαιακής επάρκειας των πιστωτικών ιδρυμάτων που διενεργείται από την Τράπεζα της Ελλάδος θα συνυπολογίζεται στις εποπτικές προβλέψεις ποσοστό των διαγραφών επισφαλών δανείων που έχουν ή θα διενεργηθούν εντός των χρήσεων των ετών 2005 και 2006.

* Μετά τη λήξη της ανωτέρω περιόδου (δηλαδή από 1.1.2007 και εφεξής), τα πιστωτικά ιδρύματα υποχρεούνται να καλύπτουν με ειδικό αποθεματικό τα δάνεια των οποίων η καθυστέρηση υπερβαίνει τα τρία έτη, εφόσον δεν καλύπτονται από ειδικές προβλέψεις».

Μάλιστα στην ίδια Πράξη αναφέρεται ότι οι τράπεζες θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη "τουλάχιστον τους κάτωθι παράγοντες κινδύνου:

* Τη σχέση των οφειλόμενων μηνιαίων τοκοχρεολυτικών δόσεων έναντι του ύψους του διαθέσιμου εισοδήματος στο στάδιο της προαξιολόγησης (με βάση τη διεθνή εμπειρία 30% έως 40%, κλιμακούμενο κατάλληλα κατά το απόλυτο ύψος του διαθέσιμου εισοδήματος).

* Την επίπτωση της ενδεχόμενης αύξησης των επιτοκίων επί του κόστους εξυπηρέτησής τους σε συνδυασμό με τη διάρκεια των δανείων".

Και καταλήγει λέγοντας  ότι «οι αρμόδιες υπηρεσίες της Τράπεζας της Ελλάδος παρακολουθούν την αποτελεσματική ενσωμάτωση των εν λόγω παραγόντων στο σύστημα διαχείρισης κινδύνων κάθε τράπεζας και λαμβάνουν τα τυχόν αναγκαία πρόσθετα μέτρα, ιδίως με τον καθορισμό υψηλότερου Δείκτη Κεφαλαιακής Επάρκειας».

Κοντολογίς η κέντρική τράπεζα ούτε λίγο ούτε πολύ είχε προειδοποιήσει τις τράπεζες για τον κίνδυνο των κόκκινων δανείων και για τον λόγο αυτόν τους ζητούσε να ελέγχουν αν το εισόδημα των δανειοληπτών ήταν αρκετό όχι μόνο για να αποπληρώνονται οι δόσεις του δανείου τη συγκεκριμένη στιγμή, αλλά και εκείνες που θα προέκυπταν σε περίπτωση αύξησης των επιτοκίων.

Φυσικά στις εποχές των παχέων αγελάδων κανείς δεν ανησυχούσε. Τα δάνεια εγκρίνονταν αφειδώς. Οι εισοδηματικοί περιορισμοί αγνοήθηκαν.

Τα πράγματα άρχισαν να διαφοροποιούνται όταν τα πρώτα μαύρα σύννεφα της κρίσης έκαναν την εμφάνισή τους στον ορίζοντα και οι τράπεζες άρχισαν να κλείνουν τις πόρτες των... σεντουκιών τους. Τότε ήταν που ανακάλυψαν τους εισοδηματικούς περιορισμούς αλλά και τα υπερτιμολογημένα ακίνητα. Μέχρι τότε αγνοούσαν όχι μόνο κάθε λογής ελέγχους όσον αφορά το ύψος των εισοδημάτων των δανειοληπτών, αλλά προσάρμοζαν τις εκτιμήσεις που αφορούσαν την αξία των ακινήτων πάνω στην οποία έβαζαν την προσημείωση ή την υποθήκη στους στόχους για την αύξηση του μεριδίου της αγοράς που είχε η κάθε μία από αυτές. Σε αυτό το «αεροπλανάκι» καλούσαν να συμμετάσχουν και οι εργαζόμενοι στις πωλήσεις δανείων θέτοντας στόχους και μπόνους, ενώ απευθύνονταν σε εταιρείες πωλήσεων παρέχοντας γενναία ποσοστά προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις δανείων. Μάλιστα δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις που η απειλή «θα πάω σε άλλη τράπεζα» ήταν αρκετή όχι μόνο για να πεταχτούν στο καλάθι των αχρήστων οι υποχρεώσεις για εισοδηματικό έλεγχο των υποψήφιων δανειοληπτών, αλλά και οι στοιχειώδεις κανόνες της εκτιμητικής επιστήμης για τον καθορισμό της αξίας των ακινήτων.

Θα περίμενε κανείς ότι η Τράπεζα της Ελλάδος στο πλαίσιο του εποπτικού της ρόλου θα έκανε το αυτονόητο. Δηλαδή ό,τι ακριβώς έκανε και η βρετανική Αρχή Χρηματοοικονομικής Συμπεριφοράς: να έλεγξει κατά πόσον οι τράπεζες έδιναν στεγαστικά δάνεια σε καταναλωτές χωρίς να ελέγχουν επαρκώς αν μπορούσαν να τα αποπληρώσουν.

Ήδη όταν ξέσπασε η κρίση το τιμόνι της Τράπεζας της Ελλάδος είχε περάσει στα χέρια ενός ανθρώπου που ήξερε από πρώτο χέρι τις πρακτικές που ακολουθούνταν στις χορηγήσεις δανείων. Ο κύριος Προβόπουλος, ο νέος κεντρικός τραπεζίτης, είχε πολυετή πείρα στις τραπεζικές πρακτικές αφού οι καίριες θέσεις από τις οποίες είχε περάσει τα προηγούμενα χρόνια τον βοηθούσαν να ξέρει από πρώτο χέρι πώς γίνονταν οι πωλήσεις δανείων. Τα προηγούμενα χρόνια είχε περάσει από κορυφαίες θέσεις ευθύνης και από τις δύο σημερινές συστεμικές τράπεζες (Alpha και Πειραιώς), ενώ ήταν επικεφαλής και της Εμπορικής Τράπεζας, η οποία λίγα χρόνια αργότερα πέρασε στα χέρια της Alpha. Ειδικά στην Εμπορική και στην Πειραιώς ήταν στην κορυφή της διοικητικής πυραμίδας και επομένως θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι και ο ίδιος ήταν μέρος του προβλήματος. Το σίγουρο είναι ότι σε όλη τη διάρκεια της θητείας του δεν έγινε γνωστό αν υπήρξε κάποιος έλεγχος στις τράπεζες για το αν τηρούσαν τις εισοδηματικές προδιαγραφές που είχαν τεθεί από τον προκάτοχό του. Επίσης πέπλο μυστηρίου καλύπτει τυχόν πορίσματα αλλά και ποινές σε περιπτώσεις που εντοπίστηκε ότι δεν ακολουθήθηκαν οι περιορισμοί που ίσχυαν στις χορηγήσεις δανείων.

Η βρετανική εμπειρία δείχνει ότι το θέμα αυτό ήταν τόσο σοβαρό ώστε η βρετανική τράπεζα, η οποία βρίσκεται κατά 81% υπό τον έλεγχο της βρετανικής κυβέρνησης, μετά τη διάσωσή της από κρατικά κονδύλια αναγκάστηκε να πάρει μέτρα: Η RBS θα ταχυδρομήσει επιστολές προς 30.000 δανειολήπτες, με τις οποίες θα τους ζητά να καταθέσουν πιθανές ενστάσεις τους για τα στεγαστικά τους δάνεια.

Στην πραγματικότητα όμως η έρευνα αυτή που έγινε από τις βρετανικές χρηματοπιστωτικές αρχές έδωσε τη δυνατότητα και σε πολλούς δανειολήπτες να υπερασπιστούν τον εαυτό τους προβάλλοντας ως επιχείρημα την πλημμελή προστασία τους από τις τράπεζες. Αντίθετα στην ελληνική εμπειρία η σιωπή υποκατέστησε το εύλογο ερώτημα που υπάρχει, αν από την πλευρά τους τα πιστωτικά ιδρύματα προστάτευσαν επαρκώς τους δανειολήπτες με το να τους αποτρέψουν από δυσάρεστες μελλοντικές περιπέτειες. Αν μάλιστα λάβει κανείς υπόψη ότι ούτε οι φορείς ούτε η κεντρική τράπεζα δεν έχουν αναφέρει τίποτε για τυχόν παρατυπίες στη διαδικασία χορήγησης των δανείων, τότε εύλογα αναρωτιέται κανείς: Τελικά όλοι οι εμπλεκόμενοι, με εξαίρεση τους δανειολήπτες, έκαναν σωστά τη δουλειά τους;

Αν το καλοσκεφτεί κανείς, με τον τρόπο αυτόν οι τράπεζες είχαν ένα πραγματικά ατράνταχτο επιχείρημα για να αποκρούσουν όλες τις ενδεχόμενες κατηγορίες για τυχόν λάθη, παραλείψεις και ευθύνες στη διαδικασία χορήγησης των δανείων.

Το θέμα αυτό αναδεικνύεται σε μείζον αν αναλογιστεί κανείς την αμερικάνική εμπειρία των τοξικών δανείων. Εκεί οι αρμόδιες αρχές δικαίωσαν χιλιάδες επενδυτές στον ισχυρισμό τους ότι εξαπατήθηκαν αγοράζοντας τιτλοποιημένα επισφαλή στεγαστικά δάνεια. Για τον λόγο αυτόν άλλωστε η τράπεζα Bank of America θα τους επιστρέψει 9,65 δισεκατομμύρια δολάρια σε ρευστό και 7 δισεκατομμύρια δολάρια σε διευκολύνσεις. Υπενθυμίζεται ότι συνολικά στη Bank of America έχουν επιβληθεί πρόστιμα περίπου 70 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την εμπλοκή της στην κρίση των «τοξικών» προϊόντων που είχαν ως εγγυήσεις τα επισφαλή ενυπόθηκα δάνεια.

Πώς θα μπορούσε άραγε κανείς να μιλήσει για τοξικά δάνεια όταν δεν υπήρξε θέμα τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν στις αξιολογήσεις για την πιστοληπτική δυνατότητα των δανειοληπτών; Πώς θα μπορούσε να αμφισβητήσει κανείς τα τιτλοποιημένα ομολογιακά στεγαστικών δανείων που διατέθηκαν στις διεθνείς αγορές;

Τελικά αποδείχθηκε ότι, αν και όλο το σύστημα χορήγησης στεγαστικών δανείων ήταν διάτρητο, κανείς από τους θεσμικά υπεύθυνους για την εύρυθμη λειτουργία του δεν έκανε τίποτε, την περίοδο που οι κρουνοί των τραπεζών έρρεαν χρήμα για να αποτρέψουν τυχόν στρεβλώσεις στους όρους χορήγησης των δανείων. Και φυσικά εξίσου αδιάφοροι ήταν και όταν έφτασε η ώρα της κρίσης, καθώς κανείς θεσμικά υπεύθυνος δεν έλεγξε αν τηρήθηκαν οι όροι και οι προϋποθέσεις για τη χορήγηση των στεγαστικών και κυρίως αν τα δάνεια που δόθηκαν αντανακλούσαν την πραγματική αξία των κατοικιών τη δεδομένη στιγμή της χορήγησης των δανείων.

Άλλωστε η «κατασκευή ενόχων» για την κρίση των κόκκινων δανείων ήταν πλέον εύκολη. Για όλα υπεύθυνοι ήταν οι δανειολήπτες. Αυτοί που πήραν τα δάνεια και αρνούνταν να τα ξεπληρώσουν. Αυτοί που υπερεκτίμησαν την αξία του ακινήτου που ήθελαν να αγοράσουν και παρέκαμψαν τους εισοδηματικούς περιορισμούς που ήταν σε ισχύ.

Για όλους αυτούς τους λόγους, τους αξίζει κάθε είδους τιμωρία και διασυρμός, ακόμα και να χάσουν τα σπίτια τους στον πλειστηριασμό. Αυτοί ήταν οι τζογαδόροι των δανείων και θα πρέπει να πληρώσουν. Και, όπως είπε και ο πρωθυπουργός στη συζήτηση για την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην κυβέρνηση, η μοίρα που περιμένει όσους μπορούν να πληρώσουν και αρνούνται θα είναι... σκληρή.

Όλοι οι υπόλοιποι εμπλεκόμενοι δεν έχουν καμία ευθύνη. Οι τράπεζες, οι πωλητές δανείων, οι υπηρεσίες ελέγχου της εύρυθμης λειτουργίας του πιστωτικού συστήματος έκαναν το καθήκον τους. Και από την άποψη αυτή το σύστημα είναι θωρακισμένο, αφού, σε αντίθεση με τις ΗΠΑ και τη Μ. Βρετανία, όπου εντοπίστηκε σωρεία παραβάσεων, στην Ελλάδα όλα λειτουργούν σωστά. Δεν είναι τυχαίο μάλιστα ότι, για να επιβραβευθεί ο ρόλος της κεντρικής τράπεζας, ο αρμόδιος συμμετέχει στην επιτροπή που έχει συστήσει το υπουργείο Οικονομικών για τις νέες αντικειμενικές τιμές...

ΠΗΓΗ: Η ΑΥΓΗ

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki