Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Πολιτική

Επτα μεγάλα ερωτήματα για το Ελληνικό

Επτά γκρίζες ζώνες και πελώρια ερωτήματα συνοδεύουν τις ακολουθούμενες διαδικασίες πώλησης του Ελληνικού μέσω ΤΑΙΠΕΔ, οι οποίες αναλυτικά είναι:

1 Ευτελές τίμημα πώλησης. Η τελική οικονομική προσφορά, που θα κατατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ, αναμένεται να κινηθεί σε χαμηλό τίμημα εξαγοράς, μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, με επιχείρημα τη συγκυριακή πτώση των τιμών της κτηματαγοράς, λόγω κρίσης. Στο τίμημα θα προστεθούν αυθαιρέτως και προτεινόμενες μελλοντικές επενδύσεις πολλών δισ. ευρώ. Ο αντίλογος λέει ότι η καλύτερη έκταση της Μεσογείου χαρίζεται στον επενδυτή σε λιγότερο από το 2% της αντικειμενικής αξίας των 6.240 στρεμμάτων, που υπολογίζεται σε περίπου 20 δισ. ευρώ.

2 Απουσία αναπτυξιακού σχεδίου. Από την πλευρά του ελληνικού Δημοσίου, πέραν των μελετών που έχουν προηγηθεί και του σχεδίου της «Ελληνικό Α.Ε.», που έχουν μόνο συμβουλευτικό και συγκριτικό χαρακτήρα, δεν υπάρχει δεσμευτικό «master plan» για τη αξιοποίηση της έκτασης. Το μόνο δεσμευτικό πλάνο θα είναι αυτό που θα καταθέσει ο επενδυτής και θα περιβληθεί με το μανδύα σύμβασης. Θεωρείται μεγάλος και πιθανός ο κίνδυνος να τσιμεντοποιηθεί το φιλέτο του παραλιακού μετώπου για υψηλά κέρδη άμεσης απόδοσης από οικιστικές ξενοδοχειακές χρήσεις, καζίνο κ.λπ., ενώ το πάρκο των 2.000 στρεμμάτων να μείνει στα χαρτιά και η αγορασμένη φτηνά έκταση του πρώην αεροδρομίου να παραμείνει αλάνα για μελλοντικές οικοδομήσεις και εκποιήσεις σε μεγαλύτερες τιμές, προς όφελος του επενδυτή, χωρίς συμμετοχή του Δημοσίου.

3 Απουσία δημόσιου ελέγχου. Δεν προβλέπονται αξιόπιστες διαδικασίες ελέγχου τόσο στο στάδιο αρχικής έγκρισης με οικονομικούς αναπτυξιακούς πολεοδομικούς και περιβαλλοντικούς κανόνες όσο και στην πορεία εφαρμογής του σχεδίου ανάπτυξης που θα υποβάλει ο επενδυτής. Η επενδυτική πρόταση θα πάρει τη μορφή Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων (ΕΣΧΑΔΑ) με Προεδρικό Διάταγμα των συναρμόδιων υπουργών, χωρίς να γνωμοδοτήσουν το Κεντρικό Συμβούλιο Χωροταξίας, η Περιφέρεια, άλλοι αρμόδιοι φορείς και βέβαια ο Οργανισμός Αθήνας, που συμπτωματικά λίγο πριν από την πώληση του Ελληνικού καταργείται.

4 Επιβάρυνση του Δημοσίου με επιπλέον δαπάνες. Στην έκταση του Ελληνικού στεγάζονται πολλές δημόσιες υπηρεσίες και φορείς, όπως ΕΜΥ, ΥΠΑ, ΕΛΚΕΘΕ, αμαξοστάσιο του ΟΑΣΑ, Κοινωνικό Ιατρείο. Η μελέτη του ΕΜΠ έδειξε ότι μόνο η μετεγκατάσταση των δημόσιων υπηρεσιών για να παραδοθεί «καθαρή» στον επενδυτή θα στοιχίσει στο κράτος 2,5 δισ. Δηλαδή πέντε φορές περισσότερα από το αναμενόμενο τίμημα.

5 Εργα-«προίκα» στον επενδυτή. Στην υπό πολεοδόμηση έκταση υπάρχουν ήδη σημαντικά κτήρια προς χρήση ή ανακατασκευή, όπως επίσης δίκτυα υποδομής (φωτισμός, τηλεπικοινωνίες, αποχετευτικοί αγωγοί κ.λπ.) και θα απαιτηθούν νέα κοινόχρηστα έργα δρόμων, πλατειών, διαχείρισης απορριμμάτων, ενεργειακής αξιοποίησης κ.ά., τα οποία αποτιμώνται και η κατασκευή τους συνεπάγεται συνολικό κόστος πολλών δισ. ευρώ. Αυτές οι υποδομές, οι οποίες δεν έχουν καν αποτιμηθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, δεν συνυπολογίζονται στο τίμημα πώλησης, προς μεγάλη ζημία του Δημοσίου. Εκτιμάται επίσης ότι η σύμβαση πώλησης του Ελληνικού θα περιλαμβάνει πρόβλεψη παράλληλων έργων, όπως σύνδεση, μέσω σήραγγας Υμηττού, της έκτασης του Ελληνικού με το αεροδρόμιο των Σπάτων, μετατόπιση της παραλιακής λεωφόρου, νέα έργα αποχέτευσης και διευθέτησης ρεμάτων στην περιοχή, τα οποία επίσης μεθοδεύεται να φορτωθούν στο Δημόσιο με πόρους του «νέου ΕΣΠΑ» και να δοθούν προίκα στον επενδυτή.

6 Χαμένα αντισταθμιστικά οφέλη. Πέραν της πιθανής πρόβλεψης στη σύμβαση πώλησης, το Δημόσιο να συμμετέχει με 30% στα κέρδη από την εκμετάλλευση (διάρκειας 99 ετών), εφ' όσον αυτά υπερβαίνουν το 15%, φαίνεται ότι «ναυαγεί» ή περιορίζεται δραστικά, λόγω χαμηλού τιμήματος, η πρόβλεψη να δοθούν χρήματα από την πώληση του Ελληνικού για έργα και δραστηριότητες στους όμορους δήμους και εκτεταμένες αναπλάσεις σε πυκνοδομημένες και υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας. Δεν φαίνεται επίσης να προβλέπονται αντισταθμιστικά οφέλη γα τον αποκλεισμό του παραλιακού μετώπου και είναι προς διερεύνηση τι ωφελήματα θα έχουν οι δήμοι.

7 Περιβαλλοντική επιβάρυνση. Από τις συγκεντρώσεις χρήσεων ασύλληπτης δόμησης τουλάχιστον 2,5 εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων στην έκταση του Ελληνικού αναμένεται τεράστια περιβαλλοντική επιβάρυνση (κυκλοφοριακό, νέφος κ.λπ.). Επιβαρυντικοί παράγοντες θα είναι επίσης για το θαλάσσιο μέτωπο οι πολλές αφίξεις σκαφών, ενώ στην κατασκευαστική περίοδο μόνον η αποξήλωση των τροχοδρόμων του παλιού αεροδρομίου συνεπάγεται μπάζα 700.000 κυβικών, που απομένει να ρυθμιστεί πού θα καταλήξουν.

Γενική εκποίηση απο το Λαύριο μέχρι τα Τρίκαλα

Ξεπουλάνε τα πάντα. Εκτάσεις που έχουν χαρακτηριστεί ως αρχαιολογικοί χώροι, δασικές αλλά και πάρκα. Ήδη σε εξέλιξη βρίσκεται η εκποίηση εκτάσεων σε Λαύριο και Τρίκαλα.

Με το ΦΕΚ 2883/14.11.2013 τεύχος Β΄, η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων με την υπ’ αριθμόν 243/7.11.2013 απόφαση της , σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν. 3986/2011 (Α' 152) και την τροποποίηση της υπ΄αριθμόν 224/5.11.2012 ( Β' 3006) απόφασης ΔΕΑΑ, μεταβίβασε χωρίς αντάλλαγμα στην Α.Ε. με την επωνυμία «Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε» ( ΤΑΙΠΕΔ Α.Ε) κατά πλήρη κυριότητα, νομή και κατοχή δύο ακίνητα, κυριότητας του Ελληνικού Δημοσίου ,στην Πουνταζέζα Δήμου Λαυρεωτικής. Συγκεκριμένα, πρόκειται για: 1. Το δημόσιο ακίνητο ΑΒΚ 983 έκτασης 146.962,00 τ.μ. και 2. Το δημόσιο ακίνητο ΑΒΚ 192Α έκτασης 38.554,00 τ.μ.

ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΚΙΝΗΤΟ ΑΒΚ 983

1) Από αρχαιολογική άποψη ένα τμήμα του ακινήτου που έχει επιφάνεια περίπου 18,5 στρέμματα βρίσκεται εντός της θεσμοθετημένης αρχαιολογικής ζώνης Α -απολύτου προστασίας- με την απόφαση ΥΠΠΟ/ΑΡΧ/Α1/Φ/02/22053/1046 του Υπουργείου Πολιτισμού που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ 562/Β/11-7-1996.

2) Από δασική άποψη η έκταση έχει χαρακτηριστεί ως χορτολιβαδική (της παρ. 6β, του άρθρου 3 του Ν. 998/79), σύμφωνα και με την υπ αρ. πρωτ. 1984/24-5-2004 πράξη χαρακτηρισμού του Δασάρχη Λαυρίου, (ευρύτερης έκτασης), για την οποία έχει ασκηθεί αίτηση αναστολής εκτελέσεως ενώπιον του ΣτΕ και έχει εκδοθεί γι αυτό η με αρ. Ε.355/17-3-2006 του Προέδρου του Ε΄ τμήματος του Στ.Ε με τίτλο: «Προσωρινή διαταγή απαγόρευσης έκδοσης αδειών και εκτέλεσης διοικητικών πράξεων που έχουν εκδοθεί και παρέχουν την δυνατότητα επεμβάσεων εντός της έκτασης για την οποία έχει εκδοθεί η υπ΄ αριθμ. 1984/24-5-2004 πράξη χαρακτηρισμού του δασάρχη Λαυρίου».

ΔΗΜΟΣΙΟ ΑΚΙΝΗΤΟ ΑΒΚ 192Α

Από δασική άποψη, για ένα τμήμα του ακινήτου επιφανείας 11,691 στρεμμάτων, ισχύει επίσης, ότι η έκταση έχει χαρακτηριστεί ως χορτολιβαδική (της παρ. 6β, του άρθρου 3 του Ν. 998/79), σύμφωνα και με την υπ αρ. πρωτ. 1984/24-5-2004 πράξη χαρακτηρισμού του δασάρχη Λαυρίου, (ευρύτερης έκτασης), για την οποία έχει ασκηθεί αίτηση αναστολής εκτελέσεως ενώπιον του ΣτΕ και έχει εκδοθεί γι αυτό η με αρ. Ε.355/17-3-2006 του Προέδρου του Ε΄ τμήματος του Στ.Ε με τίτλο: «Προσωρινή διαταγή απαγόρευσης έκδοσης αδειών και εκτέλεσης διοικητικών πράξεων που έχουν εκδοθεί και παρέχουν την δυνατότητα επεμβάσεων εντός της έκτασης για την οποία έχει εκδοθεί η υπ΄ αριθμ. 1984/24-5-2004 πράξη χαρακτηρισμού του Δασάρχη Λαυρίου», ενώ το υπόλοιπο τμήμα έχει αποχαρακτηρισθεί με προγενέστερες πράξεις και κατέχεται από ιδιώτες. Και τα δύο ακίνητα έχουν συμπεριληφθεί στο Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ ΚΕΔ και Δήμου Λαυρεωτικής για την ανάπλαση και διαχείριση δημόσιων ακινήτων αρμοδιότητας Κ.Υ. Ανατολικής Αττικής, με ημερομηνία 17 Σεπτεμβρίου 2009. Σύμφωνα με αυτό, τα ακίνητα που θα προέκυπταν από μελέτη αξιοποίησης της Κ.Ε.Δ. σε συνεργασία με τον Δήμο, θα χρησιμοποιούνταν για τις ανάγκες των κατοίκων του Δ. Λαυρεωτικής, κοινωνικές και οικονομικές, καθώς και για την εξασφάλιση εσόδων για την ΚΕΔ και το Ελληνικό Δημόσιο. Σημειώνεται ότι οι εκτάσεις προς πώληση για τουριστική εκμετάλλευση, αφορούν αρχαιολογικούς χώρους και μάλιστα ζώνες Α απολύτου προστασίας καθώς και δασικές εκτάσεις.

Τρίκαλα

Τίθενται προς πώληση :

1. Οικόπεδο 336 στρεμμάτων στην περιοχή της Καλαμπάκας

2. Δύο όμορα οικόπεδα στον συνοικισμό Λιλή του Δήμου Πύλης, συνολικής έκτασης 188,5 στρεμμάτων

3. Οικόπεδο 66,7 στρεμμάτων στην Πηνειάδα του Δήμου Φαρκαδόνας. Στο οικόπεδο της Πηνειάδας έχει εγκατασταθεί γραμμή μεταφοράς του δικτύου της ΔΕΗ, ενώ τα οικόπεδα σε Πύλη και Καλαμπάκα είναι παραποτάμια αγροτεμάχια. Το μεν πρώτο (στον συνοικισμό Λιλή) προορίζονταν για πάρκο, ενώ το δεύτερο στην Καλαμπάκα λειτουργούσε ως χωματερή και έχει αποκατασταθεί περιβαλλοντικά.

Πρόταση για αντικειμενικές και στην υπεραξία

Μετά, απο έξι μήνες τώρα το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει την επιβολή αντικειμενικών και στο φόρο υπεραξίας. Ας πάρουμε τα πράγματα απο την αρχή:

Από τα μέσα του περασμένου καλοκαιριού, συγκεκριμένα από τα τέλη Ιουλίου, είναι δημοσιευμένος σε ΦΕΚ ο N. 4172/2013, ΦΕΚ Α' 167, στο 41o άρθρο του οποίου ορίζεται ότι η υπεραξία από την πώληση ακινήτων φορολογείται ως εισόδημα με συντελεστή 15%. Ορίζονται επίσης χρονολογικοί συντελεστές απομείωσης της αξίας αυτής καθώς και περιπτώσεις και όρια, πέραν των οποίων δεν θα υπάρχει φορολόγηση. Τo σύνολο των διατάξεων αυτών τέθηκε σε ισχύ από την 1η Ιανουαρίου εφέτος, δηλαδή ένα πλήρες πεντάμηνο μετά τη δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Ωστόσο, χθες, μετά από μαραθώνια διαβούλευση που είχαν τις προηγούμενες ημέρες με εκπροσώπους του οικονομικού επιτελείου της κυβέρνησης, οι συμβολαιογράφοι της χώρας κατέβασαν τα μολύβια αρνούμενοι να συντάξουν συμβολαιογραφικές πράξεις μεταβίβασης ακινήτων, επικαλούμενοι σημαντικές ατέλειες και ελλείψεις στο νομοθέτημα αυτό, που αποτέλεσμα θα είχαν, σε περίπτωση ολοκλήρωσης τυχόν μεταβιβάσεων, τη σημαντική ζημία των συναλλασσομένων και κυρίως των πωλητών ακινήτων.

Συγκεκριμένα, με ανακοίνωσή τους δηλώνουν ότι θα απέχουν από τη σύνταξη και υπογραφή συμβολαιογραφικών πράξεων πώλησης ακινήτων, υπαγομένων στον φόρο υπεραξίας, δεδομένου ότι ο συγκεκριμένος νόμος «είναι ανεφάρμοστος στην πράξη λόγω των ατελειών του και εγκυμονεί σοβαρότατους κινδύνους για τα φορολογικά συμφέροντα του πωλητή - φορολογούμενου». Ζητούν, δε, την άμεση έκδοση εγκυκλίου από το υπουργείο Οικονομικών με την οποία να διευκρινίζεται σειρά ζητημάτων, τα οποία ωστόσο δεν κατονομάζουν.

Τα ζητήματα αυτά, τα οποία παραμένουν ανεπίλυτα σχεδόν ένα εξάμηνο μετά την ψήφιση και δημοσίευση του συγκεκριμένου νομοθετήματος και σχεδόν έναν μήνα από την έναρξη ισχύος του, σύμφωνα με πληροφορίες, αφορούν καίρια θέματα όπως η βάση επί της οποίας θα υπολογίζεται η τιμή κτήσης του ακινήτου, ώστε να είναι δυνατός ο προσδιορισμός της τυχόν υπεραξίας που θα προκύψει για τον πωλητή του. Σε περίπτωση που υιοθετηθούν είτε οι αντικειμενικές αξίες ως βάση, είτε οι τιμές οι οποίες αναγράφονται επί των συμβολαίων κτήσης, οι οποίες επίσης είχαν βασιστεί κατά τον καιρό σύνταξής τους στις τότε αντικειμενικές τιμές, ο πωλητής διατρέχει τον σαφέστατο κίνδυνο να φορολογηθεί για υπεραξία, δηλαδή για εισόδημα, που ουδέποτε εισέπραξε. Στη διάρκεια της παρούσας κρίσης, δηλαδή από το 2008 έως και σήμερα, οι τιμές των ακινήτων στη χώρα έχουν κυριολεκτικά καταβαραθρωθεί, χάνοντας κατά μέσο όρο ποσοστό άνω του 32% και ενίοτε πολύ περισσότερο, της προ κρίσης αξίας τους, ενώ, αντίθετα, οι αντικειμενικές αξίες έχουν παραμείνει σταθερές και θεωρούνται κατά συνέπεια αμιγώς πλασματικές. Σύμφωνα, δε, με τις ίδιες πηγές, το οικονομικό επιτελείο δεν αποκλείει όντως οι τρέχουσες αντικειμενικές αξίες, τις οποίες αρνείται να αναθεωρήσει τουλάχιστον έως το 2016 καθώς χρησιμεύουν και ως βάση υπολογισμού του φόρου ακινήτων, να ισχύσουν και για τις μεταβιβάσεις των ακινήτων αυτών.

Το μεγάλο παιγνίδι στο παραλιακό μέτωπο

Με "θυσία" το φιλέτο του Ελληνικού αναμένεται να υποδεχθεί η κυβέρνηση τους επικεφαλής της τρόικας, καθώς στις 27 Φεβρουαρίου αναμένεται να κατατεθούν οι δεσμευτικές προσφορές, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ. Είναι γεγονός ότι, όπως έχει εξελιχθεί η συγκεκριμένη υπόθεση μέχρι στιγμής, θα πρόκειται για... ξεπούλημα ολκής, καθώς εγκρίθηκε η σύμβαση παραχώρησης του μεγαλύτερου έργου ανάπλασης μετά τη Μεταπολίτευση. Με βάση αυτό, το Ελληνικό Δημόσιο διατηρεί το δικαίωμα να παραχωρήσει στο μέλλον άδεια για καζίνο εντός του χώρου του πρώην αεροδρομίου ή της παραλιακής ζώνης του Αγίου Κοσμά, σε συνεργασία με τον όμιλο που θα επικρατήσει στον εν εξελίξει διαγωνισμό, γεγονός το οποίο αναθέρμανε το ενδιαφέρον των τριών εταιρειών που συμμετέχουν. Στελέχη του Ταμείου ανέφεραν πως θα εμφανιστούν περισσότεροι από ένας επενδυτές, καθώς σίγουρη θεωρείται μόνο η προσφορά της Lamda Development του Ομίλου Λάτση, την ώρα που παράγοντες της αγοράς θεωρούν ότι ο διαγωνισμός θα καταλήξει στα "χέρια" του. Μένει να εξακριβωθούν οι υπόλοιποι συνέταιροι του σχήματος και ήδη κυκλοφορούν ονόματα αμερικανικών εταιρειών private equity που έχουν κάνει αισθητή την παρουσία τους στην Ελλάδα. Σοβαρές συμμαχίες θα χρειαστούν οι Ισραηλινοί της Elbit για να αποδείξουν πως έχουν τη χρηματοοικονομική επιφάνεια που απαιτείται για την υλοποίηση των επενδύσεων, καθώς αντιμετωπίζουν εδώ και χρόνια σοβαρά προβλήματα ρευστότητας. Όσο για τον τρίτο όμιλο που έχει περάσει στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού, τη βρετανική London & Regional Properties, σύμφωνα με πληροφορίες δηλώνει πως ενδιαφέρεται, χωρίς να θεωρείται όμως σίγουρη η υποβολή δεσμευτικής προσφοράς.

Δέλεαρ το καζίνο και για τους Άραβες του Αστέρα; Η αποκρατικοποίηση της έκτασης συνοδεύεται με τα σχέδια για τη δημιουργία καζίνο, έργο που θα επιτρέψει την ενίσχυση του IRR (εσωτερικού δείκτη απόδοσης), δηλαδή ο επενδυτής θα επανεισπράξει γρηγορότερα τα κεφάλαια που θα επενδύσει. Το ενδιαφέρον της για την απόκτηση άδειας καζίνο στο Ελληνικό φέρεται να έχει εκφράσει προς το Δημόσιο η AGC Equity partners, μεγαλομέτοχος του επενδυτικού σχήματος που εξαγοράζει έναντι 400 εκατ. ευρώ τον Αστέρα Βουλιαγμένης. Οι υποψήφιοι που θα υποβάλουν προσφορά θα καταθέσουν φάκελο με τον οποίο πρέπει να αποδεικνύουν την οικονομική και τεχνική δυνατότητα διαχείρισης του σημαντικότερου «φιλέτου» της χώρας, καθώς και το στρατηγικό σχέδιο (Master Plan) για την αξιοποίησή του. Το Master Plan πρέπει να συμβαδίζει με τις χρήσεις γης που έχουν καθοριστεί για το ακίνητο του Ελληνικού. Στο ΤΑΙΠΕΔ θα αξιολογήσουν πρώτα το Master Plan και αφού κριθεί πως είναι συμβατό με τον χωροταξικό σχεδιασμό στην περιοχή τότε θα ανοίξουν την οικονομική προσφορά. Υπενθυμίζεται πως στην ουσία οι επενδυτές καλούνται να υποβάλουν προσφορά για το πακέτο μετοχών της Ελληνικό Α.Ε. στην οποία έχει παραχωρηθεί το ακίνητο μαζί με την παραλιακή ζώνη του Αγίου Κοσμά.

ΠΗΓΗ: ΑΥΓΗ

 

Τι έγινε στην ΠΑΝΓΑΙΑ

Η απόφαση για την πώληση και μεταβίβαση μετοχικού ποσοστού της «Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ» είναι μια αμιγώς επιχειρηματική απόφαση που συνεισφέρει και ενισχύει την κεφαλαιακή επάρκεια της Τράπεζας, αναφέρεται σε έγγραφο της Εθνικής Τράπεζας, το οποίο διαβιβάστηκε στη Βουλή στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Στο έγγραφο, η ΕΤΕ διατυπώνει την εκτίμηση ότι ο δείκτης κεφαλαιακής επάρκειας της Τράπεζας βελτιώνεται μέσω της εν λόγω συναλλαγής κατά 40 μονάδες βάσης και ότι διευκολύνεται και η προετοιμασία για τη σχεδιαζόμενη εισαγωγή, το 2015, της Εθνική Πανγαία στο Χρηματιστήριο, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο νομοθετικό πλαίσιο. Επιπροσθέτως σημειώνεται ότι με την εν λόγω συναλλαγή «διευρύνεται το χαρτοφυλάκιο ακινήτων της «Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ» σε πανευρωπαϊκό επίπεδο και διευκολύνεται η ανάπτυξη του επενδυτικού της προγράμματος, προσβλέποντας σε ένα διαφοροποιημένο χαρτοφυλάκιο ακινήτων, όταν η εταιρεία εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αξιών. Η ΕΤΕ επισημαίνει, εξάλλου, ότι «η επένδυση της Invel στην Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ, η μεγαλύτερη συναλλαγή στον χώρο του real estate στην Ελλάδα, χαιρετίστηκε από τον διεθνή Τύπο ως ένα σημαντικό δείγμα ότι τα πράγματα αλλάζουν στην Ελλάδα». «Η Invel, επενδύοντας κεφάλαια έμπειρων διεθνών επενδυτών στη χώρα μας, απέδειξε έμπρακτα την εμπιστοσύνη της στις προοπτικές της ελληνικής αγοράς και τις δυνατότητες για ορατή ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Ήδη δε η σχεδιαζόμενη μελλοντική δραστηριότητα της Invel στην Ελλάδα περιλαμβάνει περαιτέρω ανάπτυξη και επενδύσεις σε ακίνητη περιουσία και αυτή η έμπρακτη εκδήλωση εμπιστοσύνης στη χώρα θα λειτουργήσει σαν πόλος έλξης και άλλων επενδυτικών κεφαλαίων», αναφέρεται στο έγγραφο.

Ως προς το τίμημα, αναφέρεται ότι μετά τη συναίνεση του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και τη συμφωνία της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η Εθνική Τράπεζα κατάρτισε συμφωνία με την εταιρεία Invel Real Estate με αντικείμενο την πώληση και μεταβίβαση ποσοστού 66% της συμμετοχής στη θυγατρική εταιρεία «Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ» σε τρέχουσες αποτιμήσεις αντί συνολικού τιμήματος 653 εκατομμυρίων, η οποία θα λάβει χώρα εφόσον πληρωθούν λοιπές απαραίτητες αιρέσεις, διατυπώσεις και εγκρίσεις, που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Η ευρύτερη συναλλαγή περιλαμβάνει α) χρηματική καταβολή 161,3 εκατομμύρια της Invel εξ ιδίων προς την Τράπεζα, β) εισφορά από την Ιnvel ιταλικής εταιρείας με ακίνητη περιουσία και καθαρή αξία ενεργητικού ύψους 73,5 εκατομμυρίων, σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με εισφορά σε είδος που θα πραγματοποιήσει η Εθνική Πανγαία, γ) χρηματοδότηση του πρόσθετου καταβαλλόμενου τιμήματος από την Εθνική Τράπεζα (vendor financing) έναντι εξασφαλίσεων (η χρηματοδότηση της Invel ανέρχεται σε 421 εκατομμύρια συμπεριλαμβανομένων εξόδων, δ) εισφορά από την Τράπεζα ακινήτων με καθαρή αξία ενεργητικού ύψους 72 εκατομμυρίων στην ίδια αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ. Διευκρινίζεται επίσης ότι μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής, η Εθνική Τράπεζα θα διατηρήσει ποσοστό 34% της μετοχικής συμμετοχής στην Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ, θα συνεχίσει να έχει τον έλεγχο της Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ έως 5 έτη, ορίζοντας την πλειοψηφία μελών του ΔΣ και της Επενδυτικής Επιτροπής, και θα φέρει πρόσθετα συμβατικά δικαιώματα. Επίσης τα ακίνητα και περιουσιακά στοιχεία που θα εισφερθούν από την Εθνική Τράπεζα και την Invel στην Εθνική Πανγαία ΑΕΕΑΠ, στο πλαίσιο της αύξησης μετοχικού κεφαλαίου, αποτιμώνται από εξειδικευμένους σε θέματα real estate πιστοποιημένους εκτιμητές.

Στο ίδιο έγγραφο επισημαίνεται ότι τα ίδια κεφάλαια της Invel προέρχονται από μια ομάδα διεθνών θεσμικών επενδυτών, ένας εκ των οποίων είναι ο Beny Steinmetz, στον οποίο όμως δεν ανήκει η εταιρεία. Επικεφαλής της Invel είναι ο Έλληνας Χριστόφορος Παπαχριστοφόρου, ένα από τα κορυφαία στελέχη στον διεθνή χώρο επενδύσεων στο real estate πρώην Managing Director στη Deutsche Bank, με εμπειρία που ξεπερνά τα 20 έτη και υλοποιημένες επενδύσεις άνω των 20 δισ. ευρώ. Από την πλευρά του το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας διαβιβάζει και εκείνο έγγραφο, στο οποίο αναφέρεται ότι το Γενικό Συμβούλιο εξέτασε ενδελεχώς τη συναλλαγή και έδωσε την έγκρισή του, λαμβάνοντας υπόψη τα οφέλη για την Εθνική ανάμεσα στα οποία η βελτίωση του δείκτη κύριων βασικών ιδίων κεφαλαίων κατά 35 μονάδες βάσης. Τέλος, ο υπουργός Οικονομικών Γιάννης Στουρνάρας αναφέρει ότι οι επιχειρηματικές δράσεις αποεπένδυσης των τραπεζών που έχουν λάβει κεφαλαιακή ενίσχυση από το ΤΧΣ, υπόκεινται στην προ της υλοποίησής τους έγγραφη συναίνεση του Ταμείου.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki