Δέκα «γκρίζες ζώνες» στις συμβάσεις που καλούνται να υπογράψουν οι καταναλωτές με τις εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας εντόπισε η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και ζητεί από τους ιδιώτες προμηθευτές να απαλείψουν άμεσα τα ψιλά γράμματα και να κάνουν διαφανέστερους τους λογαριασμούς ρεύματος. Σύμφωνα με τις συστάσεις της ΡΑΕ, οι οποίες θα συμπεριληφθούν στον υπό αναθεώρηση Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, σε όλα τα σχετικά κείμενα πρέπει να περιλαμβάνονται/πληρούνται οι ακόλουθοι όροι:
1 Απαγορεύεται στις εταιρείες να διεκδικούν αποζημίωση ή να επιβάλλουν χρεώσεις και «ποινές» όταν οι καταναλωτές καταγγέλλουν τη σύμβαση μαζί τους. Η ΡΑΕ επισημαίνει ότι η καταγγελία της σύμβασης προμήθειας δεν μπορεί να έχει καμία συνέπεια, οικονομική ή άλλης φύσεως. Εξαίρεση αποτελούν οι περιπτώσεις που η σύμβαση περιλαμβάνε όρους είτε αναφορικά με τον ελάχιστο χρόνο παραμονής της σε ισχύ είτε σχετικά με τυχόν αποζημίωση που δικαιούται ο προμηθευτής, αν η σύμβαση καταγγελθεί λόγω υπερημερίας του πελάτη ως προς την εξόφληση των οφειλών του.
2 Το ύψος της εγγύησης δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που αντιστοιχεί στην πραγματική ή εκτιμώμενη κατανάλωση για διάστημα τριών μηνών.
3 Στο λογαριασμό κατανάλωσης πρέπει να περιλαμβάνονται οι εξής χρεώσεις: α) Η συνολική κατανάλωση κατά την περίοδο έκδοσης ή την περίοδο χρέωσης λογαριασμού, για κάθε μέγεθος που χρεώνεται βάσει του εφαρμοζόμενου τιμολογίου προμήθειας. β) Να αναγράφεται διακριτά το καθαρό ποσό και ο φόρος που αναλογεί σε κάθε χρέωση, συμπεριλαμβανομένων: - των μοναδιαίων τιμών υπολογισμού των χρεώσεων προμήθειας και της συνολικής χρέωσης για την προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας, στο πλαίσιο της σύμβασης προμήθειας, - όλων των ρυθμιζόμενων χρεώσεων (χρεώσεις για τη χρήση Συστήματος, τη χρήση Δικτύου, χρεώσεις ΥΚΩ, Ειδικό Τέλος ΑΠΕ κ.ά.) και επιμέρους άθροισή τους.
4 Προθεσμία εξόφλησης λογαριασμού. Ο πελάτης υποχρεούται να εξοφλήσει το λογαριασμό του μέσα σε 20 ημερολογιακές ημέρες μετά την παράδοσή του στο ταχυδρομείο. 5 Η Σύμβαση έχει αόριστη διάρκεια και τίθεται σε ισχύ την πρώτη ημέρα που ο καταναλωτής θα πάρει ρεύμα. Η ημέρα αποδεικνύεται από την έγγραφη ενημέρωση του προμηθευτή προς τον πελάτη, την οποία οφείλει να αποστείλει μέσα σε πέντε εργάσιμες ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης προμήθειας και εφ' όσον έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες που σχετίζονται με την ενεργοποίηση της σύνδεσης και την πληρωμή της εγγύησης.
6 Η ευθύνη για την κατηγορία τιμολόγησης, ή για το ενεργειακό πακέτο στο οποίο κατατάσσεται ο πελάτης, θα πρέπει να βαραίνει και την εταιρεία. Να προβλεφθεί στη σύμβαση ότι και ο προμηθευτής οφείλει από την πλευρά του να ελέγχει την ορθότητα των στοιχείων που του προσκομίζει ο πελάτης από τον προηγούμενο προμηθευτή του (π.χ. βάσει του τελευταίου εκκαθαριστικού λογαριασμού) και να του προτείνει το βέλτιστο πακέτο.
7 Να προβλεφθεί η περίπτωση τροποποίησης της σύμβασης και τα δικαιώματα του πελάτη.
8 Να συμπεριληφθεί αναφορά στο δικαίωμα άσκησης της εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών με αρμόδιο φορέα προστασίας των καταναλωτών.
9 Να προβλέπονται διαδικασίες διαχείρισης διαφωνιών των πελατών επί των χρεώσεων, καθώς και διαδικασία διόρθωσης των λογαριασμών. Επίσης, να προβλέπεται υπηρεσία γενικότερης εξυπηρέτησης των πελατών, και ιδίως υποδοχής παραπόνων με σαφείς προδιαγραφές.
10 Να προσδιορίζεται ανώτατο χρονικό διάστημα επιστροφής της προκαταβολής/χρηματικής εγγύησης κατανάλωσης, μετά τη λύση της Σύμβασης