Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Νομοσχέδιο για τη γεωχωρική πληροφορία

Το σχέδιο νόμου «Εθνική Υποδομή Γεωχωρικών Πληροφοριών» που ενσωματώνει στο Εθνικό Δίκαιο την Ευρωπαϊκή Οδηγία INSPIRE (2007/2/ΕΚ) παρουσιάστηκε χθες στο Υπουργικό Συμβούλιο. Το νομοσχέδιο αποσκοπεί στη δημιουργία της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών (ΕΥΓΕΠ), με τρόπο σύμφωνο με τις επιταγές της οδηγίας INSPIRE (Infrastructure for Spatial Information in the European Community). Πρόκειται για μια καινοτομία σε όλους τους τομείς της Δημόσιας Διοίκησης της χώρας, με πολλαπλά οφέλη σε εξοικονόμηση πόρων, ενθάρρυνση των επενδυτικών πρωτοβουλιών, προστασία του περιβάλλοντος και ίση πρόσβαση στα γεωδεδομένα για όλους τους πολίτες.
Οι Yποδομές Γεωχωρικών Πληροφοριών αποτελούν συστήματα τα οποία επιτρέπουν την άμεση πρόσβαση, μέσω του διαδικτύου, στο σύνολο της ψηφιακά διαθέσιμης γεωπληροφορίας της χώρας και στο σύνολο της επικράτειάς της. Για την παρακολούθηση της διαρκώς μεταβαλλόμενης κατάστασης στον χώρο και την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών οι Υποδομές Γεωχωρικών Πληροφοριών πρέπει συνεχώς να αναπτύσσονται, να εμπλουτίζονται και να εξελίσσονται. Προκειμένου να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη και σε βάθος χρόνου λειτουργία τους, καθώς και η αξιοπιστία τους ως προς την ποιότητα της πληροφορίας που παρέχουν, χρειάζεται, εκτός από την τεχνολογική υποδομή, και το κατάλληλο θεσμικό πλαίσιο.
Η Εθνική Υποδομή Χωρικών Πληροφοριών έχει τέσσερα βασικά συστατικά:
α) Τα ψηφιακά γεωχωρικά δεδομένα (π.χ. ζώνες Νatura 2000, υδρογραφικό δίκτυο, οδικό δίκτυο, προστατευόμενες τοποθεσίες, κ.λπ.)
β) τις υπηρεσίες γεωχωρικών δεδομένων, δηλαδή λογισμικό το οποίο εκτελεί διάφορες διεργασίες πάνω στα γεωδεδομένα και τα μεταδεδομένα τους προκειμένου αυτά να αξιοποιηθούν (π.χ. υπηρεσίες επισκόπησης των χαρτών, εύρεσης των δεδομένων που αναζητούμε, κ.λπ.),
γ) το τεχνικό πλαίσιο, δηλαδή τις τεχνικές προδιαγραφές τις οποίες πρέπει να πληρούν τα προαναφερόμενα γεωδεδομένα και
δ) το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο αποτελείται αφενός από μία καλώς ορισμένη διοικητική διάρθρωση που καθορίζει τους ρόλους και τις υποχρεώσεις των εμπλεκομένων στη λειτουργία της υποδομής και αφετέρου από τη σχετική νομοθεσία που ρυθμίζει τον τρόπο διαμοιρασμού των γεωδεδομένων τόσο μεταξύ της Δημόσιας Διοίκησης όσο και από αυτήν προς τους πολίτες και το ευρύ κοινό.
Η οδηγία 2007/2/ΕC (INSPIRE) θέτει με τη σειρά της κάποιες τεχνικές προδιαγραφές και κάποιες θεσμικές ρυθμίσεις με τις οποίες πρέπει να συμμορφώσουν τα κράτη- μέλη τις Υποδομές Γεωχωρικών Πληροφοριών που διαθέτουν.
Η κατάσταση στην Ελλάδα
Ενώ τα άλλα κράτη μέλη διαθέτουν ήδη υποδομές τις οποίες απλώς πρέπει να εναρμονίσουν με την οδηγία 2007/2/ΕC (INSPIRE), η Ελλάδα πρέπει πρωτίστως να δημιουργήσει υποδομή, την οποία δε διαθέτει και κατόπιν να την εναρμονίσει με τα όσα ορίζονται στην οδηγία INSPIRE. Εκτός από την έλλειψη υποδομής, η απογραφή που πραγματοποιήθηκε από το ΥΠΕΚΑ και τον Οργανισμό Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδας (ΟΚΧΕ) αποκάλυψε ότι υπάρχουν βασικά κενά και στα τέσσερα συστατικά στοιχεία τα οποία χρειάζονται για να δημιουργηθεί η Εθνική Υποδομή Γεωχωρικών Πληροφοριών. Συγκεκριμένα:
•Γεωδεδομένα: Αν και υπάρχουν πολλά γεωδεδομένα, ελάχιστα είναι καλής ποιότητας και πολλά εξακολουθούν να παράγονται ακόμη σε αναλογική μορφή. Υπάρχουν σημαντικές επικαλύψεις, διότι τα ίδια γεωδεδομένα μπορεί να παράγονται πολλαπλές φορές από διαφορετικούς φορείς για να καλύψουν διαφορετικές ανάγκες.
•Υπηρεσίες: Είναι ελάχιστες σε αριθμό, δημιουργούνται απομονωμένα από διάφορους φορείς και συνήθως είναι δύσχρηστες και αργές.
•Τεχνικές προδιαγραφές: Ορίζονται ad hoc προδιαγραφές από κάθε φορέα χωριστά και πολλές φορές και ανά έργο. Απουσιάζει ένα ενιαίο τεχνικό πλαίσιο με αποτέλεσμα τα παραγόμενα γεωδεδομένα να καθίστανται ασύμβατα.
•Θεσμικό πλαίσιο: Εκτός από ελάχιστες μεμονωμένες συμφωνίες μεταξύ φορέων ο διαμοιρασμός των γεωδεδομένων είναι προβληματικός, με υψηλό επίπεδο γραφειοκρατίας και έλλειψης συνεργασίας.
Το νομοσχέδιο στοχεύει στην κάλυψη αυτών των κενών, ορίζοντας αφενός κύρια ζητήματα που αφορούν στο θεσμικό πλαίσιο της υποδομής (διοικητική διάρθρωση και βασικές αρχές διαμοιρασμού που είναι συμβατές με τα όσα ορίζει η INSPIRE) και αφετέρου στο τεχνικό μέρος της υποδομής (συμμόρφωση των γεωδεδομένων και των υπηρεσιών τους με τεχνικές προδιαγραφές INSPIRE). Με την ψήφιση του νομοσχεδίου, τοποθετούνται οι βάσεις για την άμεση δημιουργία της Εθνικής Υποδομής Γεωχωρικών Πληροφοριών. Συγκεκριμένα:
•Ορίζεται η δημιουργία μίας Εθνικής Διαδικτυακής Πύλης Γεωχωρικών Πληροφοριών (geoportal) στον Οργανισμό Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδας (ΟΚΧΕ) στην οποία θα τηρείται πλήρης κατάλογος όλων των διαθέσιμων γεωδεδομένων και υπηρεσιών. Τόσο η Δημόσια Διοίκηση όσο και οι πολίτες θα μπορούν να δουν μέσω της πύλης τα γεωδεδομένα και να τα επεξεργαστούν. Για γεωδεδομένα στα οποία η άμεση πρόσβαση για οποιοδήποτε λόγο δεν είναι δυνατή (π.χ. προσωπικά δεδομένα, δημόσια ασφάλεια κλπ), θα δίνονται πληροφορίες για την υπηρεσία που τα παρέχει καθώς και για τους αντίστοιχους όρους διάθεσης.
•Σε κάθε υπουργείο ορίζεται ειδική υπηρεσία (κομβικό σημείο επαφής) η οποία θα παρέχει στον ΟΚΧΕ τον κατάλογο γεωδεδομένων και υπηρεσιών του υπουργείου. Ο ΟΚΧΕ θα βεβαιώνει ότι αυτά είναι σύμμορφα με τις προδιαγραφές της INSPIRE προτού τα ενσωματώσει στον κατάλογο του geoportal, προκειμένου να διασφαλίζει την αξιοπιστία και την ορθότητα της παρεχόμενης γεωπληροφορίας.
•Τα γεωχωρικά δεδομένα θα διατίθενται χωρίς χρέωση και χωρίς περιοριστικούς όρους μεταξύ των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης. Επίσης θα διατίθενται δωρεάν στους πολίτες για μη εμπορική χρήση.
•Συγκροτείται Εθνική Επιτροπή Γεωπληροφορίας παρά τω Πρωθυπουργώ, με μέλη Γενικούς Γραμματείς από τα κύρια εμπλεκόμενα Υπουργεία. Η επιτροπή θα καθορίσει λεπτομερειακά ζητήματα που αφορούν στη διάθεση και τιμολόγηση των γεωδεδομένων, θα εγκρίνει τις τεχνικές προδιαγραφές που θα εισηγείται ο ΟΚΧΕ και γενικότερα θα χαράσσει την Εθνική πολιτική σε θέματα διαχείρισης και διαμοιρασμού γεωπληροφορίας.
Τα οφέλη από το μπορεί κανείς να τα κατανείμει σε τέσσερις βασικούς άξονες:
1. Περιβάλλον: Καλύτερη διακυβέρνηση ειδικά σε θέματα περιβαλλοντικής πολιτικής, διότι η άμεση πρόσβαση στη συνολική εικόνα της κατάστασης στο χώρο θα επιτρέπει τη λήψη ενημερωμένων, ορθών και συντονισμένων αποφάσεων αποφεύγοντας τις αποσπασματικές, κατακερματισμένες και ασυντόνιστες δράσεις που πολλές φορές δημιουργούν σημαντικότερα προβλήματα από αυτά που επιλύουν.
2.Εθνική Οικονομία: Εξοικονόμηση πόρων. Σταματάει η κατασπατάληση του δημοσίου χρήματος που γινόταν με το κράτος να πληρώνει πολλές φορές για τα ίδια γεωδεδομένα και γεωγραφικά υπόβαθρα. Επίσης παύει η πρακτική δημιουργίας εκατοντάδων κατακερματισμένων βάσεων δεδομένων που ήταν πρακτικά άχρηστες, διότι δε μπορούσαν να αξιοποιηθούν από άλλα πληροφοριακά συστήματα λόγω διαφορετικών προδιαγραφών.
3.Ανάπτυξη: Ταχύτατη εξυπηρέτηση πολιτών και εταιρειών στον εντοπισμό της γεωπληροφορίας που τους ενδιαφέρει μέσω της υποδομής (Γεω-ΚΕΠ). Αυτό θα διευκολύνει υποψήφιους επενδυτές, θα μειώσει σημαντικά τη γραφειοκρατία και θα απλοποιήσει τις διαδικασίες. Επιπλέον, θα τονωθεί η ανάπτυξη, διότι η υποδομή αφενός θα αποτελέσει μία αναπτυξιακή πλατφόρμα για την δημιουργία τεχνολογικών προϊόντων και καινοτόμων υπηρεσιών από εταιρείες και επαγγελματίες του χώρου, αφετέρου θα συμβάλει στην προβολή της χώρας από το internet και στην ενίσχυση του τουρισμού.
4.Διαφάνεια: Ίση, ελεύθερη και δωρεάν πρόσβαση στα γεωδεδομένα για όλους, έλεγχος από τους πολίτες της τήρησης ζωνών προστασίας, συμμετοχική δημοκρατία, δυνατότητα στους πολίτες και στις ΜΚΟ να συνδράμουν το κράτος στις προσπάθειές του.

Παρεμβάσεις στις γειτονιές του κέντρου

Παρεμβάσεις στις γειτονιές του κέντρου της Αθήνας με την πεζοδόμηση των εσωτερικών δρόμων των οικοδομικών τετραγώνων. Η πρόταση αναφέρεται στη κατάργηση του «σταυρού» που σχηματίζουν οι ενδιάμεσοι δρόμοι 4 οικοδομικών τετραγώνων της πόλης και στη μετατροπή τους σε χώρους πρασίνου και αναψυχής. Στόχος είναι να δημιουργηθούν με ενοποιήσεις μεγαλύτερα οικοδομικά τετράγωνα, αξιοποιώντας τους εσωτερικούς τους δρόμους και απελευθερώνοντάς τους κατά το δυνατόν από το αυτοκίνητο. Οι πρώτοι 6 αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί, θα προκηρυχθούν από την ΕΑΧΑ και θα έχουν πιλοτικό χαρακτήρα. Επίσης προωθείται, η αμεση διάθεση 20 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ για μελέτες αναβάθμισης, ανάπλασης και ανασυγκρότησης αστικών κυρίως περιοχών, με έμφαση στο σχεδιασμό του δημόσιου χώρου με βιο-κλιματικά κριτήρια και προδιαγραφές. Αφορά τουλάχιστον 200 μελέτες σημαντικού μεγέθους. Θα συσταθεί ομάδα εργασίας για τη σύνταξη των προδιαγραφών μελετών και διαγωνισμών. Οι μελέτες αυτές γίνονται «όχι για να μείνουν στα χαρτιά» και να μην υλοποιηθούν. Στόχος είναι να προκαλέσουν τους εμπλεκόμενους -κυρίως αυτούς γύρω από το τεχνικά

ΚΟΜΟΤΗΝΗ : Πόλη χωρίς σχέδιο

Ερώτηση για την έγκριση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Κομοτηνής, κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Ροδόπης του ΠΑΣΟΚ Αχμέτ Χατζηοσμάν. Συγκεκριμένα στην ερώτηση του ο κύριος Χστζηοσμάν αναφέρει ότι οι πολίτες της Κομοτηνής υφίστανται εδώ και δεκαετίες πρωτοφανή ταλαιπωρία εξαιτίας της απουσίας του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Τα τελευταία χρόνια αναμένουμε τονίζει ο κύριος Χατζηοσμάν την έγκριση της Γ΄ φάσης του σχεδίου πόλεως, δυστυχώς χωρίς καμία εξέλιξη μέχρι σήμερα. Επειδή η πόλη της Κομοτηνής είναι η μοναδική επαρχιακή πόλη που δεν διαθέτει σχέδιο πόλεως τη στιγμή που καθημερινά οι ανάγκες για οργάνωση και ορθολογική αξιοποίηση και χρήση του χώρου αυξάνονται, ο βουλευτής Ροδόπης ρωτά την υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής σε τι στάδιο βρίσκεται η έγκριση της Γ΄ φάσης του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου του Δήμου Κομοτηνής και αν υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση των διαδικασιών και αν ναι, πότε θα ολοκληρωθούν.

Δ.ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ: Ατμοσφαιρική ρύπανση

Σημαντική επιβάρυνση της ατμόσφαιρας με εισπνεύσιμα αιωρούμενα σωματίδια PM10 από το Σάββατο 13 Ιουνίου 2010 μέχρι και σήμερα Τρίτη 15 Ιουνίου 2010 προέκυψε από την αξιολόγηση των μετρήσεων ατμοσφαιρικής ρύπανσης που πραγματοποιεί η ΔΕΗ και το Κέντρο Περιβάλλοντος της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Κοζάνης στη Δυτική Μακεδονία. Σύμφωνα με την οδηγία 1999/30 της Ευρωπαϊκής Ένωσης η μέση ημερήσια τιμή συγκεντρώσεων PM10 δεν πρέπει να ξεπερνάει το όριο των 50 μg/m3 (μικρογραμμαρίων ανά κυβικό μέτρο), για περισσότερες από 35 ημέρες το χρόνο. Ιδιαίτερα αυξημένες ήταν οι τιμές στο Νομό Κοζάνης από το Σάββατο 12 έως και σήμερα Τρίτη 15 Ιουνίου. Σύμφωνα με τον πίνακα αυξημένες τιμές κατέγραψαν όλοι οι σταθμοί οι οποίοι είναι συνδεδεμένοι με το Δίκτυο του ΚΕΠΕ, με μεγαλύτερη στους Αναργύρους της Φλώρινας σήμερα στα 136 μικρογραμμάρια και στο Προάστιο το Σάββατο στα 121 μg/m3. Επίσης αυξημένες τιμές καταγράφηκαν χθες Τρίτη σε όλους τους σταθμούς, πάνω από το όριο των 50 μικρογραμμαρίων, ενώ από τις υψηλότερες μέσες τιμές κατεγράφησαν σήμερα Τρίτη στους σταθμούς της Φλώρινας, Ακρινής, της Κοζάνης, της Ποντοκώμης και του Προαστίου.

ΙΩΑΝΝΙΝΑ: Πολεοδομικές μελέτες

Υπογράφτηκε από τον Υφ. Περιβάλλοντος κ. Μωραΐτη το σχέδιο Π.Δ. της πολεοδομικής μελέτης Ζευγάρια-Τσιφλικόπουλο-Δροσιά-Πεντέλη, και μένει να διαβιβαστεί στο ΣτΕ για τον έλεγχο της νομιμότητάς του. Η υπογραφή αποτελεί σημαντικό βήμα πριν την τελική έκδοση του Π.Δ. αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Πολιτιστικός Σύλλογος Δροσιάς-Πεντέλης, προσκρούει όμως σε γραφειοκρατικές διαδικασίες οι οποίες θα παρατείνουν την εφαρμογή του.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki