Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Πολιτική

Αδιέξοδο λόγω προχειρότητας;

Λίγες εβδομάδες έπειτα από την εκλογική επικράτηση του ΠΑΣΟΚ έφτασε στο γραφείο του υπουργού Οικονομικών ένα κείμενο. Σε αυτό γινόταν μνεία για το ρόλο που θα μπορούσε να έχει η ακίνητη περιουσία στην προσπάθεια για δημοσιονομική εξυγίανση, αλλά και για τα απαραίτητα βήματα που θα έπρεπε να γίνουν προκειμένου να αξιοποιηθεί. Πρώτη στη λίστα των προτεραιοτήτων η καταγραφή και ακολουθούσαν όλες οι εναλλακτικές λύσεις, που ξεκινούσαν από εκποιήσεις και κατέληγαν σε μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης και σε εταιρείες επενδύσεων ακινήτων. Δυστυχώς, αυτή δεν ήταν η πρώτη κρούση για την ανάγκη αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας. Το καλοκαίρι του 2009 , το ΔΝΤ σε μια μελέτη του είχε επισημάνει ότι το ελληνικό δημόσιο δεν είχε καταγράψει την αξία της ακίνητης περιουσίας στα επίσημα λογιστικά του. Εκανε, μάλιστα, λόγο για τις θετικές επιπτώσεις που θα είχε μια τέτοια πρωτοβουλία στην εικόνα των δημόσιων οικονομικών της χώρας. Δυστυχώς, οι επισημάνσεις αυτές πέρασαν ουσιαστικά απαρατήρητες, αφού οι μόνες αναφορές ήταν μια ομιλία κορυφαίου οικονομολόγου στις αρχές του προηγούμενου χρόνου και κάποιες υποσημειώσεις σε κείμενο της Τράπεζας της Ελλάδος. Οι αποφάσεις Παρά τις συνεχείς εξαγγελίες για την ανάγκη αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου, ουσιαστικά πέρασαν σχεδόν δεκατέσσερις μήνες για να γίνει η πρώτη επίσημη παρέμβαση.

Στα μέσα Δεκεμβρίου 2010, παραμονές Χριστουγέννων, η Διυπουργική Επιτροπή Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων ασχολήθηκε με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας και αποφάσισε: «Η ΔΕΕΑ έλαβε υπόψη τις εισηγήσεις της ομάδας εργασίας, η οποία λειτουργεί με βάση τις κατευθύνσεις που έχει ορίσει και στην οποία συμμετέχουν γενικοί γραμματείς των αρμόδιων υπουργείων και εκπρόσωποι φορέων για τη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου (ΚΕΔ ΑΕ, ΕΤΑ ΑΕ κ.ά.) και προχώρησε σήμερα στις εξής συγκεκριμένες αποφάσεις:

• Καταγραφή της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου. Δόθηκε εντολή στην Ειδική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων και Αναδιαρθρώσεων του Υπουργείου Οικονομικών για την άμεση πρόσληψη ομάδας εξειδικευμένων συμβούλων με στόχο την καταγραφή, ποιοτική ανάλυση και επενδυτική διερεύνηση των ακινήτων του δημοσίου, προκειμένου να υπάρξουν ολοκληρωμένα και αξιόπιστα στοιχεία για το σύνολο των ακινήτων του δημοσίου που δύνανται να αξιοποιηθούν άμεσα. Ολοκλήρωση της καταγραφής: Ιούνιος 2011.

• Αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού. Με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας αξιοποίησης του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και με τη χρήση της διαδικασίας fast track, αποφασίστηκε:

α) συγκρότηση φορέα ειδικού σκοπού ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ Α.Ε στον οποίο περιέρχεται η διαχείρισή της και

β) η πρόσληψη χρηματοοικονομικών και τεχνικών συμβούλων για την αξιοποίηση της έκτασης.

• Επιλογή και προώθηση αξιοποίησης συγκεκριμένων σημαντικών ακινήτων. Αποφασίστηκε η συγκρότηση Ομάδων Διοίκησης Εργου με τη συμμετοχή και εξειδικευμένων συμβούλων για την άρση των διοικητικών εμποδίων και την προώθηση αξιοποίησης συγκεκριμένων σημαντικών ακινήτων από τους υπεύθυνους φορείς (ΚΕΔ, ΕΤΑ/Ολυμπιακά Ακίνητα)».

Στη συνέχεια γίνεται λόγος για «την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης για συγκεκριμένες ενέργειες που θα επιτρέψουν, για πρώτη φορά, την καταγραφή και αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου στη βάση ολοκληρωμένων σχεδίων, αξιοποιώντας και βελτιώνοντας σημερινές δομές, ξεπερνώντας την πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων και εγκαθιστώντας διαφανείς οριζόντιες διαδικασίες λήψης αποφάσεων για τη διαχείριση και διάθεση των ακινήτων του δημοσίου». Δίνεται, μάλιστα, στη δημοσιότητα και λίστα με 14 ακίνητα ως υποψήφια προς αξιοποίηση και τίθεται καταληκτική ημερομηνία για την καταγραφή, ο Ιούνιος 2011.

Οι αποφάσεις προκάλεσαν θύελλα διαμαρτυριών από το σύνολο της αντιπολίτευσης που έκανε λόγο για εκποίηση της δημόσιας περιουσίας. Οι χριστουγεννιάτικές διακοπές έκαναν -όπως συνηθίζεται- τα πράγματα να ξεχαστούν. Και μετά ήρθε η τρόικα… Και πραγματοποιήθηκε η περίφημη συνέντευξη των εκπροσώπων της τρόικας, οι οποίοι -αν και από πολλούς αντιμετωπίστηκαν ως άσκηση πίεσης προς την κυβέρνηση- στην πραγματικότητα επανέλαβαν όλα εκείνα που είχαν ανακοινωθεί πριν από δύο μήνες. Δεν είναι τυχαίο πως η ανακοίνωση της επιτροπής δεν έθετε κανένα περιορισμό ούτε ως προς τον αριθμό ούτε ως προς τα προσδοκώμενα έσοδα από την «αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας». Φυσικά, ο θόρυβος που προκλήθηκε και οι δηλώσεις περί μη εκποίησης αλλά αξιοποίησης ήταν αναμενόμενος, και για αυτό δεν ήταν λίγοι εκείνοι που παρομοίασαν την εμπλοκή των εκπροσώπων της τρόικας με τις κινήσεις αντιπερισπασμού που εφαρμόζονται στα πεδία των μαχών. Αθλος Και ενώ η κοινή γνώμη αναλωνόταν σε δηλώσεις και σχόλια εντυπωσιασμού, σημαντικά ερωτήματα που αφορούσαν τις αποφάσεις του Δεκεμβρίου παρέμειναν αναπάντητα. Κανείς δεν ενδιαφερόταν για το: ποιος, με ποιες διαδικασίες και με ποιες προδιαγραφές θα έκανε το τιτάνιο έργο της καταγραφής και διαμόρφωσης φακέλων για τα 70.000 ακίνητα που ως ιδιοκτήτης τους φέρεται το δημόσιο; Ακόμα και οι επαΐοντες που εμφανίζονταν στις τηλεοπτικές κάμερες ξεχνούσαν να επισημάνουν ότι η υλοποίηση ενός τέτοιου έργου σε διάστημα 6 μηνών θα ήταν ένα μοναδικό φαινόμενο στην παγκόσμια ιστορία της αγοράς ακινήτων. Η εκπληξη ήρθε στις αρχές της εβδομάδας όταν το αρμόδιο υπουργείο ζήτησε από τράπεζες να υποβάλουν μέσα σε λίγες ημέρες τις προτάσεις τους για την καταγραφή. Ετσι το «φαινόμενο» μεταλάχθηκε σε «άθλο».

Οταν, μάλιστα, η «αξιοποίηση» των ακινήτων του δημοσίου μετατράπηκε σε προϋπόθεση για την επιμήκυνση του χρέους, κάθε «φωνή» προβληματισμού και αμφισβήτησης εξαφανίστηκε μπρος στην επιτυχή έκβαση της «μάχης»… Ακόμα και οι πλέον επιφυλακτικοί και καχύποπτοι «υποτάχθηκαν» εμπρός στο «εθνικό συμφέρον», το οποίο, όπως και οι εξοπλιστικές δαπάνες, απαιτεί κάθε είδους… συναίνεση, αφού υποτίθεται ότι είναι υπεράνω «μικροκομματικών σκοπιμοτήτων».

Παραχωρείται σε τιμή ευκαιρίας

Η συνολική ακίνητη περιουσία του ελληνικού δημοσίου ξεπερνά τα 270 δις. ευρώ σύμφωνα με στοιχεία της Κτηματικής Εταιρίας του Δημοσίου. Συνολικά το ελληνικό δημόσιο φέρεται να κατέχει περίπου 71.000 ακίνητα εκ των οποίων το 22% είναι καταπατημένο και μόνο το 18% μπορεί να αξιοποιηθεί άμεσα. Στο Υπουργείο Οικονομικών ετοιμάζουν την πρώτη λίστα ακινήτων που θα δοθεί στην δημοσιότητα στα τέλη του μήνα . Τα ακινητα προς αξιοποίηση πρόκειται να ενταχθούν σε αυτόνομη εταιρία Real Estate . Σε αυτά περιλαμβάνονται

1. Πρώην Αεροδρόμιο Ελληνικού, 5.500 στρέμματα. Στο φορολογικό νομοσχέδιο περιλαμβάνεται η ίδρυση της εταιρίας «Ελληνικό Α.Ε.» η οποία θα προχωρήσει σε μακροχρόνιες συμβάσεις παραχώρησης τμημάτων της έκτασης αλλά και στην δημιουργία Μητροπολιτικού πάρκου. Πρώτοι υποψήφιοι οι επενδυτές από το Κατάρ χωρίς να είναι ακόμη βέβαιος ο τρόπος που επιλεγεί για παραχωρήσεις (ανάθεση ή διεθνής διαγωνισμός).

2. Μηχανιώνα Θεσσαλονίκης, πρώην οχυρό ΓΕΝ, 328 στρέμματα. Προγραμματίζεται ανέγερση Διεθνούς Πανεπιστημίου, δημιουργία πάρκου και πολεοδόμηση ακινήτων υψηλού επιπέδου.

3. Νέα παραλία πόλης Θεσσαλονίκης, 1.000 στρέμματα. Πάρκο αναψυχής, αναψυκτήρια, εστιατόρια, χώροι άθλησης με συμβάσεις μακροχρόνιας παραχώρησης.

4. Πρώην εργοτάξιο γέφυρας Ρίου – Αντιρρίου 270 στρέμματα. Εξεύρεση επενδυτή με μακροχρόνια μίσθωση, για την δημιουργία μαρίνας μεγάλων σκαφών αναψυχής, δύο ξενοδοχείων πέντε αστέρων και πολεοδόμησης κατοικίας υψηλού επιπέδου.

5. Παρόχθια έκταση ποταμού Αράχθου Άρτας 887 στρέμματα. Δημιουργία πάρκου αναψυχής και οικιστικής ζώνης υψηλής προστασίας σε συνεργασία με το Δήμο Αρτας.

6. Πρασονήσι Νότιας Ρόδου 80.000 στρέμματα. Τουριστική αξιοποίηση μεγάλης έκτασης με ξενοδοχεία, θεματικά πάρκα, μαρίνα σκαφών και Παγκόσμιο Κέντρο wind surfing.

7. Γούρνες Ηρακλείου Κρήτης, πρώην Αμερικανική βάση 738 στρέμματα. Δημιουργία μεγάλων τουριστικών μονάδων, ζώνη υψηλής οικιστικής ανάπτυξης και ακόμη ίδρυση του Καζίνο Κρήτης για το οποίο ήδη υπάρχει Ισραηλινό ενδιαφέρον.

8. Μίκρα Θεσσαλονίκης 600 στρέμματα. Συνεργασία με τον Δήμο για οικιστική και τουριστική αξιοποίηση της έκτασης.

9. Δήμος Λαυρεωτικής Αττικής 310 στρέμματα. Έχει ζητηθεί η έκταση από Ελληνοαμερικανό επιχειρηματία για την ίδρυση θεματικού πάρκου που θα παρουσιάζει το Δωδεκάθεο του Ολύμπου και την Ελληνική Μυθολογία.

10. Δήμος Ξάνθης, πρώην Αμερικανική βάση «Φωνή της Αμερικής» 175 στρέμματα. Οικιστική και τουριστική αξιοποίηση.

11. Δήμος Αφάντου Ρόδου, 1.500 στρέμματα. Τουριστική αξιοποίηση με δύο ξενοδοχειακές μονάδες πέντε αστέρων.

12. Δήμος Αιγάλεω Αττικής 380 στρέμματα, πρώην «Μπαρουτάδικο». Αξιοποίηση ακινήτου με πάρκο αναψυχής, αναψυκτήρια και ρεστωράν.

13. Χιονοδρομικό κέντρο «Βόρρας» Νομού Πέλλας, 18.000 στρέμματα. Μακρόχρονη σύμβαση παραχώρησης με σειρά επενδύσεων.

14. Παραλία Μύρτου Κεφαλλονιάς 9.500 στρέμματα. Αξιοποίηση και ανάδειξη του χώρου με υψηλή περιβαλλοντική προστασία.

15. Γλυφάδα Αττικής 176 στρέμματα. Ανάπλαση παραλίας Γλυφάδας με κατασκευή αναψυκτηρίων – ρεστωράν.

16. Ζαχάρω Νομού Ηλίας 2.500 στρέμματα. Ανάδειξη και αξιοποίηση της παραλίας Ζαχάρως σε συνεργασία με τον Δήμο και με συμβάσεις μακροχρόνιας παραχώρησης.

17. Καλαμαριά Θεσσαλονίκης 300 στρέμματα. Πρώην στρατόπεδο «Κόδρα» με οικιστική ανάπτυξη και πάρκο αναψυχής.

18. Αρτέμιδα (Λούτσα) Αττικής 226 στρέμματα. Μακροχρόνια διαχείριση παραλιακού ακινήτου υψηλής προστασίας.

19. Δήμος Ναυπάκτου Αιτωλοακαρνανίας. Αξιοποίηση διάσπαρτων παραλιακών εκτάσεων συνολικής έκτασης 400 στρεμμάτων.

20. Ιεράπετρα Λασιθίου Κρήτης 40 στρέμματα. Μακροχρόνια εκχώρηση για τουριστική μονάδα.

Τέλος η ΚΕΔ έχει στην κατοχή της 598 νησιά ανα την Ελλάδα από τα οποία πολλά προτίθεται να εκμισθώσει για 49 χρόνια σε ιδιώτες.

Τα παζάρια για την δημόσια περιουσία

Στις Βρυξέλλες θα βρίσκεται σήμερα και αύριο ο υπουργός Οικονομικών, Γ. Παπακωνσταντίνου, προκειμένου να συμμετάσχει στα συμβούλια Eurogroup και Ecofin, αντίστοιχα. Για το τεχνικό μέρος των αποφάσεων της άτυπης Συνόδου Κορυφής της Ευρωζώνης, ενημέρωσε χθες το υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Οικονομικών. Σύμφωνα με πληροφορίες, ζήτησε από τους συναδέλφους του υπουργούς να υποβάλλουν τις προτάσεις τους για την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, ένα πρώτο σχέδιο δράσης για την οποία αναμένεται να ανακοινωθεί έως το τέλος του μήνα. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η ελληνική πλευρά δεν έχει την υποχρέωση να παρουσιάσει το σχέδιο δράσης για την αξιοποίηση δημόσιας περιουσίας ύψους 50 δισ. ευρώ στην προσεχή Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ στις 25 Μαρτίου. Επιπλέον, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, με την επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής του ελληνικού δανείου που αποφασίστηκε, το ποσό των 50 δισ. ευρώ που θα έπρεπε να αποπληρώσει η χώρα μας έως το 2013-2014, θα μεταφερθεί στα επόμενα χρόνια. Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πληροφορίες, ο κ. Παπακωνσταντίνου ζήτησε από τους υπουργούς να υποβάλλουν τις προτάσεις τους για το μεσοπρόθεσμο σχέδιο δημοσιονομικής στρατηγικής, καθώς επίσης και να εξετάσουν τις εκκρεμότητες των υπουργείων τους που αφορούν στην εφαρμογή του μνημονίου.

Ετσι αξιοποιούμε ...

Έχουν περάσει περισσότερα από έξι χρόνια από την αρχική (πρωθυπουργική) εξαγγελία και τεσσεράμισι από την ψήφιση του ν. 3489/2006 για τη δημιουργία της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης. Μιας περιοχής που θα συνέβαλε καθοριστικά στην προσέλκυση ή στη δημιουργία καινοτομικών επιχειρήσεων στη Θεσσαλονίκη, στην υποβοήθηση και στην ανάδειξή τους. Ουσιαστικά όμως δεν έχει γίνει τίποτα καθώς ούτε πρακτικά ζητήματα έχουν διευθετηθεί ούτε κονδύλια έχουν δεσμευτεί, γεγονός που οδήγησε σε «αλυσίδα» παραιτήσεων, δύο Προέδρων του Διοικητικού Συμβούλιου και - προσφάτως - του, μετά από προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού προσληφθέντα, Διευθύνοντα Συμβούλου της. Οι ασάφειες και τα προβλήματα ξεκινούν από το πρώτο άρθρο του ιδρυτικού νόμου της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας Θεσσαλονίκης που αφορά στην οριοθέτησή της «...εντός των διοικητικών ορίων του Νομού Θεσσαλονίκης...».

Από τον τότε πρωθυπουργό προσδιορίζεται γενικώς και αορίστως στην ανατολική Θεσσαλονίκη. Η εξαγγελία για την παραχώρηση 500 στρεμμάτων από το πρώην στρατιωτικό αεροδρόμιο στο Σέδες που έγινε το καλοκαίρι του 2005, δεν υλοποιήθηκε. Συζήτηση έχει γίνει και για 300 στρέμματα του ΕΘΙΑΓΕ στην περιοχή της Θέρμης, που έφθασε μέχρι τη σύνταξη μνημονίου για τα ανταλλάγματα μεταξύ της ΖΚΑΙΘ και του Ινστιτούτου, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει η διαδικασία παραχώρησης χρήσης δημόσιας γης από τα αρμόδια Υπουργεία. Το επόμενο, το άρθρο 2 του ιδρυτικού νόμου 3489, έχει τίτλο «Στρατηγικό Σχέδιο Ανάπτυξης» το οποίο, όπως περιγράφεται «...αποτελεί μεσο-μακροπρόθεσμο πρόγραμμα δράσης, με σαφείς αναπτυξιακούς σκοπούς και συγκεκριμένη μεθοδολογία, περιέχει δε προτάσεις και παρεμβάσεις που συμβάλουν (...) στη λήψη νομοθετικών και κανονιστικών μέτρων, εθνικής ή τοπικής εμβέλειας, που προάγουν και ενθαρρύνουν την ενσωμάτωση καινοτομιών στη λειτουργία επιχειρήσεων και φορέων και στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας (...) καταρτίζεται από το Δ.Σ. της εταιρείας (...) εγκρίνεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών, Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, Ανάπτυξης και Μακεδονίας-Θράκης...». Παρόλο που από το Δ.Σ. της Α.Ζ.ΚΑΙ.Θ. υπήρξαν προτάσεις για τον καθορισμό του θεσμικού πλαισίου της Ζώνης, των κριτηρίων καινοτομίας και της χωροθέτησής της, δεν υπήρξε η έγκριση από τέσσερα συναρμόδια Υπουργεία. Αντίθετα, από Υπουργείο ανατέθηκε σε εταιρεία συμβούλων τόσο η μελέτη του Στρατηγικού Σχεδίου όσο και η μελέτη χωροταξικού σχεδιασμού, παρόλο που ρητά στο νόμο αναφέρεται ότι αυτά καταρτίζονται από το Δ.Σ. της εταιρείας. Με δυο λόγια, εδώ και τεσσεράμισι χρόνια έχει ιδρυθεί η Αλεξάνδρεια Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης, χωρίς χώρο για να αναπτυχθεί, χωρίς θεσμικό πλαίσιο κινήτρων για εγκατάσταση ή ίδρυση καινοτόμων επιχειρήσεων, χωρίς Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας. Έχουμε δηλαδή μια ζώνη Καινοτομίας στα χαρτιά. Μάλιστα, σύμφωνα με όσα καταγγέλλει ο παραιτηθείς Διευθύνων Σύμβουλος, ενώ συντάχθηκε ένα Σχέδιο Νόμου για τα κίνητρα που θα παρείχε η Ζ.ΚΑΙ.Θ. και υπήρχε σε εξέλιξη διαπραγμάτευση με τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. για να δοθεί «έγκριση ειδικού καθεστώτος», το Υπουργείο ζητούσε παρατάσεις με αποτέλεσμα στο τέλος να αποσυρθεί το Σχέδιο και να διακοπούν οι διαπραγματεύσεις. Αν ευσταθεί αυτή η καταγγελία, εύλογα αναρωτιέται κανείς αν πραγματικά θέλουμε να λειτουργήσει η Ζώνη Καινοτομίας.

Τη ίδια στιγμή ,σύμφωνα με δηλώσεις του παραιτηθέντος (τον Απρίλιο του 2009) Προέδρου, καθηγητή Ι. Βασάλου, ξένοι επενδυτές απέσυραν το ενδιαφέρον τους για την εγκατάσταση επιχειρήσεων στη ζώνη, διαπιστώνοντας την πλήρη αδιαφορία και την τεράστια καθυστέρηση υλοποίησης του αρχικού σχεδιασμού. Όμως στη γειτονική Τουρκία, τα δύο τεχνολογικά πάρκα που διέθετε το 2001, έγιναν σήμερα και μετά τη θεσμοθέτηση παρομοίων Ζωνών Καινοτομίας, τριάντα δύο!!!

Ομολογεί ότι δεν ξέρει τι έχει

Η επιβέβαιωση ήλθε μερικές ώρες αργότερα. Το υπουργείο Οικονομικών με έγγραφο που κατατέθηκε στη Βουλή παραδέχτηκε ότι δεν υπάρχει ούτε καταγραφή ούτε και εκτίμηση της αξίας των ακινήτων του δημοσίου . Πρόκείται για 71.000 ακίνητα που διαχειρίζεται η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Οικονομικών Γιώργου Παπακωνσταντίνου, που διαβιβάστηκε στη Βουλή. Στο έγγραφο του, ο υπουργός Οικονομικών αναφέρει ότι στην παρούσα φάση, η καταγραφή των ακινήτων του Δημοσίου διενεργείται επιλεκτικά για ακίνητα μεγάλης οικονομικής αξίας και ότι "η εκτίμηση της εμπορικής αξίας εκάστου ακινήτου απαιτεί εξειδικευμένες αναλύσεις και δεν μπορεί να γενικευτεί για το σύνολο της δημόσιας ακίνητης περιουσίας, ενώ κάθε ανάλυση πρέπει διαρκώς να επικαιροποιείται προκειμένου να παραμένει αξιόπιστη".

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki