Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Αντικειμενικές ή υποκειμενικές οι αξίες των ακινήτων;

Η αντίστροφη μέτρηση για τις αντικειμενικές έχει ξεκινήσει. Το ζητούμενο πλέον δεν είναι αν θα υπάρξουν νέες αντικειμενικές, αλλά πόσο "αντικειμενικές" θα είναι. Αν μελετήσει κάποιος την ιστορία τους, θα βγάλει πολύ χρήσιμα συμπεράσματα για τη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε σε όλα τα χρόνια που εφαρμόζονται. Στην πραγματικότητα, οι αντικειμενικές δεν απεικόνιζαν την κατάσταση της αγοράς σε μία συγκεκριμένη χρονική στιγμή, αλλά τις πολιτικές προτεραιότητες και τις σκοπιμότητες των κατά καιρούς επικεφαλής του υπουργείου Οικονομικών -και όχι μόνο. Δηλαδή, ήταν ένα εργαλείο το οποίο κατασκευάστηκε για να απεικονίσει με αριθμούς μία αγορά η οποία λειτουργούσε με ένα στρεβλό τρόπο. Σκοπός του ήταν να εξυπηρετήσει πολιτικές, μικροπολιτικές, συντεχνιακές και ειπρακτικές σκοπιμότητες . Αποτέλεσμα; Αντί να χρησιμοποιηθεί για να περιορίσει τις στρεβλώσεις, πολύ απλά τις έκανε ακόμα μεγαλύτερες. Οι παλαιότεροι θα θυμούνται ότι το βασικό "επιστημονικό" εργαλείο για να καταγραφούν οι τιμές της αγοράς, ήταν οι αγγελίες. Τα μέλη των επιτροπών που είχαν συγκροτηθεί για να γνωμοδοτήσουν και να υποβάλλουν τις προτάσεις τους, τις περισσότερες φορές δεν φημίζονταν για τις επιστημονικές περγαμηνές τους σχετικά με τη στατιστική επεξεργασία ή τη δημιουργία βάσεων δεδομένων. Σίγουρα δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά τα πράγματα, αφού το σύστημα βασίστηκε στην ομολογία ανικανότητας του κράτους να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για να υπάρξει διαφάνεια στην αγορά των ακινήτων. Με απλά λόγια, το σύστημα δεν έγινε για να εξασφαλίσει τη διαφάνεια, αλλά για να νομιμοποιήσει την αδιαφάνεια που χαρακτήριζε τις συναλλαγές στην αγορά ακινήτων. Και όταν κάποιος προσπαθεί να αντιμετωπίσει ένα "λάθος" με άλλο "λάθος", τότε το αποτέλεσμα είναι η τερατογέννεση. Αν σε όλα αυτά προσθέσει κάποιος και το "πολιτικό κόστος" αλλά και τις οικονομικές σκοπιμότητες, τότε είναι δεδομένο ότι στο τέλος το "τέρας" θα απειλούσε οτιδήποτε υγιές είχε απομείνει, σε μία αγορά η οποία κινούνταν εντελώς αυτονομημένη και ανεξέλεγκτη. Απλώς ήταν θέμα χρόνου να αποκαλυφθούν τα λάθη, οι παραλείψεις, οι αβλεψίες και οι σκοπιμότητες που κρύβονταν πίσω από το "τέρας".

Το πλήρωμα του χρόνου ήρθε με την κρίση. Τότε ήταν που άρχισαν να γράφονται ζημιές και που οι Έλληνες συνειδητοποίησαν ότι οι τιμές των ακινήτων μπορούν να κατρακυλίσουν με την ίδια ευκολία, που όλα τα προηγούμενα χρόνια σκαρφάλωναν. Τότε όλοι ανακάλυψαν(!) την ανάγκη της λειτουργίας ενός συστήματος, το οποίο θα έπρεπε να εξυπηρετεί: την πραγματικότητα . Ήταν όμως πλέον αργά, αφού πλέον δεν υπήρχαν τα "εργαλεία". Πώς διαμορφώνονται οι τιμές των ακινήτων Οι ειδικοί γνωρίζουν ότι οι τιμές των ακινήτων έχουν τους δικούς τους κανόνες. Σε έρευνα που έγινε πριν από λίγα χρόνια και η οποία αφορούσε τους επιμέρους παράγοντες που επηρεάζουν τη διαμόρφωση της τιμής ενός ακινήτου, καταγράφηκαν πάνω από 30 παράγοντες που επηρεάζουν την αξία μίας κατοικίας και σχεδόν 60 ενός επαγγελματικού ακινήτου. Αυτή είναι άλλωστε η αιτία των διαφοροποιήσεων στις τιμές που εντοπίζονται σε διαμερίσματα, που βρίσκονται ακόμα και στην ίδια πολυκατοικία ή σε καταστήματα που απέχουν μεταξύ τους λιγότερο από 20 μέτρα. Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά, ότι δεν μπορεί να υπάρξει αντικειμενική απεικόνιση και το μόνο που μπορεί να γίνει είναι η στατιστική επεξεργασία. Αλλά γι’ αυτό χρειάζονται πολλά δεδομένα, που όμως δεν υπάρχουν. Τα στατιστικά τρυκ με τις τιμές Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρον να γνωρίζει κανείς τι ακριβώς περιέχει η περίφημη βάση δεδομένων τιμών της κεντρικής τράπεζας. Δηλαδή σε ποιές περιοχές υπάρχουν τιμές, σε ποιές περιοχές "απουσιάζουν" και σε ποιές ο αριθμός των δεδομένων είναι 1 ή 2. Είναι σχεδόν σίγουρο, ότι για πάνω από το 70% των περιοχών οι οποίες περιλαμβάνονται στο σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων είτε δεν υπάρχουν καθόλου δεδομένα είτε υπάρχουν 1 ή έστω 2 πληροφορίες για τα τελευταία 5 χρόνια. Κάποιοι ειδικοί θα προτείνουν ενοποίηση περιοχών. Αυτή η λύση όμως, αντί να λύνει το πρόβλημα της διαφάνειας στην αγορά, το επιδεινώνει ακόμα περισσότερο. Μία άλλη λύση θα μπορούσε να είναι μία οριζόντια μείωση των τιμών ανά ευρύτερες περιοχές. Αλλά και εκεί υπάρχει ένα τεράστιο πρόβλημα. Οι ήδη ισχύουσες αντικειμενικές αξίες, δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματική κατάσταση που επικρατούσε στην αγορά όταν ανακοινώθηκαν, με αποτέλεσμα σήμερα να μην είναι δυνατή η χρήση τους ως βάση υπολογισμού. Οποιαδήποτε απόπειρα εφαρμογής αυτής της μεθόδου, απλώς θα κάνει ακόμα μεγαλύτερο το πρόβλημα της αναξιοπιστίας. Με λίγες κουβέντες, το αντικειμενικό σύστημα το μόνο που δεν προσφέρει είναι...αντικειμενικότητα. Η λύση; Η διαφάνεια στην αγορά ...

Προσοχη στα λάθη

Προβλήματα, παρουσιάζονται στην υποβολή των φορολογικών δηλώσεων που σχετίζονται κυρίως με λάθη στους προσυμπληρωμένους κωδικούς. Πρόκειται για λάθη στα στοιχεία που στέλνουν στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Ασφαλιστικά Ταμεία, επιχειρήσεις αλλά και τράπεζες. Για παράδειγμα σε χιλιάδες βεβαιώσεις του ΙΚΑ το ΑΦΜ του συζύγου φαινόταν να είναι της συζύγου και το αντίστροφο. Επίσης, για πρώτη φορά φέτος , οι τράπεζες πρέπει να στείλουν στη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης τα στοιχεία με τις δόσεις των στεγαστικών και καταναλωτικών δανείων. Σε πολλά από αυτά παρατηρήθηκαν λάθη με αποτέλεσμα να επαναληφθεί η διαδικασία. Μέχρι τώρα, λόγω των καθυστερήσεων αυτών, έχουν υποβληθεί περίπου 120.000 φορολογικές δηλώσεις σε σύνολο 5,5 εκατομμυρίων που θα πρέπει να υποβληθούν κανονικά σε όλη τη διαδικασία. Για αυτό και φορείς όπως το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος ζητούν ήδη την παράταση της προθεσμίας που λήγει στις 30 Ιουνίου.

Ο ΕΝΦΙΑ και οι αντικειμενικές

Διπλή επίπτωση έχουν στα έσοδα που αποφέρει ο ΕΝΦΙΑ οι αλλαγές στις αντικειμενικές αξίες. Αφενός επηρεάζουν το ύψος του φόρου ανά ακίνητο και αφετέρου τα έσοδα του λεγόμενου «συμπληρωματικού φόρου» ο οποίος επιβάλλεται στους έχοντες περιουσία άνω των 300.000 ευρώ. Η διπλή αυτή επίπτωση είναι και ο λόγος για τον οποίο η κυβέρνηση θα αποφασίσει την τελευταία στιγμή αν τελικώς θα χρησιμοποιηθούν οι νέες αντικειμενικές αξίες για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ. Για να μη συμβεί αυτό, το μόνο που χρειάζεται να κάνει η κυβέρνηση είναι να παραμείνει… αδρανής. Ο νόμος του ΕΝΦΙΑ προβλέπει ότι ο φόρος υπολογίζεται με βάση τις αξίες των ακινήτων που ίσχυαν την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους (στην προκειμένη περίπτωση την 1η Ιανουαρίου του 2015). Μειώσεις των αντικειμενικών αξιών μπορούν να επιφέρουν «συρρίκνωση» του ΕΝΦΙΑ από… 0% έως και 29%. Η μεγάλη διαφοροποίηση οφείλεται στο γεγονός ότι ο ΕΝΦΙΑ δεν υπολογίζεται με βάση την τιμή ζώνης αλλά ως ένα ποσό ανά τετραγωνικό μέτρο. Βέβαια, ο φόρος ανά τετραγωνικό εξαρτάται από την τιμή ζώνης. Συγκεκριμένα, ο φόρος του ΕΝΦΙΑ κατατάσσει όλα τα ακίνητα σε 12 κλιμάκια ανάλογα με την τιμή ζώνης. Σε κάθε κλιμάκιο αντιστοιχεί και ένα ποσό φόρου ανά τετραγωνικό μέτρο. Ετσι, στα ακίνητα με τιμή ζώνης 500-750 ευρώ επιβάλλεται φόρος 2,8 ευρώ ανά τετραγωνικό, στα ακίνητα με τιμή ζώνης από 751 έως 1.000 ευρώ επιβάλλεται φόρος 2,9 ευρώ ανά τετραγωνικό, από 1.000 έως 1.500 ευρώ ο φόρος ανεβαίνει στα 3,7 ευρώ ανά τετραγωνικό κ.ο.κ. (ο φόρος φτάνει μέχρι τα 13 ευρώ ανά τετραγωνικό για ακίνητα σε περιοχές με τιμή ζώνης άνω των 5.000 ευρώ). Το αν θα υπάρξει μείωση ή αύξηση του ΕΝΦΙΑ εξαρτάται από το αν η αλλαγή στην τιμή ζώνης κάθε συγκεκριμένης περιοχής θα είναι τέτοια ώστε να προκαλέσει και αλλαγή ζώνης. Για παράδειγμα, αν σε μια περιοχή με τιμή ζώνης 1.600 ευρώ υπάρξει μείωση 200 ευρώ (που σημαίνει ότι η νέα τιμή θα είναι 1.400 ευρώ), ο φόρος θα μειωθεί από τα 4,5 ευρώ στα 3,7 ευρώ, δηλαδή κατά 18%. Θα υπάρξει περίπτωση που η τιμή ζώνης θα μειωθεί χωρίς όμως να επηρεαστεί ο ΕΝΦΙΑ. Αυτό θα συμβεί, για παράδειγμα, αν η τιμή ζώνης μειωθεί σε μια περιοχή από τις 2.000 στα 1.700 ευρώ. Φυσικά, μπορεί να συμβεί και το αντίθετο. Δηλαδή, να υπάρξει μια οριακή αύξηση στην τιμή ζώνης η οποία θα ανεβάσει τον ΕΝΦΙΑ. Δηλαδή, αν σε μια περιοχή η τιμή ζώνης αυξηθεί από τα 1.500 στα 1.550 ευρώ, ο ΕΝΦΙΑ θα εκτοξευτεί στο +21%. Αν, μάλιστα, υπάρξει περιοχή που από τις 2.000 θα φτάσει στις 2.100 ευρώ, ο φόρος θα αυξηθεί κατά 33%. Στον συμπληρωματικό φόρο, οι επιπτώσεις θα εξαρτηθούν από την αλλαγή που θα επέλθει στο άθροισμα της αξίας της περιουσίας.

Προς παράταση η ρύθμιση για τα χρέη

Προς παράταση ενός μήνα οδεύει η ευνοϊκή ρύθμιση των 100 δόσεων για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, η οποία έχει ήδη φέρει 350 εκατ. ευρώ στα δημόσια ταμεία. Στο υπουργείο Οικονομικών εκτιμούν ότι η ανταπόκριση των οφειλετών στη ρύθμιση είναι ως τώρα ιδιαίτερα ικανοποιητική, ενώ έχει συμβάλλει και στην ανάκαμψη των δημοσίων εσόδων τους τελευταίους μήνες.

 

Ο ρυθμός υποβολής αιτήσεων ένταξης στη ρύθμιση των 100 δόσεων ξεπερνά τις 25.000 την ημέρα και συνολικά οι αιτήσεις υπερβαίνουν τις 600.000. Το δε ρυθμιζόμενο ποσό αγγίζει τα 3,5 δισ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις του Δημοσίου έχουν υπερβεί τα 350 εκατ. ευρώ.

 

Στο πλαίσιο αυτό και εξετάζεται η παράταση της σχετικής προθεσμίας για τη ρύθμιση για τις 100 δόσεις για ακόμη έναν μήνα ως το τέλος Ιουνίου. Ήδη διάταξη νόμου προβλέπει τη δυνατότητα παράτασης κατά ένα μήνα, με μια απλή απόφαση υπουργού, κάτι που αναμένεται να γίνει εντός της ημέρας.

 

Αντιθέτως, νομοθετική παρέμβαση θα απαιτηθεί ώστε να δοθεί παράταση και στη ρύθμιση που αφορά στην καταβολή προκαταβολής με διαγραφή του ισόποσου των προσαυξήσεων.

 

Υπενθυμίζεται ότι τη ρύθμιση των 100 δόσεων μπορούν να ενταχθούν βεβαιωμένες οφειλές που έχουν καταστεί ληξιπρόθεσμες ώς και την 1 Μαρτίου 2015 ενώ προβλέπεται απαλλαγή από τους τόκους εκπρόθεσμης καταβολής που τις επιβαρύνουν ως ακολούθως:

 

Για εφάπαξ εξόφληση απαλλαγή κατά 100%

Από δύο ως 5 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 90%

Από 6 έως 10 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 80%

Από 11 ως 20 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 75%

Από 21 ως 30 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 70%

Από 31 ως 40 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 65%

Από 41 ως 50 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 60%

Από 51 ως 60 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 55%

Από 61 ως 70 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 50%

Από 71 ως 80 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 45%

Από 81 πως 90 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 40%

Από 91 ως 100 μηνιαίες δόσεις απαλλαγή κατά 30%

Αντικειμενικές : Ξεκίνησε η αντίστροφη μέτρηση

Τρέχουν οι προθεσμίες για τις αντικειμενικές. Η επιτροπή σύμφωνα με πληροφορίες έχει εξετάσει τα στοιχεία αγοραπωλησιών που έχουν γίνει το τελευταία διάστημα ενώ χρησιμοποίησε και τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας. Συγκεκριμένα εξετάστηκε κάθε μία περιοχή ξεχωριστά προκειμένου να θεσπιστούν οι νέες τιμές ζώνης που θα ισχύσουν από την 1η Ιουλίου 2015. Το έργο της επιτροπής δεν είναι καθόλου εύκολο δεδομένου ότι οι λιγοστές αγοραπωλησίες έχουν γίνει εν μέσω κρίσης και ανάλογα με τις ανάγκες των πωλητών και όχι την πραγματική αξία των ακινήτων αυτών. Είναι παράγοντας που έχουν λάβει σημαντικά υπόψη τους τα μέλη της επιτροπής προκειμένου οι νέες τιμές της εφορίας να αντικατοπτρίζουν την πραγματική τους εικόνα. Ένα επίσης πρόβλημα της επιτροπής αλλά κυρίως της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είναι ότι θα κληθεί να μειώσει τις αντικειμενικές αξιες στις «πλούσιες» περιοχές όπως το Ψυχικό, τη Βούλα και τη Κηφισιά και αντίθετα την αύξηση των τιμών στις «φθηνές» περιοχές. Και αυτό διότι στις μεν πρώτες οι πραγματικές τιμές πώλησης ακινήτων είναι μειωμένες ακόμα και 70% σε σχέση με τι αντικειμενικές αξίες ενώ στις δεύτερες καταγράφεται μία ισορροπία ή η αντικειμενικές υπολείπονται ακόμα των πραγματικών τιμών πώλησης. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της αναπροσαρμογής των αντικειμενικών η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών θα αποφασίσει και τις αλλαγές στη φορολογία ακινήτων. Προς το παρόν φαίνεται ότι θα παραμείνει ο ενιαίος φόρος ιδιοκτησίας ακινήτων. Εφόσον χρησιμοποιηθούν οι νέες αξίες για τον υπολογισμό του φόρου τότε στις περισσότερες περιοχές θα μειωθεί ο ΕΝΦΙΑ και σε ελάχιστες θα αυξηθεί.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki