Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Το μπάχαλομε τις αντικειμενικές

Στην τροποποίηση του συνόλου των τιμών της εφορίας οδηγεί την ηγεσία του ΥΠΟΙΚ, η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ που αναγκάζει το υπουργείο να τροποποιήσει τις αντικειμενικές αξίες σε 4 περιοχές της χώρας, μεταξύ των οποίων η Φιλοθέη και το Ψυχικό.

 

Η απόφαση αυτή αναμένεται να οδηγήσει στη μείωση σειράς φόρων, εκτός βέβαια του ΕΝΦΙΑ, καθώς το ποσό που πρέπει να εισπράττεται κάθε χρόνο δεν μπορεί να πέφτει από τα 2,65 δις. ευρώ.

 

Αυτό σημαίνει ότι μαζί με τις αντικειμενικές αξίες, η αναπροσαρμογή των οποίων θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους, θα τροποποιηθούν και οι συντελεστές του ΕΝΦΙΑ, έτσι ώστε να διατηρηθούν στα ίδια επίπεδα τα έσοδα του δημοσίου.

 

Αυτή τη στιγμή οι πλασματικές αξίες είναι υψηλότερες έως και 70% σε σύγκριση με τις εμπορικές τιμές των ακινήτων.

 

Τεράστιες διαφορές καταγράφονται κυρίως στις «ακριβές» περιοχές του λεκανοπεδίου.

 

Συγκεκριμένα στο Κολωνάκι σε ισόγειο διαμέρισμα 125 τ.μ. η τιμή ζώνης διαμορφώνεται στα 2.900 ευρώ το τ.μ. με αποτέλεσμα η αντικειμενική αξία να φθάνει στα επίπεδα των 362.500 ευρώ, όταν η εμπορική αξία δεν ξεπερνά τα 220.000 ευρώ. Δηλαδή η διαφορά μεταξύ αντικειμενικής αξίας και εμπορικής τιμής είναι της τάξεως του 64,7%.

 

Οι διαφοροποιήσεις αυτές παρατηρούνται κυρίως σε «ακριβά» προάστια της Αττικής, με τις μεγαλύτερες, άνω του 30%, να παρατηρούνται στον Χολαργό, το Μαρούσι, την Κηφισιά, τη Βούλα, το Παλαιό Φάληρο, τη Γλυφάδα, την Εκάλη, τη Βουλιαγμένη, τον Πειραιά (Καστέλλα) αλλά και το Μοσχάτο και την Καλλιθέα. Για παράδειγμα, στην Κηφισιά η διαφορά μεταξύ αντικειμενικής και εμπορικής τιμής από είναι 57,81%, ενώ στη Γλυφάδα η διαφορά 62,5%.

 

Εάν τα στελέχη του οικονομικού επιτελείου, τα οποία κάνουν λόγο συνεχώς για δίκαιη κατανομή των φόρων, επιθυμούν να περιορίσουν τις αδικίες, θα έπρεπε να αποφασίσουν τη μείωση των αντικειμενικών αξιών τουλάχιστον κατά 50% στις ανωτέρω περιοχές.

 

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, οι αντικειμενικές αξίες θα αντικατασταθούν στο τέλος του έτους από ένα νέο σύστημα (το οποίο θα δημιουργηθεί από τα στελέχη της τεχνικής βοήθειας) που θα βασίζεται στις εμπορικές τιμές των ακινήτων.

 

Δηλαδή, το νέο σύστημα θα ακολουθεί την πορεία των εμπορικών τιμών και θα επιτρέπει την αυτόματη αναπροσαρμογή των τιμών με βάση τις οποίες θα φορολογούνται τα ακίνητα. Κάθε φορά που θα αλλάζουν οι εμπορικές τιμές των ακινήτων, θα αναπροσαρμόζονται αυτομάτως και οι τιμές που θα χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμού του φόρου στα ακίνητα.

 

Αν και ο σχεδιασμός κινείται σε σωστή βάση όπως σημειώνουν οι εμπλεκόμενοι με την αγορά ακινήτων, ωστόσο, καταγράφεται αδυναμία προσδιορισμού των πραγματικών τιμών που ισχύουν σήμερα στα ακίνητα όλης της επικράτειας.

 

Αυτό συμβαίνει διότι η κρίση έχει εκμηδενίσει τις αγοραπωλησίες ακινήτων και οι λιγοστές που γίνονται δεν είναι ενδεικτικές για να βγουν ασφαλή συμπεράσματα. Οπως σημειώνουν συμβολαιογραφικά γραφεία, οι όποιες πράξεις πραγματοποιούνται σήμερα, γίνονται από ανάγκη για χρήματα, με αποτέλεσμα να πωλούνται ακίνητα σε εξευτελιστικές τιμές.

 

Οι σημαντικότεροι φόροι και τέλη που επηρεάζονται από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών είναι οι εξής:

• Ο φόρος εισοδήματος που επιβάλλεται επί των τεκμαρτών εισοδημάτων, τα οποία προσδιορίζονται βάσει των αντικειμενικών δαπανών ή τεκμηρίων διαβίωσης των κατοικιών των φορολογουμένων.

 

• Το τέλος ακίνητης περιουσίας που επιβάλλεται υπέρ των δήμων, μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.

 

• Ο ΦΠΑ 24% που επιβάλλεται στις μεταβιβάσεις νεόδμητων κτισμάτων που δεν αποτελούν πρώτη κατοικία.

 

• Ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων που υπολογίζεται με 3% επί των αντικειμενικών αξιών και επιβαρύνει τους αγοραστές.

 

• Οι φόροι δωρεάς, γονικής παροχής και κληρονομιάς ακινήτων.

 

• Ο ειδικός φόρος ακινήτων 15% που επιβάλλεται στις υπεράκτιες εταιρείες.

Παράταση για τα αδήλωτα

Σε 4μηνη παράταση της προθεσμίας για την υπαγωγή στη ρύθμιση εθελοντικής αποκάλυψης κεφαλαίων προχωρά το υπουργείο Οικονομικών. Η παράταση της ρύθμισης, αναμένεται να γίνει με τροπολογία που θα κατατεθεί στο φορολογικό νομοσχέδιο που συζητείται στη Βουλή.

Σύμφωνα με πληροφορίες η παράταση της ρύθμισης θα είναι έως τις 30 Σεπτεμβρίου και θα συνοδεύεται από αύξηση του συντελεστή προσαύξηση του φόρου που προκύπτει με βάση την κλίμακα από το 10% στο 12% ή και υψηλότερα ανάλογα με την περίπτωση.

Η ρύθμιση κρίνεται ως επιτυχημένη από το οικονομικό επιτελείου και τους θεσμούς που έδωσαν το πράσινο φώς για την παράταση καθώς, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, έχουν ήδη ενταχθεί σε αυτήν περίπου 50.000 φορολογούμενοι, έχει ήδη αποκαλυφθεί φορολογητέα ύλη ύψους 2,5 δισ. ευρώ και έχουν ήδη εισπραχθεί πρόσθετοι φόροι συνολικού ύψους περίπου 250 εκατ. ευρώ.

Κατά κύριο λόγο μπαίνουν στη ρύθμιση φορολογούμενοι που έχουν υποστεί φορολογικό έλεγχο για "αδικαιολόγητη προσαύξηση περιουσίας" ή πρόκειται να υποστούν τέτοιου είδους έλεγχο με άνοιγμα τραπεζικών λογαριασμών ή βρίσκονται στις λεγόμενες λίστες και εντάσσονται στη ρύθμιση προκειμένου να κλείσουν τις υποθέσεις τους με την εφορία.

Ο φόρος υπολογίζεται με βάση την κλίμακα του έτους φορολόγησης που ίσχυε ότι αποκτήθηκε το εισόδημα με προσαύξηση ανάλογα με το αν έχει ξεκινήσει ο έλεγχος και σε ποιο στάδιο βρίσκεται. Ο συνολικός φόρος μπορεί να φθάσει ακόμη και το 65% του ποσού που δηλώνεται ως πρόσθετο εισόδημα.

Πολλοί φορολογούμενοι χρησιμοποιούν τη ρύθμιση και σαν συνολική περαίωση των εκκρεμών φορολογικών τους υποθέσεων με την εφορία, υποβάλλοντας κάθε είδους εκπρόθεσμη φορολογική δήλωση.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι στη συντριπτική τους πλειονότητα οι φορολογούμενοι οι οποίοι αποκαλύπτουν αδήλωτα κεφάλαια ρυθμίζουν την οφειλή σε 12  μηνιαίες δόσεις, στο πλαίσιο της πάγιας ρύθμισης οφειλών.

Η δήλωση της εθελούσιας αποκάλυψης φορολογητέας ύλης παρελθόντων οικονομικών ετών αφορά:

- Το φόρο εισοδήματος

- Το Φόρο Προστιθέμενης Αξίας

- Το Φόρο Μεταβίβασης Ακινήτων

-  Το Φόρο ακινήτων (ΕΝΦΙΑ, ΕΕΤΗΔΕ, ΕΕΤΑ,ΦΜΑΠ)

- Την Εισφορά Αλληλεγγύης

Η δήλωση υπαγωγής στη ρύθμιση υποβάλλεται χειρόγραφα στην εφορία.

Ηλεκτρονικό προγκρόμ

Σαφάρι ξεκινά η εφορία για τους ιδιοκτήτες που δεν έχουν δηλώσει τα ακίνητα που κατέχουν στην εφορία. Σύμφωνα με δημοσίευμα της Καθημερινής  έως το τέλος του έτους θα είναι έτοιμο, σύμφωνα με το επιχειρησιακό σχέδιο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), το σχέδιο εντοπισμού υπόχρεων σε υποβολή Ε9. Μάλιστα, το κτηματολόγιο αναμένεται να βοηθήσει σημαντικά το έργο της εφορίας για τον εντοπισμό των ιδιοκτητών που «ξέχασαν να δηλώσουν τα ακίνητά τους.

 

Ταυτόχρονα, η ΑΑΔΕ αναμένει την ψήφιση διατάξεων που θα επιτρέψουν μαζικές κατασχέσεις θυρίδων και χρηματοοικονομικών προϊόντων με ηλεκτρονικό τρόπο. Αυτή τη στιγμή οι διαδικασίες γίνονται χειρόγραφα, με αποτέλεσμα να καθυστερεί σημαντικά ο εντοπισμός των περιουσιακών στοιχείων των φορολογουμένων που είτε έχουν αποκρύψει εισοδήματα από την εφορία είτε έχουν μεγάλες οφειλές.

 

Μετά την ψήφιση των σχετικών διατάξεων η εφορία θα μπορεί μέσω των e-κατασχετηρίων να δεσμεύει άμεσα τις θυρίδες των ελεγχόμενων, κατάσχοντας σε δεύτερη φάση πολύτιμους λίθους, χρηματικά ποσά, κοσμήματα ή πλάκες χρυσού που ενδεχομένως να εμπεριέχονται σε αυτές, αλλά και την κατάσχεση χρηματοοικονομικών προϊόντων όπως μετοχές, αμοιβαία κεφάλαια και ρέπος.

 

Και το 2017 η εφορία θα επικεντρώσει το ελεγκτικό της ενδιαφέρον στις κατασχέσεις προσπαθώντας να εισπράξει τμήμα από τον τεράστιο όγκο των ληξιπρόθεσμων οφειλών.

 

 

1. Εντοπισμός αδήλωτων ακινήτων: Μέχρι το τέλος του έτους θα προσδιοριστεί η διαδικασία εντοπισμού των υπόχρεων σε υποβολή Ε9 (στοιχεία ακινήτων) με χρήση κατάλληλων κριτηρίων.

 

2. Ενεργοποίηση αυτοματοποιημένου συστήματος κατασχέσεων και είσπραξης οφειλών.

 

3. Πλειστηριασμός 27 ακινήτων οφειλετών του Δημοσίου μέχρι τα τέλη Ιουνίου, με στόχο μέχρι το τέλος του έτους να εισπραχθούν 2,7 δισ. ευρώ από παλαιά ληξιπρόθεσμα χρέη και ακόμη 690 εκατ. ευρώ από μεγαλοοφειλέτες.

 

4. Πρόσβαση των ελεγκτών σε όλα τα πληροφοριακά συστήματα από τα οποία θα μπορούν να αντλούν πληροφορίες για τους ελεγχόμενους φορολογουμένους. Θα συνδυάζονται οι πληροφορίες από ηλεκτρονικές εφαρμογές και υποσυστήματα της ΑΑΔΕ, όπως εισόδημα, περιουσιολόγιο, καταστάσεις πελατών/προμηθευτών, Σύστημα Μητρώου Τραπεζικών Λογαριασμών και Λογαριασμών Πληρωμών, Πληροφοριακό Σύστημα Αυτοματοποιημένης Επεξεργασίας, Σύστημα ανταλλαγής πληροφοριών με κράτη-μέλη της Ε.Ε. και πληροφορίες από τρίτους.

 

5. Ηλεκτρονικές κατασχέσεις: Επεκτείνεται μέχρι το τέλος του έτους το εύρος των ηλεκτρονικών κατασχέσεων.

 

Στο πρώτο τρίμηνο του έτους η ΑΑΔΕ έχει προχωρήσει στην κατάσχεση των περιουσιακών στοιχείων 50.399 φορολογουμένων, ενώ οι φορολογούμενοι στους οποίους έχουν επιβληθεί αναγκαστικά μέτρα είσπραξης ανέρχονται σε 889.455.

Χαράτσια σε όλα...

Ακόμη ένας «πονοκέφαλος» έρχεται να προστεθεί στους Έλληνες φορολογούμενους, καθώς μετά τα χαράτσια και τους φουσκωμένους λογαριασμούς στο ηλεκτρικό ρεύμα, το υπουργείο Οικονομικών έρχεται να επιβάλλει και ένα νέο χαράτσι, αυτή τη φορά στο νερό. Σύμφωνα με απόφαση της κυβέρνησης, η οποία υπογράφεται από επτά συνολικά υπουργικά στελέχη, έρχεται το «περιβαλλοντικό τέλος» για τα νοικοκυριά και παράλληλα το «τέλος άρδευσης» για τους αγρότες. Το... πράσινο χαράτσι αναμένεται να επιβληθεί, κατά πληροφορίες μετά το 2018 και αναμένεται να επιβαρύνει σημαντικά τους λογαριασμούς του νερού. Εκείνο, όμως, που προβληματίζει είναι το γεγονός ότι οι χρεώσεις θα ποικίλλουν ανά περιοχή και οι χρεώσεις θα γίνονται ανάλογα ακόμη και με το κόστος συντήρησης του δικτύου ύδρευσης. Πάντως, οι αυξήσεις στο νερό δεν θα μπορούν να υπερβαίνουν την αύξηση του ΑΕΠ της προηγούμενης χρονιάς. Αυτό, πρακτικά, σημαίνει ότι εάν φέτος η αύξηση του ΑΕΠ προσδιοριστεί στο 2,1%, τότε οι αυξήσεις που είναι δυνατό να μπουν το 2018 στο νερό θα φτάνουν ως και αυτό το ποσοστό. Ωστόσο, εκείνοι που φαίνεται ότι θα πληρώσουν πιο ακριβά τη «νύφη» στο νερό θα είναι οι αγρότες και τούτο γιατί, μαζί με το τέλος άρδευσης, θα πρέπει να υπολογίσουν επιπλέον και το κόστος για την τοποθέτηση μετρητή. Εάν, λοιπόν, η αύξηση του ΑΕΠ φτάσει φέτος τις δύο ποσοστιαίες μονάδες, αυτό συνεπάγεται μια επιπλέον επιβάρυνση ως και 600 ευρώ το χρόνο για μια καλλιέργεια που έχει σημαντικές ανάγκες άρδευσης συν τα έξοδα τοποθέτησης και αποπληρωμής του μετρητή.

Ληστεία με προδιαγραφές ΣΥΡΙΖΑ

Υπέρογκους φόρους σε χιλιάδες ανέργους, φοιτητές, νοικοκυρές και γενικότερα υποαπασχολούμενους πολίτες, οι οποίοι το 2016 απέκτησαν πάρα πολύ χαμηλά εισοδήματα, προερχόμενα από ενοίκια και ακόμη πιο πενιχρά ποσά εισοδημάτων από περιστασιακή απασχόληση, καθώς επίσης και σε δικαιούχους πολύ μικρών ποσών οικογενειακών επιδομάτων του ΟΓΑ, οι οποίοι το 2016 απέκτησαν ταυτόχρονα και πολύ χαμηλά εισοδήματα από ενοίκια, καταλογίζουν φέτος οι υπηρεσίες της πρώην Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων και νυν Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων.

 

Στις περιπτώσεις αυτές, επειδή τα δηλούμενα εισοδήματα είναι πάρα πολύ χαμηλά, οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ κατά την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων προσδιορίζουν το ύψος των φορολογητέων εισοδημάτων με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης.

 

Δηλαδή, σε κάθε τέτοια περίπτωση λαμβάνουν υπόψη τους το ελάχιστο τεκμήριο διαβίωσης των 3.000 ευρώ που ισχύει για τον άγαμο φορολογούμενο ή των 2.500 ευρώ που ισχύει για τον έγγαμο και προσθέτουν στο ποσό αυτό τυχόν επιπλέον ποσά τεκμηρίων διαβίωσης, εφόσον ο φορολογούμενος διέμεινε, κατά τη διάρκεια του 2016, σε κατοικία ιδιόκτητη, ενοικιαζόμενη ή δωρεάν παραχωρηθείσα ή εφόσον κατείχε και κάποιο Ι.Χ. αυτοκίνητο.

 

Στη συνέχεια, η πρόσθετη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος, που προκύπτει λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων διαβίωσης, φορολογείται όχι με την ευνοϊκή κλίμακα υπολογισμού του φόρου, η οποία ισχύει για τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους και προβλέπει αφορολόγητο όριο εισοδήματος 6.636 – 9.545 ευρώ, αλλά με την κλίμακα φορολόγησης των εισοδημάτων από επιχειρηματικές δραστηριότητες, βάσει της οποίας το φορολογητέο εισόδημα υπόκειται σε φόρο υπολογιζόμενο με συντελεστή 22% από το πρώτο ευρώ!

 

 

Eτσι, η πρόσθετη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος που προκύπτει βάσει των τεκμηρίων διαβίωσης σε όλες αυτές τις περιπτώσεις φορολογουμένων επιβαρύνεται με φόρο 22%! Στη συνέχεια επί του φόρου που προκύπτει επιβάλλεται και προκαταβολή φόρου με συντελεστή αυξημένο από 75% σε 100%! Συνολικά, δηλαδή, για ένα φορολογούμενο με πολύ χαμηλό εισόδημα από ενοίκια και με πολύ μικρότερο εισόδημα από περιστασιακή απασχόληση ή από οικογενειακά επιδόματα του ΟΓΑ, η πρόσθετη διαφορά εισοδήματος που προκύπτει βάσει τεκμηρίων φορολογείται με τελικό συντελεστή 44%!

 

Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ εφαρμόζουν αποκλειστικά τις διατάξεις της παραγράφου 1β του άρθρου 34 του νόμου 4172/2013 (του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος), σύμφωνα με τις οποίες επί της πρόσθετης διαφοράς τεκμαρτού εισοδήματος εφαρμόζεται η κλίμακα φορολογίας εισοδήματος των αυτοαπασχολουμένων, στην οποία ισχύει συντελεστής 22% από το πρώτο ευρώ, επειδή το μεγαλύτερο μέρος του δηλωθέντος εισοδήματος δεν προκύπτει από μισθωτή εργασία ή συντάξεις!

 

Αντιθέτως, στις περιπτώσεις αυτές δεν ισχύουν συνδυαστικά και οι διατάξεις της παραγράφου 35Α του άρθρου 72 του ν. 4172.2013 σύμφωνα με τις οποίες:

«Οταν το πραγματικό εισόδημα των φορολογουμένων δεν υπερβαίνει το ποσό των 6.000 ευρώ και το τεκμαρτό τους εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 9.500 ευρώ και εφόσον δεν ασκείται επιχειρηματική δραστηριότητα για την οποία απαιτείται η υποβολή δήλωσης έναρξης εργασιών ή ατομική αγροτική δραστηριότητα, το εισόδημα αυτό, εξαιρουμένου του εισοδήματος από κεφάλαιο και από υπεραξία μεταβίβασης κεφαλαίου και η προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων, φορολογούνται με την κλίμακα των μισθωτών-συνταξιούχων…».

 

Το αποτέλεσμα είναι να επιβάλλονται εξωπραγματικοί φόροι εισοδήματος σε χιλιάδες φορολογούμενους με πενιχρά εισοδήματα από ακίνητα που είναι ταυτόχρονα άνεργοι ή φοιτητές και περιστασιακά απασχολούμενοι ή οικογενειάρχες που λαμβάνουν μικρά ποσά επιδομάτων στήριξης τέκνων από τον ΟΓΑ.

 

Το πρόβλημα αυτό θα μπορούσε να είχε λυθεί αν οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ εφάρμοζαν συνδυαστικά τις παραπάνω διατάξεις, ώστε οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι να μην καλούνται να πληρώνουν υπέρογκους φόρους. Εναλλακτικά η λύση στο πρόβλημα θα μπορούσε να είχε δοθεί και από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών με νομοθετική ρύθμιση που θα ξεκαθάριζε ότι και στις περιπτώσεις ταυτόχρονης ύπαρξης πενιχρού εισοδήματος από ακίνητα και πενιχρού εισοδήματος από περιστασιακή απασχόληση η πρόσθετη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος που προκύπτει με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης φορολογείται με την κλίμακα φορολόγησης των εισοδημάτων από μισθωτή εργασία και όχι με την κλίμακα φορολόγησης των εισοδημάτων από επιχειρηματικές δραστηριότητες.

 

Πηγή: Ελεύθερος Τύπος

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki