Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Αλαλουμ με τον ΕΝΦΙΑ

Σε πονοκέφαλο διαρκείας έχει μετατραπεί ο ΕΝΦΙΑ για την κυβέρνηση. Οι δανειστές πιέζουν να εφαρμοστεί η μνημονιακή δέσμευση, βάσει της οποίας τον επόμενο μήνα θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί ο καθορισμός των νέων αντικειμενικών αξίων προκειμένου να προχωρήσει η προσαρμογή των συντελεστών και να εκδοθούν τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ τον Αύγουστο του 2018.

 

Ωστόσο από τις εισηγήσεις των εκτιμητών προκύπτουν αυξήσεις (μεσοσταθμικές) στις τιμές ζώνης, που φτάνουν μέχρι και 22%. Αυτό μεταφράζεται αυτομάτως σε ανατροπές που ούτε σαν σκέψη δεν θέλει η κυβέρνηση, καθώς θα υπάρξουν αυξήσεις του φόρου ακόμα και σε λαϊκές γειτονιές.

Εξάλλου από τα στοιχεία που έχουν δώσει οι εκτιμητές στις λεγόμενες φθηνές περιοχές οι εκτιμητές προτείνουν αυξήσεις από 15% ως 40%, καθώς οι χαμηλές τιμές ζώνης υπολείπονται όχι μόνο αυτών της αγοράς αλλά ακόμα και του κατασκευαστικού κόστους.

Πάντως το μόνο βέβαιο είναι ότι τα έσοδα από τον ΕΝΦΙΑ είναι δεδομένα και θα πρέπει να μπουν στα κρατικά ταμεία έσοδα τουλάχιστον 2,65 δισ. Ευρώ.

 

Τα δυο σενάρια για τον ΕΝΦΙΑ

 

Το πρώτο θέλει να ισχύσουν οι νέες αντικειμενικές αξίες και να υπολογιστεί ο ΕΝΦΙΑ με αυτές, αλλά οι αλλαγές να είναι οριακές και μέσα στο εύρος της κάθε τιμής ζώνης, έτσι ώστε ο φόρος να είναι πάνω κάτω ο ίδιος.

Να αλλάξουν οι αντικειμενικές αξίες από εφέτος, αλλά ο ΕΝΦΙΑ να υπολογιστεί με βάση τις υφιστάμενες, ώστε να μην υπάρχει καμία απολύτως αλλαγή και ο υπολογισμός με τις νέες να γίνει από το 2019.

Φοροεπιδρομή χωρίς έλεος

Πέραν των αυξήσεων σε δεκάδες φόρους, τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις στην απόκτηση και την κατοχή ακινήτων, οι αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες θα έχουν ως συνέπεια εκατομμύρια φορολογούμενοι να χάσουν απαλλαγές από φόρους, δικαιώματα προστασίας της πρώτης κατοικίας από πλειστηριασμούς, δικαιώματα είσπραξης κοινωνικών επιδομάτων και ένταξης στο «κοινωνικό τιμολόγιο» της ΔΕΗ. Ειδικότερα, σε όσες περιοχές αυξηθούν οι αντικειμενικές αξίες των ακινήτων:

 

1) Χιλιάδες φορολογούμενοι με πολύ χαμηλά ετήσια εισοδήματα και μικρής αξίας ακίνητη περιουσία θα χάσουν κατοχυρωμένα δικαιώματα μερικής απαλλαγής από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), καθώς η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας τους θα αυξηθεί και θα υπερβεί τα όρια μέχρι τα οποία αναγνωρίζονται τα δικαιώματα αυτά. Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, δικαιούχος απαλλαγής από το 50% του ΕΝΦΙΑ είναι κάθε φορολογούμενος που πληροί συγκεκριμένα εισοδηματικά κριτήρια και του οποίου η συνολική αντικειμενική αξία των κτισμάτων και των εντός σχεδίων πόλεων οικοπέδων δεν υπερβαίνει τις 85.000 ευρώ αν πρόκειται για άγαμο, τις 150.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο χωρίς παιδιά και τις 200.000 ευρώ αν πρόκειται για έγγαμο με ένα ή δύο εξαρτώμενα τέκνα.

 

Ετσι, λοιπόν, για παράδειγμα, ένας άγαμος φορολογούμενος που πληροί το προβλεπόμενο γι’ αυτόν εισοδηματικό κριτήριο και έχει ακίνητη περιουσία συνολικής αντικειμενικής αξίας 70.000 ευρώ, από τη στιγμή που η αντικειμενική αξία των ακινήτων του θα αυξηθεί κατά 30% και θα φθάσει τις 91.000 ευρώ, θα χάσει το δικαίωμα απαλλαγής από το 50% του ΕΝΦΙΑ. Αυτό θα συμβεί διότι η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας του με την αύξησή της κατά 30% θα υπερβεί το όριο των 85.000 ευρώ μέχρι το οποίο του αναγνωρίζεται το δικαίωμα απαλλαγής από το 50% του ΕΝΦΙΑ.

 

2) Οσοι φορολογούμενοι θέλουν να αποκτήσουν πρώτη κατοικία της οποίας η αντικειμενική αξία πριν από την αύξηση ήταν χαμηλότερη από το ισχύον κατά περίπτωση όριο απαλλαγής και μετά την αύξηση θα έχει υπερβεί αυτό το όριο θα χάσουν το δικαίωμα πλήρους απαλλαγής από το φόρο μεταβίβασης.

 

Το όριο αντικειμενικής αξίας μέχρι το οποίο χορηγείται απαλλαγή από το φόρο μεταβίβασης σε περίπτωση απόκτησης πρώτης κατοικίας ανέρχεται σε 200.000 ευρώ για τον άγαμο φορολογούμενο και σε 250.000 ευρώ για τον έγγαμο. Προσαυξάνεται δε περαιτέρω κατά 25.000 ευρώ για κάθε ένα από τα δύο πρώτα τέκνα του δικαιούχου και κατά 30.000 ευρώ για το τρίτο και κάθε ένα από τα επόμενα τέκνα του. Από τη στιγμή, λοιπόν, που οι αντικειμενικές αξίες θα αυξηθούν θα υπάρξουν πολλές περιπτώσεις πρώτης κατοικίας των οποίων οι φορολογητέες αξίες θα υπερβούν τα παραπάνω όρια και όσοι θέλουν να τις αποκτήσουν θα υποχρεωθούν να πληρώσουν φόρο μεταβίβασης για τα τμήματα των φορολογητέων αξιών που βρίσκονται πάνω από τα όρια της απαλλαγής.

 

3) Οσοι φορολογούμενοι θέλουν να δώσουν ακίνητα στα παιδιά τους με γονικές παροχές και η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας που σκοπεύουν να μεταβιβάσουν θα υπερβεί, μετά την αύξησή της, το όριο των 150.000 ευρώ μέχρι το οποίο προβλέπεται πλήρης απαλλαγή από το φόρο γονικής παροχής θα επιβαρυνθούν με φόρο. Σε κάθε τέτοια περίπτωση το δικαίωμα απαλλαγής από το φόρο γονικής παροχής θα χαθεί λόγω αύξησης της συνολικής αντικειμενικής αξίας των μεταβιβαζόμενων ακινήτων πάνω από τις 150.000 ευρώ και θα πρέπει να καταβληθεί φόρος 1% για το πέραν των 150.000 ευρώ τμήμα της συνολικής αντικειμενικής αξίας των μεταβιβαζόμενων ακινήτων.

 

4) Χιλιάδες υπερχρεωμένοι στις τράπεζες δανειολήπτες, με πρώτη κατοικία της οποίας η αντικειμενική αξία μετά την αύξησή της θα έχει υπερβεί το ισχύον κατά περίπτωση όριο αξίας μέχρι το οποίο παρέχεται αυξημένη προστασία από τους πλειστηριασμούς, δεν θα μπορούν να καταστούν δικαιούχοι της συγκεκριμένης αυξημένης προστασίας, ακόμη κι αν πληρούν όλες τις υπόλοιπες αυστηρές προϋποθέσεις που θέτει ο σχετικός νόμος. Ειδικότερα, όσοι άγαμοι οφειλέτες στεγαστικών δανείων έχουν πρώτη κατοικία της οποίας η αντικειμενική αξία μετά την αύξηση θα έχει υπερβεί το όριο των 120.000 ευρώ δεν θα έχουν πλέον το δικαίωμα αυξημένης προστασίας των σπιτιών τους από τους πλειστηριασμούς ούτε θα μπορούν να καταστούν δικαιούχοι κρατικής επιδότησης της αποπληρωμής των δόσεων των δανείων τους, ακόμη κι αν πληρούν τα προβλεπόμενα εισοδηματικά κριτήρια, καθώς και τις λοιπές προϋποθέσεις του νόμου. Τα ίδια δικαιώματα θα χάσουν και οι έγγαμοι χωρίς προστατευόμενα τέκνα, των οποίων η πρώτη κατοικία μετά την αύξηση των αντικειμενικών αξιών θα έχει πλέον αντικειμενική αξία υψηλότερη από το ποσό των 160.000 ευρώ, καθώς και οι οικογενειάρχες με ένα ή περισσότερα παιδιά, εφόσον η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας του καθενός υπερβεί μετά την αύξηση το ισχύον κατά περίπτωση όριο (180.000 ευρώ εάν υπάρχει ένα παιδί, 200.000 ευρώ εάν υπάρχουν δύο παιδιά, 220.000 ευρώ εάν υπάρχουν τρία παιδιά ή περισσότερα παιδιά).

 

Για τους πολίτες αυτούς θα ισχύει πλέον ένα πιο χαλαρό καθεστώς προστασίας των σπιτιών τους από τους πλειστηριασμούς, το οποίο θα έχει τη μορφή του διακανονισμού αποπληρωμής των δανείων κατόπιν επανυπολογισμού σε χαμηλότερο επίπεδο του συνολικού ύψους των ποσών που πρέπει να εξοφληθούν. Η δυνατότητα υπαγωγής σ’ αυτό το καθεστώς προστασίας θα παρέχεται:

 

Σε όσους άγαμους οφειλέτες στεγαστικών δανείων έχουν πρώτη κατοικία της οποίας η αντικειμενική αξία μετά την αύξησή της θα εξακολουθεί να βρίσκεται κάτω από το επίπεδο των 180.000 ευρώ.

Σε όσους οφειλέτες στεγαστικών δανείων είναι έγγαμοι χωρίς προστατευόμενα τέκνα, εφόσον η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικία που κατέχουν μετά την αύξησή της εξακολουθεί να μην υπερβαίνει το ποσό των 220.000 ευρώ.

Στους οικογενειάρχες με ένα ή περισσότερα παιδιά, εφόσον η αντικειμενική αξία της πρώτης κατοικίας του καθενός παρέμεινε μετά την αύξησή της σε επίπεδο χαμηλότερο από το ισχύον κατά περίπτωση όριο (240.000 ευρώ εάν υπάρχει ένα παιδί, 260.000 ευρώ εάν υπάρχουν δύο παιδιά ή 280.000 ευρώ εάν υπάρχουν τρία παιδιά ή περισσότερα παιδιά). Οι εν λόγω δανειολήπτες θα μπορούν να καταστούν δικαιούχοι υπαγωγής σ’ αυτό το καθεστώς, εφόσον βεβαίως πληρούν και τα προβλεπόμενα εισοδηματικά κριτήρια, καθώς και όλες τις άλλες προϋποθέσεις του νόμου.

5) Οσοι υπερχρεωμένοι δανειολήπτες διαθέτουν κύριες κατοικίες των οποίων οι αντικειμενικές αξίες μετά τις αυξήσεις τους θα ανέβουν σε επίπεδα υψηλότερα από τα όρια αξίας μέχρι τα οποία παρέχεται η παραπάνω πιο χαλαρή προστασία από τους πλειστηριασμούς θα είναι τελείως απροστάτευτοι από τους πλειστηριασμούς, ακόμη κι αν πληρούν τις υπόλοιπες αυστηρές προϋποθέσεις που θέτει ο σχετικός νόμος.

 

6) Πάρα πολλοί φτωχοί πολίτες των οποίων η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας τους, μετά την αύξησή της, θα υπερβεί το ισχύον κατά περίπτωση όριο μέχρι το οποίο τους αναγνωρίζεται το δικαίωμα είσπραξης του Κοινωνικού Εισοδήματος Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) θα χάσουν το δικαίωμα αυτό, ακόμη κι αν πληρούν τα προβλεπόμενα εισοδηματικά κριτήρια. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, για να καταστεί κάποιος δικαιούχος είσπραξης του ΚΕΑ θα πρέπει, μεταξύ άλλων, η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας του να μην υπερβαίνει τις 90.000 ευρώ αν είναι άγαμος, τις 105.000 ευρώ αν είναι έγγαμος ή έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης και δεν έχει εξαρτώμενα τέκνα, τις 120.000 ευρώ αν είναι έγγαμος ή έχει σύμφωνο συμβίωσης και ένα εξαρτώμενο τέκνο, τις 135.000 ευρώ αν είναι έγγαμος ή έχει σύμφωνο συμβίωσης και έχει δύο εξαρτώμενα τέκνα και τις 150.000 ευρώ εάν είναι έγγαμος ή έχει σύμφωνο συμβίωσης και έχει αποκτήσει τρία ή περισσότερα εξαρτώμενα τέκνα. Αν, λοιπόν, η συνολική αντικειμενική αξία των ακινήτων ενός έγγαμου χωρίς τέκνα δικαιούχου του ΚΕΑ είναι σήμερα 100.000 ευρώ και αυξηθεί στις 110.000 ευρώ, ο συγκεκριμένος φορολογούμενος θα χάσει από το επόμενο έτος το δικαίωμα είσπραξης της συγκεκριμένης παροχής.

 

7) Χιλιάδες οικονομικά αδύναμοι πολίτες και φτωχά νοικοκυριά θα χάσουν το δικαίωμα ένταξης στο «κοινωνικό τιμολόγιο» της ΔΕΗ, καθώς η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας τους θα υπερβεί τα όρια μέχρι τα οποία αναγνωρίζεται το δικαίωμα αυτό. Για την ένταξη ενός άγαμου χωρίς τέκνα στο «κοινωνικό τιμολόγιο» θα πρέπει, μεταξύ άλλων, η συνολική αντικειμενική αξία της ακίνητης περιουσίας του να μην υπερβαίνει το ποσό των 120.000 ευρώ. Για οικογένειες ή άλλα πολυπρόσωπα νοικοκυριά το όριο των 120.000 ευρώ προσαυξάνεται κατά 15.000 ευρώ για κάθε επιπλέον μέλος πέραν του ενός. Δηλαδή για μια τετραμελή οικογένεια (με πατέρα, μητέρα και δύο ανήλικα παιδιά) το όριο αντικειμενικής αξίας για την ένταξη στο «κοινωνικό τιμολόγιο» είναι 180.000 ευρώ (120.000 ευρώ για το σύζυγο και 15.000 ευρώ για τη σύζυγο και κάθε ένα από τα δύο εξαρτώμενα τέκνα). Αν λοιπόν, για παράδειγμα, μια οικογένεια τετραμελής – δικαιούχος του «κοινωνικού τιμολογίου» έχει ακίνητη περιουσία συνολικής αντικειμενικής αξίας 170.000 ευρώ και η αξία αυτή αυξηθεί στις 190.000 ευρώ, τότε η οικογένεια θα χάσει το «κοινωνικό τιμολόγιο». Κι αυτό θα συμβεί διότι η συνολική αντικειμενική αξία των ακινήτων της οικογένειας θα έχει υπερβεί το όριο των 180.000 ευρώ μέχρι το οποίο της αναγνωρίζεται το δικαίωμα ένταξης στο «κοινωνικό τιμολόγιο»

Τι ισχύει για την δωρεάν παραχώρηση κατοικίας

Αρκετοί γονείς να παραχωρούν δωρεάν ένα σπίτι στα παιδιά τους. Ωστόσο θα πρέπει να είναι  ιδιαίτερα προσεκτικοί γιατί η Εφορία καραδοκεί. Σύμφωνα με τη φορολογική νομοθεσία στο εισόδημα από ακίνητη περιουσία  περιλαμβάνεται, και το εισόδημα που προκύπτει από τη δωρεάν παραχώρηση χρήσης γης και ακινήτων. Δεδομένου ότι η παραχώρηση της χρήσης γης και ακινήτων γίνεται δωρεάν, το εισόδημα το οποίο συνυπολογίζεται για το φορολογούμενο είναι τεκμαρτό και όχι πραγματικό.

 

Το εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση τεκμαίρεται ότι συνίσταται στο 3% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου. Έτσι, για παράδειγμα, αν παραχωρηθεί δωρεάν ένα ακίνητο αντικειμενικής αξίας 200.000 ευρώ, το εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση που προκύπτει για αυτόν που το παραχωρεί ανέρχεται στο ποσό των 6.000 ευρώ το έτος (ή μηνιαία 500 ευρώ).

 

Εξαιρέσεις

Δεν υπολογίζεται τεκμαρτό εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση στις ακόλουθες περιπτώσεις:

 

Δωρεάν παραχώρηση κατοικίας μέχρι 200 τ.μ. προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως κύρια κατοικία προς ανιόντες (π.χ. γονείς, παππούδες κ.λπ.) ή κατιόντες (τέκνα κ.λπ.). Προσοχή: Η εξαίρεση από τη φορολογία δεν καταλαμβάνει την δωρεάν παραχώρηση ακινήτου για δευτερεύουσα κατοικία ή εξοχική κατοικία, δηλαδή η απαλλαγή αφορά αποκλειστικά την κύρια κατοικία του διαμένοντος.

Δωρεάν παραχώρηση προς ανιόντες, κατιόντες και συζύγους, αγροτικών εκτάσεων που χρησιμοποιούνται για την άσκηση της ατομικής αγροτικής επιχειρηματικής δραστηριότητας. Στις αγροτικές εκτάσεις αυτές, περιλαμβάνονται λιβάδια, καλλιεργήσιμες γαίες, βοσκήσιμες γαίες, και κάθε είδους κατασκευές ή εγκαταστάσεις

Για τις περιπτώσεις που προκύπτει εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση ακινήτου το εισόδημα αυτό φορολογείται, με την κλίμακα φορολογίας του εισοδήματος από ακίνητη περιουσία. Δηλαδή για εισόδημα μέχρι 12.000 ευρώ επιβάλλεται φόρος με συντελεστή 15%. Για παράδειγμα φορολογούμενος που απέκτησε πέρυσι εισόδημα από τη βραχυχρόνια μίσθωση του ακινήτου του ύψους 10.000 ευρώ θα πληρώσει φέτος φόρο 1.500 ευρώ.

 

Με συντελεστή  35% φορολογείται το τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τις 12.001 έως τις 35.000 ευρώ ενώ ο συντελεστής  45% επιβάλλεται στο τμήμα του ετήσιου εισοδήματος πάνω από τις 35.000 ευρώ.

 

Το τεκμαρτό εισόδημα από δωρεάν παραχώρηση γης και ακινήτων δηλώνεται από το φορολογούμενο που παραχωρεί δωρεάν το ακίνητό του.

Φρένο σε αυξηση του συμπληρωματικού ΕΝΦΙΑ

«Μπλόκο» στους σχεδιασμούς της κυβέρνησης που επιθυμούσε την αύξηση των επιβαρύνσεων στους ιδιοκτήτες με μεσαία και υψηλή ακίνητη περιουσία βάζουν οι θεσμοί. Σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση σκόπευε να μεταφέρει τις επιβαρύνσεις από την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών σε 500.000 ιδιοκτήτες ακινήτων με περιουσία άνω των 200.000 ευρώ. Συγκεκριμένα, η κυβέρνηση σχεδίαζε να τροποποιήσει τον συμπληρωματικό ΕΝΦΙΑ, μειώνοντας είτε το αφορολόγητο όριο είτε τους συντελεστές, με στόχο να αποφύγει αυξήσεις στον κύριο φόρο του ΕΝΦΙΑ σε περιοχές όπως το Πέραμα, το Κερατσίνι, η Δραπετσώνα κ.λπ. και γενικότερα να αποφύγει την αποστολή «φουσκωμένων» εκκαθαριστικών του ΕΝΦΙΑ σε μικροϊδιοκτήτες. Υπενθυμίζεται ότι οι προτάσεις των εισηγητών προβλέπουν αυξήσεις στο 60% των τιμών ζώνης σε όλη την επικράτεια.

 

Στις προθέσεις της κυβέρνησης απάντησαν οι θεσμοί, επισημαίνοντας ότι με τον ΕΝΦΙΑ δεν μπορείς να κάνεις κοινωνική πολιτική, «κόβοντας» με αυτόν τον τρόπο τις ορέξεις για μεταφορά των φορολογικών βαρών στους ιδιοκτήτες με μεσαία και μεγάλη ακίνητη περιουσία. Ετσι, το σχέδιο παραπέμπεται προς το παρόν στις ελληνικές καλένδες και πλέον το οικονομικό επιτελείο εξετάζει δύο εναλλακτικά σενάρια:

 

• Πρώτον, να διατηρηθούν οι τρέχουσες αντικειμενικές αξίες για τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ του 2018 και οι νέες αξίες να τεθούν σε ισχύ τον Μάιο ή τον Ιούνιο, και να επιβάλλονται μόνο στις περιπτώσεις μεταβιβάσεων ακινήτων, κληρονομιών, γονικών παροχών και δωρεών. Επίσης, θα πρέπει να τροποποιηθούν και τα στοιχεία της ΔΕΗ και να αποσταλούν στην εταιρεία οι νέες αξίες για τον υπολογισμό του ΤΑΠ. Βέβαια, εάν οι δήμοι επιθυμούν να διατηρήσουν στα ίδια επίπεδα τον ΤΑΠ, θα πρέπει να προχωρήσουν στη μείωση των συντελεστών.

 

• Δεύτερον, να γίνουν «χειρουργικές» παρεμβάσεις σε όλους τους συντελεστές και τα κλιμάκια ή στις αντικειμενικές αξίες. Για παράδειγμα, σήμερα το δεύτερο κλιμάκιο του ΕΝΦΙΑ αφορά ακίνητα με τιμή ζώνης από 501 έως 750 ευρώ ανά τ.μ. Στην περίπτωση που η τιμή ζώνης σε κάποια περιοχή ανέρχεται σήμερα στα 550 ευρώ το τ.μ. και η πρόταση του εκτιμητή είναι να διαμορφωθεί στα 800 ευρώ ανά τ.μ., θα μπορούσε η κυβέρνηση να αποφασίσει η τιμή ζώνης να περιορισθεί στα 750 ευρώ ανά τ.μ., έτσι ώστε να μην αλλάξει κλιμάκιο και να διατηρηθεί ο φόρος στα ίδια επίπεδα. Το ίδιο θα μπορούσε να κάνει και σε άλλα κλιμάκια. Ωστόσο, ενδεχομένως να μην είναι εφικτό να γίνει σε όλα τα κλιμάκια του ΕΝΦΙΑ και για ορισμένους να προκύψουν επιβαρύνσεις.

 

Σημειώνεται ότι οι προτάσεις των εκτιμητών ακινήτων δεν είναι δεσμευτικές για την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, η οποία θα έχει και τον τελικό λόγο για τις νέες αντικειμενικές αξίες ακινήτων.

Ντόμινο με τις αντικειμενικές

Πάνω από 20 φόροι και τέλη που επιβαρύνουν τα ακίνητα και 10 επιδόματα που συνδέονται με την οικογενειακή περιουσία θα επηρεαστούν αρνητικά από την αύξηση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων. Η αύξηση των τιμών ζώνης στο 60% της επικράτειας, σηματοδοτεί ένα ντόμινο επιβαρύνσεων όχι μόνο για τον ΕΝΦΙΑ, αλλά και για μια σειρά άλλων περιπτώσεων που οι περισσότεροι πολίτες ούτε καν έχουν φανταστεί. Και αυτό γιατί υπολογίζουν ότι το κράτος θα προβλέψει μια αύξηση στις τιμές ζώνης να ισοσκελιστεί με αναπροσαρμογές σε συντελεστές, αφορολόγητα ή περιουσιακά κριτήρια που εφαρμόζονται σε μια σειρά παροχών. Ωστόσο, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του «Βήματος», στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αποφασίσει ότι το μόνο πράγμα που θα αλλάξει, σε αυτή τη φάση τουλάχιστον, είναι οι τιμές ζώνης και τίποτα άλλο. Δηλαδή δεν θα μεταβληθεί κανείς άλλος συντελεστής (π.χ. συντελεστής εμπορικότητας, συντελεστής αξιοποίησης οικοπέδου, ορόφου, παλαιότητας κ.λπ.) που καθορίζει την τελική αντικειμενική αξία του ακινήτων, ούτε φυσικά τα κλιμάκια και οι συντελεστές βάσει των οποίων υπολογίζονται οι γονικές παροχές, οι κληρονομιές, τα αφορολόγητα πρώτης κατοικίας, αλλά και περιουσιακά κριτήρια που αφορούν κυρίως φτωχούς πολίτες οι οποίοι λαμβάνουν μια σειρά επιδομάτων απαραίτητων για την επιβίωσή τους. Ας τα πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά για να μπορέσει ο καθένας να αντιληφθεί τι θα επηρεάσει η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών και πόσο θα επιβαρύνει την τσέπη του. Οι γονικές παροχές Αν ένας γονιός θελήσει να κάνει γονική παροχή στο παιδί του μια πρώτη κατοικία και αυτό είναι άγαμο, το αφορολόγητο όριο είναι 200.000 ευρώ και από εκεί και πέρα θα εφαρμοστεί κατά περίπτωση η κλίμακα κληρονομιών, δωρεών, γονικών παροχών. Αν πάλι το ακίνητο δεν αφορά πρώτη κατοικία, τότε απευθείας θα εφαρμοστεί η εν λόγω κλίμακα που ξεκινάει με μηδενικό συντελεστή για αξία ακινήτου αντικειμενικής αξίας έως 150.000 ευρώ. Στην περίπτωση όμως που αυξηθούν οι τιμές ζώνης των ακινήτων στο 60% των περιοχών της χώρας και η αύξηση αυτή ανέλθει, σύμφωνα με τις πληροφορίες, έως και 40% ή 60%, τότε είναι σχεδόν βέβαιο ότι για ένα μέσο ακίνητο 100 τετραγωνικών δεν θα υπάρχει αφορολόγητο κατά τη μεταβίβαση με οποιαδήποτε μορφή. Τα τεκμήρια είναι ένα ακόμη μεγάλο πρόβλημα που δύσκολα θα ξεπεραστεί όταν έρθει η αύξηση των τιμών ζώνης, ενώ υπάρχει και μια σειρά άλλων φόρων οι οποίοι αναφέρονται στον πίνακα παραπλεύρως και που ο βασικός συντελεστής του φόρου ή του τέλους είναι οι τιμές ζώνης της Εφορίας που πρόκειται να αυξήσει το υπουργείο Οικονομικών. Για παράδειγμα, το ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα από εκμίσθωση - δωρεάν παραχώρηση ακινήτου είναι 3% επί της αντικειμενικής αξίας, το δημοτικό Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) καθορίζονται με συντελεστή 0,25 έως 0,35 τοις χιλίοις επί της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων, ο ΦΠΑ νεόδμητων οικοδομών είναι 24% επί της αντικειμενικής αξίας των διαμερισμάτων κ.λπ. Μέχρι και τα πολεοδομικά πρόστιμα κατασκευής ή διατήρησης αυθαιρέτων βασίζονται στις αντικειμενικές αξίες. Τι γίνεται όμως στην περίπτωση των επιδομάτων που χορηγεί το κράτος και γιατί οι νέες αντικειμενικές αξίες ακινήτων τα επηρεάζουν και μπορεί κάποιοι να τα χάσουν; Το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης έχει ως περιουσιακό κριτήριο τα 100.000 ευρώ αντικειμενική αξία ακινήτων για τον άγαμο και τα 200.000 ευρώ για τον έγγαμο ανεξαρτήτως αριθμού τέκνων. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι από μια αύξηση των τιμών ζώνης χιλιάδες θα είναι εκείνοι που πλέον δεν θα μπορούν να υποβάλουν αίτηση και θα μένουν εκτός επιδότησης. Το ίδιο θα συμβεί και για το Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ) στο ρεύμα αλλά και για το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης που λαμβάνουν οι πάμπτωχοι. Για παράδειγμα, το περιουσιακό κριτήριο για όσους κάνουν αίτηση για κοινωνικό τιμολόγιο ρεύματος και ανήκουν στην κατηγορία εκείνων που είχαν λάβει κοινωνικό μέρισμα ανέρχεται σε 120.000 ευρώ αντικειμενική αξία ακινήτων συν 15.000 ευρώ για κάθε πρόσθετο μέλος της οικογένειας με ανώτατο όριο τα 180.000 ευρώ. Αντίστοιχα, για όσους κάνουν αίτηση για ΚΟΤ ρεύματος και λαμβάνουν Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης το εισοδηματικό κριτήριο κυμαίνεται από 90.000 ευρώ έως 150.000 ευρώ αντικειμενική αξία ακινήτων, ανάλογα με την οικογενειακή κατάσταση. Και εδώ είναι ξεκάθαρο ότι μια αύξηση στις τιμές ζώνης της Εφορίας θα αποκλείσει πολλούς από τις κοινωνικές αυτές παροχές. Από την άλλη, σημαντική επίπτωση στη ζωή των «κόκκινων» δανειοληπτών θα έχει η αύξηση των τιμών ζώνης της Εφορίας καθώς το βασικότερο κριτήριο προστασίας της πρώτης κατοικίας είναι η αντικειμενική αξία της. Το όριο βάσει του οποίου προστατεύεται η πρώτη κατοικία από πλειστηριασμούς είναι τα 180.000 ευρώ αντικειμενική αξία, αν πρόκειται για άγαμο, και μπορεί να φθάσει έως 280.000 ευρώ για έγγαμο με 3 παιδιά και άνω.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki