Οι εξελίξεις στον τομέα των δημόσιων έργων έχουν προσλάβει δραματικές διαστάσεις, με τεράστιες επιπτώσεις στον κλάδο των κατασκευαστικών επιχειρήσεων, την γεωμετρική αύξηση της ανεργίας και τις πολλαπλασιαστικές επιπτώσεις στο σύνολο της οικονομίας.
Κυρίαρχο ρόλο σ’ αυτή την κατεύθυνση έχουν οι αλλεπάλληλες περικοπές στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Πριν ένα χρόνο, με τον προϋπολογισμό για το 2010, ανακοινώθηκε ΠΔΕ ύψους 10,3 δισ. ευρώ, ποσό το οποίο αντιστοιχούσε στο 4% του ΑΕΠ και ήταν το υψηλότερο από το 2005. Έκτοτε - και έως σήμερα - έγιναν επισήμως τέσσερις περικοπές του ΠΔΕ Με την ανακοίνωση του Προϋπολογισμού του έτους 2011 προκύπτει νέα, τέταρτη στην σειρά, περαιτέρω μείωση των προϋπολογιζόμενων επενδυτικών κονδυλίων του Δημοσίου, για το 2010, η οποία ανέρχεται σε επιπλέον 500 εκ. €, με αποτέλεσμα η συνολική μείωση του ΠΔΕ για το έτος 2010 να ανέρχεται σε 1,8 δισ. €, ήτοι 17,5% από το αρχικώς προϋπολογιζόμενο, με συνέπεια, ως ποσοστό του ΑΕΠ να πέσει στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δωδεκαετίας Υπ’ αυτές τις συνθήκες όχι μόνο νέα έργα δεν δημοπρατούνται, αλλά και τα εν εξελίξει δεν προωθούνται. Το σημαντικότερο είναι ότι ακόμη και το ΕΣΠΑ 2007 – 2013 - στο οποίο η χώρα είχε εναποθέσει τα τελευταία χρόνια τις ελπίδες για ανάπτυξη της οικονομίας - παρουσιάζει εφέτος, όπως επισήμως ανακοινώθηκε, απορροφητικότητα μόλις 15% !
Παράλληλα, ο χρόνος των καθυστερήσεων στην εξόφληση τιμολογίων προς τις κατασκευαστικές επιχειρήσεις, από τον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα, διευρύνεται αλματωδώς, με συνέπεια σήμερα να ξεπερνά σε κάποιες περιπτώσεις και τα 3 έτη ! Το συνολικό ύψος των χρεών προς τις επιχειρήσεις του κλάδου είναι γεγονός ότι δεν μπορεί να προσδιοριστεί με ακρίβεια, ωστόσο, σήμερα πρέπει να ξεπερνά το 1,8 δισ. ευρώ. Την ίδια ώρα, οι κατασκευαστικές εταιρείες καλούνται να καταβάλουν στο δημόσιο ταμείο τον ΦΠΑ για τα ανεξόφλητα τιμολόγια, αλλά και να συμμετάσχουν στην περαίωση καταβάλλοντας επιπλέον ποσά.
Από την αρχή του χρόνου έως και τα τελευταία διαθέσιμα στατιστικά στοιχεία που αφορούν στο Β’ τρίμηνο του 2010 στην ανεργία οδηγήθηκαν επιπλέον 34.000 άτομα μόνο από τον κλάδο των κατασκευών (330 χιλ. απασχολούμενοι στις κατασκευές κατά το Β΄τρίμηνο του 2010 έναντι 364,1 χιλ. το Δ’ τρίμηνο 2009) ανεβάζοντας τον αριθμό των χαμένων θέσεων εργασίας από την αρχή της ύφεσης στην xώρα στις 70.000, ήτοι 17,5% Τα χρέη των εταιρειών προς τις τράπεζες διογκώθηκαν περαιτέρω, οδηγώντας πολλές από αυτές στην χρεοκοπία.
Τουλάχιστον 81 εταιρείες 3ης έως 7ης τάξης, από τις συνολικά 652 εταιρείες έβαλαν “λουκέτο” (ποσοστό 12,4%) κατά τα τελευταία 2 έτη ενώ πολλαπλάσιες είναι αυτές που παλεύουν να επιβιώσουν Οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις των κατασκευαστικών επιχειρήσεων προς τις τράπεζες έχουν ξεπεράσει τα 3,8 δισ. ευρώ, με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να μην είναι δυνατόν να εξυπηρετηθούν τα τραπεζικά δάνεια και ο κλάδος ολόκληρος να θεωρείται από τις τράπεζες ως υψηλού ρίσκου και να μην δανειοδοτείται πλέον.