Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Χωροταξία & Περιβάλλον

Πως θα βγαίνει η οικοδομική άδεια

Μπορεί από 1ης Μαρτίου να έχει αλλάξει ο τρόπος έκδοσης οικοδομικών αδειών, ωστόσο δεν φαίνεται να μειώνεται η ταλαιπωρία και η γραφειοκρατία για τους πολίτες, οι οποίοι θα χρειάζονται τουλάχιστον 29 δικαιολογητικά για να εκδώσουν μια άδεια. Η οικοδομική άδεια θα εκδίδεται σε δύο στάδια, που θα ονομάζονται έγκριση δόμησης και άδεια δόμησης. Σύμφωνα με το νέο πλαίσιο, η έγκριση δόμησης θα χορηγείται εντός πέντε ημερών από την υποβολή των δικαιολογητικών, μετά τον έλεγχο των στοιχείων και εφόσον αποδειχθούν ορθά.Οι προθεσμίες ελέγχου μπορούν να παραταθούν για 20 ημέρες, αν κριθεί απαραίτητο από την πολεοδομική υπηρεσία. Η έγκριση ισχύει για ένα έτος για κτίρια συνολικής επιφανείας 2.000 τ.μ. και για δύο έτη για κτίρια συνολικής επιφανείας μεγαλύτερης των 2.000 τ.μ. Συμπληρώσεις και διορθώσεις μπορούν να γίνουν εντός δύο μηνών από την υποβολή της αίτησης. Η άδεια δόμησης χορηγείται μέσα σε δύο ημέρες από την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών και μελετών και ισχύει για 4 έτη από την έκδοσή της. Για ανέγερση κτιρίου ή κτιρίων με συνολική επιφάνεια μεγαλύτερη των 5.000 τετραγωνικών μέτρων, ισχύει για έξι χρόνια.Για κατεδαφίσεις, εκσκαφές, διαμορφώσεις, κοπή δέντρων εκδίδεται ταυτόχρονα έγκριση και άδεια δόμησης, η οποία ισχύει για ένα έτος. Ήδη εκδόθηκε η υπουργική απόφαση που διευκρινίζει τις λεπτομέρειες της διαδικασίας, καθώς και τα δικαιολογητικά που απαιτούνται και στις δύο φάσεις.

Από εκεί κι έπειτα, καθιερώνονται έλεγχοι σε κάθε στάδιο της οικοδομής και θεσπίζεται Σώμα Ελεγκτών Μηχανικών, οι οποίοι θα είναι ανεξάρτητοι μηχανικοί με αποκλειστική αρμοδιότητα τη διενέργεια ελέγχων. Οι έλεγχοι διενεργούνται από διαφορετικό κάθε φορά ελεγκτή που θα ορίζεται με κλήρωση, στα εξής στάδια:

• Μετά την ολοκλήρωση της θεμελίωσης και των τοιχίων του υπογείου.

• Μετά την ολοκλήρωση του φέροντα οργανισμού και της τοιχοποιίας. Μετά την ολοκλήρωση του κτιρίου.

Μετά την τελευταία αυτοψία από τους ελεγκτές δόμησης και εφόσον δεν διαπιστωθεί παρανομία, εκδίδεται από την Υπηρεσία Δόμησης Πιστοποιητικό Ελέγχου κατασκευής και ακολουθεί η διαδικασία σύνδεσης με δίκτυα κοινής ωφελείας. Αξίζει να σημειωθεί ότι η μεταφορά των ευθυνών στο μηχανικό, ουσιαστικά γίνεται προκειμένου να σταματήσει η συνδιαλλαγή του ιδιοκτήτη του ακινήτου με την πολεοδομία και να περιοριστούν έτσι τα φαινόμενα δωροδοκίας για την έκδοση αδειών. Ο μηχανικός θα ελέγχεται αυστηρά και θα προβλέπονται και κυρώσεις σε περίπτωση που δεν είναι όλα νόμιμα.

Παγώνουν οι αλλαγές στα εκτός σχεδίου

Επαναδιατυπωνεται το άρθρο 14 του σχεδίου Προεδρικού διατάγματος : «ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ», το οποίο προκάλεσε την αντίδραση όλων των εμπλεκόμενων με την αγορά ακινήτων καθώς ουσιαστικά περιόριζε την εκτός σχεδίου δόμηση. Όπως ανέφερε σε συνέντευξη τύπου που ολοκληρώθηκε πριν λίγο , ο υπουργός ΥΠΕΚΑ, κ. Σηφουνάκης  υποστηρίζει ότι , "με την νέα διατύπωση προτείνεται η αποσύνδεση της κατοικίας από την επαγγελματική ιδιότητα του ιδιοκτήτη της, την οποία και αποδεχόμαστε για την άρση οποιασδήποτε σύγχυσης και ασάφειας." και συμπλήρωσε ότι " Γίνεται σαφές,  ότι «δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με την εκτός σχεδίου δόμηση (κατοικίας).»

Η νέα διατύπωση έχει του άρθρου 14 έχει ως εξής :

«Περιοχές Ελέγχου και Περιορισμού Δόμησης και Χρήσεων"

Είναι οι εκτός σχεδίου περιοχές, εκτός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων εκτός ορίων οικισμού με πληθυσμό μικρότερο από 2.000 κατοίκων, εκτός ορίων οικισμού προϋφισταμένου του 1923, εκτός των προς πολεοδόμηση περιοχών και των περιοχών προστασίας. Στις περιοχές αυτές προβλέπεται η διατήρηση και προστασία της κατά προορισμό χρήσης του εδάφους με την ενίσχυση των αγροτικών και λοιπών εκμεταλλεύσεων της γης και τον δραστικό περιορισμό της συνολικής επιτρεπόμενης επιφάνειας δόμησης και μείωση της έντασης της χρήσης, σε σχέση προς τις εκάστοτε ισχύουσες γενικές διατάξεις περί «εκτός σχεδίου δόμησης». Με τα Γ.Π.Σ. και τα ΣΧΟΑΠ (Ν.2508/97) και ΖΟΕ (Ν.1337/83) προσδιορίζονται περιοχές για τις οποίες απαιτείται έλεγχος και περιορισμός της οικιστικής εξάπλωσης και ορίζονται χρήσεις γης, όροι και περιορισμοί δόμησης.

Α. Ζώνες προστασίας πρωτογενούς τομέα παραγωγής

1. Γεωργικές Αποθήκες

2. Βουστάνια

3. Χοιροστάσια

4. Πτηνοτροφεία

5. Μαντριά

6. Ιχθυοκαλλιέργειες

7. Ορυχεία-Λατομεία-Εξόρυξη

8. Άλλες εγκαταστάσεις εκμεταλλεύσεων πρωτογενή τομέα (θερμοκήπια, δεξαμενές νερού και γενικά εγκαταστάσεις γεωργοκτηνοτροφικής παραγωγής).

9. Κατοικία

10. Επαγγελματικά εργαστήρια χαμηλής και μέσης όχλησης συσκευασίας και μεταποίησης τοπικών αγροτικών προϊόντων.

11. Παραγωγικές εγκαταστάσεις χαμηλής και μέσης όχλησης, συσκευασίας και μεταποίησης τοπικών αγροτικών προϊόντων, καθώς και ειδικές τουριστικές εγκαταστάσεις.

Οι υπ.αρ. 10 και 11 χρήσεις επιτρέπονται εφόσον δεν αντίκεινται σε τυχόν καθεστώς προστασίας που τις διέπει και υπό την προϋπόθεση ότι βάσει ΜΠΕ η εγκατάστασή τους δεν έχει επιβαρυντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και την κύρια εκμετάλλευση.

Β Ζώνες Τεχνικών και Κοινωνικών Υποδομών

Στις ζώνες αυτές διατηρείται η φυσική χρήση του εδάφους και επιτρέπονται οι επιλεγόμενες κατά περίπτωση ιδιαίτερες χρήσεις των άρθρων 13 και 14 του παρόντος , ώστε να διασφαλίζεται η λειτουργικότητα σημαντικών έργων τεχνικής, κοινωνικής περιβαλλοντικής και μεταφορικής υποδομής, σημαντικές βιομηχανικές εγκαταστάσεις κλπ., καθώς και λοιπές ζώνες χρήσεων γης πού προϋποθέτουν έλεγχο συμβατότητας. Οι χρήσεις που επιλέγονται δεν πρέπει να αντιστρατεύονται τις παραπάνω υποδομές, κλπ.. Οι ζώνες αυτές δύναται να προβλέπονται και ως περιοχές ειδικής προστασίας (ΠΕΠ).

Γ. Ζώνες Ελέγχου Δόμησης

Στις ζώνες που βρίσκονται στο χώρο εκτός των οικισμών ο οποίος όμως έχει λειτουργική σύνδεση με αυτούς , δύναται να επιτρέπονται χρήσεις από τις παρακάτω, με όρους και προϋποθέσεις για την εγκατάστασή τους που προβλέπονται σε κάθε περίπτωση από τον σχεδιασμό"

Με την ολοκλήρωση της οριστικής επεξεργασίας των σχολίων της διαβούλευσης και του περιεχομένου του σχεδίου ΠΔ, το διαμορφωμένο σχέδιο ΠΔ θα σταλεί στα πολιτικά κόμματα, που συμμετέχουν στην κυβέρνηση, για την τελική του έγκριση.

Απαλλοτριώσεις:Οι ιδιοκτήτες θα πληρώνουν

Αποσύρεται το κράτος από τη συνταγματική υποχρέωση για την εξασφάλιση των κοινόχρηστων χώρων μέσω απαλλοτρίωσης κατά την εφαρμογή του σχεδίου πόλης, καθώς το κόστος της αποζημίωσης, σε ποσοστό 70%, βαρύνει πλέον τους ιδιοκτήτες που τα ακίνητά τους βρίσκονται εντός ή εγγύς της ακτίνας τουλάχιστον 250 μέτρων από τον προς διάνοιξη κοινόχρηστο χώρο.

Στο σχέδιο νόμου για τον νέο Γενικό Κτηριοδομικό Κανονισμό, και συγκεκριμένα στο άρθρο 34 υπό τον τίτλο "Χρηματοδότηση και ειδική εισφορά εφαρμογής ρυμοτομικών σχεδίων", σε συνδυασμό με το προηγούμενο άρθρο "Διαδικασία τροποποίησης εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων μετά από άρση ρυμοτομικής απαλλοτρίωσης ή δέσμευσης" ορίζεται το εξής: Στην περίπτωση που έχει αρθεί είτε καθυστερεί η απαλλοτρίωση κοινόχρηστων χώρων, εξαιρουμένων των δρόμων, για πάνω από δέκα χρόνια από τότε που καθορίσθηκαν με το θεσμοθετημένο ρυμοτομικό, θεσπίζεται ειδικό τέλος για τους ιδιοκτήτες ακινήτων προκειμένου να καταβληθεί ως αποζημίωση για τη δημιουργία κοινόχρηστων χώρων. Όπως αναφέρεται "από την κατά τα ανωτέρω αποζημίωση, ποσοστό ίσο προς το 30% της αξίας των προς απαλλοτρίωση ή απόκτηση ακινήτων βαρύνει τον προϋπολογισμό του δήμου, ενώ το υπόλοιπο 70% κατανέμεται και βαρύνει, ως ειδική εισφορά, ανάλογα με το εμβαδόν του οικοπέδου, τους κύριους ή νομείς όλων των άρτιων και οικοδομήσιμων οικοπέδων, των οικοδομικών τετραγώνων που έχουν πλευρά, έστω και σημειακά, στον προς αποζημίωση κοινόχρηστο χώρο, καθώς και των ακινήτων που βρίσκονται εντός ή τέμνονται από κύκλο που χαράσσεται με κέντρο το γεωμετρικό κέντρο τού προς διάνοιξη κοινοχρήστου χώρου και ακτίνα διακόσια πενήντα μέτρα. Όταν ο προς διάνοιξη κοινόχρηστος χώρος έχει ευρύτερη σημασία για την πολεοδομική ενότητα ή και την πόλη γενικότερα, η ακτίνα μπορεί να αυξάνεται αναλόγως δυναμένη να φθάνει τα πεντακόσια (500) μέτρα". Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου του δήμου καθορίζεται για κάθε κοινόχρηστο χώρο το ακριβές μέγεθος της παραπάνω ακτίνας. Ειδικότερα, το μερίδιο των ακινήτων που έχουν πρόσωπο στον προς αποζημίωση κοινόχρηστο χώρο επιβαρύνεται επιπλέον, πολλαπλασιαζόμενο με συντελεστή 3. Το μερίδιο ακινήτων τα οποία είναι μη άρτια, αλλά οικοδομήσιμα κατά τις διατάξεις του άρθρου 25 του Ν. 1337/1983, όπως ισχύει, μειώνεται κατά 40%, ενώ σε ακίνητα στα οποία υπάρχουν κτήρια κηρυγμένα ως διατηρητέα ή ως μνημεία μειώνεται κατά 60%.

"Η εισφορά εισπράττεται ως δημοτικό τέλος με βάση τις επιφάνειες των ακινήτων που έχουν καταγραφεί για τον υπολογισμό του τέλους ακίνητης περιουσίας". Οι παραπάνω ρυθμίσεις "εφαρμόζονται υποχρεωτικά σε απαλλοτριώσεις για τη δημιουργία ή διάνοιξη κοινόχρηστων χώρων" που έχουν κηρυχθεί με το διάταγμα του 1923 και του Ν. 5269/1931...

Παράταση σε οικοδομικές άδειες

Παρατείνεται κατά τρία έτη η ισχύς των οικοδομικών αδειών, οι οποίες δεν είχαν λήξει την 1.3.2012 (ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν.4030/11) δεδομένης της δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας. Επίσης για τον ίδιο λόγο δίνεται η δυνατότητα ολοκλήρωσης των όψεων και της στέγης του κτιρίου μέχρι τις 31/12/2014 για παλαιές άδειες προκειμένου να μπορέσουν στη συνέχεια να αναθεωρηθούν. Τέλος ορίζεται σε τέσσερα έτη, από την έναρξη ισχύος του Νέου Οικοδομικού Κανονισμού , η προθεσμία έκδοσης της οικοδομικής άδειας στην περίπτωση που έχει κατατεθεί πλήρης φάκελος μέχρι την έναρξη ισχύος του νόμου 4030/2011 και αφορά έργο σε κηρυγμένο παραδοσιακό οικισμό, ιστορικό διατηρητέο οικισμό και οικιστικό σύνολο, που έχει χαρακτηριστεί ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο. Συγκριμένα στο νομοσχέδιο για τον ΝΟΚ που κατατέθηκε στην Βουλή οι σχετικές διατάξεις του άρθρου 30 προβλέπουν:

«…5. Η ισχύς των οικοδομικών αδειών, οι οποίες δεν είχαν λήξει την 1.3.2012 (ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν.4030/11) παρατείνεται κατά τρία έτη.

6. Παρατείνεται η ισχύς των οικοδομικών αδειών, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής της παραγράφου 3α του άρθρου 6 του από 8.7.93 ΠΔ (ΦΕΚ Δ 795), έως και τις 31.12.2014, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι όψεις και η τυχόν στέγη του κτιρίου και να ενταχθούν στην παράγραφο 4γ του άρθρου 6 του νόμου 4030/11. Για τις εργασίες αυτές δεν απαιτείται έκδοση αναθεώρησης οικοδομικής άδειας, παρά μόνον έγγραφη ενημέρωση της αρμόδιας Υπηρεσίας Δόμησης, η οποία γνωστοποιείται στο οικείο αστυνομικό τμήμα.».

7. Στο τέλος της παραγράφου 3 του άρθρου 45 του νόμου 4030/2011 προστίθεται εδάφιο, το οποίο έχει ως εξής : «Στην περίπτωση των κηρυγμένων παραδοσιακών οικισμών, των ιστορικών διατηρητέων οικισμών και των οικιστικών συνόλων, που έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά διατηρητέα μνημεία, η προθεσμία του προηγούμενου εδαφίου είναι τέσσερα έτη και αρχίζει από την έναρξη ισχύος της παρούσας.».

Τι αλλάζει στο "πράσινο δακτύλιο"

Για τον Σεπτέμβριο παραπέμπεται η εφαρμογή του Πράσινου Δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας, όπως έγινε γνωστό χθες από το υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής. Αρχικά είχε ανακοινωθεί πως θα ετίθετο σε εφαρμογή τον Μάιο, ωστόσο υπάρχουν θέματα που δεν έχουν ακόμα οριστικοποιηθεί, όπως η κυκλοφορία στον νέο δακτύλιο των παλαιών αυτοκινήτων, με άδεια κυκλοφορίας πριν το 1990. Σύμφωνα με πληροφορίες το ΥΠΕΚΑ επανεξετάζει τη θέση του και μελετά να μπορούν τα οχήματα αυτά να κυκλοφορούν στον Πράσινο Δακτύλιο με το σύστημα των μονών-ζυγών που ισχύει σήμερα. (Το αρχικό σχέδιο προέβλεπε πως τα παλαιά αυτοκίνητα θα κυκλοφορούσαν στον δακτύλιο μόνο τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες).

  • Ακίνητα Τραπεζών

Newsletter

Εγγραφείτε στο Newsletter του Realestatenews για να λαμβάνετε καθημερινή ενημέρωση.

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki