Την ιδανική «υπουργειο-Πολιτεία» του μέλλοντος παρουσίασαν χθες οι υπουργοί Ανάπτυξης και Οικονομικών σε διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου για το μεγαλόπνοο σχέδιο του νέου Κυβερνητικού Πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης» στους χώρους της παλιάς ΠΥΡΚΑΛ -νυν Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ)- στον Υμηττό.
Τον πανηγυρικό τόνο είχε δώσει ο πρωθυπουργός σε φιέστα στις 3 Απριλίου στους υπαίθριους χώρους των εργοστασίων, ενώ εκτός των τειχών πραγματοποιούνταν συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας από κατοίκους και εργαζομένους της ΕΑΣ. Οι μεν κάτοικοι λένε «όχι στην υπουργούπολη» και ζητάνε να αποδοθεί στους δημότες η έκταση των 155 στρεμμάτων, ενώ οι εργαζόμενοι εκφράζουν ανησυχίες για υποβάθμιση της ΕΑΣ από τη μεταφορά της μονάδας του Υμηττού στο συγκρότημα του Λαυρίου.
Μια πρώτη ιδέα του πώς φαντάζεται το κέντρο της Αθήνας μετά την απομάκρυνση των 9 υπουργείων και υπηρεσιών που στεγάζονται σήμερα σε 127 κτίρια στο λεκανοπέδιο έδωσε ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης. Ως παράδειγμα ανέφερε το πρώην κτίριο του υπουργείου Παιδείας στην οδό Μητροπόλεως, που σήμερα είναι «ένα από τα καλύτερα ξενοδοχεία της Αθήνας με την ομορφότερη θέα». Επιπλέον παρέθεσε το προσωπικό του όραμα για το υπουργικό του γραφείο στο υπουργείο Οικονομικών στο Σύνταγμα, το οποίο -όπως είπε- «θα ήταν ένα άριστο ξενοδοχείο με μία από τις καλύτερες θέες που μπορεί να έχει κάποιο δωμάτιο στο κέντρο της Αθήνας».
Ο ίδιος έκανε λόγο για «απελευθέρωση πολλών κτιρίων» που θα αξιοποιηθούν και θα αυξήσουν την αξία γης στο κέντρο της πρωτεύουσας, ενώ η συγκέντρωση των υπουργείων στον ίδιο χώρο θα διευκολύνει τους πολίτες και η απόδοση 120 στρεμμάτων πάρκου και κοινόχρηστων χώρων στους δημότες θα αναβαθμίσει την ποιότητα ζωής.
Τα προσδοκώμενα δημοσιονομικά οφέλη από τη μετεγκατάσταση των υπουργείων και υπηρεσιών ανέλυσε ο υπουργός Οικονομικών Χρ. Σταϊκούρας, εκτιμώντας τα σε 1 δισ. ευρώ σε βάθος 30ετίας. Το συνολικό κόστος κατασκευής του Κυβερνητικού Πάρκου ανέρχεται στα 250 εκατ. ευρώ και θα βαρύνει τον ιδιώτη που θα αναλάβει το έργο μέσω ΣΔΙΤ, ενώ ο διαγωνισμός αναμένεται να ξεκινήσει το 2022 και το έργο να παραδοθεί ώς το 2026.
«Win-win πρωτοβουλία» αποκάλεσε το μελλοντικό Κυβερνητικό Πάρκο ο υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Α. Σκέρτσος, ενώ ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Ν. Παπαθανάσης το χαρακτήρισε «εμβληματικό έργο» που θα αλλάξει ριζικά τη λειτουργία σημαντικών τμημάτων της δημόσιας διοίκησης. Τέλος, ο γενικός γραμματέας ΣΔΙΤ και Ιδιωτικών Επενδύσεων Ορ. Καβαλάκης παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου, πλέκοντας το εγκώμιο των ΣΔΙΤ ως έργων που «απελευθερώνουν δημόσιους πόρους για να επιδιωχθούν περισσότερες αναπτυξιακές προτεραιότητες», καθώς το Δημόσιο δεν πληρώνει το έργο με την παραλαβή αλλά «όσο το έργο είναι διαθέσιμο τόσο θα πληρώνει», επιχείρημα ωστόσο που μπορεί να εκληφθεί και σαν δίκοπο μαχαίρι αφού το Δημόσιο καθίσταται «νοικάρης» και όμηρος των ιδιωτών-κατασκευαστών.
Με το έργο διαφωνούν παρατάξεις της αντιπολίτευσης του Δήμου Δάφνης-Υμηττού που κάλεσαν χθες σε έκτακτο δημοτικό συμβούλιο καταγγέλλοντας τη στάση του δημάρχου Αν. Μπινίσκου, ο οποίος τάχθηκε υπέρ της κατασκευής του Κυβερνητικού Πάρκου, παραβιάζοντας αποφάσεις που ζητούσαν να αποδοθεί ο χώρος στους δημότες. Σφοδρές ενστάσεις θέτει και η ΠΟΕΜΥΔΑΣ, η Ομοσπονδία Μηχανικών του Δημοσίου, σε χθεσινή επιστολή της, με κρίσιμα ερωτήματα για τη σκοπιμότητα, το κόστος του έργου, τις αρνητικές συνέπειες των ΣΔΙΤ, την έλλειψη συγκοινωνιακής μελέτης αλλά και την απαξίωση των δημόσιων τεχνικών υπηρεσιών, που δεν ρωτήθηκαν καθόλου. «Ισχύει ότι το πρωθυπουργικό γραφείο ανέθεσε σε δύο μελετητικά γραφεία να εκπονήσουν προκαταρκτική πρόταση;» ρωτάνε χαρακτηριστικά.