Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Φόροι μέχρι τελικής πτώσεως

Η επαναφορά του φόρου υπεραξίας κατά την πώληση ακινήτων και η εισαγωγή νέων πιστοποιητικών και εγγράφων που πρέπει να συνοδεύουν πλέον κάθε ακίνητο που αποτελεί αντικείμενο συναλλαγής, ή απλώς «υπάρχει», αναμένεται να αποτελέσουν τα νέα «βαρίδια» της αγοράς ακινήτων. Μάλιστα, όπως αναφέρουν παράγοντες του κλάδου, πλέον, δεν έχει απομείνει σχεδόν τίποτα που να μην φορολογείται υπέρμετρα στην Ελλάδα, καθώς τα τελευταία χρόνια εκτοξεύτηκε το κόστος κατοχής, ενώ το ίδιο αναμένεται να συμβεί πλέον και κατά την πώληση ενός ακινήτου, τη στιγμή που και ο αγοραστής καταβάλλει μεν μειωμένο φόρο μεταβίβασης (3%) σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, όταν ο φόρος ξεπερνούσε το 10% (με τα έξοδα συμβολαιογράφων και δικηγόρων), πλην όμως άμα τη υπογραφή των συμβολαίων, ξεκινά η δική του φορολογική «οδύσσεια», που ονομάζεται ΕΝΦΙΑ, πιθανώς συμπληρωματικός φόρος αν η ακίνητη περιουσία του ξεπερνά τις 200.000 ευρώ, Τέλος Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ) για τον δήμο κ.ο.κ. Ασφαλώς, σημαντικά υψηλότερη είναι και η φορολόγηση των εισοδημάτων από ενοίκια, σε περίπτωση που κανείς θελήσει να εκμεταλλευθεί το ακίνητό του, καθώς μετά και τις φετινές αλλαγές, ο συντελεστής ξεκινά από το 15% για εισοδήματα έως 12.000 ευρώ ετησίως, από 11% (και 10% όταν εγκαινιάστηκε η αυτοτελής φορολόγηση των ενοικίων προ τριετίας), δηλαδή αύξηση της τάξεως του 36,3%. Αντίστοιχα, όσοι αποκομίζουν εισοδήματα από ενοίκια από 12.000 ευρώ έως 35.000 ευρώ ετησίως φορολογούνται με συντελεστή της τάξεως του 35% (από 33% που ήταν μέχρι πέρυσι). Τέλος, εισάγεται μία ακόμα κλίμακα για τους ιδιοκτήτες που αποκομίζουν έσοδα άνω των 35.000 ευρώ ετησίως. Οι τελευταίοι θα καταβάλλουν πλέον το 45% των εσόδων τους στην εφορία. Ως εκ τούτου, τα τελευταία επτά χρόνια, εν μέσω της χειρότερης οικονομικής κρίσης, της εκτόξευσης της ανεργίας και της μείωσης των εισοδημάτων των νοικοκυριών, η φορολόγηση της ακίνητης περιουσίας των πολιτών κατέστη στρατηγική επιλογή των κυβερνήσεων, προκειμένου, αφενός μεν να μειώσουν το δημοσιονομικό κενό, αφετέρου δε να οδηγήσουν τις αξίες προς τα κάτω, ώστε να γίνει η απόκτηση ακινήτου πιο προσιτή, όπως ακριβώς επιχειρήθηκε (ανεπιτυχώς είναι η αλήθεια) να γίνει και με τις τιμές των καταναλωτικών προϊόντων. Η εσωτερική αυτή υποτίμηση έχει επιτευχθεί στην αγορά κατοικίας, με τη διαφορά ότι ελλείψει τραπεζικής χρηματοδότησης και με το κόστος κατοχής ενός ακινήτου αισθητά υψηλότερο και κυρίως συνεχώς μεταβαλλόμενο, όπως έχει αποδειχθεί τα τελευταία χρόνια με τις συνεχείς διαφοροποιήσεις στον ΕΝΦΙΑ, ελάχιστοι ήταν εκείνοι που αποτόλμησαν την αγορά ακινήτου, ακόμα και αν είχαν την απαιτούμενη ρευστότητα. Η τάση αυτή θα συνεχιστεί, όπως όλα δείχνουν, συνεχίζοντας να αποθαρρύνεται η αύξηση των αγοραπωλησιών, που είναι και το πρώτο και σημαντικότερο βήμα για την ανάκαμψη του κλάδου στο σύνολό του. Η επικείμενη θεσμοθέτηση της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου, που πρέπει να έχουν υποχρεωτικά όλα τα ακίνητα σε λίγα χρόνια και η διαρκής ανανέωσή της (ανά επτά χρόνια για τις κατοικίες), όπως επίσης και η υποχρέωση έκδοσης πιστοποιητικού μηχανικού ότι το ακίνητο που πωλείται, ή μισθώνεται, δεν φέρει πολεοδομικές αυθαιρεσίες, συνεπάγεται πρόσθετες οικονομικές επιβαρύνσεις, σε μια διαδικασία πώλησης που ήδη στοιχίζει περί τα 1.000 ευρώ ανά ακίνητο. Ταυτόχρονα, από τις αρχές του 2017, αναμένεται να επανέλθει σε ισχύ ο φόρος υπεραξίας, που είχε ανασταλεί τα τελευταία δύο χρόνια. Σε πρόσφατο εβδομαδιαίο δελτίο του, ο ΣΕΒ έσπευσε να ασκήσει έντονη κριτική στους κυβερνητικούς χειρισμούς συνολικά όσον αφορά τον τρόπο προσέγγισης της αγοράς ακινήτων. «Τα έσοδα από τους νέους φόρους κατοχής δεν υποκατέστησαν απλώς την απώλεια εσόδων από φόρους μεταβίβασης σε μία αγορά που κατέρρευσε, αλλά οδήγησαν και τη φορολογική επιβάρυνση των ακινήτων ξαφνικά σε πρωτοφανή για τον ΟΟΣΑ επίπεδα, δημιουργώντας ταυτόχρονα το παράδοξο να φορολογείται η κατοχή ενός ακινήτου πιο ακριβά από ό,τι στον ΟΟΣΑ, χωρίς όμως να διασφαλίζεται καν ότι μπορεί κανείς να το πουλήσει (π.χ. αν έχει μερίδιο σε ακίνητο με πολεοδομική αυθαιρεσία και υπάρχει συνιδιοκτήτης που διαφωνεί στην τακτοποίηση)», ανέφερε χαρακτηριστικά.

Αυξήσεις στον φόρο μεταβίβασης;

Σύγχυση στην ούτως ή άλλως «παγωμένη» αγορά ακινήτων προκαλούν τα σενάρια για τον τρόπο υπολογισμού του ΕΝΦΙΑ και τις αλλαγές στους φόρους μεταβίβασης, η εκκρεμότητα για τον φόρο υπεραξίας, η αλλαγή των αντικειμενικών από τον Ιούνιο του 2017- που είναι μνημονιακή απαίτηση- αλλά και η ενεργοποίηση της «ταυτότητας» κτιρίου. Οι επαγγελματίες του χώρου περιμένουν ότι μέσα σε αυτό το «θολό» τοπίο θα μειωθούν ακόμη περισσότερο οι συναλλαγές, παρά το «γκρέμισμα» των τιμών. Οι πληροφορίες από την κυβέρνηση κάνουν λόγο για «πάγωμα» του φόρου υπεραξίας, αλλά και του σεναρίου για υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ βάσει της αξίας της περιουσίας και όχι της επιφάνειας. Στα αγροτεμάχια, αναφέρει η «Καθημερινή», σχεδιάζεται να επιβληθεί συμπληρωματικός φόρος σε «ήπια» μορφή, ενώ μελετάται πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ για περίπου 1,2 εκατ. ιδιοκτήτες με χαμηλά εισοδήματα. Σε ό,τι αφορά τις αντικειμενικές αξίες και την εξίσωσή τους με τις εμπορικές, προγραμματίζεται να ισχύσει το δεύτερο εξάμηνο του 2017, με ανοιχτό ενδεχόμενο για αλλαγές στα αφορολόγητα των γονικών παροχών και κληρονομιών, ενώ- όπως αναφέρει το δημοσίευμα- θεωρείται δεδομένο ότι η αλλαγή των αξιών με βάση τις οποίες θα υπολογίζονται οι φόροι ακινήτων, θα επηρεάσουν και τον υπολογισμό του ΕΝΦΙΑ για το 2018. Πιο συγκεκριμένα, για τον φόρο υπεραξίας- τον πληρώνει ο πωλητής για το κέρδος που μπορεί να προκύψει από την αγοραπωλησία του ακινήτου- δεν υπάρχει η τεχνική δυνατότητα να εφαρμοστεί, οπότε πιο πιθανό σενάριο είναι να «παγώσει» για έναν ακόμη χρόνο. Η εξίσωση αντικειμενικών- εμπορικών αξιών αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση και πρέπει να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τον επόμενο Ιούνιο, ενώ μέχρι τον Μάρτιο θα πρέπει να έχει συμφωνηθεί με τους Θεσμούς ο τρόπος προσδιορισμού της αξίας όλων των εμπορικών ακινήτων. Στο υπουργείο Οικονομικών, αναφέρει η «Καθημερινή», υπάρχουν εισηγήσεις για αυξήσεις του συντελεστή υπολογισμού του φόρου μεταβίβασης και μειώσεις των αφορολόγητων στις γονικές παροχές, τις δωρεές και τις κληρονομιές, ώστε να αντισταθμιστούν οι απώλειες από τις μειώσεις των αντικειμενικών αξιών. Τέλος, στον ΕΝΦΙΑ, το πιο πιθανό είναι ότι οι αλλαγές που θα γίνουν το 2017 θα είναι: Επέκταση του συμπληρωματικού φόρου στα αγροτεμάχια, με «μειωτικούς συντελεστές» επί της αξίας των αγροτεμαχίων Πλήρης απαλλαγή από τον ΕΝΦΙΑ όσων εμφανίζουν ετήσιο εισόδημα κάτω από 9.000 ευρώ και αξία περιουσίας κάτω από 85.000 ευρώ για άγαμο ή 150.000 ευρώ για παντρεμένο.

Παρέμβαση για φόρο υπεραξίας και εκχώρηση

Παρέμβαση για δύο μείζονα ζητήματα στο υπουργείο Οικονομικών έκανε η ΠΟΜΙΔΑ. Πρόκειται, για την παράταση αναστολής φόρου υπεραξίας – εκχώρηση ακινήτων και για την εξόφληση ΕΝΦΙΑ

Συγκεκριμένα σε επιστολή της στην ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών επισημαίναι ότι σχετικά με την : "ΕΞΟΦΛΗΣΗ ΦΟΡΟΥ ΜΕ ΕΚΧΩΡΗΣΗ ΑΚΙΝΗΤΟΥ. Η παρ. 6 του άρθρου 82 ΚΩΔΙΚΑ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΩΝ & ΔΩΡΕΩΝ προβλέπει οκτώ (8) προυποθέσεις για την υλοποίησή της:

1.            Να βρίσκεται ο οφειλέτης σε πλήρη οικονομική αδυναμία

2.            Να είναι «αξιόλογο» το μεταβιβαζόμενο ακίνητο

3.            Να κατέχει ολόκληρο το ακίνητο, και όχι να είναι συγκύριος εξ αδιαιρέτου κλπ.

4.            Να κατέχει την πλήρη κυριότητα, και όχι να είναι ψιλός κύριος ή επικαρπωτής

5.            Να βρίσκεται το ακίνητο εντός σχεδίου πόλεως

6.            Να μην έχει εμπράγματα βάρη - διεκδικήσεις

7.            Να μην καταβάλλεται στον πολίτη τυχόν διαφοράς τιμήματος

8.            Να εκδοθεί ειδική απόφαση του Υπουργού Οικονομικών.

Με όλες αυτές τις προυποθέσεις, και ειδικά την τελευταία, δεν πρόκειται ποτέ, κανείς πολίτης να επωφεληθεί από το μέτρο αυτό και να αποφύγει τον πλειστηριασμό ή τη φυλακή!

Γι΄αυτό ζητούμε νέα νομοθετική ρύθμιση με την οποία να δοθεί σε όλους τους φορολογουμένους η δυνατότητα μονομερούς εκχώρησης στο Δημόσιο κάθε ακινήτου με τα παραπάνω χαρακτηριστικά, με την αξία με την οποία υπολογίζεται ο ΕΝΦΙΑ, και με πίστωση της τυχόν διαφοράς επί του τιμήματος για συμψηφισμό των φόρων της επόμενης πενταετίας, του φορολογουμένου και των μελών της οικογενείας του.

Επίσης ζητούμε να  επεκταθεί άμεσα το δικαίωμα αυτό και για την εξόφληση χρεών από ΕΝΦΙΑ που υπερβαίνουν τις 10.000€, με τους ίδιους όρους. .

Αναφορικά με τον φόρο υπεραξίας τονίζει :  

" Στις 31.12.2016 λήγει η διετής αναστολή εφαρμογής του. Ο φόρος αυτός στην πράξη είναι τροχοπέδη στις συναλλαγές, και τελικά θανατηφόρος για τα δημόσια έσοδα, απέτυχε δε και τις τέσσερις φορές που επιχειρήθηκε η εφαρμογή του στη χώρα μας. Αλλωστε για ποιά υπεραξία μπορούμε να συζητούμε ή να ελπίζουμε, στις συναλλαγές επί των ακινήτων, όταν δεν υπάρχει κτηματαγορά σε λειτουργία και όταν οι πραγματικές αξίες εκμηδενίζονται από το ίδιο το φορολογικό σύστημα, και ιδίως από τον ΕΝΦΙΑ, και τα ακίνητα κυριολεκτικά σήμερα «ξεπουλιούνται»! Επιτέλους δεν μπορεί να συζητάμε σήμερα για επιβολή νέων φόρων στα ακίνητα. Έχει έλθει προ πολλού η ώρα για κατάργηση και μειώσεις φόρων.

Για τους λόγους αυτούς, αλλά και για το ότι στην πραγματικότητα δεν υπάρχει διαδικαστική δυνατότητα απρόσκοπτης υποστήριξης του συστήματος υπολογισμού και καταλογισμού του φόρου αυτού, ζητούμε την νομοθετική παράταση της αναστολής εφαρμογής του φόρου υπεραξίας για δύο ακόμη έτη, ήτοι μέχρι 31.12.2018."

Η καταλήστευση των εισοδημάτων από νοίκια

Ωμή καταλήστευση των ιδιοκτητών είναι ο διπλασιασμός του φόρου στα ενοίκια που φαίνεται ότι επεξεργάζεται η κυβέρνηση. Η κλίμακα της φορολογίας των ενοίκων και των λοιπών εισοδημάτων από ακίνητα θα προβλέπει φόρο αυξημένο από το 11% στο 15% για ετήσια μισθώματα και λοιπά εισοδήματα από ακίνητα έως 12.000 ευρώ, φόρο αυξημένο από το 33% στο 35% για το τμήμα του ετήσιου εισοδήματος πάνω από το επίπεδο των 12.000 ευρώ και έως το επίπεδο 40.000 ευρώ και νέο συντελεστή μεταξύ 40% και 45%για το τμήμα του εισοδήματος πάνω από τα 40.000 ευρώ. Για τους φορολογούμενους που αποκτούν εισοδήματα από ακίνητα (ενοίκια κλπ) έως 12.000 ευρώ τον χρόνο, η προτεινόμενη νέα κλίμακα αυτοτελούς φορολόγησης υπολογίζεται ότι θα προκαλέσει αύξηση του φορολογικού βάρους κατά 36,36%. Συγκεκριμένα γι αυτούς τους φορολογούμενους η νέα κλίμακα προβλέπει συντελεστή φόρου αυξημένο από το 11%στο 15%. Για παράδειγμα, ιδιοκτήτης ακινήτων με ετήσιο εισόδημα 10.000 ευρώ προερχόμενο αποκλειστικά από ενοίκια θα πληρώσει φόρο 1.500 ευρώ με την νέα κλίμακα, ενώ με την ισχύουσα πληρώνει 1.100 ευρώ. Όσοι φορολογούμενοι αποκτούν εισοδήματα από ακίνητη περιουσία πάνω από 12.000 ευρώ και έως 40.000 ευρώ τον χρόνο θα πληρώσουν επιπλέον φόρο από 480 έως και 1.040 ευρώ το χρόνο. Σε ποσοστά οι φόροι που θα πληρώσουν θα είναι αυξημένοι από 9,85% έως και 36% . Τέλος, οι φορολογούμενοι με ετήσια εισοδήματα άνω των 40.000 ευρώ από ενοίκια θα πληρώνουν φόρους αυξημένους κατά πόσα άνω των 1.000 ευρώ τον χρόνο.

Αρπάζουν περιουσίες

Την άμεση ενεργοποίηση διάταξης νόμου που ισχύει από το 2014, χωρίς να έχει τεθεί ακόμη σε πρακτική εφαρμογή και προβλέπει τη δυνατότητα εκχώρησης ακινήτου από τον φορολογούμενο προς το Δημόσιο, προκειμένου να καλυφθεί έτσι η υποχρέωση που απορρέει από φόρο κληρονομιάς, προανήγγειλε από τη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης. Αφορμή αποτέλεσε ερώτηση του Δημήτρη Καμμένου, με τον βουλευτή των ΑΝΕΛ να επικαλείται τα πρόσφατα στοιχεία που δείχνουν αποποίηση κληρονομιαίων ακινήτων σε περισσότερες από 45.600 υποθέσεις το 2015. Ο κ. Καμμένος κάλεσε τον υπουργό Οικονομικών, όπως είπε χαρακτηριστικά, να μεριμνήσει ώστε «να μη θρέψουμε ένα νέο κίνημα "δεν κληρονομώ"». Με βάση την απάντηση του κ. Αλεξιάδη, το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων προετοιμάζει την έκδοση απόφασης με την οποία θα ανοίγει ο δρόμος για εκχώρηση ακινήτων στο Δημόσιο, προκειμένου να καλυφθούν μόνο υποχρεώσεις φόρων κληρονομιάς. Υπάρχουν ζητήματα, είπε ο υπουργός, σχετικά με την εκτίμηση της αξίας του ακινήτου και την επιλογή του ακινήτου το οποίο θα εκχωρείται, διευκρινίζοντας ότι και αυτές οι εκκρεμότητες θα επιλύονται με την υπό έκδοση απόφαση.Παράλληλα, άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, στην περίπτωση όπου η οφειλή υπολείπεται της αξίας του ακινήτου, να επιτρέπονται συμψηφισμοί με μελλοντικές φορολογικές υποχρεώσεις. Όπως τόνισε, θα υπάρχει πρόβλεψη ώστε αν κάποιος χρωστά 30.000 ευρώ και το ακίνητο που εκχωρείται έχει αξία 50.000 ευρώ, η διαφορά των 20.000 ευρώ να μη χάνεται, αλλά και ο πολίτης να προστατεύεται και να μη χάνει έσοδα το δημόσιο. Με βάση τις ισχύουσες διατάξεις του νόμου 4276/2014, προβλέπεται ότι «με πράξη της φορολογικής διοίκησης, επιτρέπεται η εξόφληση του συνόλου ή μέρους οφειλόμενου φόρου κληρονομιάς από οφειλέτη που βρίσκεται σε αδυναμία να τον καταβάλει με μετρητά, μετά από αίτησή του, με μεταβίβαση στο ελληνικό Δημόσιο της πλήρους κυριότητας ολόκληρου αξιόλογου κληρονομιαίου ή άλλου ακινήτου, το οποίο βρίσκεται εντός σχεδίου πόλης και δεν βαρύνεται με οποιοδήποτε εμπράγματο δικαίωμα, αγωγή ή άλλο βάρος. Σε καμία περίπτωση δεν αποδίδεται στον οφειλέτη η τυχόν διαφορά μεταξύ της αξίας του ακινήτου που προσφέρεται και του φόρου κληρονομιάς που οφείλεται». Ο κ. Καμμένος, από την πλευρά του, νωρίτερα, είχε παραθέσει το παράδειγμα μιας 73χρονης συνταξιούχου, η οποία κληρονόμησε το 2012 μεγάλη ακίνητη περιουσία, στην οποία αναλογούσε φόρος 465.000 ευρώ. Η εφορία προέβη σε διακανονισμό της οφειλής σε 12 διμηνιαίες δόσεις ύψους 38.763 ευρώ έκαστη. Όπως σημείωσε ο βουλευτής των ΑΝΕΛ, προφανώς η γυναίκα αυτή δεν μπορεί να πληρώσει και από τον Δεκέμβριο του 2013, της κατάσχονται τα ενοίκια του ακινήτου. «Δεν έχει ούτε τα μισθώματα για να πληρώνει τον φόρο», πρόσθεσε ο βουλευτής.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki