Real Estate News NETWORKSOCIALOPINION.GR | INVESTNEWS.GR | PARATIRITIS.GR | PREMIUM.PARATIRITIS.GR

Φόροι

Χαράτσια με το "έτσι θέλω"

Την απαλλαγή των κενών και μη ρευματοδοτούμενων ακινήτων από τα δημοτικά τέλη, ανεξάρτητα από το χρόνο δήλωσής τους ως κενών στη Δημοτική Αρχή ζητά με έγγραφό του ο Συνήγορος του Πολίτη. Η παρέμβαση του Συνηγόρου κ. Ανδρέα Ποττάκη εκδηλώθηκε με αφορμή τις διαμαρτυρίες ιδιοκτητών ακινήτων από όλη τη χώρα οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν υπέρογκα ποσά για δημοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού παρελθόντων ετών σε αποδεδειγμένα κενά ακίνητα, με το αιτιολογικό ότι δεν είχαν δηλωθεί ως κενά από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης. Ο Συνήγορος καλεί τις Δημοτικές Αρχές να συμμορφωθούν προς τη νομοθεσία και τη νομολογία, να αποδέχονται αναδρομικά υπεύθυνες δηλώσεις των ιδιοκτητών ακινήτων για τα κενά ακίνητα (οι οποίες εξάλλου μπορούν να διασταυρώνονται με τις φορολογικές δηλώσεις και τη βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης) και να απαλλάξουν συνεπώς τους πολίτες από άδικες και υπέρογκες χρεώσεις.

 

 

Συγκεκριμένα σε όλους της Δήμους της χώρας, στις διευθύνσεις Διοίκησης των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων της χώρας, αλλά και στο Υπουργείο Εσωτερικών, είχε κοινοποιηθεί  από Δεκεμβρίου 2017έγγραφο της Ανεξάρτητης Αρχής του «Συνηγόρου του Πολίτη» που υπογράφεται από τον Συνήγορο του Πολίτη κ. Ανδρέα Ποττάκη, στο οποίο αναφέρονται τα εξής ιδιαίτερα σημαντικά :

 

 

«Θέμα: Δημοτικά Τέλη σε ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται και δεν ηλεκτροδοτούνται.

 

 

Αξιότιμες κυρίες, αξιότιμοι κύριοι,

 

 

Με το παρόν έγγραφο ο Συνήγορος του Πολίτη επανέρχεται στο θέμα της αναδρομικής επιβολής δημοτικών τελών σε ακίνητα που δεν χρησιμοποιούνται και αποδεδειγμένα δεν ηλεκτροδοτούνται. Η παρέμβαση αυτή κρίνεται απαραίτητη τόσο λόγω του ιδιαίτερα μεγάλου αριθμού σχετικών αναφορών που δέχεται η Αρχή, όσο και λόγω της μη ενιαίας αντιμετώπισης του θέματος από τους Ο.Τ.Α.

Συγκεκριμένα, ο Συνήγορος γίνεται σταθερά αποδέκτης αναφορών ιδιοκτητών μη ηλεκτροδοτούμενων ακινήτων, οι οποίοι λόγω έλλειψης ενημέρωσης, προσκόμισαν στον αρμόδιο δήμο την υπεύθυνη δήλωση που προβλέπεται από το άρθρο 5 παρ. 1 του Ν. 3345/2005 (ΦΕΚ 138 Α)1 σε χρόνο πολύ μεταγενέστερο αυτού της πραγματικής διακοπής ηλεκτροδότησης, θεωρώντας ότι η μη χρήση του ακινήτου αποδεικνύεται τόσο από την ίδια τη βεβαίωση διακοπής της Δ.Ε.Η., όσο και από τη δήλωση του ακινήτου τους ως κενού στη φορολογική τους δήλωση.

 

 

Στις περιπτώσεις των πολιτών που προσφεύγουν στο Συνήγορο, οι δήμοι δεν αποδέχονται την αναδρομική ισχύ των δηλώσεων αυτών και επιβάλλουν αναδρομικά δημοτικά τέλη, προβάλλοντας το επιχείρημα ότι η αρμόδια υπηρεσία τους δεν μπορεί να προβεί σε αυτοψία για τη διαπίστωση της μη χρήσης του ακινήτου κατά το χρονικό διάστημα που προηγήθηκε της δήλωσης. Παρατηρούνται δε ακόμη και περιπτώσεις δήμων που, εκτός των δημοτικών τελών επιβάλλουν και πρόστιμο βάσει του άρθρου 73 του Β.Δ. 24-9/20.10.1958.

 

Παράλληλα, στο πλαίσιο της διερεύνησης των ανωτέρω αναφορών, ο Συνήγορος διαπίστωσε ότι αρκετοί δήμοι αποδέχονται τις μεταγενέστερες της διακοπής ηλεκτροδότησης υπεύθυνες δηλώσεις και απαλλάσσουν το ακίνητο από τα δημοτικά τέλη για την περίοδο κατά την οποία αποδεδειγμένα δεν ηλεκτροδοτείτο.Η ανομοιόμορφη αυτή αντιμετώπιση ίδιων περιπτώσεων, οδηγεί σε άνιση μεταχείριση, δημιουργεί σύγχυση σε ό,τι αφορά το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο και κλονίζει την εμπιστοσύνη των πολιτών απέναντι στη διοίκηση.Ο Συνήγορος του Πολίτη θα ήθελε ως εκ τούτου να τοποθετηθεί επί του θέματος και να επισημάνει τα ακόλουθα:

 

 

 

Α) Η διατύπωση της διάταξης του άρθρου 5 παρ. 1 του Ν. 3345/2005 είναι σαφής και δεν χρήζει ερμηνείας: απαλλάσσονται τα μη χρησιμοποιούμενα/μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα από τα τέλη «για όσο χρόνο παραμένουν κλειστά». Ο νομοθέτης δεν θέλησε να ορίσει χρονικό πλαίσιο άσκησης του συγκεκριμένου δικαιώματος, γι’αυτό και δεν προβλέπεται συγκεκριμένη προθεσμία. Σύμφωνα συνεπώς με το γράμμα της διάταξης, η υπεύθυνη δήλωση μπορεί να προσκομιστεί στο δήμο και σε χρόνο μεταγενέστερο της διακοπής ηλεκτροδότησης.

 

 

Β) Η υπεύθυνη δήλωση μπορεί να αφορά παρελθόντα γεγονότα. Μάλιστα, σύμφωνα με την υπ’αρ. 781/2010 απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, η υπεύθυνη δήλωση μπορεί να αφορά αποκλειστικώς και μόνον γεγονότα παρόντα ή παρελθόντα, όχι όμως μέλλοντα. Επομένως, οι δήμοι οφείλουν να λαμβάνουν υπόψη το περιεχόμενο υπεύθυνων δηλώσεων που δηλώνουν γεγονότα ή στοιχεία αναγόμενα σε χρονική περίοδο προγενέστερη της υποβολής τους. Μάλιστα, στις υπό εξέταση περιπτώσεις, τα στοιχεία αυτά μπορούν να αποδειχτούν συνδυαστικά τόσο με τη βεβαίωση διακοπής ηλεκτροδότησης της Δ.Ε.Η, όσο και με τη δήλωση του κενού ακινήτου στη φορολογική δήλωση.

 

 

Γ) Σύμφωνα με πρόσφατη δικαστική απόφαση (υπ’αρ. Α 1963/2016 του Διοικ. Πρωτ. Πειραιά), από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης ενός ακινήτου τεκμαίρεται η μη χρήση του από τον ιδιοκτήτη του και απαλλάσσεται αυτός από την υποχρέωση καταβολής δημοτικών τελών καθαριότητας, ανεξάρτητα από το πότε θα υποβληθεί προς τον αρμόδιο δήμο το αίτημα για την απαλλαγή του. Πιο αναλυτικά, βάσει του σκεπτικού της απόφασης, με τα δύο τελευταία εδάφια του άρθρου 3 του ν. 25/1975, εισάγεται μαχητό τεκμήριο υπέρ των ιδιοκτητών κλειστών ακινήτων, σύμφωνα με το οποίο από την ημερομηνία διακοπής της ηλεκτροδότησης ενός ακινήτου τεκμαίρεται και η μη χρησιμοποίηση του και, επομένως, εφόσον τα μη χρησιμοποιούμενα ακίνητα δεν παράγουν απορρίμματα, απαλλάσσονται, εκ του λόγου αυτού και για όσο χρόνο παραμένουν κλειστά, από το, ανταποδοτικού χαρακτήρα (πρβλ. Σ.τ.Ε. 60/2010 επταμ., Σ.τ.Ε. 274/2014,343/2016), τέλος καθαριότητας. Ο αρμόδιος Ο.Τ.Α. χορηγεί την απαλλαγή από τα δημοτικά τέλη, δικαιούμενος να διαπιστώσει οποτεδήποτε την ακρίβεια της υποβληθείσας υπεύθυνης δήλωσης προφανώς με τη διενέργεια επιτόπιου ελέγχου. Εφόσον δε από τον έλεγχο αυτό προκύψει ότι το ακίνητο χρησιμοποιείται, τότε το πιο πάνω τεκμήριο ανατρέπεται, και μάλιστα αναδρομικά, καθόσον ο ιδιοκτήτης του ακινήτου καταλογίζεται με τα αναλογούντα στην επιφάνεια του ακινήτου του δημοτικά τέλη καθαριότητας από την ημερομηνία χορήγησης της απαλλαγής, ενώ του επιβάλλεται και πρόστιμο για την ανακρίβεια της δήλωσης του.

 

 

Δ) Ο Συνήγορος του Πολίτη έχει ήδη από το 2014 επισημάνει (με το υπ’αρ. πρωτ. 180318/5473/31.01.2014 έγγραφο του) την απουσία προθεσμίας στο νόμο για την υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης καθώς και το ότι η διακοπή ηλεκτροδότησης αποτελεί τεκμήριο για τη μη χρήση του ακινήτου. Κατά την άποψη της Αρχής, η απαίτηση της ταυτόχρονης με τη διακοπή ηλεκτροδότησης υποβολή της υπεύθυνης δήλωσης στο Δήμο, προκειμένου να απαλλαγεί το ακίνητο από τα δημοτικά τέλη, δεν συνάδει με το σκοπό του νομοθέτη, ο οποίος θέσπισε το σχετικό δικαίωμα υπέρ των πολιτών, αναγνωρίζοντας τη δύσκολη οικονομική συγκυρία. Με τον τρόπο αυτό τίθεται αυθαίρετα μια επιπλέον προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος, χωρίς να προβλέπεται στο νόμο.

 

 

Παρακαλούμε ως εκ τούτου για τις ενέργειες σας προς την κατεύθυνση της ορθής εφαρμογής της σχετικής διάταξης (άρθρο 5 ν.3345/2005), σύμφωνα με το σαφές, ρητό και ανεπιφύλακτο γράμμα και πνεύμα της.Εν αναμονή της ανταπόκρισης σας, σας ευχαριστούμε εκ των προτέρων για τη συνεργασία σας και παραμένουμε στη διάθεση σας για κάθε διευκρίνιση.

 

Ανδρέας Ποττάκης, Συνήγορος του Πολίτη.»

Ιδιοκτησία στο απόσπασμα

«Βαρύτατη» θα είναι φέτος η φορολογία για τους ιδιοκτήτες ακινήτων, οι οποίοι θα κληθούν να βάλουν «βαθιά» το χέρι στην τσέπη για άλλη μια χρονιά λόγω των αλλαγών στις αντικειμενικές αξίες αλλά και του νέου ΕΝΦΙΑ. Ο χρόνος πιέζει και οι δανειστές δεν πρόκειται να δεχθούν άλλη αναβολή. Μέχρι τον Μάρτιο θα πρέπει να είναι έτοιμες και ψηφισμένες από τη Βουλή οι νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων και το αργότερο μέχρι τον Μάιο να έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα προκειμένου να παρουσιαστούν στους θεσμούς τα νέα σχέδια για τον ΕΝΦΙΑ. Έρχονται οι νέες αντικεμενικές Οι νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων εκτιμάται ότι θα φέρουν τα πάνω κάτω στην αγορά προκαλώντας παράλληλα ντόμινο ανατροπών σε φόρους και τέλη που επιβαρύνουν τα ακίνητα όπως μεταβιβάσεις, γονικές παροχές, δωρεές, κληρονομιές κ.λπ. Οι εκτιμητές ακινήτων έχουν πιάσει… δουλειά προκειμένου να καθορίσουν τις νέες τιμές ζώνης σε όλη τη χώρα. Η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων θα γίνει με διαδικασίες fast track. Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αποφάσισε να αναθέσει σε πιστοποιημένους εκτιμητές ακινήτων να καθορίσουν τις νέες τιμές ζώνης που θα αποκτήσουν το 2018 τα ακίνητα σε όλη τη χώρα. Υπενθυμίζεται ότι οι αντικειμενικές αξίες θα πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις εμπορικές αξίες και να εξαλειφθούν οι στρεβλώσεις που υπάρχουν στην κτηματαγορά εξαιτίας των πλασματικών φορολογικών τιμών στα ακίνητα. Από τις αναπροσαρμογές εκτιμάται ότι έρχονται μειώσεις στις λεγόμενες «ακριβές» περιοχές, ενώ θα υπάρξουν μικρές αναπροσαρμογές στις τιμές ζώνης των μεσαίων περιοχών σε ολόκληρη την Ελλάδα. Νωρίτερα θα φτάσουν στους ιδιοκτήτες ακινήτων τα ειδοποιητήρια του ΕΝΦΙΑ για το 2018 και η πληρωμή θα γίνει σε έξι μηνιαίες δόσεις. Η αλλαγή στις αντικειμενικές αξίες, που θα ισχύουν από το Μάρτιο, θα φέρει «φουσκωμένα» εκκαθαριστικά για χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών, οι περισσότεροι από 6,3 εκατομμύρια ιδιοκτήτες θα λάβουν τα εκκαθαριστικά του φόρου ακινήτων τον Ιούλιο αντί για το τέλος Αυγούστου, όπως γινόταν τα τελευταία χρόνια. Τα εκκαθαριστικά του ΕΝΦΙΑ του 2018 θα αναρτηθούν μετά την υποβολή των δηλώσεων του φόρου εισοδήματος.

Αντικειμενικές τον Μάρτιο

«Για το 2018 δε θα έχουμε καμία διαφορά στα φορολογικά, ούτε θα έχουμε μείωση στο αφορολόγητο», διαβεβαίωσε η υφυπουργός Οικονομικών Κατερίνα Παπανάτσιου μιλώντας στον ΑΝΤ1. Η Κ.Παπανάτσιου εξέφρασε την πεποίθηση ότι η εφαρμογή της μείωσης του αφορολόγητου θα γίνει το 2020 και όχι το 2019, καθώς το οικονομικό επιτελείο θεωρεί ότι θα πιαστούν οι στόχοι του 2018 και δεν θα χρειαστεί. Σχετικά με τις αντικειμενικές αξίες, σημείωσε ότι η υποχρέωση είναι να έχουν οριστεί μέχρι τις 31 Μαρτίου, αναφέροντας πως η διαδικασία έχει ήδη ξεκινήσει. Κληθείσα να απαντήσει στο αν θα υπάρχει διαφορά με τις τρέχουσες, είπε ότι δεν είναι σε θέση να απαντήσει, υπογραμμίζοντας ότι οι εκτιμητές είναι ανεξάρτητοι. Παραδεχόμενη ότι ο στόχος των φόρων ακινήτων παραμένει ίδιος, επεσήμανε ότι η αλλαγή των αντικειμενικών αξιών στοχεύει στο να καλυφθούν οι μεγάλες διαφορές που υπάρχουν σε περιοχές της χώρας. Μιλώντας για το ζήτημα του πλαστικού χρήματος και συγκεκριμένα για τη σύνδεσή του με το «χτίσιμο» του αφορολόγητου, αλλά και τις κληρώσεις της φορολοταρίας, διαβεβαίωσε πως ισχύουν όλες οι αποδείξεις συναλλαγών με κάρτες στο χτίσιμο του αφορολόγητου, παρά το γεγονός πως στη φορολοταρία δεν υπολογίζονται οι συναλλαγές με κάρτα που έγιναν σε επιχειρήσεις των οποίων οι λογαριασμοί είναι προσωπικοί και όχι επαγγελματικοί. Εκεί, ωστόσο, που εντοπίζεται το πρόβλημα είναι στις συναλλαγές μέσω web banking, καθώς οι συναλλαγές αυτές δεν υπολογίζονται ακόμα. Διαβεβαίωσε όμως πως το ζήτημα είναι σε γνώση των αρμοδίων και θα επιλυθεί. Σχετικά με τους πλειστηριασμούς της πρώτης κατοικίας, τόνισε ότι «το Δημόσιο δεν έχει κάνει ποτέ πλειστηριασμούς πρώτης κατοικίας. Κάνει κατάσχεση επειδή πρέπει να διαφυλαχθούν τα χρήματα του Δημοσίου». Ερωτηθείσα για τις αποδείξεις που πρέπει να συγκεντρώσουν οι φορολογούμενοι για τις φετινές τους δηλώσεις, είπε προς το παρόν δεν υπάρχει κάποιος σχεδιασμός. Τέλος, η υφυπουργός Οικονομικών είπε πως «δεν πρόκειται να αυξηθούν από εδώ και πέρα οι φόροι. Το 2019 δεν θα έχουμε καμία αλλαγή για τους φόρους» και πρόσθεσε ότι, «θα έχουμε επίσης μείωση φορολογικών συντελεστών».

Ενταξεις στο σχέδιο λόγω αντικειμενικών

Η αλλαγή στις αντικειμενικές αξίες, που θα ισχύουν από το Μάρτιο, θα φέρει… «φουσκωμένα» εκκαθαριστικά για χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων. Που θα κληθούν να πληρώσουν μεγαλύτερο ΕΝΦΙΑ για το 2018.Η αλλαγή των συντελεστών θα φέρει αύξηση μέχρι και 30% στις αντικειμενικές αξίες Κρήτη, Μύκονο, Σαντορίνη, Επτάνησα και Χαλκιδική, σύμφωνα με όσα ανέφερε δημοσίευμα της Real News. Έτσι, οι ιδιοκτήτες ακινήτων σε παραθαλάσσιες περιοχές, είτε στα νησιά είτε στα αστικά κέντρα, θα βάλουν πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη.Δεν θα είναι αυτή όμως η μοναδική αλλαγή. Η Συντονιστική Αρχή Αξιών σχεδιάζει, σύμφωνα με την εφημερίδα, να αυξήσει το κατώτατο όριο στις περιοχές όπου η αντικειμενική αξία είναι στα 450 ευρώ το τετραγωνικό. Το όριο θα πάει στα 650 ευρώ.Η αλλαγή του ορίου θα φέρει μεγαλύτερο ΕΝΦΙΑ κυρίως στην επαρχία. Η οριζόντια αύξηση, κατά 44%, του κατώτατου ορίου τιμής αφορά δήμους και περιοχές σε όλη την Ελλάδα, από τα Γρεβενά, την Καστοριά, την Πέλλα, την Πρέβεζα, την Κοζάνη, το Σουφλί, µμέχρι τη Σαµοθράκη, τη Θεσσαλία και τη Μονεµβασιά.

 

Νέες αντικειμενικές σε… ζώνες

 

Η αρμόδια επιτροπή σχεδιάζει οι αυξήσεις των συντελεστών στις νέες αντικειμενικές να αφορούν ζώνες και όχι περιοχές. Έτσι, από 10.000 που είναι σήμερα, οι ζώνες θα γίνουν 13.000.

 

Παράδειγμα: Αν σήμερα µια περιοχή έχει τρεις ζώνες µε διαφορετικούς συντελεστές φορολόγησης, µε τις νέες αντικειμενικές οι ζώνες θα γίνουν τέσσερις και η νέα θα έχει αυξημένο συντελεστή!

 

Μεγαλύτερος ΕΝΦΙΑ… παραλιακά

 

Τη μεγαλύτερη αύξηση στους συντελεστές των νέων αντικειμενικών αξιών θα την υποστούν, τα ακίνητα σε παραλιακές περιοχές.

 

Οι σημερινές εμπορικές τους αξίες είναι υψηλές. Μάλιστα, η ψαλίδα µμεταξύ των αντικειμενικών αξιών που ισχύουν και των εμπορικών τιμών είναι μεγάλη. Η διαφορά φθάνει σε κάποιες περιοχές µμέχρι και το 30%.

 

Με τις αλλαγές που έρχονται, μεγαλύτερο φόρο θα κληθούν να πληρώσουν όσοι έχουν ακίνητα σε δημοφιλή νησιά στις Κυκλάδες, όπως στη Μύκονο και στη Σαντορίνη, στην Κρήτη, στα περισσότερα νησιά του Ιονίου (Ζάκυνθος, Κέρκυρα, Κεφαλονιά, Ιθάκη), αλλά και στη Χαλκιδική.

 

Περάστε στο… σχέδιο πόλης

 

Ο στόχος από την είσπραξη του ΕΝΦΙΑ είναι 2,65 δισ. ευρώ. Και το οικονομικό επιτελείο εξετάζει το ενδεχόμενο να ενταχθούν στο σχέδιο πόλης αρκετά ακίνητα που τώρα είναι εκτός.

 

Εκτός σχεδίου βρίσκονται ακίνητα σε παραθαλάσσιες περιοχές στην Αττική (Μαρκόπουλο, Πόρτο Ράφτη, Σαρωνίδα, Λαύριο κ.α.). Στη Θεσσαλονίκη στους δήμους Πανοράματος, Πυλαίας.

Κρυφα χαράτσια χωρίς αντίκρυσμα

Σε δημόσια διαβούλευση είχε τεθεί μέχρι την Τετάρτη 20.12.2017 στη σελίδα του  ΥΠΕΝ (http://www.opengov.gr/minenv/?p=9214) το σχέδιο νόμου με τίτλο «Σύσταση του Οργανισμού Εθνικού Κτηματολογίου». Στη διαβούλευση αυτή η ΠΟΜΙΔΑ κατέθεσε τις εξής παρατηρήσεις:

 

Γενικές παρατηρήσεις:

 

1.       Το σχέδιο νόμου δεν συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση  από την οποία να προκύπτει η σκοπιμότητα των προβλεπομένων από τις διατάξεις του, τόσο για την περαίωση της κτηματογράφησης όσο και την λειτουργία των κτηματολογικών γραφείων, κατά τη μεταβατική και την οριστική περίοδο λειτουργίας τους

 

2.       Από τις διατάξεις του σχεδίου νόμου ελλείπει οποιαδήποτε αναφορά στις διαδικασίες εξυπηρέτησης των πολιτών, όπως επίσης και στις ηλεκτρονικές διαδικασίες πληροφόρησης, παρότι προβλέπεται κατάργηση των κατά τόπον αρμοδίων Υποθηκοφυλακείων.

 

3.       Γενικά το σχέδιο αυτό σε τίποτε δεν φαίνεται να βελτιώνει την καθημερινότητα των συναλλαγών των πολιτών, ή την ασφάλεια των ιδιοκτησιακών του τίτλων. Το μόνο ορατό χαρακτηριστικό του είναι η εκδίωξη όλων των υπηρετούντων ιδιαίτερα έμπειρων νομικών (αμίσθων υποθηκοφυλάκων και δικηγόρων του Κτηματολογίου) από τις θέσεις τους, η οποία δεν κρύβεται από την επί του παρόντος ανάθεση στους σε νομικούς των διοικητικών καθηκόντων προισταμένων των κτηματολογικών γραφείων, και η πλήρης παράδοσή του στους τεχνικούς, όπως είναι και ο αρχικός σχεδιασμός του θεσμού.  Η ΠΟΜΙΔΑ επιμένει σταθερά στη θέση ότι η παραφυλακή των τίτλων της ιδιοκτησίας ήταν, είναι και πρέπει να παραμείνει έργο ανεξάρτητων νομικών, υπό την εποπτεία και την εγγύηση του Υπουργείου Δικαιοσύνης, όπως ορίζει και το Σύνταγμα.

 

 

 

Αρθρο 3. Διοικητικό Συμβούλιο. Στο Δ.Σ. του νέου Οργανισμού θα υπάρχει εκπροσώπηση όλων των επαγγελματικών ομάδων που θα έχουν ως επαγγελματικό τους αντικείμενο, την κατάρτιση και λειτουργία του κτηματολογίου, και συνεπώς θα έχουν «λαμβάνειν» από την όλη διαδικασία. Ως εκ τούτου, ως αντίβαρο αλλά και ως εγγύηση υπέρ του δημοσίου συμφέροντος είναι εκ των πραγμάτων αναγκαία και χρήσιμη η συμμετοχή στο Δ.Σ. του νέου Φορέα και εκπροσώπου των ιδιοκτητών ακινήτων, εκείνων δηλαδή που θα υποβληθούν τόσο σε ουσιαστική συμμετοχή επί ποινή απωλείας της περιουσίας τους, όσο και σε οικονομική αφαίμαξη τόσο κατά την κατάρτιση του κτηματολογίου όσο και κατά τη λειτουργία στο μέλλον του νέου φορέα.

 

 

 

Αρθρα 6 & 7. Πάγια και αναλογικά τέλη για την εγγραφή πράξεων/έκδοση/ χορήγηση αντιγράφων.

 

Σημαντικές αυξήσεις του κόστους της εξυπηρέτησης των πολιτών θα σημάνει η ίδρυση και λειτουργεία του νέου οργανισμού, ενώ θα έπρεπε να συμβεί ακριβώς το αντίθετο. Συγκεκριμένα:

 

Αυξάνονται κατά  0,25%ο  όλα τα αναλογικά τέλη μεταγραφών και καταχωρήσεων.

 

Αυξάνονται ειδικότερα τα αναλογικά τέλη για τις γονικές παροχές και δωρεές από 4,75%ο σε 8%ο δηλαδή όσο και τα αναλογικά τέλη των προσημειώσεων!

 

Αυξάνονται τα τέλη έκδοσης όλων των πιστοποιητικών από 3 έως και 5 ευρώ, όπως:

 

*Η χορήγηση αντιγράφου από το αρχείο του Κτηματολογικού Γραφείου, από 4,5 ευρώ σε 9,5 ευρώ.

 

*Η χορήγηση πιστοποιητικού από τα βιβλία του, από 6,5 ευρώ σε 9,5 ευρώ.

 

Αυτά όλα προστίθενται στο 1%ο που ήδη καταβάλλεται όπου λειτουργεί κτηματολογικό γραφείο!

 

Προτείνουμε να μην γίνει καμιά απολύτως αύξηση τελών, ώστε να μην δυσχερανθεί η πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες του νέου φορέα, αλλά αντίθετα να γίνει κάθε προσπάθεια μείωσής τους.

 

 

 

Άρθρο 15 – Σύσταση και τοπική και υλική αρμοδιότητα Κτηματολογικών Γραφείων και Υποκαταστημάτων Κτηματολογικών Γραφείων του Οργανισμού.

 

Η εντός διετίας το πολύ κατάργηση πάμπολλων περιφερειακών υποθηκοφυλακείων και ήδη λειτουργούντων κτηματολογικών γραφείων και η συγκέντρωσή τους σε μεγάλα και απρόσωπα κεντρικά γραφεία, με απλή μάλιστα πράξη της διοίκησης του νέου φορέα, πλην του αρχικού χάους της δημιουργίας τους, θα οδηγήσει και σε δυσχέρανση των συναλλαγών και αύξηση του κόστους τους, αφού οι έλεγχοι τίτλων θα πρέπει να γίνονται πλέον με μετάβαση των δικηγόρων σε άλλες πόλεις, και κυρίως σε άλλα νησιά, όπως στην περίπτωση της Ζακύνθου όπου οι συναλλασσόμενοι θα πρέπει να πηγαίνουν στην Κέρκυρα...    Επίσης η δημιουργία των νέων Κτηματολογικών Γραφείων και υποκαταστημάτων αυτών θα δημιουργήσει ζητήματα στην εκδίκαση των αγωγών διόρθωσης των πρώτων εγγραφών σχετικά με την τοπική αρμοδιότητα των Δικαστηρίων. Γι΄αυτό προτείνουμε να παραμείνουν σε λειτουργία ως αυτοτελή Κτηματολογικά Γραφεία, όλα εκείνα τα σημερινά γραφεία η ύπαρξη των οποίων εξυπηρετεί ζωτικές ανάγκες των συναλλασσομένων πολιτών και επαγγελματιών σε όλη τη χώρα.

 

 

 

Αρθρο 18.  Σύσταση οργανικών θέσεων Προισταμένων Κτηματολογικών Γραφείων.

 

Ορθώς η διάταξη προβλέπει ότι οι προιστάμενοι των κτηματολογικών γραφείων και υποκαταστημάτων θα πρέπει να είναι νομικοί, και προβλέπει ειδική διαδικασία τοποθέτησης των ήδη υπηρετούντων υποθηκοφυλάκων στα νέα γραφεία. Με την ίδια αυτή όμως διάταξη θα πρέπει να καταργηθεί πάραυτα η αντίθετη διάταξη του άρθρου 2 παρ. 1 του Ν. 4164/2013 που τροποποίησε την 3 παρ. 1 του Ν. 2664/1998, με την οποία προβλέπεται ότι προιστάμενος των οριστικών κτηματολογικών γραφείων μπορεί να είναι πτυχιούχος οποιασδήποτε επιστημονικής ειδικότητας!  Αυτό διότι τα προβλήματα που αναφύονται κατά τη λειτουργία των νέων κτηματολογικών γραφείων και χρήζουν επίλυσης είναι προεχόντως νομικά, και γι΄αυτό η διεύθυνση των γραφείων αυτών θα πρέπει να ασκείται από νομικούς επιστήμονες και όχι ασχέτων επαγγελματικών ειδικοτήτων, κάτι το οποίο περικλείει κινδύνους για τα ιδιοκτησιακά συμφέροντα των πολιτών καθώς και για τα προσωπικά δεδομένα των συναλλασσόμενων που τηρούνται στο κτηματολόγιο. Η ΠΟΜΙΔΑ επιμένει σταθερά στη θέση ότι η παραφυλακή των τίτλων της ιδιοκτησίας ήταν, είναι και πρέπει να παραμείνει έργο ανεξάρτητων νομικών, υπό την εποπτεία και την εγγύηση του Υπουργείου Δικαιοσύνης, όπως ορίζει και το Σύνταγμα.

 

 

 

Άρθρο 19 – Μεταβατικές διατάξεις για το προσωπικό του Οργανισμού που υπηρετούσε στην ΕΚΧΑ

 

Διαγραφή της «ιστορικής μνήμης» της Νομικής Υπηρεσίας του Κτηματολογίου συνιστά πλην άλλων η άνευ προηγουμένου συλλήβδην εκπαραθύρωση όλων των δικηγόρων που υπηρετούν σ΄αυτό ακόμη και από τη σύστασή της, με σκοπό να προσληφθούν άλλοι, με δραματικές συνέπειες στη δυνατότητα του νέου οργανισμού να διεκπεραιώσει με νομική ασφάλεια το έργο του.  Η διάταξη αυτή πρέπει πάραυτα να αποσυρθεί.

 

 

 

Άρθρο 32 – Αποδόσεις στον Κρατικό Προϋπολογισμό.

 

Η ρύθμιση ότι τα τυχόν υπερέσοδα του νέου οργανισμού θα αποδίδονται στο Δημόσιο έχει εξώφθαλμο «φορομπηχτικό» χαρακτήρα, αφού νομοθετεί την περαιτέρω φορολογική αφαίμαξη των πολιτών (ιδιοκτητών ακινήτων) με την ευκαιρία της καταχώρησης των ιδιοκτησιακών τους τίτλων αλλά και κάθε συναλλαγής με τον Οργανισμό αυτό. Τα τέλη και δικαιώματα μεταγραφής των ιδιοκτησιακών τίτλων και λοιπών δικαιωμάτων είναι ήδη υψηλά σε σχέση με την απαξίωση της ακίμνητης περιουσίας, όταν ήδη από σήμερα ζητούνται οι ίδιες βεβαιώσεις σε πολλαπλά αντίγραφα για το ίδιο συμβόλαιο μεταξύ πολλών συνδικαιούχων, αποκλειστικά και μόνον για τη δημιουργία εσόδων σε βάρος των πολιτών. Ζητούμε να προβλεφθεί ρητά ότι σε περίπτωση ύπαρξης υπερεσόδων θα πρέπει αυτόματα να μειώνονται αντίστοιχα τα σχετικά τέλη και δικαιώματα.

 

Άρθρο 36 –Προσφυγές κατά πράξεων Προϊσταμένων Κτηματολογικών Γραφείων.

 

Η ρύθμιση αυτή είναι όλως ασύνδετη αλλά ταυτόχρονα και παράλληλη  με τα προβλεπόμενα στο νόμο 2664/1998 και το μόνο που επιφέρει είναι οικονομική και χρονική επιβάρυνση του συναλλασσόμενου με αβέβαιο αποτέλεσμα. Ζητούμε να αποσυρθεί η σχετική διάταξη διότι προβλέπει υποχρεωτικά ακόμη ένα διοικητικό στάδιο προσφυγής, με αποτέλεσμα άσκοπη χρονοτριβή και οικονομική επιβάρυνση του συναλλασσόμενου, πριν καταφύγει στη δικαιοσύνη.

 

Άρθρο 37 παρ. 8  και 40 παρ. 1. Τέλη κτηματογράφησης. Δυνατότητα αύξησης με ΚΥΑ

 

Με τη διάταξη αυτή προβλέπεται η δυνατότητα αύξησης των τελών  τόσο της κτηματογράφησης  όσο και των αναφερομένων στα άρθρα 6 και 7 του παρόντος νομοσχεδίου με απλή ΚΥΑ! Συγκεκριμένα προβλέπεται  ότι σε περίπτωση που δεν είναι δυνατόν να αυτοχρηματοδοτηθεί ο νέος φορέας, θα αυξάνονται τα τέλη  και θα επιβαρύνονται ακόμη περισσότερο οι συναλλασσόμενοι πολίτες. Προτείνουμε να αποσυρθεί και η διάταξη αυτή.

  • Ακίνητα Τραπεζών

Τα Ακίνητα στη Ζωή μας

pomidaani

nomisma_140x60
baner-pontiki