Ιστορίες απελπισίας
Κυριακή, 24 Νοέμβριος 2024 09:14
Γνωστές αλυσίδες όπως είναι π.χ. η Ηλεκτρονική, η Media Markt/Saturn, η Εικόνα-Ηχος, η Ράδιο Κορασίδη, η Sprider Stores, η Vardas έχουν κλείσει πολλά καταστήματα -προχωρώντας παράλληλα αρκετές εξ αυτών και σε μεγάλες περικοπές του εργασιακού κόστους- προκειμένου να μπορέσουν να αντεπεξέλθουν στο νέο δύσκολο οικονομικό περιβάλλον. Σύμφωνα με τον «Δείκτη Επιβίωσης Εμπορίου», ο οποίος εξετάζει μόνο εμπορικούς δρόμους, από τις 324.000 εμπορικές επιχειρήσεις που λειτουργούσαν το 2009, μόλις 255.000 συνέχιζαν να υφίστανται μέχρι τον περασμένο Αύγουστο.Σύμφωνα με πληροφορίες εξάλλου από τις τράπεζες, οι περισσότερες εταιρείες του λιανεμπορίου (ακόμη και μεγάλες του χώρου) έχουν μεγάλα «ανοίγματα» στην αγορά (στους προμηθευτές κυρίως), ενώ παράλληλα η οικονομική στενότητα δεν τους επιτρέπει να πληρώνουν ούτε τους τόκους των δανείων τους. Δεν διατάζουν μάλιστα να κάνουν λόγο για ένταση των «λουκέτων» στο αμέσως προσεχές διάστημα.
Ξεκινώντας από τον κλάδο των ηλεκτρικών-ηλεκτρονικών συσκευών, «νωπές» είναι οι μνήμες από τη φυγή της γαλλικής πολυεθνικής FNAC -τα περισσότερα καταστήματα της οποίας κατέληξαν στην αλυσίδα Public του Πάνου Γερμανού-, ενώ πριν από μερικές ημέρες ο όμιλος Media - Saturn, ανακοίνωσε το κλείσιμο τριών καταστημάτων του δικτύου: του Media Markt Φαλήρου, του Saturn στον Σταθμό Λαρίσης και του Saturn Πυλαίας στη Θεσσαλονίκη. Από τα καταστήματα αυτά, μόνο το 50% του προσωπικού θα απορροφηθεί σε άλλες θέσεις του ομίλου, ενώ τρία ακόμη καταστήματα Saturn θα αλλάξουν ονομασία μπαίνοντας στο δίκτυο Media Markt. Σημαντικά όμως είναι τα προβλήματα ρευστότητας τα οποία αντιμετωπίζει και η Ηλεκτρονική, η οποία στη δωδεκάμηνη χρήση που έκλεισε στις 30 Ιουνίου του 2011 εμφάνισε ζημίες ύψους 11,4 εκατ. ευρώ με πτώση του τζίρου κατά 25% περίπου. Η διοίκηση του ομίλου εκτιμά ότι τα κεφάλαια επαρκούν για να αντιμετωπίσει ο όμιλος τις οικονομικές δυσκολίες, ωστόσο η ένταση της ύφεσης αλλάζει το σκηνικό. Σημειώνεται ότι τον περασμένο Μάιο η εταιρεία υπέγραψε προσύμφωνο με τρεις τράπεζες για την αναχρηματοδότηση του βραχυπρόθεσμου τραπεζικού δανεισμού, ενώ παράλληλα συμφωνήθηκε κεφαλαιακή ενίσχυση κατά 13,5 εκατ. μέσα από διαδικασία sale and lease back και κατά 6,5 εκατ. μέσα από αύξηση μετοχικού κεφαλαίου (εκ των οποίων τα 5,5 εκατ. καταβλήθηκαν από τον βασικό μέτοχο κ. Ιωάννη Στρούτση).
Ο δεύτερος κλάδος ο οποίος αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας είναι αυτός της Ενδυσης-Υπόδησης. Πιο συγκεκριμένα, η Ridenco, η οποία έχει μπει στο άρθρο 99, έχει ζητήσει παράταση μέχρι τις 23 Νοεμβρίου να παρουσιάσει ένα νέο σχέδιο αναδιάρθρωσης με τους πιστωτές της, αν και η καθυστέρηση στην επίτευξη της συμφωνίας για την αναδιάρθρωση των οφειλών οδήγησε τον όμιλο σε απώλεια των συμβολαίων αντιπροσώπευσης που είχε σε γνωστές διεθνείς φίρμες (Timberland, Nautica και LaMartina). Αναφορικά με την αναδιάρθρωση του δικτύου καταστημάτων, αναφέρουμε ότι ήδη έχουν κλείσει οι θυγατρικές σε Εσθονία, Τσεχία, Ρουμανία και Ιταλία, ενώ άγνωστη παραμένει η τύχη των καταστημάτων σε Ουγγαρία, Τουρκία, Κύπρο, Ισπανία, αλλά και στην Ελλάδα. Στο άρθρο 99 μπήκε και ο όμιλος Glou παρά τις προσπάθειες της γερμανικής πολυεθνικής Puma να μην εισαχθεί, υποστηρίζοντας ότι δεν έχει τις προϋποθέσεις ένταξής της στο συγκεκριμένο άρθρο. Υπενθυμίζεται ότι, τον περασμένο Οκτώβριο, η Puma AG ανακοίνωσε την πρόθεσή της να ασκήσει ποινική δίωξη κατά των αδελφών Γλου, καθώς -όπως υποστηρίζει- διαπίστωσε οικονομικές ατασθαλίες. Σήμερα, διεκδικεί από τους πρώην συνεργάτες της ποσό ύψους 55 εκατ. ευρώ. Το άνοιγμα της Glou προς τράπεζες, προμηθευτές και πιστωτές εκτιμάται ότι ξεπερνά τα 250 εκατ. ευρώ.