Φιλόδοξο έως… ουτοπικό κρίνεται το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου που εγκρίθηκε σήμερα από το Υπουργικό Συμβούλιο, παρά το γεγονός ότι δεν περιλαμβάνει εκπλήξεις ως προς τα κομμάτια της δημόσιας περιουσίας που θα προσφερθούν για αξιοποίηση ή / και πώληση. Οι λόγοι είναι δύο:
-Αφενός το μεγαλύτερο κομμάτι των αποκρατικοποιήσεων στηρίζεται στο Χρηματιστήριο, το οποίο με τις σημερινές συνθήκες κάθε άλλο παρά προσφέρεται για νέες εισαγωγές, και μάλιστα μεγάλου μεγέθους
-Αφετέρου για να «αξιοποιηθούν» τα ακίνητα του Δημοσίου θα πρέπει προηγουμένως να απαλλαγούν από νομικά προβλήματα, καταπατήσεις, αμφισβητήσεις, κλπ., εγχείρημα που δεν μπορεί να ολοκληρωθεί σε ορίζοντα μηνών. Ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου δήλωσε στη συνέντευξη Τύπου για την παρουσίαση του προγράμματος ότι υπάρχουν ακόμη και αυθαίρετα κτίρια του Δημοσίου, αναφερόμενος προφανώς στο κτίριο του πρώην υπουργείου Εμπορίου, στην πλατεία Κάνιγγος, το οποίο κατασκευάστηκε με χρήματα του σχεδίου Μάρσαλ αλλά οι δύο τελευταίοι όροφοι που προστέθηκαν εκ των υστέρων δεν έχουν άδεια από την Πολεοδομία…
Στην πιθανή αστοχία του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων, εκτός από τη συγκυρία της αγοράς και τις ελληνικές ιδιαιτερότητες, συμβάλουν και οι ενδοκυβερνητικές κόντρες που ήταν εμφανείς στη σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Σύμφωνα με πληροφορίες που έγιναν γνωστές, υπήρξε πρόταση του κ.Παπακωνσταντίνου για κεντρική διαχείριση των αποκρατικοποιήσεων από την ΚΕΔ (που ανήκει στο υπουργείο Οικονομικών) η οποία απορρίφθηκε με παρέμβαση του αντιπροέδρου της κυβέρνησης κ. Θ. Πάγκαλου και με αιτιολογικό το βεβαρυμένο παρελθόν της ΚΕΔ (μονή Βατοπαιδίου). Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι από την κοινή συνέντευξη Τύπου (Παπακωνσταντίνου, Ρέππας, Μπιρμπίλη, Γερουλάνος) απουσίαζε η υπουργός Οικονομίας Λούκα Κατσέλη, με επίσημη αιτιολογία ανειλημμένες υποχρεώσεις στη Βουλή. Όπως επίσης το γεγονός ότι ο κ. Παπακωνσταντίνου «υπενθύμισε» στο ακροατήριο ότι μέτοχος όλων των επιχειρήσεων του Δημοσίου είναι το υπουργείο Οικονομικών.
Οι πιο «χειροπιαστές» αποκρατικοποιήσεις περιλαμβάνουν την πώληση του 49 % της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της ΔΕΠΑ και του ΔΕΣΦΑ. Σε ΔΕΗ, ΟΤΕ, ΟΠΑΠ και ΕΛΠΕ (που είναι τα «βαριά χαρτιά») δεν αλλάζει η μετοχική σύνθεση. Για λιμάνια και περιφερειακά αεροδρόμια προβλέπεται η ίδρυση εταιριών στις οποίες θα εισφερθούν, προκειμένου να υπάρξει συνεργασία με ιδιώτες ή / και είσοδος στο Χρηματιστήριο. Στην ΕΥΑΘ και την ΕΥΔΑΠ το Δημόσιο θα κρατήσει το 51 %, που σημαίνει ότι θα πουλήσει το 23 % της πρώτης και το 10 % της δεύτερης. Επίσης θα πουληθεί το 100 % των συμμετοχών σε καζίνο.
Δεν αποκλείεται πάντως η εισφορά της όποιας συμμετοχής, πλειοψηφικής ή μη, του Δημοσίου σε νέα εταιρία συμμετοχών (ή νέες εταιρίες, π.χ. μπορεί να δημιουργηθούν ομάδες ομοειδών εταιριών) που θα εισαχθεί στο Χρηματιστήριο. Με τον τρόπο αυτό το έμμεσο ποσοστό ελέγχου του Δημοσίου μειώνεται περαιτέρω.
Για την ακίνητη περιουσία, οι αποφάσεις όπως έγραψε νωρίτερα το REN περιλαμβάνουν:
-Συγχώνευση ΚΕΔ-ΕΤΑ και Ολυμπιακών Ακινήτων.
-Στην εταιρία θα μπορούν να παραχωρηθούν και ακίνητη; Διαχείρισης υπουργείων.
-Θα γίνει αξιοποίηση με συμβάσεις παραχώρησης βάσει του νόμου 3049 / 2002.
-Η διαχείριση του χαρτοφυλακίου θα γίνει με εταιρίες συμμετοχών που πιθανώς θα εισαχθούν στο ΧΑΑ.
-Για όλα αυτά θα ψηφισθεί ειδικός νόμος κατά το πρότυπο των Ολυμπιακών Αγώνων.
-Θα πουληθούν τα Ξενία, μεμονωμένα ή με δημιουργία επενδυτικού σχήματος στο οποίο θα εισφερθούν τα δικαιώματα εκμετάλλευσης των ξενοδοχείων, με συμβάσεις παραχώρησης. Πιθανή εισαγωγή της εταιρίας στο ΧΑΑ, με διακράτηση του 51 ή του 34 %.
-Για τα τουριστικά ακίνητα, δημιουργία χαρτοφυλακίων υψηλής ποιότητας ακινήτων και εισφορά τους σε εταιρίες ανάπτυξης με συμβάσεις παραχώρησης. Επίσης, πιθανή εισαγωγή της εταιρίας στο ΧΑΑ, με διακράτηση του 51 ή του 34 %.
-Δημιουργία ειδικών φορέων αξιοποίησης για σημαντικά περιουσιακά στοιχεία όπως το Ελληνικό και το Τατόι.
Τέλος η κυβέρνηση φρόντισε να στείλει το κατάλληλο μήνυμα σε εκείνους που ενδιαφέρονται να το λάβουν, ανακοινώνοντας χρονική επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου των Σπάτων και πιθανή εισαγωγή της εταιρίας στο Χρηματιστήριο, νέες συμβάσεις παραχώρησης για την Εγνατία, τους νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής, τους Οδικούς Άξονες Κρήτης καθώς και το αεροδρόμιο στο Καστέλλι (Ηράκλειο) και τη νέα γραμμή “U” του μετρό.