Οικονομική κρίση και εμπορικά κέντρα

Εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, πάρα πολλά εμπορικά κέντρα έχουν κλείσει σε όλο τον κόσμο. Το Rolling Acres Mall άνοιξε το 1975 και ήταν κάποτε το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο του Οχάιο. Έκλεισε το 2008. Ένα κτήριο στο Καράκας με την επωνυμία "El Helicoide de la Roca Tarpeya" είχε σχεδιαστεί για Drive in mall. To 1960, ένα χρόνο πριν λειτουργήσει, σταμάτησαν οι εργασίες. 20 χρόνια έμεινε άδειο. Αργότερα καταλήφθηκε και για κάποιο διάστημα στεγάστηκαν τα κεντρικά γραφεία των μυστικών υπηρεσιών. Σήμερα λειτουργεί ως φυλακή. Το Southdale Center στη Μινεσότα των ΗΠΑ εγκαινιάστηκε το 1956 και θεωρείται η 'μητέρα' όλων των μεγάλων εμπορικών κέντρων. Το σχεδίασε ο Αυστριακός αρχιτέκτονας Βίκτορ Γκριν διότι δεν του άρεσε η αμερικανική κουλτούρα που είχε στο επίκεντρο τα αυτοκίνητα. Ήθελε να φτιάξει τόπους συνάντησης όπου οι άνθρωποι θα δημιουργούσαν επαφές μεταξύ τους. Ο αρχιτέκτονας Βίκτορ Γκριν ήταν πολύ απογοητευμένος όταν άνοιξε το πρώτο mall στην Ευρώπη και κυρίως στην ιδιαίτερη πατρίδα του την Βιέννη. Θεωρούσε πως αυτά τα κτήρια ήταν περιττά. Το πρώτο μεγάλο εμπορικό κέντρο στη Γερμανία ήταν το Main-Taunus-Zentrum στη Φρανκφούρτη. Το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο στη Γερμανία ονομάζεται "Centro" και χτίστηκε μεταξύ 1994 και 1996 σε μια παλιά βιομηχανική περιοχή στο Ομπερχάουζεν. Η πρόσοψη διατηρεί βιομηχανικά στοιχεία και αποτελεί δείγμα μεταμοντέρνας αρχιτεκτονικής. Οι αρχιτέκτονες της εταιρείας Rhode Kellermann Wawrowsky εμπνεύστηκαν από το βρετανικό εμπορικό κέντρο Meadowhall. Η Κωνσταντινούπολη είναι πιο γνωστή ίσως για τα παζάρια της παρά για τους ουρανοξύστες της. Το Zorlu Center σχεδιάστηκε από τους βραβευμένους αρχιτέκτονες Εμρέ Αρολάτ και Μουράτ Ταμπάνιογλου. Η ιδιαιτερότητά του είναι ότι οι ταράτσες του είναι γεμάτες πράσινο ενώ στο Zorlu Center βρίσκεται το μεγαλύτερο κέντρο τέχνης της πόλης. Με την κατασκευή του Westfield Horton Plaza (1982-85) στόχος ήταν να γίνει πιο ελκυστικό το ιστορικό κέντρο του Σαν Ντιέγκο. Ο αρχιτέκτονας Χον Χέρντε έδωσε έμφαση στο ίδιο το κτήριο με τα έντονα χρώματα και λιγότερο στα καταστήματα.